dlugosc osi suportu - czy jest standard?

Data: 2009-04-16 10:36:10
Autor: R.M.
dlugosc osi suportu - czy jest standard?
Witam,
Czy standard MTB definiuje dlugosc osi suportu? - chodzi o to zeby na dana os (kwadrat), byla dostepna jak najwieksza liczba korb (w przedziale cenowym do 130zl), a przy tym przerzutka dzialala prawidlowo
(kaseta tylna standardowa HG-50 8)

pozdrawiam,
R.M.

Data: 2009-04-16 10:50:55
Autor: kml
dlugosc osi suportu - czy jest standard?

U偶ytkownik "R.M." <fowerem@gmail.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:gs6obh$42j$1news.vectranet.pl...
[...]

W moim odczuciu nie ma bo suport dobiera si臋 z korb膮 z ewentualnym uwzgl臋dnieniem specyfiki ramy. Kup popularn膮 korb臋 i suport to zawsze b臋dziesz mia艂 spory wyb贸r.

kml
http://endurorider.pl OD NOWA!
Last update 09/04/2009

Data: 2009-04-16 12:27:34
Autor: PeJot
R.M. pisze:
Witam,
Czy standard MTB definiuje dlugosc osi suportu?

Absolutnie nie. Konkretna korba katalogowo tworzy par臋 z osi膮 okre艣lonej d艂ugo艣ci.

> - chodzi o to zeby na
dana os (kwadrat), byla dostepna jak najwieksza liczba korb (w przedziale cenowym do 130zl), a przy tym przerzutka dzialala prawidlowo
(kaseta tylna standardowa HG-50 8)

Wsp贸艂cze艣nie korb na kwadrat jest niewiele. Kiedy艣 mo偶na by艂o zaryzykowa膰 o艣k臋 107-113 mm do wi臋kszo艣ci korb Shimano.

--
P. Jankisz
"Dop贸ki nie skorzysta艂em z Internetu, nie wiedzia艂em, 偶e na 艣wiecie jest

Data: 2009-04-16 12:39:41
Autor: R.M.
PeJot wrote:
R.M. pisze:
> [...]

Wsp贸艂cze艣nie korb na kwadrat jest niewiele. Kiedy艣 mo偶na by艂o zaryzykowa膰 o艣k臋 107-113 mm do wi臋kszo艣ci korb Shimano.

a nie dobiera sie rowniez dlugosci oski do tego, aby srodkowa tarcza byla polozona na lini rownoleglej do osi roweru, przechodzacej przez srodek tylnej kasety?

Data: 2009-04-16 12:48:55
Autor: fabian
R.M. wrote:
PeJot wrote:
R.M. pisze:
> [...]

a nie dobiera sie rowniez dlugosci oski do tego, aby srodkowa tarcza byla polozona na lini rownoleglej do osi roweru, przechodzacej przez srodek tylnej kasety?

Tak si臋 dobiera, Ale 艣rodek kasety powinien by膰 w konkretnym miejscu w stosunku do osi roweru. Dlatego producent korby podaje jakiej d艂ugo艣ci o艣 zastosowa膰 aby uzyska膰 prawid艂ow膮 lini臋 艂a艅cucha. Z tego co czyta艂em to kiedy艣 to by艂o 47,5mm, a obecnie 50mm, czy jako艣 tak ;)

Fabian.

Data: 2009-04-16 12:54:52
Autor: R.M.
fabian wrote:
R.M. wrote:
PeJot wrote:
R.M. pisze:
> [...]

Tak si臋 dobiera, Ale 艣rodek kasety powinien by膰 w konkretnym miejscu w stosunku do osi roweru. Dlatego producent korby podaje jakiej d艂ugo艣ci o艣 zastosowa膰 aby uzyska膰 prawid艂ow膮 lini臋 艂a艅cucha. Z tego co czyta艂em to kiedy艣 to by艂o 47,5mm, a obecnie 50mm, czy jako艣 tak ;)

mi wychodzi dokladnie 47.5 - kaseta HG 50 8, rozstaw osi 135, czemu 50mm? chyba wszystko zalezy z ktorej zebatki korzysta sie najczesciej ...

Data: 2009-04-16 13:11:02
Autor: fabian
R.M. wrote:
mi wychodzi dokladnie 47.5 - kaseta HG 50 8, rozstaw osi 135, czemu 50mm? chyba wszystko zalezy z ktorej zebatki korzysta sie najczesciej ...

Podejrzewam, 偶e kasety 9 i 10 rz臋dowe s膮 po prostu szersze i 艣rodek kasety wypada dalej od osi roweru.

Fabian.

Data: 2009-04-16 11:14:50
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-04-16, fabian <fabian@niematakiego.adresu.pl> wrote:
R.M. wrote:
mi wychodzi dokladnie 47.5 - kaseta HG 50 8, rozstaw osi 135, czemu 50mm? chyba wszystko zalezy z ktorej zebatki korzysta sie najczesciej ...

Podejrzewam, 縠 kasety 9 i 10 rz阣owe s po prostu szersze i 秗odek kasety wypada dalej od osi roweru.

琹e podejrzewasz. Kasety 8 i 9 rz阣owe maj tak sam szeroko舵. 10
rz阣體 jest faktycznie o ok. 2mm szersze (tyle na oko ma podk砤dka,
kt髍 Mavic daje do swoich k蟪).

Data: 2009-04-16 15:44:23
Autor: Tomasz Minkiewicz
dlugosc osi suportu - czy jest standard?
On Thu, 16 Apr 2009 12:54:52 +0200
"R.M." <fowerem@gmail.com> wrote:

fabian wrote:

mi wychodzi dokladnie 47.5 - kaseta HG 50 8, rozstaw osi 135, czemu 50mm?

Pejot Ci napisa艂, ale rzu膰 jeszcze okiem na notk臋 przy 鈥濵TB Triple鈥
w聽tej tabelce: http://www.sheldonbrown.com/chainline.html#standards .

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-04-16 13:31:19
Autor: PeJot
R.M. pisze:
PeJot wrote:
R.M. pisze:
> [...]

a nie dobiera sie rowniez dlugosci oski do tego, aby srodkowa tarcza byla polozona na lini rownoleglej do osi roweru, przechodzacej przez srodek tylnej kasety?

Teoretycznie tak si臋 powinno robi膰, ale nie zawsze jest to mo偶liwe, albo celowe. Przyk艂adowo, przy grubej rurze podsiod艂owej jest problem z wyregulowaniem przedniej przerzutki, kt贸ra nie jest w stanie poprawnie obs艂u偶y膰 najmniejszej koronki, bo nie mo偶e dowolnie blisko przysun膮膰 klatki do ramy. Wsp贸艂czesne grupy osprz臋tu, projektowane pod k膮tem aluminiowych ram z rur膮 podsiod艂ow膮 powy偶ej 34 mm, maj膮 katalogowo d艂u偶sze linie 艂a艅cucha ni偶 10 lat temu. Cierpi na tym nap臋d, koronki suportu s膮 wycierane z zewn膮trz, ale nie bardzo da si臋 inaczej rozwi膮za膰 problem, chyba 偶e przy osiach tylnych 150 mm, ale to nie jest jeszcze standard. Dalej - przy teoretycznej linii 艂a艅cucha na najmniejszej koronce 艂a艅cuch pracuje niewygodnie blisko opony, co w rowerze MTB z grub膮 ub艂ocon膮 opon膮 ma znaczenie.

Data: 2009-04-17 07:59:30
Autor: PeJot
PeJot pisze:

[...]

Dla ilustracji: ostatnio sk艂ada艂em rowery dla moich dzieciak贸w, w dosy膰 typowych konfiguracjach ( l.艂. 46-47.5 mm ) i mia艂em problemy z zakupem przednich przerzutek na 28.6 mm. Zakupi艂em przerzutki na 34.x mm i podorabia艂em redukcje, ale nie mo偶na by艂o poprawnie ustawi膰 przerzutki na najmniejszej koronce. Trzeba by艂o w przerzutkach podpi艂owa膰 kilka detali, aby przysun膮膰 klatk臋 bli偶ej ramy, w obydwu przypadkach  da艂o si臋 tak stuningowa膰 przerzutki, aby "zarobi膰" 2 mm. Dalej: rower w nietypowej konfiguracji nap臋du 2 x 6, teoretyczna l.艂. 45 mm. Przednia przerzutka jak poprzednio na wi臋ksz膮 艣rednic臋 z redukcj膮 na 28.6 mm. Podpi艂owanie przedniej przerzutki nie wystarczy艂o, trzeba by艂o zapomnie膰 o teoretycznej linii 艂a艅cucha i zmieni膰 o艣 na d艂u偶sz膮. Zapewne we wszystkich przypadkach da艂o by si臋 elegancko za艂atwi膰 temat redukcj膮 dla przerzutki z mimo艣rodem, ale nie da si臋 tego kupi膰, a wykonanie samodzielne nie jest 艂atwe.

Data: 2009-04-17 21:18:18
Autor: Faja
dlugosc osi suportu - czy jest standard?
Dnia Fri, 17 Apr 2009 07:59:30 +0200, PeJot napisa(a):

PeJot pisze:

a nie dobiera sie rowniez dlugosci oski do tego, aby srodkowa tarcza byla polozona na lini rownoleglej do osi roweru, przechodzacej przez srodek tylnej kasety?

Teoretycznie tak si powinno robi, ale nie zawsze jest to mo縧iwe, albo celowe. Przyk砤dowo, przy grubej rurze podsiod硂wej jest problem z wyregulowaniem przedniej przerzutki, kt髍a nie jest w stanie poprawnie obs硊縴 najmniejszej koronki, bo nie mo縠 dowolnie blisko przysun辨 klatki do ramy. Wsp蟪czesne grupy osprz阾u, projektowane pod k眛em aluminiowych ram z rur podsiod硂w powy縠j 34 mm, maj katalogowo d硊縮ze linie 砤馽ucha ni 10 lat temu. Cierpi na tym nap阣, koronki suportu s wycierane z zewn眛rz, ale nie bardzo da si inaczej rozwi眤a problem, chyba 縠 przy osiach tylnych 150 mm, ale to nie jest jeszcze standard.

Dla ilustracji: ostatnio sk砤da砮m rowery dla moich dzieciak體, w dosy typowych konfiguracjach ( l.. 46-47.5 mm ) i mia砮m problemy z zakupem przednich przerzutek na 28.6 mm. Zakupi砮m przerzutki na 34.x mm i podorabia砮m redukcje, ale nie mo縩a by硂 poprawnie ustawi przerzutki na najmniejszej koronce. Trzeba by硂 w przerzutkach podpi硂wa kilka detali, aby przysun辨 klatk bli縠j ramy, w obydwu przypadkach  da硂 si tak stuningowa przerzutki, aby "zarobi" 2 mm. Dalej: rower w nietypowej konfiguracji nap阣u 2 x 6, teoretyczna l.. 45 mm. Przednia przerzutka jak poprzednio na wi阫sz 秗ednic z redukcj na 28.6 mm. Podpi硂wanie przedniej przerzutki nie wystarczy硂, trzeba by硂 zapomnie o teoretycznej linii 砤馽ucha i zmieni o na d硊縮z. Zapewne we wszystkich przypadkach da硂 by si elegancko za砤twi temat redukcj dla przerzutki z mimo秗odem, ale nie da si tego kupi, a wykonanie samodzielne nie jest 砤twe.

Bo trza pomy秎e  ;-) rurka grubo 禼ienna alu odci辨 2 obr眂zki szeroko禼i
uchwytu przerzutki przeci辨 na p蟪 i pod硂縴 od ty硊.
  --

                         Pozdr體ka  Wiesiek

GG: 3645067

Data: 2009-04-17 22:13:36
Autor: PeJot ( home)
Faja pisze:
[...]

Nie 砤pi o co chodzi - to ma by redukcja z mimo秗odem ?

--
P. Jankisz
"Dop髃i nie skorzysta砮m z Internetu, nie wiedzia砮m, 縠 na 秝iecie jest

Data: 2009-04-19 21:48:15
Autor: Faja
dlugosc osi suportu - czy jest standard?
Dnia Fri, 17 Apr 2009 22:13:36 +0200, PeJot ( home) napisa(a):

Faja pisze:
[...]

  Tak te dwa lub trzy p蟪kola podk砤dasz od strony lewej korby.
  Mo縩a zrobi z grubej blachy.
  --

                         Pozdr體ka  Wiesiek

GG: 3645067

dlugosc osi suportu - czy jest standard?