da się przyspieszyć przejście przez bios? :)

Data: 2009-08-10 10:23:06
Autor: Końrad
da się przyspieszyć przejście przez bios? :)
witam

Mam chwilową manię na przyspieszanie mojego komputera (może dlatego, że
używam topornie wolnego Ubuntu). Pomierzyłem sobie czas startu systemu i wyszło mi, że przejście etapu biosu (od włączenia komputera do
rozpoczęcia ładowania systemu) zajmuje około 1/4 - 1/5 całego
bootowania.

Da się ten etap jakoś przyspieszyć? Coś zmienić w ustawieniach? Może
sztuczki z innym podpięciem napędów na taśmie? Może można wyłączyć
testowanie pamięci?

przyznam od razu, ze jeszcze nie zaglądałem do ustawien biosu. Wolę
najpierw zapytać, żeby nic nie zchrzanić :)

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-10 13:06:45
Autor: Mateusz Viste
On Monday 10 August 2009 12:23, Końrad wrote:
[...]

Czyli pewnie za każdym razem testujesz pamięć. A to musi trwać...

Da się ten etap jakoś przyspieszyć? Coś zmienić w ustawieniach? Może
sztuczki z innym podpięciem napędów na taśmie? Może można wyłączyć
testowanie pamięci?

Wyłącz testowanie pamięci. Często opcja nazywa się po prostu "Quick
Boot"...

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Data: 2009-08-10 13:35:58
Autor: qwerty
Użytkownik "Końrad" <kkarpieszuk-na-gmailu@wytnij.to> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h5osea$l2o$1@inews.gazeta.pl...
[...]

1. Wyłącz sprawdzanie pamięci
2. Podkręć procesor
3. Dokup ramu
4. Kup szybszy dysk
5. Wywalić ubuntu. :)

Data: 2009-08-10 13:56:29
Autor: ąćęłńóśźż
da się przyspieszyć przejście przez bios? :)
A co ma zwiększenie RAM do przyspieszenia bootowania??
JaC
PS. Wyłącz pokazywanie Splash screen jesli masz taką opcję, wyłącz szukanie stacji dyskietek, wyłącz opcje Auto w parametrach dysków/napędów primary i slave.

-- -- -

Data: 2009-08-10 14:35:48
Autor: Dominik & Co
qwerty napisał(a):

1. Wyłącz sprawdzanie pamięci
2. Podkręć procesor
3. Dokup ramu
4. Kup szybszy dysk
5. Wywalić ubuntu. :)

6. Używaj hibernacji albo i nawet Suspend To Ram.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-08-10 15:09:18
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 10.08.2009 Dominik & Co <Dominik.Alaszewskinawirtualnejpolsce@invalid.com> napisał/a:
qwerty napisał(a):

[...]

Oczywiście że suspend to ram S3, mam system w 5sek gotowy z aplikacjami, desktop
też.

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-08-10 19:16:47
Autor: Marcin Wasilewski
da się przyspieszyć przejście przez bios? :)
Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisał w wiadomości news:slrnh80dsm.rna.write-only-with-spfdns.media-lab.com.pl...
Dnia 10.08.2009 Dominik & Co

6. Używaj hibernacji albo i nawet Suspend To Ram.
Oczywiście że suspend to ram S3, mam system w 5sek gotowy z aplikacjami,
desktop też.

    Ale wiesz ile cię to rocznie kosztuje w opłatach za prąd?

Data: 2009-08-10 20:15:26
Autor: qwerty
Użytkownik "Marcin Wasilewski" <jakis@adres.pewnie.je.st> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h5pklk$h8b$1@news.task.gda.pl...
   Ale wiesz ile cię to rocznie kosztuje w opłatach za prąd?

Ile?

Data: 2009-08-10 21:16:39
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:h5po40$5q7$1achot.icm.edu.pl...
[...]

    Obecnie cena 1 kWh to około 50 gr.

    No powiedzmy np. 20W * 24h * 365 dni = 175 kWh = 87,50 zł / rok
                     40W * 24h * 365 dni = 350 kWh = 175 zł / rok

Data: 2009-08-10 23:54:24
Autor: Padre
da się przyspieszyć przejście prz ez bios? :)

   No powiedzmy np. 20W * 24h * 365 dni = 175 kWh = 87,50 zł / rok
                    40W * 24h * 365 dni = 350 kWh = 175 zł / rok

Te obliczenia wykazują tylko że nie używanego nigdy komputera nie ma sensu trzymać w suspend, lepiej go sprzedać...

Data: 2009-08-11 00:08:46
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "Padre" <Padre@no.net> napisał w wiadomości news:h5q5kf$6oq$1mx1.internetia.pl...
[...]

    Nie. Te obliczenia wskazują, że nawet urządzenia które ciągną mało prądu, za to działają 24h w skali roku też generują duże opłaty. Załóżmy, że komputer działa u ciebie 8h/dziennie. Pomnóż sobie kwoty powyżej przez 2/3 i uzyskasz 58 zł dla 20W i 117 zł dla 40W.

    Np. modem kablowy + router + bramka voip + komputer w stand-by potrafi pobierać moc 60W,
do tego jakieś TV, wieża, DVD, ładowarki do komórki jakaś baza do telefonu bezprzewodowego i potrafi się uzbierać 100W puszczane w atmosferę, a w ciągu roku to jest już ponad 400 zł zmienione w ciepło. O ile zimą jest jeszcze z tego jakiś pożytek, o tyle latem już niekoniecznie.

Data: 2009-08-11 00:18:34
Autor: Konrad Kosmowski
** Marcin Wasilewski <jakis@adres.pewnie.je.st> wrote:

[...]

W skali roku to nie jest DUŻA opłata. Ale masz rację - co można zrobić? Ja mam
serwerek na mini-itx (działa 24), kompy hibernuję, ale co zrobię z routerem -
on musi działać, nie wiem kiedy mi będzie potrzebne podniesione łącze do
domu... Najprościej wyłączyć na noc korki - ale co z lodówką? ;)

Czekam na jakieś *konstruktywne* porady dotyczące "zielonych komputerów" - jako
pierwszą rzucę taką, że używanie staroci nie jest efektywne - żrą tyle samo, a
mniej przetworzą.

Druga opcja - czy laptop na suspend (chociaż ja robię hibernację) żre tyle samo
co jakiś stary pecet? No nie żre.

Ergo: ludzie używający starych komputerów nie dbają o środowisko?
Np. modem kablowy + router + bramka voip

To są usługi, które w zestawie przecież muszą działać - więc co w zamian?

[...]

Ale jednak to właśnie zimą jest większe spalanie - chłodzić się to
niekonieczne, ogrzać się jednak trzeba. Przynajmniej w naszym klimacie. --
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )
  http://kosmosik.net/                     .           .     '-'  . kK

Data: 2009-08-11 00:50:16
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "Konrad Kosmowski" <konrad@kosmosik.net> napisał w wiadomości news:qui6l6-7a3.ln1kosmosik.net...

[...]

    No routerki też są różne, powstają już nawet linie green, które potrafią sterować poziomem napięć na interfejsach sieciowych, dobierając je w zależności od jakości połączenia.

Czekam na jakieś *konstruktywne* porady dotyczące "zielonych komputerów"
- jako pierwszą rzucę taką, że używanie staroci nie jest efektywne - żrą
tyle samo, a mniej przetworzą.

    Nwe płyty główne i procki w technologii 45 nano biorą dużo mniejszą moc. Do tego dodał bym, że jak zasilacz to z aktywnym PFC.

Np. modem kablowy + router + bramka voip
To są usługi, które w zestawie przecież muszą działać - więc co w zamian?

    router i voip w jednym :)

[...]

    Najlepszy sposób to listwy zasilające z wyłącznikami i wyłączanie wszystkiego (poza lodówką ozywiście) z trybu stand-by, na czas snu i przebywania poza domem. W sumie około 14-16 godzin dziennie nie korzystamy z większości urzadzeń.

Data: 2009-08-11 01:01:10
Autor: Konrad Kosmowski
[...]

Napisz coś czego nie wiemy - mam biedostradę, a netia nie jest w stanie
świadczyć usług. Z resztą jeżeli chodzi o efektywność energetyczną to nie
byłoby tutaj żadnej różnicy.

[...]

Super ale ja już mam taki (Athlon X2 45 właśnie) - co poza tym? Coś czego nie
wiemy?

Np. modem kablowy + router + bramka voip

To są usługi, które w zestawie przecież muszą działać - więc co w zamian?

router i voip w jednym :)

Wsio ryba czy w jednym czy w dwóch chodzi o to, że bramka VoIP z definicji
raczej musi być czynna 24.

[...]

Najlepszy sposób na CO? A wyobrażasz sobie, że niektórzy mają ogrzewanie na
prund i te 150zł rocznie to jakieś śmieszne kwoty? :)

Nie no serio bez obrazy - rzucasz jakieś frazesy odnośnie oszczędzania energii
- ja jestem ZA. Ale u wszystkich to działa tak, że ekologia to jest na ostatnim
miejscu, na pierwszym wygoda, na drugim koszt.

Wiec (mając powyższe na uwadze) co proponujesz? Bo łażenie od listwy do listwy
- sorry to ja już zapłacę za ten prund aby tego nie robić.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2009-08-11 07:54:27
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "Konrad Kosmowski" <konrad@kosmosik.net> napisał w wiadomości news:mel6l6-9f3.ln1kosmosik.net...
Bo łażenie od listwy do listwy - sorry to ja już zapłacę za ten prund aby tego nie robić.

    A ile tych listew masz? Jedną przy sprzęcie RTV, drugą przy komputerze i to by było tyle.

    Być może warto zmienić taryfę na strefową, np. ENEA umożliwia taką zmianę bezpłatnie 1x w roku. W porze dziennej kWh jest droższa o 9 groszy, za to w nocnej (8 godzin nocy + 2 godz. w ciągu dnia) o 23 grosze tańsza. Trzeba policzyć co się komu opłaca. Wtedy pralkę i zmywarkę włączasz o określonej godzinie (są do tego odpowiednie urządzenia za kilka zł np. na allegro) i już masz oszczędność około 50 gr. dziennie.

Data: 2009-08-11 14:10:33
Autor: tg
"Marcin Wasilewski" <jakis@adres.pewnie.je.st> wrote in message news:h5r12e$mdl$1news.task.gda.pl...
   A ile tych listew masz? Jedną przy sprzęcie RTV, drugą przy komputerze i to by było tyle.

po to jest tryb standby zeby go uzywac, inaczej oszczedzenie tych kilkuset
zlotych rocznie bedzie okupione wydawaniem conajmniej takich samych sum na
naprawe/wymiane sprzetu

typowy sprzet av, agd i pc + peryferia nie jest projektowany z mysla o czestym
wlaczaniu do sieci

Data: 2009-08-11 01:10:01
Autor: Padre
Marcin Wasilewski pisze:
[...]

Jakbyś spojrzał jeszcze raz na to co napisałeś w odniesieniu do komputera w suspendzie (o tym jest ta gałąź wątku)to zauważył byś że komputer przebywający w tym stanie 24godziny na dobę co dzień to komputer nigdy nie używany...

Lepiej go sprzedać.

Data: 2009-08-11 07:58:44
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "Padre" <Padre@no.net> napisał w wiadomości news:h5qa28$i0o$1mx1.internetia.pl...
Marcin Wasilewski pisze:

[...]

Najlepiej to kupić watomierz, pomierzyć co ile ciągnie i ci się oczy na pewne sprawy otworzą.
Np. ja miałem telewizor około 10 letni (a więc Rubin z ZSRR to nie był), który włączony pobierał 65W, a w stanie czuwania 23W. Czasami się można zdziwić dość mocno.

Data: 2009-08-11 08:38:50
Autor: RadoslawF
Dnia 2009-08-11 07:58, Użytkownik Marcin Wasilewski napisał:

[...]

I zostałeś fanatycznym miłośnikiem oszczędzania kosztem wygody.
Większość ludzi wybiera wygodę zamiast oszczędzania i dlatego
np. mamy samochody zamiast korzystać z komunikacji miejskiej
czy wiejskiej. Ty kup sobie rower, do pracy dojeżdżaj spocony
lub przemoczony jak bura suka ale z radością że zaoszczędziłeś
kolejne kilkadziesiąt zł w skali miesiąca. Wiesz ile to będzie
w skali roku ?

Pozdrawiam

Data: 2009-08-11 07:30:26
Autor: Dominik & Co
Marcin Wasilewski napisał(a):

   No powiedzmy np. 20W * 24h * 365 dni = 175 kWh = 87,50 zł / rok

Ale masz jakieś pomiary, czy tak z kapelusza?

Pobór mocy jest raczej rzędu 1-4 W:

http://tvtool.info/FlashHelp/S3_Power_mode.htm
http://www.microsoft.com/whdc/system/pnppwr/powermgmt/VistaEnergyConserv.mspx
(tabela na stronie 9)

i nie różni się prawie wcale od poboru w stanie "wyłączenia"
(bez odcięcia prądu)- G2.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-08-11 08:00:20
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "Dominik & Co" <Dominik.Alaszewskinawirtualnejpolsce@invalid.com> napisał w wiadomości news:h5qvlj$15u$1inews.gazeta.pl...
Marcin Wasilewski napisał(a):

i nie różni się prawie wcale od poboru w stanie "wyłączenia"
(bez odcięcia prądu)- G2.

    Kłopot w tym, że komputery w stanie czuwania biorą dość sporo prądu, do tego zwykle dochodzi monitor i pierdoły w stylu modem kabl., router/switch itp. których też nie chce się nikomu wyłączać.

Data: 2009-08-11 08:31:21
Autor: Dominik & Co
[...]

Urządzenia dodatkowe to inna inszość. Ja tylko chciałem podkreślić,
że stan S3 niewiele się różni pod względem poboru mocy od "wyłączenia",
więc nie ma powodu, by go demonizować.

Więc jeśli oszczędzać, to wyłączać wszystko spod napięcia.
A jeśli wyłączamy komputer "klasycznie" do G2, to S3 nie zrobi
praktycznie żadnej różnicy (poza znaczącym zwiększeniem komfortu).

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-08-11 08:50:01
Autor: qwerty
Użytkownik "Marcin Wasilewski" <jakis@adres.pewnie.je.st> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h5r1de$n2m$1@news.task.gda.pl...
   Kłopot w tym, że komputery w stanie czuwania biorą dość sporo prądu, do tego zwykle dochodzi monitor i pierdoły w stylu modem kabl., router/switch itp. których też nie chce się nikomu wyłączać.

Tylko, gdy komputer jest wstrzymany do S3 to praktycznie nie ma czego podtrzymywać. Trzeba sobie dokładnie obliczyć co się opłaca. Według ciebie S3 jest złe. Teraz oblicz ile watów zjada ci sam rozruch systemu. Może się okazać, że wstrzymanie jest tańsze, niż ciągłe uruchamianie systemu.

Data: 2009-08-11 09:31:16
Autor: marfi
Użytkownik "Marcin Wasilewski" <jakis@adres.pewnie.je.st> napisał w wiadomości news:h5r1de$n2m$1news.task.gda.pl...
[...]

  Do tego służą listwy zasilające zwane master-slave, które po wyłączeniu głównego urządzenia (u mnie komputer) odłączają wszelkie inne urządzenia.

--
marfi

Data: 2009-08-11 10:34:47
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 10.08.2009 Marcin Wasilewski <jakis@adres.pewnie.je.st> napisał/a:
[...]

Na rok? Czyli 10zł/mc? czyli 20gr/dzień, wybacz. Po za tym mój na
jałowym chlapie całe 4W.

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-08-11 10:29:31
Autor: Sergiusz Rozanski
[...]

Tak cirka 2x mniej niż codzienny rozruch wszystkiego i zamykanie, ze
wszystkimi tego konsekwencjami (odczyty, uruchomienia, wejścia i wyjścia
do aplikacji) - trochę to trwa i maszyna leci wtedy na 100%.
Komputer w s3 wisi mi na jałowym poborze prądu i tak bym go nie wyłączał
dalej. Monitor oczywiście wyłączony guzikiem.

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-08-11 20:13:12
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisał w wiadomości news:slrnh82hdd.k8a.write-only-with-spfdns.media-lab.com.pl...

[...]

    Jest jeszcze hibernacja, posiadająca wszystkie zalety S3, oprócz dłuższego czasu rozruchu.

Data: 2009-08-11 22:24:34
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 11.08.2009 Marcin Wasilewski <jakis@adres.pewnie.je.st> napisał/a:
[...]

Imo posiada wszystkie wady restartu :) POST, odczyt/zapis sporej ilości danych
(całego ramu), średnio mi to pasi i mój desktop szybciej wstaje
niż się dehibernuje (fakt, bez aplikacji). Szybko sobie odpuściłem takie
uzytkowanie.

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-08-14 12:04:08
Autor: Radosław Sokół
Sergiusz Rozanski pisze:
[...]

1) Niektóre lepsze BIOSy rozróżniają "zimny" start od wyjścia
    z hibernacji i znacznie skracają POST w tym drugim przy-
    padku zakładając, że konfiguracja nie uległa zmianie od
    momentu zahibernowania.

2) Czasem uruchomienie aplikacji, pootwieranie plików i ogól-
    nie przywrócenie środowiska pracy trwa minutę czy dwie.
    W takim przypadku hibernacja oznacza dużą oszczędność i
    dodatkowo motywuje do hibernowania komputera przy każdej
    dłuższej przerwie w pracy (a nie "tylko wyskoczę na dwie
    godzinki do sklepu to nie wyłączam komputera, żeby potem
    wszystkiego na nowo nie otwierać").

Data: 2009-08-14 12:51:37
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 14.08.2009 Radosław Sokół <rsokol@magsoft.com.pl> napisał/a:
Sergiusz Rozanski pisze:
[...]

Ale mając w alternatywie sleepa trwającego 2-5 sekund to nawet
minutowe hibernowanie to wieki, a pobór prądu jest imo marginalny
(nie wiem czy start/dehibernacja nie pochłonie więcej niż kilka
godzin sleepa).

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-08-14 16:15:40
Autor: Radosław Sokół
Sergiusz Rozanski pisze:
Ale mając w alternatywie sleepa trwającego 2-5 sekund to nawet
minutowe hibernowanie to wieki

Oczywiście.

a pobór prądu jest imo marginalny
(nie wiem czy start/dehibernacja nie pochłonie więcej niż kilka
godzin sleepa).

Oj, tu bym się zdziwił. Hibernacja równa się prawie że wyłą-
czeniu komputera, więc parę lub paręnaście watów dalej jest
zjadanych. Uśpienie jednak podtrzymuje część płyty głównej,
procesora, pamięci i niektórych kart, więc spokojnie może
być w zakresie od kilkunastu do niższych kilkudziesięciu
watów.

Oczywiście wszystko z uwzględnieniem strat na zasilaczu.

Warto zatem korzystać z uśpienia, jeżeli chodzi o godzinę
czy dwie, ale przy wyłączaniu komputera na noc hibernacja
jest o *wiele* lepsza. Dodatkowo, niegroźny jest dla niej
chwilowy zanik napięcia zasilającego :)

Data: 2009-08-14 17:10:44
Autor: marfi
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2009081414153700grush.one.pl...
Sergiusz Rozanski pisze:
[...]

  Robiłem taki pomiar w następujących warunkach:
- zasilacz be quiet 400W
- płyta głowna GA EP35-DS3R rev.2.1 z 8GB RAM i Q6600
- miernik mocy wpięty *przed* UPS
- razem z komputerem do UPS podpięty router

efekt:
- komputer w idle,  monitor wyłączony: pobór mocy ~160W
- wstrzymanie: pobór mocy ~30W
- wyłączony komputer: pobór mocy ~30W
- wyłączona wtyczka z zasilacza komputera: pobór mocy ~27W

--
marfi

Data: 2009-08-14 15:27:12
Autor: Sergiusz Rozanski
Sergiusz Rozanski pisze:
[...]

Możesz jeszcze zmierzyć sam komputer? I dołuż pomiar w czasie
startupu, nie tylko idle. Naraze to duży wpływ miał router i
sam ups.

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-08-14 17:30:33
Autor: marfi
Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisał w wiadomości news:slrnh8avvj.kp6.write-only-with-spfdns.media-lab.com.pl...

Możesz jeszcze zmierzyć sam komputer? I dołuż pomiar w czasie
startupu, nie tylko idle. Naraze to duży wpływ miał router i
sam ups.

  Raczej nie ze względu na koniecznośc przepinania kabli w mało dostępnym miejscu :)
  W każdym razie różnica w poborze mocy podczas wyłączenia/hibernacji/wstrzymania jest u mnie niemierzalna (dokładność wskazań 1W)

--
marfi

Data: 2009-08-14 15:48:25
Autor: Sergiusz Rozanski
[...]

A nie możesz się poświęcić dla nauki? ;) Ale ok, na odpiętym kompie widać
ile należy odjąć.

  W każdym razie różnica w poborze mocy podczas wyłączenia/hibernacji/wstrzymania jest u mnie niemierzalna (dokładność wskazań 1W)

100zł w skali roku też jest u mnie niemierzalne :) więc się nie przejmuję i
sleepuję.

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-08-14 17:52:29
Autor: Radosław Sokół
marfi pisze:
 W każdym razie różnica w poborze mocy podczas wyłączenia/hibernacji/wstrzymania jest u mnie niemierzalna (dokładność wskazań 1W)

To świadczy o błędzie pomiaru, bo nawet w stanie pełnego wyłą-
czenia komputer powinien jakieś pojedyncze waty mocy pobierać.

Data: 2009-08-14 16:04:58
Autor: Sergiusz Rozanski
marfi pisze:
[...]

No pobierał ~3W:

cytat:
- komputer w idle,  monitor wyłączony: pobór mocy ~160W
- wstrzymanie: pobór mocy ~30W
- wyłączony komputer: pobór mocy ~30W
- wyłączona wtyczka z zasilacza komputera: pobór mocy ~27W

więc jakby odjąć to 27W od reszty to wyjdzie 3W na wyłączonym i
na sleepie (co mnie nie dziwi, bo sleep to imo wymaga tylko dodatkowo
podtrzymania pamięci, a te w skali 1W się nie zmierzy).

Więc jeśli komputer startowałby z takim poborem jak idle (160-27)W
przez minutę, to róznoważnie w sleepie musiałby być 44 minuty,
pod warunkiem że wyjmę wtyczkę. Ma ktoś lepszy miernik?

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-08-30 23:59:44
Autor: Radosław Sokół
Sergiusz Rozanski pisze:
- wstrzymanie: pobór mocy ~30W
- wyłączony komputer: pobór mocy ~30W

Nie wierzę w to.

więc jakby odjąć to 27W od reszty to wyjdzie 3W na wyłączonym i
na sleepie (co mnie nie dziwi, bo sleep to imo wymaga tylko dodatkowo
podtrzymania pamięci, a te w skali 1W się nie zmierzy).

To DRAM. Musi być odświeżane. Muszą być straty zasilacza.
To będzie kilka do kilkanastu watów. Nawet głupi zasilacz
wyłączonego telewizora pobiera więcej niż 0.5 W.

Data: 2009-08-31 09:12:35
Autor: Osadnik
Radosław Sokół pisze:
Sergiusz Rozanski pisze:
- wstrzymanie: pobór mocy ~30W
- wyłączony komputer: pobór mocy ~30W

Nie wierzę w to.
W to że to 30W czy to że po równo?

ja w 30W tez nie wierze ale że Hibernacja = Uśpienie = Wyłączony (ale zasilany) komputer to prawda. Zawsze u mnie pobiera to 6W.

Data: 2009-08-31 09:44:26
Autor: marfi
Użytkownik "Osadnik" <osadnik.www@wp.pl> napisał w wiadomości news:h7ftk2$qm1$1nemesis.news.neostrada.pl...
Radosław Sokół pisze:
Sergiusz Rozanski pisze:
[...]

  Nie musisz wierzyć po prostu przeczytaj warunki pomiaru, które podałem:
  - watomierz wpięty przed UPS do którego oprócz komputera jest podpięty router.
Po prostu interesuje mnie całkowity pobór prądu z sieci stąd taka konfiguracja.

--
marfi

Data: 2009-09-05 11:45:55
Autor: Radosław Sokół
Osadnik pisze:
Radosław Sokół pisze:
Sergiusz Rozanski pisze:
- wstrzymanie: pobór mocy ~30W
- wyłączony komputer: pobór mocy ~30W

Nie wierzę w to.
W to że to 30W czy to że po równo?

W to, że po równo.

ja w 30W tez nie wierze ale że Hibernacja = Uśpienie = Wyłączony (ale zasilany) komputer to prawda. Zawsze u mnie pobiera to 6W.

Uśpienie < Hibernacja <= Wyłączenie.

Owszem, hibernacja pobiera tylko *znikomo* więcej niż wyłą-
czenie (programowe! nie przez odłączenie kabla!) lub tyle
samo. Ale uśpienie *musi* pobierać więcej, bo procesor,
pamięć i część urządzeń są *włączone*!.

Data: 2009-09-05 13:35:09
Autor: marfi
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2009090509455600grush.one.pl...
Osadnik pisze:
Radosław Sokół pisze:
Sergiusz Rozanski pisze:
[...]

  Zrobiłem pomiar jak poprzednio ale tylko dla komputera:
- wyłączony ~2W
- idle ~112W
- hibernacja ~2W
- wznawianie z hibernacji ~150W
- wstrzymanie ~3W

--
marfi

Data: 2009-09-05 14:23:45
Autor: Radosław Sokół
da się przyspieszyć przejścieprzezb ios?:)
marfi pisze:
- wyłączony ~2W

Masz wyjątkowo dobry zasilacz albo wyjątkowo zły pomiar ;)

- hibernacja ~2W

Abstrahując od wartości bezwzględnej, ma to sens fizyczny:
w hibernacji komputer ma prawo pobierać porównywalnie dużo
mocy, co przy wyłączeniu programowym.

- wstrzymanie ~3W

Troszkę mały ten wzrost. Żeby utrzymanie kilku gigabajtów
DRAM wymagało tylko 1 W? W notebooku bym rozumiał, bo tam
przy pracy na baterii nie ma przetwarzania napięcia zasila-
jącego i związanych z tym strat, ale tutaj to jednak trosz-
kę mało.

Data: 2009-09-05 19:38:55
Autor: marfi
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2009090512234500grush.one.pl...
marfi pisze:
[...]

To jest pewnie mniej niż 1W bo większość czasu wyświetla pobór 3W ale czasem pokazuje również 2W.

--
marfi

Data: 2009-09-07 10:49:22
Autor: Dominik & Co
Radosław Sokół napisał(a):

- wyłączony ~2W

Masz wyjątkowo dobry zasilacz albo wyjątkowo zły pomiar ;)

Ci w Majkrosofcie też mają wyjątkowo kiepskie mierniki?
http://www.microsoft.com/whdc/system/pnppwr/powermgmt/VistaEnergyConserv.mspx
(tabela na str. 9)

Abstrahując od wartości bezwzględnej, ma to sens fizyczny:
w hibernacji komputer ma prawo pobierać porównywalnie dużo
mocy, co przy wyłączeniu programowym.

Wytłumacz, proszę, czymże to dla sprzętu różni się
hibernacja od programowego wyłączenia?
Nie "porównywalnie dużo" lecz "dokładnie tyle samo".

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-10-11 14:16:29
Autor: Radosław Sokół
Dominik & Co pisze:
Ci w Majkrosofcie też mają wyjątkowo kiepskie mierniki?
http://www.microsoft.com/whdc/system/pnppwr/powermgmt/VistaEnergyConserv.mspx

Raczej wybrali najlepszy wynik.

Pierwszy jaki znalazłem po dwóch minutach szukania Googlem
mówi już o *pięciu* watach poboru:

http://www.yafla.com/dennisforbes/On-PC-Power-Saving-S1-to-S3-standby-dumppo-exe/On-PC-Power-Saving-S1-to-S3-standby-dumppo-exe.html

W te pięć watów już uwierzę szybciej, a realnie - biorąc pod
uwagę przeszacowane zasilacze po 500 W i Codegeny wciąż
używane w wielu polskich komputerach - raczej w okolice 10 W.

[...]

Przy hibernacji muszą działać różne timery (na przykład
Windows Update potrafi budzić komputer z hibernacji o właś-
ciwej godzinie) i więcej jest źródeł budzenia (dowolne urzą-
dzenie USB na przykład). Przy wyłączeniu programowym jest
tylko jeden timer (ustawiany przez użytkownika, najczęściej
wyłączony całkiem) i trzy źródła włączenia: WOL, przycisk,
klawiatura.

Data: 2009-10-11 14:39:38
Autor: marfi
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2009101112162800grush.one.pl...
Dominik & Co pisze:
Ci w Majkrosofcie też mają wyjątkowo kiepskie mierniki?
http://www.microsoft.com/whdc/system/pnppwr/powermgmt/VistaEnergyConserv.mspx

Raczej wybrali najlepszy wynik.

Ale wyjątkowo zgodny z moimi pomiarami :)

[...]

  Rok 2006? Możliwe. Ale mamy rok 2009.

--
marfi

Data: 2009-09-06 14:43:36
Autor: ąćęłńóśźż
da się przyspieszyć przejścieprzezbios?:)
Przy wznawianiu z hibernacji zasilacze dostają bardzo w kośc - czasem nawet od tego padaja.
Opisują to nawet niektórzy producenci na swoich stronach.
Z powyższego powodu zrezygnowałem z hibernowania w notebooku.
JaC

-- -- -

- wznawianie z hibernacji ~150W

Data: 2009-09-15 20:01:53
Autor: tg

"ąćęłńóśźż" <usun_to@wp.eu> wrote in message news:h80apg$7uk$1news.wp.pl...
Przy wznawianiu z hibernacji zasilacze dostają bardzo w kośc - czasem nawet od tego padaja.
Opisują to nawet niektórzy producenci na swoich stronach.
Z powyższego powodu zrezygnowałem z hibernowania w notebooku.

smiem watpic, wznawianie niewiele sie nie rozni od pelnego obciazenia,
trwa jakas minute, wiec nie ma powodow zeby niebadziewny sprzet sie posypal

Data: 2009-09-07 10:54:45
Autor: Dominik & Co
Radosław Sokół napisał(a):

Owszem, hibernacja pobiera tylko *znikomo* więcej niż wyłą-
czenie (programowe! nie przez odłączenie kabla!) lub tyle
samo. Ale uśpienie *musi* pobierać więcej, bo procesor,
pamięć i część urządzeń są *włączone*!.

Musi. Ale rozmiar tego poboru jest zwyczajowo demonizowany.
Zobacz pomiary w MS (linka dałem dwa razy)- też mają
kiepskie watomierze?

Przy programowym wyłączeniu zasilacz też działa i też
produkuje napięcie podtrzymania (i straty), też są zasilane
karty (np. funkcja WOL). Zatem, jeśli ktoś chce realnie
oszczędzać prąd, niech odcina zasilanie. S2RAM w porównaniu
z programowym wyłączeniem żadnej znaczącej różnicy nie zrobi.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-08-14 22:00:25
Autor: Animka
Radosław Sokół pisze:

Warto zatem korzystać z uśpienia, jeżeli chodzi o godzinę
czy dwie, ale przy wyłączaniu komputera na noc hibernacja
jest o *wiele* lepsza. Dodatkowo, niegroźny jest dla niej
chwilowy zanik napięcia zasilającego :)

Jak miałam włączoną hibernację to komputer wolniej mi programy uruchamiał, a już bardzo długo trwało wyłączenie komputera. Teraz się zastanawiam, czy znowu tego nie włączyć.

--
animka

Data: 2009-09-02 12:44:44
Autor: Dominik & Co
Radosław Sokół napisał(a):

Oj, tu bym się zdziwił. Hibernacja równa się prawie że wyłą-
czeniu komputera, więc parę lub paręnaście watów dalej jest

Z "punktu widzenia sprzętu" jest to stan nieodróżnialny
od programowego wyłączenia (G2).

zjadanych. Uśpienie jednak podtrzymuje część płyty głównej,
procesora, pamięci i niektórych kart, więc spokojnie może
być w zakresie od kilkunastu do niższych kilkudziesięciu
watów.

Nie mylisz uśpienia (S1) z Suspend to Ram (S3)?

Komputer w S3 pobiera naprawdę niewiele więcej prądu, niż w G2.
I jest to rzędu pojedynczych watów- podawałem już w wątku linki
do pomiarów.

Realnie zaoszczędzić na prądzie można jedynie odcinając
zasilanie :-)

jest o *wiele* lepsza. Dodatkowo, niegroźny jest dla niej
chwilowy zanik napięcia zasilającego :)

O, i to jest chyba jedyny rzeczowy argument :-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-09-02 13:27:53
Autor: marfi
Użytkownik "Dominik & Co" <Dominik.Alaszewskinawirtualnejpolsce@invalid.com> napisał w wiadomości news:h7li9n$5oh$1inews.gazeta.pl...

O, i to jest chyba jedyny rzeczowy argument :-)

  O ile ktoś nie posiada UPS'a :)

--
marfi

Data: 2009-08-10 15:27:24
Autor: Remek
Użytkownik "qwerty" napisał:

1. Wyłącz sprawdzanie pamięci

Tak. I jeszcze parę innych rzeczy np. przeszukiwanie napędów.

2. Podkręć procesor
3. Dokup ramu
4. Kup szybszy dysk
5. Wywalić ubuntu. :)

Co ma wspólnego procesor, RAM, dysk i OS z pierwszym etapem uruchamiania PC
na poziomie BIOS'u??? Co z bzdury potrafią wypisywać dzieci neostrady to
głowa mała.

Remek

Data: 2009-08-10 15:45:48
Autor: qwerty
Użytkownik "Remek" <wiasmed@neostrada.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h5p780$7ih$1@inews.gazeta.pl...
Co ma wspólnego procesor, RAM, dysk i OS z pierwszym etapem uruchamiania PC
na poziomie BIOS'u??? Co z bzdury potrafią wypisywać dzieci neostrady to
głowa mała.

Biosu - nic, ale uruchamianie ubuntu - tak.

Data: 2009-08-10 16:03:47
Autor: Remek

> [...]
> głowa mała.

Biosu - nic, ale uruchamianie ubuntu - tak.

Oczywiście! Plamy na słońcu również. Czytaj wątek:

"przejście etapu biosu (od włączenia komputera do
rozpoczęcia ładowania systemu) zajmuje około 1/4 - 1/5 całego
bootowania.

Da się ten etap jakoś przyspieszyć?"

Wiesz co to jest "przejście etapu biosu" ???

Remek

Data: 2009-08-11 22:23:24
Autor: Konrad Kosmowski
** qwerty <qwerty01@poczta.fm> wrote:

[...]

Postaw system na SSD to zobaczysz szybkie bootowanie. :) (oczywiście BIOS to
nie obejdzie)

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2009-08-10 14:04:23
Autor: Tomaszek
Końrad pisze:
Da się ten etap jakoś przyspieszyć? Coś zmienić w ustawieniach? Może
sztuczki z innym podpięciem napędów na taśmie? Może można wyłączyć
testowanie pamięci?

1.Wyłącz testowanie pamięci
2.Ustaw wszystkie urządzenia ręcznie, nie pozwól, żeby gdzieś było ustawienie "Auto detect" Wykrywanie automatyczne zajmuje trochę więcej czasu
3.Jako pierwszy w priorytecie rozruchu ustaw dysk z którego uruchamia się Ubuntu

To czy z podpięciem napędów da się coś zrobić to Ci napiszemy jak się dowiemy jak masz to podłączone. Jak już napisałeś o kolejności na taśmie to wnioskuję że masz napędy podpięte pod ATA
| TEL: (0)882733602 *naprawy i modernizacje komputerów*diagnostyka* |
| *dojazd*PŁACISZ TYLKO ZA EFEKTY, NIE ZA CZAS PRACY* ***WARSZAWA***|
\-- -- -- -- -- | e-mail: d3bkowskiWYTNIJ_CO_TRZEBA@gmail.com |-- -- -- -- -- /

Data: 2009-08-10 12:59:48
Autor: Końrad
Tomaszek wrote:

To czy z podpięciem napędów da się coś zrobić to Ci napiszemy jak się dowiemy jak masz to podłączone. Jak już napisałeś o kolejności na taśmie to wnioskuję że masz napędy podpięte pod ATA

tak, ATA

Mam obecnie jeden dysk na drugim gniezdzie ATA i na tej samej tasmie
naped CD-ROM. na pierwszym gniezdzie ATA nie mam nic bo cos sie zaczelo
chrzanic kilka dni temu - raz na jakis czas nie widzi tam dysku albo
przestaje widziec w czasie pracy systemu (i zwiecha)

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-10 15:14:47
Autor: Tomaszek
Końrad pisze:
[...]

Ano widzisz i przy okazji wyszedł jakiś inny problem;) Jeśli płyta posiada oprócz gniazd ATA również SATA to ustaw wszystkie napędy na ATA na CABLE SELECT  i wtedy podłącz każdy na oddzielnym kanale.W ogóle to napisz w końcu model płyty;)

Data: 2009-08-12 00:18:32
Autor: Radosław Sokół
Końrad pisze:
Mam chwilową manię na przyspieszanie mojego komputera (może dlatego, że
używam topornie wolnego Ubuntu). Pomierzyłem sobie czas startu systemu

Ubuntu wcale nie jest takie wolne. Szczególnie np. 9.04.

i wyszło mi, że przejście etapu biosu (od włączenia komputera do
rozpoczęcia ładowania systemu) zajmuje około 1/4 - 1/5 całego
bootowania.

Podaj w sekundach. Co innego 20%-25% z dwóch minut, a co innego
-- 20%-25% z 15 sekund.

sztuczki z innym podpięciem napędów na taśmie? Może można wyłączyć
testowanie pamięci?

Oczywiście, że można wyłączyć testowanie pamięci. Szczerze
mówiąc, praktycznie nigdy się go nie włącza...

Data: 2009-08-12 10:07:57
Autor: Końrad
Radosław Sokół wrote:

Końrad pisze:
Mam chwilową manię na przyspieszanie mojego komputera (może dlatego, że
używam topornie wolnego Ubuntu). Pomierzyłem sobie czas startu systemu

Ubuntu wcale nie jest takie wolne. Szczególnie np. 9.04.

no wlasnie wg mnie - w porownaniu z np opensuse czy windowsem - jest. na
tym samym sprzecie.
Podaj w sekundach. Co innego 20%-25% z dwóch minut, a co innego
-- 20%-25% z 15 sekund.

bios 21,5
start systemu 37,7
logowanie 4,7 (czyli reczne wpisanie loginu i hasla)
start X 28,9

to przykladowo

sztuczki z innym podpięciem napędów na taśmie? Może można wyłączyć
testowanie pamięci?

Oczywiście, że można wyłączyć testowanie pamięci. Szczerze
mówiąc, praktycznie nigdy się go nie włącza...

kurcze, a gdzie to wylaczyc? bo przejrzalem juz bios 3 razy i nie widze.
jedynie podczas startu jest napis 'press Esc to skip memory test'. ale
nawet wcisniecie Esc nie sprawia ze jest szybciej

p.s. jak moge sprawdzic jaka mam plyte glowna? bo nie pamietam :)

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-12 12:25:48
Autor: ąćęłńóśźż
da się przyspieszyć przejście przez bios? :)
Nie wyłączyć, a WŁĄCZYĆ.
Quick Self Test Power On czy jakoś podobnie.
Leci wtedy np. raz zamiast trzech razy.
JaC

-- -- -

kurcze, a gdzie to wylaczyc?

Data: 2009-08-12 13:29:22
Autor: Dominik & Co
Końrad napisał(a):

p.s. jak moge sprawdzic jaka mam plyte glowna? bo nie pamietam :)

sudo dmidecode | more (albo przekieruj do pliku)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-08-12 12:41:05
Autor: Końrad

http://muzungu.pl/plik.txt

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-13 07:50:09
Autor: Dominik & Co
da się przyspieszyć przejście prz ez bios? :)
Końrad napisał(a):

http://muzungu.pl/plik.txt

No przecież jest napisane:

Base Board Information
Manufacturer: ECS
Product Name: K7S5A
Version: 1.0

To pewnikiem takie cuś:
http://www.in4.pl/recenzje.htm?rec_id=118

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2009-08-12 14:14:34
Autor: Radosław Sokół
Końrad pisze:
bios 21,5
start systemu 37,7
logowanie 4,7 (czyli reczne wpisanie loginu i hasla)
start X 28,9

Co to za sprzęt? U mnie, na wcale nie jakimś bardzo wypasionym
jak na dzisiejsze standardy sprzęcie, Ubuntu 9.04 startuje w
kilkanaście sekund aż do użytecznego pulpitu (włącznie z
wpisaniem loginu i hasła).

kurcze, a gdzie to wylaczyc? bo przejrzalem juz bios 3 razy i nie widze.
jedynie podczas startu jest napis 'press Esc to skip memory test'. ale
nawet wcisniecie Esc nie sprawia ze jest szybciej

Quick Power-on Self Test

p.s. jak moge sprawdzic jaka mam plyte glowna? bo nie pamietam :)

Najlepiej: zerknąć na laminat :) A metodę programową już Ci
pokazano obok.

Data: 2009-08-12 12:42:13
Autor: Końrad
Radosław Sokół wrote:

Końrad pisze:
[...]

AMD Duron 1200, 500MB ram

Quick Power-on Self Test

no zaraz bede tego szukal. ide sie restartowac

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-12 13:00:52
Autor: Końrad
Końrad wrote:

Quick Power-on Self Test

no zaraz bede tego szukal. ide sie restartowac

no niestety nie widze nic takiego. a moze ktos z Was zobaczy czy
wszystko jest ok? tu sa zdjecia ekranu z biosa

www.muzungu.pl/bios

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-12 15:17:12
Autor: Mateusz Viste
On Wednesday 12 August 2009 15:00, Końrad wrote:
no niestety nie widze nic takiego. a moze ktos z Was zobaczy czy
wszystko jest ok? tu sa zdjecia ekranu z biosa

Jedyne co widzę, to błędy 404.

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Data: 2009-08-12 14:25:38
Autor: Końrad
Mateusz Viste wrote:

On Wednesday 12 August 2009 15:00, Końrad wrote:
no niestety nie widze nic takiego. a moze ktos z Was zobaczy czy
wszystko jest ok? tu sa zdjecia ekranu z biosa

Jedyne co widzę, to błędy 404.

faktycznie, sory

wrzucilem jeszcze raz na voila.pl, teraz powinno byc ok

http://www.voila.pl/240/u6bqd/

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-12 16:59:45
Autor: ąćęłńóśźż
da się przyspieszyć przejście przez bios? :)
Jesli takie g... jak zrzut ekranu musi u Ciebie zajmować pół megabajta w jpg to odpieprz się koleś od BIOSu ;-)))
JaC

-- -- -

wrzucilem jeszcze raz na voila.pl, teraz powinno byc ok

Data: 2009-08-12 18:02:08
Autor: RadoslawF
Dnia 2009-08-12 16:59, Użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Jesli takie g... jak zrzut ekranu musi u Ciebie zajmować pół megabajta w jpg to odpieprz się koleś od BIOSu ;-)))
JaC

Zrobił to w 1632x1224.
:-))))))))

Pozdrawiam

Data: 2009-08-12 18:19:59
Autor: Końrad
da się przyspieszyć przejście przez bios? :)
RadoslawF wrote:

Zrobił to w 1632x1224.
:-))))))))

przykro mi, to jest najwieksza rozdz jaka obsluguje moj telefon, wieksze
juz nie dam rady ;)

btw. takie kiepskie lacza macie, ze boicie sie obrazkow po pol mega?
--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-12 21:23:39
Autor: RadoslawF
Dnia 2009-08-12 20:19, Użytkownik Końrad napisał:

przykro mi, to jest najwieksza rozdz jaka obsluguje moj telefon, wieksze
juz nie dam rady ;)

btw. takie kiepskie lacza macie, ze boicie sie obrazkow po pol mega?

Właśnie zrobiłeś z siebie idiotę. :-)
Następnym razem takie fotki zrób w 640x460, wystarczy w zupełności.

Pozdrawiam

Data: 2009-08-12 19:27:27
Autor: Końrad
RadoslawF wrote:

Następnym razem takie fotki zrób w 640x460, wystarczy w zupełności.

a probowales kiedys zmienic rozmiar 6 zdjec pod linuksem? albo siadasz i
bawisz sie linia polecen, albo odapalasz gimpa. innych mozliwosci nie
ma. tak czy siak zajmuje to wiecej niz zostawienie tak jak jest i
wrzucenie na serwer; nawet jak ktos ma sie do tego przyczepic

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-12 21:37:31
Autor: ąćęłńóśźż
da się przyspieszyć przejście przez bios? :)
Słyszałem, że to jakiś tani program, ale że az tak.....
JaC

-- -- -

a probowales kiedys zmienic rozmiar 6 zdjec pod linuksem?

Data: 2009-08-12 21:40:44
Autor: Piotr M
Końrad pisze:
RadoslawF wrote:

[...]

Proszzze Cię, to chcesz "przyśpieszać przejście przez bios" a nie wiesz jak zmniejszyć zdjęcie?

A masz biedaku chociażby takie coś
(na przyszłość żebyś tak się nie męczył :D )
http://www.zmniejszacz.pl/

--
pzdr, Piotr M

"Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
  - Szukałem, ale nie znalazłem."

Data: 2009-08-12 22:11:05
Autor: Konrad Kosmowski
** Końrad <kkarpieszuk-na-gmailu@wytnij.to> wrote:

Następnym razem takie fotki zrób w 640x460, wystarczy w zupełności.

a probowales kiedys zmienic rozmiar 6 zdjec pod linuksem? albo siadasz i
bawisz sie linia polecen, albo odapalasz gimpa. innych mozliwosci nie ma.

Pierdolisz bzdury. Dowolny sensowny menadżer zdjęć/grafiki pod GNOME/KDE ma
taką funkcję (napewno ma qgview, gthumb, digikam).

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2009-08-12 21:51:29
Autor: Końrad
Konrad Kosmowski wrote:

[...]

O, dzięki (pomimo tego pierdolisz). Wczoraj szukalem czegos do resizu
obrazkow i nic nie znalazlem. Zainstalowalem gThumb i sie sprawdza
--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-14 12:05:03
Autor: Radosław Sokół
Końrad pisze:
a probowales kiedys zmienic rozmiar 6 zdjec pod linuksem? albo siadasz i

A w czym problem? Owszem, IrfanView jest wygodniejszy nieco
od GIMPa, ale różnica w użyciu nie jest jakoś porażająca.

bawisz sie linia polecen, albo odapalasz gimpa. innych mozliwosci nie
ma.

Są i zostało to już pokazane w postach obok :)

Data: 2009-08-14 11:28:40
Autor: Końrad
Radosław Sokół wrote:

Końrad pisze:
a probowales kiedys zmienic rozmiar 6 zdjec pod linuksem? albo siadasz i

A w czym problem?

w prędkości. start Gimpa u mnie: 21 sekund. to już wole wrzucić
nieprzeskalowane ;)

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-14 14:04:22
Autor: Radosław Sokół
Końrad pisze:
w prędkości. start Gimpa u mnie: 21 sekund. to już wole wrzucić
nieprzeskalowane ;)

No tak: ja mam problem, to niech cierpią inni... Nie zaskar-
bisz sobie sympatii takim podejściem.

Data: 2009-08-14 14:58:11
Autor: Końrad
Radosław Sokół wrote:

Końrad pisze:
w prędkości. start Gimpa u mnie: 21 sekund. to już wole wrzucić
nieprzeskalowane ;)

No tak: ja mam problem, to niech cierpią inni... Nie zaskar-
bisz sobie sympatii takim podejściem.

a kto cierpiał? naprawdę Wam tak wolno łącza chodzą, że macie problemy z
obrazkiem 500kB?

Bo ja myślałem, że Wy się czepiacie na zasadzie sztuka dla sztuki, ale
zaczynam wątpić :)

--
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';

Data: 2009-08-12 17:37:12
Autor: Mateusz Viste
On Wednesday 12 August 2009 16:25, Końrad wrote:
faktycznie, sory

wrzucilem jeszcze raz na voila.pl, teraz powinno byc ok
http://www.voila.pl/240/u6bqd/

No to już masz co trzeba włączone. Na screenie #918, pierwsza opcja od
góry: "Quick Boot = ENABLED". Czyli pamięci nie powinien sprawdzać.
Niestety niczego więcej nie widzę w twoich ustawieniach, co mogłoby
przyspieszyć ładowanie BIOSu.

Swoją drogą, dlaczego wyłączyłeś BusMaster IDE? (screen #920)
Uruchomienie BusMaster mogłoby przyspieszyć ci ładowanie systemu (pod
warunkiem, że twój dysk obsługuje BM)... Dodatkowo odciążyłoby to CPU od
operacji dyskowych.

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Data: 2009-08-12 18:18:51
Autor: Końrad
Mateusz Viste wrote:

[...]

ja nie wylaczylem :) jak cos to tak bylo.

jak sprawdzic czy dysk mi obsluguje BM? --
body {
  name: '|<ońrad Karpieszu>|';
  blog: url('http://www.muzungu.pl/');
}

Data: 2009-08-12 17:06:22
Autor: ąćęłńóśźż
da się przyspieszyć przejście przez bios? :)
Parę rzeczy można powyłączać:
np.
Floppy Disk Controller;
BIOS Shadow;
właczyć jakąś szybszą opcję DRAM Timing;

Po co dysk masz na Secondary, a nie na Primary?
JaC

da się przyspieszyć przejście przez bios? :)