Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   dynamo - dylemat

dynamo - dylemat

Data: 2009-12-11 09:34:13
Autor: kleju
dynamo - dylemat
Odbudowywuje sobie stary rower do jezdzenia miesjsko-zakupowego i chce zamontowac na nim oswietlenie zasilane dynamem. Nie zebym do led-ow czy innych bateyjowych swiatelek cos mial. Po prostu taka mam fanaberie.
Potrzebuje opini na nastepujcy temat. Czy jest roznica miedzy dynamem za 159 i 25 zloty:
http://www.rowerystylowe.pl/dynama-dynama-tradycyjne-c-24_284_147_319.html

I czy jakbym na przyklad kupil takie cos:
http://www.allegro.pl/item844768094_dynamo_do_roweru_mifa.html

to byla by jakas roznica funkcjonalna?
W sumie rower jest stary to moze by i nawet bardziej to stare pasowalo, ale mi chodzi raczej o walory funkcjonalne.

Moze ktos ma doswiadczenie i cos sensownego by podpowiedzial
pozdrawiam
Kleju

Data: 2009-12-11 10:49:56
Autor: Jacek Maciejewski
dynamo - dylemat
Dnia Fri, 11 Dec 2009 09:34:13 +0100, kleju napisał(a):

to byla by jakas roznica funkcjonalna?

Trochę się pom±drzę. Dynamo powinno mieć wła¶ciwy zakres obrotów więc
trzeba by policzyć to na kartce wychodz±c z ¶redniego tempa jazdy, ¶rednicy
koła i rolki dynama. A poza tym stare dynama maj± wytarte z±bki na rolkach
a jak nowe natniesz to podr± ci oponę. W nowych dynamach rolki s±
plastykowe, IMO bardzo to podejrzane dla mnie je¶li chodzi o trwało¶ć.
Reszta mało ważna.
--
Jacek

Data: 2009-12-11 11:06:15
Autor: Tomasz
dynamo - dylemat
Najstarsze dynamo jakie używam jest niemieckie z lat 50tych i działa, i nawet hałasuje (¶wiszcze) mniej niż rometowskie z lat 80tych. Różnic oporu ruchu lub intensywno¶ci ¶wiecenia nie stwierdzam.

Najwyżej dasz now± główkę ciern±, je¶li oryginalna będzie się ¶lizgała, lub drapała oponę. Te główki s± często przykręcane, wymienne, rzadko odlewane na stałe. Gorzej z zewnętrznym mocowaniem kabla (stare dynama s± na 1 kabel, a drugi biegun to masa, nowsze na + i -), bywa przerdzewiałe, beyond repair. Gł. na to zwróć uwagę.

T

Data: 2009-12-12 00:08:20
Autor: Gotfryd Smolik news
dynamo - dylemat
On Fri, 11 Dec 2009, Jacek Maciejewski wrote:

Trochę się pom±drzę. Dynamo powinno mieć wła¶ciwy zakres obrotów więc
trzeba by policzyć to na kartce wychodz±c z ¶redniego tempa jazdy, ¶rednicy
koła i rolki dynama.

  Skre¶l ¶rednicę koła.
  Naprawdę, czy przełożenie na kole wyniesie 1:1,01 czy 1:1,02 będzie bez
znaczenia (tym bardziej w porównaniu z po¶lizgiem).
  To jedna z pułapek, na któr± łatwo się nadziać :) - dla dynama
"rolkowego" rozmiar koła jest bez znaczenia.
  Dynamo (takie) praktycznie "jedzie po drodze".

A poza tym stare dynama maj± wytarte z±bki na rolkach

....czasami zadowalaj±ce wyniki da gumowa nakładka, oczywi¶cie kosztem
przełożenia (w skali znacznie istotniejszej niż rozmiar koła :D)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-12-14 03:35:04
Autor: Saurus
dynamo - dylemat
On 12 Gru, 00:08, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
...czasami zadowalaj±ce wyniki da gumowa nakładka, oczywi¶cie kosztem
przełożenia (w skali znacznie istotniejszej niż rozmiar koła :D)

Nakładka ładnie wycisza ale ¶nieg i woda sprawiaj± że nieruchoma rolka
z tak± nakładk± slizga się po oponie co miałem okazję dzisiaj
zaobserwować. Za to bez niej dynamo z plastikow± rolk± wydaje wysoki
dĽwięk ostrzegaj±cy pieszych :-)

Data: 2009-12-11 14:19:06
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
dynamo - dylemat
kleju bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skre¶lić):
Moze ktos ma doswiadczenie i cos sensownego by podpowiedzial

A dlaczego nie chcesz piasty z dynamem? Stawia dużo mniejsze opory i, IMO,
trudniej o uszkodzenie go.

--
Pozdrowienia,                            | Próżno¶ repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies cię j***ł,
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2009-12-11 14:35:57
Autor: kleju
dynamo - dylemat
A dlaczego nie chcesz piasty z dynamem? Stawia dużo mniejsze opory i, IMO,
trudniej o uszkodzenie go.

bo mam juz kolo gotowe, a proby przeplatania go z taka piasta bym nawet nie probowal.
Kleju

Data: 2009-12-11 14:47:20
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
dynamo - dylemat
kleju bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skre¶lić):
A dlaczego nie chcesz piasty z dynamem? Stawia dużo mniejsze opory i, IMO,
trudniej o uszkodzenie go.

bo mam juz kolo gotowe, a proby przeplatania go z taka piasta bym nawet nie probowal.

Serwis zrobi to za 15-20zł, niczego nie musisz przeplatać.

--
Pozdrowienia,                            | Próżno¶ repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies cię j***ł,
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2009-12-11 15:21:52
Autor: Wojtek Paszkowski
dynamo - dylemat
"Marek 'marcus075' Karweta" <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> wrote in message news:1c2f2a1tjuif9.dlgpedaluje.ile.moze...

A dlaczego nie chcesz piasty z dynamem? Stawia dużo mniejsze opory

taaak, oczywi¶cie... Zwłaszcza bez obci±żenia...
Dynamopiasta ma wyraĽn± przewagę dopiero przy niekorzystnych warunkach pogodowych, ew. w czysto terenowej jeĽdzie, b±dĽ przy korzystaniu z opon niekompatybilnych z dynamem (np. szosowych). Przy dużym udziale jazdy w dzień, zwłaszcza na dużych dystansach, butelka msz jest korzystniejsza.

pozdr

Data: 2009-12-11 14:54:01
Autor: Rafał VFR
dynamo - dylemat
A ja mam starego passata ze starym dynamem.
My¶lałem, żeby je sci±gn±ć, bo w sumie po co ale i nie przeszkadza więc zostało.
Teraz coraz szybciej ciemno więc się przydaje.
Hałas w pień, rower pomimo tak dużych kól po zaprzestaniu pedałowania zwalnia ale jechać sie da.
Jest mi wszystko jedno jak szybko się powinno kręcić, nie wierze, że trzeba cokolwiek liczyć żeby je kupić.
Jak± zasad± ja bym się kierował - dynamo do mieszczucha nie może być warte więcej niż cały rower :-)
--
Pozdrawiam
Rafal VFR
GG 85456
http://www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski

Data: 2009-12-11 15:16:37
Autor: Wojtek Paszkowski
dynamo - dylemat
"kleju" <pk@pro.onet.pl> wrote in message news:hft066$ab5$1news.onet.pl...

Odbudowywuje sobie stary rower do jezdzenia miesjsko-zakupowego i chce
zamontowac na nim oswietlenie zasilane dynamem. Nie zebym do led-ow czy
innych bateyjowych swiatelek cos mial.

dynamo rzecz słuszna, ale dlaczego skreślać ledy? Nadają się wręcz idealnie
do zasilania dynamem, a wygoda użytkowania, bezpieczeństwo i ilość światła
jest nieporĂłwnywalna z oĹ›wietleniem ĹĽarĂłwkowym. Z racji ograniczonej moĹĽliwoĹ›ci uzyskiwania wiÄ™kszego obciÄ…ĹĽenia przy oĹ›wietleniu diodowym, mniejsze jest ryzyko poĹ›lizgu rolki.  Na dodatek nie trzeba rezygnować ze starych lampek, wystarczy je odrobinÄ™ przerobić (wĹ‚aĹ›nie jestem na etapie modernizacji oryginalnego oĹ›wietlenia od Rometa Canyona ;)

Potrzebuje opini na nastepujcy temat. Czy jest roznica miedzy dynamem za
159 i 25 zloty:
http://www.rowerystylowe.pl/dynama-dynama-tradycyjne-c-24_284_147_319.html
(...)
to byla by jakas roznica funkcjonalna?

mam spore doświadczenie z tym dynamem za 159 zł (choć kupiłem je akurat
sporo taniej) i pospolitą tanią chińszczyzną za 10zł. Przy przyzwoitych warunkach i
umiarkowanych prędkościach różnice w pracy są w zasadzie niezauważalne.
Podejrzewam, że szczegóły wychodzą przy intensywniejszej eksploatacji -
większość tanich dynam, które widziałem, po kilkuset km użytkowania (albo i
mniej) była padnięta. Mój Dymotec kilkukrotnie zaliczał prędkości w
okolicach 60kmh i jest ok (z testĂłw na pilom.com wynika, ĹĽe nawet
długotrwałe traktowanie większymi prędkościami mu nie szkodzi) - natomiast
zwykłe dynamo potraktowane takimi prędkościami pewnie by się szybko zatarło.
Niezawodnie działał podczas deszczowej przeprawy przez mazistą błotnistą
breję, po dokręceniu docisku na max nie wpadał w poślizg przy > 50kmh w
intensywnym deszczu (na tyle ile można to stwierdzić jadąc z taką prędkością
po ruchliwej drodze ;)

Generalnie Dymoteka bym szczerze polecał, choć przy tak wysokiej cenie B&M raczej
skusiłbym się na Bastę HR Traction - koszt coś koło 50-60zł, a wygląda
solidnie i teĹĽ ma wymienne rolki (do dostania w PL). Na pilom.com jest
porĂłwnanie tych dwĂłch butelek - Basta nie wypada gorzej, w zasadzie jedynÄ…
przewagą B&M jest regulacja docisku (przy suchych warunkach można nastawić
mały docisk, Dynotec pracuje wtedy w zasadzie niezauważalnie, nie ślizgając się przy tym nawet na
gładkiej oponie i przy większych prędkościach)

pozdr

Data: 2009-12-11 21:24:03
Autor: Faja
dynamo - dylemat
Dnia Fri, 11 Dec 2009 09:34:13 +0100, kleju <pk@pro.onet.pl>
napisał(a):

Odbudowywuje sobie stary rower do jezdzenia miesjsko-zakupowego i chce zamontowac na nim oswietlenie zasilane dynamem. Nie zebym do led-ow czy innych bateyjowych swiatelek cos mial. Po prostu taka mam fanaberie.
Potrzebuje opini na nastepujcy temat. Czy jest roznica miedzy dynamem za 159 i 25 zloty:
http://www.rowerystylowe.pl/dynama-dynama-tradycyjne-c-24_284_147_319.html

I czy jakbym na przyklad kupil takie cos:
http://www.allegro.pl/item844768094_dynamo_do_roweru_mifa.html

to byla by jakas roznica funkcjonalna?
W sumie rower jest stary to moze by i nawet bardziej to stare pasowalo, ale mi chodzi raczej o walory funkcjonalne.

Moze ktos ma doswiadczenie i cos sensownego by podpowiedzial

  Polecam te   Dynamo AXA HR Traction Power Control    ma
zabezpieczenia posiada dwa gniazda jeździłem z nim parę lat. Te za 159
kupiłem za 60 zł jest lżejsze i ma regulowany docisk do opony zbędny
bajer.  ZakĹ‚adaj na tylne koĹ‚o.

    Po zdrĂłwka   Wiesiek.


--
       Faja  (Wiesiek)

         GG: 3645067

Data: 2009-12-12 19:09:39
Autor: Piotr \"Curious\" Slawinski
dynamo - dylemat
kleju wrote:

Odbudowywuje sobie stary rower do jezdzenia miesjsko-zakupowego i chce
zamontowac na nim oswietlenie zasilane dynamem. Nie zebym do led-ow czy
innych bateyjowych swiatelek cos mial. Po prostu taka mam fanaberie.
Potrzebuje opini na nastepujcy temat. Czy jest roznica miedzy dynamem za
159 i 25 zloty:
http://www.rowerystylowe.pl/dynama-dynama-tradycyjne-c-24_284_147_319.html
I czy jakbym na przyklad kupil takie cos:
http://www.allegro.pl/item844768094_dynamo_do_roweru_mifa.html

mam w uzyciu kilka dynamek 'klasycznych' :

 dwa w duzym rowerze nsu na cienkich oponkach (dwa bo ma lacznie 12W w ledach na przodzie...) :
-jedno 'elephant' - http://www.flickr.com/photos/tyrannous/3050820956/ cos takiego kosztowalo ~30 ziko, jest dosc ciezkie, ale solidne, jesli uzywasz klasycznych zarowek to zaleta beda dwa uzwojenia, jedno 12V (~500mA) , drugie 2.5V (potrafi dac ~1A). sprzedawane jest z wlasnym uchwytem na rame.

potrafi chodzic troche glosno przy max obciazeniu

-drugie 'union' - podobne do tego http://www.allegro.pl/item848501317_pradnica_dynamo_aluminiowe_nowe_super_cena.html

jedno uzwojenie, 6V/500mA. nie wiem ile kosztowalo, dostalem 'w spadku'.

oba maja metalowa rolke, z czego 'union' ma lepsza oba zrobily spory przebieg, bo nie sa podnoszone - w dzien laduja baterie pomocnicze do LED'ow, czyli chodza praktycznie non-stop. mialem takze takie tanie marketowe plastikowe - rolka sie starla, lozyskowanie sie rozlecialo, potrafilo tez wpadac w rezonans robiac przy tym duzo halasu. no i jeszcze jedno, przy obecnym 'miejskim' skladaku, takie klasyczne od rometa. dostalem razem z rowerem,  juz zdrowo dobite, z urwana osia od wewn. magnesu. rolka rowniez metalowa. po naprawie (przyklejeniu osi do magnesu) chodzi ok nadal, rowniez 'non-stop' bo rowniez laduje baterie. oczywiscie wszystkie nie maja porownania do dynama w piascie (rowniez mam takowe, zastapilo ten marketowy badziew co sie rozlecial) - mysle ze zamiast kupowac 'zwykle-niezwykle' dynamo za 150 pln lepiej kupic najtansze dynamo w piascie (~80pln na allegro + przewiniecie kola 20 pln + szprychy = wyjdzie ciut taniej a o NIEBO lepiej)  --

dynamo - dylemat

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona