darowizna, zachowek, rarząca niewdzięcz ność, wydziedziczenie

Data: 2016-01-26 00:11:59
Autor: Robert Tomasik
darowizna, zachowek, rarząca niewdzięcz ność, wydziedziczenie
W dniu 25-01-16 o 09:11, szerszen pisze:

Teraz pytania. 1.
> Czy i jak w polskich realiach można przeprowadzić
sprawę wydziedziczenia?

Dokąd matka żyje, dotąd swoim majątkiem może rozporządzać dowolnie. W praktyce wydziedziczenie powinna udokumentować testamentem. Pisałbym go u notariusza, to ten podpowie jak to sensownie zrobić.

2. Jak należy udokumentować sprawę rażącej niewdzięczności?

To zależy na czym ona polega. No i owa rażąca niewdzięczność ma związek z cofnięciem darowizny. Na pewno o to chodzi?

> 3. Jak starsze dziecko, lub ewentualnie wnuk matki,
który jest rozważany jako potencjalny obdarowany częścią jej majątku,
może zabezpieczyć się przed ewentualną sprawą o zachowek ze strony
młodszego dziecka?

Nie może. Inna sprawa, czy przy odpowiednio opisanym wydziedziczeniu będzie miał szansę wygrać, ale dlatego odesłałem do notariusza,który powinien wiedzieć,jak to zrobić.

> 4. Sprawa niezgłoszonej darowizny, czy jeśli
wyjdzie ona na jaw, to czy obrywa tylko obdarowany, czy darczyńca
również i jaka jest to kara?

Przede wszystkim karą jest obowiązek zapłaty podatku. Reszta to poboczne kwoty. Ale sprecyzuj, o jakiej darowiźnie piszesz? Bo na chwilę obecną można przyjąć, że młodsze dziecko wywiązując się z obowiązku alimentacyjnego udostępniło w miarę swoich możliwości finansowych matce mieszkanie, a matka się dołożyła do remontu, bo przecież tam mieszka. Nie za bardzo widzę tu jakąkolwiek darowiznę.

Data: 2016-01-26 00:39:35
Autor: Robert Tomasik
> [...]

mieszkanie, a matka się dołożyła do remontu, bo przecież tam mieszka.
Nie za bardzo widzę tu jakąkolwiek darowiznę.

Późno i wolno trybie. Ta 1/3, którą dołożyła mama, to nie jest darowizna, tylko zapłacony z góry czynsz za wynajem od dziecka mieszkania. Tylko trzeba iść do mądrego doradcy podatkowego, jak to rozliczyć teraz.

Data: 2016-01-26 10:12:30
Autor: szerszen
darowizna, zachowek, rarząca niewdzięczność, wydziedziczenie
On Tue, 26 Jan 2016 00:39:35 +0100
Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:

> [...]

Późno i wolno trybie. Ta 1/3, którą dołożyła mama, to nie jest darowizna, tylko zapłacony z góry czynsz za wynajem od dziecka mieszkania. Tylko trzeba iść do mądrego doradcy podatkowego, jak to rozliczyć teraz.

Pewnie można by to i tak rozważać, ale dziecko mieszka w mieszkaniu matki. Nastąpiła zamiana użytkowania mieszkań. Z tą 1/3 to bardziej chodzi mi o straszak na młodsze dziecko, że jak zacznie bardzo fikać, to będzie miało problemu z U.S.

Za resztę info dzięki. --
pozdrawiam
szerszeń

Data: 2016-01-27 23:05:57
Autor: G.S.
On Tue, 26 Jan 2016, szerszen wrote:

Z tą 1/3 to bardziej chodzi mi o straszak na młodsze dziecko, że jak zacznie bardzo fikać, to będzie miało problemu z U.S.

 Ale problem nie jest taki wielki.
 Sprowadza się do faktu, że "bezpiecznik przed przedawnieniem" w tym
przypadku zadziała na korzyść zobowiązanego (do zapłacenia podatku):
obowiązek powstanie z dniem powołania się przed skarbówką na fakt
otrzymania darowizny.
 Oczywiście podatków nikt płacić nie lubi :P, więc i taki podatek
jest batem, niemniej konstrukcja wyżej uchyla karalność.
 Zaś przy postawieniu wersji "że to miało być w roli zaliczki na czynsz"
pytanie brzmi: a jakie są na to DOWODY?

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-01-28 08:36:45
Autor: szerszen
darowizna, zachowek, rarząca niewdzięczność, wydziedziczenie
On Wed, 27 Jan 2016 23:05:57 +0100
"G.S." <smolik@stanpol.com.pl> wrote:

[...]

Wychodzi tego podatku około 30 tys. w razie czego, więc straszak całkiem spory ;)
Co do udowodnienia, to akurat bez problemu. Nie jest w stanie się z tej kasy rozliczyć, przelew nie poszedł z jego konta, mało tego, tak na dobrą sprawę poszedł z konta osoby całkowicie dla niego obcej, bo na tamtą chwilę partnera matki.  --
pozdrawiam
szerszeń

Data: 2016-01-28 08:47:51
Autor: szerszen
darowizna, zachowek, rarząca niewdzięczność, wydziedziczenie
On Wed, 27 Jan 2016 23:05:57 +0100
"G.S." <smolik@stanpol.com.pl> wrote:

A mam jeszcze pytanie.

Trochę poczytałem i mam jeszcze pytania. :)

Dobrze rozumiem, że nawet gdyby udało mu się wywalczyć zachowek to jest to jedynie połowa należnego mu spadku, a na poczet zachowku można mu wliczyć darowiznę gotówkową jaką dostał na zakup i remont mieszkania?

Kolejna sprawa, to czy dobrze rozumiem że darowizny otrzymane powyżej 10 lat od momentu śmierci spadkodawcy nie wliczają się do masy spadkowej z której wylicza się ewentualny zachowek?
Czy te 10 lat to faktyczne 120 miesięcy, czy 10 pełnych lat kalendarzowych?

Wracając do podatku od niezgłoszonej darowizny, to czy podobnie jak w przypadku obowiązku podatkowego, termin ten 10 letni będzie się liczył od momentu powołania się na darowiznę, czy od daty faktycznego jej otrzymania? Chodzi mi o to, że dajmy na to za liczmy 30 lat dojdzie do podziału majątku, on będzie walczył o zachowek, wtedy starsze dziecko podejmie temat darowizny gotówkowej, to młodsze dziecko będzie musiało wtedy zapłacić podatek. Pytanie czy ta darowizna wtedy wliczy się do masy spadkowej na poczet jego zachowku, czy w tym przypadku ulegnie już "przedawnieniu", a tylko sam obowiązek podatkowy zostaje?

szerszeń

Data: 2016-01-28 12:51:26
Autor: m
wrote:

[...]

Wg mnie tak.

[...]

Nie ma tak różowo, 10 lat dotyczy obcych, w przypadku zstępnych jest
bezterminowe.

p. m.

Data: 2016-02-03 09:22:55
Autor: G.S.
On Thu, 28 Jan 2016, m wrote:

> [...]
> faktyczne 120 miesięcy, czy 10 pełnych lat kalendarzowych?

Nie ma tak różowo, 10 lat dotyczy obcych, w przypadku zstępnych jest

 W sprawie formalnej - te 10 lat dotyczy (IMO dość czytelnie) spadkobierców,
tylko następny przepis szczegółowy dotyczy zstępnych. Znaczy powołanemu
z testamentu (mimo że ani zstępny ani inaczej "urzędowy") darowizny
też się doliczy.
KC994: "darowizn na rzecz osób niebędących spadkobiercami"
 :)

pzdr, Gotfryd

darowizna, zachowek, rarząca niewdzięcz ność, wydziedziczenie