dysk zewn臋trzny 2,5" ok. 1TB - jaki?

Data: 2011-03-02 07:09:10
Autor: Rafa艂 艁ukawski
dysk zewn臋trzny 2,5" ok. 1TB - jaki?
On 2011-03-01 17:29, gordom wrote:
Witam.
Zamierzam kupi膰 dysk zewn臋trzny ok. 1TB (ma s艂u偶y膰 przede wszystkim do
przechowywania kopii bezpiecze艅stwa dysku systemowego). Chcia艂bym aby
nie wymaga艂 dodatkowego zasilania (tylko przez port USB). Zastanawiam

To jest pytanie kt贸re powtarza si臋 od powstania USB. Nie ma dysku HDD na usb2.0, kt贸ry na 100% nie b臋dzie wymaga艂 dodatkowego zasilania, poniewa偶 obecnie produkowane dyski pobieraj膮 w czasie startu wi臋cej pr膮du ni偶 przewiduje specyfikacja USB2.0

To nie znaczy, 偶e kto艣 nie wyprodukuje takiego dysku (niekt贸re WD maj膮 mo偶liwo艣膰 zmniejszenia poboru pr膮du podczas rozruchu, ale nie wiem czy schodza ponizej 0.5A (2.5W).

To nie znaczy, ze nie mozna stworzyc obudowy, ktora bedzie przez chwile sie ladowac by dac dodatkowy prad dla dysku.

W/w nikt sie jednak nie bedzie przejmowal, powsta艂o USB3.0, kt贸re rozwi膮zuje te problemy (daje prad by definition - do 900mA)

si臋 nad Seagate FreeAgent GoFlex STAA1000200 (USB 2.0) lub STAA1000201
(USB 3.0 -> tak przysz艂o艣ciowo ;-). Mo偶e kto艣 ma do艣wiadczenie z kt贸rym艣
z tych dysk贸w i mo偶e si臋 podzieli膰 spostrze偶eniami?

W praktyce:
- kazdy dysk USB 2.0 ma lub powinien miec kabelek USB z 2 koncowkami od strony komputera.
- w 80-90% przypadkow dysk USB2.0 (dowolny) mozna podlaczyc jednym kabelkiem do komputera/laptopa i bedzie dzialal poniewaz gniazda te daja wiecej proadu niz przewiduje specyfikacja, ale spotkalem sie z sytuacjami, ze w ten sposob spalono plyte glowna (to raczej wina konstrukcyjna plyty)

Poslugiwanie sie modelami dyskow zewnetrznych zamiast kombinacjami dysk HDD + obudowa nie ma sensu, poniewaz praktycznie zaden producent nie da Ci gwarancji, ze nie bedzie zmienial dyskow w tych obudowach, raz moze byc urzadzenie, ktore pobiera troche wiecej pradu, raz troche mniej. Wiec trudno to porownywac.

Z g贸ry dzi臋ki
gordom

P.S. A mo偶e wybra膰 co艣 innego? Mo偶e np.: WD My Passport Essential SE
WDBABM0010BBK 1TB?

J/W. Nie wiadomo co siedzi w KONKRETNYM modelu w/w produktu.

Dyski USB2.0 zazwyczaj nie wymagaja dodatkowego zasilania jezeli podlaczysz je dwoma wtyczkami USB do komputera (najlepiej do roznych par port贸w)

Data: 2011-03-02 10:47:25
Autor: gordom
dysk zewn阾rzny 2,5" ok. 1TB - jaki?
W dniu 2011-03-02 07:09, Rafa kawski pisze:
[...]

Dzi阫i za rzeczow odpowied. Czyli jak rozumiem twoja rada by砤by taka 縠by kupi oddzielnie obudow (najlepiej z USB 3.0 bo "zapodaje wi阫szy" pr眃) i oddzielnie konkretny wybrany przeze mnie dysk - czy tak?

Odno秐ie tego co napisa砮. Kontaktowa砮m si kilka dni temu z supportem zar體no WD jak i Seagate. W WD nic mi nie powiedzieli konkretnego - odes砤li na stron i tyle. A w Seagate sprawiali wra縠nie, 縠 jednak co nieco na temat swoich produkt體 wiedz: powiedzieli m.in. ile talerzy zawieraj poszczeg髄ne dyski zale縩ie od pojemno禼i. To by mog硂 wskazywa, 縠 jednak wiedz co wk砤daj do 秗odka ;-)
pozdr.,
gordom

Data: 2011-03-02 11:26:01
Autor: Przemys砤w Ryk
dysk zewn阾rzny 2,5" ok. 1TB - jaki?
Dnia Wed, 02 Mar 2011 10:47:25 +0100, gordom napisa(a):

[...]

Masz w komputerach, w po潮czeniu z kt髍ymi b阣ziesz u縴wa tego dysku, porty
USB 3.0?

(ciach...)

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Boksera obrazi mo縠 ka縟y, ale nie ka縟y zd笨y przeprosi.              ]

Data: 2011-03-02 11:35:56
Autor: gordom
W dniu 2011-03-02 11:26, Przemys砤w Ryk pisze:
Masz w komputerach, w po潮czeniu z kt髍ymi b阣ziesz u縴wa tego dysku, porty
USB 3.0?
Nie. Tak jak wcze秐iej pisa砮m USB 3.0 to w moim przypadku raczej zakup z my秎 o przysz硂禼i. M骿 komputer w obecnej konfiguracji nie jest wyposa縪ny w port USB 3.

pozdr.,
gordom

Data: 2011-03-02 11:48:29
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-02 11:35, gordom wrote:
W dniu 2011-03-02 11:26, Przemys艂aw Ryk pisze:
Masz w komputerach, w po艂膮czeniu z kt贸rymi b臋dziesz u偶ywa艂 tego dysku,
porty
USB 3.0?
Nie. Tak jak wcze艣niej pisa艂em USB 3.0 to w moim przypadku raczej zakup
z my艣l膮 o przysz艂o艣ci. M贸j komputer w obecnej konfiguracji nie jest
wyposa偶ony w port USB 3.

Je偶eli masz PC (nie laptop) - polecam: http://luktronik.pl/pl/p/Transcend-PCI-Express-kontroler-2x-USB3.0/211 (niekoniecznie tutaj, zwracam uwage na marke). Lub ew. inne markowe (asus wypu艣ci艂 kombajn USB3.0 + SATAIII)

Generalnie jest np. problem z tzw. unitekami (china), kt贸re nie daj膮 wystarczaj膮cego produ zgodnego ze specyfikacj膮 USB3.0 - nie kupuj tego.

pozdr.,
gordom

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-02 12:36:05
Autor: Wojtek
Rafa艂 艁ukawski wrote:

Je偶eli masz PC (nie laptop) - polecam:
http://luktronik.pl/pl/p/Transcend-PCI-Express-kontroler-2x-USB3.0/211
(niekoniecznie tutaj, zwracam uwage na marke). Lub ew. inne markowe
(asus wypu艣ci艂 kombajn USB3.0 + SATAIII)

Hmmm, PCI-X x1 ma przepustow艣膰 250MB/s (specyfikacja)
A ta karta ma mie膰 niby 5Mb/s. Jak by na to nie spojrze膰, to si臋 nie
zgadza :/

--
Wojtek

Data: 2011-03-02 12:37:54
Autor: Wojtek
dysk zewn臋trzny 2,5" ok. 1TB - jaki?
mia艂o byc oczywi艣cie 5Gb/s

--
Wojtek

Data: 2011-03-02 14:50:28
Autor: Rafa艂 艁ukawski
dysk zewn臋trzny 2,5" ok. 1TB - jaki?

Hmmm, PCI-X x1 ma przepustow艣膰 250MB/s (specyfikacja)
A ta karta ma mie膰 niby 5Mb/s. Jak by na to nie spojrze膰, to si臋 nie
zgadza :/

Jaki nap臋d HDD daje 250MB/s? ;) Oczywi艣cie mo偶na kolekcjonowa膰, asus ma w ofercie USB3 na PCIex x4 (zapewnie nie tylko on)

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-02 17:44:59
Autor: Wojtek
dysk zewn臋trzny 2,5" ok. 1TB - jaki?
Rafa艂 艁ukawski wrote:

Jaki nap臋d HDD daje 250MB/s? ;)

偶aden z moich ;)

A powa偶niej to chodzi艂o mi o to, 偶e maj膮c maksymaln膮 przepustowo艣膰
250MB/s karta oferuje 2 porty o maksymalnej pr臋dko艣ci 600MB/s
Walenie klienta w rogi i tyle ;)

--
Wojtek

Data: 2011-03-11 21:21:33
Autor: Gotfryd Smolik news
dysk zewn臋trzny 2,5" ok. 1TB - jaki?
On Wed, 2 Mar 2011, Wojtek wrote:

A powa縩iej to chodzi硂 mi o to, 縠 maj眂 maksymaln przepustowo舵
250MB/s karta oferuje 2 porty o maksymalnej pr阣ko禼i 600MB/s

  Czy mo縠my si um體i, 縠 maksymalna pr阣ko舵 dla USB jest warto禼i
w miar teoretyczn? ;)

Walenie klienta w rogi i tyle ;)

  Y tam. Klient niekoniecznie *musi* chcie max co *teoretycznie*
interfejs mo縠. Jak dostanie wyra糿ie wi阠ej ni USB 2 to i tak
b阣zie (mu) dobrze :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-03-03 07:54:10
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-02 13:36, Wojtek wrote:
Rafa艂 艁ukawski wrote:

[...]

Wracajac do kwestii technicznych. W przypadku transmisji synchronicznej na kablu jak najbardziej bedzie 5Gb/s, pytanie jak poprzednio - co zapewni taki ciagly strumien danych by bufor sie nie przytykal i x1 nie by艂o blokad膮?

Zapewne SSD z SATA III (po to i powstala kolejna specyfikacja SATA) lub super szybkie pendrive'y na USB3. Tyle ze przez dlugi dlugi czas bedzie to jeszcze raczej sztuka dla sztuki, niz powszechne wykorzystywanie.

BTW. w/w ASUS ma takze dwa porty SATAIII i to moze byc tu istotne dla uzytkownika, ktory chce wrzucic jakis SSD z wyzszej polki, a na plycie tego nie ma. Cena nie odstrasza - np: http://www.pixmania-pro.pl/pl/pl/04079944/art/asus/karta-rozszerze-usb-3-0-sata-pci-express-u3s6.html

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-05 14:57:48
Autor: Rados砤w Sok蟪
dysk zewn阾rzny 2,5" ok. 1TB - jaki?
W dniu 02.03.2011 13:36, Wojtek pisze:
Hmmm, PCI-X x1 ma przepustow舵 250MB/s (specyfikacja)

Gwoli 禼is硂禼i: PCI-X to *NIE* PCI Express.

PCI-X to specjalna odmiana *r體noleg砮go* PCI.

PCI Express skraca si jako PCIe.

| Rados砤w Sok蟪  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika 眘ka                   |

Data: 2011-03-05 16:04:16
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-05 14:57, Rados艂aw Sok贸艂 wrote:
W dniu 02.03.2011 13:36, Wojtek pisze:
Hmmm, PCI-X x1 ma przepustow艣膰 250MB/s (specyfikacja)

Gwoli 艣cis艂o艣ci: PCI-X to *NIE* PCI Express.

PCI-X to specjalna odmiana *r贸wnoleg艂ego* PCI.

PCI Express skraca si臋 jako PCIe.

Sluszna uwaga, co czasami mozna przeoczyc w czasie szybkiego odpowiadania (1-2 znaczki roznicy)

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-02 12:06:01
Autor: Przemys砤w Ryk
dysk zewn阾rzny 2,5" ok. 1TB - jaki?
Dnia Wed, 02 Mar 2011 11:35:56 +0100, gordom napisa(a):

[...]

Wobec czego zakup dysku z USB 3.0 wydaje mi si 秗ednio trafionym pomys砮m,
gdy problem zasilania _mo縠sz_ dalej napotka.

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Bigamia, to znaczy o jedn kobiet za du縪. Monogamia tak samo.          ]

Data: 2011-03-02 12:10:55
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-02 12:06, Przemys艂aw Ryk wrote:
Dnia Wed, 02 Mar 2011 11:35:56 +0100, gordom napisa艂(a):

[...]

Wobec czego zakup dysku z USB 3.0 wydaje mi si臋 艣rednio trafionym pomys艂em,
gdy偶 problem zasilania _mo偶esz_ dalej napotka膰.

dok艂adnie. klucz jest w tym co masz w pc/notebook. karta/gniazdo USB2.0 daje teoretycznie max 500 mA, USB3.0 900mA.

Je偶eli (potencjalnie) my艣lisz o kupnie notebooka teraz lub za rok, zwr贸膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na to by mia艂 USB3.0 (karty do notebook贸w stwarzaj膮 problemy - wymagany zewn臋trzny zasilacz).

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-02 17:16:29
Autor: radar
W dniu 2011-03-02 12:06, Przemys砤w Ryk pisze:
Wobec czego zakup dysku z USB 3.0 wydaje mi si 秗ednio trafionym pomys砮m,
gdy problem zasilania _mo縠sz_ dalej napotka.

Mam w stacjonarce kontroler USB 3.0 i dysk zewn阾rzny Adata NH01 (500GB). Transfery na 3.0 w okolicach 105MB/s.
Sam dysk chodzi bezbole秐ie w ka縟ym porcie 2.0 jaki spotka砮m.  A 縜l nie poleci...

Data: 2011-03-03 07:56:43
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-02 17:16, radar wrote:
W dniu 2011-03-02 12:06, Przemys艂aw Ryk pisze:
Wobec czego zakup dysku z USB 3.0 wydaje mi si臋 艣rednio trafionym
pomys艂em,
gdy偶 problem zasilania _mo偶esz_ dalej napotka膰.

Mam w stacjonarce kontroler USB 3.0 i dysk zewn臋trzny Adata NH01
(500GB). Transfery na 3.0 w okolicach 105MB/s.
Sam dysk chodzi bezbole艣nie w ka偶dym porcie 2.0 jaki spotka艂em. A偶 偶al
nie poleci膰...

Czasami jednak problemy sie pojawiaja, dlatego wraz z markowymi obudowami USB3.0 jest drugi kabelek zasilajacy. Z jednej strony okragla wtyczka do obudowy, z drugiej wtyczka do portu USB (np. transcend takie dodaje)

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-03 11:53:20
Autor: radar
W dniu 2011-03-03 07:56, Rafa艂 艁ukawski pisze:
[...]

Znam temat. Raz w ci膮gu 10 lat mia艂em ten problem ale kabelek i tak nie pom贸g艂.
Mam jeszcze: PQI HDD H566 2,5 500GB USB 3.0 i Transcend TS500GSJ25D3 USB 3.0 StoreJet 500GB i r贸wnie偶 chodz膮 bezbole艣nie (ale s膮 pod艂膮czane wy艂膮cznie do markowych sprz臋t贸w i pewnie dlatego jest git) jednak Adata jest du偶o szybsza. PQI ma fajne rozwi膮zanie - gniazdo jest normalne USB 3.0 a nie micro przez co jest bardziej trwa艂e. Transcend i Adata maj膮 micro USB 3.0 przez co nosze je z w艂o偶onym kablem ;)
Za kilka dni b臋d臋 mia艂 jeszcze Pretec 8GB i-Disk REX100 USB 3.0 do test贸w je艣li kogo艣 interesuje mog臋 zamie艣ci膰 wynik z atto.

Data: 2011-03-14 21:09:19
Autor: radar
W dniu 2011-03-03 11:53, radar pisze:
Za kilka dni b臋d臋 mia艂 jeszcze Pretec 8GB i-Disk REX100 USB 3.0 do
test贸w je艣li kogo艣 interesuje mog臋 zamie艣ci膰 wynik z atto.

Sam sobie odpowiem. 20MB/s w zapisie, 67MB/s w odczycie. I niestety bardzo kiepsko dla ma艂ych plik贸w...

Data: 2011-03-02 11:46:15
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-02 10:47, gordom wrote:
W dniu 2011-03-02 07:09, Rafa艂 艁ukawski pisze:
[...]

Dzi臋ki za rzeczow膮 odpowied藕. Czyli jak rozumiem twoja rada by艂aby taka
偶eby kupi膰 oddzielnie obudow臋 (najlepiej z USB 3.0 bo "zapodaje wi臋kszy"
pr膮d) i oddzielnie konkretny wybrany przeze mnie dysk - czy tak?

Najlepiej po prostu dogada膰 si臋 ze sprzedawc膮 i sprawdzi膰 ze sprz臋tem, kt贸ry u偶ywa膰. Od obudowy wa偶niejszy jest interfejs jaki masz w sprzecie (PC/Laptop). Je偶eli tam masz USB3.0, to ka偶dy dysk ruszy bez kombinowania z kabelkami. Dobranie obudowy i dysku pozwala na wyb贸r konkretnego dysku i jak pisa艂em, niekt贸re egzemplarze pozwalaj膮 na tzw. zmniejszenie szczytowego pr膮du rozruch (nie sprawdza艂em tego w praktyce). Innymi s艂owy - tak jak zacz膮艂em - najlepiej mie膰 mo偶liwo艣膰 przetestowania sprz臋tu u siebie. Je偶eli ruszy od kopa za pierwszym razem, b臋dzie dzia艂a艂.

Odno艣nie tego co napisa艂e艣. Kontaktowa艂em si臋 kilka dni temu z supportem
zar贸wno WD jak i Seagate. W WD nic mi nie powiedzieli konkretnego -
odes艂ali na stron臋 i tyle. A w Seagate sprawiali wra偶enie, 偶e jednak co艣
nieco艣 na temat swoich produkt贸w wiedz膮: powiedzieli m.in. ile talerzy
zawieraj膮 poszczeg贸lne dyski zale偶nie od pojemno艣ci. To by mog艂o
wskazywa膰, 偶e jednak wiedz膮 co wk艂adaj膮 do 艣rodka ;-)

Wiesz co, przypuszczam 偶e firmy wiedza co wk艂adaj膮 do 艣rodka, aczkolwiek nie chc膮 si臋 od tej wiedzy uzale偶ni膮c (chca mie膰 swobode).

dysk zewn臋trzny 2,5" ok. 1TB - jaki?