e-ink, czyli bialy do bialego.

Data: 2011-05-09 05:04:09
Autor: Jan Bartnik
e-ink, czyli bialy do bialego.
Może być to kwestia złudzenia optycznego, jak ma to miejsce tutaj:
http://www.blueman.pl/smieszne/kwadraty.jpg. A i B to ten sam kolor, decyduje zatem otoczenie. Ciemna ramka sugeruje, że biel jest bielsza. Podobne zjawisko występuje też przy rzutniku: rzucasz obraz na białą ścianę (czarne literki na białym tle) i masz wrażenie, że widzisz czarny tekst. A przecież ściana się nie zaciemniła, co najwyżej mogła rozjaśnić.

Data: 2011-05-09 14:47:33
Autor: Maciek
e-ink, czyli bialy do bialego.
begin o nicku Jan Bartnik napisał(a) na pl.comp.pecet następujące bzdety:

http://www.blueman.pl/smieszne/kwadraty.jpg. A i B to ten sam kolor
Nieprawda. Podobny.

--
Maciek
I spend my time wasting yours.

Data: 2011-05-09 14:54:00
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
e-ink, czyli bialy do bialego.

"Maciek" 4dc7e265$0$2455$65785112@news.neostrada.pl

http://www.blueman.pl/smieszne/kwadraty.jpg. A i B to ten sam kolor

Nieprawda. Podobny.

To podaj składowe RGB obydwu kolorów.

Data: 2011-05-09 15:16:56
Autor: Mariusz Kruk
e-ink, czyli bialy do bialego.
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciek"
http://www.blueman.pl/smieszne/kwadraty.jpg. A i B to ten sam kolor
Nieprawda. Podobny.

To otwórz sobie ten obrazek w jakimś edytorze i podejrzyj kolory.
Oba mają #787878.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   | http://www.nieruchomosci.pl/mieszkanie,10161961
| http://epsilon.eu.org/ |
/-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2011-05-12 19:26:52
Autor: MAR
e-ink, czyli bialy do bialego.
On Mon, 09 May 2011 15:16:56 +0200, Mariusz Kruk wrote:

[...]

To jpg, więc nie trzyma tego koloru na całej powierzchni.

--
Mar.

Data: 2011-05-12 20:54:58
Autor: ąćęłńóśźż
e-ink, czyli bialy do bialego.
Jak ktoś da trochę miejsca na serwerze, to wrzucę obrazki ze skanera (gif).

Zadziwiające, że przy skanowaniu zapewne uszkodzonego ekranu pokazały się na skanie ekranu czarne paski, których gołym okiem nie
widać, oraz tło jako słaby obrazek z "poprzedniego" ekranu.
Coś chyba elektronika w tym egzemplarzu była padnięta od nowości.
Czy to może być efekt skanowania przez celników na granicy?
Raczej za słaba radiacja.

-- -- -

Data: 2011-05-13 00:30:26
Autor: GLaF
e-ink, czyli bialy do bialego.
Dnia Thu, 12 May 2011 20:54:58 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):

[...]

To może być mora ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Prążki_moiré )
Zeskanuj w różnych położeniach z różnymi rozdzielczościami i porównaj oba
czytniki.
--
GLaF

Data: 2011-05-12 23:22:00
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
e-ink, czyli bialy do bialego.

"MAR" 1fr6gq3jcubxi.1xjj807q0n05m$.dlg@40tude.net

To otwórz sobie ten obrazek w jakimś edytorze i podejrzyj kolory.
Oba mają #787878.

To jpg, więc nie trzyma tego koloru na całej powierzchni.

JPG raczej powinien uśredniać kolory, nie zaś wprowadzać
rozróżnianie tam, gdzie tego rozróżniania nie ma przed
kompresją. Czy nie na tym polega kompresja JPG, że
uśrednia podobne kolory?

Data: 2011-05-13 00:28:09
Autor: GLaF
e-ink, czyli bialy do bialego.
Dnia Thu, 12 May 2011 23:22:00 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

Czy nie na tym polega kompresja JPG, że
uśrednia podobne kolory?

Nie.
--
GLaF

Data: 2011-05-13 18:13:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
e-ink, czyli bialy do bialego.

"GLaF" 18w3jfgngqahf.tvm6f6f93zbf$.dlg@40tude.net

Czy nie na tym polega kompresja JPG, że
uśrednia podobne kolory?

Nie.

Lakoniczna odpowiedź. (i niepoprawna) Może napisz coś więcej?
Co to znaczy, że obrazek (mapa bitowa) został skompresowany
za pomocą kompresji JPG?

Data: 2011-05-13 22:23:30
Autor: GLaF
e-ink, czyli bialy do bialego.
Dnia Fri, 13 May 2011 18:13:34 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

[...]

Poprawna, bo nie na tym ta kompresja polega.
W wielkim uproszczeniu: Obraz dzielony jest na pola. Każde pole jest
rozkładane na "widmo kolorów", czyli częstotliwości zmian każdego koloru w
tym polu. W zależności od stopnia kompresji usuwane są informacje o
zmianach, które są słabo widoczne.
Skutkiem są artefakty, zwłaszcza na kontrastujących granicach, ale także
jednolite powierzchnie mogą stać się niejednolite.
Idea jest podobna do kompresji mp3.
Polecam poczytać o transformacji Fouriera, a zwłaszcza pooglądać rysunki,
animacje, a jeszcze lepiej pobawić się programikami do symulacji. Co prawda
w jpg jest stosowana inna transformacja, ale da to obraz co się dzieje z
sygnałem pierwotnym gdy mu się obetnie widmo.
--
GLaF

Data: 2011-05-14 00:05:10
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
e-ink, czyli bialy do bialego.

"GLaF" 1uro6i7z4umxg.n8mqelram1nd$.dlg@40tude.net

[...]

Bingo! A o tym, co ,,jest słabo widoczne'' decyduje
ten, kto kompresuje podając stopień i sposób kompresji. :)
Ale jeśli dwa kolory są dokładnie takie same, to będę takie
same dla każdego stopnia kompresji. (zero będzie zerem bez
względu na to, przez co je pomnożysz)

Opisałeś coś, co nie jest uśrednianiem koloru? :)

Skutkiem są artefakty,

Musza być artefakty -- bo artefakty to nic innego, jak błędy w obrazie. :)

zwłaszcza na kontrastujących granicach, ale także
jednolite powierzchnie mogą stać się niejednolite.

Więc skompresuj sobie jednolity obrazek. ;)

[...]

Za Ciebie skompresowałem obrazek z Googli -- miał w JPG pikseli 421 na 163 i coś
na nim było, ale zamieniłem go na jednobitową (czyli dwukolorową) grafikę, po
czym oba kolory ustawiłem na 154,154,154 i zapisałem jako BMP (mam 9190 bajtów)
oraz jako JPG (nie wiem, jaki -- nie ma to znaczenia) typowy (24 bity, czyli
8 bitów na jeden subpiksel -- 3 razy 8 na jeden piksele) ośmiobitowy (mam na
dysku 975 bajtów) co chyba potwierdza moją tezę. :)

-=-

To, o czym piszesz, popsucie jednorodności może się przytrafić.
(i przytrafia się) ale Ty nie umiesz wyjaśnić, dlaczego przytrafia się.

A to znaczy -- że nie masz pojęcia o tym, co piszesz. :)

-=-

Obrazki (JPG z rysunkiem, BMP jednorodny i JPG jednorodny) mogę posłać chętnym
za pomocą m@ila. Na WWW nie postawię, bo nie mam gdzie. :) Obróbki (o ile takie
coś można nazwać obróbką) dokonałem przeglądarką Imagine. :)

W oryginale obrazek nosi nazwę icecreamsundae11-hp.jpg i jakoś służył w Googlach. :)
Ma rozmiar 30982 bajtów i nie daje się kompresować kompresją stosowaną w NTFS.

-=-

Aby było jasne: po skompresowaniu do JPG jednorodnego obrazka (mapy bitowej
składającej się z (421*163=68623 bajtów) mam nadal jednokolorową (czyli każdy
piksel jest taki sam) grafikę 24bitową. :) Każdy piksel może przybrać dowolną
wartość w przestrzeni 24 bitowej (czyli do dyspozycji każdy piksel ma aż
2^24=16777216 możliwości) ale każdy przybrał wartość tę samą. :)

Stopień kompresji JPG (i metoda tej kompresji) nie jest tutaj
istotny(a) -- zawsze wyjdzie to samo, chyba że algorytm
kompresujący do JPG jest uszkodzony. :)

Data: 2011-05-14 17:26:12
Autor: GLaF
e-ink, czyli bialy do bialego.
Dnia Sat, 14 May 2011 00:05:10 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

To, o czym piszesz, popsucie jednorodności może się przytrafić.
(i przytrafia się) ale Ty nie umiesz wyjaśnić, dlaczego przytrafia się.

A to znaczy -- że nie masz pojęcia o tym, co piszesz. :)

Tak sobie tłumacz.
--
GLaF

Data: 2011-06-08 13:27:04
Autor: Gotfryd Smolik news
e-ink, czyli bialy do bialego.
On Sat, 14 May 2011, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

"GLaF" 1uro6i7z4umxg.n8mqelram1nd$.dlg@40tude.net

zwłaszcza na kontrastujących granicach, ale także
jednolite powierzchnie mogą stać się niejednolite.

Więc skompresuj sobie jednolity obrazek. ;)

  Wrzucanie do jednego worka i takie samo traktowanie jednolitych
*powierzchni* (na obrazku z różnymi treściami) oraz jednolitego
*obrazka* (w całości w jednym kolorze) prowadzi do skutków
w postaci "dyskusji" którą prowadzisz.
  Nie, nie ma sensu dyskutować, bo z wątku widać że wiesz
lepiej :P, ale ku przestrodze ewentualnym czytelnikom...
  I dla porządku: "kostkowa" metoda kompresji JPG pozwala
oczywiście znaleźć takie szczególne obrazki (z krawędziami
jednolotych powierzchni *dokładnie* na krawędziach
algorytmu podziału), że owe wybrane jednolite powierzchnie
będą jednolite. Jako wyjątek od reguły.

Aby było jasne: po skompresowaniu do JPG jednorodnego obrazka
[...]
Stopień kompresji JPG (i metoda tej kompresji) nie jest tutaj
istotny(a)

  No i nic dziwnego.
  Nie o tym był poprzedni post.

pzdr, Gotfryd
[EOT]

Data: 2011-06-22 14:59:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
e-ink, czyli bialy do bialego.

"Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.1106081321030.4216@quad

[...]

Podejrzewam, że poza mną niewielu Cię rozumie. :)
(czym jest to pokrywanie się krawędzi)

Data: 2011-05-09 14:47:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
e-ink, czyli bialy do bialego.

"Jan Bartnik" 08ac0cb0-07b7-413b-93b8-93df10aa557e@glegroupsg2000goo.googlegroups.com

: Może być to kwestia złudzenia optycznego,

Wystarczy zakryć ramkę.
I chyba pytający aż tak głupi nie jest, aby tego eksperymentu
nie przeprowadzić przed zadaniem pytania na grupie...

: przecież ściana się nie zaciemniła, co najwyżej mogła rozjaśnić.

Nie co najwyżej mogła, ale na pewno rozjaśniła się. :)
Nie ma innej możliwości. Gdyby była... Gdyby była
czarne kolory, ssące światło... ;)
Nawet czarna dziura promieniuje...

Najczarniejsza czerń -- to nadal światło, a nadto są odbicia...

Data: 2011-05-09 15:06:33
Autor: Mateusz
e-ink, czyli bialy do bialego.
Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

Nawet czarna dziura promieniuje...

Najczarniejsza czerń -- to nadal światło, a nadto są odbicia...

rze co? :) chyba nie myslales o odbiciach od czarnej dziury :)

Data: 2011-05-09 16:34:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
e-ink, czyli bialy do bialego.

"Mateusz" iq8osk$op7$1@news.onet.pl

Nawet czarna dziura promieniuje...

Najczarniejsza czerń -- to nadal światło, a nadto są odbicia...

rze co? :) chyba nie myslales o odbiciach od czarnej dziury :)

Nie myślałem. (i nie pisałem o takich odbiciach)
A jeśli nie myślałem o odbiciach od czarnych dziur,
o jakich odbiciach myślałem, myśląc i pisząc o rzutniku
i czarnych literach na białym tle?

Zapewne o takich -- światło pada na ścianę (i w miejscu czarnych liter,
i poza tymi literami) odbija się od ściany, pada na inne ściany (i na
rzutnik być może także) i na inne przedmioty, po czym, ponownie pada
na ścianę, w miejscu liter...

Zauważ, że pomiędzy pisaniem o czarnych kolorach ssących światło ;)
i czarnych dziurach a pisaniem o odbiciach -- jest pusta linia.
I ona po coś zapewne jest. :)

-=-

Problem czarnego koloru jest wbrew pozorom bardzo poważny.
Można zbudować jasne źródło światła, ale nie można zbudować
ciemnego ekranu. Problem ten widoczny jest w CMYKach. Tak
zwany kontrast luminacji nie może tam przekroczyć stosunku
1:30 -- bo nie można zbudować czerni. :) W RGB można po
prostu dodawać kolejne waty ;) światła tam, gdzie ma być
jasno -- dlatego papier (gdzie ujmuje się światła dla
wyrażenia/wywołania wrażenia kolorów) ma zawsze mniejszy
kontrast luminancji niż dobre monitory RGB, w których
światło jest dodawane dla uzyskania wrażenia koloru.

Dlaczego piszę o kolorach, ale nie o kontraście chrominancji,
ale o kontraście luminancji? Też mam wytłumaczyć? :) Czy może
to już pojmiesz bez wyjaśniania? :) [albo -- > po co tłumaczyć
mu kolejny problem -- istnienia różnorakich kontrastów, skoro
wyjaśnienie bieżącego problemu zabierze mu dwa tygodnie?]

-=-

Aby było jasne -- w całej tej wypowiedzi istotny jest ten
stosunek 1:30 przeciwstawiany kontrastom telewizyjnym
sięgającym liczby jeden do kilku milionów. :)

Albo inaczej o sednie moich wypowiedzi w tym wątku: czerń -- jest trudna do uzyskania. :)

Data: 2011-05-09 21:10:43
Autor: Marcin N
e-ink, czyli bialy do bialego.
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iq8u2b$htt$1@inews.gazeta.pl...

(...)

Albo inaczej o sednie moich wypowiedzi w tym wątku: czerń -- jest trudna do uzyskania. :)

Czytałem dawno temu, jak uzyskać całkiem dobry "wzorzec ciała czarnego".
Otóż jest nim... dziurka od klucza, za którą mamy ciemny pokój, albo łazienkę bez okna ;).

Data: 2011-05-09 23:54:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
e-ink, czyli bialy do bialego.

"Marcin N" iq9e74$itf$1@news.onet.pl

Czytałem dawno temu, jak uzyskać całkiem dobry "wzorzec ciała czarnego".
Otóż jest nim... dziurka od klucza, za którą mamy ciemny pokój, albo łazienkę bez okna ;).

A mnie opowiadał to mój kuzyn, gdy miałem kilka lat.
Przyszło mi właśnie do głowy, że ów kuzyn chyba ma teraz
około 60 lat... Był wtedy zawodowym/etatowym fotografem. :)
(a może stał się fotografem etatowym nieco później)

Inny mój kuzyn-fotograf zmarł rok temu... Opowiadano mi to
jak jakiś horror -- poszedł do szpitala; zmarł jego ojciec;
następnie zmarł on; a jego matka, biegnąc do niego do szpitala
na wieść o jego śmierci, upadła tak nieszczęśliwie, że odłamała
sobie główkę kości w stawie biodrowym...

W pierwszych dniach tego roku idąc, pomyślałem sobie, że jeśli upadnę,
nie będzie co zbierać ze mnie. Śmiałem się i uważałem, aby nie upaść...
Wiele godzin później, około 3 nad ranem, wyszedłem, aby sfotografować
śmieszną sytuację. Upadłem :) i połamałem sobie rękę... I pomyślałem,
że jednak nie jest ze mną aż tak źle, jak przypuszczałem, skoro nie
połamałem się zupełnie...

-=-

Niestety -- ciało doskonale czarne nadal nie jest czarne,
gdyż promieniuje, o ile nie ma zerowej temperatury...

Data: 2011-05-09 22:49:04
Autor: ąćęłńóśźż
e-ink, czyli bialy do bialego.
Myślałem o tym od początku, bo znam ten efekt, stąd też i pytanie.
Położyć obok siebie, sfotografować?
Właściwie to mogę też na skaner położyć.
"Na oko" ewidentnie "białe" jest w jednym szarawe.
Inny pomysł to myślałem, że może porządne naładowanie baterii ma jakiś wpływ?
Jak działa e-ink od strony "elektrycznej"?
Czy napięcie powoduje jedynie pojawienie się czarnego tekstu, czy także jakieś "rozbielenie" tła?

-- -- -
Może być to kwestia złudzenia optycznego, jak ma to miejsce tutaj:
A i B to ten sam kolor, decyduje zatem otoczenie.
Ciemna ramka sugeruje, że biel jest bielsza.
Podobne zjawisko występuje też przy rzutniku: rzucasz obraz na białą ścianę i masz wrażenie, że widzisz czarny tekst.