eBay - oszukali mnie ... [ort][ot][spam]

Data: 2011-10-31 11:05:37
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
eBay - oszukali mnie ... [ort][ot][spam]
Grzegorz, Mon, 31 Oct 2011 10:02:21 +0100, pl.rec.rowery:
Nic nie pisało,

urrrrrrrrwamać! --
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | A potem kilkana¶cie drugich.

Data: 2011-10-31 21:09:41
Autor: Fabian
On 31.10.2011 11:05, Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Grzegorz, Mon, 31 Oct 2011 10:02:21 +0100, pl.rec.rowery:

Nic nie pisało,

urrrrrrrrwamać!

A ta forma nie jest już oficjalnie dopuszczona?

Fabian.

Data: 2011-10-31 21:36:28
Autor: Titus Atomicus
eBay - oszukali mnie ... [ort][ot][spam]

Ale to [gr] nie [ort].

TA

Data: 2011-10-31 21:42:30
Autor: szaman (Baker)
eBay - oszukali mnie ... [ort][ot][spam]
On 10/31/2011 09:09 PM, Fabian wrote::

A ta forma nie jest juĹĽ oficjalnie dopuszczona?

Za Radą Języka Polskiego:

"Pewien korespondent zainteresowany sprawami polszczyzny napisał: „Od dłuższego czasu sprzeczam się z moimi przyjaciółmi, którzy zarzucają mi, iż zwrot, którego używam, „tu pisze” jest niepoprawny, i każą mi stosować „tu jest napisane”. Ja jednak nie daję za wygraną i nie uległem do tej pory ich wpływowi, bowiem jestem niemal w 100% pewien, iż poprawność językową formy „tu pisze” potwierdził jeden z programów prof. Jana Miodka, który oglądałem dobrych parę lat temu. Chciałem jednak również przekonać o tym moich przyjaciół i zacząłem szukać czegoś konkretnego w internecie. Natrafiłem tylko na wzmiankę, iż sprawa ta została ostatecznie wyjaśniona werdyktem Komisji Języka Polskiego. Niestety na stronie www.rjp.pl nie udało mi się takiej regulacji znaleźć. Nie chciałbym Państwa zbytnio fatygować moim problemem, bo jest wielce prawdopodobne, że jest rzeczą ogólnie znaną i dostępną zasada, która rządzi tym przypadkiem, a ja po prostu nie potrafię jej odnaleźć, dlatego bardzo proszę o wskazanie przynajmniej miejsca (najlepiej w sieci), gdzie mogę ją znaleźć”.

Oto odpowiedĹş prof. A. Markowskiego na ten list:

Jedynie poprawne sformułowanie to: Tu jest napisane, ewentualnie: tu napisano, np. Tu jest napisane, że sklep będzie nieczynny do przyszłego czwartku, Tu jest napisane, że Polska wygrała ten mecz. Tu napisano, że nie można spożywać tego produktu po 30 czerwca. Tak samo: w gazecie jest napisane, że..., a nie: „w gazecie pisze, że...”(!). Sformułowanie „tu pisze” w takich zdaniach, jak przytoczone powyżej jest rażącym błędem składniowym. „Tu pisze” wymaga zawsze podmiotu, np. Stryj tu pisze, że przyjedzie jutro. Ona tu pisze, że jest chora.

2005 r."

pozdrawiam,
sz

Data: 2011-11-01 06:14:41
Autor: Fabian
On 31.10.2011 21:42, szaman (Baker) wrote:
[...]

dlatego bardzo proszÄ™ o wskazanie przynajmniej miejsca (najlepiej w
[...]

przyjedzie jutro. Ona tu pisze, ĹĽe jest chora.

2005 r."

No właśnie jestem pewien, że prof. Miodek dopuszczał taką formę, wypowiadał się kiedyś na ten temat w jakimś programie TV, ale niestety nie mogę tego nagrania na necie. A prof. Miodek tak samo jak prof. Markowski jest członkiem rady języka polskiego. Zresztą rada ta, to twór dość nowy, a wypowiedź prof. Markowskiego też jest tylko jego opinią, a nie orzeczeniem. Niestety nie mając potwierdzenia na swoje słowa na ten moment muszę skapitulować.

Fabian.

Data: 2011-11-01 10:38:56
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
eBay - oszukali mnie ... [ort][ot][spam]
Fabian, Tue, 01 Nov 2011 06:14:41 +0100, pl.rec.rowery:
No wła¶nie jestem pewien, że prof. Miodek dopuszczał tak± formę, wypowiadał się kiedy¶ na ten temat w jakim¶ programie TV, ale niestety nie mogę tego nagrania na necie. A prof. Miodek tak samo jak prof. Markowski jest członkiem rady języka polskiego. Zreszt± rada ta, to twór do¶ć nowy, a wypowiedĽ prof. Markowskiego też jest tylko jego opini±, a nie orzeczeniem. Niestety nie maj±c potwierdzenia na swoje słowa na ten moment muszę skapitulować.

Tyle, że prof. Miodek to czę¶ć tzw. szkoły wrocławskiej, bardzo liberalnej,
wręcz takiej która uznaje, że uzus powinien stanowić normę nawet jeżeli
jest nielogiczny albo niehistoryczny ("szłem" w miejsce "szedłem").

Data: 2011-11-01 11:05:18
Autor: geos
[...]

być może wychodzi z praktycznego założenia, że język spełnia przede wszystkim rolę komunikacyjn±. je¶li społeczeństwo nie ma problemu ze zrozumieniem, że "szłem" oznacza to samo co "szedłem", lub nie wprowadza to niejednoznaczno¶ci czynu to forma wyrażenia staje się kwesti± drugorzędn±, istotn± z punktu widzenia poprawno¶ci ale nie funkcjonalno¶ci. kto¶ może nie być zaznajomiony z regułami ale używa języka w sposób nie budz±cy większych w±tpliwo¶ci co do przekazywanych tre¶ci, i tym samym spełnia "minimum" komunikacyjne.

geos

Data: 2011-11-01 16:39:23
Autor: szaman (Baker)
On 11/01/2011 11:05 AM, geos wrote::

[...]

Na wielkich polskich portalach internetowych też widzę zdania składniowo, stylistycznie i ortograficznie raż±ce. Rozumiem co autor chciał przekazać, jednak w żaden sposób nie uprawnia to do całkowitej ignorancji językowej. Prawdę mówi±c, dosyć często czytaj±c artykuły ludzi po studiach wyższych, czuję się jakbym czytał pierwsze próby pi¶miennicze sze¶cio- czy siedmiolatków.

W języku potocznym, owszem, sam często używam sformułowań takich jak: "tam pisze", obaj miast oboje, etc. Jednak, chociaż jestem przy tym zrozumiały dla odbiorcy, wiem że odbiegam mocno od poprawnej polszczyzny. W mairę możliwo¶ci, staram się te rozbieżno¶ci niwelować. Kiedy kto¶ zwraca mi uwagę na błędy - chwała mu za to!

Pisałem przed chwil± o jasnym przekazie moich wypowiedzi. Patrz±c w górę... mam co do tego coraz większe w±tpliwo¶ci:P

Bartek Piekaru¶

Data: 2011-11-01 17:54:11
Autor: Akarm
Użytkownik "Marek 'marcus075' Karweta" napisał:

Tyle, że prof. Miodek to czę¶ć tzw. szkoły wrocławskiej, bardzo liberalnej,

("szłem" w miejsce "szedłem").

Przykład na pewno nie jest trafny.
Niedawno nawet mówił, jak zawstydzał mężczyzn używaj±cych takich zniewi¶ciałych wyrażeń. ;)

--
              Akarm
http://www.bykom-stop.avx.pl

Data: 2011-11-02 12:25:21
Autor: Ryszard Mikke
Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

No właśnie jestem pewien, że prof. Miodek dopuszczał taką formę, wypowiadał się kiedyś na ten temat w jakimś programie TV.

Prof. Miodek znany jest z tego, ze dosc duzo dopuszcza.

--
rmikke

Data: 2011-10-31 23:24:51
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
eBay - oszukali mnie ... [ort][ot][spam]
Fabian, Mon, 31 Oct 2011 21:09:41 +0100, pl.rec.rowery:

NIE!