deklaracja wekslowa bez weksla

Data: 2012-04-25 17:01:37
Autor: Usrobo
deklaracja wekslowa bez weksla
witam
czy majÄ…c umowÄ™ o kredyt kupiecki z deklaracjÄ… wekslowÄ… ale bez samego weksla, ta deklaracja coĹ› daje?

jak to jest z tymi wekslami bo coĹ› sie zmienialo ostatnio.

michal

Data: 2012-04-25 17:06:11
Autor: .B:artek.
W dniu 25-04-2012 17:01, Usrobo pisze:
witam
czy majÄ…c umowÄ™ o kredyt kupiecki z deklaracjÄ… wekslowÄ… ale bez samego
weksla, ta deklaracja coĹ› daje?

Nic wartościowego.

jak to jest z tymi wekslami bo coĹ› sie zmienialo ostatnio.

Ale co?

--
..B:artek.

Data: 2012-04-25 17:08:00
Autor: Usrobo
W dniu 2012-04-25 17:06, .B:artek. pisze:
[...]

kiedyś weksle sie w banku kupowało

Data: 2012-04-25 17:30:27
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-04-25 17:08, Usrobo pisze:
[...]

Od 2007r. nie ma opłaty skarbowej, to i weksli "nie trzeba" w banku kupować.

Sama deklaracja wekslowa to nie weksel. Może podpisałeś weksel, tylko o tym nie wiesz?

Zapraszam na www.remitent.pl - o wekslach.

--
Liwiusz

Data: 2012-04-25 20:14:20
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Usrobo" <usrobo@op.pl> napisał w wiadomości news:jn9410$njl$2inews.gazeta.pl...
[...]

Przede wszystkim w Urzędzie Skarbowym, ale można było sobie samemu drukować, tylko trzeba było opatrywać opłatą skarbową. Tę zniesiono jakiś czas temu, więc w ogóle ustał problem z urzędowymi blankietami. Używanie blankietów urzędowych mogło wprowadzać laików w błąd co do możlwiości wypełnienia blankietów in blanco powyżej wskazanej w nich kwoty.

Data: 2012-04-26 06:56:39
Autor: Gotfryd Smolik news
deklaracja wekslowa bez weksla
On Wed, 25 Apr 2012, Usrobo wrote:

kiedy¶ weksle sie w banku kupowało

  Przede wszystkim na poczcie :P, oni to nawet mieli dla klientów
wersję "weksli nie kupionych u nas nie pieczętujemy" :>
(miałem nieprzyjemnosc doswiadczyc, po paru miesiacach jednak
doczytali w przepisie że mieli taki obowiazek, szczegóły już
wyjasnił Liwiusz)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-26 09:24:03
Autor: Liwiusz
deklaracja wekslowa bez weksla

kiedy¶ weksle sie w banku kupowało

  Przede wszystkim na poczcie

To zależy dla kogo "przede wszystkim" :) Dla mnie to był jednak bank, zreszt± PKO BP :) Na poczcie nawet nie wiedziałem, że sprzedawali.

To były dobre czasy. I komu to przeszkadzało, pytam się :) :) :)

> weksli nie kupionych u nas nie pieczętujemy

A jak poznawali kupione u nich? :)

--
Liwiusz

Data: 2012-04-26 11:05:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 26 Apr 2012, Liwiusz wrote:

kiedy¶ weksle sie w banku kupowało

  Przede wszystkim na poczcie

To zależy dla kogo "przede wszystkim" :) Dla mnie to był jednak bank,
zreszt± PKO BP :)

  Problem był taki, że z wekslem wyleciałem z domu cos koło 18, jak
banki już były pozamykane. Poczta jeszcze działała, ale "mamy dostęp
tylko do swojego internetu a radców prawnych w okręgu już nie ma
w pracy".
  Dla scisłosci (klient mi odpuscił, oddałem dzień pózniej), wyżej
wymieniony PKO BP potrzebował jakies 10 czy 12 minut na ustalenie
że rzeczywiscie maja obowiazek odatowac i podpieczętować
przedłożona na wekslu opłatę skarbowa, weksle oczywiscie "druk
własny".
  Poczcie zajęło to kilka miesięcy :P
(opisywałem wtedy na grupie)

weksli nie kupionych u nas nie pieczętujemy

A jak poznawali kupione u nich? :)

  Po tym, że panienka z okienka dawała Ci blankiet, na miejscu
wypełniałes i własnoocznie widzieli że to "ich" weksel :>
  Najwyrazniej "po odejsciu od kasy weksla nie uznaje się za nasz".
  Uprzejmie proszę, nie próbuj *MI* czegos wyjasnić, bo to
zły adres ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-26 11:17:48
Autor: m
[...]

Dla mnie trochę niejasne jest, po co w ogóle klientowi było kasowanie weksla na poczcie/w banku? Czy weksel stawał sie mniej ważny od tego?

p. m.

Data: 2012-04-26 11:19:44
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-04-26 11:17, m pisze:
[...]

Weksel był ważny, ale wystawienie weksla bez uiszczenia odpowiedniej opłaty skarbowej było wykroczeniem, tudzież przestępstwem, już nie pamiętam :)

--
Liwiusz

Data: 2012-04-26 11:38:14
Autor: m
W dniu 26.04.2012 11:19, Liwiusz pisze:

[...]

Jeżeli dobrze mi się wydaje, to kara za to była nieszczególnie dotkliwa, za¶ wykrywalno¶ć przyzerowa. ¬le mi się wydaje?

p. m.

Data: 2012-04-26 11:41:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-04-26 11:38, m pisze:
[...]

No, więzienia - zdaje się - za to nie było, a co do wykrywalno¶ci, to też nikt specjalnie tego nie ¶cigał, nawet jak przy dochodzeniu roszczenia w s±dzie okazywało się, że jest jaka¶ niedopłata/brak opłaty, to raczej nikt z urzędu do US nie kablował ;)

--
Liwiusz

Data: 2012-04-26 12:18:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 26 Apr 2012, m wrote:

Dla mnie trochę niejasne jest, po co w ogóle klientowi było kasowanie weksla na poczcie/w banku?

  Napisałem: z powodu obowiazujacej przez bodaj kilkadziesiat lat
opłaty skarbowej.
  Kasowanie "unieważniało" opłatę wekslowa, w przypadku weksla urzędowego
przypisana do tego papieru, w przypadku weksla na swoim papierku
przyklejona znaczkami.

Czy weksel stawał sie mniej ważny od tego?

  Nie, weksel się od tego nie stawała mniej ważny.

  Po prostu nie unieważniony znak opłaty to było wykroczenie skarbowe,
tak jakbys zapomniał kilkadziesiat groszy "wbić" na kasę fiskalna.
  Albo (jakbys) sprzedał flaszkę wódki bez banderoli akcyzowej.
  Wódka nie stanie się mniej wódczana, ale za to skarbówka zarobi ;)
(no, jak wykryje, nie tak z automatu).
  Opłata była naprawdę groszowa (w skali wartosci weksla), bo na to
był (jest) ograniczenie z umowy m-narodowej podpisanej za Piłsudzkiego
(nie wolno operacji wekslowej "samoistnie" opodatkować, oczywiscie
transakcja w której płaci się wekslem jest opodatkowana, ale
tak samo jakby płaciło się "panstwowym" pieniadzem).
  Nie wiem czy państwo chciało "miec wglad" w liczbę i wartosc
(zgrubna) operacji obrotu wekslowego, bo innego sensu nie widzę,
ale taka opłatę przez lata utrzymywało.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-26 12:48:06
Autor: Liwiusz
deklaracja wekslowa bez weksla

 Piłsudzkiego

Już drugi raz ten sam bł±d:)

--
Liwiusz

Data: 2012-04-26 19:09:16
Autor: Gotfryd Smolik news
deklaracja wekslowa bez weksla
On Thu, 26 Apr 2012, Liwiusz wrote:

 Piłsudzkiego

Już drugi raz ten sam bł±d:)

  Tak jest!
  W ucho, w ucho... ;)
(thx)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-26 13:37:43
Autor: m
[...]

No więc tym bardziej, ciekawi mnie co Tob± powodowało, że latałe¶ po pocztach i bankacch zamiast po prostu wręczyć weksel klientowi?

Czy twój legalizm? Czy legalizm klienta? Bo przecież nie powiesz mi że bałe¶ się kary za w/w wykroczenie :).

p. m.

Data: 2012-04-26 19:10:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 26 Apr 2012, m wrote:

Bo przecież nie powiesz mi że bałe¶ się kary za w/w wykroczenie :).

  A co, nie wolno? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-26 21:48:55
Autor: m
On Thu, 26 Apr 2012, m wrote:

Bo przecież nie powiesz mi że bałe¶ się kary za w/w wykroczenie :).

A co, nie wolno? ;)

Wolno, pod warunkiem że wyst±pi obawa. A jako¶ tak ¶miem w±tpić czy u Ciebie wyst±piła.

p. m.

Data: 2012-04-26 20:34:51
Autor: witek
m wrote:
Wolno, pod warunkiem że wyst±pi obawa

A czemu musi wyst±pić "warunek obawy", żeby co¶ zostało zrobione?
Nie można ot tak z siebie, bez straszenia kar±?

Data: 2012-04-27 04:17:02
Autor: m
W dniu 27.04.2012 03:34, witek pisze:
m wrote:
Wolno, pod warunkiem że wyst±pi obawa

A czemu musi wyst±pić "warunek obawy", żeby co¶ zostało zrobione?

We fragmencie który wyci±łe¶ jest "Bo przecież nie powiesz mi że bałe¶ się kary za w/w wykroczenie" na co G. "a co, nie wolno?" (w domy¶le - "a co, nie wolno się bać?").

A więc nie żeby zostało zrobione, a żeby Gotfryd się bał.

Nie można ot tak z siebie, bez straszenia kar±?

Można. Z legalizmu, fantazji b±dĽ legalizmu klienta. Wła¶nie jestem ciekaw Gotfrydowych motywacji.

p. m.

Data: 2012-04-28 00:46:33
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 27 Apr 2012, m wrote:

W dniu 27.04.2012 03:34, witek pisze:
Nie można ot tak z siebie, bez straszenia kar±?

Można. Z legalizmu, fantazji b±dĽ legalizmu klienta. Wła¶nie jestem ciekaw Gotfrydowych motywacji.

  W sasiednim watku ktos napisał:
"ale to jest pl...prawo, a nie pl.rec.savoir-vivre!"
  ;)

  A poważniej, już pisałem do Liwiusza: ostatnia rzecza której mi było
trzeba, to pomysł klienta że się przyczepi i jednak będzie chciał
innego zabezpieczenia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-26 10:57:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 25 Apr 2012, .B:artek. wrote:

W dniu 25-04-2012 17:01, Usrobo pisze:
jak to jest z tymi wekslami bo co¶ sie zmienialo ostatnio.

Ale co?

  Opłaty skarbowej nie trzeba.

  Pozwala to rozwikłac zagwozdkę z terminami, która pojawiała
się przy pilnej potrzebie wystawienia weksla "na wczoraj"
(mi się zdarzyło, zapomniałem dać do zabezpieczenia
i klient mnie budził że dzis termin).
  Zakładam oczywiscie że nie kazdy trzyma zapas urzędowych
druków wekslowych (już opłaconych).

  Miałes taki układ: weksel sobie skomponujesz w parę minut.
  Ale musisz go *oddać* zaraz, już, na wczoraj.
  A druga strona w sposób oczywisty ma gdzies to, że na
wekslu znaczki skarbowe nie sa prawidłowo odatowane
(przez uprawniony organ), bo to nie jej zmartwienie.
  Z koniecznosci popełniasz więc wykroczenie skarbowe,
na przykład na kilkaset groszy :P
(ale do liczenia mandatu setki moga byc dobre, tyle ze
już niekoniecznie w groszach).

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-26 11:06:06
Autor: Liwiusz
[...]

Każdy, kto choć trochę lizn±ł weksli, znał rozwi±zanie tego tematu :P

Kto miał ui¶cić opłatę? Wystawca. Kiedy? Do 14 dni od wystawienia weksla.

Jak można zrobić, aby wierzyciel był wystawc± weksla?

Nic prostszego :)

Weksel trasowany wystawiony przez wierzyciela na zlecenie swoje własne, w którym trasatem jest dłużnik.

"Warszawa, 26 kwietnia 2012r.
Dnia 30 maja 2012r. zapłacisz, panie Janie Kowalski, na zlecenie
moje własne, za ten weksel trasowany sumę 5000zł. Płatny w Krakowie
{podpis wystawcy} {akceptuję - podpis trasata Jana Kowalskiego}"

Z takiego weksla wystawca dochodzi należno¶ci od trasata, b±dĽ sam może "pu¶cić weksel w obieg".

[...]

Siakie¶ niepraktyczne te problemy miałe¶ :)

--
Liwiusz

Data: 2012-04-26 12:07:12
Autor: Gotfryd Smolik news
deklaracja wekslowa bez weksla
On Thu, 26 Apr 2012, Liwiusz wrote:

Każdy, kto choć trochę lizn±ł weksli, znał rozwi±zanie tego tematu :P

  Pomijajac problem taki, że niżej podpisany to może nie "każdy"
z Twojej definicji, pominałes problem PODSTAWOWY :D

Kto miał ui¶cić opłatę? Wystawca.

  Nie.
  Zobowiazany z weksla.

  Wierzyciel ten weksel miał gdzies, wierzyciel chciał gwarancji
bankowej "bo my mamy na to procedurę".

  To, że przyjęli weksel, przeszło tylko dlatego, że zeszłym
tysiacleciu ktos wpisał go na listę "dopuszczalnych srodków"
(i przypadkiem o tym wiedziałem), ale w żaden sposób nie
implikowało że musza się zgodzić.
  Próba przymuszenia do kiwnięcia palcem ponad łaskawe
podpisanie deklaracji skończyłaby się prawie na pewno
tekstem "panie, załatw pan to poręczenie bankowe i do
widzenia".

  I wcale nie jest to rzadkie podejscie na hasło "weksel"
spotykane w firmach :>

Jak można zrobić, aby wierzyciel był wystawc± weksla?

  Po 1. - on musi chcieć.
  Czegokolwiek.
  A tu ja byłem zainteresowany w nietworzeniu kolejnego bytu
bankowego pt. "gwarancja".
  Szczególnie, jak trzeba za to płacić :>

Z takiego weksla wystawca dochodzi należno¶ci od trasata, b±dĽ sam może "pu¶cić weksel w obieg".

  Tego RÓWNIEŻ nie chciałem, i to bardzo.
  Weksel gwarancyjny, nie na zlecenie i tak dalej.
  Jak się okazało - słusznie, podmiot który się wydzielił w czasie objętym
gwarancja wekslowa po wszystkim się zmartwił - "nie mamy tego weksla" :>
(i nie wiemy który z wydzielonych podmiotów go ma)
  Musiałbym sadownie dochodzic unieważnienia weksla, prawda?
(TEORETYCZNIE, to ten weksel gwarancyjny też nie jest unieważniony,
ale nie można go "puscic w obieg", przylezc z nim TEORETYCZNIE
mógłby następca prawny byłego wierzyciela, tyle, że narażałby
się na oskarżenie o oszustwo lub usiłowanie wyłudzenia
i o tym wiedziałby, bo na 99,98% jesli ten weksel jeszcze
istnieje, to ma dopięta kopię ichniej deklaracji wekslowej).

Siakie¶ niepraktyczne te problemy miałe¶ :)

  W ogóle weksle niepraktyczne sa, w firmach wola zastaw w złocie ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-26 12:46:54
Autor: Liwiusz
deklaracja wekslowa bez weksla

Kto miał ui¶cić opłatę? Wystawca.

Nie.
Zobowiazany z weksla.

Wg ustawy zobowi±zanym do uiszczenia opłaty był wystawca.

Wierzyciel ten weksel miał gdzies, wierzyciel chciał gwarancji
bankowej "bo my mamy na to procedurę".

To przypadek szczególny jak druga strona nie chce współpracować. Ale - jak rozumiem - pytanie o sposób wystawienia weksla z póĽniejsz± możliwo¶ci± uiszczenia opłaty skarbowej niekoniecznie zawierało utrudnienie, że "wierzyciel nie chce współpracować".

Musiałbym sadownie dochodzic unieważnienia weksla, prawda?

Je¶li chodzi Ci o umorzenie weksla, to nawet by¶ nie mógł o to wyst±pić, bo TOBIE weksel nie zagin±ł przecież :)

W ogóle weksle niepraktyczne sa, w firmach wola zastaw w złocie ;)

Nie, w gotówce /*/

* - jest taka usługa jak "gwarancja zapłaty należno¶ci handlowych" wystawiana przez banki lub zakłady ubezpieczeń. Dosyć częst± metod± zabezpieczenia się banku w takim przypadku jest... blokada lokaty :)

--
Liwiusz

Data: 2012-04-26 19:08:39
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  Wiem. Ale objasniam mechanizm :)

Wierzyciel ten weksel miał gdzies, wierzyciel chciał gwarancji
bankowej "bo my mamy na to procedurę".

To przypadek szczególny jak druga strona nie chce współpracować.

  No nie wiem, powiadasz że weksel z okreslona kwota, nie na
zlecenie, kaucyjny - to "brak współpracy"?
  Na ogół chęc współpracy w kwestii weksla, jak sam zreszta
pisałes, sprowadza się do chęci uzyskania weksla "kompletnie
niezupełnego" :]

Je¶li chodzi Ci o umorzenie weksla, to nawet by¶ nie mógł o to wyst±pić, bo TOBIE weksel nie zagin±ł przecież :)

  :)

W ogóle weksle niepraktyczne sa, w firmach wola zastaw w złocie ;)

Nie, w gotówce /*/

  Stad smiley :)

pzdr, Gotfryd

deklaracja wekslowa bez weksla