dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?

Data: 2009-04-16 22:51:31
Autor: lambdax
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?
Czy Pracodawca ma prawo rządać od pracownika ujawnienia informacji na temat charakteru i zakresu planowanej,dodatkowej działalności zarobkowej, jeżeli działalność ta miałaby być wykonywana poza godzinami pracy tzn. tak, że nienaruszone zostałyby interesy Pracodawcy związane ze zdolnością Pracownika do wykonywania pracy?

Data: 2009-04-17 07:26:26
Autor: Gan
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?

To też może zależeć od tego co to za pracodawca.
Gan.

Data: 2009-04-17 08:08:14
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
Dnia Fri, 17 Apr 2009 07:26:26 +0200, Gan napisał(a):

To też może zależeć od tego co to za pracodawca.
Gan.

własnie, bo ograniczenia w wykonywaniu własnej działalności gospodarczej
mają pracownicy administracji państwowej m.in. funkcjonariusze służb, chyba
w samorządzie także coś tam ograniczają...

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
Galeria foto Piętrus KM Bombardier http://foto.3mam.net

Data: 2009-04-17 08:16:51
Autor: Piotr
Użytkownik "lambdax" wycedził napisał w wiadomości :
[...]

To zależy od charakteru wykonywanej i planowanej dodatkowej pracy.
No właśnie wszystko rozchodzi się prawdopodobnie o tą zdolność pracownika do pracy (jeśli to poważny pracodawca) lub obawa o konkurencję (jeśli mniej poważny).
Pracodawca zawsze może tłumaczyć się że choć byś poświęcał tylko 2h na dodatkową pracę to o te 2h mniej będziesz wypoczywał i przyjdziesz bardziej zmęczony do jego pracy a więc naruszysz jego interesy.
Jeden z moich poprzednich pracodawców miał zasadę "kadra zarządzająca nie ma czegoś takiego jak urlop" a inny wręcz zastrzegł w umowie że nie mogę pracować (nawet charytatywnie) nigdzie indziej a min. raz w roku muszę wziąść urlop jednorazowo na min. 10dni roboczych. Podejścia i ludzie są różni.

Piotr

Data: 2009-04-17 08:25:20
Autor: spp
dodatkowa działalność w trakcie t rwania stosunku pracy?
Piotr pisze:

... zastrzegł w umowie ...  a min. raz w roku muszę
wziąść urlop jednorazowo na min. 10dni roboczych.

Czyli w umowę wpisywał fragment Kodeksu Pracy i kazał się cieszyć? ;)

--
spp

Data: 2009-04-17 09:35:51
Autor: Kapsel
Fri, 17 Apr 2009 08:25:20 +0200, spp napisał(a):

... zastrzegł w umowie ...  a min. raz w roku muszę
wziąść urlop jednorazowo na min. 10dni roboczych.

Czyli w umowę wpisywał fragment Kodeksu Pracy i kazał się cieszyć? ;)

Dobre dobre :))

--
Kapsel
  http://kapselek.net

Data: 2009-04-17 10:00:49
Autor: zly
Dnia Fri, 17 Apr 2009 08:16:51 +0200, Piotr napisał(a):

Jeden z moich poprzednich pracodawców miał zasadę "kadra zarządzająca nie ma czegoś takiego jak urlop"

a jak na ta zasade zareagowaly sady pracy? :)

--
marcin

Data: 2009-04-17 11:57:43
Autor: Patryk Włos
[...]

A to nie jest prawda?

--
Zobacz, jak się pracuje w Google:
http://pracownik.blogspot.com

Data: 2009-04-17 12:06:22
Autor: Patryk Włos
[...]

Podobnie może uzasadniać pytania o to czy masz kochankę.

Ale czy to jest prawda, czy nie jest?

To proste pytanie...

Data: 2009-04-17 10:16:21
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 03:09:04 -0700, przypadek napisał(a):

Ale czy to jest prawda, czy nie jest?

To proste pytanie...

wstajesz w nocy do dziecka.

Ja tej nocy 3 razy z psem łaziłem, skubany biegunkę znów ma...

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-04-17 12:46:48
Autor: zly
dodatkowa działalność w trakcie t rwania stosunku pracy?
Dnia Fri, 17 Apr 2009 11:57:43 +0200, Patryk Włos napisał(a):

A to nie jest prawda?

moze byc ale nie musi
--
marcin

Data: 2009-04-17 13:02:13
Autor: Patryk Włos
dodatkowa działalność w trakcie t rwania stosunku pracy?
A to nie jest prawda?

moze byc ale nie musi

Ok, są aktywności, które pracownik może wykonywać w czasie wolnym po pracy, które nie czynią go bardziej zmęczonym, a wręcz przeciwnie.

Tyle tylko, że to pracodawca powinien decydować, co jest taką aktywnością - w konsultacji z pracownikiem, bo przełożony nie na wszystkim musi się znać, ale ostateczna decyzja powinna należeć do pracodawcy (w osobie przełożonego).

Data: 2009-04-17 11:13:22
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 13:02:13 +0200, Patryk Włos napisał(a):

[...]

Proszę? Pracodawca ma decydować za pracownika czym temu wolno się zajmować po pracy??

Data: 2009-04-17 13:17:29
Autor: Patryk Włos
[...]

Powinien. Niestety nasz socjalistyczny rząd do tego nie dopuści.

Data: 2009-04-17 11:21:10
Autor: jureq
Dnia Fri, 17 Apr 2009 13:17:29 +0200, Patryk Włos napisał(a):

Proszę? Pracodawca ma decydować za pracownika czym temu wolno się
zajmować po pracy??

Powinien. Niestety nasz socjalistyczny rząd do tego nie dopuści.

Wolisz zastąpić socjalizm totalitaryzmem?

Data: 2009-04-17 13:25:14
Autor: Patryk Włos
[...]

Jakim totalitaryzmem? Nie ma przymusu pracy.

A jak pracodawca chce komuś płacić, to powinien dokładnie wiedzieć, na co, w jakiej ilości i *jakości* może liczyć.

Data: 2009-04-17 11:36:36
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 13:25:14 +0200, Patryk Włos napisał(a):

A jak pracodawca chce komuś płacić, to powinien dokładnie wiedzieć, na
co, w jakiej ilości i *jakości* może liczyć.

Jasne. Ale prywatne życie pracownika to jest jego prywatne życie.

Data: 2009-04-17 14:13:56
Autor: Patryk Włos
[...]

I pracodawca nie ma wnikać, co szczegółowo robi pracownik i z kim po pracy. Istotne jest tylko to, czego robić *nie ma*, bo to niebezpieczne, bo to go później rozkojarza w godzinach pracy, bo jest później przemęczony itd.

Data: 2009-04-17 12:16:56
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 14:13:56 +0200, Patryk Włos napisał(a):

[...]

Seks, speleologia, jogging? Ale już piwko, czypsy i tv pozwala na relaks? ;-)

Data: 2009-04-17 14:35:01
Autor: Patryk Włos
[...]

Seks w przypadku stanowisk kierowniczych i wyższych jest ok. Pozwala pracownikowi na rozwijaniu w sobie instynktu władzy, zamiast skupiać się na niezaspokojonym instynkcie niższego rzędu.

Data: 2009-04-17 12:40:48
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 14:35:01 +0200, Patryk Włos napisał(a):

[...]

Masz rację, niższa warstwa nie powinna się rozwijać ;-) Tj. powinna, ale w granicach wyznaczonych przez Kierownictwo Korporacyjnego Kolektywu ;-) -- regulując stały dopływ siły roboczej.

Data: 2009-04-17 14:16:41
Autor: spp
Patryk Włos pisze:

[...]

Ja także, jako pracownik, mam prawo żądać od pracodawcy aby nie podejmował określonych działań, zachowań i czynności? W końcu nie powinien pić wieczorem, nie powinien palić, powinien prowadzić zdrowy tryb życia - jego dobre zdrowie to podstawa dobrego funkcjonowania firmy.

Nie, nawet mi się komentować nie chce. :(

--
spp

Data: 2009-04-17 12:18:38
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 14:16:41 +0200, spp napisał(a):

[...]

I czytać wyłącznie Dostojewskiego, T.S. Eliota i "Grona gniewu" ;-)

Data: 2009-04-17 14:41:36
Autor: Baloo

Użytkownik "Patryk Włos" <patryk.wlos@invalid.peel> napisał w wiadomości news:gs9rpo$2mqc$2opal.icpnet.pl...

[...]

A czy ja mogę tego samego oczekiwać od pracodawcy?
Bo wiesz, jeśli na skutek jego różnych działań popołudniowych firma zbankrutuje, to ja sobie nie życzę tracić pracy z takiego powodu :>

Data: 2009-04-17 19:43:33
Autor: zly
[...]

I moze go jedynie obserwowac w pracy, czy jest wystarczajaco wydajny. Jak
nie to go zwolnic, a jak tak, to nie sie wali. Szczegoly nie maja prawa go
interesowac
--
marcin

Data: 2009-04-18 00:00:41
Autor: PlaMa
W dniu 2009-04-17 14:13, Patryk Włos pisze:

[...]

A żona pracownika powinna zatwierdzać wszystkie działania małżonka w pracy coby nie był zbyt tą pracą przemęczony i nie zaniedbywał małżeńskich obowiązków.

Data: 2009-04-17 13:39:23
Autor: Gan
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?

A jak pracodawca chce komuś płacić, to powinien dokładnie wiedzieć, na co, w jakiej ilości i *jakości* może liczyć.

:)
To ja jako pracownik chcę widzieć najpierw wyniki badań psychiatrycznych szefa zanim mnie zatrudni. W końcu nie ma przymusu żeby mnie akurat zatrudnił a skoro mam pomnażać jego zysk to chcę wiedzieć co mnie czeka w pracy (na co mogę liczyć) a nie tylko ile zarobię:)

Data: 2009-04-17 14:14:53
Autor: Patryk Włos
[...]

A kto komu płaci?

Jest takie powiedzenie: "płacę i wymagam".

Data: 2009-04-17 12:17:49
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 14:14:53 +0200, Patryk Włos napisał(a):

[...]

To raczej złe pytanie. Jeśli już: kto komu świadczy? Odp: strony świadczą sobie wzajemnie.

Jest takie powiedzenie: "płacę i wymagam".

I odpowiedź: świadczę i wymagam ;-)

Data: 2009-04-17 14:25:02
Autor: spp
Patryk Włos pisze:
[...]

Jest także "jaka płaca taka praca". :)

--
spp

Data: 2009-04-17 14:42:32
Autor: Baloo
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?

Użytkownik "Patryk Włos" <patryk.wlos@invalid.peel> napisał w wiadomości news:gs9rrh$2mqc$3opal.icpnet.pl...

A kto komu płaci?

A kto dla kogo robotę odwala?

Jest takie powiedzenie: "płacę i wymagam".

Jest też takie - "pracuję i wymagam" :>

Data: 2009-04-17 14:06:51
Autor: Adam Kłobukowski
Patryk Włos pisze:
[...]

Jakość i wydajność to sobie może łatwo zmierzyć i na tej podstawie
wyciągnąć wnioski. Od życia prywatnego - wara.

Adam Kłobukowski

Data: 2009-04-17 11:36:06
Autor: Olgierd
[...]

Rozumiem, że Twój komunistyczny rząd by do tego dopuścił? --

Data: 2009-04-17 14:12:24
Autor: Patryk Włos
[...]

Wypraszam sobie. Ja komunistą nie jestem.

Data: 2009-04-17 12:16:20
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 14:12:24 +0200, Patryk Włos napisał(a):

Powinien. Niestety nasz socjalistyczny rząd do tego nie dopuści.

Rozumiem, że Twój komunistyczny rząd by do tego dopuścił?

Wypraszam sobie. Ja komunistą nie jestem.

Chyba jednak jesteś -- poglądy na ten temat masz *ściśle komunistyczne*.

Data: 2009-04-17 14:32:58
Autor: Patryk Włos
[...]

Nie. W komuniźmie państwem sterowała partia. W kapitaliźmie nie ma ani partii sterującej państwem, ani w ogóle centralnego sterowania życiem obywateli.

Jedyny element sterujący, jaki w powyższym problemie występuje, to *kapitał* sterujący *pracownikami*. A i to nie centralnie wszystkimi, a jedynie *swoimi* pracownikami.

Drobna różnica, nieprawdaż?

Data: 2009-04-17 12:39:43
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 14:32:58 +0200, Patryk Włos napisał(a):

Jedyny element sterujący, jaki w powyższym problemie występuje, to
*kapitał* sterujący *pracownikami*. A i to nie centralnie wszystkimi, a
jedynie *swoimi* pracownikami.

No tak, to jest zatem trockizm albo jakaś inna odmiana. Zawsze jeśli masz sterowanie -- przez partię, kapitał, dyrektora, konglomerat, korporację, etc. -- życiem prywatnym innych (nawet podległych) osób, to jest jakieś zwyrodnienie.

Ale OK, może i kapitalizm, troszkę taki a la Bata. Czyli trącący komunizmem.

Data: 2009-04-17 14:35:45
Autor: spp
Patryk Włos pisze:

Jedyny element sterujący, jaki w powyższym problemie występuje, to *kapitał* sterujący *pracownikami*. A i to nie centralnie wszystkimi, a
             ^^^^^^^^^
jedynie *swoimi* pracownikami.

I to jest właśnie komunizm.

--
spp

Data: 2009-04-17 14:48:32
Autor: Jotte
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?
W wiadomości news:pan.2009.04.17.12.16.19rudak.org Olgierd
<no.email.no.spam@no.problem> pisze:

Powinien. Niestety nasz socjalistyczny rząd do tego nie dopuści.
Rozumiem, że Twój komunistyczny rząd by do tego dopuścił?
Wypraszam sobie. Ja komunistą nie jestem.
Chyba jednak jesteś
Nie jest.

--
Jotte

Data: 2009-04-17 12:51:33
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 14:48:32 +0200, Jotte napisał(a):

Rozumiem, że Twój komunistyczny rząd by do tego dopuścił?

Wypraszam sobie. Ja komunistą nie jestem.

Chyba jednak jesteś

Nie jest.

Racja, to trockizm.

Data: 2009-04-17 15:00:41
Autor: Jotte
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?
W wiadomości news:pan.2009.04.17.12.51.32rudak.org Olgierd
[...]

Też raczej nie.
Mój kumpel z którym teraz popijamy piwko po pracy mówi, że nie.
Mój kumpel jest lekarzem.

--
Jotte

Data: 2009-04-18 07:37:32
Autor: Artur
Dnia Fri, 17 Apr 2009 15:00:41 +0200, Jotte napisał(a):

[...]

Jakiej specjalności lekarzem jest Twój kumpel?  :)

MSI NX 7800GT 400/1000@485/1170 - 256MB DDR3 256bit | PCI-E x16  ST3160827AS - Barracuda 7200.7 SATA NCQ 160827 - S-ATA150 - 160GB

Data: 2009-04-18 15:04:49
Autor: Jotte
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?
W wiadomości news:piezp86podd7$.1r4b3095390c1.dlg40tude.net Artur

Neurologiem, a czemu pytasz?

--
Jotte

Data: 2009-04-17 13:19:46
Autor: spp
Patryk Włos pisze:

Proszę? Pracodawca ma decydować za pracownika czym temu wolno się zajmować po pracy??

Powinien. Niestety nasz socjalistyczny rząd do tego nie dopuści.

Chyba emotki zabrakło? :)

--
spp

Data: 2009-04-17 14:45:53
Autor: Jotte
W wiadomości news:gs9on2$cra$1news.onet.pl spp <spp@op.pl> pisze:

Proszę? Pracodawca ma decydować za pracownika czym temu wolno się zajmować po pracy??
Powinien. Niestety nasz socjalistyczny rząd do tego nie dopuści.
Chyba emotki zabrakło? :)
Czy to jest dyskusja nt prawa czy chorób umysłowych?

--
Jotte

Data: 2009-04-17 13:40:58
Autor: Herald
[...]

Ty anyuser ... tyś już zupełnie ocipiał???
Pracodawca ma decydować co mam robić w swoim WOLNYM czasie, po pracy?
Udaj się na jakąś lewatywę bo masz już chyba zatkane kiszki ;)

- w konsultacji z pracownikiem, bo przełożony nie na wszystkim musi
się znać, ale ostateczna decyzja powinna należeć do pracodawcy
(w osobie przełożonego).

Proszę by ktoś w jakikolwiek sposób zabronił anyuserowi pisać takie głupoty
na grupach dyskusyjnych. To co teraz spłodził, to już nawet nie jest
śmieszne.

Data: 2009-04-17 12:15:33
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 17 Apr 2009 13:40:58 +0200, Herald napisał(a):

[...]

Czemu? To jest pogląd gdzieś z okresu 1930-55, już po Trockim, ale jeszcze przed Chruszczowem ;-) Niech się młodzież uczy, że Orwell nie musiał za dużo wymyślać, wystarczy, że wiedział jak to wyglądało za żelazną kurtyną (acz pisał jeszcze przed jej wzniesieniem).

Data: 2009-04-18 00:03:03
Autor: PlaMa
W dniu 2009-04-17 13:40, Herald pisze:

Proszę by ktoś w jakikolwiek sposób zabronił anyuserowi pisać takie głupoty
na grupach dyskusyjnych. To co teraz spłodził, to już nawet nie jest
śmieszne.

Zgłoś się do jego pracodawcy. :D

Data: 2009-04-17 16:13:56
Autor: gargomel
Órzytkownik "Patryk Włos" napisał:
[...]

to nie ma znaczenia, to jak i czy wypoczywam to wyłącznie moja sprawa i nic do tego pracodawcy, jego może interesować wyłącznie czas pracownika u niego w pracy i tyle!!!

Data: 2009-04-17 14:57:52
Autor: Jotte
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?
W wiadomości news:gs85og$73g$1news.task.gda.pl lambdax <nomail@yahoo.com>
pisze:

[...]
Istnieją obszary działalności obarczone prawnym zakazem prowadzenia dodatkowej działalności zarobkowej w określonym zakresie.
Przyjmijmy jednak, że pytanie dotyczy przeciętnego pracownika, jakich większość.
Wówczas odpowiedź brzmi - nie, nie ma takiego prawa.
Przykładowo: można się czasem spotkać z dość rozpowszechnioną bezprawną praktyką wymuszania przez pracodawców składania przez pracowników tzw. oświadczeń o dodatkowym miejscu (miejscach) pracy dla celów "prawidłowego" naliczania ZUSu oraz składki na FP.
Wszystko bezprawnie, bazując na niewiedzy i strachu pracowników.

--
Jotte

Data: 2009-04-17 23:12:55
Autor: lambdax

pisze:

[...]

Dzięki za wyjaśnienie. Dodam, że dotyczy to branży IT. Wygląda to tak, że pracodawca chce obowiązującą umowę o pracę zastąpić nową, zawierającą m.in zapis jak wyżej oraz ponadto zobowiązanie dot. powstrzymania się od wykonywania/podjęcia jakiejkolwiek działalności gospodarczej odpowiadającej działalności Pracodawcy lub zbliżonej do tej działalności.

Data: 2009-04-17 23:41:43
Autor: Cavallino
Użytkownik "lambdax" <nomail@yahoo.com> napisał w wiadomości news:

[...]

Możesz się zgodzić, ale nie musisz.
Za podwyżkę warto.
Na drugim biegunie - możesz wylecieć przy pierwszej okazji jeśli się postawisz jako jedyny.
Takie realia.

Data: 2009-04-18 15:25:02
Autor: Jotte
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?
W wiadomości news:gsarck$g93$1news.task.gda.pl lambdax <nomail@yahoo.com>
pisze:

[...]
Tak się nie da - zastąpić obowiązującą umowę.
Są zasadniczo dwie metody zmiany warunków pracy i/lub płacy:
- porozumienie zmieniające (zwykle popularnie zwane aneksem), na treść którego nie musisz się zgodzić, co formalnie konsekwencji nie rodzi żadnych;
- wypowiedzenie zmieniające (art. 42 KP).

Ale my tu mówimy - jak sądzę - o zakazie konkurencji, opisanym w art. 101^1÷101^4 KP który wskazuje, że warunki takie określać ma _oddzielna_ pisemna umowa. Nie musisz się dodatkowo umawiać, umowe o pracę już masz.
Poza tym treść zapisów jaką przytaczasz jest IMO niedopuszczalnie ogólnikowa, w życiu bym czegoś takiego nie podpisał.
Tu troche więcej:
http://www.jobuniverse.pl/artykuly/6715.html

Niemniej możesz to (na razie przynajmniej zachować dla siebie), niech pracodawca popełnia dalej błędy. Nie musisz organizować mu darmowego szkolenia z zakresu prawa pracy... ;))

--
Jotte

Data: 2009-04-18 23:00:59
Autor: lambdax

pisze:

[...]

Najśmieszniejsze jest to, że mój pracodawca twierdzi, iż kwit który podkłada nam pod nos nie zmienia warunków pracy a tylko dostosowuje wewnętrzne dokumenty do zmian w prawie pracy które weszły w życie po wejściu Polski do UE w 2004r.

W poprzedniej umowie wogóle nie mam paragrafu dotyczącego zakazu konkurencji, jest tylko zapis mówiący o konieczności uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie pracy dodatkowej dla innej firmy (inna umowa o pracę czy umowa cywilnoprawna).

dzięki wielkie za przybliżenie tych regulacji i link.

Data: 2009-04-18 23:31:06
Autor: Jotte
dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?
W wiadomości news:gsdf27$4ua$1news.task.gda.pl lambdax <nomail@yahoo.com>
pisze:

Najśmieszniejsze jest to, że mój pracodawca twierdzi, iż kwit który
podkłada  nam pod nos nie zmienia warunków pracy
To _jest_ zmiana warunków pracy.

a tylko dostosowuje
wewnętrzne  dokumenty do zmian w prawie pracy które weszły w życie po
wejściu Polski do  UE w 2004r.
Niech więc to konkretnie umocuje prawnie.

[...]
Tai zapis jest IMO pozbawiony prawnego znaczenia.

--
Jotte

dodatkowa działalność w trakcie trwania stosunku pracy?