Data: 2010-12-03 00:14:33 | |
Autor: kakmar | |
do艣wiadcenie vs szkolenie, uwaga link z gazety. | |
Napisali:
<http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,8754545,Symulator_motocykla_w_sluzbie_bezpieczenstwa_drogowego.html> Og贸lnie si臋 zgadzam, cho膰 uwa偶am 偶e osobiste cechy mog膮 mie膰 znacz膮cy wp艂yw na wyniki takich bada艅. Plus w膮tpliwy dob贸r jako艣ciowy i ilo艣ciowy takiej pr贸by. W dodatku zawsze jest jeszcze problem nierealno艣ci ca艂ego testu i wp艂ywu tej偶e na zachowania w takich sztucznych warunkach badanych. Ale pytanie mo偶e by膰 ciekawe ciekawe. Czy np: osiemnastolatek po 300h szkolenia b臋dzie lepszy na drodze od 40 latka z 300kkm, zwyk艂ym kursem i w艂asnymi przemy艣leniami? Na torze jest to proste, ale na drodze jest znacznie trudniej to ocenia膰. Te mi臋kkie granice, gdzie ju偶 jest niebezpiecznie a gdzie jeszcze nie, skoro nic si臋 nie sta艂o. Czy takie badanie ma w og贸le sens? -- kakmaratgmaildotcom taktylkosi臋pytam |
|
Data: 2010-12-03 12:51:56 | |
Autor: Leszek Karlik | |
do艣wiadcenie vs szkolenie, uwaga link z gaz ety. | |
On Fri, 03 Dec 2010 01:14:33 +0100, kakmar <kakmar+sp@gmail.com> wrote:
Napisali: No na razie ci go艣cie z Nottingham zrobili press release z og贸lnymi informacjami, czekam na opublikowanie pe艂nego badania 偶eby zobaczy膰 jak膮 pr贸b臋 mieli. :-) Na torze jest to proste, ale na drodze jest znacznie trudniej to IMO warto robi膰, symulatory to do艣膰 istotne narz臋dzie pozwalaj膮ce na umieszczanie badanych w kontrolowanych sytuacjach i sprawdzanie jak szybko i jak sprawnie reaguj膮, w lotnictwie od dawna si臋 u偶ywa to i dla motocykli by mo偶na by艂o ;-) -- Leszek 'Leslie' Karlik |
|
Data: 2010-12-03 23:57:22 | |
Autor: kakmar | |
do艣wiadcenie vs szkolenie, uwaga link z gazety. | |
Dnia 03.12.2010 Leszek Karlik <leslie@hell.pl> napisa艂/a:
Na pewno warto b臋dzie przeczyta膰 co im wysz艂o. Tyle 偶e obawiam si臋 (mo偶e nies艂usznie) 偶e dobranie do takiego badania wiarygodnej pr贸by jest niezwykle trudne. W dodatku ma niestety decyduj膮cy p艂yw na wyniki.
Tyle 偶e kierowcy lataj膮cych autobus贸w to inna bajka, s膮 bardziej lub mniej profesjonalni i symulatory s艂u偶膮 czemu艣 zupe艂nie innemu. Symulator motocykla to znowu co艣 innego, fizyka zaszyta w takiej maszynie musia艂aby uwzgl臋dnia膰 mi臋kkie warunki wp艂ywu pozycji motocyklisty i jej zmian na prowadzenie pojazdu. To nie tylko daj膮ce si臋 艂atwo dyskretyzowa膰 2 peda艂y i wolant (z oczywistych wzgl臋d贸w pomijam prze艂膮czniki stanowe i sterowanie ci膮giem). Zreszt膮 ju偶 od lat w nowych maszynach sterowanie jest coraz bardziej cyfrowe. Fizyka projektowana na podstawie za艂o偶e艅 i znana. St膮d jakby naturalna 艂atwo艣膰 budowy symulatora lotniczego. Nawet je艣li dali rad臋 i symulator jest naprawd臋 dobry, to pozostaje nadal pytanie, jak jego zachowanie ma si臋 do do艣wiadcze艅 badanych. Ale temat jak najbardziej ciekawy, tylko kto za to p艂aci i co chc膮 wykaza膰 ;) -- kakmaratgmaildotcom |
|
Data: 2010-12-04 02:30:52 | |
Autor: Leszek Karlik | |
do艣wiadcenie vs szkolenie, uwaga link z gaz ety. | |
On Sat, 04 Dec 2010 00:57:22 +0100, kakmar <kakmar+sp@gmail.com> wrote:
[....] Na pewno warto b臋dzie przeczyta膰 co im wysz艂o. Tyle 偶e obawiam si臋 E, akurat znalezienie nowicjuszy, os贸b ze sporym do艣wiadczeniem i os贸b po IAMie to nie jest du偶y problem. IMO warto robi膰, symulatory to do艣膰 istotne narz臋dzie pozwalaj膮ce Latanie og贸lnie jest bardziej skomplikowane, ale jedno z zada艅 symulator贸w tj. trenowanie sytuacji prowadz膮cych do 艣miertelnego wypadku mo偶e by膰 ca艂kiem sensowne, podczas normalnej jazdy po mie艣cie jednak z rzadka wymusza kto艣 pierwsze艅stwo i jak ju偶 wymusza to zwykle si臋 fatalnie ko艅czy. Na symulatorze mo偶na zrobi膰 偶e na 20 minut jazdy masz 5 wymusze艅 i trzeba 膰wiczy膰 hamowanie awaryjne w po艂膮czeniu z omijaniem. :-) Symulator motocykla to znowu co艣 innego, fizyka zaszyta w takiej To i tak jednak du偶o prostsze ni偶 symulowanie samolotu. Tylko trzeba odpowiednio zaprojektowanego motocykla - na si艂ownikach, z czujnikami nacisku, 偶eby wykrywa膰 jak kierowca przesuwa ci臋偶ar. Ale to nie jest du偶y problem. Nawet je艣li dali rad臋 i symulator jest naprawd臋 dobry, to pozostaje No z tego co gugla艂em to niestety znajdowa艂em linki do p艂atnych artyku艂贸w, ale wynika艂o 偶e symulator ma do 25 stopni przechy艂u i bierze pod uwag臋 inicjowanie zakr臋tu przeciwskr臋tem. Wi臋c jakie艣 tam podstawy ma. Inna sprawa, 偶e takie rozwi膮zanie (motocykl na si艂ownikach) jest troch臋 lewe. 艁atwe do zrobienia dla student贸w w ramach projektu, ale nierealistyczne - powinni mie膰 ca艂o艣膰 na si艂ownikach prz贸d-ty艂 (do przy艣pieszania/hamowania) a do skr臋cania powinien si臋 przekr臋ca膰 obraz na ekranie. :-) -- Leszek 'Leslie' Karlik |
|