dysk sieciowy, albo synchronizacja lokalnych?

Data: 2011-02-15 11:44:26
Autor: Piotr Wozniacki
dysk sieciowy, albo synchronizacja lokalnych?
Mam problem, a są w nim aspekty zarówno sprzętowe jak i programowe - proszę więc Moderatora o wyrozumiałość :)

Otóż często pracuję "na 2 komputery" w swoim mini-biurze (laptop plus silna stacja robocza do obliczeń w drugim pomieszczeniu, obsługiwana przez Remote Desktop). Chciałbym, aby przynajmniej jedna pratycja dyskowa była zawsze dostępna z obu (nawet gdy drugi jest wyłączony), i aby zawsze zawierała identyczne wersje plików. Pytania:

1. Sprzętowe

Najprościej byłoby używać dysku sieciowego (mam router Linksys WRT350N, z możliwością podpięcia dysku pod USB). Ale prędkość takiego dysku z obu komputerów to zaledwie 5-7 MB/s max - czy tak być musi, i co jest wąskim gardłem? Sieć jest 100 Gbps...

2. Software'owe

Ponieważ powyżej wspomniana prędkość dysku sieciowego jest stanowczo zbyt mała, zmuszony jestem używać jednej z partycji stacji roboczej, i mapować ją na laptop. Ale chciałbym, aby zawartość dysku lokalnego w laptopie zawsze odpowiadała tej w stacji roboczej; jakim narzędziem (najlepiej windowsowym, albo freeware) mogę synchronizować katalogi na tych dyskach w taki sposób, aby:

- mieć w nich "sumę" zawartości z laptopa i z dysku zdalnego

- mieć w tej zawartości zawsze najnowsze wersje plików?

Domyślam się, że to błahostka - ale nie jestem fachowcem IT, więc proszę o pomoc

Piotr

Data: 2011-02-15 11:14:15
Autor: Wojtek
dysk sieciowy, albo synchronizacja lokalnych?
zdecydowanie programowa kwestia ;)

Po pierwsze sieć jest raczej 100Mb a nie 100Gb ;)
Po drugie wstawienie dysku USB podpiętego do routera jest najprostszym
rozwiÄ…zaniem. Sam mam podobnÄ… konfiguracjÄ™.
Na stacjach doinstaluj sobie coś do synchronizacji katalogów, jest tego
sporo free/komercja i po kłopocie. Może i coś jest do tego celu w
Windowsie ale nigdy nie szukałem.
Z szybkością transferu wiele nie zrobisz ale wbrew pierwszemu wrażeniu
nie jest to takie uciążliwe no chyba, że przewalasz naprawdę b.duże
pliki.

--
Wojtek

Data: 2011-02-15 12:29:30
Autor: Shaman
dysk sieciowy, albo synchronizacja lokalnych?
Dnia 15-02-2011 o 12:14:15 Wojtek <nick0000@gazeta.pl> napisa³(a):

zdecydowanie programowa kwestia ;)

Po pierwsze sieæ jest raczej 100Mb a nie 100Gb ;)
Po drugie wstawienie dysku USB podpiêtego do routera jest najprostszym
rozwi±zaniem. Sam mam podobn± konfiguracjê.
Na stacjach doinstaluj sobie co¶ do synchronizacji katalogów, jest tego
sporo free/komercja i po k³opocie. Mo¿e i co¶ jest do tego celu w
Windowsie ale nigdy nie szuka³em.
Z szybko¶ci± transferu wiele nie zrobisz ale wbrew pierwszemu wra¿eniu
nie jest to takie uci±¿liwe no chyba, ¿e przewalasz naprawdê b..du¿e
pliki.

Do synchronizacji polecam Microsoftowe darmowe narzêdzie SyncToy 2.1.

--
PZDR
Shaman

Data: 2011-02-15 13:20:42
Autor: Piotr Wozniacki
dysk sieciowy, albo synchronizacja lokalnych?

Użytkownik "Wojtek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:xn0haebwk2e6xgc000@news.gazeta.pl...

[...]

Sorry - jasne że 100 Mbps, nie Gbps - aż takim lamerem nie jestem; ot czeski błąd :)

Jeżeli "zakwalifikowałem" kwestię do częściowo sprzętowej, to właśnie ze względu na owe transfery dysku podpiętego pod router. Nie mam w tym rozeznania, więc dopuszczałem możliwość że mój router po prostu ma takie ograniczenie sprzętowe, a na innych (czytaj: nowszych i/lub droższych) możliwe jest uzyskanie transferów, ograniczonych tylko przez USB (jak wiadomo, w praktyce ok. 30 MB/s) albo sieć (w moim przypadku, trochę ponad 10 MB/s). A tu tylko 5 MB/s.

No ale piszesz, że z tym "wiele nie zrobię" - dlaczego? Wszystkie routery tak przycinają pasmo podłączonych do nich dysków? Bo widzisz, faktycznie "przewalam bardzo duże pliki" ...

Piotr

dysk sieciowy, albo synchronizacja lokalnych?