Data: 2013-02-27 17:34:14 | |
Autor: Marcin Hyła | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
czołem,
jak być może pamiętacie, podczas krakowskiej tegorocznej lodowicy szlag trafił moje tylne oświetlenie (BUMM Toplicht Flat) - przestał świecić, odpalił dopiero po jakimśczasie jazdy. Pytałem tutaj, na preclu ale odpowiedzi jednoznacznej nie było. W tzw. międzyczasie światełko się "naprawiło" automagicznie samo, więc odłożyłem ad acta. Tymczasem wczoraj znowu się okazało, że jadę bez tylnego. Wykryłem to dość szybko, założyłem bateryjny backup. A po powrocie zabrałem się do naprawiania/eksperymentowania. Między innymi wymieniłem tylnego Flat na wyciągniętego z szuflady Bumm XS. Który, uwaga, podłączony _na_próbe_ zaświecił. Ucieszony dokręciłem wszystkie śrubki, zakręciłem kołem i.... NIE ŚWIECI NIC. Ani przód (Bumm Cyo) ani tył. Wkurzony z ciekawości odłączam kabelki prowadzące od przedniego reflektora (Cyo) do tyłu (XS) i kręcę kołem: owszem sam przód tym razem świeci. Tył oczywiście nie (no bo nie jest podłączony). Podłączam kabelki z powrotem - nie świeci NIC. Dla niezorientowanych - zasilanie z dynamo idzie dwoma kabelkami (plus/minus) do przedniego reflektora BUMM Cyo (z kondensatorem podtrzymującym na postoju i czujnikiem zmierzchowym) i dopiero z niego dwoma kolejnymi kabelkami (plus/minus) idzie do tyłu. Mocowanie obu par kabelków w Cyo (przednim) jest fabryczne. Kabelki (para) między przodem i tyłem idą fabrycznie _wewnątrz_ ramy roweru. Droga redakcjo: gdzie jest zwarcie, co się mogło popsuć, co wyrzucić, co naprawiać, gdzie szukać dziury. marcin ha PS. Ponieważ nieszczęścia chadzają parami, wczoraj po raz pierwszy od ponad 10 lat (!) złapałem gumę. Opona Marathon Winter, spory kawałek szkła wbił się w oponę tak: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/63227_592552567438980_1854605207_n.jpg Wintery nie mają żadnych kewlarów, greenguardów itp. -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2013-02-27 08:43:01 | |
Autor: rmikke | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
Kabelków odwrotnie do tego tyłu nie podłączasz?
|
|
Data: 2013-02-27 17:44:37 | |
Autor: Marcin Hyła | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
On 2013-02-27 17:43, rmikke wrote:
Kabelków odwrotnie do tego tyłu nie podłączasz? A jakie to ma znaczenie? Masa nie jest podłączona IMHO? marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2013-02-27 09:06:44 | |
Autor: rmikke | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
W dniu środa, 27 lutego 2013 17:44:37 UTC+1 użytkownik Marcin Hyła napisał:
On 2013-02-27 17:43, rmikke wrote: Przy żarówce żadnego, ale diodom zamiana plusa z minusem już robi różnicę... |
|
Data: 2013-02-27 18:14:31 | |
Autor: Marcin Hyła | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
On 2013-02-27 18:06, rmikke wrote:
Przy żarówce żadnego, ale diodom zamiana plusa z minusem już robi różnicę... No cóż, człowiek się uczy cały czas. I dlatego lubię precla :-) Kufa, ale o ile na tylnym bummie istotnie jest wyraźnie "+" i "-" wyciśnięte w plastikowej obudowie przy mocowaniu kabelków, o tyle na przednim nie ma żadnej informacji. Żadnej widocznej informacji. A najważniejsze - nie ma żadnej informacji na wyjściu z dynamo. Koniec końców - mocowanie tylnego oświetlenia jest _całkowicie_ przypadkowe. Nigdy mocując cokolwiek nie zwracałem na to uwagi. Zatem jakim cudem mi to dotychczas świeciło? :-) marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2013-02-27 10:06:12 | |
Autor: Ignac | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
W dniu środa, 27 lutego 2013 18:14:31 UTC+1 użytkownik Marcin Hyła napisał:
No cóż, człowiek się uczy cały czas. I dlatego lubię precla :-) I ja też,a są tacy co go nie lubią,najważniejsze,że sprzęt został naprawiony i to w dodatku korespondencyjnie. Nigdy mocując cokolwiek nie zwracałem na to uwagi. Zatem jakim cudem mi to dotychczas świeciło? :-) Cuda Panie,cuda:) |
|
Data: 2013-02-27 18:56:27 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
Dnia Wed, 27 Feb 2013 18:14:31 +0100, Marcin Hyła napisał(a):
A najważniejsze - nie ma żadnej informacji na wyjściu z dynamo. Dynamo daje zmienne napięcie. Nie spotkałem jeszcze takiego co by dawało stałe. Niewykluczone że dynamo podaje prąd i przez kabelki i po masie, jak lampka też ma masę to będzie się robić zwarcie. Może też być opcja jakiejś przerwy w kabelkach. Skombinuj jakieś sensowne, przylutuj do starych i przeciągnij sobie przez ramę, będziesz miał pewność że dobre. -- Jacek |
|
Data: 2013-02-27 20:11:12 | |
Autor: Marcin Hyła | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
On 2013-02-27 18:56, Jacek Maciejewski wrote:
Dynamo daje zmienne napięcie. Nie spotkałem jeszcze takiego co by dawało No ale się nie robiło, zwarcie znaczysię. Może też być opcja jakiejś przerwy w kabelkach. Skombinuj jakieś sensowne, Raczej te które mam są dobre - fabryczne, a rower ma niecałe 3 lata. Podejrzewam, że jeśli już, to coś zaczęło puszczać w samej lampce (tylnej). marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2013-02-28 08:46:26 | |
Autor: cytawa | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
rmikke pisze:
Kabelków odwrotnie do tego tyłu nie podłączasz? Ale dynamo daje zmnienne napiecie, wiec zamiana nie powinna miec znaczenia. Ma znaczenie o tyle, ze czasami przewod oznaczony jako masowy jest faktycznie z masa roweru polaczony i zamiana powoduje zwarcie. Ale wtedy najczesciej nie swieci nic. Trzeba miernikiem po kolei sprawdzac polaczenia i wtedy sie okaze co jest nieprawidlowe. Jan Cytawa |
|
Data: 2013-02-28 00:44:24 | |
Autor: rmikke | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
W dniu czwartek, 28 lutego 2013 08:46:26 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:
rmikke pisze: W sumie racja, tylko mi ktoś kiedyś wmówił, że dynamo ma mostek prostowniczy i potem nigdy się nad tym nie zastanawiałem. A wystarczy chwilę pomyśleć, żeby stwierdzić, że to nie miałoby większego sensu. Czyli diodom to robi różnicę, ale każda lampka sama sobie prostuje. Ma znaczenie o tyle, ze czasami przewod oznaczony jako masowy jest faktycznie z masa roweru polaczony i zamiana powoduje zwarcie. Ale wtedy najczesciej nie swieci nic. I dokładnie takie objawy opisał Marcin. |
|
Data: 2013-02-28 10:00:02 | |
Autor: cytawa | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
rmikke pisze:
Czyli diodom to robi różnicę, ale każda lampka sama sobie prostuje. Dioda puszcza polowe pradu , zwykla zarowka wszystko. Do starych lamp zarowkowych robilem nawet takie cos, ze w stara oprawke od zarowki wlutowywalem diode jasna czerwona z jakims drobnym opornikiem i takie cos swietnie funkcjonowalo z tylu. Dzieki temu mialem nieco wieksza moc dawana do przedniej zarowki. Jan Cytawa |
|
Data: 2013-02-27 17:54:57 | |
Autor: Marcin Hyła | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
On 2013-02-27 17:44, Marcin Hyła wrote:
On 2013-02-27 17:43, rmikke wrote: Nie wiem, jakie to ma znaczenie/dlaczego tak, ale masz u mnie piwo, bo zadziałało. :-o marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2013-02-27 20:21:29 | |
Autor: Wojtek Paszkowski | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
"Marcin Hyła" <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.tu.pl> wrote in message news:512e3a57$0$1298$65785112news.neostrada.pl... On 2013-02-27 17:43, rmikke wrote: ma znaczenie, ale przy jakimś zwarciu. Ba, może się nawet okazać, że wystarczy tylko jeden kabel. Przy normalnym działaniu można sobie kabelki dowolnie podłączać. Gdy wyłączysz lampkę przednią, tylna przypadkiem nie świeci nadal (na full, z dynama, nie z podtrzymania)? pozdr |
|
Data: 2013-02-28 08:40:21 | |
Autor: cytawa | |
elektrycy do konsylium potrzebni (dynamo, kondensatory, ledy itp.) | |
Marcin Hyła pisze:
jak być może pamiętacie, podczas krakowskiej tegorocznej lodowicy szlag Nie wiem jakiej odpowiedzi oczekiwales. Jak nie swieci, znaczy nie ma polaczenia. Wkurzony z ciekawości odłączam kabelki prowadzące od przedniego Trzeba miec miernik uniwersalny, dorobic dluzsze kabelki i trzeba po kolei sprawdzac opornosc przewodow i polaczen. MOze byc kabelek w srodku przerwany i czasem laaczy a czasem nie. Trzeba ruszac kabelkami i sprawdzac co sie z opornoscia dzieje. Jan Cytawa |