Data: 2009-05-24 06:37:37 | |
Autor: oloj23 | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
Witam,
Wracałem wczoraj z jastarni na babice i kontroler z FIS poinformował mnie gdzie mam chmurę opadową - co było zresztą zgodne z prawdą. Na znanych mi serwerach meteo nie ma tak szczegółowych zdjęć. Chyba, że się mylę. Byłaby to spora pomoc przy planowaniu lotu. Co do aktualnych wyładowań i burz to chyba tylko pogodynka.pl - no albo meteo na którymś z lotnisk kontrolowanych - ale to chyba dane z tych samych radarów? Czy waszym zdaniem wyładowanie chmurowe może być istotnym zagrożeniem dla lekkiego samolotu lecącego w pobliżu takiej chmury - albo pod nią? Po drugie czy jest możliwe wyładowanie z CB do ziemi jeżeli nie ma z niego opadu? PZDR, OK -- |
|
Data: 2009-05-24 11:02:16 | |
Autor: Ralph | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
oloj23 <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Na znanych mi serwerach meteo nie ma tak szczegółowych zdjęć. http://www.pogodynka.pl/radary.php ma aktualizację co godzinę. Czyżby kontrolerzy mieli dostęp do częstszego odświeżania? Przydałby się dostęp do bieżącej sytuacji tuż przed wylotem... Czy waszym zdaniem wyładowanie chmurowe może być istotnym zagrożeniem dla lekkiego samolotu lecącego w pobliżu takiej chmury - albo pod nią? A chciałbyś się przekonać o tym na własnej skórze? Zresztą największym zagrożeniem w pobliżu CB nie są wyładowania, tylko bardzo gwałtowne zmienne podmuchy, które mogą wciągnąć w chmurę lub dosłownie zepchnąć samolot na ziemię. Właśnie dlatego lepiej omijać chmury burzowe BARDZO szerokim łukiem. Po drugie czy jest możliwe wyładowanie z CB do ziemi jeżeli nie ma z niego opadu? A co ma wspólnego opad sięgający ziemi z wyładowaniami? Wyładowanie może wyjść z chmury burzowej daleko poza nią i uderzyć w ziemię w miejscu gdzie wszyscy widzą piękne czyste niebo i nie mają pojęcia o nadchodzącej burzy! Wyładowania "na sucho" są najgroźniejsze, bo zdarzają się czasem w momentach kiedy człowiek się ich nie spodziewa - przekonałem się o tym osobiście jak kiedyś wchodziłem na Zadniego Granata w Tatrach szlakiem od Koziej Dolinki i widziałem że pogoda się psuje, ale stwierdziłem, że jeszcze upłyną ze 3 godziny zanim zacznie padać. Byłem już na odcinku szlaku biegnącym równolegle do grani kilkanaście metrów poniżej jej ostrza, gdy usłyszałem grzmot. Podbiegłem do grani, zajrzałem na drugą stronę i z wrażenia włosy mi stanęły dęba - tam było po prostu czarno! Natychmiast zacząłem zbiegać na dół i po kilkunastu sekundach jakieś 10-15 metrów przede mną w szlak uderzył piorun. Był jasnoniebieski, naprawdę piękny i dokładnie było widać że miał ok. 3cm średnicy. Błysku, huk i wstrząs elektryczny dokładnie w tym samym momencie. NIE POLECAM!!! Jak zbiegłem do doliny już się nie spieszyłem i mogłem podziwiać wspaniały pokaz "fajerwerków". Przez ten cały czas nie spadła ani kropla deszczu. Moja prognoza okazała się trafna, deszcz zaczął padać dopiero po 3 godzinach. -- |
|
Data: 2009-05-24 13:54:42 | |
Autor: Michał Grzelak | |
dostęp kontrolerów FIS do informa cji meteo i więcej o chmurach | |
Wybaczcie, że sie wtrącam, ale albo kontroler, albo FIS. Uprawnienia obydwu organów i warunki wykonywania lotów w ich przestrzeni odpowiedzialności dość znacznie różnią się od siebie.
A co do meritum, informatorzy FIS i kontrolerzy ACC korzystają z tego samego źródła zobrazowania radarowego, które posiada kanał pogodowy odświeżany nieco częściej niż pogodynka.pl (jakieś 300 razy częściej), więc znają sytuację niejako w czasie rzeczywistym. M..M |
|
Data: 2009-05-24 12:45:52 | |
Autor: Ralph | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
Michał Grzelak <mmgrzelak@poczta.onet.pl> napisał(a):
Wybaczcie, że sie wtrącam, ale albo kontroler, albo FIS. No właśnie - jaka jest krótka (jedno słowo) polska nazwa FISO? Wybacz moją niewiedzę, ale na co dzień latam w UK i tutaj w języku potocznym słowem "controller" określa się "Flight Information Service Officer", bo po prostu nie ma krótszego odpowiednika. -- |
|
Data: 2009-05-24 19:45:28 | |
Autor: Wojciech Ścigała | |
dostęp kontrolerów FIS do informa cji meteo i więcej o chmurach | |
Użytkownik Ralph napisał:
No właśnie - jaka jest krótka (jedno słowo) polska nazwa FISO?Informator. A dla znajomych "fisowiec". -- Wojtuś.net |
|
Data: 2009-05-25 08:56:29 | |
Autor: Protz | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i wię cej o chmurach | |
Użytkownik "Ralph" <ralphos@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał No właśnie - jaka jest krótka (jedno słowo) polska nazwa FISO? Informator. Protz |
|
Data: 2009-05-24 19:44:59 | |
Autor: Wojciech Ścigała | |
dostęp kontrolerów FIS do informa cji meteo i więcej o chmurach | |
Użytkownik Michał Grzelak napisał:
A co do meritum, informatorzy FIS i kontrolerzy ACC korzystają z tego samego źródła zobrazowania radarowego, które posiada kanał pogodowy odświeżany nieco częściej niż pogodynka.pl (jakieś 300 razy częściej), więc znają sytuację niejako w czasie rzeczywistym.Ale ten kanał pogodowy jest za to dużo mniej dokładny i obrazuje chmury tylko w 2D. Od dawna się zastanawiałem, ile ustaw by trzeba zmienić, żeby sygnał z radarów prawdziwie pogodowych (a mamy w Polsce całkiem niezłe pokrycie) mógł być naniesiony na zobrazowanie radarowe ATS. -- Wojtuś.net |
|
Data: 2009-05-25 02:38:13 | |
Autor: heja | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i w ięcej o chmurach | |
Na znanych mi serwerach meteo nie ma tak szczegółowych zdjęć. PIREP? -- Michał |
|
Data: 2009-05-25 09:59:34 | |
Autor: stabillo | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
Użytkownik "oloj23" <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gvapvh$5mp$1inews.gazeta.pl... Witam, przepraszam ze zapytam, ale byles pasazerem czy masz licencje? |
|
Data: 2009-05-25 13:41:39 | |
Autor: d g | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
pilotem, czemu pytasz?
stabillo <casio0@onet.eu> napisał(a):
-- |
|
Data: 2009-05-25 21:30:26 | |
Autor: stabillo | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
Użytkownik "d g" <oloj23@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:gve76j$f40$1inews.gazeta.pl... pilotem, czemu pytasz? "Czy waszym zdaniem wyładowanie chmurowe może być istotnym zagrożeniem dla lekkiego samolotu lecącego w pobliżu takiej chmury - albo pod nią? Po drugie czy jest możliwe wyładowanie z CB do ziemi jeżeli nie ma z niego opadu?" zadajac takie pytanie, troche mnie zastanawia kto dal Ci licenje, ale moze dawno temu zdawales... zero zlosliwosci, wydaje mi sie dosc oczywista odpowiedz na to pytanie, a sam mam spora niewiedze. |
|
Data: 2009-05-26 20:04:02 | |
Autor: bohateur | |
dostęp kontrolerów FIS do informa cji meteo i więcej o chmurach | |
stabillo pisze:
przepraszam ze zapytam, ale byles pasazerem czy masz licencje? a jedno wyklucza drugie? :) |
|
Data: 2009-05-27 19:59:23 | |
Autor: misio-fisio | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
oloj23 <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Witam,to spora pomoc przy planowaniu lotu. Na FIS mamy dostęp do nieco szerszej gamy produktów radarowych IMGW niż każdy może mieć przez ich stronę internetową - dostajemy m.in. tym sytuację radarową odświeżaną co 10 minut. Możemy [mogliśmy, bo chyba ktoś nam zabrał ostatnio ten produkt] podejrzeć do jakiej wysokości sięgają wierzchołki zachmurzenia. Możemy też nieco precyzyjniej podejrzeć wybiórczo wycinek Polski z powiększonym obrazem radarowym z danymi z jednego wybrabego radaru. Ale co z tego, jak to jest pokazywane na innym monitorze niż ten, na którym mamy cały ruch lotniczy. Rozsądne poinformowanie pilota na której godzinie ma chmurę wypiętrzoną, którą widzimy na monitorze z danymi z IMGW jest więc w praktyce niewykonalne. Jak rozumiem Ty dostałeś informację o chmurze już w okolicach Warszawy. W skali całego kraju radarowy kanał pogodowy dla kontrolerów i FIS (czyli ten, który pokazuje chmury na tym samym monitorze co pozycje statków powietrznych) dostępny jest wyłacznie w promieniu [żebym nie skłamał] 40 NM od radaru na Okęciu [no chyba że koledzy z ośrodków w których zainstalowano już Indrę dostają dane podogowe ze swoich radarów - tu nie wiem]. Jak na jednym zobrazowaniu widać i samolot i chmurę, to wtedy da się lotnikowi coś sensownego o położeniu tej chmury powiedzieć. No ale też bywa, że informujemy lotnika, że ma przed sobą chmurę, a on się dziwi bo wokół niego nic tylko bezchmurne niebo - więc z tym naszym kanałem pogodowym i chmurami to trochę takie wróżenie z fusów. Nieba bezchmurnego życzę misio-fisio PS. No i w zeszłym tygodniu zaczął się. I trochę potrwa. Sezon na burze :o) -- |
|
Data: 2009-05-28 17:03:16 | |
Autor: oloj23 | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
Dokładnie, to było w okolicach Przasnysza więc w zasięgu tych 40NM o których
piszesz. Ciekawe w jakim stopniu dokładną informację dostaje się z radarów pogodowych będących w wyposażeniu lekkich samolotów typu C182. Czy tylko burze, czy chmury opadowe. Czy to te sama jakość informacji co w lotnciwte komunikacyjnym? isio-fisio <plar1@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a): oloj23 <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a): > Witam, -- |
|