eSATA w laptopie, i utrata volumenu na dysku zewn臋trznym

Data: 2011-03-25 22:40:04
Autor: Piotr Wozniacki
eSATA w laptopie, i utrata volumenu na dysku zewn臋trznym
I znowu mam problem, kt贸ry mo偶e zosta膰 zakwalifikowany r贸wnie dobrze jako sprz臋towy, albo programowy - pisz臋 wi臋c tutaj, z nadziej膮 偶e w odpowiedziach przeczytam co艣 wi臋cej ni偶 tylko "NTG" :)

Ot贸偶 po raz drugi zdarzy艂o mi si臋 ca艂kowite usuni臋cie danych z du偶ego dysku zewn臋trznego, pod艂膮czonego do portu eSATA mojego laptopa (nigdy nie zdarzy艂o si臋 to gdy ten sam dysk podpina艂em do innego kompa). Jest to WD My Book Studio II z 2 dyskami 2TB ka偶dy, skonfigurowanymi jako RAID 0. Poniewa偶 to prawie 4 TB, volumen zak艂adany przy inicjalizacji musi zdaje si臋 mie膰 rekord rozruchowy typu GUID, nie MBR -- ale nie w tym rzecz, jako 偶e konsola zarz膮dzania dyskami prowadzi za r膮czk臋...

No i w艂a艣nie taki dysk - wcze艣niej wypi臋ty z systemu poprzez "bezpieczne usuwanie" - po kt贸rym艣 z kolei, ponownym pod艂膮czeniu pojawi艂 si臋 jako nie zainicjalizowany. Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e wszystkie dane nadal na nim siedz膮 - ale jak odtworzy膰 zawarto艣膰 sektora rozruchowego, aby odzyska膰 tabel臋 partycji i jej zawarto艣膰 - skoro dysk nie ma nawet przypisanej litery?!!

Zapewne profesjonalna firma, zajmuj膮ca si臋 odzyskiwaniem danych, nie mia艂aby z tym wi臋kszego k艂opotu - tylko, 偶e us艂ugi takich firm s膮 drogie, a ja w sumie nic (jak na razie) nie straci艂em, wszystkie bowiem dane mam na g艂贸wnym komputerze, a ten nap臋d  s艂u偶y do back-up'贸w. Mog臋 wi臋c po prostu go zainicjowa膰, sformatowa膰, i ponownie te dane na艅 skopiowa膰 (co zreszt膮 ju偶 raz robi艂em - przypomn臋, 偶e awaria przytrafi艂a mi si臋 po raz drugi)...

Tylko, 偶e - dop贸ki nie zrozumiem, co jest powodem takich incydent贸w - nigdy nie b臋d臋 tego dysku pewny. Bardzo wi臋c prosz臋 wszystkich, kt贸rzy mog膮 mi jako艣 pom贸c, o sugestie jak naprawi膰 ten dysk bez ponownej inicjalizacji, formatowania i kopiowania danych :)

Z g贸ry dzi臋ki

Piotr

PS. Poniewa偶 nap臋d przez 2 lata pracowa艂 z moim desktopem bez takich numer贸w, podejrzewam jak膮艣 niesprawno艣膰 obs艂ugi eSATA przez m贸j laptop (Dell XPS L501). 艢wiadczy艂by te偶 o tym fakt, 偶e dysk MUSI by膰 podpinany wy艂膮cznie "na gor膮co" (tj. przy za艂adowanym Windows), bo - gdy podepn臋 go pod eSATA - laptop nie przechodzi POST'u...

Data: 2011-03-29 10:38:04
Autor: Piotr Wozniacki
eSATA w laptopie, i utrata volumenu na dysku zewn臋trznym
Nikt nie mo偶e mi pom贸c?

:(

Piotr

Data: 2011-03-29 11:13:14
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-29 10:38, Piotr Wozniacki wrote:
Nikt nie mo偶e mi pom贸c?

:(

Piotr

Dok艂adnie w czym?  (pls. opisz to w jednym zdaniu) To wygl膮da na jaki艣 niuans zwi膮zany z obs艂ug膮/systemem operacyjnym. Nie sprz臋tem klasy PC.

Je偶eli znika pierwszy sektor z dysku, a dysk dzia艂a OK, to jest to problem zdecydowanie programowy. Tablice partycji jak najbardziej mo偶na odtworzy膰 samodzielnie.

Data: 2011-03-31 10:16:15
Autor: pitpull
eSATA w laptopie, i utrata volumenu na dysku zewn臋trznym

U偶ytkownik "Rafa艂 艁ukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ims7re$3r9$1news.onet.pl...
On 2011-03-29 10:38, Piotr Wozniacki wrote:
Nikt nie mo偶e mi pom贸c?

:(

[...]

A to, 偶e tam sa dwa dyski po艂膮czone w raid 0 w niczym nie przeszkadza?
Jako艣 nie czuj臋 przekonania do robienia backup贸w na raidzie 0.
Nie ma mo偶liwo艣ci technicznych / organizacyjnych 偶eby tego u偶ywa膰 jako 2 odr臋bnych dysk贸w?

pitpull

Data: 2011-03-31 11:57:16
Autor: Piotr Wozniacki
eSATA w laptopie, i utrata volumenu na dysku zewn臋trznym

U偶ytkownik "pitpull"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:4d94385b$0$2446$65785112@news.neostrada.pl...

On 2011-03-29 10:38, Piotr Wozniacki wrote:
Nikt nie mo偶e mi pom贸c?

:(

[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Tak, wiem 偶e wyb贸r RAID 0 na backup mo偶e wydawa膰 si臋 dziwny, ale w dyskach WD Studio II jest wyb贸r tylko mi臋dzy RAID 0 i RAID 1 (nie ma opcji JBOD). A ja w艂a艣nie potrzebuj臋 du偶o miejsca, bo przechowuj臋 kt贸re艣 tam z kolei (po 2 innych HDD, oraz wielkiej liczbie BD) orygina艂y sowich klip贸w wideo HD. Pliki s膮 wielgachne, bo nagrywam full HD z bitrate'm od 35 do a偶 280 Mbps, wi臋c 艣wiadomie skonfigurowa艂em ten dysk tak aby mia艂 4TB a nie 2 TB pojemno艣ci, i by艂 maksymalnie szybki...

Bowiem - poza funkcj膮 (zdublowanego wielokrotnie) archiwum, pe艂ni on r贸wnie偶 rol臋 zewn臋trznego 藕r贸d艂a surowego materia艂u, gdy przyjdzie mi ochota albo potrzeba edytowania na laptopie...

Piotr

Data: 2011-03-29 11:18:46
Autor: Rafa艂 艁ukawski
[...]

Tutaj najwyra藕niej dysk SATA ustawia si臋 na bootuj膮cy i zawiesza komputer. Mozna sprobowac zainstalowac jakis bootloader, ktory np. zabootuje windowsy.

Zdecydowanie lepszym sposobem na podpinanie dysk贸w zewn臋trznych jest USB 3.0 (tracisz najwyzej 10-15% transferu). Ew. FireWire, ale ma艂o popularne.

Data: 2011-03-29 11:35:34
Autor: Piotr Wozniacki
eSATA w laptopie, i utrata volumenu na dysku zewn臋trznym

U偶ytkownik "Rafa艂 艁ukawski"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:ims85q$5nu$1@news.onet.pl...

[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

No to chyba nie masz do艣wiadczenia w bezpo艣rednim por贸wnaniu - na dysku USB 2.0 uzyskuj臋 najwy偶szej 30 MB/s, za艣 na eSATA oko艂o 100 MB/s.

A co do mojego pytania w jednym zdaniu:

- prosz臋 o wskazanie metody (albo link贸w), umo偶liwiaj膮cej odzyskanie zawarto艣ci sektor贸w startowych tego dysku

Piotr

Data: 2011-03-29 12:09:47
Autor: Rafa艂 艁ukawski
[...]

Napisa艂em wyra藕nie - USB 3.0

A co do mojego pytania w jednym zdaniu:

- prosz臋 o wskazanie metody (albo link贸w), umo偶liwiaj膮cej odzyskanie
zawarto艣ci sektor贸w startowych tego dysku

np. linux live CD. przy pomocy dd kopiujesz sobie wybrane sektory, jak i mo偶esz je przegrac ponownie na dysk zewn臋trzny

do zabawy z tworzeniem tablicy partycji s艂u偶y fdisk, w tej chwili nie wiem czy jest kompatybilny z windowsowymi.

Pod kazdy system operacyjny istnieja lepsze lub gorsze narzedzia, najlepiej pytac na stosownych grupach (zwiazanych z OS'em).

eSATA w laptopie, i utrata volumenu na dysku zewn臋trznym