drżenie kierownicy powyżej 100km/h

Data: 2010-12-06 10:19:48
Autor: Mateusz
drżenie kierownicy powyżej 100km/h
Cześć.

Rano się na działce w górach zakopałem, masa śniegu mi wlazła gdzieś w
okolice komory silnika i zderzaka przedniego. Przy setce nie dało się
jechać - straszliwe wibracje, mimo usunięcia większości brył
śnieżnych. Pojechałem na karchera i dokończyłem dzieło na wewnętrznej
stronie zderzaka przedniego i umyłem dokładnie felgi i nadkola.
Problem ustąpił, ale nadal się zastanawiam dlaczego taki zalegający
śnieg ma aż taki wpływ na wrażenia podczas jazdy ?

Chodzi o felgi w których zalega śnieg ? z tego co mi się wydaje to
wibracje podczas jady (nie hamowania - to raczej krzywe tarcze nie?)
powoduje złe wyważenie kół. Czyżby taka bryła śniegu np mogła
spowodować to, że koło mogło być źle wyważone ?

Data: 2010-12-06 19:29:35
Autor: Lewis
drĹźenie kierownicy powyĹźej 100km/h
W dniu 2010-12-06 19:19, Mateusz pisze:
[...]

Skoro np odważnik 75g czasami wystarcza aby wyważyć dość mocno bijącą felgę wyobraź sobie co może robić bryła lodu umieszczona losowo...

--
Części do A6 C4 sprzedam
http://allegro.pl/item1199963969.html

Data: 2010-12-06 10:36:40
Autor: Mateusz
On 6 Gru, 19:29, Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> wrote:

Skoro np odważnik 75g czasami wystarcza aby wyważyć dość mocno bijącą
felgę wyobraź sobie co może robić bryła lodu umieszczona losowo....

Haos znaczy się. Spoko ;) Masa takiej bryły też zależy od prędkości
obrotowej chyba za sprawą siły odśrodkowej/ Nie pamiętam, słaby z
fizyki byłem ;)

Data: 2010-12-06 20:22:00
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
Dnia 06.12.2010 Mateusz <mateusz.chmurzynski@gmail.com> napisał/a:
Haos znaczy się. Spoko ;) Masa takiej bryły też zależy od prędkości
obrotowej chyba za sprawą siły odśrodkowej/ Nie pamiętam, słaby z
fizyki byłem ;)

Bardzo słaby... przyjmij, że w tym przypadku masa nie zależy od
prędkości.

Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-12-06 20:43:57
Autor: Przemysław Czaja
drżenie kierownicy powyżej 100km/h

Użytkownik "Adam 'Chloru' Drzewososki"

[...]

Pomylił kolega masę z ciężarem a Ty się czepiasz ;-)

Data: 2010-12-06 21:08:04
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
Dnia 06.12.2010 Przemysław Czaja <przempo@poczta.fm> napisał/a:

[...]

Ciężar też nie zalezy od prędkości ;-) --
Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-12-06 21:55:06
Autor: Artur Maśląg
W dniu 2010-12-06 21:08, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze:
[...]

Mnie to już tutaj chyba nic nie jest w stanie zdziwić.

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-12-06 22:01:36
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
Dnia 06.12.2010 Artur Maśląg <futrzak@polbox.com> napisał/a:
Pomylił kolega masę z ciężarem a Ty się czepiasz ;-)

Ciężar też nie zalezy od prędkości ;-)

Mnie to już tutaj chyba nic nie jest w stanie zdziwić.

Pijesz do mnie? --
Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-12-06 22:17:10
Autor: Artur Maśląg
W dniu 2010-12-06 22:01, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze:
Dnia 06.12.2010 Artur Maśląg<futrzak@polbox.com>  napisał/a:
Pomylił kolega masę z ciężarem a Ty się czepiasz ;-)

Ciężar też nie zalezy od prędkości ;-)

Mnie to już tutaj chyba nic nie jest w stanie zdziwić.

Pijesz do mnie?

Lepiej się rozejrzyj...

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-12-06 22:39:06
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
[...]

Kiedy strach... --
Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-12-08 01:19:56
Autor: Filip KK
[...]

Ale bicie felgi będzie większe wraz ze wzrostem momentu obrotowego. Dwojako wychodzi na to co napisał, nie czepiajcie się jak kura pazura.

Data: 2010-12-08 12:17:35
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2010-12-08 01:19, Filip KK pisze:

Ciężar też nie zalezy od prędkości ;-)

Ale bicie felgi będzie większe wraz ze wzrostem momentu obrotowego. Dwojako wychodzi na to co napisał, nie czepiajcie się jak kura pazura.

Jakiego znowu momentu obrotowego? :) Przekazywanego na koła? :)
To śmiem wątpić, gdyż akurat przy największych prędkościach moment obrotowy
jest najmniejszy... a przy toczeniu się na luzie z górki, to zgoła żaden :)

F=m*r*w^2
Siła z jaką bije koło będzie proporcjonalna do iloczynu masy tego lodu, promienia
na którym przymarzł on do felgi, i kwadratu prędkości obrotowej, wot wsio

Data: 2010-12-06 23:11:11
Autor: Shreek
Adam 'Chloru' Drzewososki napisał(a):

Bardzo słaby... przyjmij, że w tym przypadku masa nie zależy od
prędkości.

Jak nie zależy skoro zależy:

m = m(0) / sqrt (1 - (v^2/c^2))

:-)

Może to v jest w tym przypadku małe ale jest :-)

--
M.

Data: 2010-12-07 08:31:47
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
Dnia 06.12.2010 Shreek <pulikowSP@Mpoczta.onet.pl> napisał/a:
[...]

Proszę o dowód empiryczny! :->

Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-12-07 10:41:41
Autor: Przemysław Czaja
[...]

ps. zawieś ciężarek o masie 1kg na wadze sprężynowej zapisz wynik, poźniej zacznij nim kręcić "bączka"  - cud Panie cud  ;-)

Data: 2010-12-07 23:08:54
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
Dnia 07.12.2010 Przemysław Czaja <przempo@poczta.fm> napisał/a:
[...]

P.S. Przeczytaj instrukcję obsługi takiej wagi. :-P

Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-12-08 09:31:35
Autor: Kuba \(aka cita\)

Użytkownik "Przemysław Czaja" <przempo@poczta.fm> napisał w wiadomości news:idkvr5$b9e$1mx1.internetia.pl...

[...]

i wg Ciebie ten przykład obrazuje w/w wzór? :D

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2010-12-18 01:59:25
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 7 Dec 2010 10:41:41 +0100, Przemysław Czaja napisał(a):

ps. zawieś ciężarek o masie 1kg na wadze sprężynowej zapisz wynik, poźniej zacznij nim kręcić "bączka"  - cud Panie cud  ;-)

A ta waga to mierzy masę, czy ciężar?
--
     ___________ (R)

Data: 2010-12-07 08:47:57
Autor: Artur Maśląg
W dniu 2010-12-06 23:11, Shreek pisze:
[...]

ROTFL - tu jest problem ze zrozumieniem podstaw fizyki
klasycznej, a ty z relatywistyczną wyjeżdżasz :)

Data: 2010-12-07 12:49:51
Autor: Shreek
Artur Maśląg napisał(a):

ROTFL - tu jest problem ze zrozumieniem podstaw fizyki
klasycznej, a ty z relatywistyczną wyjeżdżasz :)

W tym zakresie to przynajmniej nie ma wstydu jak mówisz, że nie wiesz o co chodzi :-)

--
M.

Data: 2010-12-07 18:57:16
Autor: Artur Maśląg
W dniu 2010-12-07 12:49, Shreek pisze:
Artur Maśląg napisał(a):

ROTFL - tu jest problem ze zrozumieniem podstaw fizyki
klasycznej, a ty z relatywistyczną wyjeżdżasz :)

W tym zakresie to przynajmniej nie ma wstydu jak mówisz, że nie wiesz o
co chodzi :-)

Niby tak ;)

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-12-06 20:30:00
Autor: Artur Maśląg
W dniu 2010-12-06 19:36, Mateusz pisze:
[...]

To jakiś armagiedon... Mechanika klasyczna - siła będzie zależała
od prędkości, ale nie masa ;)

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-12-07 15:43:20
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2010-12-06 20:30, Artur Maśląg pisze:
[...]

Niestety, bardzo wielu jest przekonanych że masa to to, co pokazuje waga...
Kilo jest kilo, nie ;)

Data: 2010-12-07 19:07:35
Autor: Artur Maśląg
[...]

Skutki poprawiającego się poziomu 'edukacji'?

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-12-08 12:22:32
Autor: Jakub Witkowski
[...]

Dopóki myślimy Newtonem, masa jest stała.

(Zresztą nawet relatywistyczny "przytost masy" to tylko efekt dynamiczny,
który można opisać inaczej, i nie ma on wpływu np. na grawitację)

Data: 2010-12-06 19:35:23
Autor: Rafał Grzelak
On Mon, 6 Dec 2010 10:19:48 -0800 (PST), Mateusz wrote:

[...]

No jak na czesci felgi jest lod/snieg, a na reszcie go nie ma, to dziala
jak taki wieeeelki ciezarek :].
Mialem to samo - tez drzalo jak cholera, ale zdjalem kolpaki, wywalilem
snieg i ustapilo.

Natomiast jak zmienialem kola i zdejmowalem letnie felgi to od wewnatrz
byly rownomiernie oblepione sniegiem, wiec nie drgaly. :)

--
Pozdrawiam, Rafał.
rg[na]skrzynka[kropka]pl

Data: 2010-12-06 21:02:59
Autor: bratPit
[...]

powód takich objawów koledzy juz wyjaśnili,
ja miałem to samo ostatnio w trasie, nie miałem dostępu do myjki ciśnieniowej więc zużyłem prawie cały odmrażacz do szyb na usunięcie śniegu i lodu z felg - nie uśmiechało mi się jechać 600km z prędkością max 100km/h,

brat

Data: 2010-12-06 22:09:38
Autor: Czesław
W dniu 2010-12-06 21:02, bratPit pisze:

śniegu i lodu z felg - nie uśmiechało mi się jechać 600km z prędkością
max 100km/h,

Jestes w przechuj meski cipo!

Data: 2010-12-06 21:26:42
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-12-06, Mateusz <mateusz.chmurzynski@gmail.com> wrote:

[...]

Bez problemu wyczujesz niewyważenie koła jak Ci odpadnie ciężarek rzędu
10-20g. Ile waży większa bryła zlodowaciałego śniegu?

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-12-07 07:00:22
Autor: to
drżenie kierownicy powyżej 100km/h
begin Krzysiek Kielczewski
Ile waży większa bryła zlodowaciałego śniegu?

Nie mam pojęcia, może zrobimy jakiegoś spota i zważymy kilka?

--
ignorance is bliss

Data: 2010-12-07 17:40:29
Autor: Massai
drenie kierownicy powyej 100km/h
to wrote:

begin Krzysiek Kielczewski

> Ile waży większa bryła zlodowaciałego śniegu?

Nie mam pojęcia, może zrobimy jakiegoś spota i zważymy kilka?

Eee, po co?
Gęstość lodu to około 0,9g/cm3

Czyli bryłka lodu 3x3x3 będzie ważyła około 25 gramów. Płat śniego-lodu szerokości 5 cm, długości 10-15 cm i grubości
centymetra, taki jak się potrafi przylepić do felgi "od środka",
pewnie też coś koło 30-40 gramów.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-12-07 17:52:55
Autor: to
drenie kierownicy powyej 100km/h
begin Massai
[...]

gramĂłw.

Dzięki że to tak ładnie wyliczyłeś, bo inaczej byśmy musieli robić spota i ważyć.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-12-07 18:36:33
Autor: Massai
drenie kierownicy powyej 100km/h
to wrote:

begin Massai

> [...]
> pewnie też coś koło 30-40 gramów.

Dzięki że to tak ładnie wyliczyłeś, bo inaczej byśmy musieli

Nie ma sprawy, polecam się na przyszłość.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-12-07 22:28:37
Autor: to
drenie kierownicy powyej 100km/h
begin Massai
Nie ma sprawy, polecam się na przyszłość.

;)

--
ignorance is bliss

Data: 2010-12-08 01:22:44
Autor: Filip KK
drżenie kierownicy powyżej 100km/h

Bez problemu wyczujesz niewyważenie koła jak Ci odpadnie ciężarek rzędu
10-20g.

Jesteś pewny tego co napisałeś? Ja proponuję abyś nabił sobie ciężarek rzędu 15g w dowolne miejsce na feldze i się przejechał...

Data: 2010-12-08 10:31:53
Autor: Massai
Filip KK wrote:

> [...]

Jesteś pewny tego co napisałeś? Ja proponuję abyś nabił sobie
ciężarek rzędu 15g w dowolne miejsce na feldze i się przejechał...

Zeszłej zimy zgubiłem jeden ciężarek w śniegu, 10g.
Przy 80 km/h wrażenie było jakbym gumę złapał, tak koło latało i
przenosiło na kierownicę.

W dodatku mały problem był, bo trzymało -15 stopni, i żeby przykleić
ciężarek musieli suszarką felgę podgrzewać, do zimnej za diabła klej
nie chciał złapać.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-12-07 21:59:28
Autor: Marek Dyjor
Mateusz wrote:
[...]

hm...  kilogram lub więcej nierównomiernie rozłożonej masy to sie czuje...

sam ostatnio taki numer zaliczyłem :)

drżenie kierownicy powyżej 100km/h