Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach

dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach

Data: 2009-05-24 06:37:37
Autor: oloj23
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach
Witam,

Wracałem wczoraj z jastarni na babice i kontroler z FIS poinformował mnie gdzie mam chmurę opadową - co było zresztą zgodne z prawdą. Na znanych mi serwerach meteo nie ma tak szczegółowych zdjęć. Chyba, że się mylę. Byłaby to spora pomoc przy planowaniu lotu. Co do aktualnych wyładowań i burz to chyba tylko pogodynka.pl - no albo meteo na którymś z lotnisk kontrolowanych - ale to chyba dane z tych samych radarów?
Czy waszym zdaniem wyładowanie chmurowe może być istotnym zagrożeniem dla lekkiego samolotu lecącego w pobliżu takiej chmury - albo pod nią?
Po drugie czy jest możliwe wyładowanie z CB do ziemi jeżeli nie ma z niego opadu?
PZDR,
OK

--


Data: 2009-05-24 11:02:16
Autor: Ralph
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach
oloj23 <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Na znanych mi serwerach meteo nie ma tak szczegółowych zdjęć.

http://www.pogodynka.pl/radary.php ma aktualizację co godzinę.  Czyżby
kontrolerzy mieli dostęp do częstszego odświeżania? Przydałby się dostęp do
bieżącej sytuacji tuż przed wylotem...


Czy waszym zdaniem wyładowanie chmurowe może być istotnym zagrożeniem dla lekkiego samolotu lecącego w pobliżu takiej chmury - albo pod nią?

A chciałbyś się przekonać o tym na własnej skórze?
Zresztą największym zagrożeniem w pobliżu CB nie są wyładowania, tylko bardzo
gwałtowne zmienne podmuchy, które mogą wciągnąć w chmurę lub dosłownie
zepchnąć samolot na ziemię. Właśnie dlatego lepiej omijać chmury burzowe
BARDZO szerokim łukiem.


Po drugie czy jest możliwe wyładowanie z CB do ziemi jeżeli nie ma z niego opadu?

A co ma wspólnego opad sięgający ziemi z wyładowaniami?
Wyładowanie może wyjść z chmury burzowej daleko poza nią i uderzyć w ziemię w
miejscu gdzie wszyscy widzą piękne czyste niebo i nie mają pojęcia o
nadchodzącej burzy!  Wyładowania "na sucho" są najgroźniejsze, bo zdarzają się
czasem w momentach kiedy człowiek się ich nie spodziewa - przekonałem się o
tym osobiście jak kiedyś wchodziłem na Zadniego Granata w Tatrach szlakiem od
Koziej Dolinki i widziałem że pogoda się psuje, ale stwierdziłem, że jeszcze
upłyną ze 3 godziny zanim zacznie padać. Byłem już na odcinku szlaku biegnącym
równolegle do grani kilkanaście metrów poniżej jej ostrza, gdy usłyszałem
grzmot. Podbiegłem do grani, zajrzałem na drugą stronę i z wrażenia włosy mi
stanęły dęba - tam było po prostu czarno!  Natychmiast zacząłem zbiegać na dół
i po kilkunastu sekundach jakieś 10-15 metrów przede mną w szlak uderzył
piorun.  Był jasnoniebieski, naprawdę piękny i dokładnie było widać że miał
ok. 3cm średnicy.  Błysku, huk i wstrząs elektryczny dokładnie w tym samym
momencie.  NIE POLECAM!!!  Jak zbiegłem do doliny już się nie spieszyłem i
mogłem podziwiać wspaniały pokaz "fajerwerków".  Przez ten cały czas nie
spadła ani kropla deszczu.  Moja prognoza okazała się trafna, deszcz zaczął
padać dopiero po 3 godzinach.


--


Data: 2009-05-24 13:54:42
Autor: Michał Grzelak
dostęp kontrolerów FIS do informa cji meteo i więcej o chmurach
Wybaczcie, że sie wtrącam, ale albo kontroler, albo FIS. Uprawnienia obydwu organów i warunki wykonywania lotów w ich przestrzeni odpowiedzialności dość znacznie różnią się od siebie.

A co do meritum, informatorzy FIS i kontrolerzy ACC korzystają z tego samego źródła zobrazowania radarowego, które posiada kanał pogodowy odświeżany nieco częściej niż pogodynka.pl (jakieś 300 razy częściej), więc znają sytuację niejako w czasie rzeczywistym.

M..M

Data: 2009-05-24 12:45:52
Autor: Ralph
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach
Michał Grzelak <mmgrzelak@poczta.onet.pl> napisał(a):
Wybaczcie, że sie wtrącam, ale albo kontroler, albo FIS.

No właśnie - jaka jest krótka (jedno słowo) polska nazwa FISO?  Wybacz moją
niewiedzę, ale na co dzień latam w UK i tutaj w języku potocznym słowem
"controller" określa się "Flight Information Service Officer", bo po prostu
nie ma krótszego odpowiednika.

--


Data: 2009-05-24 19:45:28
Autor: Wojciech Ścigała
dostęp kontrolerów FIS do informa cji meteo i więcej o chmurach
Użytkownik Ralph napisał:

No właśnie - jaka jest krótka (jedno słowo) polska nazwa FISO?
Informator. A dla znajomych "fisowiec".

--
Wojtuś.net

Data: 2009-05-25 08:56:29
Autor: Protz
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i wię cej o chmurach

Użytkownik "Ralph" <ralphos@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał

No właśnie - jaka jest krótka (jedno słowo) polska nazwa FISO?

Informator.

Protz

Data: 2009-05-24 19:44:59
Autor: Wojciech Ścigała
dostęp kontrolerów FIS do informa cji meteo i więcej o chmurach
Użytkownik Michał Grzelak napisał:

A co do meritum, informatorzy FIS i kontrolerzy ACC korzystają z tego samego źródła zobrazowania radarowego, które posiada kanał pogodowy odświeżany nieco częściej niż pogodynka.pl (jakieś 300 razy częściej), więc znają sytuację niejako w czasie rzeczywistym.
Ale ten kanał pogodowy jest za to dużo mniej dokładny i obrazuje chmury tylko w 2D. Od dawna się zastanawiałem, ile ustaw by trzeba zmienić, żeby sygnał z radarów prawdziwie pogodowych (a mamy w Polsce całkiem niezłe pokrycie) mógł być naniesiony na zobrazowanie radarowe ATS.

--
Wojtuś.net

Data: 2009-05-25 02:38:13
Autor: heja
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i w ięcej o chmurach
Na znanych mi serwerach meteo nie ma tak szczegółowych zdjęć.

PIREP?

--
Michał

Data: 2009-05-25 09:59:34
Autor: stabillo
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach

Użytkownik "oloj23" <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gvapvh$5mp$1inews.gazeta.pl...
Witam,

Wracałem wczoraj z jastarni na babice i kontroler z FIS poinformował mnie
gdzie mam chmurę opadową - co było zresztą zgodne z prawdą. Na znanych mi

przepraszam ze zapytam, ale byles pasazerem czy masz licencje?

Data: 2009-05-25 13:41:39
Autor: d g
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach
pilotem, czemu pytasz?


stabillo <casio0@onet.eu> napisał(a):

Użytkownik "oloj23" <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gvapvh$5mp$1inews.gazeta.pl...
> Witam,
>
> Wracałem wczoraj z jastarni na babice i kontroler z FIS poinformował mnie
> gdzie mam chmurę opadową - co było zresztą zgodne z prawdą. Na znanych mi

przepraszam ze zapytam, ale byles pasazerem czy masz licencje?


--


Data: 2009-05-25 21:30:26
Autor: stabillo
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach

Użytkownik "d g" <oloj23@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:gve76j$f40$1inews.gazeta.pl...
pilotem, czemu pytasz?

"Czy waszym zdaniem wyładowanie chmurowe może być istotnym zagrożeniem dla
lekkiego samolotu lecącego w pobliżu takiej chmury - albo pod nią?
Po drugie czy jest możliwe wyładowanie z CB do ziemi jeżeli nie ma z niego
opadu?"

zadajac takie pytanie, troche mnie zastanawia kto dal Ci licenje, ale moze dawno temu zdawales... zero zlosliwosci, wydaje mi sie dosc oczywista odpowiedz na to pytanie, a sam mam spora niewiedze.

Data: 2009-05-26 20:04:02
Autor: bohateur
dostęp kontrolerów FIS do informa cji meteo i więcej o chmurach
stabillo pisze:

przepraszam ze zapytam, ale byles pasazerem czy masz licencje?

a jedno wyklucza drugie? :)

Data: 2009-05-27 19:59:23
Autor: misio-fisio
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach
oloj23 <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Witam,

Wracałem wczoraj z jastarni na babice i kontroler z FIS poinformował mnie gdzie mam chmurę opadową - co było zresztą zgodne z prawdą. Na znanych mi serwerach meteo nie ma tak szczegółowych zdjęć. Chyba, że się mylę. Byłaby
to
spora pomoc przy planowaniu lotu.

Na FIS mamy dostęp do nieco szerszej gamy produktów radarowych IMGW niż każdy może mieć przez ich stronę internetową - dostajemy m.in. tym sytuację radarową odświeżaną co 10 minut. Możemy [mogliśmy, bo chyba ktoś nam zabrał ostatnio ten produkt] podejrzeć do jakiej wysokości sięgają wierzchołki zachmurzenia. Możemy też nieco precyzyjniej podejrzeć wybiórczo wycinek Polski z powiększonym obrazem radarowym z danymi z jednego wybrabego radaru. Ale co z tego, jak to jest pokazywane na innym monitorze niż ten, na którym mamy cały ruch lotniczy. Rozsądne poinformowanie pilota na której godzinie ma chmurę wypiętrzoną, którą widzimy na monitorze z danymi z IMGW jest więc w praktyce niewykonalne.

Jak rozumiem Ty dostałeś informację o chmurze już w okolicach Warszawy. W skali całego kraju radarowy kanał pogodowy dla kontrolerów i FIS (czyli ten, który pokazuje chmury na tym samym monitorze co pozycje statków powietrznych) dostępny jest wyłacznie w promieniu [żebym nie skłamał] 40 NM od radaru na Okęciu [no chyba że koledzy z ośrodków w których zainstalowano już Indrę dostają dane podogowe ze swoich radarów - tu nie wiem].
Jak na jednym zobrazowaniu widać i samolot i chmurę, to wtedy da się lotnikowi coś sensownego o położeniu tej chmury powiedzieć. No ale też bywa, że informujemy lotnika, że ma przed sobą chmurę, a on się dziwi bo wokół niego nic tylko bezchmurne niebo - więc z tym naszym kanałem pogodowym i chmurami to trochę takie wróżenie z fusów.

Nieba bezchmurnego życzę

misio-fisio
PS. No i w zeszłym tygodniu zaczął się. I trochę potrwa. Sezon na burze :o)  --


Data: 2009-05-28 17:03:16
Autor: oloj23
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach
Dokładnie, to było w okolicach Przasnysza więc w zasięgu tych 40NM o których
piszesz. Ciekawe w jakim stopniu dokładną informację dostaje się z radarów
pogodowych będących w wyposażeniu lekkich samolotów typu C182. Czy tylko
burze, czy chmury opadowe. Czy to te sama jakość informacji co w lotnciwte
komunikacyjnym?

isio-fisio <plar1@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
oloj23 <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a): > Witam,
> > Wracałem wczoraj z jastarni na babice i kontroler z FIS poinformował mnie > gdzie mam chmurę opadową - co było zresztą zgodne z prawdą. Na znanych mi > serwerach meteo nie ma tak szczegółowych zdjęć. Chyba, że się mylę. Byłaby to > spora pomoc przy planowaniu lotu. Na FIS mamy dostęp do nieco szerszej gamy produktów radarowych IMGW niż każdy może mieć przez ich stronę internetową - dostajemy m.in. tym sytuację radarową odświeżaną co 10 minut. Możemy [mogliśmy, bo chyba ktoś nam zabrał ostatnio ten produkt] podejrzeć do jakiej wysokości sięgają wierzchołki zachmurzenia. Możemy też nieco precyzyjniej podejrzeć wybiórczo wycinek Polski z powiększonym obrazem radarowym z danymi z jednego wybrabego radaru. Ale co z tego, jak to jest pokazywane na innym monitorze niż ten, na którym mamy cały ruch lotniczy. Rozsądne poinformowanie pilota na której godzinie ma chmurę wypiętrzoną, którą widzimy na monitorze z danymi z IMGW jest więc w praktyce niewykonalne.

Jak rozumiem Ty dostałeś informację o chmurze już w okolicach Warszawy. W skali całego kraju radarowy kanał pogodowy dla kontrolerów i FIS (czyli ten, który pokazuje chmury na tym samym monitorze co pozycje statków powietrznych) dostępny jest wyłacznie w promieniu [żebym nie skłamał] 40 NM od radaru na Okęciu [no chyba że koledzy z ośrodków w których zainstalowano już Indrę dostają dane podogowe ze swoich radarów - tu nie wiem].
Jak na jednym zobrazowaniu widać i samolot i chmurę, to wtedy da się lotnikowi coś sensownego o położeniu tej chmury powiedzieć. No ale też bywa, że informujemy lotnika, że ma przed sobą chmurę, a on się dziwi bo wokół niego nic tylko bezchmurne niebo - więc z tym naszym kanałem pogodowym i chmurami to trochę takie wróżenie z fusów.

Nieba bezchmurnego życzę

misio-fisio
PS. No i w zeszłym tygodniu zaczął się. I trochę potrwa. Sezon na burze :o) 


--


dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona