dziewięć na osiem

Data: 2013-01-30 18:31:23
Autor: ToMasz
dziewięć na osiem
witam

JEst sobie rower z napędem 3x9 biegów, shimano, alivio czy coś na "A" z 2012roku. Chcę przejść z9 na 8 biegów. domniemam że przerzutka przednia i tylna może zostać. Czy coś jeszcze może zostać? Zamierzam wymienić kasetę zębatek na 8, łańcuch, manetki przednią i tylną, ale co z przednimi zębatkami? podejdą te z 9 biegów czy nie?

ToMasz

Data: 2013-01-30 12:20:45
Autor: Ignac
dziewięć na osiem

Żeby nie było,że się czepiam,ale nieźle czadu dajecie.
Zadam proste pytanie(niech ono będzie retoryczne),
czy Shimano rekomenduje takie miksy?

Data: 2013-01-30 21:47:41
Autor: kamil/Endurorider.pl
dziewięć na osiem

--

Shimano rekomenduje natychmiastowe przejście na 2x10 od XT w górę.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2013-01-31 09:52:31
Autor: ToMasz
dziewięć na osiem
W dniu 30.01.2013 21:47, kamil/Endurorider.pl pisze:
[...]

dobrze to ująłeś. Mnie do zmiany 9->8 skłaniają oszczędności, bo zakres przełożeń będzie taki sam. Może nawet trwalość większa. Shimano zarobi mniej :)
ToMasz

Data: 2013-01-31 15:21:56
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Thu, 31 Jan 2013 09:52:31 +0100, ToMasz napisał(a):

[...]

sam mam 8 i tak sobbie myśle ze to już nie sa wielkie oszczedności.
HG50 na 8 i 9 to kosztuje tyle samo mniej wiecej. Schodząc do niższych grup faktycznie mozna coś zaoszczędzić ale czy warta
skórka wyprawki? 8 jednak mimo wszystko to już historia.

Data: 2013-01-31 15:58:42
Autor: ToMasz
dziewięć na osiem
W dniu 31.01.2013 15:21, qrt pisze:
[...]

Ludzie chcą więcej, nie ważne czy to ma sens czy nie. Dla mnie więcej biegów, to więcej naciśnięć kciuka aby osiągnąć ten sam efekt. Dół i górę w 8semce mam taką samą jak w 9 i 10. wolałbym 7, ale zabawa z piastą mnie odrzuca.

8 jednak mimo wszystko to już historia.

taaaaaa. szczególnie że supermarkety sprzedają tony rowerów z 6 i 7 biegami. JAk sobie wyobrażasz wycieczkę 100km, i zerwany łańcuch. Wpadasz do sklepiku rowerowego w 50tyś mieścinie, a tam same deorki i jeden używany altus? Nie szanowny kolego. Są hurtownie całe które żyją od 1990roku i nie wiedzą co to jest kaseta zębatek. od wolnobiegu 7rz w dół. JEst na to zbyt, tyle ze nie w 25 największych miastach polski.

Data: 2013-01-31 16:27:17
Autor: qrt
dziewięć na osiem

JAk sobie wyobrażasz wycieczkę 100km, i zerwany łańcuch. Wpadasz do sklepiku rowerowego w 50tyś mieścinie,

nie wpadam bo zawsze ze sobą wożę zapasową spinkę oraz pin :)

jeden używany altus? Nie szanowny kolego. Są hurtownie całe które żyją od 1990roku i nie wiedzą co to jest kaseta zębatek. od wolnobiegu 7rz w dół.JEst na to zbyt, tyle ze nie w 25 największych miastach polski.

nie wątpię - tyle ze nie zmiania to faktu ze to historia - zakup dobrych
klocków do canti wcale prosty nie jest (choć możliwy). Ale zębatek na 5
srób to absolutnie nigdzie nie dostaniesz. Nawet na wsi czy niewliekim
mieście. A wiem bo używam i canti i takich korb, a i w sklepach rowerowych na
prowincji też bywam. Zwracam tylko uwagę (jako użtkownik 8 biegów zaznaczam) iż pakowanie sie z
rozmysłem w historyczne rozwiązania niekoniecznie jest dobrym pomysłem -
ale to oczywiście twój wybór.

Z resztą i tak najsampierw skończy sie dostępność manetek nie na łańcucha
czy kaset :D

Data: 2013-01-31 07:45:53
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu czwartek, 31 stycznia 2013 16:27:17 UTC+1 użytkownik qrt napisał:

Zwracam tylko uwagę (jako użtkownik 8 biegów zaznaczam) iż pakowanie sie z

rozmysłem w historyczne rozwiązania niekoniecznie jest dobrym pomysłem -

ale to oczywiście twój wybór.

No i mój,w zeszłym roku kupiłem rower z 8x3 i mam z tym
napędem już dwa,ponadto rozmawialiśmy już na grupie do
znudzenia o zaletach takiego napędu.

Data: 2013-01-31 17:05:01
Autor: kamil/Endurorider.pl
dziewięć na osiem
Użytkownik "qrt" <m@il.jakis> napisał w wiadomości news:12evgzhtkj9wt$.huitk0ktn1hu$.dlg40tude.net...

[...]

Mam 8 i zmienię na 9 TYLKO I WYŁĄCZNIE dlatego, że chcę RF z "podwójnym zrzucaniem" czego w manetkach na 8 nie ma :( Gdyby nie moja fanaberia to żyłbym dalej z 8ką bez problemu :)

Data: 2013-01-31 17:14:29
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Thu, 31 Jan 2013 17:05:01 +0100, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

[...]

ja źyje z 8 i nawet zaopatrzyłem sie w zapas przerzutek i manetek :). Co jednak nie zmienia faktu ze laikowi raczej bym tego nie polecał :)

Data: 2013-01-31 12:33:40
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu czwartek, 31 stycznia 2013 17:14:29 UTC+1 użytkownik qrt napisał:

[...]

Z takich wpisów to ja wyciągam tylko jeden wniosek,grt sobie
myśli-ale ciulowy mam ten rower/y 8x3,chętnie bym się
wpakował na 9x3,no ale oni krytykują taki napęd,to co,jednak
dobrze że mam 8x3,czyli jest ok.-proces myślowy zakończony :-)
A mówiąc serio każdy powinien jeżdzić na tym,na czym uważa.

Data: 2013-01-31 22:12:57
Autor: ToMasz
dziewięć na osiem

A mówiąc serio każdy powinien jeżdzić na tym,na czym uważa.
Tak. zgadzam się z tym w 100%.
Nie zgadzam się z tym żeby uzasadniać wybór, cyfrą która jest lepsza bo jest wyższa. Samochody mają z reguły 5 biegów, nie dlatego że się więcej nie da, Jakiś inżynier stwierdził że tak będzie dobrze. W rowerach mamy 24 lub więcej przełożeń. skutecznie korzystamy z mniej niż połowy. Jeśli więcej biegów, mniejszy skok pomiędzy biegami wymaga nakładów finansowych - jest OK. Jeśli to samo wymaga pracy 2 manetek nie sekwencyjnie - jest bardzo źle. Nie wiem gdzie jest rowerowe optimum, ale brnięcie w coraz więcej zębatek w tej samej przestrzeni, z takimi samymi skrajnymi zębatkami - na pewno nie jest optymalne.
JA nikomu nie mówię że jest głupi bo zmienił 8 na 10 biegów. Dzięki temu shimano ma pieniądze na rozwój i reklamę. Ja jednak pozostanę przy 11 zębach "na dole" i jak najmniejszej ilości zębatek w rowerze.

ToMasz

Data: 2013-02-01 06:28:39
Autor: kamil/Endurorider.pl
dziewięć na osiem
Użytkownik "ToMasz" <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> napisał w wiadomości news:510ade59$0$26699$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Akurat tutaj się totalnie z Tobą nie zgadzam. Brak 6 biegu to porażka w większości współczesnych samochodów. To akurat naprawdę działa i dla osób jeżdżących w trasę jest bardzo potrzebne.

[...]

Ja cały czas czaję się na Alfine 11sp albo Speed Huba Rohloffa i właśnie dlatego nie kupię nic powyżej SLX jeżeli chodzi o manetki i całą resztę gratów. Dla mnie napęd zewnętrzny to tymczasowy mus i tego obejść się nie da więc nie chcę poddawać się pokusie XT i 50% wyższej cenie niż SLX.

Data: 2013-02-02 01:04:17
Autor: Gotfryd Smolik news
dziewięć na osiem
On Fri, 1 Feb 2013, kamil/Endurorider.pl wrote:

[...]

  Dodam, że problem "braku dobrego biegu" do jazdy 50kmph jest
również argumentem we wielu flejmach na <censored> .samochody <\censored>

  Może by tak Shimano napuścić, że w samochodach DWA biegi brakują?
  ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-02 06:58:53
Autor: kamil/Endurorider.pl
dziewięć na osiem
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1302020102310.2784quad...
[...]

"w automacie" dostajesz juz osiem a od tego tylko jeden krok do 2x8 :D

Data: 2013-02-02 20:47:46
Autor: Bartłomiej Zieliński
dziewięć na osiem
Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
Dodam, że problem "braku dobrego biegu" do jazdy 50kmph jest również
argumentem we wielu flejmach na <censored> .samochody <\censored>

To zależy od modelu auta i silnika.
W niektórych Grande Punto na 4. biegu przy 50 km/h mamy 2000 rpm, czyli właściwie tyle ile trzeba przy spokojnej jeździe. W innych autach obroty są wtedy nieco niższe (powiedzmy 1800-1900 rpm), a że jazda spokojna a silniki mocne, to nie sądzę aby im to szkodziło.
No ale złej baletnicy... ;)

Data: 2013-02-01 06:44:50
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-01-31 22:12, ToMasz pisze:

JA nikomu nie mówię że jest głupi bo zmienił 8 na 10 biegów. Dzięki temu
shimano ma pieniądze na rozwój i reklamę. Ja jednak pozostanę przy 11
zębach "na dole" i jak najmniejszej ilości zębatek w rowerze.

*Zwykle* duże firmy mające szeroką ofertę cenową żyją z masówki, w tym wypadku z TY i Altusów. Droższy sprzęt, np. XT produkowany jest z minimalnym zyskiem, albo na granicy opłacalności.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-02-01 07:46:37
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Thu, 31 Jan 2013 12:33:40 -0800 (PST), Ignac napisał(a):

[...]

Chodzi o to ze dobrych manetek na 8 od kilku lat już praktycznie nie ma na
rynku. Lepsze przerzutki 8 i 9 pewnie szybko sie skończą. 8 biegowe koronki
także. Ja nie zwracam wiekszej uwagi na homogeniczność napędu - mieszam wszystko
jak leci, ale Ty ZTCP zwracasz dużą uwagę na homogeniczność napędu. Nie obawiasz się ze w pewnym momencie nie bedziesz mógł tego wszystkiego
dopasować do siebie *zgodnie z zaleceniami shimano*?  :)
A mówiąc serio każdy powinien jeżdzić na tym,na czym uważa.

Wiesz jak jeżdzę na 29er od naprawdę długiego czasu. Nawet rame miałem
robioną na zamówienie bo w polsce nie dało sie tego kupić. Jednak pomimo zalet tego rozwiązania odradzałem je jeszcze kilka lat temu. Dlaczego? bo była na maksa mizerna dostęność opon. Bo kompletnie nie było dętek. Bo o szerokiej płaskiej kierownicy to można było pomarzyć. Bo dobry widelec
kosztował 2,5k i nie było żadnych alternatyw. Bo nie było obręczy.
To ze rower jest fajny nie zmienia faktu ze przy okazji był kłopotliwy. Nie wiem w jakim stopniu ToMasz jest biegły w technice rowerowej ale swoim
pytaniem zasugerował ze w niewielkim. A takim osobom z zasady odradzam
pakowanie sie w nietypowe tudzież nieprzyszłościowe rozwiązania.

Data: 2013-02-01 01:46:33
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 07:46:37 UTC+1 użytkownik qrt napisał:

Ja nie zwracam wiekszej uwagi na homogeniczność napędu - mieszam wszystko

jak leci, ale Ty ZTCP zwracasz dużą uwagę na homogeniczność napędu.

To podam Ci taki oto argument przeciw,gdyby wszystko do wszystkiego
pasowało(ja też bym tak chciał),to w ramach napędu np.8x czy 9x byłyby
tylko dwie przerzutki do każdego z tych systemów z długim i krótkim
wózkiem,to samo byłoby z przerzutkami przednimi,jedna przerzutka do
każdego systemu,a jak jest to chyba nie muszę Ci tłumaczyć.
Producent po to zrobił klasyfikacje podzespołów w ramach danego napędu
np.9x,bo tylko jemu są znane niuanse w konstrukcji poszczególnych
podzespołów i właśnie dlatego trzeba przestrzegać ich kompatybilności.
I tu Shimano ma przewagę nad innymi.

Nie obawiasz się ze w pewnym momencie nie bedziesz mógł tego wszystkiego

dopasować do siebie *zgodnie z zaleceniami shimano*?  :)

Zupełnie nie,bo jak długo będzie popyt na podzespoły tak długo
będą produkowane,chociaż też zrobiłem już dawno stosowne ich
zapasy,bo ja jestem bardzo zadowolony z jakości pracy mojego
napędu,osiąganych przebiegów,kosztów zakupu części.
Co nie oznacza,że potempiam z kretesem napędy 9x,czy 10x.
Natomiast spotkałem się w napędzie z nową konstrukcją
przerzutki Shimano Alivio RD-M430-9 rz. SGS,koszmar sprzęt
to mało powiedziane,może kiedyś wyjaśnie o co w niej chodzi.

Data: 2013-02-01 09:47:39
Autor: rzymo
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 10:46:33 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:
[...]

Nie, na to nigdy żaden producent sobie nie pozwoli - musi być pełen przekrój danego typu produktu. W tym przypadku od Deore (czy jeszcze niżej) do XTR włącznie. Konsument musi mieć możliwość wyboru (nawet pozornego).
To są przecież podstawowe podstawy rynku :)

Niestety dla Ciebie - wszystko do wszystkiego pasuje, tylko utarło się głupie przekonanie, że skoro przerzutki np. XT, to wstyd i hańba zakładać łańcuch Deore.

Data: 2013-02-01 11:20:51
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 18:47:39 UTC+1 użytkownik rzymo napisał:
> [...]

To są przecież podstawowe podstawy rynku :)

Niestety dla Ciebie - wszystko do wszystkiego pasuje

Na samym początku w cytacie mojej wypowiedzi jest napsane:
-GDYBY wszystko do wszystkiego pasowało... Czyli najbardziej podstawową z podstaw jest umiejętnośc
czytania ze zrozumieniem tekstów i instrukcji serwisowych
Shimano tyż by się przydało :)

Data: 2013-02-01 22:28:39
Autor: Wojtek Paszkowski
dziewięć na osiem
"Ignac" <smak870221@gmail.com> wrote in message news:4399e536-f065-4753-9492-bfefedca24cfgooglegroups.com...

Czyli najbardziej podstawową z podstaw jest umiejętnośc
czytania ze zrozumieniem tekstów i instrukcji serwisowych
Shimano tyż by się przydało :)

Hehe, tak się zastanawiam, co instrukcje serwisowe Shimano by powiedziały na mój zestaw:

- klamkomanetki szosowe Shimano ST-2200, 3x8
- przerzutka przód Sram 3.0 (mtb)
- przerzutka tył SLX krótki wózek (do niedawna był Sram Neos, ale mu się kółka skończyły)
- korba SLX oryginalnie 3-rzędowa, obecnie 2 rzędowa z zębatką 36z (chyba od LX) i 22z (chyba XT), albo 44z (LX) i 32z (Deore), miski Accent
- kasety "customowe": LX HG-70 11-28 z ostatnią zębatką zmienioną na 30 albo 32 od HG-50/51, albo Sram 5.0, albo kasety "deore 8sp" stworzone z przemieszania trybów dwóch 9-rzędowych kaset HG-61 11-34 lub 12-36
- łańcuchy Connex 804/8, Sram 850/870, Clark's, Shimano IG90

W moim przypadku te 8sp rzeczywiście jest nieco kosztowną fanaberią. Najbardziej boli brak kaset do 34-36z, z 34z jest tylko jedna, strasznie klocowata megarange o kiepskim stopniowaniu - więc aby mieć dogodnie zestopniowaną, w miarę lekką kasetę, trzeba wydać > 200zł.

pozdr

Data: 2013-02-01 14:49:58
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 22:28:39 UTC+1 użytkownik Wojtek Paszkowski
[...]

Ta konfiguracja jest szczególnie godna polecenia,
moje gratulacje! :) :)

Data: 2013-02-02 11:23:17
Autor: Wojtek Paszkowski
dziewięć na osiem

"Ignac" <smak870221@gmail.com> wrote in message news:70d0c162-14a5-4ea6-adde-3bf00a6e2381googlegroups.com...
W dniu piątek, 1 lutego 2013 22:28:39 UTC+1 użytkownik Wojtek Paszkowski

Ta konfiguracja jest szczególnie godna polecenia,
moje gratulacje! :) :)

jest optymalna do wszędobylskiego roweru turystycznego (no, aby rower był zupełnie uniwersalny, 3 tarcze i przerzutka szosowa do ich obsłużenia byłyby lepsze, a tak czasem muszę zmieniać konfigurację tarcz). Chyba nawet nie jestem zbytnim ekscentrykiem, skoro do zbliżonych konfiguracji dochodzi duży producent, vide "build kit" poniższego roweru.

http://salsacycles.com/bikes/fargo_ti

Co prawda jednolity Sram, ale też konfiguracja MTB+Road, niespecjalnie reklamowana przez producenta. 10sp jest na pewno tylko dlatego, że już niedostępne są masowo produkowane klamkomanetki 8sp i kasety z dużą rozpiętością, inaczej na pewno by nie uderzali w tyle biegów, he he...

Swoją drogą, w drugim i ostatnim kupionym przeze mnie "seryjnym" rowerze (jeszcze w zeszłym wieku) miałem ideał - kompletne Alivio, od manetek, przez pełny napęd, po przerzutki. To był  zdecydowanie najgorszy zestaw, na jakim jeździłem!

pozdr

Data: 2013-02-02 04:31:16
Autor: rzymo
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 20:20:51 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:
(...)
Na samym początku w cytacie mojej wypowiedzi jest napsane:
-GDYBY wszystko do wszystkiego pasowało...

Tego właśnie nie rozumiem, dlaczego tak mocno się upierasz, że jednak nie pasuje i podkreślasz to GDYBY?

To nie jest gdyby. Po prostu komponenty różnych grup (a nawet innych producentów) do siebie pasują, czy to Ci się podoba, czy nie :)
Temat tabelek kompatybilności jest prosty - to jest sztuczny podział. Żebyś do drogiej korby i przerzutek nie kupił przypadkiem taniego łańcucha, który działać będzie tak samo dobrze.

Data: 2013-02-01 11:16:41
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Fri, 1 Feb 2013 01:46:33 -0800 (PST), Ignac napisał(a):

[...]

tutaj sie chyba nie zgodze. A przynajmniej nie zupełnie :) Shimano wdraża rozwiązania na siłę. Wystarczy wspomnieć o dual control.
Wiekszość ich nie pokochała, a był taki rok ze w katalogach nie było wcale
manetek RF. Oczywiście na rynku były wersje z poprzednich lat co jednak nie
zmiania faktu ze zmiana była na siłę wbrew woli konsumentów.  Podobnie wyrugowanie kwadratu na zecz octalinka. Gdzie teraz kupić (już nie
piszę dobrą) ale choć by rozbieralną korbę na kwadrat? Myślisz ze w wersje
octalik czu ISIS spowodowały iż konsumenci odwrócili sie od wersji na
kwadrat?  Dlaczego shiamno na siłę lansuje 10spd nie dając jak choćby sram możliwości
wyboru? Tak to bedzie - chcesz mieć dobre manetki i trwałe przerzutki? Musisz wejśc
w 10s. Choć z drugiej strony jeszcze do niedawna dało sie kupić dobre manetki na 8
- nazywało sie to SLR-440 - teoretycznie były szosowe ale działano to i
wyglądało jak LX. Pojawiały sie też slm-748 - górskie niby przyporządkowane
XT (numeracja) tyle ze wygladały jak LX :)
 Wiec troche było jak piszesz ino trzeba było wiedzieć czego szukać i gdzie,
gdyż w katalogach czy oficjalnych materiałach nie występowały. W normalnych
sklepach to oczywiście nawet nie wiedzieli ze coś takiego jest.  Tyle ze niokt tego nie gwarantuje ze po wyczyszc zeniu magazynów z lepszych
przerzutek 8/9 będą dalej robić coś lepszego. Choć było by to rozsądna by
klienciu nie skłaniali sie ku rozwiązaniom konkurencji. Chyba ze w końcu bedzie tak ze dla sportowców 2x10 a dla turystów piasta 11s.
Shimano Alivio RD-M430-9 rz. SGS,koszmar sprzęt
to mało powiedziane,może kiedyś wyjaśnie o co w niej chodzi.

wyjaśnij teraz bo ta przerzutka mnie zainteresowała. :)
Mam dodatkowe pytanie na jej temat - czy ma ona dolny zawias z plastiku czy
jest on metalowy? Na zdjęciach cieżko dostrzec a ja nie trawie przerzutek z plastikowymi
elementami (poza kółeczkami zecz jasna)

Data: 2013-02-01 11:45:49
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-02-01 11:16, qrt pisze:

Podobnie wyrugowanie kwadratu na zecz octalinka. Gdzie teraz kupić (już nie
piszę dobrą) ale choć by rozbieralną korbę na kwadrat?

Acera, Alivio  w którejś z wersji.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-02-01 12:02:45
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Fri, 01 Feb 2013 11:45:49 +0100, PeJot napisał(a):

W dniu 2013-02-01 11:16, qrt pisze:

Podobnie wyrugowanie kwadratu na zecz octalinka. Gdzie teraz kupić (już nie
piszę dobrą) ale choć by rozbieralną korbę na kwadrat?

Acera, Alivio  w którejś z wersji.

jesli sa jeszcze wersje na kwadrat to ok. Coś mi sie wydawało ze zupełnie z
tego zrezygnowali i teraz juz tylko octalinki.

Data: 2013-02-01 13:50:28
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-02-01 12:02, qrt pisze:
[...]

Acera FC-M391, 9 rzędowa, kwadrat
Acera FC-M391-8, 8 rzędowa, octalink
Alivio FC-M430, FC-M431, 9 rzędowe: kwadrat
i tu ciekawostka: utrzymano Alivio 8 rzędowe
FC-M410, 411: kwadrat

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-02-01 12:02:38
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 11:16:41 UTC+1 użytkownik qrt napisał:
> [...]

jest on metalowy? Na zdjęciach cieżko dostrzec a ja nie trawie przerzutek z plastikowymi

Niestety,ale słuszne miałeś przeczucie,że to jest plastik
tylko pokryty czymś przypominający aluminium.
Tą są niestety te nowe wynalazki,które mają tak uformowany
(wygięty)wózek,że niemożliwa jest cicha praca napędu tak,
aby z każdej tarczy korb z przodu dostępne były wszystkie
zębatki kasety(sprawdz sobie to u siebie).
Ten standard pracy napędu mam w swoim napędach,
a korzyść z tego jest taka,że łańcuch niezależnie jakie
przełożenie w napędzie wybierzesz nigdy się nie zatnie
na klatce przerzutki przedniej i ponadto można korzystać
w swobodny sposób z niektórych przełożeń potarzających się
w napędzie aż np.trzy razy,co z kolei umożliwa równe
wyjeżdzenie kasety.
Nie kupuj tego szrotu!

Data: 2013-02-02 14:41:43
Autor: ToMasz
dziewięć na osiem
Tak to bedzie - chcesz mieć dobre manetki i trwałe przerzutki? Musisz wejśc
w 10s.

Kiedyś była klasa shimano A. Za moich czasów działało to na 7 zębatkach i było mega trwałe. O ile dobrze pamietam podzielono to na altusa acere alivio. dalej na 7 biegach, ale chyba acera i alivio ( teraz nie pamiętam były cale metalowe poza kółeczkami. Upłynęło dużo czasu, całe to rozdzielone "A" teraz jest już 9cio rzędowe ale z plastiku. Czy ta zmiana zwiększa trwałość? NIE wręcz przeciwnie. Wszystko jest bardziej delikatne, musi być precyzyjnie wyregulowane  i wymaga częstego serwisu. Czy przerzutki 10 rzędowe są całe z metalu? Czy ich tylne zębatki są tej samej grubości (grubość blachy) co w kasecie 7 rzędowej? Wąziutki łańcuch musi znosić te same obciążenia co szeroki, a to korzystne nie jest. krótszy skok przerzutki wymaga precyzyjniejszej regulacji, większej dokładności - to też nie jest zaleta.
Ja zawodnikiem nie jestem. robię parę tyś. na rok, (lwia większość rowerów w polsce ma mniejsze przebiegi) i naprawdę wolę mieć 100zł w kieszeni niż jedną zębatkę więcej...

ToMasz

Data: 2013-02-01 12:14:46
Autor: live_evil
dziewięć na osiem
On 01.02.2013 10:46, Ignac wrote:
Producent po to zrobił klasyfikacje podzespołów w ramach danego napędu
np.9x,bo tylko jemu są znane niuanse w konstrukcji poszczególnych
podzespołów i właśnie dlatego trzeba przestrzegać ich kompatybilności.
                                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Dowcip roku.

--
live_evil

Data: 2013-02-01 11:07:22
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 12:14:46 UTC+1 użytkownik live_evil napisał:
> [...]

> np.9x,bo tylko jemu są znane niuanse w konstrukcji poszczególnych

> podzespołów i właśnie dlatego trzeba przestrzegać ich kompatybilności.

Cieszę się ,że Cię rozbawiłem,ja też przy Tobie
świetnię się bawię.

Data: 2013-02-01 22:29:47
Autor: live_evil
dziewięć na osiem
On 01.02.2013 20:07, Ignac wrote:
[...]

Ludzie od dawna mieszają - z pozytywnymi rezultatami - podzespoły pomiędzy grupami, producentami, ilością zębatek, przeznaczeniem szosa-mtb itd. I nagle przychodzi ktoś, kto twierdzi, że nie będzie pasowało, że trzeba przestrzegać kompatybilności, bo tak twierdzi Shimano ;-)

Data: 2013-02-01 14:32:24
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 22:29:47 UTC+1 użytkownik live_evil napisał:

[...]

No nie mów mi,że gdybyś wiedział w jakiej najlepszej konfiguracji powinna pracować np.kaseta HG50,to
wsadził byś ja do dowolnego napędu ,a nie wg.tego schematu:

kaseta HG50-9 powinna najlepiej pracować w takim zestawieniu:
 SI-R740G   HG50-9   HG73     RD-M510 SI-6LERC   HG50-9   HG53     RD-M511 SI-6KBRB   HG50-9   HG73     RD-M530 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- nr.instr   kaseta  łańcuch  przerzutka tylna Dla Ciebie i Wojtka Paszkowskiego to bez znaczenia,
a dla producenta nie.Pytanie więc brzmi czy powinno
się ignorować producenta?
I następne pytanie z każdej tarczy korb macie
w swoich napędach dostęp do wszystkich zębatek
kasety?
A ile macie nie chcianych części na półce,które
ni jak do siebie nie pasują?
Jaki to jest wysiłek intelektualny,żeby do instrukcji sięgnąć?

Data: 2013-02-02 04:38:09
Autor: rzymo
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 23:32:24 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:
[...]

Czyli z tabelki wynika, że tylna przerzutka wie, że obsługuje kasetę HG50-9, a nie inną. Zaiste musi być to kosztowna technologia rozpoznawania kaset :)
I następne pytanie z każdej tarczy korb macie
w swoich napędach dostęp do wszystkich zębatek
kasety?

Napęd 2x9. Ustawiłem tak, że z większej zębatki (36z) mogę obsłużyć całą kasetę, a z mniejszej (24z) pięć koronek. Dla mnie ustawienie jest ok, zwłaszcza że znakomitą część przebiegu robię na 36 zębach z przodu.

A ile macie nie chcianych części na półce,które
ni jak do siebie nie pasują?

Nie mam takich części :)

Data: 2013-02-02 05:44:11
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu sobota, 2 lutego 2013 13:38:09 UTC+1 użytkownik rzymo Mnie się już wyczerpał koncept(nie mam więcej argumentów).
No i nie dogadamy się w związku z tym(a szkoda),więc niech tak zostanie.

Data: 2013-02-02 06:16:06
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu sobota, 2 lutego 2013 13:38:09 UTC+1 użytkownik rzymo napisał:

Napęd 2x9. Ustawiłem tak, że z większej zębatki (36z) mogę obsłużyć całą kasetę, a z mniejszej (24z) pięć koronek. Dla mnie ustawienie jest ok, zwłaszcza że znakomitą część przebiegu robię na 36 zębach z przodu.

Prawie dobrze,a teraz wyobraź sobie napęd 3x9,w obu przypadkach
da się to zrobić regulując/skracając oś suporu,niestety trzeba
to zrobić empirycznie.Os suportu musi być na tyle krótka aby
klatka przerzutki przedniej swobodnie zrzucała łańcuch na najmniejszą tarczę korb.I drugi warunek przerzutka tylna nie może
być z tych nowych wynalazków z wygiętym po nowemu wózkiem.
To wygięcie wózka w strone szprych daje taki sam efert jak skrzywiony hak przerzutki.

Data: 2013-02-02 18:40:46
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-02-02 15:16, Ignac pisze:

Prawie dobrze,a teraz wyobraź sobie napęd 3x9,w obu przypadkach
da się to zrobić regulując/skracając oś suporu,niestety trzeba
to zrobić empirycznie.

A dlaczego zaraz empirycznie ? Kwadrat całkiem nie umarł.

Os suportu musi być na tyle krótka aby
klatka przerzutki przedniej swobodnie zrzucała łańcuch na
najmniejszą tarczę korb.

Kłopotliwe w ramach z rurą 34.9 mm, a i łańcuch lubi zbierać błoto z opon.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-02-03 08:47:17
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Sat, 02 Feb 2013 18:40:46 +0100, PeJot napisał(a):

[...]

w zasadzie problem polega na tym ze aby obsłużyć najmniejszą koronkę
przerzutka musi być całkowicie "złonona" - zasadniczo zasieg jest
wystarczający ale myk jest taki ze w takiej sytuacji potrzeba naprawde
dużej siły aby wózek ruszyć.

Data: 2013-02-03 03:00:46
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu niedziela, 3 lutego 2013 08:47:17 UTC+1 użytkownik qrt napisał:

Chcę powiedzieć jak sprawdzić/dobrać właściwą długość osi suportu.
Ustawiamy łańcuch z tyłu na największej zębatce kasety,a z przodu
na najmniejszej tarczy korb,przy pomocy jednej ze śrub regulacyjnych
kaltki przerzutki przedniej-(pp),przybliżamy klatke maksymalnie do rury
ramy(najczęściej nie trzeba odkręcać linki od klatki).
(*)I w tym położeniu najmniejsza odległośc łańcucha od bocznej prowadnicy
klatki(pp)powinna wynosić max.0,5 mm,żeby było miejsce na ugięcie tarczy.
Jeżeli ta odległośc wynosi więcej to mamy za długą oś suportu..
W przypadku regulowanych długości osi powinniśmy jej długośc
tak wyregulować,aby było właśnie tak jak tu-(*).
W przypadku wkładu na kwardrat czy octalink pozostaje nam jedynie
przymiarka kolejnych wkładów o mniejszej/większej długości,aby
efekt końcowy rownież był taki jak tu-(*).
I to by była cała wiedza tajemna w tym temacie,którą stosuję
w swoich rumakach :-)

Data: 2013-02-02 11:17:47
Autor: Wojtek Paszkowski
dziewięć na osiem

"Ignac" <smak870221@gmail.com> wrote in message news:8ae09206-6e45-4a89-b0f7-4fcb842ba06egooglegroups.com...
[...]

a po co? Taką wagę przykładasz do zalecanego przez producenta łączenia komponentów, a tymczasem napęd pracujący w układzie mała-mała czy duża-duża pracuje bardziej parszywie, niż przy jakimś kompletnie nietrafionym miksie komponentów. O majtającym się albo skrajnie napiętym łańcuchu i wózku nie wspominając.

Tak uważnie czytasz instrukcje serwisowe, czyżbyś więc nie dostrzegł na instrukcji do korby obrazka pokazującego, jaki układ zębów zaleca producent? Wstyd! I jeszcze zalecać innym tak rażące naruszanie zaleceń producenta!

pozdr

Data: 2013-02-02 03:37:08
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu sobota, 2 lutego 2013 11:17:47 UTC+1 użytkownik Wojtek Paszkowski napisał:

[...]

I tu się z Tobą zgodzę,tylko że u mnie skrajne położenia łańcucha są
możliwe dzięki odpowiednio krótszej osi suportu i wtedy łańcuch na
przekosach pracuje cichutko i nie zużywa napędu,potwierdzeniem tej tezy
są przebiegi jakie osiągam na korbach,łańcuchu i na kasecie.
O tym,że łańcuch mi się nie klinuje na kalatce przerzutki p.nie wspomnę.
Natomist nowe wynalazki(chodzi o tylne przerzutki) to uniemożliwiają
co ma doprowadzić/doprowadza do zużycia środkowych zębatek kasety i
przez to szybszej ich wymiany.A tu już dał o sobie znać parszywy
marketing-szybsza wymiana kasety większe przychody producentów.
No,ale zgoda,że(przekosy łańcucha)to jest wbrew zaleceniom producenta..

A co do miksów w doborze komponentów,jeżeli nie będziemy wzorować się
np.na tych instrukcjach serwisowych to jakie kryteria doboru komponentów
napędu proponujesz - losowe! Jeżeli tak,to trzeba mieć magazyn części do dyspozycji i cierpliwośc benedyktyńską przy kolejnych ich przymiarkach.
Zaproponuj więc,prosty i skuteczy sposób na dobór komponentów napędu.

Data: 2013-02-01 13:54:49
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-02-01 10:46, Ignac pisze:

[...]

A wiesz, że jeszcze pod koniec XX wieku tabele kompatybilności były zawarte w katalogach Shimano ? Można było mieszać sprzęt z różnych grup, ale co b. ciekawe *także MTB<->szosa*.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-01-31 17:25:24
Autor: kamil/Endurorider.pl
dziewięć na osiem
Użytkownik "qrt" <m@il.jakis> napisał w wiadomości news:j9sx0m80tynx.1wb1q6iwua0yr$.dlg40tude.net...

[...]

Niestety dostępność fajniejszych części na 8sp jest coraz gorsza :( Spokojnie da się żyć z 8sp i być szczęśliwym, ale kiedy nadejdzie fanaberia okazuje się, że żeby ją zrealizować trzeba napęd zmienić :/ Mimo wszystko jestem z siebie dumny, że tak długo się opierałem 9tce :D

Data: 2013-01-31 17:35:37
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Thu, 31 Jan 2013 17:25:24 +0100, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

[...]

dziwiątką dziwiątką - dobre manetki jeszcze na rynku są, ale w zapas
przerzutek na twoim miejscu bym sie zaopatrzył :D

Data: 2013-01-31 17:47:09
Autor: kamil/Endurorider.pl
dziewięć na osiem
Użytkownik "qrt" <m@il.jakis> napisał w wiadomości news:67765zifk7gx.3z0rnuvdagrr$.dlg40tude.net...

dziwiątką dziwiątką - dobre manetki jeszcze na rynku są, ale w zapas
przerzutek na twoim miejscu bym sie zaopatrzył :D

Zapas przerzutek 9tek?

Data: 2013-01-31 18:08:33
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Thu, 31 Jan 2013 17:47:09 +0100, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

[...]

niw wiem na czym jezdzisz ale jesli nie lubisz plastikowych przerzutek to
tak. te lesze niedługo też będą znikać. Przerzutki w porówniau z manetkami
częściej sie zmienia. (przynajmiej ja zmieniam z racji uszkodzeń)

Data: 2013-01-31 19:15:48
Autor: kamil/Endurorider.pl
dziewięć na osiem
Użytkownik "qrt" <nie.m@m.mej.la> napisał w wiadomości news:19j6ufw1gvsn.1ln2ai5d66z45.dlg40tude.net...

[...]

Hmmm, muszę o tym pomyśleć :)

Data: 2013-02-01 06:49:24
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-01-31 17:47, kamil/Endurorider.pl pisze:

dziwiątką dziwiątką - dobre manetki jeszcze na rynku są, ale w zapas
przerzutek na twoim miejscu bym sie zaopatrzył :D

Zapas przerzutek 9tek?

Przerzutki 9 obsługują 8 rzędów. Kluczowe są manetki 8.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-02-01 08:42:20
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-01-31 17:25, kamil/Endurorider.pl pisze:

Niestety dostępność fajniejszych części na 8sp jest coraz gorsza :(
Spokojnie da się żyć z 8sp i być szczęśliwym, ale kiedy nadejdzie
fanaberia okazuje się, że żeby ją zrealizować trzeba napęd zmienić :/

Niekoniecznie. Skoro jest popyt na części 8, musi pojawić się i podaż. Skoro Shimano tego nie dostrzega, zrobią to inni. SRAM, robi a Suntour zaczął robić rapidfire 8. Jakość chwilowo nieistotna, chodzi o trend na rynku.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-02-01 09:22:31
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Fri, 01 Feb 2013 08:42:20 +0100, PeJot napisał(a):

[...]

to prawda ze sram jakby nie wymusza na klientach zmian na siłę (jak np
shimano z dual control) tyle ze ergonomia sramowskich triggerów nie każdemu
odpowiada.

Data: 2013-02-01 10:52:00
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-02-01 09:22, qrt pisze:
[...]

Nie dyskutuję o jakości ani funkcjonalności, chodzi o to że jest nisza na rynku 8 biegowych manetek ( i w ogóle całych napędów ) i pytanie kto ją zapełni. Osobiście wątpię by najtańsze grupy TY-, zmigrowały do 8 biegów.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-01-30 19:03:44
Autor: live_evil
dziewięć na osiem
On 30.01.2013 18:31, ToMasz wrote:
Czy coś jeszcze może zostać? Zamierzam wymienić
kasetę zębatek na 8, łańcuch, manetki przednią i tylną, ale co z
przednimi zębatkami? podejdą te z 9 biegów czy nie?

Korba podejdzie, manetka przednia również, łańcuch jak nie rozciągnięty też się nada. Sprawdzone w praktyce. Oczywiście zaraz znajdą się na grupie teoretycy, którzy temu zaprzeczą :-)

--
live_evil

Data: 2013-01-30 20:43:15
Autor: ToMasz
dziewięć na osiem
W dniu 30.01.2013 19:03, live_evil pisze:
[...]

czyli skok przedniej przerzutki i odległość pomiędzy przednimi zębatkami jest taka sama w 8 i 9 rzędowych napędach?

łańcuch jak nie rozciągnięty
też się nada.
nówka. 9 zostaje w sklepie, 8 jedzie z rowerem.
ToMasz

Data: 2013-01-30 21:02:03
Autor: qrt
dziewięć na osiem
Dnia Wed, 30 Jan 2013 20:43:15 +0100, ToMasz napisał(a):

[...]

skok taki sam, w korbie odległości te same, szerokość wózka przerzutki
nieco inna, troche trudniej wyregulować ale rade.

Data: 2013-02-01 01:16:25
Autor: Ignac
dziewięć na osiem
W dniu piątek, 1 lutego 2013 08:14:28 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:
W dniu 2013-01-30 21:02, qrt pisze:

> skok taki sam, w korbie odległości te same, szerokość wózka przerzutki

> nieco inna, troche trudniej wyregulować ale rade.

Szerokosc wozka przerzutki da sie zmienic w niewielkim zakresie. Bardzo czesto jest to konieczne by prawidlowo wyregulowac indeksowanie przedniej przerzutki. Tym bym sie nie przejmowal.

Miałeś na myśli zapewne klatkę przedniej przerzutki.
A co do szerokości wózka przerzutki tylnej to też się
da tylko w przypadku kółek plastikowych wózka trzeba
ich boki zeszlifować na drobnym papierze ściernym,
na szerokośc jaką miały poprzednie kółka,te właściwe
Natomiast za szeroki wózek przeszkadza tylko(uniemożliwa)
wrzucenie łańcucha na największą zębatkę kasety,bo
śruby kółek wchodzą na szprychy,to dotyczy kółek w
przerzutkach Altus i Acera,jeżeli chodzi o ścisłośc.

Najistotniejsze jest to na co zwrócił uwagę kolega PeJot
to różnice w uskoku linki między manetkami 8 i 9- są nie do pogodzenia!

Data: 2013-02-01 10:44:23
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-02-01 10:16, Ignac pisze:

Najistotniejsze jest to na co zwrócił uwagę kolega PeJot
to różnice w uskoku linki między manetkami 8 i 9- są nie
do pogodzenia!

Ojtam, ojtam. Uciąg 8-9 faktycznie jest inny, ale coś mi się wydaje że manipulując punktem zaczepienia linki w tylnej przerzutce dało by się manetką 9 obsłużyć 8 rzędową kasetę. Na razie nie miałem potrzeby tego sprawdzać.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-02-04 11:32:18
Autor: cytawa
dziewięć na osiem
PeJot pisze:

[...]

W te strone da sie niezle uregulowac. Wystarczy linke przyczepic z drugiej strony sruby. Sprawdzalem.  W druga nie za bardzo.

Jan Cytawa

Data: 2013-02-04 12:46:49
Autor: PeJot
dziewięć na osiem
W dniu 2013-02-04 11:32, cytawa pisze:
PeJot pisze:

[...]

Czyli manetka 9 poprawnie obsługuje kasetę 8 ?

Wystarczy linke przyczepic z
drugiej strony sruby.

Ten patent przypomina mi się jako oficjalny, podawany w papierowych katalogach Shimano z lat 90', ale nie miałem siły aby szukać na pawlaczu :> Dotyczyło to którejś z grup szosowych.

Jeszcze myślałem o puszczeniu linki *przez* otwór w śrubie.

W druga nie za bardzo.

Nie ma potrzeby.

--
P. Jankisz