dylematy zwi±zane z dzia³aniem biura rachunkowego

Data: 2009-07-11 17:58:05
Autor: Zuzia
dylematy zwi±zane z dzia³aniem biura rachunkowego
Nie zra¿ajcie siê proszê ilo¶ci± tekstu, pytania s± krótkie i w miarê rzeczowe :)

Przed za³o¿eniem firmy, posz³am do doradcy podatkowego zapytaæ o kilka rzeczy, których nie wiedzia³am, co poskutkowa³o tym, ¿e mój portfel uszczupli³ siê o 100 z³ a po wyj¶ciu od szanownej pani doradcy wiedzia³am tyle samo, co przed wej¶ciem do jej gabinetu. Liczê wiêc po raz drugi na Wasz± pomoc :)

W zesz³ym miesi±cu z powodu niezadowolenia zrezygnowa³am z us³ug mojego biura rachunkowego i postanowi³am zaj±æ siê sama "papierkami" mojej firmy. W zwi±zku z tym, ¿e dla w³asnej satysfakcji sama tak¿e prowadzi³am KPiR w programie komputerowym, po odebraniu dokumentów z biura rachunkowego zauwa¿y³am kilka ró¿niæ miêdzy prac± moj± a firmy i powsta³o kilka dylematów, które chcia³abym rozwi±zaæ, ¿eby poprawnie prowadziæ osobi¶cie ksiêgowo¶æ w przysz³o¶ci.

Wydruk KPiR z biura rachunkowego pochodzi z programu "Ksiêga Przychodów i rozchodów Rachmistrz 4 EURO" - InSERT Wroc³aw.

1. Biuro rachunkowe rozdziela³o poszczególne pozycje na fakturze na oddzielne pozycje w ksiêdze. Przyk³ad: mam fakturê, na której widniej± towary handlowe oraz koszt wysy³ki kurierskiej tego towaru, no i w KPiR jest to rozbite na pozycje np. 1 i 2. Wspó³czujê ludziom, którzy prowadz± w ten sposób ksiêgi papierowe i milion razy wpisuj± to samo.

Mój program TGSoft'u "krzyczy", kiedy wpisze siê w ksiêdze dwa razy ten sam numer faktury, przez co ¶miem twierdziæ, ¿e mogê wpisywaæ ró¿ne pozycje z jednej faktury w jednej pozycji w ksiêdze, oczywi¶cie w ró¿nych polach ksiêgi.

Czy moje dzia³anie jest poprawne?

2. Mam faktury, na których znajduj± siê towary handlowe oraz koszt wysy³ki. Biuro rachunkowe koszt wysy³ki wpisywa³o (w osobnej pozycji w ksiêdze) jako "pozosta³e wydatki" w polu 13.

Moim zdaniem koszt wysy³ki, dostawy, wy³adowania, itp. powinno siê ksiêgowaæ w "koszty uboczne zakupu" pole 11.

Czy mam racjê?

3. Kiedy ja wysy³am klientowi paczkê z towarem u mnie zakupionym, wpisujê jako jedn± z pozycji na fakturze koszt wysy³ki (oczywi¶cie z 22% VAT).

Biuro kosztu wysy³ki towaru do klienta nie rozdziela³o z warto¶ci± samego towaru, po prostu wszystko by³o razem wpisane w pole 7 "warto¶æ sprzedanych towarów i us³ug".

Ja koszt wys³ania towaru do klienta wrzucam w pole 8 "pozosta³e przychody", poniewa¿ nie ja tê us³ugê ¶wiadczê, tylko poczta czy firma kurierska.

Które dzia³anie jest poprawne?

4. Biuro nie wpisa³o w ogóle w KPiR remanentów. Nie ma takiej pozycji ani przy rozpoczêciu dzia³alno¶ci firmy, ani na koniec roku, ani na pocz±tku roku kolejnego. Remanent oczywi¶cie im piêknie wydrukowa³am, podliczy³am, w PIT na zakoñczenie roku jest ujêty i wliczony do ostatecznego dochodu firmy.

Znalaz³am we wszelkich internetowych ¼ród³ach, ¿e remanent MUSI byæ ujêty w ksiêdze. W mojej KPiR wpisa³am wiêc remanenty jak zasugerowa³ program w polu 15 "Inne", bez podania pozycji w ksiêdze.

Czy dzia³anie biura jest tu niedopatrzeniem?

5. Biuro w polu 46 (teraz 48) deklaracji VAT-7, tj. "Nabycie towarów i us³ug pozosta³ych" podawa³o warto¶æ bez faktur z podatkiem zwolnionym.

Czyta³am (mo¿e nawet w Waszych dyskusjach), ¿e to wybór indywidualny, uzale¿niony od tego czy w rejestrze VAT uwzglêdnia siê faktury z VAT zwolnionym czy nie.

Ja w rejestrach VAT uwzglêdniam faktury ze wszystkimi stawkami VAT. Czy w zwi±zku z tym poprawnie bêdzie, je¶li dotychczas deklaracje VAT-7 by³y wypisywane bez pozycji ze zwolnionym VAT'em a teraz nagle od czerwca zacznê podawaæ w polu 48 warto¶æ netto wszystkich zakupów (równie¿ z VAT zwolnionym)? Oczywi¶cie ostateczny wynik deklaracji czyli kwota przechodz±ca na nastêpny miesi±c lub kwota podlegaj±ca zap³acie do US siê tu nie zmienia.

Odpowiedzi na którekolwiek z moich pytañ bêd± mi bardzo pomocne :)

Pozdrawiam,
Zuzia

Data: 2009-07-11 18:52:18
Autor: Tomek
dylematy związane z działaniem biura rachu nkowego
Dnia 11-07-2009 o 17:58:05 Zuzia <masinta@tenbit.pl> napisał(a):

1. Biuro rachunkowe rozdzielało poszczególne pozycje na fakturze na
oddzielne pozycje w księdze. Przykład: mam fakturę, na której widnieją
towary handlowe oraz koszt wysyłki kurierskiej tego towaru, no i w KPiR
jest to rozbite na pozycje np. 1 i 2. Współczuję ludziom, którzy
prowadzą w ten sposób księgi papierowe i milion razy wpisują to samo.

Mój program TGSoft'u "krzyczy", kiedy wpisze się w księdze dwa razy ten
sam numer faktury, przez co śmiem twierdzić, że mogę wpisywać różne
pozycje z jednej faktury w jednej pozycji w księdze, oczywiście w
różnych polach księgi.

Czy moje działanie jest poprawne?

IMHO nie ma przeszkód do księgowania tak czy siak, to ma znaczenie wyłącznie "technicze", natomiast podatkowego nie ma żadnego.

I jeszcze jedna uwaga - to że program nie pozwala na coś co jest zgodne z prawem
to pół biedy, gorzej jeśli nie pozwala zrobić czegoś co jest konieczne do bycia
w zgodzie z prawem :)

2. Mam faktury, na których znajdują się towary handlowe oraz koszt
wysyłki. Biuro rachunkowe koszt wysyłki wpisywało (w osobnej pozycji w
księdze) jako "pozostałe wydatki" w polu 13.

Moim zdaniem koszt wysyłki, dostawy, wyładowania, itp. powinno się
księgować w "koszty uboczne zakupu" pole 11.

Czy mam racjÄ™?

Zakładam że rozporzadzenie już "wciągnęłaś":
http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2003.152.0001475/Rozporzadzenie-Ministra-Finansow-w-sprawie-prowadzenia-podatkowej-ksiegi-przychodow-i-rozchodow.html

Wg objaśnień do wzoru księgi wychodzi mi że masz rację.
Ta kolumna 11 ma znaczenie przy remanencie, który możesz wycenić wg "cen zakupu"
albo "cen nabycia" - zgodnie ze słowniczniem w rozporządzeniu.

3. Kiedy ja wysyłam klientowi paczkę z towarem u mnie zakupionym,
wpisuję jako jedną z pozycji na fakturze koszt wysyłki (oczywiście z 22%
VAT).

Biuro kosztu wysyłki towaru do klienta nie rozdzielało z wartością
samego towaru, po prostu wszystko było razem wpisane w pole 7 "wartość
sprzedanych towarów i usług".

Ja koszt wysłania towaru do klienta wrzucam w pole 8 "pozostałe
przychody", ponieważ nie ja tę usługę świadczę, tylko poczta czy firma
kurierska.

Które działanie jest poprawne?

Sprzedaż też powinienna iść do kol. 8 bol nie Ty sprzedajesz tylko hurtownia ;)

4. Biuro nie wpisało w ogóle w KPiR remanentów. Nie ma takiej pozycji
ani przy rozpoczęciu działalności firmy, ani na koniec roku, ani na
początku roku kolejnego. Remanent oczywiście im pięknie wydrukowałam,
podliczyłam, w PIT na zakończenie roku jest ujęty i wliczony do
ostatecznego dochodu firmy.

Znalazłam we wszelkich internetowych źródłach, że remanent MUSI być
ujęty w księdze. W mojej KPiR wpisałam więc remanenty jak zasugerował
program w polu 15 "Inne", bez podania pozycji w księdze.

Czy działanie biura jest tu niedopatrzeniem?

Patrz: par. 27 rozporzÄ…dzenia

5. Biuro w polu 46 (teraz 48) deklaracji VAT-7, tj. "Nabycie towarów i
usług pozostałych" podawało wartość bez faktur z podatkiem zwolnionym.

Czytałam (może nawet w Waszych dyskusjach), że to wybór indywidualny,
uzależniony od tego czy w rejestrze VAT uwzględnia się faktury z VAT
zwolnionym czy nie.

To jest ciężkie do ugryzienia, chyba że skojarzysz że nikt nie zmusza do odliczenia VAT
(patrz art. 86 ustawy o podatku od towarów i usÅ‚ug  - "podatnik ma prawo (...)").
Skoro nikt nie zmusza, to odliczać nie trzeba. A skoro odliczać nie trzeba, to nie trzeba
wpisywać do VAT-7. Innymi słowy w polu "Nabycie towarów i usług pozostałych" nie wpisujesz
wszytskich nabyć, a tylko te od których chcesz odliczyć VAT. Skoro na fakturach bez VAT
nie ma co odliczać, to tym bardziej nic się nie stanie jak ich tam nie dodasz.
(chyba że rozliczasz się jakąś propocją czy innym sposobem który wymusza wpisywanie
także faktur zwolnionych.)
Oczywiście IMO, bo każdy się bawi na swój rachunek :)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-11 19:24:03
Autor: Zuzia
Tomek pisze:
[...]

wysyłki. Biuro rachunkowe koszt wysyłki wpisywało (w osobnej pozycji księdze) jako "pozostałe wydatki" w polu 13.

[...]

Rozumiem, że powyższe zdanie jest ironiczne? :) Może faktycznie zły przykład z tą pocztą czy kurierem, ale tak jakoś mi się skojarzyło :) Czyli wysyłkę wrzucić razem z towarem do 7 czy mogę to rozdzielić na 7 i 8?

[...]

No wiem, wiem, ale Wy tu macie większą moc przekonywania :))

[...]

Widzę, że tylko Tomek mnie tu troszkę lubi, czyżby pozostali do kobiet się zrazili? :) Może moje dylematy mogą być dla Was błahe, ale ja wyznaję zasadę, że lepiej 1000 razy zapytać, niż zrobić źle.

Data: 2009-07-12 00:03:36
Autor: Tomek
Dnia 11-07-2009 o 19:24:03 Zuzia <masinta@tenbit.pl> napisał(a):

Sprzedaż też powinienna iść do kol. 8 bol nie Ty sprzedajesz tylko hurtownia ;)

Rozumiem, że powyższe zdanie jest ironiczne? :) Może faktycznie zły

Jest ironiczne, tak żeby pokazać kontrast :)

przykład z tą pocztą czy kurierem, ale tak jakoś mi się skojarzyło :)
Czyli wysyłkę wrzucić razem z towarem do 7 czy mogę to rozdzielić na 7 i 8?

Tak myślę, aczkolwiek jeśli o mnie chodzi to dawno przestałem się przejmować
tym co do której kolumny (w sensie 7 czy 8), to jest tylko kwalifikacja techniczna
i nie rzutuje na rozliczenie podatków, więc nic złego się nie powinno stać
z powodu błędnej kwalifikacji.

Czy działanie biura jest tu niedopatrzeniem?

Patrz: par. 27 rozporzÄ…dzenia

No wiem, wiem, ale Wy tu macie większą moc przekonywania :))

To błąd, minister zapisał to w miarę jasno a to on tu kanon ustala :)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-12 00:18:06
Autor: Zuzia
dylematy związane z działaniem biura r achunkowego
Dziękuję Tomku za wszystko :) Masz u mnie dobre piwko :)

Życzę miłej nocy,
Zuzia

Data: 2009-07-13 10:02:55
Autor: Gotfryd Smolik news
dylematy związane z działaniem biura r achunkowego
On Sat, 11 Jul 2009, Zuzia wrote:

Widzê, ¿e tylko Tomek mnie tu troszkê lubi, czy¿by pozostali do kobiet siê zrazili? :)

  No, przy³azi, zadaje pytanie w sobotê i chce odpowiedzi "ju¿" ;)
  Za nerwowo dzia³asz :O

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-13 11:21:07
Autor: Zuzia
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Po prostu na inne posty by³y odpowiedzi a na moje s³abo :) Domy¶li³am siê oczywi¶cie, ¿e to kwestia weekendu :)

Zuzia

Data: 2009-07-14 23:42:18
Autor: Zuzia
[...]

Na podstawie kilku odpowiedzi na pit.pl (nie wiem oczywiście na ile można im wierzyć) wnioskuję, że przy towarze handlowym i koszcie wysyłki rozdziela się na kolumny 10 i 11, natomiast jeśli na fakturze są pozostałe wydatki i koszt wysyłki, to wszystko do jednego wora, tj. do 13.

Tylko teraz mi się nasunął kolejny problem (jeny, jak mnie to wkurza, że taka dociekliwa jestem). Często otrzymuję faktury, na których mam kilka pozycji, które są towarem i kilka - pozostałym wydatkiem. Gdzie wtedy idzie koszt wysyłki? :P

[...]

Tu Tomku wg pit.pl masz rację, sprzedaż towarów + koszt ich wysyłki w kol. 7.

Zuzia

Data: 2009-07-14 23:48:37
Autor: Tomek
Dnia 14-07-2009 o 23:42:18 Zuzia <masinta@tenbit.pl> napisał(a):

[...]

Z PIT.pl uciekaj :) Odpowiedzi poprawne mieszają się tam z błędnymi
i absurdalnymi, nigdy nie wiesz na którą trafiłaś.

Data: 2009-07-15 00:07:28
Autor: Zuzia
Tomek pisze:
[...]

No to mnie "pocieszyłeś". Prawie 11 zł na nich straciłam :P Myślę jednak, że zawsze można mieć dzięki takim serwisom jakiś dodatkowy punkt zaczepienia.

Czyli tak właściwie co należy robić? Dzwonić na infolinię podatkową, wysyłać pisma z prośbą o interpretację, iść do skarbówki czy modlić się, żeby nie mieć kontroli, albo żeby niczego nieprawidłowego nie znaleźli? Pytam zupełnie poważnie, bo naprawdę jestem w kropce.
W kompetencje biur rachunkowych i doradców podatkowych już nie wierzę.

Data: 2009-07-15 00:24:13
Autor: Tomek
Dnia 15-07-2009 o 00:07:28 Zuzia <masinta@tenbit.pl> napisał(a):

Tomek pisze:
[...]

A to już zależy czego szukasz - demokratycznej większości czy racji :)

[...]

IMHO najlepiej znaleźć zaufanego doradcę podatkowego. Może to być kosztowne (tzw. patałachom trzeba po drodze płacić),

Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-15 00:30:51
Autor: Zuzia

Tomek pisze:
[...]

Rację i tak ciężko zweryfikować, więc wydaje mi się, że ta większość pozostaje :)

[...]

Tylko po czym i kiedy poznam, że ten doradca porządny :) Mam nadzieję, że nie będę miała nowych dylematów a jak się pojawią, to będą związane z takimi dużymi zarobkami, które pozwolą mi na 100 najlepszych doradców :P

Data: 2009-07-15 12:01:41
Autor: Tomek

Tomek pisze:
[...]

:)

[...]

Powiem Ci, sądząc po dotychczasowych pytaniach, że masz tzw. "łeb na karku"
i wydaje mi się że bez problemu będziesz wiedzieć który doradca jest dobry.

Parę hintów z mojego doświadczenia: dobry doradca nie wie zawsze wszystkiego (bo to jest niemożliwe w naszym
systemie podatkowym), umie się do tego przyznać i wskazać metody wyjścia z sytuacji.
Jeśli do tego ma obłożenie postępowaniami, które to obłożenie nie wynika z jego wcześniejszych błędów...

Dobry doradca nie jÄ…ka siÄ™ (i nie chodzi mi o wadÄ™ wymowy),
nie wydaje dźwięków typu yyyy, yhmmm, eeeeee. Jeśli zna rozwiązanie to je przedstawia,
jeśli nie zna to tłumaczy które przepisy musi tutaj posprawdzać w lexie pod kątem
orzeczeń. Na większość codziennych problemów mówi: "wygrałem to już 3 razy w WSA,
więc proszę się uspokoić i zrobić tak i tak", albo: "tutaj jest małe ryzyko,
bo przepisy są sprzeczne, więc ja doradzam to i to, w międzyczasie piszemy wniosek
o wiążącą, a jakby coś się stało to to jest mój zawód i liczę się z ryzykiem
więc mam OC do 1mln zł" - oczywiście całość utrwalona pisemnie bez żadnych problemów.

To trochę tak jak z lekarzem - wolę pójść do lekarza który mówi co robi, mówi że nie jest
pewie tego i tego więc wypisze takie i takie badania żeby się upewnić bo to może być
A, B lub C i nie chce w ciemno wypisywać żadnych medykamentów - niż do "experta z polecenia",
którego experctwo jest poparte jedynie wyniosłością i milczeniem oraz wypisaną receptą
nie-wiadomo-na-co. Być może faktycznie jest to expert z darem, ale ja nie mam pojęcia
co siÄ™ dzieje i nie mogÄ™ w żaden sposób zweryfikować tego czy Buferaximosim  564
ma wyleczyć, ma być na chwilę żeby osiągnąć jakiś wstępny efekt, czy o co chodzi?

Takie moje 0,02$

--
Pozdrawiam,Tomek

Data: 2009-07-15 12:33:57
Autor: Zuzia

Tomek pisze:
[...]

Dziękuję bardzo za wskazówki, doceniam i myślę, że innym też się przydadzą.

Data: 2009-07-15 00:12:31
Autor: Gotfryd Smolik news
dylematy związane z działaniem biura rachu nkowego
On Tue, 14 Jul 2009, Tomek wrote:

Dnia 14-07-2009 o 23:42:18 Zuzia <masinta@tenbit.pl> napisa³(a):

Na podstawie kilku odpowiedzi na pit.pl (nie wiem oczywi¶cie na ile

Z PIT.pl uciekaj :) Odpowiedzi poprawne mieszaj± siê tam z b³êdnymi
i absurdalnymi, nigdy nie wiesz na któr± trafi³a¶.

  Y, to chyba dobrze - mo¿na sobie quiz zrobiæ na wybrany temat ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-15 00:11:34
Autor: Gotfryd Smolik news
dylematy związane z działaniem biura r achunkowego
On Tue, 14 Jul 2009, Zuzia wrote:

Tylko teraz mi siê nasun±³ kolejny problem (jeny, jak mnie to wkurza, ¿e taka dociekliwa jestem). Czêsto otrzymujê faktury, na których mam kilka pozycji, które s± towarem i kilka - pozosta³ym wydatkiem. Gdzie wtedy idzie koszt wysy³ki? :P

IMO tak jak przy pe³nej ksiêgowo¶ci - "proporcjonalnie".
  Czyli jak mamy (na jednej f-rze) zakup 2000 z³ towarów oraz 500 z³
wyposa¿enia, to 4/5 kosztów przesy³ki id± w "uboczne TH", za¶
1/5 - w ogólne.
  Przy czym z góry powiem, ¿e jakby na mnie trafi³o, to nie wykluczam
¿e pozwoli³bym sobie na ograniczenie biurokracji i wrzucenie
ca³o¶ci w "ogólne", najwy¿ej kontrola siê kilkunastu z³ przyczepi
- to przecie¿ dobrze, jak kontrola co¶ znajdzie, nie? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-15 00:18:13
Autor: Zuzia
[...]

No tak, nawet logiczne, pomy¶lê nad tym o "normalnej" godzinie :)

 Przy czym z góry powiem, ¿e jakby na mnie trafi³o, to nie wykluczam
¿e pozwoli³bym sobie na ograniczenie biurokracji i wrzucenie
ca³o¶ci w "ogólne",

Pewnie te¿ bêdê tak robiæ, bo komu by siê chcia³o tyle liczyæ...

najwy¿ej kontrola siê kilkunastu z³ przyczepi
- to przecie¿ dobrze, jak kontrola co¶ znajdzie, nie? ;)

Tego nie wiem i nie mam ochoty sprawdzaæ :)

Data: 2009-07-15 00:26:48
Autor: Tomek
dylematy związane z działaniem biura rachu nkowego
Dnia 15-07-2009 o 00:18:13 Zuzia <masinta@tenbit.pl> napisał(a):

najwyżej kontrola się kilkunastu zł przyczepi
- to przecież dobrze, jak kontrola coś znajdzie, nie? ;)

Tego nie wiem i nie mam ochoty sprawdzać :)

Pyt: z czego jest rozliczana kontrola?
Odp: ze znalezionych uchybień.
Pyt: czy kontrola ma ochotę pracować za 1200zł?
Odp: nie bardzo, bo jeszcze za paliwo płaci z własnej
kieszeni
Pyt: to co zrobić żeby obie strony były zadowolone
i nie było przestępstwa?
Odp: dać im to czego szukają, w wielkości takiej
żeby nie zabolało :)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-15 00:39:02
Autor: Zuzia
Tomek pisze:
[...]

Naprawdę dobre :) Dzięki za odrobinę śmiechu w tej masakrze i bezsilności jaką od kilku dni czuję :) W skarbówce na moim osiedlu poszukują pracowników na zastępstwo, może się zgłoszę, to jakieś chody (chyba "ch") by były :)

Data: 2009-07-12 10:31:28
Autor: cef
Tomek wrote:

[...]

Tyle tylko, że w przepisie mowa jest o samym wpisie,
a nie technicznie jakie wartości i w jakie kolumny.
(może się trafić taki podatnik, który uzna, że się nie da wpisać,
bo ma np 25 pozycji spisu, a kolumn tylko 17 czy 18 :-)

Dlatego wg mnie wystarczy jakakolwiek wzmianka,
byleby zaznaczyć, że został remanent
 uwzglÄ™dniony w rozliczeniu rocznym.

Data: 2009-07-13 10:01:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 12 Jul 2009, cef wrote:

Tomek wrote:

[...]

Patrz: par. 27 rozporz±dzenia

Tyle tylko, ¿e w przepisie mowa jest o samym wpisie,
a nie technicznie jakie warto¶ci i w jakie kolumny.
(mo¿e siê trafiæ taki podatnik, który uzna, ¿e siê nie da wpisaæ,
bo ma np 25 pozycji spisu, a kolumn tylko 17 czy 18 :-)

  Czekaj, czekaj, IMO ma tu miejsce nieporozumienie.
  Do KPiR wpisujemy *SUMÊ* ze spisu! - jedna pozycja, a nie sam arkusz
spisowy.

Dlatego wg mnie wystarczy jakakolwiek wzmianka,
byleby zaznaczyæ, ¿e zosta³ remanent
uwzglêdniony w rozliczeniu rocznym.

  IMO zdecydowanie nie wystarczy - ma byæ podana kwota sumy remanentowej,
bo j± uwzglêdnia siê w wyliczaniu dochodu :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-13 10:09:40
Autor: cef
Gotfryd Smolik news wrote:

 Czekaj, czekaj, IMO ma tu miejsce nieporozumienie.
 Do KPiR wpisujemy *SUMÊ* ze spisu! - jedna pozycja, a nie sam arkusz
spisowy.

Dos³ownie jest w przepisach:
"...Podatnicy s± obowi±zani do sporz±dzenia i wpisania do ksiêgi spisu z natury..."
i co by¶ nie wymy¶li³, to zawsze siê znajdzie kto¶, kto zechce wpisaæ ca³y.

[...]

No przez tê wzmiankê, to ja rozumiem w³a¶nie tê uwzglêdnian± sumê.
To jest jakie¶ minimum informacji.

Data: 2009-07-13 11:39:16
Autor: Zuzia
Gotfryd Smolik news pisze:
On Sun, 12 Jul 2009, cef wrote:

Tomek wrote:

[...]

Oczywi¶cie wpisa³am tylko kwotê. Aczkolwiek w paragrafie 29, pkt 5 rozporz±dzenia w sprawie prowadzenia podatkowej ksiêgi przychodów i rozchodów podano:

"Spis z natury musi byæ wpisany do ksiêgi wed³ug poszczególnych rodzajów jego sk³adników lub w jednej pozycji (sumie), je¿eli na podstawie spisu zosta³o sporz±dzone odrêbne, szczegó³owe zestawienie poszczególnych jego sk³adników. Zestawienie przechowuje siê ³±cznie z ksiêg±."

Nie wiem czy s³usznie, ale ja to rozumiem w ten sposób, ¿e mo¿na wpisaæ wszystko do ksiêgi zamiast sporz±dzaæ osobny wpis.

[...]

W ka¿dym razie muszê tu zwróciæ czê¶ciowo honor mojemu by³emu biurowi rachunkowemu, poniewa¿ znalaz³am wpis o remanencie na druku KPiR podsumowuj±cym poszczególne miesi±ce tego roku. Natomiast remanent przy rozpoczêciu dzia³alno¶ci oraz na koniec roku jest podany tylko przy obliczeniach dochodu rocznego, nie ujêto ich w ¿adnej KPiR.

Zuzia

dylematy zwi±zane z dzia³aniem biura rachunkowego