darowizna, taksa notarialna itd

Data: 2010-10-02 19:48:37
Autor: Archangell
darowizna, taksa notarialna itd
Witam

Sytuacja jest następująca:

Razem z moją żoną jesteśmy właścicielami mieszkania, które kupilismy po ślubie. Nie mamy rozdzielności
majątkowej. Teraz chcemy dokonać darowizny tego mieszkania na rzecz najbliższej rodziny, tak aby nie płacić
podatku od darowizny i jak najmniejsze koszty notarialne. Wcześniej zapewniano mnie że to żaden problem
ale okazało się (czy słusznie?), że jeśli podarowalibyśmy to mieszkanie mojej mamie to od połowy mieszkania
nalężącej do mojej żony trzeba by było zapłacic podatek. Szukam teraz rozwiązania jak dokonać tekiej
darowizny optymalnie pod względem obecnych kosztów oraz ewentulanych problemów ze zbyciem tego mieszkania
w przyszłości. Nasuwają mi się takie 2 głowne rozwiązania:
1. Żona swoją część darowuje mnie. Następnie ja całość darowuję mojej mamie. Minus tego jest taki ze notariusza
opłacamy dwukrotnie.
2. Ja swoją część przekazuję w darowiźnie mojej mamie a żona swojej.
No i trzecie nie wiem czy mozliwe:
3. Można darować mieszkanie swojemu 3 letniemu dziecku? Jak to wygląda pod wzgledem prawnym?

Teraz pytanie o opłaty notarialne. Czy taka darowizna łapie się na 1/2 maksymalnej stawki obowiązującej
za sporządzenie aktu notarialnego? Telefonowałem do kancelarii notarialnej i tam z tego co asystent Pani Rejent mi podał
to wynika że policzył taksę po maksymalnej stawce.

Teraz kolejne pytanie:
Czy w przypadku kupna nowego mieszkania od dewelopera również można oczekiwać 1/2 maksymalnej stawki obowiązującej za sporządzenie aktu notarialnego?
Jeśli tak to jakie warunki muszą być spełnione?

Arch

darowizna, taksa notarialna itd