dyski SATA

Data: 2012-04-13 16:36:50
Autor: maX
dyski SATA

Użytkownik "sTav" <marmro9@beztego.o2.pl> napisał w wiadomości news:4f870211$0$1232$65785112news.neostrada.pl...
Jak to jest z tymi nowoczesnymi dyskami?
Czy geometria CHS odgrywa tam jeszcze jakąś rolę? Czy tylko LBA?

Pytam, bo odkryłem że zainstalowany dysk ma skopaną geometrie, (tak przynajmniej twierdzi TestDisk).
Ustawiono 240 głowic zamiast 255.
Faktem jest że partycje zaczynają się i kończą w dość dziwnych położeniach ale dysk pracuje cicho, szybko i bez problemów.
I teraz pytanie: Czy warto to zmieniać, a jeśli tak, to jak to zrobić możliwie bezboleśnie? To jedyny dysk w kompie, 3 partycje.
Dodam że mam miejsce na backup ale musiałbym robić odzielne na poszczegolne partycje bo nie mam dość miejsca na całościowy bkp.
I drugie pytanie: Czy eksperymentalna zmiana geometrii zrobiona w DOS może skończyć się tym że BIOS w ogole nie zobaczy dysku i nie bedzie mozliwe przywrócenie poprzedniej geometrii po ponownym zabootowaniu w DOS?
Może ktoś ćwiczył coś podobnego?

Czy scandiski, partycjonery lub soft producenta dysku też zgłaszają takie problemy? Jeśli nie to olej TD.

Data: 2012-04-15 04:10:10
Autor: sTav
dyski SATA
Użytkownik "maX" <averwywal@interia.pl> napisał w wiadomości news:jm9dls$tk2$1atena.e-wro.net...

Czy scandiski, partycjonery lub soft producenta dysku też zgłaszają takie problemy? Jeśli nie to olej TD.

Znalazlem specyfikacje techniczną prawie bliżniaczego modelu tej serii i producent podaje jako główny parametr LBA, a jako CHS xxxxxx/16/64, co wzkazuje że firmware i tak robi translacje, a heads 16, 240, 256 jest raczej umowna - celem dostosowania do możliwości starszych BIOSów.
Dziękuję wszystkim którzy zechcieli odpowiedzieć.
Zamykam wątek.

dyski SATA