Data: 2009-05-27 19:59:23 | |
Autor: misio-fisio | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
oloj23 <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Witam,to spora pomoc przy planowaniu lotu. Na FIS mamy dostęp do nieco szerszej gamy produktów radarowych IMGW niż każdy może mieć przez ich stronę internetową - dostajemy m.in. tym sytuację radarową odświeżaną co 10 minut. Możemy [mogliśmy, bo chyba ktoś nam zabrał ostatnio ten produkt] podejrzeć do jakiej wysokości sięgają wierzchołki zachmurzenia. Możemy też nieco precyzyjniej podejrzeć wybiórczo wycinek Polski z powiększonym obrazem radarowym z danymi z jednego wybrabego radaru. Ale co z tego, jak to jest pokazywane na innym monitorze niż ten, na którym mamy cały ruch lotniczy. Rozsądne poinformowanie pilota na której godzinie ma chmurę wypiętrzoną, którą widzimy na monitorze z danymi z IMGW jest więc w praktyce niewykonalne. Jak rozumiem Ty dostałeś informację o chmurze już w okolicach Warszawy. W skali całego kraju radarowy kanał pogodowy dla kontrolerów i FIS (czyli ten, który pokazuje chmury na tym samym monitorze co pozycje statków powietrznych) dostępny jest wyłacznie w promieniu [żebym nie skłamał] 40 NM od radaru na Okęciu [no chyba że koledzy z ośrodków w których zainstalowano już Indrę dostają dane podogowe ze swoich radarów - tu nie wiem]. Jak na jednym zobrazowaniu widać i samolot i chmurę, to wtedy da się lotnikowi coś sensownego o położeniu tej chmury powiedzieć. No ale też bywa, że informujemy lotnika, że ma przed sobą chmurę, a on się dziwi bo wokół niego nic tylko bezchmurne niebo - więc z tym naszym kanałem pogodowym i chmurami to trochę takie wróżenie z fusów. Nieba bezchmurnego życzę misio-fisio PS. No i w zeszłym tygodniu zaczął się. I trochę potrwa. Sezon na burze :o) -- |
|
Data: 2009-05-28 17:03:16 | |
Autor: oloj23 | |
dostęp kontrolerów FIS do informacji meteo i więcej o chmurach | |
Dokładnie, to było w okolicach Przasnysza więc w zasięgu tych 40NM o których
piszesz. Ciekawe w jakim stopniu dokładną informację dostaje się z radarów pogodowych będących w wyposażeniu lekkich samolotów typu C182. Czy tylko burze, czy chmury opadowe. Czy to te sama jakość informacji co w lotnciwte komunikacyjnym? isio-fisio <plar1@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a): oloj23 <oloj23.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a): > Witam, -- |
|