Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   efekt "gaĽnikowy"

efekt "gaĽnikowy"

Data: 2013-03-05 21:21:44
Autor: identyfikator: 20040501
efekt "gaĽnikowy"
znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu, występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze? jako¶ samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaĽnikowy" pojawiał się w silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

Data: 2013-03-05 22:39:45
Autor: Nex@pl
efekt "gaĽnikowy"
W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było
dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu,
występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze?
jako¶ samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem
jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaĽnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...


Niewyregulowana mieszanka? SprawdĽ CO.

Data: 2013-03-05 23:19:17
Autor: Jarek
efekt "gaĽnikowy"

znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu, występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze? jako¶ samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć?

Pompka przyspieszaj±ca.

Data: 2013-03-05 23:32:45
Autor: Lewis
efekt "gaĽnikowy"
W dniu 2013-03-05 23:19, Jarek pisze:

znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było
dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia
gazu, występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się
bierze? jako¶ samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc
podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go
usun±ć?

Pompka przyspieszaj±ca.

W samochodzie z wtryskiem?
Obstawiam że lambda mu wariuje...

--
Pozdrawiam
Lewis

Data: 2013-03-06 00:13:46
Autor: Tomasz Pyra
efekt "gaĽnikowy"
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu, występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze? jako¶ samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaĽnikowy" pojawiał się w silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaĽnikami.

Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
działaj± w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.

W chwili gwałtowego naci¶nięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
pracy na pętlę otwart± gdzie ilo¶ć paliwa dawkowana jest w oparciu o
czujniki MAP/MAF i IAT.

I tu szukałbym przyczyn - w którym¶ z tych czujników, albo np. lewym
powietrzu.

Do tego do sprawdzenia ci¶nienie na listwie wtryskowej - przyczyn± może być
niewydolna pompa paliwa i spadek ci¶nienia na listwie w sytuacji dużego
zapotrzebowania na paliwo.

Data: 2013-03-06 00:16:33
Autor: Lewis
efekt "gaĽnikowy"
W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu,
występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze? jako¶
samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem jest
ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaĽnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaĽnikami.

Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
działaj± w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.

W chwili gwałtowego naci¶nięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
pracy na pętlę otwart± gdzie ilo¶ć paliwa dawkowana jest w oparciu o
czujniki MAP/MAF i IAT.

I tu szukałbym przyczyn - w którym¶ z tych czujników, albo np. lewym
powietrzu.

Do tego do sprawdzenia ci¶nienie na listwie wtryskowej - przyczyn± może być
niewydolna pompa paliwa i spadek ci¶nienia na listwie w sytuacji dużego
zapotrzebowania na paliwo.

  Jest jeszcze co¶ takiego jak czas przej¶cia w open loop i warto¶ć MAP/MAF która musi zostać przekroczona aby wej¶ć w OL.

--
Pozdrawiam
Lewis

Data: 2013-03-06 00:42:09
Autor: Tomasz Pyra
efekt "gaĽnikowy"
Dnia Wed, 06 Mar 2013 00:16:33 +0100, Lewis napisał(a):

W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

znalazłem kiedy¶ stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu,
występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze? jako¶
samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem jest
ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaĽnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaĽnikami.

Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
działaj± w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.

W chwili gwałtowego naci¶nięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
pracy na pętlę otwart± gdzie ilo¶ć paliwa dawkowana jest w oparciu o
czujniki MAP/MAF i IAT.

I tu szukałbym przyczyn - w którym¶ z tych czujników, albo np. lewym
powietrzu.

Do tego do sprawdzenia ci¶nienie na listwie wtryskowej - przyczyn± może być
niewydolna pompa paliwa i spadek ci¶nienia na listwie w sytuacji dużego
zapotrzebowania na paliwo.

  Jest jeszcze co¶ takiego jak czas przej¶cia w open loop

To powinno nast±pić od razu na podstawie sygnału z TPS - w sumie głównie po
to ten czujnik.

Natomiast być może problem jest taki że ECU trybu z jaki¶ przczyn nie
zmienia i st±d zamulanie silnika, po przepustnica otwarta, a dawka paliwa
idzie po staremu.

Ale trudno cokolwiek diagnozować na podstawie szklanej kuli.
Samochód trzeba podł±czyć albo do komputera, albo do odpowiednich czujników
zewnętrznych (albo jedno i drugie) i kumaty diagnosta szybko znajdzie o co
chodzi.

Data: 2013-03-06 09:35:23
Autor: BartekK
efekt "gaĹşnikowy"
W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze?
Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik "zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłącznie od ilości przepływającego powietrza. Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo. Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać, zwiększając obroty i zwiększając przepływ powietrza przez gaźnik, a tym samym też "zabierając" więcej paliwa. Ale gdy zbyt gwałtownie naciśniemy gaz, przy zbyt niskich obrotach - możemy zrobić zbyt ubogą mieszankę (naddatek paliwa nie skompensuje całkowicie otwartej przepustnicy) i praktycznie zdusimy silnik. Aby silnik "lepiej reagował na gaz" dawało się większą dyszę paliwową, tak by "naddatek" paliwa był większy, więc mocniej można było wcisnąć gaz bez dławienia silnika...

To zjawisko występuje tylko w prostych gaźnikach (np maluch), bo wszystkie sensowniejsze konstrukcje są wyposażone w tzw. pompkę przyspieszacza - gdy gwałtownie naciska się gaz i otwiera przepustnicę, jest wtryskiwana dodatkowa dawka paliwa przez coś działającego jak strzykawka. Każde szybkie wciśnięcie gazu ("pompowanie" pedałem gazu) powoduje wstrzyknięcie kolejnej dawki, i dlatego łatwo "zalać" taki silnik, gdy ma problemy by odpalić a my pedałujemy bez opamiętania...

Jak już inni napisali - w aucie z wtryskiem, nawet monowtryskiem - nie ma to żadnego związku, to zupełnie inna zasada działania, i podobny efekt wywołują inne awarie.


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2013-03-06 10:12:37
Autor: Jakub Witkowski
efekt "gaĹşnikowy"
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:

> Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik "zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłącznie od ilości przepływającego powietrza.

W przybliĹĽeniu, zgoda

> Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo.

A to juĹĽ bzdura, drogi kolego :)
Przepustnica pełni rolę właśnie przesłony, czyli oporu regulującego przepływ/podciśnienie/
w kolektorze i w efekcie stopień napełnienia cylindra.

Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy cylinder napełnia
się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego (niewielkie straty tylko
na oporze dolotu, zaworów), a przy zamkniętej, do powiedzmy zaledwie 10%. W takim smamym
stosunku zmienia się też oczywiście masa zasysanego powierza na każdy cykl, a to ma
oczywisty i bezpośredni wpływ na przepływ, czyli ilość paliwa w jednostce czasu.

> Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać

całkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowaĹĽne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub caĹ‚oĹ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2013-03-06 10:34:06
Autor: J.F
efekt "gaĹşnikowy"
UĹĽytkownik "Jakub Witkowski"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:
Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać
całkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...

Tak jest.
Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga,
bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz glebiej wciskalismy).

J.

Data: 2013-03-06 13:46:56
Autor: Jakub Witkowski
efekt "gaĹşnikowy"
W dniu 2013-03-06 10:34, J.F pisze:
UĹĽytkownik "Jakub Witkowski"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:
Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać
całkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...

Tak jest.
Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga,
bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz glebiej wciskalismy).

Zgadza się ale tłumaczą to zjawisko nieco inaczej:

"Podczas pracy silnika na biegu jałowym w rurze ssącej panuje dość duże podciśnienie dochodzące do 300 mm słupa rtęci.
Wo­bec tak niskiego ciśnienia benzyna bardzo szybko paruje i nie wykazuje skłonności do skraplania się na ściankach rury ssącej.
Jeżeli jednak nagle otworzy się przepustnicę gaźnika (odsłoni cały przekrój przelo­towy), ciśnienie powietrza w gardzieli
zbliża się do ciśnienia atmosfe­rycznego (podciśnienie zanika), co utrudnia odparowanie benzyny. Jednocześnie wydajność
rozpylaczy zwiększa się stosunkowo powoli, wskutek czego przez krótki okres do cylindrów napływa mieszanka zawierająca
zbyt mało paliwa. Ponadto obniżenie się temperatury mie­szanki, wskutek napływu dużych ilości zimnego powietrza po gwałtow­nym
uchyleniu przepustnicy, powoduje znaczne pogorszenie się jakości mieszanki. Występowanie tych zjawisk w chwilach nagłego
otwarcia przepust­nicy powoduje dławienie się pracującego silnika"

http://afk.com.pl/?nieprawidlowa-regulacja-pompki-przyspieszajacej,357

Z tego pewne moje wątpliwości budzi owa "wydajność rozpylaczy" która "zwiększa się stosunkowo powoli", no bo niby
czemu: dysza, podciśnienie, Bernoulli; gdzie to opóźnienie? Ale reszta brzmi rozsądnie, zwłaszcza na zimnym silniku,
i to by się zgadzało.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowaĹĽne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub caĹ‚oĹ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2013-03-06 11:17:06
Autor: BartekK
efekt "gaĹşnikowy"
W dniu 2013-03-06 10:12, Jakub Witkowski pisze:
 > Gdy otworzysz przepustnicÄ™ - nic siÄ™ nie dzieje wiÄ™cej, silnik ma
nadal taką samą pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza
tyle samo.
A to juĹĽ bzdura, drogi kolego :)
Dziękuję za skorygowanie :)

Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy
cylinder napełnia
się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego
(niewielkie straty tylko
na oporze dolotu, zaworów), a przy zamkniętej, do powiedzmy zaledwie
10%. W takim smamym
stosunku zmienia się też oczywiście masa zasysanego powierza na każdy
cykl, a to ma
oczywisty i bezpośredni wpływ na przepływ, czyli ilość paliwa w
jednostce czasu.
Co jednak nie zmienia faktu, że jest tak, że mieszanka jest (byłaby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichś przepływów średnich, i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) oraz pompką przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo słabo przetworzone paliwo z cieczy w emulsję/opary)


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2013-03-06 13:13:57
Autor: J.F
efekt "gaĹşnikowy"
UĹĽytkownik "BartekK"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
W dniu 2013-03-06 10:12, Jakub Witkowski pisze:
Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy
cylinder napełnia
się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego
[...]
Co jednak nie zmienia faktu, że jest tak, że mieszanka jest (byłaby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichś przepływów średnich,

Teoretycznie gaznik dawkuje dobrze w calym zakresie przeplywow.
Praktyka moze byc rozna, ale sie przynajmniej stara.

i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance)

Hm, nie wiem czy dobrze.
Cos mi sie kojarzy ze przyspieszenie zaplonu jest podcisnieniowo regulowane bo przy niskim napelnieniu spalanie wolno sie rozwija.

I te regulacja dziala caly czas - tzn jak wcisniesz pedal to podcisnienie w kolektorze spada, po czym w miare jak silnik nabiera obrotow - rosnie, ale na ile rosnie, to zalezy od glebokosci wcisniecia i otwarcia przepustnicy.
Jak jest pedal w podlodze, to podcisnienie jest male.

oraz pompką przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo słabo przetworzone paliwo z cieczy w emulsję/opary)

To przede wszystkim jest chwilowe - poki noga idzie w dol.
Jak trzymasz pedal rowno wcisniety, to dodatkowego paliwa nie ma.


J.

Data: 2013-03-06 13:52:34
Autor: Jakub Witkowski
efekt "gaĹşnikowy"
W dniu 2013-03-06 13:13, J.F pisze:
>> i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance)
>
> Hm, nie wiem czy dobrze.
> Cos mi sie kojarzy ze przyspieszenie zaplonu jest podcisnieniowo regulowane bo przy niskim napelnieniu spalanie wolno sie rozwija.

Zgadza się, chodzi właśnie o obciążenie (czyli: napełnienie), które mierzy ten podciśnieniowy człon regulatora.

> To przede wszystkim jest chwilowe - poki noga idzie w dol.
> Jak trzymasz pedal rowno wcisniety, to dodatkowego paliwa nie ma.

I generalnie działa to tak sobie, ale lepszy rydz niż nic ;)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowaĹĽne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub caĹ‚oĹ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2013-03-15 03:12:49
Autor: Adam Płaszczyca
efekt "gaĽnikowy"
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wci¶nięcia gazu, występuj±cy nagminnie w silnikach gaĽnikowych... sk±d on się bierze? jako¶

Z tego, że benzyna ma masę.
samochody z fabryki tego objawu nie maj±, więc podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usun±ć?

Dodac pompke przy¶pieszajac±.
ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaĽnikowy" pojawiał się w silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

To zupełnie inne przyczyny. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Kęszyca Le¶na
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

efekt "gaĽnikowy"

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona