e-sąd jest do d*

Data: 2012-03-12 23:28:58
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
Witam

e-sąd jest do d*! Ponad 2 miesiące leżenia sprawy i ... "orzeczenie:
postanowienie o braku podstaw do wydania nakazu i przekazaniu wg
właściwości". Uzasadnienie: sąd stwierdził brak podstaw do wydania
nakazu zapłaty. I co teraz? Mam 7 dni na złożenie skargi na orzeczenie
referendarza. Składać?
Mam nadzieję, że chociaż bieg przedawnienia przerwałem, czy też mnie
jakieś niespodzianki czekają?

Maciek

Data: 2012-03-13 07:32:26
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-12 23:28, Maciek pisze:
[...]

Ostatnio coś im się pieprzy, szereg moich spraw jest tak "załatwianych". Może już zatracili umiejętność czytania?

--
Liwiusz

Data: 2012-03-13 08:45:01
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 07:32, Liwiusz pisze:
Ostatnio coś im się pieprzy, szereg moich spraw jest tak "załatwianych". Może już zatracili umiejętność czytania?
A składasz skargi/zażalenia, czy czekasz na normalną rozprawę?
Wcale nie uśmiecha mi się dojazd na rozprawę, bo oczywiście sprawa ma
być przekazana do sądu w okolicy pozwanego, czyli 300 km ode mnie, a ja
już jestem z dochodami na granicy uzyskiwania wsparcia z pomocy
społecznej :-> Da się coś zrobić, żeby sprawa toczyła się bliżej?

Maciek

Data: 2012-03-13 10:49:57
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 08:45, Maciek pisze:
W dniu 2012-03-13 07:32, Liwiusz pisze:
Ostatnio coś im się pieprzy, szereg moich spraw jest tak "załatwianych".
Może już zatracili umiejętność czytania?
A składasz skargi/zażalenia, czy czekasz na normalną rozprawę?

Różnie. Czasem wycofywałem powództwo, składałem raz jeszcze i za drugim razem czasem zatrybiało. Ale częściej kładłem na to lachę. Też były to sprawy "dalekie", ale nie jeżdżę na nie. Odpowiednie dowody pisemne powinny wystarczyć.

społecznej :->  Da się coś zrobić, żeby sprawa toczyła się bliżej?

Jeśli z umowy czy czegoś innego nie wynika bliższy sąd, to nie.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-13 12:06:51
Autor: Jasio
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 10:49, Liwiusz pisze:
Jeśli z umowy czy czegoś innego nie wynika bliższy sąd, to nie.

Jeśli wynika, to również nie.

Data: 2012-03-13 19:50:49
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 12:06, Jasio pisze:
W dniu 2012-03-13 10:49, Liwiusz pisze:
Jeśli z umowy czy czegoś innego nie wynika bliższy sąd, to nie.

Jeśli wynika, to również nie.

Również tak.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-13 20:10:54
Autor: Jasio
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 19:50, Liwiusz pisze:
W dniu 2012-03-13 12:06, Jasio pisze:
W dniu 2012-03-13 10:49, Liwiusz pisze:
Jeśli z umowy czy czegoś innego nie wynika bliższy sąd, to nie.

Jeśli wynika, to również nie.

Również tak.

no tak, zapomniałem o Art 666
"Art. 50533 nie stosuje się, jeśli stroną postępowania jest Liwiusz"

Data: 2012-03-13 21:40:13
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 20:10, Jasio pisze:
[...]

Nie. Zapomniałeś o:

art. 505(36)
§ 1. W razie prawidłowego wniesienia sprzeciwu nakaz zapłaty traci moc w całości, a sąd przekazuje sprawę do sądu według właściwości ogólnej.

§ 2. Sąd, któremu sprawa została przekazana, nie jest związany postanowieniem o przekazaniu sprawy w razie zgłoszenia w sprzeciwie zarzutu pozwanego dotyczącego właściwości sądu określonej zgodnie z art. 46 § 1.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-13 21:41:42
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 21:40, Liwiusz pisze:
[...]

Ale jeśli piszesz o sprawie nie po sprzeciwie, tylko po niewydaniu nakazu zapłaty, to też nie widzę podstaw, aby sąd, któremu przekazano sprawę, nie mógł się, na odpowiedni wniosek strony, uznać za niewłaściwy.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-13 21:57:07
Autor: Jasio
e-sąd jest do d*
[...]

ale tu jest mowa o tym, że zarzut może wnieść pozwany, a nie powód.

Data: 2012-03-13 22:07:27
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 21:57, Jasio pisze:
[...]

Faktycznie wygląda na to, że przywilej zmiany sądu pozostawiono tylko pozwanemu.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-14 06:37:41
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
Wycofaj pozew, złóż nowy w swoim sądzie rejonowym.
Duże szanse.

-- -- -

Data: 2012-03-14 09:41:10
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 07:37, _ąćęłńóśźż. pisze:
Wycofaj pozew, złóż nowy w swoim sądzie rejonowym.
Duże szanse.
Duże szanse na co? Na ponowną opłatę, bo tej chyba mi już nie zwrócą? To
pewnie uda mi się dojechać tam za te pieniądze :-)

Maciek

Data: 2012-03-14 09:43:01
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 09:41, Maciek pisze:
Duże szanse na co? Na ponowną opłatę, bo tej chyba mi już nie zwrócą? To
pewnie uda mi się dojechać tam za te pieniądze :-)
No i jaka jest szansa, że sprawa i tak nie trafi do sądu w okolicy
pozwanego?

Maciek

Data: 2012-03-14 10:43:36
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
A skąd inni mają wiedzieć, czy Twoje roszczenie jest w ogóle słuszne i należne?
Lub nieprzedawnione?
Pytasz, to radzimy (od: "rada").
Po "poradę prawną" idź do prawnika.
Jesli Twoje roszczenei jest słuszne, nalezne i nieprzedawnione, to Twój pozwany będzie miał zasądzone koszty także Twojego prawnika (no wg rozporządzenia i bez vat, ale przy pozwach o zapłatę to są wysokie stawki).

-- -- -

Data: 2012-03-14 10:47:10
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
[...]

Jak jeszcze nie przekazali do innego sądu, to wycofaj powództwo, napisz wniosek o zwrot opłaty, to zwrócą.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-14 20:48:02
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 10:47, Liwiusz pisze:
Jak jeszcze nie przekazali do innego sądu, to wycofaj powództwo, napisz wniosek o zwrot opłaty, to zwrócą.
Czy to się wycofuje opcją "cofnij roszczenie"? Jak rozumiem, jak wycofam
wszystkie roszczenia, to powództwo będzie wycofane. Wniosek o zwrot
opłaty to już trzeba normalnie poleconym wysłać, bo właściwych opcji nie
widzę. A skąd mam wiedzieć, czy jeszcze nie przekazali do innego sądu?
Nie robią tego przez 7 dni czekając na zażalenie?
Maciek

Data: 2012-03-14 21:04:04
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 20:48, Maciek pisze:
[...]

Jest opcja "złóż pismo", tam możesz wszystko napisać.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-14 20:49:14
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 10:47, Liwiusz pisze:
Jak jeszcze nie przekazali do innego sądu, to wycofaj powództwo, napisz wniosek o zwrot opłaty, to zwrócą.
Ach - jeszcze sprawa przerwania biegu przedawnienia. Czy samo złożenie i
wycofanie pozwu przerywa ten bieg?

Maciek

Data: 2012-03-14 21:23:24
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 21:04, Liwiusz pisze:
Ach - jeszcze sprawa przerwania biegu przedawnienia. Czy samo złożenie i
wycofanie pozwu przerywa ten bieg?
Nie.
Czyli bieg przedawnienia został przerwany złożeniem pozwu, ale jak go
wycofam to zostanie mi 10 dni na złożenie nowego. Muszę to przemyśleć :-)

Widzę, że chyba muszę zacząć rozważania od początku :-)
1. W sumie chciałem kasę z trzech faktur: jedna zapłacona, ale długo po
terminie (chciałem odsetki), druga zapłacona częściowo, trzecia
niezapłacona w ogóle. Faktury otrzymane przez jednego dłużnika, ale
dotyczą trzech różnych umów.
2. Powyższe umieściłem w jednym pozwie - może lepiej złożyć trzy
oddzielne pozwy?
3. Odsetki skapitalizowałem, może lepiej najpierw wystąpić o należności
główne, a o odsetki później (czy da się później, czy lepiej od razu)?

Maciek

Data: 2012-03-14 22:28:38
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 21:23, Maciek pisze:

2. Powyższe umieściłem w jednym pozwie - może lepiej złożyć trzy
oddzielne pozwy?

Z doświadczenia powiem, że e-sąd najczęściej wykłada się właśnie na takich "kombinowanych" odsetkach, odmawiając wydania nakazu zapłaty z tego powodu, że odsetki zostały podane w sposób uniemożliwiający wygenerowanie (sic!) nakazu zapłaty w systemie informatycznym.

3. Odsetki skapitalizowałem, może lepiej najpierw wystąpić o należności
główne, a o odsetki później (czy da się później, czy lepiej od razu)?

Daj sobie spokój z kapitalizacją, to jeszcze bardziej zagmatwa i tak już zagmatwaną sprawę ;)

W tym tygodniu nie wydali mi nakazy z pozwu z dwóch faktur. Już dla ułatwienia żądałem odsetek tylko od późniejszego terminu, ale podałem go o dzień za wcześnie. Przyszło postanowienie o przekazaniu, napisałem pismo z korektą żądania odsetek, prośbą o reasumpcję i wydanie nakazu zapłaty, po 1 dniu postanowienie o przekazaniu cofnięto i nakaz wydano.

Ale jeśli w postanowieniu o przekazaniu nie wiesz z jakiego powodu nie chciano wydać nakazu, to taki myk pewnie nie zadziała.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-14 22:46:59
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 22:28, Liwiusz pisze:
[...]
Ale jak rozumiem, dostałeś informację z jakiego powodu nie wydano nakazu
i przekazano, czy tak "na ślepo" korygowałeś?

Maciek

Data: 2012-03-14 23:21:33
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 22:46, Maciek pisze:
[...]

W tym przypadku dostałem (tzn. było info o tychże odsetkach).

Z kolei jak dostaję suchą informację o "braku podstaw do wydania nz.", to też odczytuję to jako "nie za bardzo wierzymy w to co napisałeś, spadaj do marmurka i pokazuj dowody" ;)

--
Liwiusz

Data: 2012-03-14 23:37:28
Autor: Jasio
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-14 23:21, Liwiusz pisze:
Z kolei jak dostaję suchą informację o "braku podstaw do wydania nz.",
to też odczytuję to jako "nie za bardzo wierzymy w to co napisałeś,
spadaj do marmurka i pokazuj dowody" ;)

źle to czytasz, raczej będzie "to jest sąd dla korporacji, składających
tysiące pozwów, a Ty nam dupy nie zawracaj" lub "nie czytamy pozwów, a
decyzje są podejmowane losowo"

przekonasz się o tym jak złożysz cztery identyczne pozwy, różniące się
tylko pozwanymi, gdzie dwa otrzymają nakaz zapłaty, a dwa "brak
podstaw". Wszystkie cztery tego samego dnia od tego samego referendarza.

Data: 2012-03-15 07:23:51
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
I co dalej z tym robi e-sąd?
Zawiadamia tylko powoda, czy pozwanego również?
Zawiadamia elektrycznie, czy papierowo?

-- -- -

Data: 2012-03-15 09:52:44
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-15 08:23, _ąćęłńóśźż. pisze:
[...]

Zawiadamia tylko powoda elektrycznie.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-15 07:21:08
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
Jeżeli termin płatności przypada przykładowo na 15-tego, to żądasz odsetek od 15-tego, czy od 16-tego?

"Dla ułatwienia" są dwa sposoby liczenie odsetek :-/

Ja dla ułatwienia rozumowania liczę zawsze mentalnie "od południa do południa".
A odsetki komornika rozjeżdżają się nam z odsetkami ksiegowej ;-)

-- -- -

Data: 2012-03-15 09:52:18
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-15 08:21, _ąćęłńóśźż. pisze:
Jeżeli termin płatności przypada przykładowo na 15-tego, to żądasz odsetek od
15-tego, czy od 16-tego?

Podobno prawidłowo jest od 16.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-15 10:41:12
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-15 09:52, Liwiusz pisze:
Podobno prawidłowo jest od 16.
Na stronie e-sądu są przecież proste, czytelne wzory, jak to ma wyglądać ;-)

Maciek

Data: 2012-03-15 17:15:44
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
To daj jakąś linkę.

-- -- -

Data: 2012-03-15 18:52:10
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-15 18:15, _ąćęłńóśźż. pisze:
To daj jakąś linkę.
https://www.e-sad.gov.pl/Subpage.aspx?page_id=25

Z tą prostotą i czytelnością to tak trochę żartowałem :->

Maciek

Data: 2012-03-15 17:14:48
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
Jak dla mnie ktoś, kto ma wpłacić 15-tego, a wpłaca dopiero 16-tego spóźnia się jeden dzień i za jeden dzień powinien mieć naliczone odsetki.
Tyle, że jest parę sposobów liczenia odsetek i w jednym z nich od 16-tego do 16-tego jest... jeden dzień odsetkowy ;-)

-- -- -

Data: 2012-03-15 18:55:22
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-15 18:14, _ąćęłńóśźż. pisze:
Jak dla mnie ktoś, kto ma wpłacić 15-tego, a wpłaca dopiero 16-tego spóźnia się jeden dzień i za jeden dzień powinien mieć naliczone odsetki.
Widać ktoś doszedł do wniosku, że wpłacający 16-tego spóźnia się tylko o
parę godzin, a nie o cały dzień :-)

Maciek

Data: 2012-03-18 11:07:02
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
"Nasz" SR zawsze nam zasądza odsetki zgodnie z naszym wnioskiem płatne od 10-
tego dnia miesiąca do dnia płatności (termin płatności przypada nam zwykle na 10-tego).
Ale wiem, że adwokaci i radcowie cudują i często wnioskują od 11-tego, nie będę się z nimi kłócił (a i tak każdy z nich dostaje zawsze zawezwanie do uzupełnienia jakiś braków formalnych, załamać się można z tymi tzw. "profesjonalnymi pełnomocnikami procesowymi")

-- -- -

Data: 2012-03-15 07:17:24
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
W celu przerwania biegu przedawnienia możesz złożyć wniosek o przedsądowe zawezwanie do próby ugodowej (za opłatą 40 zł niezależnie od wartości przedmiotu sporu).

BTW czy w elektrycznym tez takie wnioski mozna składać?

-- -- -

Data: 2012-03-26 09:30:07
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
[...]
Ok, wszystko wycofane, zaczynam od nowa, ale tym razem rozbiję to chyba
na kilka spraw, bo pozew za długi wychodzi ;-)

Załóżmy jednak, że sprawa i tak zostanie przekazana do zwykłego sądu, w
okolicach pozwanego. Dłużnik jest aktualnie nieuchwytny - zmienił numer
telefonu, jego strona WWW przestała działać (domena wygasła, więc maile
pewnie też nie dochodzą), pod adresem prowadzenia działalności
gospodarczej nikt nie odbiera korespondencji. Załóżmy, że jadę sobie na
taką rozprawę do sądu, nabijam kilometry, a dłużnik się na nią nie
stawia. Czy rozprawa jest wtedy automatycznie odraczana, czy coś się uda
załatwić pod nieobecność pozwanego? Zakładam, że sąd będzie próbował
jakoś go do stawiennictwa "zachęcić", ale co jeśli pozwany wyjechał
gdzieś za granicę, np. nie zostawiając adresu (sytuacja przecież wcale
nie taka nietypowa)?

Co w przypadku, gdy nie uda się go odnaleźć? Wiem, że szuka go kilku
innych zainteresowanych odzyskaniem należności i być może któryś z tych
"większych", mniej cierpliwych, zabetonował go w jakimś fundamencie ;-)
Ewentualnie zaszył się w jakiejś mysiej norze i będzie jakiś czas
nieodnajdywalny. Co w takim przypadku?

Maciek

Data: 2012-03-26 10:23:51
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-26 09:30, Maciek pisze:
[...]

1. Po co masz jechać na rozprawę? Nie masz pisemnych dowodów istnienia zobowiązania?

2. Odnajdywać go będzie trzeba, jak listy z sądu wrócą jako "nie żyje", "nie mieszka" itp. Jeśli tylko "nieodebrano w terminie", to sąd klepnie wyrok bez wiedzy pozwanego.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-26 10:36:49
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-26 10:23, Liwiusz pisze:
1. Po co masz jechać na rozprawę? Nie masz pisemnych dowodów istnienia zobowiązania?
Mam faktury. Umowy w stanie szczątkowym, mailowe albo ustne. Faktury
niepodpisane, odbiory niepodpisane, generalnie sajgon ;-) Dobre chociaż
to, że on te faktury zaksięgował :-)

2. Odnajdywać go będzie trzeba, jak listy z sądu wrócą jako "nie żyje", "nie mieszka" itp. Jeśli tylko "nieodebrano w terminie", to sąd klepnie wyrok bez wiedzy pozwanego.
Polecone wracały do mnie jedynie z adnotacją "nieodebrane w terminie".
Jak to formalnie wygląda? Sąd wysyła informację o rozprawie, klient się
nie stawia, rozprawa jest przekładana x razy, a w tym czasie ja x razy
przyjeżdżam na rozprawy, czy sąd wysyła informację, termin rozprawy za 2
miesiące, czyli w tym czasie polecony zdąży wrócić nieodebrany i
rozprawa się odbędzie?

I jeszcze pytanko: jeśli próbuję uzyskać nakaz zapłaty na kilka
niezapłaconych faktur, dłużnik jeden, ale różne umowy (część słaba
dowodowo), sąd uzna, że np. w przypadku kilku faktur nie ma podstaw do
wydania nakazu, to czy mimo wszystko uzyskam nakaz na pozostałe, czy
cały pozew zostanie odrzucony?

Maciek

Data: 2012-03-26 10:47:51
Autor: Andrzej Lawa
e-sąd jest do d*
W dniu 26.03.2012 10:36, Maciek pisze:

Polecone wracały do mnie jedynie z adnotacją "nieodebrane w terminie".
Jak to formalnie wygląda? Sąd wysyła informację o rozprawie, klient się

Formalnie doręczone.

Data: 2012-03-26 12:17:49
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-26 10:36, Maciek pisze:
[...]

Czyli nie masz nic. "Wysoki sądzie, Liwiusz pożyczył ode mnie 500zł". Wygrasz tylko wówczas, jeśli Liwiusz powie "tak, pożyczyłem".

to, że on te faktury zaksięgował :-)

Jak chcesz przeprowadzić taki dowód i co nim wykazać?

Polecone wracały do mnie jedynie z adnotacją "nieodebrane w terminie".
Jak to formalnie wygląda? Sąd wysyła informację o rozprawie, klient się
nie stawia, rozprawa jest przekładana x razy,

Na pierwszej wyda wyrok zaoczny, uznając Twoje twierdzenia za dowiedzione.

[...]

Myślisz, że jak składasz pozew, to sąd sobie wpierw patrzy "a, zobaczymy co tam pół roku temu Maciek za pozew składał"?

--
Liwiusz

Data: 2012-03-27 09:06:08
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-26 12:17, Liwiusz pisze:
[...]
No są jeszcze jacyś świadkowie, ale niestety może się okazać, że mają
"słabą pamięć" :-> Nie ulega wątpliwości, że robota została zrobiona.
Próbowałbym wykazać, że są to prace porównywalne do wykonanych,
zafakturowanych i zapłaconych wcześniej, bo w sumie wszystkie prace
robione dla tego człowieka były podobne - występowały drobne różnice
wynikające z kosztów dojazdu itp.

to, że on te faktury zaksięgował :-)
Jak chcesz przeprowadzić taki dowód i co nim wykazać?
Czy zaksięgowanie faktury jako koszt nie wiąże się z uznaniem jej za
koszt, który należałoby ponieść? :-)

[...]
Nie o to mi chodzi. Przykładowo w jednym pozwie występuję o zapłatę
kwoty wynikającej z kilku faktur. Sąd uznaje, że powiedzmy połowa
faktur, nie jest wystarczająco "mocna" dowodowo (np. brak umów
pisemnych). Czy wyda nakaz zapłaty do połowy "udowodnionych" faktur, czy
odrzuci cały pozew?

Maciek

Data: 2012-03-27 09:48:46
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-27 09:06, Maciek pisze:
to, że on te faktury zaksięgował :-)
Jak chcesz przeprowadzić taki dowód i co nim wykazać?
Czy zaksięgowanie faktury jako koszt nie wiąże się z uznaniem jej za
koszt, który należałoby ponieść? :-)

Przede wszystkim pytałem, jak chcesz udowodnić, że faktura została zaksięgowana.

A co do samego zaksięgowania: dostałem, dałem księgowej automatycznie, zaksięgowała, teraz widzę, że niesłusznie, Wysoki Sądzie.

[...]

E-sąd? Przekaże cały pozew do marmurka, bo wydanie nakazu zapłaty zgodnie ze złożonym pozwem nie będzie możliwe.

Podobnie marmurek, nie wyda "nakazu częściowego", tylko skieruje na rozprawę.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-27 09:53:25
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-27 09:06, Maciek pisze:
(np. brak umów
pisemnych)

Dodam jednak, że brak umów pisemnych nie powinien być przeszkodą w wydaniu nakazu zapłaty.

Nakaz zapłaty nie będzie wydany, jeśli z opisu pozwu wynika, że roszczenie jest bezzasadne.

Na przykład jeśli napiszesz: Razem ze szwagrem, z którym prowadzimy firmę budowlaną, wybudowaliśmy pozwanemu dom, umówiliśmy się na kwotę 1 mln zł, ale chcemy 5 mln zł, bo szwagier się rozchorował i musiałem pracować za dwóch, stąd nadgodziny, to n.z. wydany nie będzie, bowiem z przedstawionych okoliczności nie wynika zasadność roszczenia.

Jeśli natomiast napiszesz: Razem ze szwagrem, z którym prowadzimy firmę budowlaną, wybudowaliśmy pozwanemu dom i umówiliśmy się ustnie na zapłatę kwoty 5 mln zł i tu jest faktura, to zasadniczo nie ma przeszkód do wydania nakazu, bowiem z przedstawionych okoliczności nie wynika, aby roszczenie było niezasadne.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-13 14:34:24
Autor: macso
e-sąd jest do d*

Użytkownik "Liwiusz"

[...]

raczej jest problem z obsługą kostki do losowego wyboru sprawy którą załatwiać.
kolega ktory tam pracuje, powiedział że jeśli te wszystkie pozwy powstałybu w formie
papierowej, to parę wagonów dziennie  trzebaby rozładowywać.

macso

Data: 2012-03-13 16:41:11
Autor: Maciek
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 14:34, macso pisze:
[...]
Ok, czyli ustaliliśmy, że są zawaleni robotą, ale czy przy odrzuceniu
nie powinni tego jakoś uzasadnić, choćby: nie mamy dla ciebie czasu sp*!
Teraz nie wiem, czy mam jakieś formalne błędy w pozwie, czy jeszcze coś
innego zadecydowało o przekazaniu sprawy. Mają obowiązek napisać jakieś
uzasadnienie, czy "sąd stwierdził brak podstaw do wydania nakazu
zapłaty" wystarczy?
Maciek

Data: 2012-03-25 21:37:33
Autor: Johnson
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-13 16:41, Maciek pisze:

Ok, czyli ustaliliśmy, że są zawaleni robotą, ale czy przy odrzuceniu
nie powinni tego jakoś uzasadnić, choćby:

Brak podstaw do wydania nakazu zapłaty oznacza że pozew jest bez sensu

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2012-03-25 22:04:47
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-25 21:37, Johnson pisze:
[...]

Oj, nie doszukiwałbym się w postanowieniach e-sądu jakiegoś głębszego sensu.

Na przykład roszczenia wobec prezesa z 299ksh.

Dwa pozwy tak samo opisane, jako dowody wskazane standardowo tytuł wykonawczy na spółkę, umorzenie egzekucji, KRS wskazujący na prezesa.

Pierwszy pozew przekazany do marmurka, ponieważ - cytuję - "Wykazanie niezłożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki we właściwym czasie wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w elektronicznym postępowaniu upominawczym nie może być prowadzone."

Drugi pozew przechodzi.

Oczywiście Johnson będzie tradycyjnie "dosrywał" mi, że pewnie nie umiem pisać, ale kto by się tym przejmował ;)

Moje zdanie jest takie, że e-sąd nie umie czytać, skoro w takich samych sprawach dochodzi do różnych wniosków.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-25 23:58:59
Autor: Rafał \"SP\" Gil
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-25 22:04, Liwiusz pisze:

Drugi pozew przechodzi.

Moje zdanie jest takie, że e-sąd nie umie czytać, skoro w takich
samych sprawach dochodzi do róşnych wniosków.

Potwierdzam po raz kolejny ... Pozywałem 2 osoby. Treść pozwu słowo w słowo identyczna, zmieniły się tylko dane osobowe osób pozwanych. 1 - brak podstaw, 2 - nakaz wydano.

Data: 2012-03-26 00:06:46
Autor: Andrzej Lawa
e-sąd jest do d*
W dniu 25.03.2012 23:58, "Rafał \"SP\" Gil" pisze:
[...]

No bo sąd jest niezawisły - nawet względem własnych wyroków i decyzji ;->

Data: 2012-03-26 09:51:27
Autor: _ąćęłńóśźż.
e-sąd jest do d*
To nie ma znaczenie czy e-sąd czy nie e-sąd.
W takich samych sprawach ten sam sąd, ba ten sam wydział dochodzi do krańcowo odmiennych wniosków.

-- -- -

Data: 2012-03-25 21:35:04
Autor: Johnson
e-sąd jest do d*

Ostatnio coś im się pieprzy, szereg moich spraw jest tak "załatwianych".
Może już zatracili umiejętność czytania?

Raczej odwrotnie. Wreszcie zaczęli czytać ;)

Data: 2012-03-26 12:14:58
Autor: Kamil
e-sąd jest do d*
Dnia Tue, 13 Mar 2012 07:32:26 +0100, Liwiusz napisał(a):

[...]

Ostatnio coś im się pieprzy,

To "ostatnio" trwa chyba już ponad rok ;)
Pod koniec października ubiegłego roku, złożony, opłacony, prawidłowy pozew
o wydanie NZ, wreszcie w połowie lutego wydano NZ, czyli po 3,5 miesiącu od
złożenia :))))
Ale ten status trwa do nadal... :)
Wiecie ktoś, może Ty Liwiusz, ile trwa zmiana statusu do uprawomocnienia
się wydanego NZ, przy założeniu że dłużnik nie złożył sprzeciwu?
A jak złożył sprzeciw - to ile może trwać "zmiana statusu" tego NZ?

Może już zatracili umiejętność czytania?

Poniżej polemizowaliście o terminach naliczania odsetek.
Moim zdaniem, jest to łopatologicznie opisane w przykładach na ich stronie.
W każdym razie, ja tak złożyłem pozew i NZ został wydany.
Naprawdę, odsetki to banalnie prosta sprawa.

Data: 2012-03-26 12:28:59
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-26 12:14, Kamil pisze:

Wiecie ktoś, może Ty Liwiusz, ile trwa zmiana statusu do uprawomocnienia
się wydanego NZ, przy założeniu że dłużnik nie złożył sprzeciwu?

Ponad miesiąc od odebrania, nieraz kilka miesięcy.

Moja "ulubiona" sprawa:

Pozew złożony w kwietniu.
Nakaz wydany w maju.
Odebrany na poczcie przez pozwanego, złożony jego podpis.

Sąd odmawia uznania za doręczony, ponieważ nie wskazano adnotacji kim jest odbiorca przesyłki.

Kolejne doręczenie w lipcu.

Powód odmowy uznania ten sam - brak adnotacji kim jest odbiorca przesyłki.

Kolejne doręczenie - w sierpniu. Listonosz wypisywał już zwrotkę jako "pozostawioną w urzędzie pocztowym", ale pewnie w tej chwili otworzyła drzwi matka i podpisała odbiór jako dorosły domownik. Listonosz skreślił zatem informacje o pozostawieniu awiza.

Na nic to się zdało. Według sądu "przesyłkę
awizowaną w pocztowej placówce oddawczej wydano innej osobie niż adresat"

Kolejny list we wrześniu. Tym razem doręczony z powodu dwukrotnej awizacji.

Klauzula nadana w listopadzie.

[...]

Złóż odsetki od kwoty wyższej niż wartość przedmiotu sporu, to się zdziwisz "możliwościami systemu informatycznego" e-sądu.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-26 13:42:23
Autor: Kamil
e-sąd jest do d*
Dnia Mon, 26 Mar 2012 12:28:59 +0200, Liwiusz napisał(a):

Wiecie ktoś, może Ty Liwiusz, ile trwa zmiana statusu do uprawomocnienia
się wydanego NZ, przy założeniu że dłużnik nie złożył sprzeciwu?

Ponad miesiąc od odebrania,

Ale ja nie widzę w "sprawie" by cokolwiek było wysłane, kiedy było wysłane
do dłużnika, czy odebrał, czy nie odebrał... :((
Widzę tylko NZ i jego datę wystawienia, oraz datę doręczenia ..do mnie :/

Moja "ulubiona" sprawa:

Pozew złożony w kwietniu.
Nakaz wydany w maju.
[...]
Klauzula nadana w listopadzie.
 To powiem Ci że ja w chwili obecnej tylko odrobinę któcej "czekam"  :/

Naprawdę, odsetki to banalnie prosta sprawa.

Złóż odsetki od kwoty wyższej niż wartość przedmiotu sporu, to się zdziwisz "możliwościami systemu informatycznego" e-sądu.

Hmm...jakby do takiej sytuacji mogło dojść?
Odsetki umowne?
Ale był tu wątek o jakichs odsetkach i wyszło że zapisy w umowach o np.
odsetkach 1% dziennie są ... nieważne. Stosuje się wówczas odsetki
ustawowe.
Więc nie ma możliwości by odsetki przewyższyły należność główną...hmmm

Data: 2012-03-26 13:50:15
Autor: m
e-sąd jest do d*
W dniu 26.03.2012 13:42, Kamil pisze:

> [...]
ustawowe.
Więc nie ma możliwości by odsetki przewyższyły należność główną...hmmm

Jeżeli max dozwolony to ~25%, to już w 4 lata masz tyle odsetek ile należności głównej.

p. m.

Data: 2012-03-26 14:47:14
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-26 13:50, m pisze:

> [...]
Więc nie ma możliwości by odsetki przewyższyły należność główną...hmmm

Jeżeli max dozwolony to ~25%, to już w 4 lata masz tyle odsetek ile

To nie chodzi o to, że odsetki przekraczają należność główną, tylko że dochodzimy kwoty 100zł, a odsetek za pewien okres od kwoty 10000zł.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-26 14:46:38
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-26 13:42, Kamil pisze:
[...]

To znaczy, że sąd jeszcze nie ma zwrotki z poczty.

[...]

Odsetki od kwot spłaconych przed wytoczeniem powództwa.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-26 19:32:22
Autor: Mateusz
e-sąd jest do d*
Moje ulubione postanowienie:

Wobec stwierdzonego braku podstaw do wydania nakazu zapłaty przekazać
rozpoznanie sprawy do Sądu Rejonowego w XXXXXXXXXXXXXX. U Z A S A D N I E N I E

W dniu 21/07/2011  roku powĂłd XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX złoĹźył do Sądu
Rejonowego Lublin  - ZachĂłd w Lublinie pozew  w  elektronicznym
postępowaniu  upominawczym.
Sąd  stwierdził  brak  podstaw  do wydania  nakazu  zapłaty.  PowĂłd  domaga
się  zasądzenia  od  pozwanej  na  swoją rzecz  kwoty XXXXX  zł  wraz  z
odsetkami ustawowymi  od  dnia  16  sierpnia  2010  roku.
ZauwaĹźyć naleĹźy,  iĹź  termin płatności  faktury VAT nr 75/08/2010 określono
na 14 dni. Ostatnim dniem, w którym pozwana mogła dokonać zatem zapłaty był
dzień 15 sierpnia 2010 roku. Stosownie do przepisu art. 1 pkt 1 lit i)
ustawy z dnia 18 stycznia 1951 roku o dniach wolnych od pracy (Dz. U. Nr 4
poz. 28 ze zm.) dniem wolnym od  pracy  jest  15  sierpnia  – Wniebowzięcie
Najświętszej Maryi  Panny. Zgodnie  zaś  z  art.115  k.c.  jeĹźeli  koniec terminu  do wykonania  czynności  przypada  na  dzień  uznany  ustawowo  za
wolny  od  pracy,  termin  upływa  dnia następnego. W  tym  stanie  rzeczy
stwierdzić  naleĹźy,  iĹź  termin  płatności  uległ  przesunięciu  na  dzień
16  sierpnia 2010 roku, zatem odsetek za opóźnienie powĂłd mĂłgłby domagać
się najwcześniej od dnia 17 sierpnia 2010 roku. Dlatego  teĹź na podstawie
art. 505  [33] § 1 k.p.c. przekazuje  sprawę do  rozpoznania  sądowi
właściwości ogólnej pozwanego.
Z tych powodów orzeczono jak na wstępie.

<LUBIE TO>

Mateusz

Data: 2012-03-26 20:00:35
Autor: Liwiusz
e-sąd jest do d*
W dniu 2012-03-26 19:32, Mateusz pisze:
Z tych powodów orzeczono jak na wstępie.

No, zakładając, że słuszna jest zasada, że odsetek żąda się od dnia następnego, to esąd ma rację.

--
Liwiusz

e-sąd jest do d*