dobra antena TV do słabego sygnału

Data: 2016-12-10 19:15:00
Autor: Krycha
dobra antena TV do słabego sygnału
Fachowiec, znający warunki sygnału TV dla mojego mieszkania, miał mi zainstalować antenę do odbioru sygnału cyfrowego DVB-T, włącznie z doborem i dostawą anteny.
Ale ponieważ co dzwonię, aby ustalić termin, to nie dziś za dwa dni, a po dwóch dniach ten sam tekst, a dzisiaj to już na pewno i sam będzie pamiętał. Tylko że nie pamiętał i nie przyszedł.
W związku z tym postanowiłam wziąć sprawy we własne ręce :-).
Samo zamontowanie na balkonie anteny na maszcie, wprowadzenie kabla do mieszkania oraz zamontowania końcówek, to nie jest dla mnie obce zajęcie.
Najważniejsze to dobranie odpowiedniej, do warunków, anteny.
Ponieważ z tej strony budynku, na I piętrze, jest słaby dostęp do sygnału.
Dlatego też ten fachowiec założył mi kiedyś antenę satelitarną, która odbierałam też programy TVP. Ale teraz się skończyło.
Muszę postawić antenę do ściągnięcia sygnału DVB-T.

Liczę na Waszą pomoc w wyborze anteny.
Chcę odbierać sygnał zarówno w paśmie UHF (MUX 1,2,3) jak i VHF (MUX 8).

Zastanawiam się nad wyborem:
https://dvbsklep.pl/antena-opticum-ax-1000-combo-vhf-uhf
a może lepiej
https://dvbsklep.pl/antena-vhf-uhf-dipol-28-polaryzacja-v-h
Czy ta część anteny do odbioru pasma VHF powinna być zamontowana poziomo?
Są tam, dwie puszki do podłączenia anteny, czy mi się wydaje?

Może będzie problem z tym, że sygnał z MUX 1,2,3 jest z innego kierunku niż MUX 8.

Pozdrawiam Krycha.

Data: 2016-12-10 19:51:21
Autor: collie
W dniu 10.12.2016 19:15, Krycha pisze:

Chcę odbierać sygnał zarówno w paśmie UHF (MUX 1,2,3) jak i VHF (MUX 8).

Może będzie problem z tym, że sygnał z MUX 1,2,3 jest z innego kierunku niż MUX 8.

Jeśli sygnały UHF i VHF są z różnych kierunków, to muszą być dwie anteny - każda
wycelowana w swój nadajnik i obie podłączone do zwrotnicy. Poza tym MUX8 jest
nadawany w polaryzacji pionowej i antena VHF musi być ustawiona pionowo.

Data: 2016-12-12 20:27:14
Autor: Krycha
W dniu 10.12.2016 o 19:51, collie pisze:
[...]

Czy zwróciłeś uwagę, że ta antena
https://dvbsklep.pl/antena-vhf-uhf-dipol-28-polaryzacja-v-h
jest pokazana w dwóch wersjach, gdy część jej ma układ albo poziomy albo pionowy.
I wersja z ta pionową częścią może załatwiłaby problem dwóch anten?

Krycha

Data: 2016-12-12 22:49:32
Autor: collie
W dniu 12.12.2016 20:27, Krycha pisze:

Czy zwróciłeś uwagę, że ta antena...
jest pokazana w dwóch wersjach, gdy część jej ma układ albo poziomy albo pionowy.
I wersja z ta pionową częścią może załatwiłaby problem dwóch anten?

Może załatwiłaby sprawę, gdybyś odbierała UHF i VHF z tego samego kierunku, ale
wcześniej pisałaś, że jedno oko na Maroko, drugie na Kaukaz, więc niedasie z tą
anteną w Twoim przypadku. To są praktycznie dwie połączone anteny (a nie jedna
szerokopasmowa antena), gdzie tylną - VHF - antenę możesz przekręcić do pozycji
pionowej i musisz je łączyć przez zwrotnicę, tak jakbyś miała dwie oddzielne
anteny (mają osobne puszki, ale jedna z nich ma na pewno wbudowana zwrotnicę).
Ale to nie problem, przeszkodą jest tu, jak wspomniałem, nadawanie UHF i VHF
z różnych kierunków. A jak masz słaby sygnał, to musisz mieć dwie porządne
kierunkowe anteny - nie siatkowe - dające u Ciebie radę bez wzmacniacza, bo
wzmacniacz to dodatkowe szumy i zakłócenia. Więc - jeśli trzymać się podanego
przez Ciebie sklepu - kup na ten przykład DVB-T 17/21-69 Tri-Digit MINI
oraz Dipol-4 DVB-T VHF MUX 8 i powinno być dobrze. Z podłączeniem dasz radę.

A wynalazkami z Youtube na zawracaj sobie... głowy. To cudo z puszki, to zwykły
dipol, o zerowym wzmocnieniu. Takie coś może się sprawdzić jak będziesz mieszkała
kilkaset metrów od nadajnika, ale wtedy zwykły drut wystawiony za okno też nie
będzie gorzej odbierał, niźli puszka po skumbriach w tomacie.

Data: 2016-12-13 20:05:33
Autor: Krycha
W dniu 12.12.2016 o 22:49, collie pisze:
[...]

Podane przez Ciebie anteny mają tę dobrą cechę, że po obróceniu o 90 st
zamieniają się z H na V i druga z V na H.
Wystarczy jak kupię jedną i ją przetestuję do odbioru U, a potem V.
Będę wiedziała czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje,
czy jednak muszę kupić drugą antenę.
Mam taką zwrotnicę, jeszcze oryginalnie zapakowaną
https://plus.google.com/u/0/collection/gbn9qB
Produkcja z lat 80-tych, cena 1060 zł.
Ciekawe, czy nadaje sie na dzisiejsze czasy?

Wszystkie anteny jakie oglądam są zamontowane na końcu masztu.
Czy gdyby maszt wystawał ponad antenę, to ma jakiś wpływ na odbiór sygnał? Wzmocnienie czy zakłócenia?
O tyle jest to dla mnie ważne, że mój stary maszt sięga od podłogi balkonu do balkonu nade mną.
Aby zmieściła się antena muszę ją dać odpowiednio niżej.

Krycha.

Data: 2016-12-13 20:37:00
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 13 Dec 2016 20:05:33 +0100, Krycha napisał(a):

Będę wiedziała czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje,

Oj, nie mogę tego czytać :) Krycha, na litość, zacznij od analizy co,
skąd i na jakich częstotliwościach nadają w twojej okolicy. Potem nam to
powiedz. Jak nie umiesz znaleźć tych danych, podaj przybliżony adres,
ktoś dokona analizy za ciebie. Jak już będzie analiza, powiemy ci jakie
anteny kupić i jak je zamocować.
Daj sobie spokój z oceną przydatności zwrotnicy czy problemem końca
masztu :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-13 22:00:08
Autor: collie
W dniu 13.12.2016 20:37, Jacek Maciejewski pisze:

Oj, nie mogę tego czytać :) Krycha, na litość...
Daj sobie spokój z oceną przydatności zwrotnicy czy problemem końca
masztu :)

Trochę pokory. Szczególnie w kontaktach z kobietą.

Data: 2016-12-14 21:10:49
Autor: Krycha
[...]

Chciałam przygotować wycinek mapy z google z zaznaczonymi punktami:
moja pozycja oraz pozycja MUX-ów, ale nie nie udało mi sie odpowiednio
szybko wybrać i nauczyc programu graficznego pod Ubuntu.
Opiszę więc moją pozycję. Mam nadzieję że będzie czytelna.

Stojąc na balkonie (I piętro) tyłem do mieszkania mam po lewej stronie, wzdłuż ściany bloku, w odległości 6-7 km
MUX8 Obiekt nadawczy: Wysoka / g. Św. Anny
Kanał nadawczy: 6 (184.5 MHz)
Moc ERP [kW]: 10
Wys. anteny: 36 m n.p.t
Po dokładniejszym poznaniu dzisiejszej oferty nie jestem zaiteresowana.
Może w przyszłości jak dadzą coś ciekawego

Na wprost zasłonięty blokiem 4 piętrowym i drzewami
MUX3  w linii prostej - ja, do Kędzierzyna (odległość prost ok. 10 km) i dalej Rybnik
Obiekt nadawczy: Katowice / Rybnik - INFO
Kanał nadawczy: 41 (634 MHz)
Moc ERP [kW]: 6

Za plecami, czyli po drugiej stronie bloku
(najbliżej mnie):
Obiekt nadawczy: Opole / Chrzelice
Kanał nadawczy: 34 (578 MHz)
Moc ERP [kW]: 100
Wys. anteny: 200 m n.p.t
Z tego kierunku korzystam z anteny DVBT dla małego pokoju.

Da się według tego opisu wyobrazić moją pozycję do sygnału DVBT?

Krycha.

Data: 2016-12-14 23:12:02
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 14 Dec 2016 21:10:49 +0100, Krycha napisał(a):

Da się według tego opisu wyobrazić moją pozycję do sygnału DVBT?

Nie da się. Podaj miejsce zamieszkania, to najprostsze (albo weź kompas
i określ azymuty do nadajników to se strianguluję na mapie :)
IMO mieszkasz gdzieś koło Strzelec Opolskich. Jeśli się nie mylę to masz
z balkonu do dyspozycji praktycznie na jednym kierunku św. Annę i
Chrzelice. -Z św. Anny masz MUX8 kan.6 moc 10 kW polar. H
-Z Chrzelic masz MUX3 kan.34 moc 100 kW polar. H; MUX2 kan23, 100kW, H;
MUX1 kan46, 100kW, H
Zakładam że możesz postawić antenę na balkonie. Więc odpuść sobie św.
Annę, nastaw się na Chrzelice, kup kilkuelementową (za elementy licz
tylko to co jest *przed* dipolem) antenę Yagi na kanały od 23 do 46,
podłącz do telewizora i powiedz nam co odbierasz i jak. Jeśli się mylę i
nie mieszkasz tam gdzie powiedziałem to wskazówki mogą byc inne.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-15 11:14:48
Autor: collie
dobra antena TV do słabego sygnałuYagi
W dniu 14.12.2016 21:10, Krycha pisze:

[...]

Da się. Wygląda, że mieszkasz w Zdzieszowicach. Jeśli patrząc z balkonu w lewo,
wzdłuż bloku, widzisz Górę Św. Anny, to obracając się o 45 st. w prawo powinnaś
dojrzeć w odległości 75 km silny nadajnik MUX 3 w Katowicach/Kosztowy, o mocy
100 kW, bo nie będzie go przysłaniał sąsiedni blok, który masz na wprost.

Zaopatrz się zatem w dobrą antenę Yagi (może być ta UHF z pierwszego Twego postu)
i nakieruj ją na Katowice. Potem patrząc na ekran telewizora na kanale 41,
obracając anteną delikatnie w lewo i w prawo, uzyskaj obraz bez pikselozy.
I po bólu...

Data: 2016-12-15 19:09:53
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 15 Dec 2016 11:14:48 +0100, collie napisał(a):

Da się. Wygląda, że mieszkasz w Zdzieszowicach.

Sama widzisz, Krycha, że się nie da :) Też się zastanawiałem czy
przypadkiem nie Zdzieszowice :) ale bardziej mi zapasowały Strzelce. Jak
masz wątpliwości do podawania adresu na newsach to możesz podać mailem,
mój jest prawdziwy.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-15 20:40:32
Autor: Krycha
[...]

Dobrzy jesteście obaj.

Krycha

Data: 2016-12-15 20:39:32
Autor: Krycha
dobra antena TV do słabego sygnałuYagi
W dniu 15.12.2016 o 11:14, collie pisze:
(...)
Da się. Wygląda, że mieszkasz w Zdzieszowicach.

Bingo :-)

[...]

Do telewizora podłączę dekoder WIWA 50.
Na jednym eurozłączu jest podłaczony dekoder od satelity.
Na drugi podłączę wiwę.

Jak mam podłączyć kanał 41?
Uprzedzam, ze do tego starego telewizora mam pilot, którym przełączam bez problemu AV1 i AV2.
Włączam go włączając zasilanie na listwie i tak samo wyłączam.
Reszta ustawień z pilota dekodera.
Jakoś obrazu jest dobra, więc się nie śpieszę z kupnem nowego tv.
Miałam to zrobić po tych świętach, ale nie wiem, czy to będzie dobry czas na taki zakup.
Mam czas do wiosny/lata, gdy dekoder wiwy będzie mi ponownie potrzebny na działce.

Krycha.

Data: 2016-12-15 21:36:25
Autor: Jacek Maciejewski
dobra antena TV do słabego sygnałuYagi
Dnia Thu, 15 Dec 2016 20:39:32 +0100, Krycha napisał(a):

Jak mam podłączyć kanał 41?

Na kanale 41 jest nadawany MUX3, więc ustaw dowolny program z tego
mux-a. Co nadają na różnych mux-ach znajdziesz w internecie, choćby tu:
http://www.cyfrowydoradca.pl/
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-15 21:48:30
Autor: Krycha
[...]

Zrozumiane :-)

Krycha.

Data: 2016-12-15 23:03:10
Autor: collie
W dniu 15.12.2016 20:39, Krycha pisze:

[...]

Bardzo dobrze, tak ma być z dekoderami i pilotami.

> Jak mam podłączyć kanał 41?

Normalnie. Na dawnym analogowym kanale 41 w Katowicach/Kosztowy jest teraz
nadawany MUX 3, czyli 8 kanałów cyfrowych, podobnie jak na kanale 55 - MUX 1,
a na kanale 49 - MUX 2. Zaproponowałem MUX 3 do ustawiania anteny, bo to najsilniejszy nadajnik, pozostałe dysponują mocą dwa razy mniejszą.
W dekoderze DVB-T jest zachowana numeracja kanałów UHF i VHF.

Korzystając ze strony http://www.sat-charts.eu/lokalizator.php i ewentualnie
kompasu, ustaw antenę w kierunku nadajnika Katowice/Kosztowy. W dekoderze
wybierz instalację ręczną i zapuść przeszukanie kanału 41. Jeśli w miarę
dokładnie uda Ci się wcześniej - "na czuja" - ustawić antenę we właściwym
kierunku, to dekoder powinien zapisać wszystkie kanały cyfrowe MUX 3.
Włączasz teraz TVP1 i kierując się ekranem telewizora, poprawiasz ustawienie
anteny. Potem możesz zapuścić wyszukiwanie na kanałach 49 i 55, albo od razu
przeszukać całe pasmo UHF w trybie instalacji automatycznej.

Ustawienie anteny do odbioru cyfrowego jest trudniejsze, niż było to
w analogu, gdyż przy cyfrze nie ma stopniowego pogarszania, lub polepszania
obrazu w miarę kręcenia anteną. Tutaj po prostu jest obraz - z ewentualną
pikselozą, albo go nie ma wcale. Kręcić anteną trzeba więc delikatnie,
z wyczuciem.

Data: 2016-12-16 00:37:39
Autor: collie
[...]

Tak mi jeszcze przyszło na myśl. Chrzelice są co prawda po drugiej stronie
budynku, ale do tego nadajnika o mocy 100 kW masz raptem 30 km. Może warto
spróbować odebrać odbity sygnał z Chrzelic, kierując antenę na sąsiedni budynek,
naprzeciw balkonu. 100 kW to nie w kij dmuchał i nawet odbity od budynku
sygnał z Chrzelic może okazać się silniejszy, niż ten bezpośredni z Katowic.
Warto spróbować. Chrzelice nadają MUX-y 1-3 na kanałach 46, 23 i 34.

Data: 2016-12-16 21:50:49
Autor: Krycha
W dniu 16.12.2016 o 00:37, collie pisze:
[...]

Może uda mi się odebrać ten odbity sygnał, bo mam naprzeciw blok taki sam jak mój.
Na I piętrze trudno 'łapać' sygnał na wprost, gdy ma sie przed sobą blok mieszkalny.
No i czy antena z symetryzatorem da sobie radę w tych warunkach.
Nie pozostało mi nic innego jak spróbować.

Pozdrawiam Krycha.

Data: 2016-12-17 09:37:13
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 16 Dec 2016 21:50:49 +0100, Krycha napisał(a):

No i czy antena z symetryzatorem da sobie radę w tych warunkach.

Spoko :) Zawsze możesz dokupic wzmacniaczyk (wkładany do puszki zamiast
symetryzatora) ale daję klacz za capa że nie będzie potrzebny. --
Jacek
I hate haters.

-- -

Data: 2016-12-13 21:21:48
Autor: collie
W dniu 13.12.2016 20:05, Krycha pisze:

[...]

Musisz mieć dwie anteny, niestety. Pierwsza bowiem (UHF) odbiera kanały 21-60,
a druga 6-12. Przekręcanie anteny UHF do pozycji pionowej nie pomoże w odbieraniu
przez nią kanałów 6-12 (MUX8). Podobnie będzie z próbą odbierania przez antenę
VHF kanałów 21-60 (pozostałe MUX-y), po umocowaniu jej poziomo. Chociaż tu może
być ciut lepiej: antena VHF jest w stanie odebrać pasmo UHF, choć mocno osłabione.
Ale "żeby wiedzieć, czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje" nie trzeba
robić takich eksperymentów. Wystarczy wiedza, gdzie znajdują się "Twoje" nadajniki
MUX 1-3 i MUX 8.

Mam taką zwrotnicę, jeszcze oryginalnie zapakowaną
https://plus.google.com/u/0/collection/gbn9qB
Produkcja z lat 80-tych, cena 1060 zł.
Ciekawe, czy nadaje sie na dzisiejsze czasy?

Nadaje się, fizyka nie zmieniła się wraz ze zmianą ustroju. Tylko musisz uważać,
by podłączyć anteny do właściwych wejść: VHF to jest pasmo III, a UHF - IV-V.

Wszystkie anteny jakie oglądam są zamontowane na końcu masztu.
Czy gdyby maszt wystawał ponad antenę, to ma jakiś wpływ na odbiór sygnał?
Wzmocnienie czy zakłócenia?

Nie ma to znaczenia. Na jednym maszcie może być kilka anten, jedna pod drugą,
z zachowaniem pewnej odległości między nimi, by nie zakłócały się wzajemnie.

O tyle jest to dla mnie ważne, że mój stary maszt sięga od podłogi balkonu do
balkonu nade mną.
Aby zmieściła się antena muszę ją dać odpowiednio niżej.

Dwie anteny zmieszczą się na nim bez problemu. Jeśli mieszkasz w blokowisku,
to może być problem z wycelowaniem anteny na nadajnik, bo zasłania go na
przykład sąsiedni blok. Wtedy trzeba korzystać z sygnału odbitego od bloku -
kierując antenę na blok, ale to już stwierdzisz kręcąc anteną i łapiąc
najsilniejszy sygnał - czy to bezpośredni, czy odbity.

Data: 2016-12-10 20:10:21
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sat, 10 Dec 2016 19:15:00 +0100, Krycha napisał(a):

Może będzie problem z tym, że sygnał z MUX 1,2,3 jest z innego kierunku niż MUX 8.

Skoro tak jest to potrzebujesz dwóch anten połączonych sumatorem. Te
anteny wydają mi się przesadnie skomplikowane ponieważ mają zapewnić ci
niepotrzebną szerokopasmowość. Potrzebujesz taniej kilkuelementowej Yagi
na pasmo VHF i takiej samej na pasmo UHF (gdzie prawdopodobnie jest twój
MUX8)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-10 22:37:13
Autor: Adam
dobra antena TV do słabego sygnału
(...)

Moja propozycja: uwzględnij to, co już koledzy napisali i zadzwoń do kogoś, kto ma pojęcie o doborze sprzętu, np:

http://www.dipol.com.pl/

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-11 00:31:37
Autor: collie
W dniu 10.12.2016 22:37, Adam pisze:

Moja propozycja: uwzględnij to, co już koledzy napisali i zadzwoń do kogoś, kto ma
pojęcie o doborze sprzętu

Kobitka pisze, że pewne zajęcia nie są dla niej obce, a tu wielkiej filozofii nie
ma: kupić dwie anteny "drabinkowe" (czyli yagi) i zwrotnicę, połączyć, ustawić
w odpowiednich kierunkach, antenę VHF umocować pionowo i już można oglądać TV
Trwam. A jeśli zabawa z dwiema antenami nie podchodzi, to można spróbować
z jedną szerokopasmową i wielokierunkową anteną Saturn 1 - wyglądającą jak UFO -
odbierającą kanały 6-60, do kupienia właśnie we wspomnianym Dipolu. Jeśli nie
jest zbyt daleko do nadajników, to taka antena może dać radę.

Data: 2016-12-11 15:21:46
Autor: Adam
W dniu 2016-12-11 o 00:31, collie pisze:
[...]

I właśnie o uwarunkowania technoczno-krajobrazowe ;) tu chodzi. Czasem nie warto kupować "długiej" Yagi. Bywa, że krótsza będzie w danych warunkach lepsza, bo nie będzie przegwizdywać wejścia.

Po podaniu danych dotyczących lokalizacji technicy podpowiedzą, jaką/jakie anteny dobrać w konkretnych warunkach.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-12 20:50:20
Autor: Krycha
W dniu 11.12.2016 o 00:31, collie pisze:
[...]

A innych stacji tam nie ma? Bo Trwam nie oglądam.

[...]

Właśnie z tym problem, że na I pietrze mam słaby sygnał.
Nisko, a naprzeciw blok oraz drzewo.
Już kiedyś miałam antenę siatkową
http://www.dipol.com.pl/antena_asp-8w_ze_wzmacniaczem_lna-169_A0029.htm
ale nie radziła sobie dobrze z odbiorem sygnału.
Dlatego fachowiec założył talerz. Dziś dekoder SD jest do zlikwidowania
w przyszłości, gdy kupię nowy telewizor z DVB-S/S2.
Na razie dogorywa stary kineskopowy tv, ale działa więc
przydałaby się w tym pokoju TVP naziemna.
Mało oglądam TV, ale póki jeszcze nadają 'jeden z 10', 'jak to działa',
'sondę', 'makłowicza', przyrodnicze po 12 w południe, a czasami film,
to przydałaby mi się telewizja polska.

Krycha.

Data: 2016-12-11 00:15:43
Autor: art
dobra antena TV do słabego sygnału
Nie wiem czy zasługuje na miano "dobra", ale z powodzeniem korzystam z niej od roku. Umieściłem ją w mieszkaniu na parapecie i odbieram na niej MUX1, MUX2 i MUX3 mimo, że okno wychodzi w kierunku prostopadłym do kierunku propagacji sygnału. Wyciąłem ją z puszki po groszku i zamontowałem na kawałku tektury. Wymiary dostosowałem do najsłabszego sygnału - na częstotliwości 770 MHz. Korzystałem z tego kalkulatorka:

http://www.changpuak.ch/electronics/Butterfly-Antenna-Designer.php

Data: 2016-12-12 20:56:28
Autor: Krycha
W dniu 11.12.2016 o 01:15, art pisze:
[...]

Zachwycona jestem rezultatem tej anteny 'puszkowej'.
Przetestuję moja starą antenę pokojową.
Tylko jak ją znajdę. :-)

Krycha.

Data: 2016-12-12 21:15:17
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 12 Dec 2016 20:56:28 +0100, Krycha napisał(a):

Przetestuję moja starą antenę pokojową.
Tylko jak ją znajdę. :-)

Weź se daruj. Tzw. anteny pokojowe mają w środku najczęściej bardzo
marnej jakości wzmacniacz. A wzmacniacze, o czym producenci nie
wspominają, produkują z dobrego choć słabego sygnału mnóstwo
intermodulacyjnych śmieci które uniemożliwiają dobrą pracę głowicy
telewizora.
W ogóle, domagasz się porady antenowej. Niestety, by była ona
wyczerpująca trzeba znać bardzo dokładnie twoją lokalną sytuację.
Ponieważ nic praktycznie nie napisałaś więc się nie spodziewaj mniej
ogólnikowych porad.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-12 23:23:07
Autor: art
[...]

Jeśli chcemy odbierać na jednej antenie programy nadawane na różnych częstotliwościach, ważne jest aby miała w miarę płaską charakterystykę w odbieranym paśmie - krótko, by była szerokopasmowa. Znanym jest faktem, że szerokopasmowość w prostej antenie dipolowej można uzyskać poprzez zwiększanie średnicy metalowych ramion dipola. Wówczas warunek osiągnięcia fali stojącej realizuje się wzdłuż "geodezyjnej" (linii nie równoległej do osi pręta) na powierzchni przewodnika. Podobny efekt występuje w antenie "puszkowej", bowiem długość od środka dipola do jego końca zmienia się w sposób ciągły wraz ze zmianą punktów odbicia na końcach "skrzydełek" motylka. Oczywiście płaci się pewną cenę za odejście od polaryzacji poziomej.

Stosowanie przedwzmacniaczy antenowych w antenach pokojowych nie wydaje mi się dobrym rozwiązaniem (rozsądniejsze jest użycie kabla koncentrycznego o większej średnicy, oczywiście przy zachowaniu tej samej impedancji falowej).

Data: 2016-12-16 13:02:49
Autor: art
dobra antena TV do słabego sygnału
Może się przyda...
http://www.elmier.pl/pdf/white_papers/
ustawianieantenytelewizyjnej_06.01.2014.pdf

Data: 2016-12-16 13:08:39
Autor: art
Dnia Fri, 16 Dec 2016 13:02:49 +0000, art napisał(a):

Może się przyda... http://www.elmier.pl/pdf/white_papers/
ustawianieantenytelewizyjnej_06.01.2014.pdf

Mój czytnik (Pan) łamie linki - wiersz drugi i trzeci winny być połączone.

Data: 2016-12-27 18:40:15
Autor: Krycha
dobra antena TV do słabego sygnału
W dniu 10.12.2016 o 19:15, Krycha pisze:
(...)
[...]

Dziękuje wszystkim, którzy pomogli mi w wyborze anteny tv
oraz wsparli mnie wiedzą co do usytuowania anteny i szukania ręcznego kanałów.
Szczególnie serdecznie tym najbardziej wytrwałym w doradzaniu :-*

Dziś założyłam antenę na maszcie Dipol 17/21-60 Tri Digit, podłączyłam kabel i skierowałam antenę w tym samym kierunku co sąsiedzi na górnym piętrze.
Przeszukałam kanały i efekt całkiem dobry. Cieszę się :-)
Mimo, że antena nie jest skierowana na wprost bloku na przeciw, to mam kanały z Chrzelic oraz Czechy i Mux-8.
Kolejność kanałów według siły i jakości odbioru, od najsilniejszego:
1. 37 kanał
2. 34 i 54
3. 46
4.  6
5. 23.

Będę musiała jeszcze trochę popracować nad ustawieniem anteny, bo słabość sygnału kanału 23 powoduje, że TVN, i inne są z zakłóceniami
czasami uniemożliwiającymi oglądanie.
Niech tylko ustąpią te silne wiatry.

Dziwi mnie tylko, że przy szukaniu kanałów powstało sporo o nazwie test
i oczywiście bez odbieranego sygnału:
035 test1 - 037 test3
092 test1 - 098 test7
099 Test.
Co to jest?

Pozdrawiam serdecznie Krycha.

Data: 2017-01-03 21:43:15
Autor: Krycha
dobra antena TV do słabego sygnału
W dniu 27.12.2016 o 18:40, Krycha pisze:
(...)
[...]

Mimo różnych prób w uzyskaniu na wszystkich programach DVB-T dobrego obrazu, nie osiągnęłam pełnego sukcesu.
Zawsze gdzieś pojawia się pikseloza.
Siła jej zależy wg. mnie od pory dnia, wieczorem jest gorzej.

Czyżby to znaczyło, że symetryzator mam zamienić na wzmacniacz?

Na razie testuję różne stacje TV, idzie mi to wolno, bo niewiele czasu
spędzam przed telewizorem.

Krycha.

Data: 2017-01-03 22:51:22
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 3 Jan 2017 21:43:15 +0100, Krycha napisał(a):

Czyżby to znaczyło, że symetryzator mam zamienić na wzmacniacz?

Nie. To znaczy że musisz wymienić antenę na taką  z większym zyskiem i o
węższej charakterystyce. Zacznij od publikacji zdjęcia tego co używasz.
I od informacji o tym co chcesz odbierać w pierwszym rzędzie. Czyli w
praktyce od swojego adresu. Oczywiście, szczegóły w rodzaju nazwiska czy
numeru bloku czy mieszkania możesz pominąć, jeśli sądzisz że zrobimy ci
kuku :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-01-05 21:45:35
Autor: Krycha
[...]

Czy starczą informacje, że do Chrzelic (Mux 1,2,3) według emitel.pl,
mam 29 km i azymut 285,
a (Mux-8) Wysoka/G.S.Anny 5 km i azymut 24 ?

Zastanawia mnie to, że w Chrzelice nadają M-1,2,3;
wszystkie o mocy 100 MHz, tylko o różnych częstotliwościach.
Gdy zmienię ustawienie, aby poprawić słaby sygnał na danym programie
i jest lepiej, to tracę jakość na tych, gdzie był lepszy sygnał.
Jedyna wielkość, która się zmienia to częstotliwość.
Czyżby ona miała na to wpływ?

Krycha.

Data: 2017-01-06 01:11:08
Autor: collie
W dniu 05.01.2017 21:45, Krycha pisze:

[...]

Tak. Antena zwykle nie ma płaskiej charakterystyki wzmocnienia -
na różnych częstotliwościach jest inne wzmocnienie. Dobre anteny
ten rozrzut wzmocnienia mają mniejszy dla całego pasma UHF.

Data: 2017-01-06 12:49:38
Autor: Krycha
W dniu 06.01.2017 o 01:11, collie pisze:
[...]

Czyli mam za słabą antenę jak na moje warunki.
Ale ogólnie jest nieźle. Mam tak nastawione, aby lepszy obraz był na programach, które częściej oglądam.
Pogorszenie może przynieść ulistnienie się drzewa na drodze do sygnału.
Liczę też na to, że w ramach troski o zieleń drzewo zostanie przycięte.

Krycha.

Data: 2017-01-06 13:32:58
Autor: collie
W dniu 06.01.2017 12:49, Krycha pisze:

Czyli mam za słabą antenę jak na moje warunki.

Spróbuj zamontować w niej wzmacniacz dopuszkowy.
To zaledwie kilkanaście złotych, a efekt może być
piorunujący. Ryzyk fizyk.

Data: 2017-01-06 15:53:29
Autor: pawell32
W dniu 06.01.2017 o 12:49, Krycha pisze:

[...]

powinnaś mieć dwie anteny.
kable jak piszą koledzy to niestety podstawa, nawet na kilkunastu
metrach widzę czasem znaczące straty po wskazaniach, ale poza stratami
jest też rzadki ekran. Kup dobry przewów,ale nie w casty czy
elektrycznym. większość kabli to niestety chińszczyzna, może dostaniesz
gdzieś polski, włoski...
część programów nadawana jest z małą mocą dopuki nie zakończą się testy.

Data: 2017-01-04 10:46:16
Autor: pawell32
W dniu 2017-01-03 o 21:43, Krycha pisze:

Czyżby to znaczyło, że symetryzator mam zamienić na wzmacniacz?

http://allegro.pl/par-820-przedwzmacniacz-rurkowy-telkom-telmor-i6333386360.html

często pomaga w takich sytuacjach

Data: 2017-01-04 16:09:23
Autor: collie
W dniu 03.01.2017 21:43, Krycha pisze:

Mimo różnych prób w uzyskaniu na wszystkich programach DVB-T dobrego obrazu, nie
osiągnęłam pełnego sukcesu.
Zawsze gdzieś pojawia się pikseloza.
Siła jej zależy wg. mnie od pory dnia, wieczorem jest gorzej.

Nim przejdziesz do odpowiedzi na Twoje pytanie niżej, najpierw spróbuj ustawić
antenę na NAJSŁABIEJ odbieranym w tej chwili kanale (z największą pikselozą),
kręcąc do upadłego anteną od prawej do lewej (albo odwrotnie, gdy jesteś
mańkutem), aż zniknie pikseloza. Gdy nie uda Ci się kręceniem zlikwidować
pikselozy, czytaj niżej.

Czyżby to znaczyło, że symetryzator mam zamienić na wzmacniacz?

I tak, i nie - bo wyjścia masz dwa (a nawet trzy, o czym na końcu) przy
słabym sygnale:
- pierwsze, eleganckie: wymienić antenę na lepszą, o większym współczynniku
   wzmocnienia. Może to być np. bardziej rozbudowany popularny ostatnio
   "krokodyl". Koszt wymiany anteny - od kilkudziesięciu, do kilkuset złotych;
- drugie, poślednie: wymienić symetryzator na wzmacniacz dopuszkowy. Koszt
   wymiany - kilkanaście złotych.

Proponuję zacząć od tego drugiego - możesz tanim kosztem osiągnąć satysfakcję.
A gdyby nie, to taki wzmacniacz może Ci się przydać i przy pierwszym rozwiązaniu,
gdy i wymiana anteny nie będzie Cię satysfakcjonować do końca wieczorową porą.
Ale wtedy będzie to już ostateczne rozwiązanie kwestii antenowej w Twoim
przypadku.

No i jeszcze pozostaje opcja trzecia, jak już wspomniałem, dla zdeterminowanych. Jeśli okno w małym pokoju wychodzi na Chrzelice, to antenę można umocować po
tamtej stronie bloku i kabelek pociągnąć przez mieszkanie do dużego pokoju.
Tylko musisz być zdeterminowana chęcią nieskazitelnego odbioru Twojego ulubionego
programu.

Data: 2017-01-04 18:27:04
Autor: Krycha
W dniu 04.01.2017 o 16:09, collie pisze:
[...]

Pod wpływem wszystkich sugestii rozważam zacząć od czwartego rozwiązani,
czyli kabla antenowego.
Użyłam taki jaki pozostał po podłączeniu tv w małym pokoju+kuchnia.
Jest on cieńszy od standardowych (4,3 mm średnicy), ale skoro na jednym wzmacniaczu 'ciągnie' dwa telewizory, to pomyślałam, że i tutaj też będzie dobry. Omów ma 75, ale może oplotu jest mniej.
Dobrze myślę?

(...)
[...]

Od początku to rozwiązanie nie wchodziło w rachubę.

Na razie powoli będę postępowała krok po kroku, wdrażając kolejne wasze rady, jeżeli te wcześniejsze nie poskutkują.
Decydujące kroki o nowych wydatkach podejmę w ostateczności wtedy,
gdy przyjdzie wiosna i drzewo przed blokiem wypuści liście,
bo wtedy okaże się, czy będzie to dodatkowa przeszkoda dla sygnału.

Czy ktoś wie, co to są odszukane stacje o nazwie 'test', bez obrazu, czasami jest kolorowa tablica kontrolna?
Kiedyś tego nie było. Dziś uruchomiłam szukanie automatyczne programów
na tv w kuchni i tutaj też pojawiły się te 'testy'.

W małym pokoju nie mam już możliwości przeszukania kanałów, bo właśnie wczoraj wieczorem telewizor skończył życie trzeszcząc,
pokazując ekranową czerń, potem pasek poziomy i pionowy i wydając smród
spalenizny.  :-(
Służył mi przez 26 lat, z małym hakiem, więc nie mam do niego pretensji,
nie doczekałam końca filmu "Dzień świra".
;-)

Krycha.

Data: 2017-01-04 23:28:40
Autor: collie
W dniu 04.01.2017 18:27, Krycha pisze:

> [...]
> Użyłam taki jaki pozostał po podłączeniu tv w małym pokoju+kuchnia.
> Jest on cieńszy od standardowych (4,3 mm średnicy)

Gdyby w grę wchodziło kilkadziesiąt... no, nawet kilkanaście metrów kabla,
to jego wymiana na dobry, małostratny kabel miałaby sens. Przy kilkumetrowym
kablu ma to jedynie sens psychologiczny: z grubszym lepiej się poczujesz.

Czy ktoś wie, co to są odszukane stacje o nazwie 'test', bez obrazu, czasami jest
kolorowa tablica kontrolna?

Emisje Emitela związane z uruchamianiem kodowanych kanałów na MUX 4
i testowaniem nowych rozwiązań technicznych nadajnika.

nie doczekałam końca filmu "Dzień świra".

Będzie leciał dzisiejszej nocy o 2:10 na TVP1.

Data: 2017-01-05 11:06:21
Autor: yabba
Użytkownik "collie" <collie2@vp.pl> napisał w wiadomości news:586d7718$0$15196$65785112news.neostrada.pl...
> [...]

kablu ma to jedynie sens psychologiczny: z grubszym lepiej się poczujesz.

Kolega próbował podłączyć antenę na kilku metrach badziewnego kabla RG59 do kamer CCTV. Zadziałało mu dopiero na dobrym RG6. Też nie wierzyłem, że kabel może tak mocno tłumić sygnał.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2017-01-05 16:32:04
Autor: collie
W dniu 05.01.2017 11:06, yabba pisze:

Kolega próbował podłączyć antenę na kilku metrach badziewnego kabla RG59 do kamer
CCTV. Zadziałało mu dopiero na dobrym RG6. Też nie wierzyłem, że kabel może tak
mocno tłumić sygnał.

Podejrzewam, że w tym przypadku odegrała rolę nie tyle tłumienność kabli sensu
stricto (bo to może być różnica dziesiątych części dB przy tej długości kabli),
ale jakość kablowych akcesoriów, czyli wtyczek - izolacja (upływność) między
stykami oraz opory przejścia styków. Najlepiej to widać w kablach USB, czy HDMI,
gdzie półtorametrowy kabel jednego producenta działa, a drugiego już nie.

Stąd przy podłączaniu anteny najlepiej posługiwać się F-kami, a nie typowymi
wtyczkami i połączeniami ze śrubką.

Data: 2017-01-05 21:26:32
Autor: Krycha
W dniu 05.01.2017 o 16:32, collie pisze:
[...]

Przyjrzałam się F-kom. S a na kabel 6.8 mm.
Przy tym moim kablu za grube.
Chyba, że kiedyś zmienię kabel.

Krych.

Data: 2017-01-05 21:41:40
Autor: Krycha
W dniu 05.01.2017 o 21:26, Krycha pisze:
[...]

Tu dane o wtyczkach
http://tnij.org/rve7jgk

Krycha.

Data: 2017-01-06 00:56:09
Autor: collie
W dniu 05.01.2017 21:26, Krycha pisze:

Przyjrzałam się F-kom. S a na kabel 6.8 mm.
Przy tym moim kablu za grube.
Chyba, że kiedyś zmienię kabel.

Niekoniecznie. Owiń koniec tego cienkiego kabla taśmą klejącą,
wywiń na taśmę oplot ekranujący i nakręć F-kę.

Data: 2017-01-06 12:51:56
Autor: Krycha
W dniu 04.01.2017 o 23:28, collie pisze:
[...]

O tej porze, to ja smacznie śpię :-)

Krycha.

Data: 2017-01-06 13:26:12
Autor: collie
W dniu 06.01.2017 12:51, Krycha pisze:

nie doczekałam końca filmu "Dzień świra".

Będzie leciał dzisiejszej nocy o 2:10 na TVP1.

O tej porze, to ja smacznie śpię :-)

Po to jest w obecnych telewizorach funkcja nagrywania -
w zaprogramowanym czasie określonego kanału, na dysku
zewnętrznym USB, lub pendrajwie - by można było spać
i oglądać. Potem.

A nawet gdy mamy telewizor kineskopowy, to można wykorzystać
do nagrania po RGB przedpotopowy magnetowid - bo lepsze coś,
niż nic.

Data: 2017-01-07 20:19:59
Autor: Krycha
W dniu 06.01.2017 o 13:26, collie pisze:
[...]

Bardzo dobrze, że poruszyłeś ten temat.
Interesuję sie tym, ale napisze moje pytanie w nowym wątku, aby tu nie było zamieszania.

Krycha.

Data: 2017-01-16 19:16:27
Autor: ąćęłńóśźż
dobra antena TV do słabego sygnału
Szkoda zachodu z magnetowidem z uwagi na niską jakość obrazu (480i czyli 480 linii z przeplotem) - no chyba, że był to S-VHS (576i czyli 576 linii, tak w uproszczeniu).
Nagrywać trzeba na pendrajwa.
Jeden dobry film na TVP to około 4-5 GB, na TVN 5-6 GB (bo z reklamami).
Nagranie na pendrajwa zachowuje oryginalne scieżki dźwiękowe  i napisy.
Magnetowid trzeba zachować na oglądanie ślubu i wesela rodziców ;-))

-- -- -