działalność, czy nie działalność???

Data: 2010-09-23 15:31:07
Autor: s_13
działalność, czy nie działalność???
witam
jest taka sytuacja:
nie pracuje na etacie, dochody (niemałe) uzyskuję wyłącznie na umowę o
dzieło (działalność twórcza), opłacam dobrowolne składki zdrowotne w
ZUSie (chociaż umowa z NFZ)
i teraz:
wg. ustawy o PIT, nie prowadzę działalności gospodarczej (działalność
twórcza o indywidualnym charakterze, wykonywana osobiście)
wg. ustawy o ZUS prowadzę działalność gospodarczą (w sposób ciągły i
zorganizowany)
więc rejestrować firmę, czy nie? czy jest taka forma działalności, że
nie prowadzę KPiR, a płace ZUS jak firma (godząc te dwie ustawy)?
od wielu lat w ten sposób funkcjonuję i na razie nikt się nie
przyczepił (podobno US i ZUS biorą tę pierwsza ustawę pod uwagę, jeśli
usługi te wykonuję jedynie dla firm, a nie dla osób prywatnych, ale to
podobno...)
czy ZUS może się zgłosić po należność (licząc też wstecz!!!)?
jak to z tym jest? jest jakiś haczyk, którego nie widzę?, bo pytam
kolegów po fachu i wszyscy pukają się w czoło (niektórzy rozliczają
się przez poważne biura rachunkowe, które też nie widzą problemu z
ZUSem)

pozdrawiam
s_13

Data: 2010-09-24 02:54:12
Autor: Tomek
W dniu 24.09.2010 00:31, s_13 pisze:
[...]

Pomijając ZUS, prowadzisz DG wg uosdg i 100 innych ustaw, a kary np. z przepisów środowiskowych (pozdr. Tom N ;)) są dużo wyższe niż ZUS.
Ale oczywiście to jest Polska więc nie wiem czy jest sens się zajmować tym tematem ;)

Co do biur rachunkowych i kolegów - pozwól że nie skomentuję :)

--
Tomek

Data: 2010-09-24 01:10:44
Autor: s_13
> [...]

przepisów środowiskowych (pozdr. Tom N ;)) są dużo wyższe niż ZUS.
Ale oczywiście to jest Polska więc nie wiem czy jest sens się zajmować

no właśnie w każdą ustawę zajrzę i mam wątpliwości, nawet uosdg...
chodzi mi  o to "zorganizowany i ciągły"
kiedy te warunki są spełnione?
głównie "ciagły"... umowy o dzieło mają datę wykonania dzieła, a nie
czas w którym wykonuję usługę,
poza tym nie muszę mieć umów (nie mam obowiązku ich ewidencji),
jedynym dokumentem jaki mam obowiązek posiadać, są roczne PIT 11, z
których nie wynika "ciągłość" (mógł to być jednorazowy dochód w ciągu
roku), tego można dojść sprawdzając krzyżowo mnie i firmę (jeśli ta
okaże umowy),
niestety posiadam tez umowy "stałe", tzn, podpisane na rok i corocznie
odnawiane, do których w razie wykonania pracy dołączam konkretny
rachunek
kurcze... nie wiem już z tym "ciągły"... choć patrząc na burdel w
moich dokumentach trudno powiedzieć, że jestem
"zorganizowany"... :-)))

Ale oczywiście to jest Polska więc nie wiem czy jest sens się zajmować
tym tematem ;)

no można siedzieć cicho i jakoś będzie :-)
myślałem o złożeniu zapytania o interpretację, ale jak podam im
wszystko jak na tacy, to wtedy dopiero będzie... :-)
przeglądam inne interpretacje w tym temacie i patrzę, że kryterium
oceny jest inny dochód, poza umowami o dzieło, tzn. jeśli ktoś pracuje
najlepiej na etacie, a umowami o dzieło "dorabia" sobie, ale gdzie
jest granica... w dochodzie? w częstotliwości?

pozdrawiam
s_13

Data: 2010-09-24 11:10:45
Autor: Piotrek
On 2010-09-24 10:10, s_13 wrote:
[...]

Nie licz na to, że firma będzie się podkładała odmawiając okazania umów.

niestety posiadam tez umowy "stałe", tzn, podpisane na rok i corocznie
odnawiane, do których w razie wykonania pracy dołączam konkretny
rachunek

Czyli IMHO na pewno działasz w sposób zorganizowany.

[...]

Na przykład tak, że na rok przed przedawnieniem ZUS Cię ścignie o zaległe składki. W przypadku ZUS przedawnienie następuje po 10 latach.

myślałem o złożeniu zapytania o interpretację, ale jak podam im
wszystko jak na tacy, to wtedy dopiero będzie... :-)

Odżałuj stówkę czy dwie i wybierz się do doradcy podatkowego.
Ale cudów bym nie oczekiwał. Z Twojego opisu raczej wynika, że prowadzisz niezarejestrowaną DG.

[...]

Już nie pamiętam w której interpretacji ale częstotliwie to było nawet wtedy kiedy ktoś *jeden* raz sprzedał nieruchomość (tego chyba dotyczyła interpretacja).

Piotrek

Data: 2010-09-24 15:00:09
Autor: Tomek
W dniu 24.09.2010 11:10, Piotrek pisze:

Już nie pamiętam w której interpretacji ale częstotliwie to było nawet
wtedy kiedy ktoś *jeden* raz sprzedał nieruchomość (tego chyba dotyczyła
interpretacja).

To było chyba odnośnie VATu, gdzie DG prowadzi się od pierwszej sprzedaży, gdy działa się z zamiarem przeprowadzenia kolejnych transakcji.

--
Tomek

Data: 2010-09-28 01:15:37
Autor: s_13
działalność, czy nie działalność???
Z Twojego opisu raczej wynika, że
prowadzisz niezarejestrowaną DG.

czytając sąsiednie posty w temacie ZUSu i DG, wychodzi mi lekki
paradoks i może wyjście z sytuacji... :-)
powiedzmy, ze prowadzę DG (niezarejestrowaną), chcę (mam obowiązek)
zarejestrować, ale...
powiedzmy, że jestem bezdomny (niezameldowany), więc NIE mogę
zarejestrować działalności...
i co teraz... :-)

pozdrawiam
s_13

Data: 2010-09-28 10:49:04
Autor: Piotrek
On 2010-09-28 10:15, s_13 wrote:
[...]

Masz obowiązek podać tylko adres miejsca zamieszkania (np. "pod mostem"), miejsce wykonywania działalności  i co ważne (!) adres do doręczeń.

Reszta to IMHO wymysły niedouczonych urzędników.

Piotrek

Data: 2010-09-24 11:24:31
Autor: Tomek
W dniu 24.09.2010 10:10, s_13 pisze:
[...]

Wg mnie to jest tak, że odnośnie PITu wszytsko gra - nie prowadzisz DG w rozumieniu updof, w związku z tym szansa na kontrolę z US/UKS jest bliska zero. Co za tym idzie szansa że ktoś się zainteresuje tematem od strony ZUS, nie mówiąc już o przepisach środowiskowych i innych, jest czysto iluzoryczna.

Natomiast techniczne rzecz biorąc, w usus masz:

Art. 8
6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
     1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych;
     2) twórcę i artystę;
     3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
          a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
          b) z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych;
(...)

-- więc jest szansa że pod coś się łapiesz.

[...]

Ja bym się nie wychylał, poinformujesz US że coś jest na rzeczy, a w odpowiedzi Ci napiszą: "jeśli podatnik prowadzi działalność w sposób ciągły i zorganizowany, wtedy powinien się zarejestrować jako przedsiębiorca, jeśli nie to nie powinien".

[...]

To są takie zagadnienia, w których jedni (większość) nie widzą żadnego problemu i co setnego z nich trafia szlag. Inni widzą że przepisy są niespójne i uznaniowe i się tego nie tykają.
Jestem praktycznie

--
Tomek

Data: 2010-09-24 12:38:07
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 24 Sep 2010, s_13 wrote:

[...]

  No to jak sam stwierdziłeś - definicja jest odrębna dla każdej ustawy.
  Nie da się z jednej wydedukować zależności dla drugiej, *chyba* że
jest wprost zapisana (np. tak jest w SUS - DG wg PIT jest DG w SUS,
rzecz jasna relacji odwrotnej nie ma).

Pomijając ZUS, prowadzisz DG wg uosdg i 100 innych ustaw, a kary np. z
przepisów środowiskowych (pozdr. Tom N ;)) są dużo wyższe niż ZUS.

  Co racja to racja, ale rozdzielność definicji" powoduje że fakt
podlegania wg 99 ustaw pod zaliczenie do DG nie implikuje że to jest DG
w rozumieniu 100 i 101 ustawy. Znaczy karę z przepisów środowiskowych
może dostać, ale obowiązku rejestracji DG to nie implikuje :D

no właśnie w każdą ustawę zajrzę i mam wątpliwości, nawet uosdg...
chodzi mi  o to "zorganizowany i ciągły"
kiedy te warunki są spełnione?

  Jak chodzi o ZUS nie ma potrzeby rozpatrywania DG.
  Podałeś nam dowód na obowiązek oZUSowania z tytułu umowy wykonywanej
osobiście.

[...]

  No i teraz:

niestety posiadam tez umowy "stałe", tzn, podpisane na rok i corocznie
odnawiane, do których w razie wykonania pracy dołączam konkretny
rachunek

  I tyle.
  Przepisy niżej.

kurcze... nie wiem już z tym "ciągły"...

*BEZ ZNACZENIA*, IMO.

IMVHO, w przypadku realizacji umów *tylko* na potrzeby podmiotów
prowadzących DG, można się obronić argumentem iż to owe podmioty
dokonują "organizacji".

  Ale to w sprawie "zaliczenie do umów wykonywanych osobiście"
(i wyłączenia z DG w rozumieniu PIT *oraz* ZUS), tyle, że
nijak nie skutkuje to obejściem ZUS.

myślałem o złożeniu zapytania o interpretację, ale jak podam im
wszystko jak na tacy, to wtedy dopiero będzie... :-)

  Ale kogo Ty chcesz pytać?
  ZUS? :D

[...]

  Ale Ty tu piszesz o "unikaniu ZUS", tylko i wyłącznie?
  To owszem, myk polega na skorzystaniu z prawa "niepłacenia" jeśli
podlega się z innego tytułu *oraz* uzyskuje (z niego) odpowiednio
wysoką podstawę.

  Wracając do umów "ramowych".
  Tam sprawa jest prosta (niestety).
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
+++
Art. 750
Do umów o œwiadczeniu usług, które nie sš uregulowane innymi przepisami,
stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
-- -
Ustawa z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
Art. 6.
1. Obowišzkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegajš
[...]
4) osobami wykonujšcymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o œwiadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczšce zlecenia [...]
-- -

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-09-24 15:03:58
Autor: Tomek
On Fri, 24 Sep 2010, s_13 wrote:

[...]

Przecież wg uosdg prowadzi DG, nawet jeśli wg updof jest to umowa osobista/autorska.
W poście obok wkleiłem przepis z usus:

[...]

- myślisz że umowa o dzieło nie może się pod to "złapać"?

--
Tomek

Data: 2010-09-28 01:19:28
Autor: s_13
działalność, czy nie działalność???
pytanie:
czy jest możliwa sytuacja: nie mam zarejestrowanej DG (ustawa o PIT
nie uznaje tego co robię za DG, więc nie mam obowiązku rejestracji)
a płace ZUS (ustawa o ZUS uznaje to za DG i każe płacić ZUS)?
czyli: czy da się płacić ZUS nie mając DG?

pozdrawiam
s_13

Data: 2010-09-28 12:35:23
Autor: Tomek
W dniu 28.09.2010 10:19, s_13 pisze:
pytanie:
czy jest możliwa sytuacja: nie mam zarejestrowanej DG (ustawa o PIT
nie uznaje tego co robię za DG, więc nie mam obowiązku rejestracji)

Nie masz obowiązku rejestracji gdzie - w US, UM, powiacie, IOŚ, Sanepidzie, ... :) ?

Data: 2010-09-29 16:28:00
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 28 Sep 2010, s_13 wrote:

czyli: czy da się płacić ZUS nie mając DG?

....weźmij ustawę o SUS w garść... :)

pzdr, Gotfryd

działalność, czy nie działalność???