efekt Purkiniego

Data: 2018-11-15 17:32:25
Autor: J.F.
efekt Purkiniego

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,78442,24169742,polski-kierowca-zabil-turyste-w-norwegii-sad-uniewinnil-go.html

" 46-letni polski kierowca ciężarówki na drodze w kierunku Oslo potrącił turystę z Chin. 77-letni pieszy zginął.
Kierowca jechał poniżej limitu prędkości i nie mógł uciec na przeciwległy pas, ponieważ jechał nim inny samochód.
Sąd pierwszej instancji uznał Polaka winnym nieumyślnego spowodowania śmierci.
Miał trafić na dwa miesiące do więzienia, stracić prawo jazdy i zapłacić 170 tys. zł odszkodowania.
Jednak w drugiej instancji sąd go uniewinnił - opisuje serwis brd24.pl.
Jak do tego doszło? Broniący kierowcy adwokat z polsko-norweskiej kancelarii powoływał się na mało znane zjawisko Purkiniego.
To zaburzenie postrzegania barw w słabym oświetleniu.
Ze względu na budowę oka przy małym świetle gorzej widzimy kolory, lub przestajemy widzieć je zupełnie.
Najpierw przestaje być widoczne światło o długiej fali - czyli m.in. kolor czerwony.
Do wypadku doszło zaś o zmroku, a ofiara miała na sobie ciemne spodnie i czerwoną kurtkę bez elementów odblaskowych.

Prawnikom udało się dotrzeć do norweskiego biegłego, który m.in. w oparciu o warunki świetlne w momencie wypadku przygotował perspektywę. Ocenił on, że Polak nie miał możliwości zobaczenia mężczyzny w czerwonej kurtce z odległości 50 m. Prawdopodobnie stał on się dobrze widoczny dopiero , gdy samochód był 20 m od niego - za późno, by kierowca mógł skutecznie zareagować. "

Dobra papuga warta kazdych pieniedzy :-)

P.S.1. A mnie sie wydawalo, ze kolory polepszaja "zauwazalnosc". I dzieki temu latarnie LED lepsze od sodowych.
  No tak, ale przy mocniejszym oswietleniu.

P.S.2 czyli kamizelka zolta ?

P.S.3 tanio wyszlo ... w Norwegii zycie tanie, kwota w euro, Chinczyk malo zarabial, czy uwzglednili, ze sie sam przyczynil ?
   A moze to znizka za wiek ?

P.S.4. No ale trzeba bylo jeszcze jechac ponizej limitu ...

J.

Data: 2018-11-15 18:24:29
Autor: Tom N
efekt Purkiniego
J.F. w <news:5bed9fca$0$518$65785112news.neostrada.pl>:

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,78442,24169742,polski-kierowca-...

A gazwyb może jeszcze wypłacic odszkodowanie za durny tytuł

--
'Tom N'

Data: 2018-11-15 18:37:43
Autor: t-1
efekt Purkiniego
W dniu 2018-11-15 o 17:32, J.F. pisze:

[...]

Ostatnio w ogrodzie rozciągnąłem kilka odcinków kabla elektrycznego do dmuchawy do liści.
Między innymi miały kolory czarny, czerwony i biały.
Po zmroku chciałem je zwinąć i ciekawe zjawisko, o ile widziałem czarny nie mówiąc o białym to nie widziałem w trawie czerwonego.
Nomen omen chińskiego przedłużacza.

Data: 2018-11-16 08:19:17
Autor: Miroo
efekt Purkiniego
W dniu 2018-11-15 o 18:37, t-1 pisze:
[...]

No to masz próbkę jaki problem mają daltoniści :)

Ja nie znoszę jeździć jak jest wieczorna szarówka - wydaje się, że wszystko jeszcze widać, ale tylko się wydaje. Człowiek czuje się pewnie za kierownicą i jedzie szybko, a nie powinien.
Już w nocy jest dużo lepiej, bo widać czego nie widać ;)

Pozdrawiam

Data: 2018-11-16 08:31:18
Autor: J.F.
efekt Purkiniego
Dnia Fri, 16 Nov 2018 08:19:17 +0100, Miroo napisał(a):
[...]

Ale chyba nie w samochodzie, bo jakos jezdza ?

[...]

Hm, ja narzekam, ze wtedy g* widac, a swiatla g* daja ...
a jade i tak szybko ... do pierwszego napotkanego pojazdu.

J.

Data: 2018-11-15 19:23:03
Autor: LordBluzg(R)
efekt Purkiniego
[...]

U nas to się nazywa "kurza ślepota"
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Alepota_zmierzchowa

i czasem dochodzi do tego "głupia głupota", czyli ZAPIERDALAĆ :)

--
LordBluzg(R)
?Sukces WOŚP klęską PiS?

Data: 2018-11-15 23:01:44
Autor: kk
efekt Purkiniego

..

Przecież masz https://pl.wikipedia.org/wiki/Zjawisko_Purkiniego

Data: 2018-11-16 00:31:38
Autor: LordBluzg(R)
efekt Purkiniego

.

U nas to się nazywa "kurza ślepota"
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Alepota_zmierzchowa

Przecież masz https://pl.wikipedia.org/wiki/Zjawisko_Purkiniego

Hmm, na Podlasiu/Podkarpaciu nadal obowiązuje "kurza ślepota" :)

--
LordBluzg(R)
?Sukces WOŚP klęską PiS?

Data: 2018-11-16 18:35:55
Autor: SW3
efekt Purkiniego
W dniu 15.11.2018 o 23:01 kk <kk@op.pl> pisze:

Przecież masz https://pl.wikipedia.org/wiki/Zjawisko_Purkiniego

"Pochodnym złudzeniem jest wrażenie, że w słabym oświetleniu ruchome  czerwone obiekty wydają się szybciej przybliżać niż takie same obiekty o  barwie niebieskiej."

To dlatego czerwone samochody są najszybsze :)

--
SW3
-- --

Data: 2018-11-16 08:20:15
Autor: Miroo
efekt Purkiniego
W dniu 2018-11-15 o 19:23, LordBluzg(R) pisze:
U nas to się nazywa "kurza ślepota"
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Alepota_zmierzchowa

To nie to samo.

efekt Purkiniego