dylemat księgowy

Data: 2009-11-15 17:47:57
Autor: Szerr
dylemat księgowy
Jednoosobowa działalność gospodarcza, właściciel prowadzi pełne księgi (z
wyboru). Działalność usługowa, brak produkcji i handlu, nie ma pracowników.

Zgodnie z przepisami nie ma obowiązku prowadzenia kasy, ani posiadania
firmowego rachunku bankowego. Faktury kosztowe właściciel opłaca własną
gotówką, własną kartą albo przelewem robionym z prywatnego konta. Należności
od odbiorców również spływają przelewami na prywatne konto właściciela (brak
sprzedaży gotówkowej).

Czy Waszym zdaniem jest możliwość księgowania ww. operacji gospodarczych
(wpłat od odbiorców na konto osobiste oraz zapłat za faktury kosztowe prywatną
gotówką) bez prowadzenia konta Kasa?

Data: 2009-11-16 10:58:07
Autor: Gotfryd Smolik news
dylemat księgowy
On Sun, 15 Nov 2009, Szerr wrote:

[...]

  Chyba o czymś nie wiem.
  Na PK znam się jak kot na kwaśnym mleku (rozliczam KPiR), ale
akurat ten element mi MOCNO nie pasuje: jedną z różnic między
KPiR i PK jest rozliczanie przepływu środków finansowych.
  Oczywiście właściciel może sobie w dowolnej chwili środki
"wybrać" jak i "wpłacić", ale (w odróżnieniu od KPiR)
AFAIR & IMO musi to być księgowane!

ani posiadania firmowego rachunku bankowego.

  A to sprawa zupełnie odrębna i niezależna od sposobu rozliczania.
  Możliwe że nie musi mieć.
  Tyle, że z Twojego opisu wynika że jednak *MA*.

[...]

"Prywatne"? A jakie inne ma mieć konto w *prywatnej* firmie, państwowe,
spółdzielcze czy komunalne? ;)

  Wg przepisów o podatku dochodowym, to konto jest "związane
z prowadzeniem DG".
  Zapis w ustawie jest prosty i jasny (sprawdź) i nijak nie wiąże
obowiązków związanych z "kontem gospodarczym" z tym, czy dane konto
jest *WG UMOWY Z BANKIEM* przeznaczone do DG, lecz z tym,
czy jest FAKTYCZNIE WYKORZYSTYWANE do DG.

  Przykładowo - podatek dochodowy:

http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-dochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
+++
Art. 14
1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
  uważa się [...]
2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:
5) odsetki od œrodków na rachunkach bankowych utrzymywanych
  w zwišzku z wykonywanš działalnoœciš,
-- -

  Widzisz gdzieś tam przepis "z konta które nazywa się "firmowym"?
  Nie? - no to nie ma :) (takiego wymogu z ustawy).
  Jest "rachunek utrzymywany w związku z DG"? - jest.
"osobisty rachunek bankowy utrzymywany w związku z DG".
  Sprzecznie z regulaminem konta bankowego, ale to w niczym
nie przeszkadza co do "stanu faktycznego", IMO.

  Wykorzystywanie do DG konta osobistego może być co najwyżej
powodem perturbacji z bankiem - jakby właściciel się pokłócił
z bankiem, to bank mu "odwetoto" zablokuje kontu z zaskoczenia
i tyle.
  No i jeszcze łatwiejszą kontrolą przez US (pod byle pretekstem
kontroli "gospodarczej").
  Z p. widzenia ustawy jest to "normalne konto gospodarcze".

Czy Waszym zdaniem jest możliwość księgowania ww. operacji gospodarczych
(wpłat od odbiorców na konto osobiste oraz zapłat za faktury kosztowe prywatną
gotówką) bez prowadzenia konta Kasa?

  Na pytanie jaką formę i postać mają mieć konta księgowe nie odpowiem
(patrz wyżej), ale IMHO *gdzieś* te transakcje muszą być zaksięgowane.

  Do tego, sądząc z opisu, właściciel:
- ma problem, bo nie zgłosił w terminie konta wykorzystywanego do
   DG w US
- ma problem, bo j.w. do ZUS
- ma problem, bo ew. przychody uboczne (odsetki, wszelkie postacie
   "nagród za aktywność" czy co tam bank może "wrzucać na konto")
   nie zostały ujęte w przychodach DG; ten problem jest
   najmniejszy, bo można rozważyć korekty (a i kwoty są małe
   albo i zerowe)

  W bonusie jest jeszcze potencjalna możliwość, że US się
przyczepi i każde udowadniać że nie jest się wielbłądem,
znaczy wykazywać że każda *inna* wpłata (nie z DG) faktycznie
nie stanowi przychodu z DG :)

  Jeszcze jedna sprawa, dla porządku, wyraźnie i wielkimi literami:
w przypadku jednoosobowej DG OF, nie zatrudniającej pracowników,
płacenie podatków oraz składek ZUS *NIE* stanowi "transakcji związanych
z DG", bo to są zobowiązania *osobiste*, stanowiące *osobiste*
zobowiązania podatnika wobec skarbu państwa i ZUS.
  To że ktoś wpłaca *własne* zaliczki, składki i podatki z konta
osobistego jest OK, nie ma nic do "gospodarczości" konta.

  Problemem są wyłącznie transakcje, a przede wszystkim wpłaty
"związane z DG"[1]. Również w razie zatrudnienia pracowników
wpłaty *ich* podatku i składek byłyby "związane z DG"
(ustawa wyraźnie wskazuje na "przedsiębiorczość" płatnika).
[1] wypłaty powodowały już wątpliwości, przynajmniej w dyskusjach
na grupie, jako że zobowiązania mają również "osobisty"
charakter.
  Ale z ratio legis wynika, że JAKIEŚ operacje bankowe ustawodawca
zechciał uznać za "związane z DG", pozostaje więc wersja że
przychody (z DG) muszą się do nich zaliczać.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-16 19:51:29
Autor: Szerr
dylemat księgowy
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):
  Oczywiście właściciel może sobie w dowolnej chwili środki
"wybrać" jak i "wpłacić", ale (w odróżnieniu od KPiR)
AFAIR & IMO musi to być księgowane!

To nie ulega wątpliwości. Pytanie moje brzmi tylko: czy jest inna możliwość
niż z wykorzystaniem konta Kasa? Bo przecież de facto żadnej kasy i żadnej
gotówki w tej formie nie ma.

"Prywatne"? A jakie inne ma mieć konto w *prywatnej* firmie, państwowe,
spółdzielcze czy komunalne? ;)

Bank oferuje prowadzenie konta osobistego oraz konta firmowego. W przypadku
osobistego podatek Belki naliczany jest przez bank, w przypadku firmowego -
właściciel sam musi zaksięgować sobie odsetki bankowe jako przychód
podlegający opodatkowaniu.

[...]

Rozumiem, dzięki.

  Do tego, sądząc z opisu, właściciel:
- ma problem, bo nie zgłosił w terminie konta wykorzystywanego do
   DG w US
- ma problem, bo j.w. do ZUS

Przemyślę to i sprawdzę, dzięki.

- ma problem, bo ew. przychody uboczne (odsetki, wszelkie postacie
   "nagród za aktywność" czy co tam bank może "wrzucać na konto")
   nie zostały ujęte w przychodach DG

Są ujmowane i opodatkowane.

Data: 2009-11-16 21:12:33
Autor: cef
dylemat księgowy
Szerr wrote:

[...]

Ja się wprawdzie znam jeszcze mniej na tym,
ale technicznie konto to sobie mozna nazwać:
 kasa, rozliczenia z właścicielem, rozrachunki pozostałe itp
Tylko po co sobie komplikować życie w pełnej księgowości-bez rachunku
jeśli przyjmuje się przelewem płatności?
Prędzej czy później ktoś wynajdzie, ze wg MSR ma być coś tam inaczej ujęte
i trzeba będzie prześwietlać prywatne wydatki i tłumaczyć z wielbłąda.
Jak ktoś lubi...

Data: 2009-11-16 20:24:57
Autor: Szerr
dylemat księgowy
cef <cezfar@interia.pl> napisał(a):
Ja się wprawdzie znam jeszcze mniej na tym,
ale technicznie konto to sobie mozna nazwać:
 kasa, rozliczenia z właścicielem, rozrachunki pozostałe itp

No takich rzeczy to nie opowiadaj. :)
Kasa to jest konto zespołu pierwszego, a wszelkie rozrachunki to konta zespołu
drugiego. To zasadnicza różnica.

Dziękuję, kwestia do zmiany.

Data: 2009-11-16 21:34:06
Autor: cef
dylemat księgowy
Szerr wrote:

[...]

Przecież mówię, ze się nie znam. I zespół pierwszy czy drugi
jest mi w piątą stronę.
Nadal uważam, że nazewnictwo
 kont jest kwestią techniczną - niech będzie, że w obrębie zespołu ;-)
Przecież sam piszesz, że de facto kasy nie ma, więc jakoś udaje się to omijać.

Data: 2009-11-17 00:57:37
Autor: grzess
dylemat księgowy
No takich rzeczy to nie opowiadaj. :)
Kasa to jest konto zespołu pierwszego, a wszelkie rozrachunki to konta zespołu
drugiego. To zasadnicza różnica.

No takich rzeczy to nie opowiadaj. :)
To że Ty przyjąleś wzorcowy plan kont nie znaczy, że każdy takim planem operuje.
Odsyłam do rozdziału 2 ustawy o rachunkowosci.

Data: 2009-11-18 09:10:59
Autor: Szerr
dylemat księgowy
grzess <smak66@wp.pl> napisał(a):
> Kasa to jest konto zespołu pierwszego, a wszelkie rozrachunki to konta > zespołu drugiego. To zasadnicza różnica.
To że Ty przyjąłeś wzorcowy plan kont nie znaczy, że każdy takim planem operuje. Odsyłam do rozdziału 2 ustawy o rachunkowości.

Czy chcesz powiedzieć, że nie ma różnicy między kontem Kasa a kontami
rozrachunkowymi?

Data: 2009-11-16 21:37:25
Autor: Gotfryd Smolik news
dylemat księgowy
On Mon, 16 Nov 2009, Szerr wrote:

To nie ulega wątpliwości. Pytanie moje brzmi tylko: czy jest inna możliwość
niż z wykorzystaniem konta Kasa? Bo przecież de facto żadnej kasy i żadnej
gotówki w tej formie nie ma.

  Na to powiedziałem, że nie odpowiem, bo się nie znam :)

"Prywatne"? A jakie inne ma mieć konto w *prywatnej* firmie, państwowe,
spółdzielcze czy komunalne? ;)

Bank oferuje prowadzenie konta osobistego oraz konta firmowego.

  Jedno i drugie jest prywatne, prawda?
  No to co mogłem zrobić, skoro pisałeś "prywatne"? :D

W przypadku
osobistego podatek Belki naliczany jest przez bank, w przypadku firmowego -
właściciel sam musi zaksięgować sobie odsetki bankowe jako przychód
podlegający opodatkowaniu.

  Ściślej jest jeszcze inaczej: w przypadku konta osobistego bank
ma taki obowiązek jako płatnik, zaś w przypadku konta wykorzystywanego
do DG podatnik ma obowiązek doliczenia odsetek do przychodów
z DG.
  Przepisy NIE regulują przypadku, kiedy podatnik korzysta z konta
*wbrew* umowie - ale korzysta (do celów DG). Zapis stanowi, że
przedsiębiorca "dolicza do przychodu" i tyle (bez wyłączeń).

  Była w przeszłości dyskusja na ten temat, i ktoś wysunął tezę,
że jak podatnik bardzo nie chce aby odsetki były podwójnie
opodatkowane, to powinien doliczyć je do przychodów z DG (bo
musi, ustawa nie pozostawia wątpliwości) i wystąpić do
US o zwrot nadpłaty :|

[...]
- ma problem, bo ew. przychody uboczne (odsetki, wszelkie postacie
   "nagród za aktywność" czy co tam bank może "wrzucać na konto")
   nie zostały ujęte w przychodach DG

Są ujmowane i opodatkowane.

  Przez prowadzącego DG, czy masz na myśli że "przez bank"?
  Bo jak "przez bank", to patrz wyżej.
  Być może US na zasadzie "pani w okienku powiedziała" przepuści
niewpisywanie odsetek (zresztą są to w dzisiejszcych czasach na
ogół na tyle małe kwoty, że "ujdą" przy kontroli), ale ustawa
wątpliwości nie zostawia: trzeba samemu wpisać.
  To że bank "już opodatkował" nie zwalnia z doliczenia do przychodu,
nie ma takiego przepisu :(

pzdr, Gotfryd

dylemat księgowy