do 80 proc. świateł w pojazdach nad Wisłą (dane ITS) jest niedokładnie ustawionych

Data: 2019-01-25 12:57:11
Autor: Poldek
do 80 proc. świateł w pojazdach nad Wisłą (dane ITS) jest niedokładnie ustawionych

Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".
ITS to jest chyba Instytut Transportu Samochodowego.

Data: 2019-01-25 06:49:58
Autor: sczygiel
W dniu piątek, 25 stycznia 2019 05:57:05 UTC-6 użytkownik Poldek napisał:
Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".
ITS to jest chyba Instytut Transportu Samochodowego.

Jak znam zycie ta liczba jest wzieta z sufitu.

Jezdzac po drogach nie potwierdzam takiej obserwacji.
Ja bym sie sklanial wrecz do tego ze jest to raczej 5-10% (slask).
A to ze niektore samochody swieca wyzej jest zwiazane z tym ze klosze maja nie umyte i swiatlo dolnego strumienia jest rozpraszane. Co w sumie nie wiadomo czy interpretowac na minus bo jednak lepiej wtedy oswietla pieszych a oslepia nieco kierowcow.

Data: 2019-01-25 07:01:17
Autor: przemek.jedrzejczak
do 80 proc. świateł w pojazdach nad Wisłą (dane ITS) jest niedokładnie ustawionych
Jak mają super duper urządzenie pomiarowe to i 99% ma źle ustawione albo brudne ;-)

Od lat im tak wychodzi

https://www.l-instruktor.pl/aktualnosci/its-znow-bada-swiatla.html#.XEskMWnTmDY

Data: 2019-01-25 18:27:24
Autor: Poldek
W dniu 2019-01-25 o 15:49, sczygiel@gmail.com pisze:
[...]

Obserwacje wychodzą mi całkiem różne zależnie od tego jakim samochodem jadę. Jadąc nowoczesnym SUVem z nowymi, nieporysowanymi szybami, które mają przyciemnienie i powłoki + automatyczne lusterka achromatyczne obserwuję zupełnie co innego niż jadąc samochodem typu niski tzw. "sportowy" ze zwykłymi tanimi szybami, bez automatycznych lusterek achromatycznych i do tego jeszcze gdy szyby są niezbyt nowe - mają mikrorysy wtedy oślepia co trzeci samochód. W oślepianiu prym wiodą:
1. SUVy z jarającymi ostrymi, wysoko ustawionymi LEDami,
2. Dostawczaki oślepiające jedną lampą (źle wkręcona żarówka, puknięta i przesunięta lampa?),
3. Starsze wozy z wkręconymi niehomologowanymi żarówkami typu najt brejker 300% lub pseudoledami,
4. TIRy i ciężarówki ogólnie mające wysoko ustawione światła i odo tego trzęsące się na nierównościach i niczym się nie przejmujące, bo "duży może więcej".

Data: 2019-01-25 13:07:13
Autor: zhbick

Użytkownik "Poldek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5c4af98f$0$520$65785112@news.neostrada.pl...

Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".
ITS to jest chyba Instytut Transportu Samochodowego.

Może więc czas na przejście z legalnie oślepiających H1/H4/H7 na nielegalne, acz porządnie ustawione LED?

Data: 2019-01-25 13:34:25
Autor: Poldek
W dniu 2019-01-25 o 13:07, zhbick pisze:

[...]

Ze światłami jest podobny problem, jak jest spalinami. Ten kto oślepia ma miło - jemu wyżej świeci na drogę. Niemiło mają bliźni znajdujący się w zasięgu świateł oślepiającego. Dlatego też nie ma motywacji, aby coś zmieniać. Może nawet nie wiedzieć, że oślepia.

Kiedyś zrobiłem taki eksperyment. Jadąc po zmroku jechałem w mieście na światłach mijania i w pewnym momencie przełączyłem na długie. Paru kierowców z przeciwka mrygało do mnie dając mi znać, że ich oślepiam. Drugim razem ruszając spod zakładu od razu włączyłem długie i tak jechałem całą drogę na długich do domu 15 km oślepiając pod drodze wszystkich. Nikt mi nie mrugnął.

Data: 2019-01-25 16:56:23
Autor: Tom N
Poldek w <news:5c4af98f$0$520$65785112news.neostrada.pl>:

Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".
ITS to jest chyba Instytut Transportu Samochodowego.

Zapomniałes podać źródła

--
'Tom N'

Data: 2019-01-28 15:23:46
Autor: Chris
W dniu 2019-01-25 o 12:57, Poldek pisze:

Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi
światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".

Ja się zdziwiłem jak ostatnio na przeglądzie oprócz rutynowego sprawdzenia świateł koleś sprawdził też ustawienia halogenów.

--
Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej - Albert Einstein

Data: 2019-01-28 06:30:38
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 28 stycznia 2019 15:23:31 UTC+1 użytkownik Chris napisał:
> [...]

Ja się zdziwiłem jak ostatnio na przeglądzie oprócz rutynowego sprawdzenia świateł koleś sprawdził też ustawienia halogenów.

A halogeny tez da się regulować?
W Multipli, w Peugeot 307, w Twingo są na stałe zamontowane w zderzakach i raczej żadnej regulacji tam nie ma
Ale mogę się mylić.

Data: 2019-01-29 14:27:17
Autor: Chris
W dniu 2019-01-28 o 15:30, Kris pisze:
[...]

U mnie też na 99% nie ma ale sprawdzał :) powiedział tylko że to nie ma znaczenia dla kontroli ale warto sprawdzić i powiedzieć, może śruba się urwała i świeci w górę? nie wiem ...

Data: 2019-01-29 13:52:30
Autor: sczygiel
W dniu wtorek, 29 stycznia 2019 07:27:02 UTC-6 użytkownik Chris napisał:

> [...]

U mnie też na 99% nie ma ale sprawdzał :) powiedział tylko że to nie ma znaczenia dla kontroli ale warto sprawdzić i powiedzieć, może śruba się urwała i świeci w górę? nie wiem ...

A mi dzis sprawdzili swiatla i nawet gostek poregulowal.
W efekcie teraz pieszego po prawej bede widzial gorzej ale lewym bede bardziej oslepial tych jadachych z przeciwka.

Mialem swiatla ustawione tak ze prawe bylo dobrze jak mialem w kabinie ustawione na 1.5 z 5. Wtedy krecac nieco do gory lepiej widzialem pieszych a lewe bylo nominalnie.
Jak jechalem w trasie to krecilem na te 1.5 i nikogo nie oslepialem, nawet prawym.

Teraz mam tak jak ma byc, co nie znaczy ze jest lepiej...

Data: 2019-01-29 22:51:24
Autor: Marek S
[...]

Skąd masz te dane?
Jak jeżdżę po po 3mieście, to sporadycznie spotykam oślepiającego delikwenta. Jak daleko pamięcią sięgam, to chyba nie było ani jednego razu gdy w jakimkolwiek samochodzie, w jakimkolwiek punkcie z przeglądami rejestracyjnymi, nie kontrolowano ustawienia świateł.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-01-29 13:54:09
Autor: sczygiel
W dniu wtorek, 29 stycznia 2019 15:51:27 UTC-6 użytkownik Marek S napisał:
> [...]

Jak jeżdżę po po 3mieście, to sporadycznie spotykam oślepiającego delikwenta. Jak daleko pamięcią sięgam, to chyba nie było ani jednego razu gdy w jakimkolwiek samochodzie, w jakimkolwiek punkcie z przeglądami rejestracyjnymi, nie kontrolowano ustawienia świateł.

Mi dzis skontrolowano swiatla pierwszy raz konkretnie.
Jezdze na przeglady od dobrych 15 lat. Od jakichs 8 mialem nieco kreatywnie swiatla ustawione. Dopiero dzis mi gostek to zmienil.

Lokacja: Slask.

Data: 2019-01-29 23:07:33
Autor: Marek S
W dniu 2019-01-29 o 22:54, sczygiel@gmail.com pisze:

[...]

Może zatem faktycznie 3miasto i okolice odstaje od reszty i te 80% jest realne... Ja mieszkałem w Gdyni, w Gdańsku, w okolicach lecz zawsze światła były badane i czasem trzeba było dopłacić grosze za ustawienie lub robili to gratis.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-01-30 05:04:56
Autor: J.F.
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q2qir7$g6d$1@node2.news.atman.pl...
[...]

We Wroclawiu zeby "swiatla byly badane" to pamietam raz.
Ale diagnoscie wystarczy rzut oka na sciane, zeby wiedziec, ze sa dobrze ustawione.

J.

Data: 2019-02-01 23:11:51
Autor: Marek S
W dniu 2019-01-30 o 05:04, J.F. pisze:

We Wroclawiu zeby "swiatla byly badane" to pamietam raz.
Ale diagnoscie wystarczy rzut oka na sciane, zeby wiedziec, ze sa dobrze ustawione.

Na ścianę? Wow. :-)

Ciekawe skąd to zróżnicowane podejście. Jakaś klątwa ciąży nad resztą kraju poza 3miastem?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-02-02 00:25:24
Autor: J.F.
Dnia Fri, 1 Feb 2019 23:11:51 +0100, Marek S napisał(a):
W dniu 2019-01-30 o 05:04, J.F. pisze:
We Wroclawiu zeby "swiatla byly badane" to pamietam raz.
Ale diagnoscie wystarczy rzut oka na sciane, zeby wiedziec, ze sa dobrze ustawione.

Na ścianę? Wow. :-)

wjezdza samochodem i swatla swieca na sciane lub brame wyjazdowa.

I tam naprawde widac czy sa dobrze ustawione, czy nie sa brytyjskie

Ciekawe skąd to zróżnicowane podejście. Jakaś klątwa ciąży nad resztą kraju poza 3miastem?

Kontrola jakas krazy po 3-miescie i sprawdza czy diagnosci posluguja
sie przyrzadem do swiatel ?

J.

Data: 2019-02-02 13:49:44
Autor: Kris
do 80 proc. świateł w pojazdach nad Wisłą (dane ITS) jest niedokładnie ustawionych
W dniu piątek, 1 lutego 2019 23:11:54 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:

Na ścianę? Wow. :-)

A Twoim zdaniem dużo więcej jest potrzebne jak ściana żeby sprawdzić ustawienie świateł?

Data: 2019-02-02 23:08:59
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-02-02 o 22:49, Kris pisze:
W dniu piątek, 1 lutego 2019 23:11:54 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:

Na ścianę? Wow. :-)

A Twoim zdaniem dużo więcej jest potrzebne jak ściana żeby sprawdzić ustawienie świateł?

Żeby to zrobić precyzyjnie, potrzebna jest jeszcze metrówka :)

--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl

Data: 2019-02-02 14:44:35
Autor: Kris
W dniu sobota, 2 lutego 2019 23:09:01 UTC+1 użytkownik Tomasz Pyra napisał:

Żeby to zrobić precyzyjnie, potrzebna jest jeszcze metrówka :)

Trudne słowo do dyskusji wprowadziłeś;)
PS
Ściana i metrówka na pewno wystarczy żeby w Mercu światła wyregulować?
Bo do normalnych aut wystarczy

Data: 2019-02-03 12:08:18
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-02-02 o 23:44, Kris pisze:

Żeby to zrobić precyzyjnie, potrzebna jest jeszcze metrówka :)

Trudne słowo do dyskusji wprowadziłeś;)
PS
Ściana i metrówka na pewno wystarczy żeby w Mercu światła wyregulować?

No jeszcze imbus i kawałek płaskiego przed tą ścianą ;)

Data: 2019-01-30 17:12:31
Autor: Poldek
[...]

Mam motocykl sprowadzony 10 lat temu z Wielkiej Brytanii. Czyli światła świecą odpowiednio dla ruchu lewostronnego. Czyli oślepiam jadących z przeciwka. Co roku jeżdżę na kontrole do SKP. Jeden raz pan pokiwał paluszkiem, że coś nie bardzo ze światłem i przystawił swoją pieczątkę. Pozostałe 9 przeglądów bez uwag.

Data: 2019-01-30 18:54:57
Autor: J.F.
Użytkownik "Poldek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q2sidh$98b$1@node2.news.atman.pl...
[...]

A moze dopuszczalne ?
Pojazd ma unijna homologacje i oslepia w imie zasad :-)
Ale przyjdzie Brexit i sie skonczy.

Gorzej, ze sporo brytyjskich samochodow przyjechalo na czesci, kupisz taki reflektor na szrocie nieswiadomie ...

J.

Data: 2019-02-01 23:43:13
Autor: Poldek
W dniu 2019-01-30 o 18:54, J.F. pisze:
[...]

Bardzo wątpię.
Dopuszczalna jest jazda pojazdem zarejestrowanym w UK po UE kontynentalnej. Pojazd zarejestrowany w Polsce musi mieć lampy do ruchu prawostronnego.

Odrębna sprawa, że ten sam diagnosta, który zwrócił uwagę i powiedział, że mam poprawić, rok później nie miał uwag - w ogóle nie interesował się światłami, pozy tym, czy żarówki świecą.

Pojazd ma unijna homologacje i oslepia w imie zasad :-)
Ale przyjdzie Brexit i sie skonczy.

Gorzej, ze sporo brytyjskich samochodow przyjechalo na czesci, kupisz taki reflektor na szrocie nieswiadomie ...

Lampy mają odpowiednie oznaczenia. Ten diagnosta nie fatygował się, żeby je odczytać i stwierdzić, że lampa jest do ruchu lewostronnego.

Data: 2019-02-02 00:12:28
Autor: J.F.
Dnia Fri, 1 Feb 2019 23:43:13 +0100, Poldek napisał(a):
[...]

Po co - przeciez to widac na scianie na pierwszy rzut oka.

J.

Data: 2019-02-02 20:19:24
Autor: Poldek
W dniu 2019-02-02 o 00:12, J.F. pisze:
[...]

Diagnosta nie patrzył na ścianę. Patrzył tylko, czy wszystkie żarówki świecą. Nic więcej go nie interesowało. Gdyby popatrzył na ścianę, to by zobaczył, że razi.
W sumie mnie nie razi. Razi innych, ale jeśli co roku dostaję pieczątkę, to po co wyrzucać pieniądze na zmianę lampy na prawnostronną?

Data: 2019-02-02 13:48:18
Autor: Kris
W dniu sobota, 2 lutego 2019 20:19:29 UTC+1 użytkownik Poldek napisał:

> [...]
W sumie mnie nie razi. Razi innych, ale jeśli co roku dostaję pieczątkę, to po co wyrzucać pieniądze na zmianę lampy na prawnostronną?

Dziwny typ jesteś
Samochody Tobie smrodzą, na żyletki byś przetapiał a Sam kopiłeś nowego blachosmroda nie utylizując nawet poprzedniego
Na oślepiające światła narzekasz a sam jeździsz pojazdem który oślepia
Na ryk motocykli narzekasz a sam zamiast hulajnoga to motorem jeździsz..
Spalinowy sekator do żywopłotu pewnie tez masz.

Data: 2019-02-02 11:04:25
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-01-30 o 17:12, Poldek pisze:
[...]

A ten motocykl ma światła asymetryczne?
Bo wydaje mi się że przynajmniej niektóre motocyklowe świecą symetrycznie i po prostu są wtedy takie same na wszystkie rynki.

Data: 2019-01-30 21:26:05
Autor: Tomasz Pyra
[...]

Pytanie co to znaczy "niedokładnie" ustawione?
O jaką dokładność chodzi?

Bo tez powiedziałbym że max 10% samochodów ma światła które oślepiają jadącego z przeciwka.

Ale spora część ma też światła ustawione za nisko, krzywo na boki, czy w inny sposób świecące nieprawidłowo (np. za słabo, bo odbłyśnik jest matowy), symetryczne, z nieprawidłowymi źródłami światła, bez wyraźnej granicy światła.

Do tego światła to nie tylko mijania, ale też przeciwmgłowe.

Jak ktoś te wszystkie kąty pomierzy odpowiednio precyzyjnie, to się okaże że nowe auta też mogą mieć "niedokładnie ustawione" światła :)

Data: 2019-02-01 15:14:24
Autor: robot
[...]

Mylnie założyłeś, że źle ustawione światła oślepiają.
Ale ja zakładam, że tego nie zrozumiesz.

do 80 proc. świateł w pojazdach nad Wisłą (dane ITS) jest niedokładnie ustawionych