Data: 2010-06-20 19:52:34 | |
Autor: JAM | |
dlaczego duzy silnik pali więcej | |
On Jun 20, 2:30 pm, "fuen" <fuen@wp[spam].pl> wrote:
w tych samych autach silnik o wi kszej pojemnosci spala wi cej. Generalnie duzy silnik jest budowany na duza moc. Przy typowych predkosciach pojazdu uzywa sie znacznie mniej mocy niz ten silnik moze wyprodukowac. Silnik wiec generuje maly procent mocy niz ta, do ktorej zostal zaprojektowany i w tym zakresie pracy jest mniej sprawny niz silnik maly. Aby ocenic sprawnosc silnik przy danej mocy stosuje ie mapy BSFC (brake specific fuel consumption map) ktora na wykresie moment - obroty pokazuje za pomoca poziomnic ile w danym zakresie obrotow i mocy potrzeba paliwa na wyprodukowanie 1 kWh. Przykladowy wykres masz tutaj: http://jason.pepas.com/images/om617a-bsfc.jpg Takie wykresy jest niestety trudno znalezc dla konkretnego silnika, gdyc malo ktora firma samochodowa je publikuje. Na tym wykresie mozesz zobaczyc, ze silnik jest najsprawniejszy przy srednim zakresie obrotow i w poblizu, ale ciut ponizej maksymalnego momentu. W innych zakresach nie jest juz tak sprawny. Maly silnik znajduje sie generalnie w poblizu optimum przy typowych predkosciach jazdy. Powody, dla ktorych duzy silnik jest mniej sprawny to najczesciej dalsze od optimum opory ssania i wydechu, wieksze opory tarcia, wieksze straty dlawienia, wieksze bezwladnosci mas wirujacych silnika, ktore w normalnej jezdzie musisz rozpedzac gdy przyspieszasz no i sam silnik wiecej wazy, wiec samochod najczesciej tez jesty wtedy ciezszy. Kazdy z tych powodow osobno nie jest zelazna regula, ale statystycznie tak wlasnie jest. JAM http://marchel.home.comcast.net/~marchel/ |
|
Data: 2010-06-21 08:48:54 | |
Autor: acelnószz | |
dlaczego duzy silnik pali wiecej | |
I przypomnijcie sobie silniki o odlaczanych kilku cylindrach na czas malego obciazenia.
|
|