dobra antena TV do słabego sygnału

Data: 2016-12-10 19:51:21
Autor: collie
dobra antena TV do słabego sygnału
W dniu 10.12.2016 19:15, Krycha pisze:

Chcę odbierać sygnał zarówno w paśmie UHF (MUX 1,2,3) jak i VHF (MUX 8).

Może będzie problem z tym, że sygnał z MUX 1,2,3 jest z innego kierunku niż MUX 8.

Jeśli sygnały UHF i VHF są z różnych kierunków, to muszą być dwie anteny - każda
wycelowana w swój nadajnik i obie podłączone do zwrotnicy. Poza tym MUX8 jest
nadawany w polaryzacji pionowej i antena VHF musi być ustawiona pionowo.

Data: 2016-12-12 20:27:14
Autor: Krycha
W dniu 10.12.2016 o 19:51, collie pisze:
[...]

Czy zwróciłeś uwagę, że ta antena
https://dvbsklep.pl/antena-vhf-uhf-dipol-28-polaryzacja-v-h
jest pokazana w dwóch wersjach, gdy część jej ma układ albo poziomy albo pionowy.
I wersja z ta pionową częścią może załatwiłaby problem dwóch anten?

Krycha

Data: 2016-12-12 22:49:32
Autor: collie
W dniu 12.12.2016 20:27, Krycha pisze:

Czy zwróciłeś uwagę, że ta antena...
jest pokazana w dwóch wersjach, gdy część jej ma układ albo poziomy albo pionowy.
I wersja z ta pionową częścią może załatwiłaby problem dwóch anten?

Może załatwiłaby sprawę, gdybyś odbierała UHF i VHF z tego samego kierunku, ale
wcześniej pisałaś, że jedno oko na Maroko, drugie na Kaukaz, więc niedasie z tą
anteną w Twoim przypadku. To są praktycznie dwie połączone anteny (a nie jedna
szerokopasmowa antena), gdzie tylną - VHF - antenę możesz przekręcić do pozycji
pionowej i musisz je łączyć przez zwrotnicę, tak jakbyś miała dwie oddzielne
anteny (mają osobne puszki, ale jedna z nich ma na pewno wbudowana zwrotnicę).
Ale to nie problem, przeszkodą jest tu, jak wspomniałem, nadawanie UHF i VHF
z różnych kierunków. A jak masz słaby sygnał, to musisz mieć dwie porządne
kierunkowe anteny - nie siatkowe - dające u Ciebie radę bez wzmacniacza, bo
wzmacniacz to dodatkowe szumy i zakłócenia. Więc - jeśli trzymać się podanego
przez Ciebie sklepu - kup na ten przykład DVB-T 17/21-69 Tri-Digit MINI
oraz Dipol-4 DVB-T VHF MUX 8 i powinno być dobrze. Z podłączeniem dasz radę.

A wynalazkami z Youtube na zawracaj sobie... głowy. To cudo z puszki, to zwykły
dipol, o zerowym wzmocnieniu. Takie coś może się sprawdzić jak będziesz mieszkała
kilkaset metrów od nadajnika, ale wtedy zwykły drut wystawiony za okno też nie
będzie gorzej odbierał, niźli puszka po skumbriach w tomacie.

Data: 2016-12-13 20:05:33
Autor: Krycha
W dniu 12.12.2016 o 22:49, collie pisze:
[...]

Podane przez Ciebie anteny mają tę dobrą cechę, że po obróceniu o 90 st
zamieniają się z H na V i druga z V na H.
Wystarczy jak kupię jedną i ją przetestuję do odbioru U, a potem V.
Będę wiedziała czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje,
czy jednak muszę kupić drugą antenę.
Mam taką zwrotnicę, jeszcze oryginalnie zapakowaną
https://plus.google.com/u/0/collection/gbn9qB
Produkcja z lat 80-tych, cena 1060 zł.
Ciekawe, czy nadaje sie na dzisiejsze czasy?

Wszystkie anteny jakie oglądam są zamontowane na końcu masztu.
Czy gdyby maszt wystawał ponad antenę, to ma jakiś wpływ na odbiór sygnał? Wzmocnienie czy zakłócenia?
O tyle jest to dla mnie ważne, że mój stary maszt sięga od podłogi balkonu do balkonu nade mną.
Aby zmieściła się antena muszę ją dać odpowiednio niżej.

Krycha.

Data: 2016-12-13 20:37:00
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 13 Dec 2016 20:05:33 +0100, Krycha napisał(a):

Będę wiedziała czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje,

Oj, nie mogę tego czytać :) Krycha, na litość, zacznij od analizy co,
skąd i na jakich częstotliwościach nadają w twojej okolicy. Potem nam to
powiedz. Jak nie umiesz znaleźć tych danych, podaj przybliżony adres,
ktoś dokona analizy za ciebie. Jak już będzie analiza, powiemy ci jakie
anteny kupić i jak je zamocować.
Daj sobie spokój z oceną przydatności zwrotnicy czy problemem końca
masztu :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-13 22:00:08
Autor: collie
W dniu 13.12.2016 20:37, Jacek Maciejewski pisze:

Oj, nie mogę tego czytać :) Krycha, na litość...
Daj sobie spokój z oceną przydatności zwrotnicy czy problemem końca
masztu :)

Trochę pokory. Szczególnie w kontaktach z kobietą.

Data: 2016-12-14 21:10:49
Autor: Krycha
[...]

Chciałam przygotować wycinek mapy z google z zaznaczonymi punktami:
moja pozycja oraz pozycja MUX-ów, ale nie nie udało mi sie odpowiednio
szybko wybrać i nauczyc programu graficznego pod Ubuntu.
Opiszę więc moją pozycję. Mam nadzieję że będzie czytelna.

Stojąc na balkonie (I piętro) tyłem do mieszkania mam po lewej stronie, wzdłuż ściany bloku, w odległości 6-7 km
MUX8 Obiekt nadawczy: Wysoka / g. Św. Anny
Kanał nadawczy: 6 (184.5 MHz)
Moc ERP [kW]: 10
Wys. anteny: 36 m n.p.t
Po dokładniejszym poznaniu dzisiejszej oferty nie jestem zaiteresowana.
Może w przyszłości jak dadzą coś ciekawego

Na wprost zasłonięty blokiem 4 piętrowym i drzewami
MUX3  w linii prostej - ja, do Kędzierzyna (odległość prost ok. 10 km) i dalej Rybnik
Obiekt nadawczy: Katowice / Rybnik - INFO
Kanał nadawczy: 41 (634 MHz)
Moc ERP [kW]: 6

Za plecami, czyli po drugiej stronie bloku
(najbliżej mnie):
Obiekt nadawczy: Opole / Chrzelice
Kanał nadawczy: 34 (578 MHz)
Moc ERP [kW]: 100
Wys. anteny: 200 m n.p.t
Z tego kierunku korzystam z anteny DVBT dla małego pokoju.

Da się według tego opisu wyobrazić moją pozycję do sygnału DVBT?

Krycha.

Data: 2016-12-14 23:12:02
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 14 Dec 2016 21:10:49 +0100, Krycha napisał(a):

Da się według tego opisu wyobrazić moją pozycję do sygnału DVBT?

Nie da się. Podaj miejsce zamieszkania, to najprostsze (albo weź kompas
i określ azymuty do nadajników to se strianguluję na mapie :)
IMO mieszkasz gdzieś koło Strzelec Opolskich. Jeśli się nie mylę to masz
z balkonu do dyspozycji praktycznie na jednym kierunku św. Annę i
Chrzelice. -Z św. Anny masz MUX8 kan.6 moc 10 kW polar. H
-Z Chrzelic masz MUX3 kan.34 moc 100 kW polar. H; MUX2 kan23, 100kW, H;
MUX1 kan46, 100kW, H
Zakładam że możesz postawić antenę na balkonie. Więc odpuść sobie św.
Annę, nastaw się na Chrzelice, kup kilkuelementową (za elementy licz
tylko to co jest *przed* dipolem) antenę Yagi na kanały od 23 do 46,
podłącz do telewizora i powiedz nam co odbierasz i jak. Jeśli się mylę i
nie mieszkasz tam gdzie powiedziałem to wskazówki mogą byc inne.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-15 11:14:48
Autor: collie
dobra antena TV do słabego sygnałuYagi
W dniu 14.12.2016 21:10, Krycha pisze:

[...]

Da się. Wygląda, że mieszkasz w Zdzieszowicach. Jeśli patrząc z balkonu w lewo,
wzdłuż bloku, widzisz Górę Św. Anny, to obracając się o 45 st. w prawo powinnaś
dojrzeć w odległości 75 km silny nadajnik MUX 3 w Katowicach/Kosztowy, o mocy
100 kW, bo nie będzie go przysłaniał sąsiedni blok, który masz na wprost.

Zaopatrz się zatem w dobrą antenę Yagi (może być ta UHF z pierwszego Twego postu)
i nakieruj ją na Katowice. Potem patrząc na ekran telewizora na kanale 41,
obracając anteną delikatnie w lewo i w prawo, uzyskaj obraz bez pikselozy.
I po bólu...

Data: 2016-12-15 19:09:53
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 15 Dec 2016 11:14:48 +0100, collie napisał(a):

Da się. Wygląda, że mieszkasz w Zdzieszowicach.

Sama widzisz, Krycha, że się nie da :) Też się zastanawiałem czy
przypadkiem nie Zdzieszowice :) ale bardziej mi zapasowały Strzelce. Jak
masz wątpliwości do podawania adresu na newsach to możesz podać mailem,
mój jest prawdziwy.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-15 20:40:32
Autor: Krycha
[...]

Dobrzy jesteście obaj.

Krycha

Data: 2016-12-15 20:39:32
Autor: Krycha
dobra antena TV do słabego sygnałuYagi
W dniu 15.12.2016 o 11:14, collie pisze:
(...)
Da się. Wygląda, że mieszkasz w Zdzieszowicach.

Bingo :-)

[...]

Do telewizora podłączę dekoder WIWA 50.
Na jednym eurozłączu jest podłaczony dekoder od satelity.
Na drugi podłączę wiwę.

Jak mam podłączyć kanał 41?
Uprzedzam, ze do tego starego telewizora mam pilot, którym przełączam bez problemu AV1 i AV2.
Włączam go włączając zasilanie na listwie i tak samo wyłączam.
Reszta ustawień z pilota dekodera.
Jakoś obrazu jest dobra, więc się nie śpieszę z kupnem nowego tv.
Miałam to zrobić po tych świętach, ale nie wiem, czy to będzie dobry czas na taki zakup.
Mam czas do wiosny/lata, gdy dekoder wiwy będzie mi ponownie potrzebny na działce.

Krycha.

Data: 2016-12-15 21:36:25
Autor: Jacek Maciejewski
dobra antena TV do słabego sygnałuYagi
Dnia Thu, 15 Dec 2016 20:39:32 +0100, Krycha napisał(a):

Jak mam podłączyć kanał 41?

Na kanale 41 jest nadawany MUX3, więc ustaw dowolny program z tego
mux-a. Co nadają na różnych mux-ach znajdziesz w internecie, choćby tu:
http://www.cyfrowydoradca.pl/
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-15 21:48:30
Autor: Krycha
[...]

Zrozumiane :-)

Krycha.

Data: 2016-12-15 23:03:10
Autor: collie
W dniu 15.12.2016 20:39, Krycha pisze:

[...]

Bardzo dobrze, tak ma być z dekoderami i pilotami.

> Jak mam podłączyć kanał 41?

Normalnie. Na dawnym analogowym kanale 41 w Katowicach/Kosztowy jest teraz
nadawany MUX 3, czyli 8 kanałów cyfrowych, podobnie jak na kanale 55 - MUX 1,
a na kanale 49 - MUX 2. Zaproponowałem MUX 3 do ustawiania anteny, bo to najsilniejszy nadajnik, pozostałe dysponują mocą dwa razy mniejszą.
W dekoderze DVB-T jest zachowana numeracja kanałów UHF i VHF.

Korzystając ze strony http://www.sat-charts.eu/lokalizator.php i ewentualnie
kompasu, ustaw antenę w kierunku nadajnika Katowice/Kosztowy. W dekoderze
wybierz instalację ręczną i zapuść przeszukanie kanału 41. Jeśli w miarę
dokładnie uda Ci się wcześniej - "na czuja" - ustawić antenę we właściwym
kierunku, to dekoder powinien zapisać wszystkie kanały cyfrowe MUX 3.
Włączasz teraz TVP1 i kierując się ekranem telewizora, poprawiasz ustawienie
anteny. Potem możesz zapuścić wyszukiwanie na kanałach 49 i 55, albo od razu
przeszukać całe pasmo UHF w trybie instalacji automatycznej.

Ustawienie anteny do odbioru cyfrowego jest trudniejsze, niż było to
w analogu, gdyż przy cyfrze nie ma stopniowego pogarszania, lub polepszania
obrazu w miarę kręcenia anteną. Tutaj po prostu jest obraz - z ewentualną
pikselozą, albo go nie ma wcale. Kręcić anteną trzeba więc delikatnie,
z wyczuciem.

Data: 2016-12-16 00:37:39
Autor: collie
[...]

Tak mi jeszcze przyszło na myśl. Chrzelice są co prawda po drugiej stronie
budynku, ale do tego nadajnika o mocy 100 kW masz raptem 30 km. Może warto
spróbować odebrać odbity sygnał z Chrzelic, kierując antenę na sąsiedni budynek,
naprzeciw balkonu. 100 kW to nie w kij dmuchał i nawet odbity od budynku
sygnał z Chrzelic może okazać się silniejszy, niż ten bezpośredni z Katowic.
Warto spróbować. Chrzelice nadają MUX-y 1-3 na kanałach 46, 23 i 34.

Data: 2016-12-16 21:50:49
Autor: Krycha
W dniu 16.12.2016 o 00:37, collie pisze:
[...]

Może uda mi się odebrać ten odbity sygnał, bo mam naprzeciw blok taki sam jak mój.
Na I piętrze trudno 'łapać' sygnał na wprost, gdy ma sie przed sobą blok mieszkalny.
No i czy antena z symetryzatorem da sobie radę w tych warunkach.
Nie pozostało mi nic innego jak spróbować.

Pozdrawiam Krycha.

Data: 2016-12-17 09:37:13
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 16 Dec 2016 21:50:49 +0100, Krycha napisał(a):

No i czy antena z symetryzatorem da sobie radę w tych warunkach.

Spoko :) Zawsze możesz dokupic wzmacniaczyk (wkładany do puszki zamiast
symetryzatora) ale daję klacz za capa że nie będzie potrzebny. --
Jacek
I hate haters.

-- -

Data: 2016-12-13 21:21:48
Autor: collie
W dniu 13.12.2016 20:05, Krycha pisze:

[...]

Musisz mieć dwie anteny, niestety. Pierwsza bowiem (UHF) odbiera kanały 21-60,
a druga 6-12. Przekręcanie anteny UHF do pozycji pionowej nie pomoże w odbieraniu
przez nią kanałów 6-12 (MUX8). Podobnie będzie z próbą odbierania przez antenę
VHF kanałów 21-60 (pozostałe MUX-y), po umocowaniu jej poziomo. Chociaż tu może
być ciut lepiej: antena VHF jest w stanie odebrać pasmo UHF, choć mocno osłabione.
Ale "żeby wiedzieć, czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje" nie trzeba
robić takich eksperymentów. Wystarczy wiedza, gdzie znajdują się "Twoje" nadajniki
MUX 1-3 i MUX 8.

Mam taką zwrotnicę, jeszcze oryginalnie zapakowaną
https://plus.google.com/u/0/collection/gbn9qB
Produkcja z lat 80-tych, cena 1060 zł.
Ciekawe, czy nadaje sie na dzisiejsze czasy?

Nadaje się, fizyka nie zmieniła się wraz ze zmianą ustroju. Tylko musisz uważać,
by podłączyć anteny do właściwych wejść: VHF to jest pasmo III, a UHF - IV-V.

Wszystkie anteny jakie oglądam są zamontowane na końcu masztu.
Czy gdyby maszt wystawał ponad antenę, to ma jakiś wpływ na odbiór sygnał?
Wzmocnienie czy zakłócenia?

Nie ma to znaczenia. Na jednym maszcie może być kilka anten, jedna pod drugą,
z zachowaniem pewnej odległości między nimi, by nie zakłócały się wzajemnie.

O tyle jest to dla mnie ważne, że mój stary maszt sięga od podłogi balkonu do
balkonu nade mną.
Aby zmieściła się antena muszę ją dać odpowiednio niżej.

Dwie anteny zmieszczą się na nim bez problemu. Jeśli mieszkasz w blokowisku,
to może być problem z wycelowaniem anteny na nadajnik, bo zasłania go na
przykład sąsiedni blok. Wtedy trzeba korzystać z sygnału odbitego od bloku -
kierując antenę na blok, ale to już stwierdzisz kręcąc anteną i łapiąc
najsilniejszy sygnał - czy to bezpośredni, czy odbity.

dobra antena TV do słabego sygnału