email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac

Data: 2011-11-09 19:58:19
Autor: andromeda
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Witam wszystkich serdecznie.

Czy po zakończeniu świadczenia pracy, pracodawca ma prawo do korzystania z adresu pocztowego  -odbioru poczty składającego się z imienia i nazwiska np:
imie.nazwisko@jakas.firma.pl ?

Pracę zakończyłem około 3 miesięcy temu w firmie w której miałem założone imienne konto pocztowe składającego się z mojego imienia i nazwiska. Oprócz tego posiadałem też inne konta. Napisałem email do obecnego (po mnie) informatyka-administratora z żądaniem wyłączenia tego konta.  Treść korespondencji wygląda następująco:
FIRMA: 1. Twoje konto zostało skasowane w ostatnim dniu Twojego wypowiedzenia.
FIRMA: Nie ma możliwości wysłania poczty z naszego serwera, która wyszłaby z
FIRMA: Twojego imiennego adresu email.
JA:To bardzo dobrze -nie mam zastrzeżeń.

FIRMA: 2. Inną sprawą jest, że w konfiguracji serwera został wpis, że poczta
FIRMA: przychodząca na Twój stary adres jest przyjmowana. Informowałem Cię już,
FIRMA: dlaczego tak musi zostać. Powody są dwa:
FIRMA: - ciągłość kontaktów biznesowych i rzeczy, którymi administrowałeś musi
FIRMA: zostać zachowana, to jest podstawowa rzecz w działalności każdej firmy,

JA: Przykro mi ale te sprawy dotyczyły mnie tylko w chwili gdy byłem
JA: zatrudniony, teraz mnie do niczego nie zobowiązują i nic nie obchodzą.

FIRMA: - we wszystkich miejscach, w których nie musi widnieć Twoje imię i
FIRMA: nazwisko, powinno zostać zaktualizowane lub skasowane, i na tym powinno
FIRMA: Ci przecież zależeć; nie przekazałeś mi wszystkich takich miejsc, bo od
FIRMA: naszej ostatniej korespondencji znalazłem przynajmniej jedno miejsce
FIRMA: (właśnie dzięki mailowi na imie.nazwisko@jakas.firma.pl), z którego powinno
FIRMA: zostać usunięte Twoje konto administratora;

JA: To zdaje mi się że została naruszona przytoczona wcześniej ustawa:
JA: - na adres (imie.nazwisko@jakas.firma.pl) zawierający moje Imię i Nazwisko
JA: została wysłana elektroniczna poczta, która następnie została
JA: przekierowana ( nastąpiło przetworzenie danych osobowych ) na inny adres
JA: e-mail.
JA: - ja nigdy nie podawałem swojego imiennego adresu poczty, zrobił to Ktoś
JA: poza mną, ewentualnie skorzystał z jakiegoś nieznanego mi źródła informacji
JA: - może Firma za mało zostawiło sobie czasu na przekazanie wszystkich
JA: informacji (ponad godzinę)
JA: - za przetworzenie tego emaila powinienem chyba zażądać jakiejś opłaty...

FIRMA: 3. Twoje imienne konto poczty e-mail w domenie jakas.firma.pl nie jest
FIRMA: Twoją własnością, a służyło jedynie jako narzędzie Twojej pracy i jest w
FIRMA: posiadaniu firmy. Skoro przestajesz pracować w jakimś miejscu, to
FIRMA: narzędzie pracy przejmuje ktoś inny. Jak już podkreślałem, Twoje konto
FIRMA: zostało skasowane, nikt nie może podać się za Ciebie, ale ciągłość
FIRMA: spraw, które prowadziłeś, musi zostać zachowana.

JA: Ale użyte Imię i Nazwisko które jest częścią adresu poczty
JA: elektronicznej, jest moją własnością, a ciągłość spraw w byłym Zakładzie
JA: Pracy jest mi obojętna.

FIRMA: 4. Skoro tak bardzo Ci zależy, podaję Ci termin, kiedy poczta na te
FIRMA: adresy przestanie być przyjmowana - 1 rok od daty Twojego odejścia. W
FIRMA: tym czasie będą między innymi dwa duże święta, podczas których
FIRMA: kontrahenci przysyłają życzenia i można wyłapać gdzie jeszcze jest
FIRMA: podany Twój imienny adres.

JA: Za późno, nie zgadzam się z tym terminem. Przyznam że 3 miesiące po
JA: zakończeniu pracy to wyjątkowo długi czas na który mogłem się zgodzić.

Kto ma rację ?
Proszę o poradę i dziękuję
--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-09 15:07:58
Autor: witek
email imienny firmowy po zakończeniu umowy o pracę
On 11/9/2011 1:58 PM, andromeda wrote:
Proszę o poradę i dziękuję

pieniacz jestes i tyle.

Data: 2011-11-10 00:17:08
Autor: andromeda
Dnia Wed, 09 Nov 2011 15:07:58 -0600, witek napisał(a):

On 11/9/2011 1:58 PM, andromeda wrote:
Proszę o poradę i dziękuję

pieniacz jestes i tyle.

Po prostu nie chcę aby używano mojego nazwiska tam gdzie mnie nie ma.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-09 19:58:42
Autor: witek
On 11/9/2011 6:17 PM, andromeda wrote:
[...]

to nie twoje nazwisko tylko innego kundla.
Mało to burków na świecie.

Data: 2011-11-10 00:46:27
Autor: to
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
begin andromeda
Po prostu nie chcę aby używano mojego nazwiska tam gdzie mnie nie ma.

Przecież nikt go nie używa.

Data: 2011-11-10 14:49:47
Autor: Massai
andromeda wrote:

Po prostu nie chcę aby używano mojego nazwiska tam gdzie mnie nie
ma.

Twoje konto fizycznie nie istnieje, założyli alias, który
przekierowuje pocztę skierowaną na twoje dawne konto.

Podobnie jak zazwyczaj się robi z kontami osób których nazwiska
mogą być zapisane z błędem, bo np. kto się nazywa "Bółka", i
ludzie zapisują jako "Bułka".

A co do Twojego imienia i nazwiska - wcale nie jest Twoją
własnością.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-11-11 20:23:33
Autor: to
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
begin Massai
[...]

Zazwyczaj to robi się wildcarda, który kieruje WSZYSTKO co nie pasuje do fizycznie istniejących kont na jakieś konto zbiorcze. Nikt przy zdrowych zmysłach nie zakłada setek aliasów, bo po co?

Data: 2011-11-14 07:07:15
Autor: Massai
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
to wrote:

begin Massai

> [...]

pasuje do fizycznie istniejących kont na jakieś konto zbiorcze.
Nikt przy zdrowych zmysłach nie zakłada setek aliasów, bo po co?

Pracowałeś w dużej korporacji?

Wyobraź sobie że masz w niej kilkudziesięciu ludzi z "dziwnymi"
nazwiskami, w różnych działach.
Przychodzi potem cała błędna poczta na jedno konto śmietnikowe, i
ktoś to musi sortować.
Alias w uzasadnionych wypadkach bardzo ułatwia życie.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-11-20 13:36:52
Autor: to
[...]

Oczywiście -- w przypadku częstych, popularnych typos warto ustawić alias kierujący na właściwe konto.

Data: 2011-11-14 09:43:36
Autor: mvoicem
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
(11.11.2011 21:23), to wrote:
begin Massai

[...]

Wildcard oznacza czasem i kilka razy tyle spamu co setki aliasów.

p. m.

Data: 2011-11-20 13:36:02
Autor: to
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
begin mvoicem
Wildcard oznacza czasem i kilka razy tyle spamu co setki aliasów.

99% spamu się łatwo pozbyć.

Data: 2011-11-09 22:10:42
Autor: 'Tom N'
andromeda w <news:j9em0r$dv1$1node2.news.atman.pl>:

Witam wszystkich serdecznie.

Czy po zakoczeniu wiadczenia pracy, pracodawca ma prawo do korzystania z adresu pocztowego  -odbioru poczty skadajcego si z imienia i nazwiska np:
imie.nazwisko@jakas.firma.pl ?

Czy jest zakaz zatrudnienia pracownika o imieniu i nazwisku takim samym jak
wczeniej zatrudniony?

Prac zakoczyem okoo 3 miesicy temu w firmie w ktrej miaem zaoone imienne konto pocztowe skadajcego si z mojego imienia i nazwiska. Oprcz tego posiadaem te inne konta.

No prosz...

Napisaem email do obecnego (po mnie) informatyka-administratora

eby nie by tak naiwny jak Ty i zdefiniowa aliasy, ktre atwo da si
podpi pod inne konto...?

Prosz o porad

Porad na grupie dyskusyjnej si nie spodziewaj, jedynie dyskusji...

HTH

--
Tomasz Nycz

Data: 2011-11-10 00:23:35
Autor: andromeda
Dnia Wed, 09 Nov 2011 22:10:42 +0100, 'Tom N' napisał(a):

[...]

jak wcześniej zatrudniony?

Takiej osoby nie zatrudniono...

Pracę zakończyłem około 3 miesięcy temu w firmie w której miałem
założone imienne konto pocztowe składającego się z mojego imienia i
nazwiska.
Oprócz tego posiadałem też inne konta.

No proszę...

Napisałem email do obecnego (po mnie) informatyka-administratora

Żeby nie był tak naiwny jak Ty i zdefiniował aliasy, które łatwo da się
podpiąć pod inne konto...?

trochę nie rozumiem... Swobodnie można przerzucać na serwerze zarówno całe konta i aliasy...

Proszę o poradę

Porad na grupie dyskusyjnej się nie spodziewaj, jedynie dyskusji...

HTH

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-09 23:05:07
Autor: to
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
begin andromeda
Kto ma rację ?
Proszę o poradę i dziękuję

Oni, a Ty się pienisz. Generalnie, to serwer pocztowy można tak skonfigurować, że cała poczta kierowana na adresy w domenie firmy, które nie istnieją (nie są do nich przypisane fizyczne konta) trafia na jakieś konkretne konto. W takiej sytuacji nigdzie, w żadnym pliku konfiguracyjnym nie jest wymieniona nazwa skasowanego konta. A firma ma prawo przyjmować korespondencję kierowaną na jej domenę, co jest oczywiste. I tak Ci powinni odpisać, żebyś się odczepił(a).

Data: 2011-11-10 00:34:02
Autor: andromeda
Dnia Wed, 09 Nov 2011 23:05:07 +0000, to napisał(a):

[...]

Ok dzięki za Twoją opinię...

Ale znalazłem artykuł:
http://www.poradaprawna.pl/porady/czy-pracodawca-moze-poslugiwac-sie-
imiennym-mailem-pracownika-po-zakonczeniu-umowy-o-prace-czy,230434.html

w którym autor artykułu podsumowuje:
"W przypadku rozwiązania umowy o pracę to uprawnienie pracodawcy zanika. A tym samym brak podstaw do posługiwania się imiennym mailem pracownika założonym na firmę."
-musiałbym tutaj zacytować cały artykuł w którym autor pisze o uprawnieniu do przetwarzania danych.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-10 00:45:47
Autor: to
[...]

Po pierwsze to jest tylko czyjaś opinia, po drugie nikt się nim nie posługuje. W najgorszym razie jest ustawiony jedynie alias, który kieruje pocztę na jakieś ogólne konto. Trudno nazwać takie działanie "posługiwaniem się kontem". W najlepszym i najbardziej prawdopodobnym poczta ze wszystkich adresów w domenie, do których nie są przypisane konta jest kierowana na jakieś ogólne konto. Jest to typowa konfiguracja i w pełni uzasadniona, bo klienci często mylą się w adresie wysyłając maila i bezsensem jest, żeby takie listy trafiały w próżnię. Sugerujesz, że pracodawca nie może sobie ustawić wildcarda we własnej domenie? Z jakiego niby powodu?

Podstawowym błędem pracodawcy jest to, że w ogóle na ten temat z Tobą dyskutuje. Powinien odpisać jednym zdaniem: "konto zostało usunięte jednak cała korespondencja kierowana na adresy w naszej domenie nieprzypisane do konkretnych kont trafia na konto ogólne" i tyle.

Data: 2011-11-10 01:12:28
Autor: andromeda
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Dnia Thu, 10 Nov 2011 00:45:47 +0000, to napisał(a):

begin andromeda

[...]

Chyba przekonałeś mnie że nie mam racji. Faktycznie wysyłając pocztę z innego (mojego) serwera na imienno-firmowy mail mam informację o przekierowaniu. Zasady te jednak nie zawsze były stosowane -w jednym przypadku zabroniono mi likwidację konta na serwerze i zastąpieniu aliasem. Posługiwano się nim przez kilka lat pomimo że ta Osoba już dawno nie pracowała.

_________________________
Pozdrawiam
i zapraszam na moja strone:
http://a-bog.info.tm

Data: 2011-11-11 20:28:11
Autor: to
[...]

W zasadzie fakt czy ono fizycznie tam istnieje czy nie, nie ma wielkiego znaczenia. To tylko kwestia techniczna czy poczta kierowana na dany adres trafia na jakiś konto zbiorcze czy też ktoś loguje się na stare konta i ręcznie sprawdza korespondencję. Oczywiście zgrabniej jest usunąć konto i wtedy ta poczta niejako "sama z siebie" trafia na konto zbiorcze (jeśli jest ustawiony wildcard, a raczej każdy sensowny administrator zrobi coś takiego dla domeny firmowej).

Osobną kwestią byłoby, gdyby ktoś WYSYŁAŁ listy z "Twojego" konta, podszywając się niejako pod Ciebie, ale tutaj nie ma większej różnicy czy robiłby to były pracodawca czy np. sąsiad. Do tego nie trzeba mieć dostępu do Twojego konta, każdy może wpisać w pole "from" co mu się żywnie podoba (z technicznego punktu widzenia).

Data: 2011-11-10 21:56:36
Autor: Gotfryd Smolik news
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
On Thu, 10 Nov 2011, andromeda wrote:

Dnia Wed, 09 Nov 2011 23:05:07 +0000, to napisa(a):

prawo przyjmowa korespondencj kierowan na jej domen, co jest
oczywiste. I tak Ci powinni odpisa, eby si odczepi(a).

Ok dziki za Twoj opini...

Ale znalazem artyku:
http://www.poradaprawna.pl/porady/czy-pracodawca-moze-poslugiwac-sie-
imiennym-mailem-pracownika-po-zakonczeniu-umowy-o-prace-czy,230434.html

w ktrym autor artykuu podsumowuje:
"W przypadku rozwizania umowy o prac to uprawnienie pracodawcy zanika.
A tym samym brak podstaw do posugiwania si imiennym mailem pracownika
zaoonym na firm."

  Moe przykad.
  Do firmy dochodzi faktura z tekstem "wedug zamwienia podpisanego
12.III.2009 przez Andromeda Kto Tam
  ;)
  Czy Ty uwaasz, e to *FIRMA* posuya si Twoim imieniem
i nazwiskiem, a nie kontrahent ktry t informacj nada,
ewentualnie czy sdzisz e (kontrahent) jako "naruszy Twoje dane"?

-musiabym tutaj zacytowa cay artyku w ktrym autor pisze
o uprawnieniu do przetwarzania danych.

  Ale uprawnienie "w sprawach subowych" nie znika *wstecz*.
  Jeli jest jaka sprawa ktr prowadzie X lat temu, Twoje
dane jako pracownika ktry t spraw prowadzi maj pene
prawo znajdowa si w dokumentach zwizanych z t spraw.

BTW: zwr uwag, e odniesienie do "bazy" to nie to samo
  co odniesienie do "danej".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-10 21:59:12
Autor: andromeda
Dnia Thu, 10 Nov 2011 21:56:36 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]

  Może przykład.
  Do firmy dochodzi faktura z tekstem "według zamówienia podpisanego
12.III.2009 przez Andromeda Ktoś Tam
  ;)
  Czy Ty uważasz, że to *FIRMA* posłużyła się Twoim imieniem
i nazwiskiem, a nie kontrahent który tę informację nadał, ewentualnie
czy sądzisz że (kontrahent) jakoś "naruszył Twoje dane"?

-musiałbym tutaj zacytować cały artykuł w którym autor pisze o
uprawnieniu do przetwarzania danych.

  Ale uprawnienie "w sprawach służbowych" nie znika *wstecz*. Jeśli jest
  jakaś sprawa którą prowadziłeś X lat temu, Twoje
dane jako pracownika który tę sprawę prowadził mają pełne prawo
znajdować się w dokumentach związanych z tą sprawą.

BTW: zwróć uwagę, że odniesienie do "bazy" to nie to samo
  co odniesienie do "danej".

pzdr, Gotfryd

To jest przykład zupełnie nie związany z moim przykładem. Jak już pisałem nie prowadziłem żadnych spraw z imiennego maila, ale jeśli Ktoś ze współpracowników podał mój imienny adres pocztowy (mimo że mógł podać inny mail) to już nie moja wina.

Druga sprawa to ta że wymagając od pracownika stosowania maili imiennych trzeba zdawać sobie sprawę że ten pracownik może kiedyś zakończyć pracę i może nie życzyć sobie używania nazwiska i imienia (nawet do odbioru poczty) w adresie poczty. Przyjmując się do pracy w tej Firmie od samego początku wiedziałem jaka długa jest moja kariera (z dokładnością do pół roku) dlatego z mojej strony nie została wydana ani jedna przysłowiowa "wizytówka" (nawet na stronie internetowej) z użyciem imienia.
Czy to takie trudne w zrozumieniu ?

Ode mnie wymagano rzetelności w wykonywaniu pracy. Tego samego żądam od byłego Pracodawcy -pracodawca wymagając i podając gdziekolwiek imienny mail musi się liczyć z konsekwencjami.

W sumie zamiast zapytać się odchodzącego pracownika odnośnie kontaktów... firmy idą na łatwiznę: olać przepisy, uderzyć w najsłabsze ogniwo, czyli byłego pracownika tyle tylko że ten pracownik już bez skrupułów może się bronić.

Oba przytoczone w postach linki mówią o wymogach podczas umowy o pracę i wspominają że po zakończeniu umowy należy niezwłocznie zakończyć przetwarzanie danych imiennych. Pisząc o fakturze z 2009 r która dotarła teraz w 2011 roku -zapewniam że maile są znacznie szybsze i jestem przekonany że ostatni mail wysłany przed zakończeniem mojej pracy dawno już dotarł.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-10 23:30:32
Autor: Gotfryd Smolik news
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
On Thu, 10 Nov 2011, andromeda wrote:

To jest przykad zupenie nie zwizany z moim przykadem. Jak ju pisaem
nie prowadziem adnych spraw z imiennego maila, ale jeli Kto ze
wsppracownikw poda mj imienny adres pocztowy (mimo e mg poda
inny mail) to ju nie moja wina.

  Rwnie dobrze mg poda Twoje dane do kontaktu na pimie,
mimo e to nie Ty je podae.
  W tym nie ma niczyjej *WINY*, to jest miejsce w ktrym
obracasz kota ogonem.
  Traktujesz spraw jakby kto by "winny" - a takiego czego
w opisie nie ma. Kontrahenci po prostu mog mie Twj
subowy mail, bez niczyjej "winy".

Druga sprawa to ta e wymagajc od pracownika stosowania maili imiennych
trzeba zdawa sobie spraw e ten pracownik moe kiedy zakoczy prac
i moe nie yczy sobie uywania nazwiska i imienia

  Rwnie dobre moe sobie nie yczy figurowania na starych listach pac.
  Te dane ju "s wprowadzone", nie s wprowadzane na nowo, nie
s wykorzystywane przez firm.

Przyjmujc si do pracy w tej Firmie od samego
pocztku wiedziaem jaka duga jest moja kariera (z dokadnoci do p
roku) dlatego z mojej strony nie zostaa wydana ani jedna przysowiowa
"wizytwka" (nawet na stronie internetowej) z uyciem imienia.
Czy to takie trudne w zrozumieniu ?

  Najwyraniej trudne w zrozumieniu jest, e Twj *zamiar* nikogo
nie obchodzi. Tak zwyczajnie. Protest w momencie nadania
owego adresu IMVHO miaby sens, pniej ju nie.
  Pracodawca *po to* go nada, aby by uywany - fakt nieuywania
nic nie zmienia.
  Natomiast protest przy prbie nadania... hm, moe to byby
temat do dyskusji na .prawo - "nie ycz sobie imiennego maila".
  Przyznam e mao jestem przekonany co do susznoci, ale IMVHO
taki spr o "danie bezimiennoci" bardzo ciekawie by wyglda
w spotkaniu np. z normami ISO 9000 :)

Ode mnie wymagano rzetelnoci w wykonywaniu pracy. Tego samego dam od
byego Pracodawcy

  Ale wymagania masz nieracjonalne i IMHO bez oparcia w przepisach.

W sumie zamiast zapyta si odchodzcego pracownika odnonie kontaktw...
firmy id na atwizn: ola przepisy

  Przecie NIC nie "olewaj".
  Poza Twoimi daniami, ktre wygldaj na bezpodstawne.

Oba przytoczone w postach linki mwi o wymogach podczas umowy o prac
i wspominaj e po zakoczeniu umowy naley niezwocznie zakoczy
przetwarzanie danych imiennych.

  Ale "leenie danych" nie jest przetwarzaniem.
  I te dane "le" u kontrahentw firmy, nie w firmie.

Piszc o fakturze z 2009 r ktra dotara teraz w 2011 roku -zapewniam

  Nie, przekrcasz tak samo jak pozostae argumenty.
  Napisaem o fakturze ktra POWOUJE SI NA PISMO sporzdzone dwa
lata temu przez dawno ju zwolnionego pracownika.
  Nic nadzywczajnego, umowa obejmujca pi lat to w sumie umowa
krtkoterminowa.

maile s znacznie szybsze i jestem przekonany e ostatni mail wysany
przed zakoczeniem mojej pracy dawno ju dotar.

  Oczywicie. Ale sprawa ktr porusza moe mie jakie konsekwencje
za 35 lat :>

  Nie przypuszczam e nie rozumiesz co czytasz.
  Chcesz wida pocign flejma udajc e nie rozumiesz :]
  Ja pasuj, dobranoc :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-09 23:56:08
Autor: m4rkiz
"andromeda" <jakis@email.com.pl> wrote in message news:j9em0r$dv1$1node2.news.atman.pl...
Czy po zakończeniu świadczenia pracy, pracodawca ma prawo do korzystania
z adresu pocztowego  -odbioru poczty składającego się z imienia i
nazwiska np: imie.nazwisko@jakas.firma.pl ?

a czy ja mam prawo zalozyc sobie konto donald.tusk@gmail.com ?

hint: nie jestem premierem ;)

Data: 2011-11-13 10:27:51
Autor: John Kołalsky
email imienny firmowy po zakończeniu umowy o pracę

Użytkownik "m4rkiz" <m4rkiz@mail.od.wujka.na.g.com>

By odbierać pocztę premiera ?

Data: 2011-11-10 06:56:47
Autor: NKAB -
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Wedug mnie firmy nie powinny uzywa imiennych adresw emailowych.
Jaki dzia i numer stanowiska powinien zaatwi ten problem.
Natomiast nazwisko i imi zawarte powinno by w treci przesyek.

Andrzej.

Data: 2011-11-10 09:32:08
Autor: andromeda
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Dnia Thu, 10 Nov 2011 06:56:47 +0000, NKAB - napisał(a):

Według mnie firmy nie powinny uzywać imiennych adresów emailowych.
Jakiś dział i numer stanowiska powinien załatwić ten problem. Natomiast
nazwisko i imię zawarte powinno być w treści przesyłek.

Andrzej.

Mam bardzo podobne zdanie na ten temat. Ja nigdy nie podawałem imiennego adresu email, a jeśli Ktoś taką informację uzyskał to bez mojej wiedzy. --
_________________________
Pozdrawiam
i zapraszam na moja strone:
http://a-bog.info.tm

Data: 2011-11-10 10:44:58
Autor: Pawe
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Dnia Thu, 10 Nov 2011 09:32:08 +0000 (UTC), andromeda
<jakis@email.com.pl> napisa:

Dnia Thu, 10 Nov 2011 06:56:47 +0000, NKAB - napisa(a):

[...]

Mam bardzo podobne zdanie na ten temat. Ja nigdy nie podawaem imiennego adresu email, a jeli Kto tak informacj uzyska to bez mojej wiedzy.

Powinny by stosowane oba. Klient kontaktuje si z firm, ale czasem
chciaby dotrze do konkretnej osoby, ktrej nazwisko pamita choby z
targw.

Pawe

Data: 2011-11-10 08:15:40
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 09.11.2011 20:58, andromeda pisze:
[...]

[ciach]

Generalnie i ty i firma robicie z igły widły.

Rozwiązanie jest trywialne: konto imienne się kasuje, a wszyscy
nierozpoznani odbiorcy lądują na osobnej skrzynce.

Data: 2011-11-10 09:16:38
Autor: Mark
email imienny firmowy po zakończeniu umowy o pracę
Dnia Thu, 10 Nov 2011 08:15:40 +0100, Andrzej Lawa napisa(a):

Rozwizanie jest trywialne: konto imienne si kasuje, a wszyscy
nierozpoznani odbiorcy lduj na osobnej skrzynce.

Raczej nie kasuje, a blokuje, przynajmniej na jakis czas - tak jak w tym
przypadku, NIE MA mozliwosci wyslania z dawnego kontaa, natomiast, co dla
wszystkich poza watkodawca wydaje sie oczywiste, poczta przychodzaca jest
przyjmowana.
Choc IMO sposob rozwiazania tego technicznie - skasowanie, zablokowanie -
jest drugorzedny, istotne jest to  ze konta nie ma mozliwosci uzywac w zaden
inny sposob niz do przyjmowania wiadomosci  z zewnatrz, od ludzi ktorzy
wcale niekoniecnzie musza wiedziec - lub ich to obchodzic - ze dana osoba
juz tu nie pracuje

--
Mark

Data: 2011-11-11 01:15:50
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 10.11.2011 09:16, Mark pisze:
[...]

Konto skasowane a zablokowane... IMHO "zablokowane" oznaczaoby nie tylko odbijajce prb wysania ale take przysania.

A tu chodzi o to eby nie odbio a wrzucio do "wora" pod tytuem "wszyscy inni".

Ale w sumie robisz dyskusj akademick, bo jak nie masz moliwoci wysania, to dlaczego sdzisz, e jeszcze istnieje? ;)

W peni zgoda.

Data: 2011-11-14 09:10:19
Autor: Mark
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Dnia Fri, 11 Nov 2011 01:15:50 +0100, Andrzej Lawa napisa(a):

Konto skasowane a zablokowane... IMHO "zablokowane" oznaczaoby nie tylko odbijajce prb wysania ale take przysania.

A to juz zalezy od konfiguracji, ale o tym co najwyzej to mozna podyskutowac
mocno akademicko w trybie przypuszczajacym, nie wiedzac ani jakie
oprogramowanie serwerowe, ani jakie reguly tam obowiazuja, wiec IMO szkoda
czasu :)

--
Mark

Data: 2011-11-13 11:01:23
Autor: John Koalsky
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac

Uytkownik "Mark" <tajny@adres.w.pl>

[...]

Ale pierdoy wypisujesz. Nie ma kompletnie znaczenia czy konto suy do odbierania czy do wysyania ani czy jest aliasem czy nie jest a tylko to, e naleao usun dane pracownika.

Data: 2011-11-10 10:37:27
Autor: Pawe
<alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisa:

Rozwizanie jest trywialne: konto imienne si kasuje, a wszyscy
nierozpoznani odbiorcy lduj na osobnej skrzynce.

i.

W wielu firmach konta imienne s wtrne, konta ma nazw np:
marketing004@xxx i do niego jest przypisywany imienny alias. Dobrze
jest pamita, i w regulaminie pracy powinien by zapis i pracodawca
nie zezwala na prowadzenie prywatnej korespondencji za pomoc
subowej poczty, oraz zastrzega sobie prawo monitorowania subowej
poczty. Kowalski odchodzi to do konta jest przypisywany Nowak i poczta
wychodzi ju z jego nazwiskiem, ale dalej jest przyjmowana take na
poprzedniego uyszkodnika i dalej jest podgld caej poprzedniej
korespondencji (wasnoci firmy). Osoba wysyajca maila subowo na
Kowalski (marketing) tak naprawd chce aby poczta dosza do czowieka
od marketingu konkretnej firmy, a teraz jest to Nowak.

To mniej wiecej tak, jakby chcia, aby caa korespondencja papieriwa
adresowana Kowalski firma xxx bya wyrzucana bez otwierania. To nie
jest korespondencja do Ciebie, tylko do firmy i osoby, ktra zajmuje
si teraz tym, czym Ty kiedy.

Pawe

Data: 2011-11-10 11:46:05
Autor: andromeda

<alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał:

Rozwiązanie jest trywialne: konto imienne się kasuje, a wszyscy
nierozpoznani odbiorcy lądują na osobnej skrzynce.

i.

W wielu firmach konta imienne są wtórne, konta ma nazwą np:
marketing004@xxx i do niego jest przypisywany imienny alias. Dobrze jest
pamiętać, iż w regulaminie pracy powinien być zapis iż pracodawca nie
zezwala na prowadzenie prywatnej korespondencji za pomocą służbowej
poczty, oraz zastrzega sobie prawo monitorowania służbowej poczty.

Takiego zapisu w regulaminie nie było, a skrzynki pocztowej do celów prywatnych nie używałem gdyż
1) mam własny serwer pocztowy
2) pracując w wielu zakładach pracy nauczyłem się że mimo iż zakład oferuje możliwość korzystania z np. z poczty, telefonu, papieru do wydruku itp. to i tak lepiej wydać te parę groszy niż mieć później nieprzyjemności.

Kowalski odchodzi to do konta jest przypisywany Nowak i poczta wychodzi
już z jego nazwiskiem, ale dalej jest przyjmowana także na poprzedniego
użyszkodnika i dalej jest podgląd całej poprzedniej korespondencji
(własności firmy). Osoba wysyłająca maila służbowo na Kowalski
(marketing) tak naprawdę chce aby poczta doszła do człowieka od
marketingu konkretnej firmy, a teraz jest to Nowak.

To mniej wiecej tak, jakbyś chciał, aby cała korespondencja papieriwa
adresowana Kowalski firma xxx była wyrzucana bez otwierania. To nie jest
korespondencja do Ciebie, tylko do firmy i osoby, która zajmuje się
teraz tym, czym Ty kiedyś.

Ja się z tym wszystkim zgadzam co piszesz ale:
1) nie chodzi mi o to aby ubić firmę
2) firma zakładając konto imienne powinna zdawać sobie sprawę że używa do swoich celów mojego Imienia i Nazwiska (co w tym momencie podkreślam - nie chodzi o konto, a używanie moich danych osobowych których częścią jest moje Nazwisko i Imię) do czego ma prawo w okresie zatrudnienia -to nie podlega wątpliwości.
3) artykuł którego fragment wcześniej przytoczyłem napisał prawnik i to właśnie wzbudziło moje zainteresowanie
4) Sporo odpowiedzi które otrzymałem jest z punktu widzenia interesów Firmy: a to że email lub kontakt z kontrahentem  zostanie utracony, że wizerunek firmy zostanie naruszony itd. , na co ja odpowiadam: a co mnie to do diabła obchodzi -nie wiąże mnie już żadna umowa z tą Firmą. Podkreślam że zakładając i zmuszając mnie do korzystania z takiego imiennego maila Firma powinna zdawać sobie sprawę z konsekwencji.

Sprawę jednak odpuszczam gdyż:
1) gdybym nawet miał rację, to walka z tego rodzaju przypadkami jest jak z ulotkami w skrzynce pocztowej...
2) zgłoszenie przestępstwa w prokuraturze mogłoby się spotkać z odpowiedzią w rodzaju "mała szkodliwość..."
3) nie mam czasu na chodzenie po sądach i innych tego rodzaju instytucjach

WNIOSKI:
Przy następnym podjęciu pracy nie zgodzę się na imienny email nawet za cenę nie podjęcia pracy, chyba że pracodawca zagwarantuje mi kasację konta w chwili zakończenia pracy lub z konkretnym terminem np. 3 miesięcy.

Sprawa nie jest do końca jasna i myślę że wymaga uwagi gdyż stosowanie imiennych maili w firmach jest bardzo powszechne, a z uwagi na wyżej przytoczone spostrzeżenia nie do końca jest to jasne.

 Może Ktoś miał podobny lub zna podobny przypadek, są jakieś orzeczenia w takiej sprawie ?

Pytam z ciekawości, gdyż jak wcześniej wspomniałem sprawę odpuszczam.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-10 10:53:05
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
andromeda napisa?(a):

2) firma zakładając konto imienne powinna zdawać sobie sprawę że używa do swoich celów mojego Imienia i Nazwiska

Skąd konkretnie wiadomo, że chodzi o Twoje imie i nazwisko? j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-11-10 13:43:51
Autor: andromeda
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Dnia Thu, 10 Nov 2011 12:53:05 +0200, januszek napisał(a):

andromeda napisa?(a):

2) firma zakładając konto imienne powinna zdawać sobie sprawę że używa
do swoich celów mojego Imienia i Nazwiska

Skąd konkretnie wiadomo, że chodzi o Twoje imie i nazwisko?

j.

A skąd konkretnie wiadomo, że nie chodzi o moje imie i nazwisko?

W niektórych przypadkach użyte imię i nazwisko znaczy więcej niż firma np. jakiegoś znanego aktora, pisarza ... za co zgarniają ogromną kasę. Na nieszczęście nie jestem posiadaczem takiego nazwiska.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-10 13:03:35
Autor: januszek
[...]

No właśnie, skąd? Samo imię i nazwisko tak naprawdę nie identyfikują konkretnej osoby. W opinii GIODO takie informacje to "dane służbowe". Zobacz tu: http://www.enigma.com.pl/pliki/publikacje/giodo_zatrudnienie.pdf (mniej więcej to o co pytasz jest na str 7 na samej gorze).

j.

Data: 2011-11-10 15:34:04
Autor: andromeda
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Dnia Thu, 10 Nov 2011 15:03:35 +0200, januszek napisał(a):

andromeda napisa?(a):

[...]

Dzięki za pożyteczny link -sporo wyjaśnia:
"Czy legalne jest opublikowanie prze pracodawcę danych pracowników w zakresie: imię, nazwisko i stanowisko ma stronach internetowych ?
GIODO wyjaśnił, że jest dopuszczalne, bo dane te stanowią „dane służbowe” i nie wkraczają w sferę życia prywatnego pracowników."

"Jeśli stosunek pracy wygasł, dane nie powinny być publikowane, chyba, że zachodzi inna przesłanka legalizująca przetwarzanie np. zgoda osoby, której dane dotyczą."
-i właśnie o to mi chodzi, takiej zgody nie wyraziłem, a po zakończeniu umowy o pracę nie są to już "dane służbowe" bo mnie tam już nie ma.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-10 16:55:26
Autor: Pawe
email imienny firmowy po zako?czeniu umowy o prac?
Dnia Thu, 10 Nov 2011 15:34:04 +0000 (UTC), andromeda
<jakis@email.com.pl> napisa:

"Jeli stosunek pracy wygas, dane nie powinny by publikowane, chyba, e zachodzi inna przesanka legalizujca przetwarzanie np. zgoda osoby, ktrej dane dotycz."
-i wanie o to mi chodzi, takiej zgody nie wyraziem, a po zakoczeniu umowy o prac nie s to ju "dane subowe" bo mnie tam ju nie ma.

Problem polega na tym, e firmujesz wszelka dziaalno, ktra bya w
okresie Twojego zatrudnienia. Jeeli dae komu wizytwk firmow z
mailem, to nie moesz przecie da, aby osoby, ktre je posiadaj
natycmiast je zniszczyy. Wyobra sobie sytuacj, e jeste na targach i rozdae kilka paczek
wizytwek. Zwalniasz si (jeste zwolniony) po miesicu... i
wsszystkie maile "targowe" maja is w kosmos???

Firma natomiast nie powinna uywa emaila z twoimi danymi tzn.
publikowa go, wysya na niego nowej korespondencji itp.

I to nie jest patrzenie z punktu widzenia firmy, ale zdrowego rozsdku
i tego, e wszystko, co zrobie w ramach stosunku pracy jest
wasnocia pracodawcy (poza pewnymi wyjtkami), nawizane kontakty s
wasnoci pracodawcy.

Pawe

Data: 2011-11-14 07:19:44
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
andromeda napisa?(a):

[...]

-i właśnie o to mi chodzi, takiej zgody nie wyraziłem, a po zakończeniu umowy o pracę nie są to już "dane służbowe" bo mnie tam już nie ma.

Ale w tym chodzi, o to że firma (po zakończeniu stosunku pracy) nie może już publikować adresu imie.nazwisko@firma a nie, że nie może utrzymywac takiej skrzynki i przekierowywać z niej pocztę na konto pracownika zatrudnionego w zastępstwie.

j.

Data: 2011-11-14 18:09:36
Autor: andromeda
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Dnia Mon, 14 Nov 2011 09:19:44 +0200, januszek napisał(a):

andromeda napisa?(a):

[...]

[...]

zobacz sobie post wyżej, link:

http://www.giodo.gov.pl/289/id_art/3013/j/pl/

z czego wynika że pracodawca szybko skasował takie konto, aby uniknąć wyroku. Pomijam już sprawę prawną w której 2-3 artykuły wskazują że pracodawca powinien skasować konto. Pracując w tej firmie obserwowałem sytuację gdzie z konta pracownika nie pracującego od 2 lat zarówno wysyłano i odbierano pocztę (w moim przypadku tylko odbiór). Coś chyba jest nie tak, nie tylko ze względu na byłego pracownika ale również ze względu na klienta który akurat chce utrzymywać kontakt wyłącznie z konkretnym pracownikiem tej firmy, a więc wysyła mail do imie.nazwisko@... i otrzymuje gburowatą nie pełną odpowiedź od kogoś innego. Co sobie pomyśli taki klient o osobie mającej imie.nazwisko? To już jest naruszenie Ustaw i bezpośrednio dotyczy np. oczernionego byłego pracownika z którym klient zna się od dawna. To są rozważania teoretyczne, ale całkiem realne.

Sprawę nakreśliłem w tej grupie dyskusyjnej z tego powodu że w wielu firmach stosuje się praktykę stosowania imiennych maili które jest dozwolone w chwili gdy pracownik pracuje. Nigdzie jednak w sposób wyraźny nie napisano że mail taki można utrzymywać po zakończeniu umowy o pracę, a wręcz w 2 artykułach wykazano że taki mail powinno się skasować.

Próbuję takie sytuacje wyjaśnić, gdyż sam być może niedługo będę zarządzał kontami pocztowymi i chcę wiedzieć jak w takich sytuacjach postępować.

Z linku (str. 7 początek):
http://www.enigma.com.pl/pliki/publikacje/giodo_zatrudnienie.pdf
"...GIODO wyjaśnił, że jest dopuszczalne, bo dane te stanowią „dane służbowe” i nie wkraczają w sferę życia prywatnego pracowników." Po zakończeniu świadczenia pracy te "dane służbowe" nie są już takimi danymi, gdyż jednoznacznie identyfikowały pracownika "imie.nazwisko" w tej "firmie".
Opis ten dotyczy jednak publikacji "danych służbowych"(np. na str. www) danych i nie w pełni oddaje wskazaną przeze mnie sytuację.

Z artykułu:

http://www.poradaprawna.pl/porady/czy-pracodawca-moze-poslugiwac-sie-
imiennym-mailem-pracownika-po-zakonczeniu-umowy-o-prace-czy,230434.html

wynika że nie można posługiwać się "imiennym mailem" (link dostępny bezpłatnie z kopii google ).

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-14 19:30:19
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
andromeda napisa?(a):

z czego wynika że pracodawca szybko skasował takie konto, aby uniknąć wyroku.

Ok - inaczej Ci to wyjaśnię: technicznie da się to tak zrealizować, że konto zostanie skasowane ale jeśli na adres firmy trafi tak zaadresowany mail to zostanie przekazany w odpowiednie miejsce.

j.

Data: 2011-11-14 22:03:52
Autor: andromeda
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
Dnia Mon, 14 Nov 2011 21:30:19 +0200, januszek napisał(a):

andromeda napisa?(a):

[...]

 Rozumiem -sam tak robiłem na polecenie przełożonych, tyle że to jest dalej przetwarzanie danych byłego konta imiennego, a teraz jest to przetwarzanie aliasu pocztowego do odpowiedniego miejsca, czyli do np. innego konta.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-15 11:05:02
Autor: januszek
[...]

Cokolwiek znaczy: "przetwarzanie danych byłego konta imiennego" :)

j.

Data: 2011-11-16 20:54:27
Autor: John Kołalsky
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê

Użytkownik "januszek" <januszek@polska.irc.pl>

A co to zmienia w temacie ?

Data: 2011-11-16 20:34:02
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
John Kołalsky napisa?(a):

[...]

A co to zmienia w temacie ?

W temacie czego konkretnie?

j.

Data: 2011-11-17 21:37:32
Autor: John Kołalsky
[...]

A o czym dyskusja była ?

Data: 2011-11-18 07:13:34
Autor: januszek
[...]

O kasowaniu takiego (imiennego) konta w celu uniknięcia wyroku. A potem o tym, że nawet po usunięciu konta, można przechwycić pocztę wysyłaną na taki adres. Na koniec także o tym, że zbitek słów: "przetwarzanie danych byłego konta imiennego" to jakieś masło-maślane i zupełnie nie opisuje sytuacji przechwytywania poczty, co konkretnie polega na tym, że jeśli tak zaadresowany mail trafi na serwer pocztowy firmy to zostanie przekazany w odpowiednie miejsce.

j.

Data: 2011-11-18 16:56:09
Autor: John Kołalsky
[...]

No nie. Chodziło o dalsze przetwarzanie danych osobowych. Czy one są w nazwie konta czy w nazwie aliasu nie wydaje się mieć jakiegokolwiek znaczenia.

Data: 2011-11-18 15:43:48
Autor: januszek
[...]

Przecież ustawa definiuje co to są dane osobowe i czym jest ich przetwarzanie. Zerknij na Art 6 i 7 Ustawy o ochronie danych i odpowiedz na pytanie w jaki sposób wpis w filtrze serwera pocztowego, np taki: "if adres='imie.nazwisko@firma.com' then forward mail to 'marketing@firma.com'" narusza, konkretnie, prawo?

j.

Data: 2011-11-19 09:06:47
Autor: Jacek Politowski
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
In article <ja5v8p$4ui$1@mx1.internetia.pl>
John Koalsky <john@kowal.invalid> wrote:

No nie. Chodzio o dalsze przetwarzanie danych osobowych. Czy one s w nazwie konta czy w nazwie aliasu nie wydaje si mie jakiegokolwiek znaczenia.

Sprawdzi czy nie catch-all. ;-P

--
Jacek Politowski

Data: 2011-11-19 11:15:03
Autor: Proste Prawo
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
On 14 Lis, 19:09, andromeda <ja...@email.com.pl> wrote:
Spraw nakreliem w tej grupie dyskusyjnej z tego powodu e w wielu
firmach stosuje si praktyk stosowania imiennych maili ktre jest
dozwolone w chwili gdy pracownik pracuje. Nigdzie jednak w sposb wyrany
nie napisano e mail taki mona utrzymywa po zakoczeniu umowy o prac,
a wrcz w 2 artykuach wykazano e taki mail powinno si skasowa.

No ale zwr uwag, e byy pracodawca wskazuje na swj wany (i moim
zdaniem zasugujcy na ochron) interes prawny, przez ktry rozumie
cigo kontaktu w sprawach, w ktrych kto Twj adres imienny
posiada. W czasie, gdy pracowae pracodawca mg przecie ten adres
publikowa, rozpowszechnia itd.
Wic - nawet gdyby przyj, e Twoje imi i nazwisko s danymi
osobowymi (a nie s) i gdyby przyj, e utrzymywanie w konfiguracji
serwera wpisu pozwalajcego na odbieranie poczty kierowanej na Twj
imienny adres jest przetwarzaniem danych osobowych (a nie jest), to i
tak w moim przekonaniu Twj byy pracodawca moe przyjmowa maile
kierowane na adres, o ktrym rozmawiamy.

Masz prawo da, eby tego nie robili. Masz prawo mie do nich o to
al. Nie widz przepisu, w oparciu o ktry mona by byego pracodawc
zmusi do zaniechania tej praktyki.

pozdr

Data: 2011-11-21 22:19:00
Autor: John Kołalsky
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê

Użytkownik "Proste Prawo" <prosteprawo@gmail.com>

[...]

No ale zwróć uwagę, że były pracodawca wskazuje na swój ważny (i moim
zdaniem zasługujący na ochronę) interes prawny, przez który rozumie
ciągłość kontaktu w sprawach, w których ktoś Twój adres imienny
posiadał. W czasie, gdy pracowałeś pracodawca mógł przecież ten adres
publikować, rozpowszechniać itd.
--
....i rozstając się z pracownikiem słuszne byłoby zaprzestać korzystania z jego imienia i nazwiska. Zupełnie nie rozumiem jak można dojść do absurdalnego wniosku, że pracodawca zasługuje na korzystanie z imienia i nazwiska byłego pracownika.

Data: 2011-11-22 17:16:07
Autor: januszek
[...]

Przeciez to nie jest *korzystanie*, nie ma także odniesień do konretnej osoby. Przyklad: Adam Kowalski. Podalem imie i nazwisko. Potrafisz na podstawie tego zidentyfikowac konkretna osobe, ktora mam na mysli? To podaj jej adres, pesel i numer telefonu.

j.

Data: 2011-11-25 20:35:51
Autor: John Kołalsky
[...]

A w jakiejś firmie pracuje ? Znam już ją ?

podaj jej adres, pesel i numer telefonu.

Po ...j ?!

Data: 2011-11-25 19:57:17
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
John Kołalsky napisa?(a):

[...]

A w jakiejś firmie pracuje ? Znam już ją ?

Znasz ja już ;)

podaj jej adres, pesel i numer telefonu.

Po ...j ?!

Dokładnie po... j? ;)

j.

Data: 2011-11-25 22:13:00
Autor: John Kołalsky
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê

Użytkownik "januszek" <januszek@polska.irc.pl>

[...]

A w jakiejś firmie pracuje ? Znam już ją ?

Znasz ja już ;)

To prawie na pewno jej imię i nazwisko identyfikują ją jednoznacznie.

Data: 2011-11-25 20:29:58
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
John Kołalsky napisa?(a):

[...]

To prawie na pewno jej imię i nazwisko identyfikują ją jednoznacznie.

Prawie czyni WIELKA różnicę... ;P

j.

Data: 2011-11-23 18:12:52
Autor: Proste Prawo
Dnia 21-11-2011 o 22:19:00 John Kołalsky <john@kowal.invalid> napisał(a):

[...]

Przecież pracodawca nie firmuje imieniem i nazwiskiem byłego pracownika  korespondencji wychodzącej. Jedno, co robi, to nie blokuje maili  przychodzących, a adresowanych na imienny adres pracownika - zwróćmy  uwagę, w domenie należącej do pracodawcy.

Czy ktoś ma wątpliwości, że sprawy, kontakty, czy jakkolwiek rozumiany  potencjał we wszystkim, co było związane z zatrudnieniem byłego pracownika  należy do pracodawcy? A jeśli nie - czy ktoś ma wątpliwość, że ważny i  zasługujący na ochronę jest interes pracodawcy, aby ten potencjał  wykorzystać, sprawy załatwić, kontakty utrzymać itd.?

http://prosteprawo.blogspot.com

Data: 2011-11-25 20:51:16
Autor: John Kołalsky
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê

Użytkownik "Proste Prawo" <prosteprawo@op.pl>

[...]

Ktoś mówi o wychodzącej ??? Obsesja ?

Jedno, co robi, to nie blokuje maili
przychodzących, a adresowanych na imienny adres pracownika - zwróćmy
uwagę, w domenie należącej do pracodawcy.
--
I co z tego, że domena należy do pracodawcy ? Co to ma do adresata korespondencji ?!

[...]
Pierdoły. Jak pracodawca otrzymuje korespondencję do byłego pracownika to powinien mu ją przekazać lub zwrócić nadawcy. Biznesowa wartość tego czy owego nie ma z tym żadnego związku. Postać adresu również. Elektroniczną może stosunkowo prosto odrzucić tak, by wróciła i przekierować tak, by dotarła.

Data: 2011-11-25 21:27:31
Autor: Proste Prawo
Dnia 25-11-2011 o 20:51:16 John Kołalsky <john@kowal.invalid> napisał(a):

...i rozstając się z pracownikiem słuszne byłoby zaprzestać

Słuszne, czy istnieje taki obowiązek oparty na prawie?

korzystania  z jego imienia i nazwiska. Zupełnie nie rozumiem jak można  dojść do absurdalnego wniosku, że pracodawca zasługuje na korzystanie z  imienia i nazwiska byłego pracownika.

Termin "korzystanie" został już omówiony w tym wątku.. To, co robi  pracodawca z imieniem i nazwiskiem byłego pracownika korzystaniem nie jest.

Przecież pracodawca nie firmuje imieniem i nazwiskiem byłego pracownika
korespondencji wychodzącej.
--
Ktoś mówi o wychodzącej ??? Obsesja ?

Tam zaraz obsesja. Chodziło mi o to, żeby gdyby pracodawca podpisywał  maile imieniem i nazwiskiem byłego pracownika, albo wysyłał maile ze  skrzynki imiennej, to może i byłoby to nadużycie. Ale tak nie jest.

[...]

A taki szczegół. Chyba masz rację, że nie istotny w naszej rozmowie :)

[...]

Powinien? Ta powinność wynika z jakiegoś przepisu?

Biznesowa wartość tego czy owego nie ma z tym żadnego związku. Postać  adresu również. Elektroniczną może stosunkowo prosto odrzucić tak, by  wróciła i przekierować tak, by dotarła.

Moim zdaniem ma związek. Z biznesowej wartości tego i owego wynika  uzasadniony interes administratora danych, uprawniający do przetwarzania  danych osobowych bez zgody osoby, której te dane dotyczą.
Więc - nawet jeśli przyjąć, że pracodawca przetwarza dane osobowe byłego  pracownika, to pracownik może się temu skutecznie sprzeciwić tylko jeśli  wykaże, że to przetwarzanie narusza jego prawa lub wolności.

http://prosteprawo.blogspot.com

Data: 2011-11-14 09:23:49
Autor: Mark
email imienny firmowy po zako?czeniu umowy o prac?
Dnia Thu, 10 Nov 2011 15:34:04 +0000 (UTC), andromeda napisa(a):

Dziki za poyteczny link -sporo wyjania:
"Czy legalne jest opublikowanie prze pracodawc danych pracownikw w zakresie: imi, nazwisko i stanowisko ma stronach internetowych ?
GIODO wyjani, e jest dopuszczalne, bo dane te stanowi ?dane subowe? i nie wkraczaj w sfer ycia prywatnego pracownikw."

To ja troche pogrzebalem i znalazlem taki link, ktory - moze w sposob troche
"na okolo" moze i Tobie pomoc, a przy tym rewiduje i moje poglady:
http://www.giodo.gov.pl/289/id_art/3013/j/pl/

Tu jest informacja, ze zaskarzenie zostalo odrzucone bo Pracodawca
*udowodnil* ze imienne konto sluzbowe zostalo skasowane po wygasnieciu
stosunku pracy, ergo - gdyby nie udowodnil nalezy rozumiec IMO ze byloby to
naruszeniem prawa - lub podstawa do rozpatrzenia tego przez GIODO

--
Mark

Data: 2011-11-10 15:45:11
Autor: andromeda
[...]

Przytoczę może cały tekst artykułu który wzbudził moje obawy:

"Co do zasady pracodawca ma prawo dysponować danymi osobowymi pracownika takimi jak imię i nazwisko w trakcie trwania stosunku pracy. W związku z tym pracodawca może wymagać od pracownika przedstawiania się klientom imieniem oraz nazwiskiem czy też może wprowadzić obowiązek posiadania plakietek z imieniem i nazwiskiem. Podobnie może zamieszczać na swojej stronie internetowej powyższe dane wraz ze stanowiskiem pracy wykonywanym w danej firmie. Pracodawca może także zobowiązać pracownika do korzystania z firmowych maili w których to domena przedsiębiorcy poprzedzona jest imieniem i nazwiskiem pracownika. Jednakże tego typu uprawnienia pracodawcy istnieją tylko do czasu trwania umowy o pracę. Po rozwiązaniu umowy o pracę pracodawca nie może już przetwarzać danych osobowych pracownika i powinien niezwłocznie tego typu informację usunąć np.: ze strony internetowej czy też winien niezwłocznie zaprzestać z korzystania z imiennego maila pracownika. Obowiązek taki można wywieść z art. 23 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ochronie danych osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 z późń. zm.) Artykuł ten jasno mówi, iż przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, jeśli jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. I tak jest w przypadku pracodawcy zatrudniającego pracownika. W przypadku rozwiązania umowy o pracę to uprawnienie pracodawcy zanika. A tym samym brak podstaw do posługiwania się imiennym mailem pracownika założonym na firmę. Podstawa prawna: - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. ochronie danych osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 z późń. zm.)"

Posługiwanie mailem to przecież także odbiór poczty elektronicznej (obojętnie jak: aliasem czy kontem) zaadresowanej imiennie.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-10 16:59:11
Autor: Pawe
email imienny firmowy po zako?czeniu umowy o prac?
Dnia Thu, 10 Nov 2011 15:45:11 +0000 (UTC), andromeda
<jakis@email.com.pl> napisa:

A tym samym brak podstaw do posugiwania si imiennym mailem pracownika zaoonym na firm. Podstawa prawna: - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. ochronie danych osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 z p. zm.)"

Tak jak napisaem post wczeniej pracodawca nie powinien wysya mail
z "twojego" imiennego konta, jak i powinien zaprzesta publikacji tego
maila (nie wycofa wszystkie takie publikacje)

Pawe

Data: 2011-11-10 22:06:19
Autor: Gotfryd Smolik news
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
On Thu, 10 Nov 2011, andromeda wrote:

Dnia Thu, 10 Nov 2011 12:53:05 +0200, januszek napisa(a):

Skd konkretnie wiadomo, e chodzi o Twoje imie i nazwisko?

A skd konkretnie wiadomo, e nie chodzi o moje imie i nazwisko?

  Ano nie wiadomo.

W niektrych przypadkach uyte imi i nazwisko znaczy wicej ni firma
np. jakiego znanego aktora, pisarza ... za co zgarniaj ogromn kas.

  Tak.
  I by taki okres, kiedy byo sporo reklam w ktrych wystpowa
np. lekarz (przy czym imi i nazwisko lekarza byo znane)
wraz z drug osob. I tekstem reklamy w stylu "lekarze
polecaj, tu znane imi i nazwisko uwaa e <reklama>".
  :P
  A to, e go z lewej nosi "imi i nazwisko", go w fartuchu
obok by sobowtrem "znanego nazwiska" za lekarzem by ten trzeci
z tyu to bya inna sprawa :P

  O ile mnie pami nie myli, w reklamach radiowych wystpowa
Aleksander Kwaniewski czy jako tak... (mogem pomyli
polityka, ale co w tym stylu).
  A przy obecnym parlamencie to nawet nie wiadomo kogo
by "znane imi i nazwisko" podmieniao :> (bo s duplikaty)

Na nieszczcie nie jestem posiadaczem takiego nazwiska.

  No. Za reklam mgby zgarn ;)
  Ale mam nadziej e zaakceptujesz, e i do Ciebie kogo
moe da si przypasowa ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-11 00:58:40
Autor:
email imienny firmowy po zakonczeniu umowy o prace
 Ale mam nadziej e zaakceptujesz, e i do Ciebie kogo
moe da si przypasowa ;)

Jeszcze si okae, e wtkotwrc jest Jan Nowak :D

Data: 2011-11-11 11:13:23
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 11 Nov 2011, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:

 Ale mam nadziej e zaakceptujesz, e i do Ciebie kogo
moe da si przypasowa ;)

Jeszcze si okae, e wtkotwrc jest Jan Nowak :D

  To by pogrzebao finanse - nomen omen - poczty.
  Wyjtkowo nielektronicznej ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-22 22:59:28
Autor: Nixe
W dniu 2011-11-10 14:43, andromeda pisze:

W niektórych przypadkach użyte imię i nazwisko znaczy więcej niż firma
np. jakiegoś znanego aktora, pisarza ... za co zgarniają ogromną kasę.

I pewnie za bezprawne jego wymówienie grozi kara, a żeby o nim pisać i mówić nie tytułując go Sam Wiesz Kim, należy wykupić koncesję.

N.

Data: 2011-11-11 00:53:43
Autor:
email imienny firmowy po zakonczeniu umowy o prace
Podkrelam e zakadajc i zmuszajc mnie do korzystania z takiego
imiennego maila Firma powinna zdawa sobie spraw z konsekwencji.

Jak zmuszali? Groby, szanta? Moe warto policj powiadomi?

Data: 2011-11-11 16:32:46
Autor: andromeda
email imienny firmowy po zakonczeniu umowy o prace
Dnia Fri, 11 Nov 2011 00:53:43 +0100, sympatyczna_poczta_a napisał(a):

Podkre¶lam ¿e zak³adaj±c i zmuszaj±c mnie do korzystania z takiego
imiennego maila Firma powinna zdawaæ sobie sprawê z konsekwencji.

Jak zmuszali? GroŒby, szanta¿? Mo¿e warto policjê powiadomiæ?

Źle to może ująłem: "zmuszali" w tym znaczeniu że wszyscy tak korzystamy to ty też powinieneś, albo na zasadzie nie korzystasz z tego maila "to sam się domyśl..." -wyjątkowo nie domyślny byłem... A odnośnie policji już wcześniej pisałem nie chcę w ten sposób załatwiać spraw.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-22 23:08:33
Autor: Nixe
W dniu 2011-11-11 17:32, andromeda pisze:

Źle to może ująłem: "zmuszali" w tym znaczeniu że wszyscy tak korzystamy
to ty też powinieneś,

Och straszne jest życie non-konformisty w zakładzie pracy, który ma swój regulamin, zasady i być może ISO.

N.

Data: 2011-11-22 22:57:54
Autor: Nixe
W dniu 2011-11-10 12:46, andromeda pisze:

a używanie moich danych osobowych których częścią
jest moje Nazwisko i Imię) do czego ma prawo w okresie zatrudnienia -to
nie podlega wątpliwości.

Człowieku ale o czym Ty piszesz?
Imię i nazwisko to wprawdzie są dane osobowe, ale bez połączenia z innymi danymi czy informacjami mogącymi jednoznacznie wskazywać, że chodzi faktycznie o Ciebie są bezwartościowe i każdy może ich użyć. Zabronisz mi napisać sto razy Twoje imię i nazwisko na płocie? Albo założyć domenę? Zarzucisz, że w ten sposób ujawniam Twoje dane osobowe?
Gdy kolega zza biurka napisze do klienta "nie zajmuję się tym, ale podaję kontakt do kolegi Ziutka Kamińskiego", to go zaskarżysz do GIODO, bo olaboga! użył Twojego imienia i nazwiska.

[...]

Najlepiej od razu zastrzeż, że w sprawach firmowych posługiwać się będziesz tylko numerem, który sam sobie nadałeś.

Może Ktoś miał podobny lub zna podobny przypadek, są jakieś orzeczenia w
takiej sprawie ?

Myślę, że niewielu zawraca sobie głowy takimi głupotami.

N.

Data: 2011-11-25 22:06:52
Autor: John Kołalsky
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê

Użytkownik "Nixe" <nixe@nixe.pl>

[...]

Imię i nazwisko osoby zwykle jednoznacznie identyfikuje pracownika firmy dla jej kontrahentów szczególnie gdy jest im znana osobiście.

Data: 2011-11-25 23:04:05
Autor: Nixe
W dniu 2011-11-25 22:06, John Kołalsky pisze:

[...]

I co w związku z tym?

N.

Data: 2011-11-25 23:09:46
Autor: Proste Prawo
Dnia 25-11-2011 o 23:04:05 Nixe <nixe@nixe.pl> napisał(a):

[...]

Definicja wypełniona.

Jeśli przyjmiemy, że bez nadmiernych kosztów mając imię, nazwisko i nazwę  firmy można ustalić tożsamość osoby, to musimy przyjąć, że imię i nazwisko  w tym przypadku są danymi osobowymi.

N.

http://prosteprawo.blogspot.com

Data: 2011-11-26 00:27:15
Autor: Nixe
W dniu 2011-11-25 23:09, Proste Prawo pisze:
[...]

Ale co w związku z tym?
Czyli z ustaleniem, że pan Iksiński jest/był pracownikiem firmy ABC?
Panu Iksińskiego czegoś konkretnego ubędzie? Czegoś więcej, niż ubywało mu, gdy swoim imieniem i nazwiskiem posługiwał się publicznie w powiązaniu z nazwą firmy? (zamówienia, wizytówki, przedstawianie się przez telefon itp)

N.

Data: 2011-11-28 09:44:21
Autor: Proste Prawo
Dnia 26-11-2011 o 00:27:15 Nixe <nixe@nixe.pl> napisał(a):

W dniu 2011-11-25 23:09, Proste Prawo pisze:
Dnia 25-11-2011 o 23:04:05 Nixe <nixe@nixe.pl> napisał(a):

I co w związku z tym?

Definicja wypełniona.

Ale co w związku z tym?

Stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych.

http://prosteprawo.blogspot.com
Przyszedłem dyskutować, nie kłócić się. Postaram się nie dać sprowokować.  Ostrzegam - na zaczepki nie odpowiadam :)

Data: 2011-11-28 07:54:10
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
Proste Prawo napisa?(a):

[...]

Stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych.

W jakim konkretnie zakresie?

j.

Data: 2011-11-28 09:59:56
Autor: Nixe
"Proste Prawo" <prosteprawo@op.pl> napisał w wiadomości news:op.v5nej7tml1hiojbkucz...

Stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych.

Bzdurzysz okrutnie.

N.

Data: 2011-11-28 11:15:29
Autor: Proste Prawo
Dnia 28-11-2011 o 09:59:56 Nixe <nixe@nixe.pl> napisał(a):

"Proste Prawo" <prosteprawo@op.pl> napisał w wiadomości  news:op.v5nej7tml1hiojbkucz...

Stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych.

Bzdurzysz okrutnie.

N.

No akurat nie. Nie chodziło mi o to, że 'moim zdaniem', w sytuacji  opisanej w pierwszym poście w tym wątku należy zakazać pracodawcy używać  imienia i nazwiska.

Odpowiadałem na Twoje pytanie kierowane do Johna. Jeszcze raz:

John napisał:
- "Imię i nazwisko osoby zwykle jednoznacznie identyfikuje pracownika  firmy dla jej kontrahentów szczególnie gdy jest im znana osobiście."

Ty pytałeś:
- "I co w związku z tym?"

Odpowiedziałem:
- "Jeśli przyjmiemy, że bez nadmiernych kosztów mając imię, nazwisko i  nazwę firmy można ustalić tożsamość osoby, to musimy przyjąć, że imię i  nazwisko w tym przypadku są danymi osobowymi."

innymi słowy: jeśli John miałby rację, to mielibyśmy do czynienia w tym  przykładzie, który rozważamy - dane osobowe w rozumieniu ustawy.

Pytałeś:
- "Ale co w związku z tym?"

Więc odpowiedziałem:
- "Stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych."

Pewnie mylący był ten tryb, którego użyłem: "stosuje się". Chodziło mi o  to, że - jeśli John miałby rację z tym, że imię, nazwisko i nazwa firmy są  wystarczającymi danymi do tego, żeby bez nadmiernych kosztów ustalić  tożsamość osoby, to musielibyśmy uznać, że te 3 dane są danymi osobowymi w  rozumieniu ustawy i (przyjmując, że pracodawca te dane przetwarza)  należałoby pracodawcy zakazać przyjmowania korespondencji mailowej  kierowanej na adres imienny byłego pracownika.

Moim zdaniem byłemu pracodawcy autora pierwszego posta nie można zarzucić  naruszenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych. Dlaczego -  pisałem w innym miejscu.

Data: 2011-11-28 11:33:49
Autor: Nixe

John napisał:
[...]

*******
To może po raz kolejny zapytam przewrotnie - i co w związku z tym? :)
Wg tego, co napisałeś, aby nie było problemów natury prawnej, pracownik powinien wyrazić pisemną zgodę na obracanie jego danymi osobowymi w postaci IMIENIA, NAZWISKA, NAZWY FIRMY we wszelkiej dokumentacji czy rozmowach służbowych przez pozostałych pracowników firmy oraz jej kontrahentów. Przyznasz, ze nie stosuje się takich praktyk, zatem to, co napisałeś jest jedynie pustą regułą.
Pracownik wyraża jedynie zgodę na obracanie jego danymi w kwestiach kadrowych, ale też i o inne dane i inne sytuacje wówczas chodzi.

Abstrahuję teraz od głównego tematu wątku - skupiłam się tylko na kwestii, że imię + nazwisko + nazwa firmy są wystarczającymi danymi osobowymi, by koniecznym było stosowanie się do przepisów o ochronie danych osobowych.

N.

Data: 2011-11-28 09:31:44
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
Nixe napisa?(a):

No akurat nie. Nie chodziło mi o to, że 'moim zdaniem', w sytuacji
opisanej w pierwszym poście w tym wątku należy zakazać pracodawcy używać
imienia i nazwiska.

Czyli jak pracownik przyjdzie po jakies zaswiadczenie, ktore musi dostarczyc np do ZUS, w powiedzmy sprawie zwiazanej z kapitalem poczatkowym etc to pracodawca musi odmowic? ;)

j.

Data: 2011-11-28 12:28:34
Autor: Proste Prawo
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
Dnia 28-11-2011 o 10:31:44 januszek <januszek@polska.irc.pl> napisał(a):

Nixe napisa?(a):

[...]

"Czyli.."? Jak to czyli? Przecież jedno z drugiego nie wynika.

A dlaczego miałby obowiązek odmówić i na jakiej podstawie to już zupełnie  nie rozumiem.

Jeśli jest przepis, który zobowiązuje go do wydania zaświadczenia  potrzebnego do ZUS, to norma zobowiązująca do wypełnienia tego obowiązku  daje wystarczającą podstawę prawną do przetwarzania danych osobowych.  Pisemna zgoda nie jest potrzebna.

Warunki "legalnego" przetwarzania danych osobowych z art. 23 ust. 1 moim  zdaniem nie muszą być spełnione łącznie i spełnienie choćby jednego  warunku powoduje, że przetwarzanie jest dopuszczalne.

Data: 2011-11-28 12:36:26
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
Proste Prawo napisa?(a):

A dlaczego miałby obowiązek odmówić i na jakiej podstawie to już zupełnie  nie rozumiem.

Bo ma zakaz uzywania imienia i nazwiska a musi go uzyc aby wystawic zaswiadczenie ;)

j.

Data: 2011-11-28 12:32:36
Autor: Gotfryd Smolik news
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
On Mon, 28 Nov 2011, januszek wrote:

Nixe napisa?(a):

No akurat nie. Nie chodzio mi o to, e 'moim zdaniem', w sytuacji
opisanej w pierwszym pocie w tym wtku naley zakaza pracodawcy uywa
imienia i nazwiska.

Czyli jak pracownik przyjdzie po jakies zaswiadczenie, ktore musi
dostarczyc np do ZUS, w powiedzmy sprawie zwiazanej z kapitalem
poczatkowym etc to pracodawca musi odmowic? ;)

  A moesz wyjani, jak rozumiesz sowa Nixe "nie chodzio o to"?

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-28 12:37:20
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
Gotfryd Smolik news napisa?(a):

[...]

  A możesz wyjaśnić, jak rozumiesz słowa Nixe "nie chodziło o to"?

Mogę ;) Nie przeczytałem: "nie" ;P

j.

Data: 2011-11-28 05:55:33
Autor: Proste Prawo
On 28 Lis, 13:37, januszek <janus...@polska.irc.pl> wrote:
Gotfryd Smolik news napisa?(a):

[...]

> A moesz wyjani, jak rozumiesz sowa Nixe "nie chodzio o to"?

Mog ;) Nie przeczytaem: "nie" ;P

Troch moe zamiecam, ale rozumiem, e wyjanilimy sobie kolejne
nieporozumienie? :)

pozdrawiam
http://prosteprawo.blogspot.com
 Przyszedem dyskutowa, nie kci si. Postaram si nie da
sprowokowa.
 Ostrzegam - na zaczepki nie odpowiadam :)

Data: 2011-11-28 13:16:49
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
Proste Prawo napisa?(a):

[...]

Trochę może zaśmiecam, ale rozumiem, że wyjaśniliśmy sobie kolejne
nieporozumienie? :)

Tak, :)

j.

Data: 2011-11-28 13:16:12
Autor: Nixe
email imienny firmowy po zakonczeniu umowy o prace

Uytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa w wiadomoci news:Pine.WNT.4.64.1111281231360.2820quad...
[...]

Zacznijmy od tego, e to nie s moje sowa ;-)
Januszek le przyci cytat.

N.

Data: 2011-11-28 12:24:15
Autor: Proste Prawo
Dnia 28-11-2011 o 11:33:49 Nixe <nixe@nixe.pl> napisał(a):

[...]

:) Nixe, pytanie kierowałaś do Johna, odpowiedziałem za niego sądząc, że  nie wiesz o co JEMU chodzi (dopiero dziś widzę "przewrotność" Twoich  wpisów), a moje odpowiedzi czytasz tak, jakbym przedstawiał swoje zdanie :)

Gdybym zorientował się, że w pierwszym swoim pytaniu: "I co w związku z  tym?" miałaś na myśli: "Nie masz racji, spróbuj wykazać, że jest inaczej"  - nie odzywałbym się :)

[...]

Przyznam, że według mojej wiedzy nie stosuje się takich praktyk. Stwierdzę  jednak, że nie widzę powodu, dla którego pracownik miałby wyrażać zgodę na  przetwarzanie tych danych w takim zakresie, jaki podajesz. Jeśli  przetwarzanie danych jest konieczne dla realizacji umowy o pracę, albo  jeśli jest to niezbędne dla realizacji obowiązku lub uprawnienia  wynikającego z jakiegoś przepisu, to upoważnienie do przetwarzania danych  wynika z art. 23 ustawy. Pisemna zgoda pracownika nie jest potrzebna.

Więc - nawet gdybym w tym bzdurzeniu prezentował swoje zdanie w temacie,  to i tak wg moich słów pisemna zgoda na przetwarzanie danych nie byłaby  potrzebna.

Ja przynajmniej w bzdurzeniu nie widzę nic, co prowadziłoby do takiego  wniosku.

Gdyby John miał rację, to ewentualną zgodę pracodawca musiałby uzyskać do  "przetwarzania" danych w sposób opisany w pierwszym poście w tym wątku.

Pracownik wyraża jedynie zgodę na obracanie jego danymi w kwestiach  kadrowych, ale też i o inne dane i inne sytuacje wówczas chodzi.

Moim zdaniem pracownik nie musi wyrażać zgody na przetwarzanie jego danych  osobowych na potrzeby spraw kadrowych.

[...]

Stop. Ustalmy jedno.
Moim zdaniem - w sytuacji opisanej w pierwszym poście nie ma żadnego  naruszenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych. Zgadzasz się?

Jeśli tak, to nie przekonujmy się nawzajem :)

Data: 2011-11-29 10:18:56
Autor: Nixe
[...]

Ależ absolutnie się zgadzam. Byłam przekonana, że właśnie Ty twierdzisz coś wręcz przeciwnego ;-)

N.

Data: 2011-11-28 21:34:35
Autor: John Kołalsky
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê

Użytkownik "Nixe" <nixe@nixe.pl>

..
[...]

Ale w trakcie trwania umowy czy po jej zakończeniu ?

[...]

A nie są ?

Data: 2011-11-28 22:02:38
Autor: Nixe
W dniu 2011-11-28 21:34, John Kołalsky pisze:

[...]

Jakie to ma znaczenie w sytuacji, gdy podawanie nazwiska w połączeniu z nazwą firmy nadal funkcjonuje bez względu na to, co sądzi o tym sam zainteresowany. Vide przykład wizytówek, które nadal pozostają "w obrocie" kontrahentów.

[...]

Wydawało mi się, że dość szczegółowo to wyjaśniłam.

N.

Data: 2011-11-29 00:03:47
Autor: John Kołalsky
[...]

Znaczy istnienie wizytówek u kontrahentów byłej firmy według Ciebie usprawiedliwia wykorzystywanie imienia i nazwiska przez firmę ? Jakaś absurdalna teoria.

Data: 2011-11-29 10:15:19
Autor: Nixe

Użytkownik "John Kołalsky" <john@kowal.invalid> napisał w wiadomości news:jb142v$f26$1mx1.internetia.pl...

[...]

Nie przez firmę. Przez kontrahenta, który być może nie wie, że dana osoba już tam nie pracuje.
Dlaczego zawężasz możliwość "obracania danymi osobowymi" tylko do firmy, w której pracuje/pracowała pracownik?
W ogóle nie rozumiem, skąd upór, że nazwisko w połączeniu z nazwą firmy, to dane osobowe, które podlegają ochronie i nie wolno nimi obracać bez zgody pracownika, nawet jeśli nie jest on już pracownikiem.

N.

Data: 2011-11-28 22:50:27
Autor: Proste Prawo
Dnia 25-11-2011 o 22:06:52 John Kołalsky <john@kowal.invalid> napisał(a):

Imię i nazwisko osoby zwykle jednoznacznie identyfikuje pracownika firmy  dla jej kontrahentów szczególnie gdy jest im znana osobiście.

Hmmm......

Chyba John ma rację.

Zacznijmy od wyroku NSA z 24 lutego br, w sprawie: I OSK 653/10:
"W języku polskim pojęcie "tożsamość" oznacza cechy, które stanowią o tym  kim dana osoba jest, czym różni się od innych. Na tak rozumianą tożsamość  składa się nie tylko to, kim się jest obecnie, ale także to kim się było,  a nawet zamierzenia na przyszłość, wszystko to powoduje, że dana osoba  różni się od innej."

Jest też taki wyrok: NSA z 18 listopada 2009 r., w sprawie I OSK 667/09. W  uzasadnieniu stoi:
"Ujawnienie imienia i nazwiska skarżącego wraz z numerem klasy, szkoły do  której uczęszczał oraz miejscowości w której szkoła jest położona  powoduje, że identyfikacja skarżącego jest możliwa bez spełnienia warunku  o którym mowa w art. 6 ust. 3 ustawy o ochronie danych osobowych wobec  czego musi on otrzymać ochronę określoną w art. 1 ustawy o ochronie danych  osobowych."

Art. 6 ust. 3 ustawy brzmi: "Informacji nie uważa się za umożliwiającą  określenie tożsamości osoby, jeżeli
wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań.."

Jeśli wg NSA mając informację o osobie, sprowadzającą się do imienia i  nazwiska, numeru klasy, szkoły i miejscowości posiada się "dane osobowe",  to mając imię i nazwisko oraz nazwę byłego pracodawcy, też należy chyba  przyjąć, że ma się dane osobowe.

Ktoś może to konstruktywnie skrytykować? :)

Oczywiście - nie zmienię zdania, że nawet jeśli są to dane osobowe, nawet  jeśli w opisywanym przez andromedę przykładzie mamy do czynienia z  "przetwarzaniem danych osobowych" (pod tym kątem przeanalizuję  orzecznictwo jutro), to pracodawca może bez zgody byłego pracownika  operować na tych danych, ponieważ ma prawnie usprawiedliwiony cel.

W tej chwili zastanawiam się tylko, czy imię+nazwisko+dane byłego  pracodawcy to "dane osobowe" w rozumieniu ustawy.

pozdrawiam

http://prosteprawo.blogspot.com

Data: 2011-11-29 23:46:14
Autor: andromeda
Dnia Tue, 22 Nov 2011 22:57:54 +0100, Nixe napisał(a):

[...]

Połączenie Imie i Nazwisko + firma to dosyć konkretne zwrócenie się do Osoby (np. do mnie pracującego w firmie)

można przecież imie.n@jakas.domena.com

Może Ktoś miał podobny lub zna podobny przypadek, są jakieś orzeczenia
w takiej sprawie ?

Myślę, że niewielu zawraca sobie głowy takimi głupotami.

Myślę że wiele osób pracujących nie ma odwagi na poruszenie tego tematu, poza pracą wyrażają negatywną opinię.

N.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-30 06:15:44
Autor: januszek
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
andromeda napisa?(a):

Połączenie Imie i Nazwisko + firma to dosyć konkretne zwrócenie się do Osoby (np. do mnie pracującego w firmie)

Ok - a co jesli nie pracujesz w tej firmie? j.

Data: 2011-11-30 08:35:59
Autor: Proste Prawo
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
Dnia 30-11-2011 o 07:15:44 januszek <januszek@polska.irc.pl> napisał(a):

andromeda napisa?(a):

Połączenie Imie i Nazwisko + firma to dosyć konkretne zwrócenie się do
Osoby (np. do mnie pracującego w firmie)

Ok - a co jesli nie pracujesz w tej firmie?

Nie pracujesz "już", czy nie pracujesz i nie pracowałeś?

Sytuacja podobna, jak ze szkołą. Czy mając imię, nazwisko, numer klasy  sprzed iluś tam lat, szkoły i miejscowość, w której jest położona szkoła  -> mamy dane osobowe, czy nie?

NSA twierdzi, że tak.

Przez analogię, moim zdaniem: imię, nazwisko i nazwa byłego pracodawcy też  trzeba uznać za dane osobowe.

Inna sprawa, że były pracodawca andromeda może tymi danymi nadal się  posługiwać przyjmując korespondencję. Niemniej - co do zasady, te  informacje to dane osobowe.

pozdrawiam

http://prosteprawo.blogspot.com

Data: 2011-11-30 11:01:16
Autor: andromeda
Dnia Wed, 30 Nov 2011 08:35:59 +0100, Proste Prawo napisał(a):

[...]

Są pewne różnice w używaniu danych osobowych pomiędzy Szkołą a pracą:
szkoły nie używają tych danych osobowych z wyjątkiem sytuacji:
- na prośbę byłego ucznia
- w przypadku decyzji sądu (może też niektórych organów państwowych -ale nie wiem)

Zwróć na to uwagę że nawet przypadku poinformowania studenta o wynikach ocen, uczelnie nie posługują się danymi osobowymi lecz np. nr indeksu, pseudonimami...

Inna sprawa, że były pracodawca andromeda może tymi danymi nadal się
posługiwać przyjmując korespondencję. Niemniej - co do zasady, te
informacje to dane osobowe.

Naprawdę mam wątpliwości:
z jednej strony były pracodawca nie wysyła już z takiego konta żadnej poczty, z drugiej posługuje się imiennym adresem poczty elektronicznej przyjmując pocztę.

Przykład: szkoła w której uczyło się dwóch kumpli.
Jeden z nich wyjeżdża i od kilku lat nie mają ze sobą kontaktu, pisze więc list do szkoły w której uczyli się. Osobiście nie chciałbym aby ktokolwiek w szkole czytał taki list...

Problem całego postu który napisałem polega jednak na tym że nigdzie nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na poruszony wątek. Rozumiem interesy byłego pracodawcy, ale to jest już jego problem wynikający ze (złej) organizacji pracy.

Proste Prawo napisał:
"imię, nazwisko i nazwa byłego pracodawcy też trzeba uznać za dane osobowe" to gdzie jest napisane że może się tymi danymi nadal posługiwać, po zerwaniu umowy o pracę? Sytuacja w której pracownik: Imię Nazwisko jest zatrudniony to zupełnie inna sytuacja. Oczywiście używanie danych osobowych byłego pracownika przez firmę jest konieczne ze względu na obowiązujące przepisy choćby ze względu na rozliczenie podatku. Żaden przepis prawny jednak nie nakazuje firmie wprowadzania imiennych maili. --
_________________________
Pozdrawiam
http://a-bog.info.tm

Data: 2011-11-30 12:23:01
Autor: Proste Prawo
Dnia 30-11-2011 o 12:01:16 andromeda <jakis@email.com.pl> napisał(a):

Są pewne różnice w używaniu danych osobowych pomiędzy Szkołą a pracą:

Moim zdaniem to, czy dane są przetwarzane w identyczny sposób, czy w  identycznym zakresie - czy też nie, nie ma wpływu na to, czy dane są  danymi osobowymi.

Twoje imię i nazwisko razem z firmą byłego pracodawcy w mojej ocenie są  danymi osobowymi.

Naprawdę mam wątpliwości:
z jednej strony były pracodawca nie wysyła już z takiego konta żadnej
poczty, z drugiej posługuje się imiennym adresem poczty elektronicznej
przyjmując pocztę.

Dokładnie to miałem na myśli. Nie jestem pewny, czy jest to  "przetwarzanie" danych osobowych, ale jeśli założymy, że tak, to moim  zdaniem takie przetwarzanie jest dozwolone bez Twojej zgody (i nawet wbrew  Twojej woli - chyba, że narusza Twoje prawa i wolności).
Z przepisu art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowy wynika,  że przetwarzanie danych osobowych jest dozwolone, gdy jest to niezbędne  dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez  administratorów danych.

Były pracodawca twierdzi, że przyjmuje pocztę (czyli przetwarza Twoje dane  osobowe) dlatego, że chce wiedzieć, czy ktoś, kto posiada Twój imienny  adres mailowy "ma jakąś sprawę" - czyli jak rozumiem przykładowo: chce  złożyć ofertę, żąda wykonania umowy przez byłego pracodawcę, chce złożyć  zapytanie ofertowe.

Pomińmy przy tym, czy potencjalny kontrahent wszedł w posiadanie Twojego  adresu mailowego za Twoim działaniem, czy za sprawą kogoś innego.  Zakładamy, że miało to miejsce w czasie, kiedy byłeś pracownikiem.

Wracając do pracodawcy - uzasadnia on przetwarzanie Twoich danych  osobowych tym, że może to okazać się potrzebne do realizacji celów  prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Chce zapewnić sobie, że:
- jeśli istnieje umowa, która go wiąże, a o której istnieniu nie zdaje  sobie sprawy, to przetwarzając Twoje dane osobowe zapewnia drugiej stronie  możliwość kontaktu, wystąpienia z roszczeniami,
- jeśli potencjalny kontrahent chciałby nawiązać współpracę i posiada Twój  imienny adres mailowy, to pracodawca chce mieć możliwość skorzystania z  tej potencjalnej możliwości,
- jeśli były klient chciałby nawiązać kontakt, to przetwarzanie Twoich  danych osobowych służy budowaniu wizerunku rzetelnego przedsiębiorcy  (który - nawet jeśli rozstał się z pracownikiem, to w żaden sposób nie  wpływa to na ciągłość świadczenia usług, czy gotowość do świadczenia ich).

Upraszczając - były pracodawca przetwarza Twoje dane osobowe w celach  zarobkowych, wynikających z faktu prowadzenia działalności gospodarczej.  Moim zdaniem taki cel jest prawnie usprawiedliwiony - byłeś pracownikiem  przedsiębiorcy, przedsiębiorca prowadzi działalność w celu osiągani zysków  (przez co należy też rozumieć w szerszej perspektywie budowanie marki, czy  renomy), efekty Twojej pracy są własnością pracodawcy (przez efekty należy  też rozumieć także szanse i potencjalne możliwości osiągnięcia zysków -  kontakty).

Sposób przetwarzania Twoich danych - jak mi się wydaje, nie narusza Twoich  praw i wolności.

I tego powinieneś się uczepić. Możesz domagać się zaprzestania  przetwarzania Twoich danych tylko jeśli wykażesz, że to przetwarzanie  narusza Twoje prawa i wolności. Zastanów się jeszcze raz nad tym, co już  wcześniej sugerowałeś: nie musi Ci odpowiadać to, że jesteś kojarzony z  byłym pracodawcą.
Jak skrajny (i pewnie nie mający miejsca) przypadek można by wskazać na  sytuację, kiedy byłeś pracownikiem firmy, której pracownicy popełniali  jakieś przestępstwa i zostało to nagłośnione. Dajmy na to - grupa  informatyków z tej firmy wykorzystywała dane klientów do popełniania  przestępstw, albo włamywała się na serwery wyrządzając jakieś ogromne  szkody materialne. Generalnie - pracownicy tej firmy publicznie  skompromitowali się jako rzetelni i uczciwi fachowcy.
W takiej sytuacji być może mógłbyś powiedzieć: przetwarzanie moje dane  osobowe, jestem kojarzony z Wami, nie miałem nic wspólnego z tą aferą i  chcę odciąć jakiekolwiek więzi z byłym pracodawcą. Nie chcę, żeby  ktokolwiek w jakikolwiek sposób kojarzył mnie z Wami.

Być może sąd przyznałby Ci rację, że w tym konkretnym przypadku  przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza Twoje prawa i wolności.

[...]

Nie zupełnie. Te interesy uzasadniają przetwarzanie Twoich danych  osobowych bez Twojej zgody (o ile nie narusza to Twoich praw - czytaj  wyżej).

Proste Prawo napisał:
[...]

Jak pisałem - art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych.

[...]

Owszem, ale jest przepis, który upoważnia do przetwarzania danych bez  zgody - jw.

pozdrawiam

http://prosteprawo.blogspot.com

Data: 2011-11-30 14:06:35
Autor: andromeda
Dnia Wed, 30 Nov 2011 12:23:01 +0100, Proste Prawo napisał(a):

[...]

Mocne argumenty... przekonałeś mnie

art. 23 ust. 1 pkt 5 w powiązaniu z art. 23 ust. 4
ustawy o ochronie danych osobowych.

przekonały mnie że nie mam racji,.

Dziękuję Proste Prawo, wyjaśniłeś wszystko czarno na białym że niestety ale nie mam racji, choć z etycznego punktu widzenia moim zdaniem nie powinno tak być.

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-30 15:14:12
Autor: Proste Prawo
email imienny firmowy po zakoñczeniu umowy o pracê
Dnia 30-11-2011 o 15:06:35 andromeda <jakis@email.com.pl> napisał(a):

Dziękuję Proste Prawo

Proszę. Zgłoszę się po rewanż, jak będę konfigurował dedyka :)

pozdrawiam

http://prosteprawo.blogspot.com

Data: 2011-11-30 15:03:31
Autor: andromeda
Dnia Wed, 30 Nov 2011 15:14:12 +0100, Proste Prawo napisał(a):

[...]

Nie ma problemu :)

--
_________________________
Pozdrawiam

Data: 2011-11-13 11:23:12
Autor: John Koalsky
email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac

Uytkownik "Pawe" <papuncio@poczta.onet.pl>

Rozwizanie jest trywialne: konto imienne si kasuje, a wszyscy
nierozpoznani odbiorcy lduj na osobnej skrzynce.

Tak si wydaje.

[...]

Taki zapis byby kompletnie nieistotny bo nie mona uniemoliwi uycia do kontaktu prywatnego.

No nie ... chce si skontaktowa z Nowakiem, ktry akurat zajmuje si marketingiem. Odwrotnie tj chce si skontaktowa z marketingiem w ktrym akurat pracuje Nowak to by wysa na marketing@ . Mogoby by nowak@marketing.firma.pl. Nie znaczy to, e korespondencja jest (czytajc odwrotnie czony nazwy) dla caej Polski a dopiero potem ewentualnie dla firmy a jak ta si nie zainteresuje to jej marketingu a w ostatecznoci Nowaka a jest wanie raczej tak, e dla Nowaka chyba, e nie zainteresuje si to do dziau marketingu a jak ten nie zainteresuje si to do firmy.

[...]

No wic ... zasadniczo tak powinno by, e korespondencja do Kowalskiego jest do Kowalskiego a nie do firmy albo Iksiskiego, ktrym akurat udao si odebra przesyk bo take tam zamieszkuj albo prowadz dziaalno.

email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac