dyskietki

Data: 2012-03-12 10:56:49
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-09, o godz. 19:11:28
"identifikator: 20040501" <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisał(a):

coś mi tu nie pasuje, wpadły mi w ręce dyskietki, na opakowaniu pisze
DD i... 135tpi... coś tu nie gra, z tego co ja się orientuję to były
48tpi to 180kb, 96tpi to 720kb i 135tpi jako HD 1,44Mb... czy ja sie
mylę?

Mylisz się. Zarówno DD jak i HD dla dysków 3,5 cala maja 135tpi (track
per inch). Pojemność zależała od tego czy było 40 czy 80 ścieżek na
dyskietce. W przypadku dysków 5,25 różnica była w ilości tpi właśnie -
48 (DD) lub 96(HD).

Dyskietki 3,5 cala HD po zalepieniu otworu zwykle dawały się
sformatować na DD. W druga stronę (po wykonaniu otworu) bywało różnie.
Pierwsze dyski DD nie dawały się sformatować na HD ale gdy dyski DD od
HD zaczęły się różnić właściwie tylko obudową (nie opłacało się trzymać
dwóch linii produkcyjnych przy spadającej sprzedaży DD) większość
dawała się tak formatować.

Zdrówko

Data: 2012-03-12 12:28:09
Autor: Mirek Ptak
dyskietki
Dnia 2012-03-12 10:56,  *Maciek Babcia Dobosz* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
Zarówno DD jak i HD dla dysków 3,5 cala maja 135tpi (track
per inch). Pojemność zależała od tego czy było 40 czy 80 ścieżek na
dyskietce.

9 lub 18 sektorów - ścieżek zawsze 80.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )dronet(kropek) p l

Data: 2012-03-12 12:46:11
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
dyskietki
Dnia 2012-03-12, o godz. 12:28:09
Mirek Ptak <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl> napisał(a):

> [...]
> Zarówno DD jak i HD dla dysków 3,5 cala maja 135tpi (track
> per inch). Pojemność zależała od tego czy było 40 czy 80 ścieżek na

A fakt- zerknąłem w zapiski stare - 40 lub 80 ścieżek miały 5,25.

Zdrówko

Data: 2012-03-12 19:20:32
Autor: qwerty
dyskietki
Użytkownik "MaciekBabciaDobosz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:20120312124611.045c9c53@babcia-workstation...
A fakt- zerknąłem w zapiski stare - 40 lub 80 ścieżek miały 5,25.

Czy można na normalną pecetową dyskietkę HD nagrać jakiś program z obrazu adf/dms tak, aby Amiga mogła odczytać tę dyskietkę?
W sposób bezpośredni - nie da się. Amiga klasyczna posiada stację dyskietek tzw. rzadką, czyli potrafi odczytać/zapisać dyskietki 880 kB, pecet taką dyskietkę sformatuje jako 720 kB (DD).
Użycie dyskietek HD jest możliwe - wystarczy zalepić otwór po przeciwnej stronie od przełącznika zabezpieczenia przed zapisem. Niestety taki nośnik z racji innej gęstości zapisu nie będzie na dłuższą metę działać prawidłowo.

Data: 2012-03-12 21:17:35
Autor: Irokez
dyskietki
Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:jjlenp$q9t$1inews.gazeta.pl...
[...]

O ile wiem to jest problem zapisać a nie ma problemu odczytać na PC
Ale poszukaj tutaj http://eab.abime.net/index.php

--
Irokez

Data: 2012-03-15 17:50:05
Autor: Wiktor S.
dyskietki
[...]

Z tego co mi wiadomo, sama stacja dyskietek jest w zasadzie taka sama (z dokładnością do DD/HD), a różnica jest w kontrolerze.

Z tego powodu amigowa stacja podłączona do PC co prawda działa, ale nic to nie daje.

Kiedyś czytałem o sposobach _czytania_ amigowych dyskietek na PC, wymagało to albo przeciągnięcia dodatkowej żyły ze złącza FDD do portu LPT, albo użycia dwóch stacji na raz.

W obu przypadkach oczywiście potrzebny był specjalny program.

--
Azarien

Data: 2012-03-13 22:21:25
Autor: sTav
dyskietki
Użytkownik "Mirek Ptak" <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl> napisał w wiadomości news:jjkmk9$2vn$1node2.news.atman.pl...
[...]

Taka była norma.
- Ale zaraz zaczęto kombinować ze zwiększeniem pojemności i wkrótce można było zapisywać 2MB - ponieważ większość napędów potrafiła formatować na 82 tracks (lub więcej), sektorów można było upchać 21 i wiecej na track, zmniejszyć wielkość "gaps" miedzysektorowych itd. Powstały programy FDFORMAT/FDREAD, 2MDOS.
BTW: DD mialy "twardszy" materiał magnetyczny (histereza) niż HD.
Jeśli napęd HD zapewniał wystarczająco silny strumień magnetyczny do porządnego sformatowania DD (z dziurą), to zapis był trwalszy niż na HD.
:-)

M.

dyskietki