dokupienie urządzenia peryferyjnego

Data: 2010-01-19 12:25:27
Autor: Bronek Nowacki
dokupienie urządzenia peryferyjnego
Załóżmy taką sytuację: mam w EŚT komputer (niech będzie o wartości
3400 zł netto), chcemy dokupić do niego drukarkę (zwykłą, nie
sieciową, zakładamy, że po prostu nie da się jej podpiąć jako osobny
środek trwały w myśl ustawy). Jej cena oczywiście nie przekracza 3500
zł, więc nie można przyjąć urządzenia jako ulepszenie istniejącego
śt.

Co zatem możemy zrobić? Ująć jako wyposażenie?

A jeżeli koniecznie chcemy, żeby stanowiła zestaw z komputerem, to czy
mimo wszystko możemy ją dołączyć do tego środka trwałego. Tylko że
wtedy nie podnosimy wartość początkowej śt, tylko zaliczamy zakup
drukarki bezpośrednio w koszty?

BTW: te ograniczenia, że np. drukarka nie może być osobnym środkiem
trwałym są bezsensowne. Bo praktycznie każdą nową drukarkę można uznać
za jednak niezależnie funkcjonujące urządzenie. 40% produkowanym
drukarek to obecnie kombajny ze skanerem, które działają też jako
ksero, kolejne 40% potrafi działać jako drukarka sieciowa. No a jak
nie ma ani pierwszej rzeczy ani drugiej, to na pewno znajdzie się
czytnik kart flash czy też kabelek usb do połączenia aparatu
fotograficznego, aby drukować zdjęcia bez udziału kompa. No ale w
rozważaniach powyżej załóżmy, że jest to taka wyjątkowo tradycyjna
drukarka bez takich bajerów. ;-)

Data: 2010-01-20 21:29:40
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 19 Jan 2010, Bronek Nowacki wrote:

[...]

  Tak.
  Definicją wyposażenia jest "wszystkie rzeczowe, nie będące ST,
towarem i tak dalej".
  Skoro więc *nie jest* ulepszeniem (a nie jest), no to wpada
w wyposażenie - w tym przypadku ewidencjonowane.

A jeżeli koniecznie chcemy, żeby stanowiła zestaw z komputerem, to czy
mimo wszystko możemy ją dołączyć do tego środka trwałego.

  A kto widzi podstawę prawną - bo jak rozumiem chodzi o "dołączenie
księgowe"?
  IMVHO - nie da się.
  Inna sprawa, to pytanie czy ktoś się przyczepi (nie sądzę).

BTW: te ograniczenia, że np. drukarka nie może być osobnym środkiem
trwałym są bezsensowne.

  Zgoda.
  Przyjmujemy oczywiście że chodzi o "tak używaną drukarkę" jak
o niej myślimy (patrz niżej).

[...]

....i używana w niebajerancki sposób :)
  Przypomnę, że ktoś mnie tu od czasu do czasu gnębi (jak zapomnę się
zastrzec, jest w archiwach), że również takie "peryferium" *może*
być ST.
  Grunt, aby użytkowanie było "samodzielne" - znaczy "kompletne samo
w sobie".
  Rzeczywiście - nie sposób zaprzeczyć. Jak ktoś np. taką drukarkę
wynajmuje, albo dajmy na to jeździ z nią do klientów celem wykonywania
jakichś testów "na miejscu" (z ich kompami), to nie sposób odmówić
"samodzielnego wykorzystywania".

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-20 14:45:19
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:
 Grunt, aby użytkowanie było "samodzielne" - znaczy "kompletne samo
w sobie".

jak przycisk do papieru może byc?

Data: 2010-01-21 00:21:27
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 20 Jan 2010, witek wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:
 Grunt, aby użytkowanie było "samodzielne" - znaczy "kompletne samo
w sobie".

jak przycisk do papieru może byc?

  Hm... trzeba kontrolera przekonac :|

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-23 08:09:52
Autor: Bronek Nowacki
> [...]

> Co zatem możemy zrobić? Ująć jako wyposażenie?

  Tak.
  Definicją wyposażenia jest "wszystkie rzeczowe, nie będące ST,

Ok. Tylko w takim razie po co te wszystkie dyskusje w stylu: "kupiłem
komputer z drukarką za 3600 zł netto, czy mogę ten zakup wrzucić
jednorazowo w koszty". Wystarczy zatem kupić komputer za 3200 a dzień
później (albo nawet tego samego dnia) drukarkę do niego za 400 zł i
wszystko jest cacy - obie rzeczy wrzucamy osobno w koszty.

  Skoro więc *nie jest* ulepszeniem (a nie jest), no to wpada
w wyposażenie - w tym przypadku ewidencjonowane.

A ewidencjonowane to musowo? Co z tą możliwość nieewidencjonowania
wyposażenia do 1500 zł?

Data: 2010-01-28 00:09:01
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 23 Jan 2010, Bronek Nowacki wrote:

[...]

  Ustawodawcy pytaj, nie nas :D

Wystarczy zatem kupić komputer za 3200 a dzień
później (albo nawet tego samego dnia) drukarkę do niego za 400 zł

  A co ma do naszej dyskusji (w ogóle) moment zakupu?
  Przecież on się nie liczy (dla podatku dochodowego, co innego
z VATem).

i wszystko jest cacy - obie rzeczy wrzucamy osobno w koszty.

  Nie jest.
  Zarzut, że komputer wprowadzono do użytkowania faktycznie razem
z drukarką wydaje się pewny.
  Dochodzi szarpanie się o "obejście prawa".
  Przy takim manewrze *bardzo* bym się starał o *twarde* dowody
że komputer był "używany w DG" wyraźnie przed drukarką (dla
pewności: przed jej nabyciem, jako że "skoro jej nie było to
nie mogła być wcześniej używana").

  Skoro więc *nie jest* ulepszeniem (a nie jest), no to wpada
w wyposażenie - w tym przypadku ewidencjonowane.

A ewidencjonowane to musowo? Co z tą możliwość nieewidencjonowania
wyposażenia do 1500 zł?

  Nie znam takiej.
  W przypadku *rzeczowych* składników, zakup jednostkowo >1500 zł jest:
- ST (idzie do EST)
- ulepszeniem (idzie do EST)
- wyposażeniem ewidencjonowanym (idzie do EW).

  Quartum non datur ;)
(no, pozostają "nieujawnione ST", czyli składniki których NIJAK
- ani wprost ani pośrednio - nie ujęto w kosztach).

pzdr, Gotfryd

dokupienie urządzenia peryferyjnego