dane w cloud [cross]

Data: 2013-06-10 13:17:01
Autor: rs
dane w cloud [cross]
poszukuje sprawdzonego (moje pytanie kieruje wiec do użytkowników danego rozwiązania) ekonomicznego (tańszego niż google drive, choć na prywatny użytek jestem z niego bardzo zadowolony) rozwiązania, w którym zespól kilku, kilkunastu osób mógłby współpracować (mieć np. łatwy dostęp, download, upload) na plikach, o łącznej wielkości do 1TB.
przyglÄ…dam siÄ™ teraz http://www.gladinet.com/edition_compare.html (w wersji teams)
wygląda nieźle, ale ze nie miałem kontaktu z ta firma, stad moje pytanie, również o to rozwiązanie.
z gory dzieki za rzeczowe odpowiedzi. <rs>

Data: 2013-06-10 20:28:27
Autor: p0li
dane w cloud [cross]
T->Dnia 2013-06-10 19:17:01 niejaki rs napisa³:
poszukuje sprawdzonego (moje pytanie kieruje wiec do u¿ytkowników danego rozwi±zania) ekonomicznego (tañszego ni¿ google drive, choæ na prywatny u¿ytek jestem z niego bardzo zadowolony) rozwi±zania, w którym zespól kilku, kilkunastu osób móg³by wspó³pracowaæ (mieæ np. ³atwy dostêp, download, upload) na plikach, o ³±cznej wielko¶ci do 1TB.
przygl±dam siê teraz http://www.gladinet.com/edition_compare.html (w wersji teams)
wygl±da nie¼le, ale ze nie mia³em kontaktu z ta firma, stad moje pytanie, równie¿ o to rozwi±zanie.
z gory dzieki za rzeczowe odpowiedzi. <rs>

tej firmy nie znam - ale sprawdza³e¶ copy.com? wiem ¿e maj± opcjê pracy zespo³owej a co do cen to chyba do prze³kniêcia

--
http://42.pl/u/y68
Pójd¼¿e kiñ tê chmurno¶æ w g³±b flaszy.

Data: 2013-06-10 14:45:16
Autor: rs
dane w cloud [cross]
On 6/10/2013 2:28 PM, p0li wrote:
[...]

dziêki. nie znalem (namno¿y³o siê tego. matko!) z tego co widzê to oferuje podobne funkcje. bêdê sobie musia³ numerki policzyæ, który taniej wyjdzie. <rs>

Data: 2013-06-11 08:51:35
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dane w cloud [cross]
Dnia 2013-06-10, o godz. 13:17:01
rs <no.address@no.spam.info> napisa³(a):

[...]

Nie lepiej postawiæ co¶ w³asnego nad czym bêdziesz mia³ kontrolê? Zwróæ
uwagê na to kto bêdzie mia³ dostêp do Twoich plików i na ile mo¿esz
sobie pozwoliæ by np. wyciek³y? Chmura jest modna ale nie podnosi siê
przy tym jeje wad czyli zerowego bezpieczeñstwa danych w chmurze.  Po
prostu nie wiesz gdzie le¿± Twoje pliki i kto ma do nich dostêp. Czê¶æ
danych (np. dane finansowe czy dane osobowe) wrêcz nie mog± byæ tak
przechowywane.

Zdrówko

Data: 2013-06-11 10:09:47
Autor: Mr. Misio
dane w cloud [cross]
U¿ytkownik Maciek Babcia Dobosz napisa³:
[...]

Moze nie tyle nie moga, co nie powinny.

Alternatywa do chmury, bez chmury jest peer2peer synchronizacja, choc jeszcze w fazie beta, to dziala BitTorrent Sync

http://labs.bittorrent.com/experiments/sync/get-started.html

Minusem jest to, ze kto¶ za tym stoi :)

Drugim, ze jeszcze to beta.

PLUSEM jest brak limitu powierzchni (no limit jest, ile masz na HDD wolnego tyle masz limitu) i nie uploadowanie niczego w chmure (czyjas)

Testuje to to eksperymentalnie i dziala.

Data: 2013-06-11 10:35:59
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dane w cloud [cross]
Dnia 2013-06-11, o godz. 10:09:47
"Mr. Misio" <mrmisiodegrizzly@gazeta.pl> napisa³(a):

Moze nie tyle nie moga, co nie powinny.

O ile dane finansowe mo¿esz trzymaæ gdziekolwiek (choæ ja bym ich
raczej w niezaufane miejsce nie wys³a³) to w przypadku danych osobowych
nie jest tak ró¿owo. Przy wra¿liwych danych (np. medycznych czy o
statusie finansowym danej osoby) GIODO wymaga lokalizacji serwera na
terenie Polski. Czasami dopuszcza EU. Czêsto chce by fizycznie wskazaæ
serwer na którym te dane s± sk³adowane. Czê¶æ firm na terenie PL
oferuje hosting zgodny z wymogami GIODO - mo¿esz wtedy podpisaæ umowê o
powierzeniu danych osobowych firmie hostuj±cej i le¿y to w konkretnej
serwerowni na konkretnym sprzêcie. Problem jest taki ¿e GIODO wymaga
formy pisemnej takiej umowy co w przypadku hostingów zagranicznych jest
do¶æ trudne do uzyskania.

Ogólnie nasze przepisy dotycz±ce ochrony danych osobowych s± jednymi z
najbardziej rygorystycznych w Europie. Bra³em udzia³ w projekcie sporej
bazy danych która zawiera dane podopiecznych jednego z systemów pomocy
spo³ecznej na terenie Europy. W Polsce i na S³owacji wprowadzenie do
tego systemu danych podopiecznych by³o niemo¿liwe w zgodzie z prawem bo
baza mia³a znajdowaæ siê na serwerach poza Europ±. Skoñczy³o siê na
wydzielonych serwerach w PL bez dostêpu z zewn±trz (nie wiem jak to
ostatecznie zrobiono na S³owacji) i przekazywaniu wy³±cznie danych
statystycznych.

Alternatywa do chmury, bez chmury jest peer2peer synchronizacja, choc jeszcze w fazie beta, to dziala BitTorrent Sync

Alternatyw± jest w³asna chmura prywatna - w wersji minimalistycznej
komputer czy NAS podpiêty do sieci z odpowiednim oprogramowaniem.

Zdrówko

Data: 2013-06-11 10:48:09
Autor: Mr. Misio
dane w cloud [cross]
[...]

Rozumiem to co piszesz, ale ja nie o tym. Mo¿esz to dla mnie "mo¿liwo¶æ" (techniczna). Powinny/nie powinny to juz wynika z bezpieczenstwa/przepisow prawnych itp.

Bo nawet jak "powinienes" to zawsze "mo¿esz" zrobiæ inaczej (co moze narazic na sankcje np. prawne).

[...]

Stwaza to kolejne zagrozenia - trzeba przyjac na siebie koszty ochrony takiego urzadzenia. Koszty lepszej infrastruktury i ³±cza.

Bo najczesciej uzytkownicy lamia zasady bezpieczenstwa lub wybieraja alternatywne rozwi±zanie w momencie, gdy rozwiazanie jest po prostu niewygodne.

Jesli da sie zrobic rozwiazanie transparentne dla usera, to on nie "kombinuje" jak sobie zrobic wygodniej.

Data: 2013-06-11 11:41:28
Autor: rs
dane w cloud [cross]
On 6/11/2013 2:51 AM, Maciek Babcia Dobosz wrote:
[...]

dzieki, ale w rozwiazaniu, ktore mnie interesuje mam 100% kontrole kto pobiera pliki. poza tym to co proponujesz jest nieoplacalne, bo tak jak serverek moze postawic kazdy, to polozenie szybkiego lacza, ktore pozwoli na pobranie kilku gigowych plikow w rozsadnym czasie, juz nie jest takie trywialne i bardzo kosztowne. <rs>

Data: 2013-06-11 19:55:22
Autor: R.e.m.e.K
dane w cloud [cross]
Dnia Tue, 11 Jun 2013 11:41:28 -0400, rs napisał(a):

Nie lepiej postawić coś własnego nad czym będziesz miał kontrolę? Zwróć
uwagę na to kto będzie miał dostęp do Twoich plików i na ile możesz
sobie pozwolić by np. wyciekły? Chmura jest modna ale nie podnosi się
przy tym jeje wad czyli zerowego bezpieczeÅ„stwa danych w chmurze.  Po
prostu nie wiesz gdzie leżą Twoje pliki i kto ma do nich dostęp. Część
danych (np. dane finansowe czy dane osobowe) wręcz nie mogą być tak
[...]

Zdefiniuj "rozsadny czas", bo moze sie okazac, ze da sie takie lacze "kupic"
za rozsadne pieniadze. Np. UPC oferuje za 200PLN lacze z uploadem 20Mbps.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-06-11 14:05:12
Autor: rs
dane w cloud [cross]
On 6/11/2013 1:55 PM, R.e.m.e.K wrote:
[...]

nie interesuje mnie zakladanie nowego lacza, tym bardziej, ze jak juz sprawdzilem, w miejscu w ktorym to mialoby sie odbyc, nie jest dostepna zadowalajaca mnie opcja.
stawianie serwerow rowniez mnie nie interesuje, bo to dla mnie wywazanie otwartych drzwi. interesuje mnie wrzucenie danych w chmure (na czyjsc serwer) dla reszty zalogi, do obrobki. sprawa, zreszta, jest juz pomyslnie zamknieta. <rs>

Data: 2013-06-12 10:18:58
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dane w cloud [cross]
Dnia 2013-06-11, o godz. 11:41:28
rs <no.address@no.spam.info> napisa³(a):

dzieki, ale w rozwiazaniu, ktore mnie interesuje mam 100% kontrole
kto pobiera pliki. poza tym to co proponujesz jest nieoplacalne, bo

Masz kiepsk± kontrolê nad tym kto pobiera pliki. Bo te pliki le¿±
gdzie¶ na Twoim hostingu i nie masz pojêcia kto siê do nich dobiera
bez Twojej wiedzy. Ot ostatnio g³o¶no o jednej takiej sprawie w USA
gdzie agenda rz±dowa ma dostêp do zawarto¶ci serwerów zlokalizowanych w
ich kraju. Bez wiedzy w³a¶ciciela plików. Nie masz pojêcia komu firma
daje dostêp do danych.

tak jak serverek moze postawic kazdy, to polozenie szybkiego lacza,
ktore pozwoli na pobranie kilku gigowych plikow w rozsadnym czasie,
juz nie jest takie trywialne i bardzo kosztowne. <rs>

Kosztuje trochê - zale¿nie od prêdko¶ci jakiej potrzebujesz. Tyle ¿e w
takiej sytuacji dostêp do plików masz tylko Ty i twoi userzy a nie
ka¿dy komu hosting to umo¿liwi. £±cze symetryczne przy prêdko¶ci 30Mbps
to oko³o 50PLN za 1Mbps.

Zdrówko

Data: 2013-06-12 11:01:55
Autor: rs
dane w cloud [cross]
On 6/12/2013 4:18 AM, Maciek Babcia Dobosz wrote:
Dnia 2013-06-11, o godz. 11:41:28
[...]

jak nie mam. logowanie jest po podaniu hasla albo przez link z hashem. jesli ktos z zainteresowanych poda haslo innym, to tak samo nie mam nad tym kontroli, na wlasnym serwerze.

[...]

nie wkraczaj w ten temat bo to zuuuuupelnie inna historia, a temat bardzo obszerny.

[...]

jesli chce miec mozliwosc, zeby uzez mogl sciagac pliki z predkoscia 2MBps to nie ma, w okolicy takiego serwisu, ktory bylby dla mnie ekonomicznie uzasadniony.

Tyle ¿e w
takiej sytuacji dostêp do plików masz tylko Ty i twoi userzy a nie
ka¿dy komu hosting to umo¿liwi. £±cze symetryczne przy prêdko¶ci 30Mbps
to oko³o 50PLN za 1Mbps.

jeszcze raz. przyjrzyj sie jak wyglada udostepnianie plikow w takim google.drive. moze takie lacza w takiej cenie sa u ciebie. u mnie nie ma. zreszta jak juz pisalem. nie interesuje mnie zakaldanie kolejnego lacza. <rs>

Data: 2013-06-13 11:06:55
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dane w cloud [cross]
Dnia 2013-06-12, o godz. 11:01:55
rs <no.address@no.spam.info> napisa³(a):

jak nie mam. logowanie jest po podaniu hasla albo przez link z
hashem. jesli ktos z zainteresowanych poda haslo innym, to tak samo
nie mam nad tym kontroli, na wlasnym serwerze.

A firma hostuj±ca ma bez has³a i bez tego. I nie masz pojêcia kto z tej
firmy to ogl±da. Czy udostêpnia bez Twojej wiedzy s³u¿bom czy za drobn±
op³at± Twojej konkurencji.

nie wkraczaj w ten temat bo to zuuuuupelnie inna historia, a temat bardzo obszerny.

A czemu mam nie wkraczaæ? To w³a¶nie doskona³y przyk³ad jak postronne
s³u¿by dostaj± dostêp do Twoich danych bez Twojej wiedzy. A potem nie
dostaniesz wizy do USA albo po przekroczeniu granicy wyl±dujesz w
Guantanamo.

[...]

Wiem doskonale jak dzia³aj± publiczne chmury. Jak prywatne tak¿e.
Wykorzystujê obie. I dlatego nie powierzam publicznym ¿adnych danych
firmowych bo nie mam nad nimi kontroli. Wiesz np. ¿e Google indeksuje
zawarto¶æ poczty i GoogleDrive dla w³asnej wyszukiwarki? Uwa¿asz ¿e
obrobione tak bez Twojej wiedzy dane s± nadal bezpieczne?

Cena ³±cza to nie wszystko. 2Mbps uploadu w obecnych warunkach to
warto¶æ ¶mieszna. Przy czym to nie musi byæ zlokalizowane u Ciebie -
mo¿e byæ w dowolnym zaufanym miejscu.

Zrobisz jak chcesz - ja tylko zwracam Ci uwagê ¿e rozwi±zanie jakie
wybierasz po prostu nie jest bezpieczne i nie mo¿na mu zaufaæ je¶li
w³a¶cicielowi danych zale¿y na ich poufno¶ci.

Zdrówko

Data: 2013-06-13 11:43:56
Autor: rs
dane w cloud [cross]
On 6/13/2013 5:06 AM, Maciek Babcia Dobosz wrote:
Dnia 2013-06-12, o godz. 11:01:55
[...]

sadze, ze po prostu masz male pojecie jak serwisy o ktorych mowie wygladaja. przyjrzyj sie chociaz google.drive i bedziesz wiedzial.

nie wkraczaj w ten temat bo to zuuuuupelnie inna historia, a temat
bardzo obszerny.

A czemu mam nie wkraczaæ?

napisa³em wy¿ej. bo to zuuuuupelnie inna historia. mieszasz w tym w±tku dwie rzeczy. federalnie egzekwowane przekazywanie _pewnych_ danych prywatnych u¿ytkowników, na mocy patriot act z 2001, a dostepu do moich danych przez prywatne, nieupranione osoby. w jednym i drugim wypadku moje dane sa wystarczajaco bezpieczne, ze wzgledu chocby na ich charakter.

To w³a¶nie doskona³y przyk³ad jak postronne
s³u¿by dostaj± dostêp do Twoich danych bez Twojej wiedzy. A potem nie
dostaniesz wizy do USA albo po przekroczeniu granicy wyl±dujesz w
Guantanamo.

nie popadaj w histerie. po pierwszy zorientuj sie jakie dane sa przekazywane, w jaki sposob i co jest potem z nimi robione. potem spytaj mnie, jakie dane na zamierzam udostepniac i jak sobie to zlozysz w calosc to bedziesz wiedzial, ze to sa zupelnie rozne sytuacje.

[...]

to niech sobie indexuje. i co z tego? i jeszcze raz. nie masz pojêcia jakie dane ja bêdê trzyma³ i udostêpnia³, a zak³adasz bóg jedyny wie co.

Cena ³±cza to nie wszystko. 2Mbps uploadu w obecnych warunkach to
warto¶æ ¶mieszna.

no wiec skoro wiesz, ze to nie wszystko to dolicz resztê kosztow takiego rozwi±zania, od sprzêtu, po obs³ugê techniczna i zabezpieczenie danych,   miesieczne ograniczenia przekazywanych danych.

Przy czym to nie musi byæ zlokalizowane u Ciebie -
mo¿e byæ w dowolnym zaufanym miejscu.

oczywi¶cie jeste¶ w stanie wskazaæ zaufane miejsce. to jest nawet zabawne, ze zak³adasz, ze taki google, apple, MS i inne podda³y siê naporowi rz±du federalnego i przekazuj± mu dane, a mniejsi providerzy bêd± stali murem i nie dadz±. zastanów siê. w takim razie to moze wystawic dane na jakim¶ ruskim pirackim serwerze, ka¿dy plik podwojnie zipowac i zabezbieczac has³em. co ty na to?

Zrobisz jak chcesz - ja tylko zwracam Ci uwagê ¿e rozwi±zanie jakie
wybierasz po prostu nie jest bezpieczne i nie mo¿na mu zaufaæ je¶li
w³a¶cicielowi danych zale¿y na ich poufno¶ci.

dziêki za troskê, ale takie rozwi±zanie jakie sobie obmy¶li³em uwa¿am dla tych danych za wystarczaj±co bezpieczne, choæby na podstawie wieloletniego z nim do¶wiadczenia. tym razem jednak ilosc danych jest zdecydowanie wiêksza ni¿ zwykle. <rs>

Data: 2013-06-14 09:10:11
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dane w cloud [cross]
Dnia 2013-06-13, o godz. 11:43:56
rs <no.address@no.spam.info> napisa³(a):

sadze, ze po prostu masz male pojecie jak serwisy o ktorych mowie wygladaja. przyjrzyj sie chociaz google.drive i bedziesz wiedzial.

Wiem doskonale. I dlatego im nie ufam.

[...]

Ale¿ ja nigdzie nie napisa³em ¿e chodzi tylko prywatne osoby. Chodzi o
to ¿e je¶li ktokolwiek poza w³a¶cicielem i uprawnionymi przez niego
osobami ma dostêp do danych to nie s± one bezpieczne.

[...]

Bardzo czêsto nie masz pojêcia jak dane z Twojego punktu niby
nieistotne s± wa¿ne dla kogo innego. Staram siê od d³u¿szego czasu
zwróciæ na to uwagê. No ale jak widzê uwa¿asz ¿e bezpieczeñstwo danych
jest nieistotne - ja uwa¿am ca³kiem inaczej.

to niech sobie indexuje. i co z tego? i jeszcze raz. nie masz pojêcia jakie dane ja bêdê trzyma³ i udostêpnia³, a zak³adasz bóg jedyny wie
co.

Ale ja Ci sugerujê tylko bezpieczne rozwi±zanie. Nie chcesz - nie
skorzystasz. Tylko zastanów siê czy potem nie bêdzie p³aczu bo kto¶ np.
wygra kolejny przetarg znaj±c Twoje projekty.

no wiec skoro wiesz, ze to nie wszystko to dolicz resztê kosztow
takiego rozwi±zania, od sprzêtu, po obs³ugê techniczna i
zabezpieczenie danych, miesieczne ograniczenia przekazywanych danych.

Dowolny NAS po skonfigurowaniu w ci±gu 2-3 godzin jest praktycznie
bezobs³ugowy. Poza jego zakupem najwiêkszy koszt sta³y to op³ata za
³±cze.

[...]

Ale¿ ja Ci nie proponujê providera.Postaw to np. u jednej z osób które
bêd± korzystaæ z rozwi±zania. No chyba ¿e nie ufasz osobie której sam
chcesz udostêpniæ swoje dane.

[...]

Czasami warto zerkn±æ po prostu szerzej. Wiesz kiedy¶ wydawa³o mi siê
równie nieistotne kto grzebie  moich plikach zdjêæ i filmów robionych
amatorsko na ró¿nych imprezach. Do momentu gdy nie trafi³em na oferty
sprzeda¿y filmów zmontowanych miêdzy innymi z moich materia³ów.

Zdrówko

Data: 2013-06-14 11:44:01
Autor: rs
dane w cloud [cross]
On 6/14/2013 3:10 AM, Maciek Babcia Dobosz wrote:
sadze, ze po prostu masz male pojecie jak serwisy o ktorych mowie
wygladaja. przyjrzyj sie chociaz google.drive i bedziesz wiedzial.
Wiem doskonale. I dlatego im nie ufam.

wiem. to taki popularny model, ze kazdy czycha. ja tam wiem co moga, czego nie i nie mam powodu, zeby sie bac o moje dane.

[...]

ale niech federalni grzebia w moich danych. alez prosze bardzo. i jeszcze raz. sprawdz jakiego typu dane i informacje zbieraja federalni. bo tu jest kwestia twojej bojazni.

[...]

sorry, ale o swoich danych wiem, przynajmniej tyle, jaka maja wartosc dla mnie i moga miec dla innych.

Staram siê od d³u¿szego czasu
zwróciæ na to uwagê. No ale jak widzê uwa¿asz ¿e bezpieczeñstwo danych
jest nieistotne - ja uwa¿am ca³kiem inaczej.

nie. uwazam, ze bezpieczenstwo danych jest wazne, ale przywolywalnie w moim przypadku sytuacji ze zbieraniem danych przez NSA, jest po prostu smieszne.

[...]

twoje rozwiazanie jest tak samo bezpieczne jak kazde inne. tutaj po raz kolejny wychodzi twoja nieznajomosc tego jakiego typu dane sa zbierane. a hackerom tak samo latwo/trudno dorwac sie do serwerow wielkich korporacji jak i tych mniejszych. ktos tylko musi za to zaplacic, albo kogos musza miec na celowniku. komus musi to oplacac.

[...]

mylisz sie. co z backupem danych na NAS? szybkie (porownywalne z firmami hostujacymi pliki) serwisy w mojej okolicy sa bardzo drogie. jak juz pisalem. twoje rozwiazanie jest dla mnie zupelnie nieoplacalne, wiec nie wiem dlaczego starasz mi sie je wcisnac, jakbym nic na ten temat nie wiedzial i wczesniej nie sprawdzil. w ogole nie wiem, po co prowadzimy te rozmowe, skoro juz pare dni temu napisalem, ze sprawa jest juz zalatwiona i od wczoraj juz ludzie uzywaja tych plikow.

[...]

no to jest dopiero bezpieczne rozwiazanie. ale skoro rak, to moze polecisz mi gdzie powinienem pojechac. do Pakistaniu, czy moz lepiej do Nowej Zelandii i u jednej z tych zaangazowanych osob, stawiac NASa.

[...]

wiesz. ja tobie bym to zaproponowal. nadal nie spytales mnie o jakich danych rozmawiamy. nie wiesz gdzie mieszkam. jaki jest dostep do internetu i jego koszt. proponujesz rozwiazania ze swojego domowego podworka, ale jednoczesnie mowisz, zebym to ja spojrzal szerzej.

[...]

to teraz wroc pamiecia, do tego gdzie popelniles blad. zajmuje, miedzy innymi takimi rzeczami, od ponad pietnastu lat i jakos zadne moje pliki, bez mojej wiedzy nie wyciekly, mimo ze czasami byla prawdziwa partyzantka. <rs>

Data: 2013-06-13 03:11:50
Autor: Iguan_007 Iguan_007
dane w cloud [cross]
On Wednesday, June 12, 2013 6:18:58 PM UTC+10, Maciek Babcia Dobosz wrote:

> [...]

> takiej sytuacji dostêp do plików masz tylko Ty i twoi userzy a nie
ka¿dy komu hosting to umo¿liwi. £±cze symetryczne przy prêdko¶ci 30Mbps

Tylko powiedzmy sobie jasno ze od tych 50zl to sie koszty dopiero zaczynaja.. Do kosztow lacza dochodzi koszt dodatkowego sprzetu, koszt wynajmu pomieszczenia (jesli chcemy zeby to byl tez sensowny backup, nie taki co sie spali wraz z orginalem), koszt ochrony antywirusowej i dodatkowego oprogramowania (mowimy o firmie wiec i cena oprogramowania moze byc wyzsza), koszt czasu obecnego pracownika (plus szkolenie?)/zatrudnienie dodatkowego pracownika ktory bedzie sie tym calym cyrkiem opiekowal. Pozdrawiam,   Iguan   --
Iguan007   Sezgon caly rok:   http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia

dane w cloud [cross]