dyskietki

Data: 2012-03-09 19:11:28
Autor: identifikator: 20040501
dyskietki
coś mi tu nie pasuje, wpadły mi w ręce dyskietki, na opakowaniu pisze DD i... 135tpi... coś tu nie gra, z tego co ja się orientuję to były 48tpi to 180kb, 96tpi to 720kb i 135tpi jako HD 1,44Mb... czy ja sie mylę?

Data: 2012-03-09 18:37:17
Autor: PL(N)umber_One
dyskietki
identifikator: 20040501 <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisał(a):
coś mi tu nie pasuje, wpadły mi w ręce dyskietki, na opakowaniu pisze DD i... 135tpi... coś tu nie gra, z tego co ja się orientuję to były 48tpi to 180kb, 96tpi to 720kb i 135tpi jako HD 1,44Mb... czy ja sie mylę?
Witam
Może ten sam standard - jedni oznaczali DD (Double Density), a inni HD (High Density)
PP

Data: 2012-03-09 23:11:06
Autor: BQB
dyskietki
coś mi tu nie pasuje, wpadły mi w ręce dyskietki, na opakowaniu pisze DD
i... 135tpi... coś tu nie gra, z tego co ja się orientuję to były 48tpi
to 180kb, 96tpi to 720kb i 135tpi jako HD 1,44Mb... czy ja sie mylę?

Może to są do np Amigi? 880kB. Mają dwie dziurki po bokach, czy tylko jedną do blokady zapisu?

Data: 2012-03-11 21:53:14
Autor: Maciej Bojko
dyskietki
On Fri, 09 Mar 2012 23:11:06 +0100, BQB
<adres@anty.spamowy.com.invalid> wrote:

[...]

Amiga używała tych samych dyskietek, co pecet, tylko formatowała
inaczej.

Data: 2012-03-11 22:44:54
Autor: RadoslawF
dyskietki
Dnia 2012-03-11 21:53, Użytkownik Maciej Bojko napisał:

[...]

Nie do końca, w Amigach standard to stacja która dyskietki
w formacie peceta nagrywała na 720KB, jej własny standard
zapisu to 830 lub 880KB, takie stacje nie były popularne
na PC (dyskietki były oznaczone jako DD czyli Double Density).
Na PC popularność zdobyły dyskietki HD formatowane na 1,4MB
(dyskietki oznaczone jako HD), większość Amig z tzw. rzadkimi
stacjami nie potrafiło przeczytać takiej dyskietki. Stacje
"gęste" fabrycznie miały tylko A4000 a i to tnie wszystkie,
wyprodukowane po  upadku Commodore miały już tylko napędy "rzadkie".

Pozdrawiam

Data: 2012-03-12 11:57:19
Autor: Maciej Bojko
dyskietki
On Sun, 11 Mar 2012 22:44:54 +0100, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
wrote:

[...]

Ciągle ta sama dyskietka DD, inny format.

Na PC popularność zdobyły dyskietki HD formatowane na 1,4MB
(dyskietki oznaczone jako HD),

Później. Kiedy standardem przestało być DD.

Data: 2012-03-12 13:35:47
Autor: RadoslawF
dyskietki
Dnia 2012-03-12 11:57, Użytkownik Maciej Bojko napisał:

Nie do końca, w Amigach standard to stacja która dyskietki
w formacie peceta nagrywała na 720KB, jej własny standard
zapisu to 830 lub 880KB,

Ciągle ta sama dyskietka DD, inny format.

Zgadza się.

Na PC popularność zdobyły dyskietki HD formatowane na 1,4MB
(dyskietki oznaczone jako HD),

Później. Kiedy standardem przestało być DD.

Nie zgadza się. Dyskietki 3,5 cala formatowane na 720KB nigdy nie
były standardem w PC, przed dyskietkami HD standardem były stacje
na dyskietki 5,25 cala.

Pozdrawiam

Data: 2012-03-12 13:46:57
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-12, o godz. 13:35:47
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał(a):

Nie zgadza się. Dyskietki 3,5 cala formatowane na 720KB nigdy nie
były standardem w PC, przed dyskietkami HD standardem były stacje
na dyskietki 5,25 cala.

Ależ były - sam miałem FDD 3,5 cala DD. DD 3,5 cala wprowadzono do
użytku w 1984 roku a HD 3 lata później. IBM PS/1 na którym pracowałem
~1991-1992 miał właśnie napęd DD co odkryłem z niejakim zdziwieniem. No
ale to w ogóle była ciekawa maszyna z zaszytym w ROM-ie PC-DOS-em 4.01.

Zdrówko

Data: 2012-03-12 14:32:23
Autor: RadoslawF
dyskietki
Dnia 2012-03-12 13:46, Użytkownik Maciek Babcia Dobosz napisał:

[...]

Sugerujesz że skoro Ty coś miałeś u siebie to było automatycznie
standardem ?
Zanim odpowiesz poszperaj w archiwach i zobacz w jakich konfiguracjach
oferowano pecety.

Pozdrawiam

Data: 2012-03-12 14:49:21
Autor: DooMiniK
dyskietki
On 12/03/2012 13:32, RadoslawF wrote:
[...]

Po kiego taka pusta dyskusja? Co oznacza STANDARD? Co było PIERWSZE?
W swoim domowym muzeum mam 8-calową 'dyskietkę' (ale nie udało
mi się dorwać napędu) - i co teraz?
Już w '96 roku we wrześniu zmieniałem peceta, to 'standardem' było 3.5,
praktycznie w zaniku używanie 5 1/4.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2012-03-12 15:54:36
Autor: Chris
dyskietki
DooMiniK nabazgrał(a):

[...]

Pierwsza była dyskietka 8" potem 5.25" a na końcu 3.5"   nie liczę dyskietek 3", 2.5". ZIP, JAZZ :)

Data: 2012-03-12 16:00:12
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-12, o godz. 15:54:36
"Chris" <spam@spam.net> napisał(a):

Pierwsza była dyskietka 8" potem 5.25" a na końcu 3.5"   nie liczę
dyskietek 3", 2.5". ZIP, JAZZ :)

8 i 3 cale to nie były w pecetach ;-)
Swoja droga to 5,25 powstały jako mniejsze i tańsze niż 8 cali zanim
jeszcze powstał pierwszy PC. A wszystko i tak wyparły wpierw płyty CD,
potem DVD a na koniec różne nośniki pamięci podłączane zwykle via USB. Zdrówko

Data: 2012-03-12 15:11:46
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-12, o godz. 14:32:23
> [...]

> ROM-ie PC-DOS-em 4.01.

Sugerujesz że skoro Ty coś miałeś u siebie to było automatycznie

Nie sugeruję. Wiem i Ci to napisałem. Od 1984 do 1987 były jedyne i były
standardem. HD oferowano od 1987 roku.

Zanim odpowiesz poszperaj w archiwach i zobacz w jakich konfiguracjach
oferowano pecety.

A po co mam szperać jak Ci przykład modelu w którym to było standardem
podałem? To że w pewnym momencie zrezygnowano z takich napędów na rzecz
nowszych nie znaczy że takowych nie było. Mniej więcej tak jakbyś
twierdził że SIP-ów nie były w pewnym momencie standardem bo wyparły je
SIMM-y. Albo że dyski MFM-owe nie były standardem bo je ATA wyparły.

Zdrówko

Data: 2012-03-12 15:54:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
dyskietki

"Maciek Babcia Dobosz" 20120312151146.1baca0f7@babcia-workstation

[...]

IMO standardem jest to, co oferuje dokumentacja. Ja mam dokumentację
PC, ale do niej nie zajrzę -- przynajmniej teraz nie zajrzę.

Data: 2012-03-12 15:55:32
Autor: RadoslawF
dyskietki
Dnia 2012-03-12 15:11, Użytkownik Maciek Babcia Dobosz napisał:

Sugerujesz że skoro Ty coś miałeś u siebie to było automatycznie
standardem ?

Nie sugeruję. Wiem i Ci to napisałem. Od 1984 do 1987 były jedyne i były
standardem. HD oferowano od 1987 roku.

Weź dowolne ogłoszenie czy reklamę z tamtych lat i znajdź w nim
peceta ze stacją 3,5 cala ?
Standardem w tym czasie były napędy 5,25 cala a wyparte zostały dopiero
przez stacje tzw. gęste.

[...]

Miałem wrażenie że nie rozmawiamy o standardzie w modelu jaki
miałeś a o standardzie panującym w komputerach dostępnych u nas.
Bo na drogach pomimo że Porsche było teoretycznie dostępne
standardem był maluch, duży fiat i polonez.

Pozdrawiam

Data: 2012-03-12 16:12:42
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-12, o godz. 15:55:32
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał(a):

Weź dowolne ogłoszenie czy reklamę z tamtych lat i znajdź w nim
peceta ze stacją 3,5 cala ?

Ależ oczywiście że były - podąłem Ci nawet model. Co więcej około 4
tysięcy taki stacji zakupiło w latach 1991/92 Ministerstwo Edukacji
Narodowej i rozdysponowało po szkołach i instytucjach oświatowych. W
ośrodku informatycznym warszawskiego kuratorium mieliśmy z tej puli
około 30 sztuk. Dla uściślenia - napęd 3,5 cala DD był w tych
komputerach (poza dyskiem twardym) jedynym napędem. O taka
maszynka 80386SX 16MHz 2 mega RAM i monitor VGA mono o przekątnej 11
cali.
Miałem wrażenie że nie rozmawiamy o standardzie w modelu jaki
miałeś a o standardzie panującym w komputerach dostępnych u nas.

Ależ on był jak najbardziej dostępny u nas i co więcej sprzedawany w
tysiącach egzemplarzy. Ja rozumiem że dla Ciebie pecet z tamtych czasów
to składak bo tańszy ale poza składakami istniał już normalny rynek
firmowego sprzętu.

Zresztą w tych pecetach od IBM była jeszcze jedna standardowa ale nie
lubiana rzecz. Klawiatura miała układ maszynistki zgodny z polską
normą i totalnie nie lubianą przez użytkowników. IBM Polska dośc
niechętnie wymieniał je na zwykły układ QWERTY.

Zdrówko

Data: 2012-03-12 15:16:01
Autor: Chris
dyskietki
RadoslawF nabazgrał(a):

[...]

A przed dyskietkami 5,25 cala były dyskietki 8 cali które zostały wyparte właśnie przez 5,25 cala.

Data: 2012-03-12 15:37:18
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-12, o godz. 15:16:01
> [...]

> na dyskietki 5,25 cala.
> Pozdrawiam

A przed dyskietkami 5,25 cala były dyskietki 8 cali które zostały

Też nie do końca tak. ;-) Dyskietki 8 cali nie były używane w pecetach.
5,25 wprowadzono w 1975 roku a pierwszy PC to 1981 zaś PC XT to 1983
rok. Dyskietki 8 calowe to raczej mainframe-y. Mam napęd IBM-a z końca
lat 70-tych roku i kilka dyskietek gdzieś w piwnicy. W latach 80-tych
stacje 8 cali produkowano też na Węgrzech a nośniki w Bułgarii. Ale nie
były to napędy do peceta. Z innych nietypowych wielkości to przez
pewien czas były popularne dyskietki 3 cala do Amstradów czy do stacji
FDD3000 do Spectrum.

Zdrówko

Data: 2012-03-11 13:33:27
Autor: Kaczysta
dyskietki
DD - double density (tzw. "rzadkie" - 3,5 calowe miały pojemność 720 KB, a 5,25 calowe pojemność 360 KB).
HD - high density (tzw. "gęste" - mają one pojemność odpowiednio 1,44 MB i 1,20 MB).
Różniły się one ilością ścieżek na 1 cal promienia dyskietki (tpi), co się wiązało z szerokością głowicy zapisującej. Stacje dysków "rzadkie" zniknęły na początku 1990 roku.
AZ

Data: 2012-03-11 14:46:25
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
dyskietki

"Kaczysta" 4f5c9b89$0$1218$65785112@news.neostrada.pl

[...]

IMO na początku 1990 roku 1.44 były rzadkością
w Polsce. Wiem i pamiętam czas, bo miałem wtedy
dostęp do takowej i któregoś razu poproszono
mnie o udostępnienie tej stacji.

Data: 2012-03-12 18:36:47
Autor: Wiktor S.
dyskietki
IMO na początku 1990 roku 1.44 były rzadkością
w Polsce. Wiem i pamiętam czas, bo miałem wtedy
dostęp do takowej i któregoś razu poproszono
mnie o udostępnienie tej stacji.

Jeszcze pod koniec lat 90 normą było dołączanie sterowników do myszki na dyskietkach DD.
I to już na długo po tym, gdy stacje HD stały się powszechne.

Tę "niezwykłość" dyskietek od myszek odkryłem, gdy raz z braku wolnej dyskietki chciałem taką sformatować.

--
Azarien

Data: 2012-03-12 00:48:31
Autor: Gil
dyskietki
Kaczysta <zasady.moralne@gmai.com> napisał(a):
[...]

Nie wiem czy ktoś to przeżył ale ja dyskietki DD 720 KB 3,5 cala przewiercałem
wiertłem po obudowie aby mieć dyskietkę HD 1,44. Takie wtedy były porady i
doskonale się sprawdzały.

Data: 2012-03-12 07:33:53
Autor: Irokez
dyskietki
Użytkownik " Gil" <gil.boa.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jjjh4v$4t$1inews.gazeta.pl...

Nie wiem czy ktoś to przeżył ale ja dyskietki DD 720 KB 3,5 cala
przewiercałem wiertłem po obudowie aby mieć dyskietkę HD 1,44. Takie
wtedy były porady i doskonale się sprawdzały.

Ja robiłem to samo.
I świetnie sobie dawały radę.

--
Irokez

Data: 2012-04-18 06:23:30
Autor: Jan
dyskietki
On 12 Mar, 02:48, " Gil" <gil.boa.SKA...@gazeta.pl> wrote:
Kaczysta <zasady.mora...@gmai.com> napisał(a):

> [...]

wiertłem po obudowie aby mieć dyskietkę HD 1,44. Takie wtedy były porady i

Ja rozgrzewałem gwoździa na kuchence w kuchni gazowej i wypalałem
delikatnie dziurkę.

Data: 2012-03-12 09:54:06
Autor: Mirek Ptak
dyskietki
Dnia 2012-03-11 13:33,  *Kaczysta* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
[...]

Nie do końca - w 3.5 calowych stacjach DD i HD maiły po 80 ścieżek, więc tpi / szerokość głowicy były takie same. HD miały 2 razy więcej sektorów na ścieżkę.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )dronet(kropek) p l

Data: 2012-03-12 10:56:49
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-09, o godz. 19:11:28
[...]

Mylisz się. Zarówno DD jak i HD dla dysków 3,5 cala maja 135tpi (track
per inch). Pojemność zależała od tego czy było 40 czy 80 ścieżek na
dyskietce. W przypadku dysków 5,25 różnica była w ilości tpi właśnie -
48 (DD) lub 96(HD).

Dyskietki 3,5 cala HD po zalepieniu otworu zwykle dawały się
sformatować na DD. W druga stronę (po wykonaniu otworu) bywało różnie.
Pierwsze dyski DD nie dawały się sformatować na HD ale gdy dyski DD od
HD zaczęły się różnić właściwie tylko obudową (nie opłacało się trzymać
dwóch linii produkcyjnych przy spadającej sprzedaży DD) większość
dawała się tak formatować.

Zdrówko

Data: 2012-03-12 12:28:09
Autor: Mirek Ptak
dyskietki
Dnia 2012-03-12 10:56,  *Maciek Babcia Dobosz* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
Zarówno DD jak i HD dla dysków 3,5 cala maja 135tpi (track
per inch). Pojemność zależała od tego czy było 40 czy 80 ścieżek na
dyskietce.

9 lub 18 sektorów - ścieżek zawsze 80.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )dronet(kropek) p l

Data: 2012-03-12 12:46:11
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-12, o godz. 12:28:09
Mirek Ptak <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl> napisał(a):

> [...]
> Zarówno DD jak i HD dla dysków 3,5 cala maja 135tpi (track
> per inch). Pojemność zależała od tego czy było 40 czy 80 ścieżek na

A fakt- zerknąłem w zapiski stare - 40 lub 80 ścieżek miały 5,25.

Zdrówko

Data: 2012-03-12 19:20:32
Autor: qwerty
dyskietki
Użytkownik "MaciekBabciaDobosz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:20120312124611.045c9c53@babcia-workstation...
A fakt- zerknąłem w zapiski stare - 40 lub 80 ścieżek miały 5,25.

Czy można na normalną pecetową dyskietkę HD nagrać jakiś program z obrazu adf/dms tak, aby Amiga mogła odczytać tę dyskietkę?
W sposób bezpośredni - nie da się. Amiga klasyczna posiada stację dyskietek tzw. rzadką, czyli potrafi odczytać/zapisać dyskietki 880 kB, pecet taką dyskietkę sformatuje jako 720 kB (DD).
Użycie dyskietek HD jest możliwe - wystarczy zalepić otwór po przeciwnej stronie od przełącznika zabezpieczenia przed zapisem. Niestety taki nośnik z racji innej gęstości zapisu nie będzie na dłuższą metę działać prawidłowo.

Data: 2012-03-12 21:17:35
Autor: Irokez
dyskietki
Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:jjlenp$q9t$1inews.gazeta.pl...
[...]

O ile wiem to jest problem zapisać a nie ma problemu odczytać na PC
Ale poszukaj tutaj http://eab.abime.net/index.php

--
Irokez

Data: 2012-03-15 17:50:05
Autor: Wiktor S.
dyskietki
[...]

Z tego co mi wiadomo, sama stacja dyskietek jest w zasadzie taka sama (z dokładnością do DD/HD), a różnica jest w kontrolerze.

Z tego powodu amigowa stacja podłączona do PC co prawda działa, ale nic to nie daje.

Kiedyś czytałem o sposobach _czytania_ amigowych dyskietek na PC, wymagało to albo przeciągnięcia dodatkowej żyły ze złącza FDD do portu LPT, albo użycia dwóch stacji na raz.

W obu przypadkach oczywiście potrzebny był specjalny program.

--
Azarien

Data: 2012-03-13 22:21:25
Autor: sTav
dyskietki
Użytkownik "Mirek Ptak" <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl> napisał w wiadomości news:jjkmk9$2vn$1node2.news.atman.pl...
[...]

Taka była norma.
- Ale zaraz zaczęto kombinować ze zwiększeniem pojemności i wkrótce można było zapisywać 2MB - ponieważ większość napędów potrafiła formatować na 82 tracks (lub więcej), sektorów można było upchać 21 i wiecej na track, zmniejszyć wielkość "gaps" miedzysektorowych itd. Powstały programy FDFORMAT/FDREAD, 2MDOS.
BTW: DD mialy "twardszy" materiał magnetyczny (histereza) niż HD.
Jeśli napęd HD zapewniał wystarczająco silny strumień magnetyczny do porządnego sformatowania DD (z dziurą), to zapis był trwalszy niż na HD.
:-)

M.

dyskietki