Data: 2013-03-05 21:21:44 | |
Autor: identyfikator: 20040501 | |
efekt "gaĽnikowy" | |
znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu, występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze? jako¶ samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć? ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaĽnikowy" pojawiał się w silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia... |
|
Data: 2013-03-05 22:39:45 | |
Autor: Nex@pl | |
efekt "gaĽnikowy" | |
W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było Niewyregulowana mieszanka? SprawdĽ CO. |
|
Data: 2013-03-05 23:19:17 | |
Autor: Jarek | |
efekt "gaĽnikowy" | |
znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i Pompka przyspieszaj±ca. |
|
Data: 2013-03-05 23:32:45 | |
Autor: Lewis | |
efekt "gaĽnikowy" | |
W dniu 2013-03-05 23:19, Jarek pisze:
W samochodzie z wtryskiem? Obstawiam że lambda mu wariuje... -- Pozdrawiam Lewis |
|
Data: 2013-03-06 00:13:46 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
efekt "gaĽnikowy" | |
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):
znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć... Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaĽnikami. Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach działaj± w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda. W chwili gwałtowego naci¶nięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb pracy na pętlę otwart± gdzie ilo¶ć paliwa dawkowana jest w oparciu o czujniki MAP/MAF i IAT. I tu szukałbym przyczyn - w którym¶ z tych czujników, albo np. lewym powietrzu. Do tego do sprawdzenia ci¶nienie na listwie wtryskowej - przyczyn± może być niewydolna pompa paliwa i spadek ci¶nienia na listwie w sytuacji dużego zapotrzebowania na paliwo. |
|
Data: 2013-03-06 00:16:33 | |
Autor: Lewis | |
efekt "gaĽnikowy" | |
W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):Jest jeszcze co¶ takiego jak czas przej¶cia w open loop i warto¶ć MAP/MAF która musi zostać przekroczona aby wej¶ć w OL. -- Pozdrawiam Lewis |
|
Data: 2013-03-06 00:42:09 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
efekt "gaĽnikowy" | |
Dnia Wed, 06 Mar 2013 00:16:33 +0100, Lewis napisał(a):
W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze: To powinno nast±pić od razu na podstawie sygnału z TPS - w sumie głównie po to ten czujnik. Natomiast być może problem jest taki że ECU trybu z jaki¶ przczyn nie zmienia i st±d zamulanie silnika, po przepustnica otwarta, a dawka paliwa idzie po staremu. Ale trudno cokolwiek diagnozować na podstawie szklanej kuli. Samochód trzeba podł±czyć albo do komputera, albo do odpowiednich czujników zewnętrznych (albo jedno i drugie) i kumaty diagnosta szybko znajdzie o co chodzi. |
|
Data: 2013-03-06 09:35:23 | |
Autor: BartekK | |
efekt "gaĹşnikowy" | |
W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik "zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłącznie od ilości przepływającego powietrza. Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo. Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać, zwiększając obroty i zwiększając przepływ powietrza przez gaźnik, a tym samym też "zabierając" więcej paliwa. Ale gdy zbyt gwałtownie naciśniemy gaz, przy zbyt niskich obrotach - możemy zrobić zbyt ubogą mieszankę (naddatek paliwa nie skompensuje całkowicie otwartej przepustnicy) i praktycznie zdusimy silnik. Aby silnik "lepiej reagował na gaz" dawało się większą dyszę paliwową, tak by "naddatek" paliwa był większy, więc mocniej można było wcisnąć gaz bez dławienia silnika... To zjawisko występuje tylko w prostych gaźnikach (np maluch), bo wszystkie sensowniejsze konstrukcje są wyposażone w tzw. pompkę przyspieszacza - gdy gwałtownie naciska się gaz i otwiera przepustnicę, jest wtryskiwana dodatkowa dawka paliwa przez coś działającego jak strzykawka. Każde szybkie wciśnięcie gazu ("pompowanie" pedałem gazu) powoduje wstrzyknięcie kolejnej dawki, i dlatego łatwo "zalać" taki silnik, gdy ma problemy by odpalić a my pedałujemy bez opamiętania... Jak już inni napisali - w aucie z wtryskiem, nawet monowtryskiem - nie ma to żadnego związku, to zupełnie inna zasada działania, i podobny efekt wywołują inne awarie. -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2013-03-06 10:12:37 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
efekt "gaĹşnikowy" | |
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:
> Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik "zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłącznie od ilości przepływającego powietrza. W przybliżeniu, zgoda > Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo. A to już bzdura, drogi kolego :) Przepustnica pełni rolę właśnie przesłony, czyli oporu regulującego przepływ/podciśnienie/ w kolektorze i w efekcie stopień napełnienia cylindra. Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy cylinder napełnia się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego (niewielkie straty tylko na oporze dolotu, zaworów), a przy zamkniętej, do powiedzmy zaledwie 10%. W takim smamym stosunku zmienia się też oczywiście masa zasysanego powierza na każdy cykl, a to ma oczywisty i bezpośredni wpływ na przepływ, czyli ilość paliwa w jednostce czasu. > Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać całkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej... -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2013-03-06 10:34:06 | |
Autor: J.F | |
efekt "gaĹşnikowy" | |
Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomości
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze: Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzaćcałkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej... Tak jest. Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga, bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz glebiej wciskalismy). J. |
|
Data: 2013-03-06 13:46:56 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
efekt "gaĹşnikowy" | |
W dniu 2013-03-06 10:34, J.F pisze:
UĹĽytkownik "Jakub Witkowski" napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci Zgadza siÄ™ ale tĹ‚umaczÄ… to zjawisko nieco inaczej: "Podczas pracy silnika na biegu jaĹ‚owym w rurze ssÄ…cej panuje dość duĹĽe podciĹ›nienie dochodzÄ…ce do 300 mm sĹ‚upa rtÄ™ci. WoÂbec tak niskiego ciĹ›nienia benzyna bardzo szybko paruje i nie wykazuje skĹ‚onnoĹ›ci do skraplania siÄ™ na Ĺ›ciankach rury ssÄ…cej. JeĹĽeli jednak nagle otworzy siÄ™ przepustnicÄ™ gaĹşnika (odsĹ‚oni caĹ‚y przekrĂłj przeloÂtowy), ciĹ›nienie powietrza w gardzieli zbliĹĽa siÄ™ do ciĹ›nienia atmosfeÂrycznego (podciĹ›nienie zanika), co utrudnia odparowanie benzyny. JednoczeĹ›nie wydajność rozpylaczy zwiÄ™ksza siÄ™ stosunkowo powoli, wskutek czego przez krĂłtki okres do cylindrĂłw napĹ‚ywa mieszanka zawierajÄ…ca zbyt maĹ‚o paliwa. Ponadto obniĹĽenie siÄ™ temperatury mieÂszanki, wskutek napĹ‚ywu duĹĽych iloĹ›ci zimnego powietrza po gwaĹ‚towÂnym uchyleniu przepustnicy, powoduje znaczne pogorszenie siÄ™ jakoĹ›ci mieszanki. WystÄ™powanie tych zjawisk w chwilach nagĹ‚ego otwarcia przepustÂnicy powoduje dĹ‚awienie siÄ™ pracujÄ…cego silnika" http://afk.com.pl/?nieprawidlowa-regulacja-pompki-przyspieszajacej,357 Z tego pewne moje wÄ…tpliwoĹ›ci budzi owa "wydajność rozpylaczy" ktĂłra "zwiÄ™ksza siÄ™ stosunkowo powoli", no bo niby czemu: dysza, podciĹ›nienie, Bernoulli; gdzie to opóźnienie? Ale reszta brzmi rozsÄ…dnie, zwĹ‚aszcza na zimnym silniku, i to by siÄ™ zgadzaĹ‚o. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowaĹĽne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub caĹ‚oĹ›ci poglÄ…dom ich Autora. |
|
Data: 2013-03-06 11:17:06 | |
Autor: BartekK | |
efekt "gaĹşnikowy" | |
W dniu 2013-03-06 10:12, Jakub Witkowski pisze:
> Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik maDziękuję za skorygowanie :) Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicyCo jednak nie zmienia faktu, że jest tak, że mieszanka jest (byłaby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichś przepływów średnich, i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) oraz pompką przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo słabo przetworzone paliwo z cieczy w emulsję/opary) -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2013-03-06 13:13:57 | |
Autor: J.F | |
efekt "gaĹşnikowy" | |
Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości
W dniu 2013-03-06 10:12, Jakub Witkowski pisze: [...]Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy Co jednak nie zmienia faktu, że jest tak, że mieszanka jest (byłaby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichś przepływów średnich, Teoretycznie gaznik dawkuje dobrze w calym zakresie przeplywow. Praktyka moze byc rozna, ale sie przynajmniej stara. i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) Hm, nie wiem czy dobrze. Cos mi sie kojarzy ze przyspieszenie zaplonu jest podcisnieniowo regulowane bo przy niskim napelnieniu spalanie wolno sie rozwija. I te regulacja dziala caly czas - tzn jak wcisniesz pedal to podcisnienie w kolektorze spada, po czym w miare jak silnik nabiera obrotow - rosnie, ale na ile rosnie, to zalezy od glebokosci wcisniecia i otwarcia przepustnicy. Jak jest pedal w podlodze, to podcisnienie jest male. oraz pompką przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo słabo przetworzone paliwo z cieczy w emulsję/opary) To przede wszystkim jest chwilowe - poki noga idzie w dol. Jak trzymasz pedal rowno wcisniety, to dodatkowego paliwa nie ma. J. |
|
Data: 2013-03-06 13:52:34 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
efekt "gaĹşnikowy" | |
W dniu 2013-03-06 13:13, J.F pisze:
>> i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) > > Hm, nie wiem czy dobrze. > Cos mi sie kojarzy ze przyspieszenie zaplonu jest podcisnieniowo regulowane bo przy niskim napelnieniu spalanie wolno sie rozwija. Zgadza się, chodzi właśnie o obciążenie (czyli: napełnienie), które mierzy ten podciśnieniowy człon regulatora. > To przede wszystkim jest chwilowe - poki noga idzie w dol. > Jak trzymasz pedal rowno wcisniety, to dodatkowego paliwa nie ma. I generalnie działa to tak sobie, ale lepszy rydz niż nic ;) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2013-03-15 03:12:49 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
efekt "gaĽnikowy" | |
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu, występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze? jako¶ Z tego, że benzyna ma masę. samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć? Dodac pompke przy¶pieszajac±. ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaĽnikowy" pojawiał się w silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia... To zupełnie inne przyczyny. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Kęszyca Le¶na _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |