dlaczego banknot L50 jest tak rzadki

Data: 2019-01-19 23:50:09
Autor: PiteR
dlaczego banknot L50 jest tak rzadki
Naszła mnie rozkmina. Dlaczego banknot L50 jest tak rzadki.
Nie widziałem go już z rok. Przecież to tylko 240zł a niby bogaty kraj.

Ludzie rzadko płacą 20 a jednocześnie jest niechęć do płacenia kartą.
W Lidlu można przeskoczyć trzy osoby kiedy obsługa woła do kasy tylko na kartę.

https://www.reddit.com/r/AskUK/comments/2qj1to/why_are_our_50_notes_rarefrowned_upon/

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2019-01-20 08:50:08
Autor: J.F.
Dnia Sat, 19 Jan 2019 23:50:09 GMT, PiteR napisał(a):
Naszła mnie rozkmina. Dlaczego banknot L50 jest tak rzadki.
Nie widziałem go już z rok. Przecież to tylko 240zł a niby bogaty kraj.

UK ? Cos mi chodzi po glowie, ze kiedys byly falszowane, i bylo "Sorry, we do not accept 50 notes".
Ale moze to byly 20
Ludzie rzadko płacą 20 a jednocześnie jest niechęć do płacenia kartą.
W Lidlu można przeskoczyć trzy osoby kiedy obsługa woła do kasy tylko na kartę.

Bogaty kraj, ale zywnosc podobne ma ceny jak u nas.
240zl to tygodniowe zakupu dla duzej rodziny ...

Poza tym zobacz, ze u nas na 200 zl banknoty sie koncza, a i one nie
sa czestym widokiem ..

https://www.reddit.com/r/AskUK/comments/2qj1to/why_are_our_50_notes_rarefrowned_upon/

J.

Data: 2019-01-20 12:39:31
Autor: PiteR
J.F. pisze tak:

[...]

Podobno 20 były częściej fałszowane. Tak przynajmniej piszą w linku.
Czy my nie boimy się banknotu 200zł? Chyba nie. A może do czasu ;)
500zł boimy się? Chyba żeby nie zgubić.

Bogaty kraj, ale zywnosc podobne ma ceny jak u nas.
240zl to tygodniowe zakupu dla duzej rodziny ...

Poza tym zobacz, ze u nas na 200 zl banknoty sie koncza, a i one
nie sa czestym widokiem ..

Najbardziej mnie ciekawi relacja, że u nich 240zł to loboga jaka to kasa a u nas się nosi harmonie w portfelu i dwie stówki to poszło jak splunął. Stertkę się oddaje w tym okienku a drugą w tamtym.

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2019-01-20 14:09:18
Autor: J.F.
Dnia Sun, 20 Jan 2019 12:39:31 GMT, PiteR napisał(a):
J.F. pisze tak:
[...]

Tam pisza o jednych i drugich. Byc moze w jednym okresie byly to 50, a w innym 20.

[...]

Moze po prostu przeceniasz to wrazenie "ale kasa".

A moze po prostu wieksze platnosci zalatwia sie inaczej -
karta/czek/przelew..

J.

Data: 2019-01-20 21:09:41
Autor: Piotr W.
dlaczego banknot L50 jest tak rzadki

Poza tym zobacz, ze u nas na 200 zl banknoty sie koncza, a i one nie
sa czestym widokiem ..

A ja ile razy pobieram kasę z bankomatu to otrzymuje ją wypłacaną banknotami 200 zł.
Chcąc otrzymać co drobniejszego muszę zadysponować kwotę np: 950 etc.
Oczywiście jak córka pobiera 100-150 zł w bankomacie to trudno żeby wypłacił banknotami 200 zł....:)
Podobnie sąsiadka, która nie lubi płatności bezgotówkowych (obawia się zgubić kartę przy okazji zakupów),
często pobiera w bankomacie niewielkie sumy i ona w ogóle banknotami 200 nie obraca.
Ja większość zakupów realizuje bezgotówkowo ale zawsze posiadam przy sobie gotówkę na wypadek
zakupów np. na targu,  wizyty stomatologicznej/lekarskiej etc. i jak kiedyś zawiódł terminal/łączność?
na stacji benzynowej to tankuje z gotówką w kieszeni a płacę kartą.
I ta zapasowa gotówka w kieszeni, składa się praktycznie z banknotów 200 zł.
A gdy kupowałem TV/Kino domowe/meble to przydałyby się banknoty 500 zł.

Pozdrowienia  Piotr W.

Data: 2019-01-20 22:45:26
Autor: Alf/red/
W dniu 20.01.2019 o 21:09, Piotr W. pisze:
A gdy kupowałem TV/Kino domowe/meble to przydałyby się banknoty 500 zł.

A ja namiętnie używam kart od czasu, gdy kupowałem telewizor, i zabrakło mi niecałe 50 zł (na ówczesną cenę 1500, hmm, to wtedy były prawie dwie moje pensje).

--
Alf/red/

Data: 2019-01-21 12:37:31
Autor: Michał Jankowski
W dniu 20.01.2019 o 08:50, J.F. pisze:

Poza tym zobacz, ze u nas na 200 zl banknoty sie koncza, a i one nie
sa czestym widokiem ..

Bankomaty lubią dawać 200. No i jest jeszcze 500.

Oszczędności z praktyki w CH przywiozłem kiedyś w postaci jednego banknotu 1000 CHF.

   MJ

Data: 2019-01-21 02:11:09
Autor: Dawid Rutkowski
dlaczego banknot L50 jest tak rzadki
Ale rozkmina, dlaczego banknot o najwyższym nominale jest rzadki.
Swoją drogą dość niski mają ten najwyższy nominał, już w PL jest większy (choć ja jeszcze 500zł nie spotkałem, jak w banku chciałem przy większej wypłacie to pani powiedziała, że mało ich jest i nie mają - zresztą i tak wolę unikać nominałów ponad 100zł, szkoda kłopotów), nie mówiąc o euro.
Wypłać sobie z bankomatu, jeśli tęsknisz (o ile w ogóle takimi ładują - bo z tego, że ludzie w sklepach nie płacą, wynika, ze raczej nie ładują - albo operatorzy bankomatów skutecznie zachęcają do wypłacania małych kwot, bo przecież i euronet przeprosił się z 20-stkami, a żeby z kolei znaleźć taki, który wypłaca 200-tki, to się trzeba naszukać).

W USA mają inny ciekawy problem - tam jest w obiegu bardzo mało 2-dolarówek, choć byłyby sporą oszczędnością dla FED.
I mimo, że 3/4 gotówki w obiegu to 100-dolarówki (co pokazuje, do czego jest używana), to jednak 1-dolarówek jest najwięcej.
I to jest z kolei kraj z najmniej wartym banknotem (z wartych uwagi oczywiście, nie mówimy o Zimbabwe).

Data: 2019-01-21 15:15:55
Autor: J.F.
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e7c072e5-150b-4a11-a6b9-bbeab9c90ee8@googlegroups.com...
Ale rozkmina, dlaczego banknot o najwyższym nominale jest rzadki.
Swoją drogą dość niski mają ten najwyższy nominał,

No i stad dyskusja - rzadki, a wcale nie taki duzy :-)

[...]

No widzisz - taki sam temat :-)

A jak popatrzec w linki, to maja i banknoty po 100 funtow

[...]

IMO - Santander wyplaca.
mBank z kolei oplate pobiera od niskich wyplat.

J.

Data: 2019-01-21 18:04:33
Autor: PiteR
Dawid Rutkowski pisze tak:

Ale rozkmina, dlaczego banknot o najwyższym nominale jest rzadki.

Dlaczego taka niska wartość jest rzadka a nie banknot. Ja rozumiem, że 500 euro może być rzadkie. Przeciez zarobki są min trzy razy większe w przypadku proletariatu. A moze to my w PL szastamy kasą? A może u nas wcale nie jest tanie państwo.

[...]

Myślisz, że nie próbowałem wypłacić. Nie ma. Harmonia 20 i 10.
Dostałem w końcu od znajomej sklepowej. Duży fajny. Można się przykryć od deszczu ;)

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2019-01-22 04:39:27
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu poniedziałek, 21 stycznia 2019 19:04:50 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:
Dawid Rutkowski pisze tak:

> [...]

Dlaczego taka niska wartość jest rzadka a nie banknot. Ja rozumiem, że 500 euro może być rzadkie. Przeciez zarobki są min trzy razy większe w przypadku proletariatu. A moze to my w PL szastamy kasą? A może u nas wcale nie jest tanie państwo.

Tanio to pojęcie względne.
Na tej samej ulicy - sklep z dobrą wędliną (3* droższą niż w biedzie, ale warto) - lawasz 13zł. Dwa bloki obok świeżo otworzona piekarnia gruzińsko-ormiańska - lawasz 2zł.

Widać takie banknoty jaka potrzeba. Po co NBP wprowadzało 500zł, skoro i tak nie ma go w obiegu? I podejrzewam, że jest za duży na dziury czy pojemniki w większości bankomatów, tak jak i zapewne 200zł.
Po co komu 200 i 500 euro - chyba tylko żeby koncepcja artystyczna banknotów była pełna i do finansowania terroryzmu.

Większe sumy zapewne płacą kartą, a być może pikacz nie jest jeszcze tak powszechny jak u nas, żeby i małe warto było płacić. Bo z pikaczem to małe nawet sensowniej, nie trzeba się bawić z bilonem, choć problem robi się z wielką ilością slipów do sprawdzenia.

A banknot o największym z dostępnych nominale zawsze będzie najrzadszy - bo nie da się nim wydać reszty ;>
W biedronku mieli swego czasu takie "połykaczki" do 100-złotówek, bo i tak nikt z 200-tkami nie przychodził.
Pamiętam też z dobrych dawnych czasów, jak się robiło w PKP rezerwację biletów mailem - wtedy nie płaciło się dodatkowych 5zł za zakup w pociągu - i jaką harmonię "zielonych jagiełłów" miał konduktor, skąd on na resztę brał?
Albo gostek w leroy-merlin przede mną w kasie - z wewnętrznej kieszenie wyjął torebkę po mleku z harmonią "zielonych".
Sam zresztą robiłem na złość deutsche bankowi za pogorszenie warunków na debetówkę i zamiast w leroyu zapłacić kilka k kartą, to wypłaciłem nią w bankomacie i do kasy zaniosłem plik zielonych.

Może wybierz się do Szkocji albo Irlandii Północnej, tam podobno w obiegu są 100-funtówki. Ciekawe, dlaczego nie potrafią przekroczyć granicy z Anglią?

Data: 2019-01-22 21:50:50
Autor: J.F.
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:c17a8d3b-4c0a-4826-b8a7-63b86d629468@googlegroups.com...
[...]

Wez pod uwage, ze np uzywany samochod chcesz kupic. taki za 20 tys euro.

Albo ze w Niemczech karty niezbyt popularne byly ... nowy samochod to sie dluzej zalatwia, ale np zloty zegarek ...

A banknot o największym z dostępnych nominale zawsze będzie najrzadszy - bo nie da się nim wydać reszty ;>

A to IMO zaden argument.
Powiedzmy ze czeste sa transakcje po ok 2000, a nawiekszy banknot ma 100.
No i nosisz harmonie stowek i kilka drobniejszych.

[...]

No wlasnie - budowa domu tez jest droga.

J.

dlaczego banknot L50 jest tak rzadki