emerytura

Data: 2019-07-23 14:04:23
Autor: J.F.
emerytura
Moze lekko nie ta grupa ...

https://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpopularniejsze-artykuly/najwyższa-emerytura-w-polsce-to-224-tys-zł-po-57-latach-pracy-i-w-wieku-81-lat/ar-AAEGF06

"Najwyższa emerytura w Polsce wynosi 22,4 tys. zł.
otrzymuje mężczyzna, który na emeryturę przeszedł po 57 latach pracy, w wieku ponad 81 lat. "

No coz, zasada jest ponoc prosta - "zrewaloryzowany kapital poczatkowy" dzielimy przez pozostałą spodziewaną dlugosc zycia, i nam wychodzi kwota do wyplaty.
Ale niech ten pan pożyje 100 lat, czego mu zycze ... oj, bedzie to ZUS kosztowało.
Ale przynajmniej sprawiedliwie, nie moze byc tak, ze tylko ZUS moze krasc :-)

W zwiazku z tym ... czy ten ZUS nie powinien przymusowo zaczac wyplacac emerytury w wieku 65 czy 70 lat, aby uniknac takich przypadkow ?

A ile ZUS wyplaci, jesli jesli mu wyjdzie ujemna spodziewana dlugosc zycia?
Czy maja tabelki warunkowe - 70 latek pozyje jeszcze srednio 10 lat,
ale jesli pan juz dozyl 81 lat, to jeszcze przecietnie ma 5 lat zycia ?

Dla rownowagi:
"Najniższa emerytura w kraju wynosi 4 grosze. Osoba, która ją otrzymuje, odprowadzała składki z umowy-zlecenia przez jeden miesiąc i 13 dni."

J.

Data: 2019-07-23 05:23:26
Autor: Kris
emerytura
W dniu wtorek, 23 lipca 2019 14:07:26 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
[...]

Mój Tata przepracował 46 lat. Przez ten cały okres pracował legalnie nie na tzw. "czarno"
Zarabiał ponad przeciętnie jak na tamte czasy
Przeszedł na emeryturę, zdążył odebrać 3 emerytury i zmarł.
Więc tu ZUS nie stracił

Data: 2019-07-23 20:34:42
Autor: ąćęłńóśźż
emerytura
WIELKIE OSZUSTWO, ponieważ nie wliczają do tego rankingu emerytur nie-zusowskich, czyli np. stanu spoczynku sędziów i prokuratorów, także mundurówek.
Niech napiszą, ile pobierają byli sędziowie skazujący w stanie wojennym.

-- -- -

Data: 2019-07-23 21:18:15
Autor: J.F.
emerytura
Użytkownik "ąćęłńóśźż"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d375343$0$516$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

A jeszcze zyja ?
Ci mlodsi pewnie tak - ale oni po stanie wojennym dlugo pracowali w odrodzonej RP, co prawda obecna wladza ma to gdzies ...

A skazywali ... na podstawie obowiazujacej ustawy przeciez.

Co prawda z dekretem byl problem prawny, ale szeregowy sedzia skad miaby o tym wiedziec.

No, niektorzy sie tam wykazywali inwencja i w kwestii KK

J.

Data: 2019-07-24 08:15:58
Autor: Danusia
emerytura
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5d36f856$0$17359$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Przecież mógł przejść na emeryturę po ukończeniu 65 roku życia i pracować dalej opłacając składki, co powodowałoby jej dalszy wzrost.
Prosty rachunek 81-65=16 lat x 12miesięcy= 192 emerytur nie pobranych
a przecież jeszcze miałby pieniądze z pracy. Emeryt w wieku powyżej 65 lat może zarabiać dodatkowo ile chce.
To proste wyliczenie wskazuje jak bardzo głupi byłby ten człowiek i raczej jest to fejsnius.

Pozdrawiam

Data: 2019-07-24 08:54:23
Autor: Liwiusz
emerytura
W dniu 2019-07-24 o 08:15, Danusia pisze:
[...]

Ale nie urosło mu by do takiej sumy, ponieważ jednym z powodów takiej wysokości emerytury jest fakt, że zaczął pobierać ją tak późno. Zakładając, że dożyje 100 lat, bardziej mu się opłacało wziąć późno wysoką emeryturę, niż w wieku 65 lat niską. Wszystkie wyliczenia opierają się na statystyce, a jeśli on wie, że jest zdrowy i jeszcze trochę może pożyć, to może mieć nadzieję na przechytrzenie systemu.

--
Liwiusz

Data: 2019-07-25 09:03:32
Autor: Danusia
emerytura
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5d3800a1$0$538$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Oczywiście że masz rację przy założeniu że dożyje 100 lat, zwłaszcza uwzględniając dane statystyczne że średnio mężczyzna w Polsce żyje 75 lat.
Można policzyć jeszcze inaczej: 192 emerytury po 2000 zł to 384.000 zł.
Te 384.000 zł podzielone przez 22.400 zł to 17 emerytur do wypłaty, czyli ZUS przyjął że przeżyje on jeszcze około 1,5 roku. Jeżeli przeżyje więcej to będzie jego zysk....
Taka ciekawostka.

Pozdrawiam

Data: 2019-07-25 09:34:52
Autor: Dawid Rutkowski
emerytura
W dniu czwartek, 25 lipca 2019 09:03:43 UTC+2 użytkownik Danusia napisał:
> [...]

Te 384.000 zł podzielone przez 22.400 zł to 17 emerytur do wypłaty, czyli ZUS przyjął że przeżyje on jeszcze około 1,5 roku. Jeżeli przeżyje więcej to będzie jego zysk....

Heh, ciekawostką to byłoby dzielenie przez 0.
Myślałem, że oczekiwana długość życia jest jedna - powiedzmy 80 lat.
I jak wtedy policzyć emeryturę komuś, kto na nią przechodzi w wieku 81 lat? ;>
Ale to nie takie proste - GUS publikuje wielką tabelę, w której każdy może sprawdzić, ile jeszcze statystycznie będzie żył, jeśli ma w obecnej chwili x (przy czym x>=30) lat i y miesięcy...
I bardzo miło - obecny 30-latek pożyje średnio 582 miesiące, więc kopyrtnie w wieku 78,5 lat - ale 90-latek ma przed sobą jeszcze średnio ponad 4 lata...
Więc z dzielenia przez zero nici :(

Data: 2019-07-26 09:03:55
Autor: Danusia
emerytura
Użytkownik "Dawid Rutkowski" <drutkow1@wp.pl> napisał w wiadomości news:d260d53a-d146-43ec-9c13-8fbf48752f1bgooglegroups.com...
[...]

Są oficjalnie zdefinowane:
- średnia długość życia
- oczekiwana długość zycia
są to dwa różne pojęcia obliczane przez GUS dla ZUS, inne dla kobiet, inne dla mężczyzn. W tym wszystkim uwzglednia się też zawód i lata pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia.

pozdr

Data: 2019-07-25 19:02:28
Autor: J.F.
emerytura
Użytkownik "Danusia"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d39544e$0$523$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

A swoja droga - jak to potem ZUS liczy ?
Rozklada te roczna doplate skladki na spodziewana dlugosc zycia ?
Czy to nie wyjdzie jakos podobnie ?

Czy np kapital poczatkowy powieksza o skladke, pomniejsza o juz wyplacone, dzieli przez dlugosc zycia ... a to grozi zmniejszeniem kapitalu ponizej zera :-)

[...]

Z tym, ze ja nie licze jaki bedzie jego zysk, ale jaka bedzie nasza strata.
Moze szybko zejdzie i nie bedzie, ale jak dozyje setki, to mu ZUS bedzie musial wyplacic
19*12*22400 = 5.1 mln.

A jakby ZUS nie byl taki pazerny i zaczal wyplacac (przymusowo) od 65 roku, to by wyplacil tylko
35*12*2000 = 840 tys

bezpieczniej.

J.

Data: 2019-07-26 09:19:41
Autor: Danusia
emerytura
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5d39e135$0$514$65785112news.neostrada.pl...
[...]
[...]

Twoje rozumowania jest całkowicie błędne. Nie ma zysku i strat dla ZUS. W zalożeniu średniej długosci życia, jest oczywiste że to tylko średnia, Jest cała grupa która będzie żyć krócej (o rok, dwa, trzy, dziesięć.... itd itd). Jest też identyczna grupa która będzie życ dłużej (o rok, dwa, trzy, dziesięć....itd itd). Inaczej nie byłaby to średnia. Dla ZUS jest obojętne czy Ty indywidualnie dożyjesz średniej czy też umrzesz 10 lat wcześniej czy dziesięć lat później. Nie ma tu zadnego zysku ani straty.
Zyskiem byłoby gdyby wybuchła np. epidemia gorączki krwotocznej (ebola) i umarło na nią większość już biorąych emeryturę, a stratą gdyby umarła większość pracujacych płacących składki przyszłych emerytów.

pozdro

Data: 2019-07-25 10:33:21
Autor: Wojtek
emerytura
W dniu 2019-07-23 o 14:04, J.F. pisze:

W zwiazku z tym ... czy ten ZUS nie powinien przymusowo zaczac wyplacac emerytury w wieku 65 czy 70 lat, aby uniknac takich przypadkow ?

My z ZUSem zakładamy się, czy dożyjemy do emerytury czy nie. ZUS zakłada, że nie dożyjemy. My zakładamy (tj. mamy nadzieję), że dożyjemy. Jeśli nie dożyjemy - to ZUS miał rację. Zbiera premię w postaci naszych składek. Jeśli dożyjemy - to my wygraliśmy. Wtedy w nagrodę ZUS płaci nam premię w wysokości emerytury razy liczba miesięcy przeżytych po osiągnięciu wieku emerytalnego.

Reasumując: w interesie ZUS jest byśmy żyli dokładnie tyle ile wynosi wiek emerytalny. Po tym okresie w interesie ZUS jest byśmy nie pożyli za długo. A to oznacza, że np. taka eutanazja byłaby wspierana (po cichu oczywiście) przez ZUS.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2019-07-25 15:53:40
Autor: Animka
emerytura
W dniu 2019-07-25 o 10:33, Wojtek pisze:
[...]

To dlaczego moja matka nie dostała nic więcej poza swoją marną emeryturą? Żyła dużo dłużej.
--
animka

Data: 2019-07-26 09:39:02
Autor: Danusia
emerytura
Użytkownik "Animka" <animka.tonie.ja@wp.pl> napisał w wiadomości news:qhcce2$5mv$1news.icm.edu.pl...
[...]
To dlaczego moja matka nie dostała nic więcej poza swoją marną emeryturą? Żyła dużo dłużej.

Jest taka propozycja (może być dla PiS lub PO): wprowadzić emeryturę jubileuszową. Płatną w pełnej wysokości jedną dodatkową emeryturę raz na 5lat. Tylko emeryturę, rentę nie (bo czymś emerytura musi się różnić od renty). Oznaczałoby to że ZUS wypłaci zamiast 60 emerytur (5 lat po 12 miesięcy) to 61 emerytur. Jak łatwo obliczyć 100/61=1,64%  - to dużo mniej niż roczna waloryzacja i nie podwyższa podstawy. No i w końcu byoby wypłacane wszystkim w należnej wysokości, a nie propagandowo tym co mają najniższą.

pozdr

Data: 2019-07-26 12:31:41
Autor: Animka
emerytura
W dniu 2019-07-26 o 09:39, Danusia pisze:
[...]

Uważam. żelepiej dostawać więcej co m-c niż czekać 5 lat.

--
animka

Data: 2019-07-26 10:53:34
Autor: t-1
emerytura
W dniu 2019-07-23 o 14:04, J.F. pisze:

Dla rownowagi:
"Najniższa emerytura w kraju wynosi 4 grosze. Osoba, która ją otrzymuje, odprowadzała składki z umowy-zlecenia przez jeden miesiąc i 13 dni."

Ale 13 emeryturę niewątpliwie dostał.
I to jest przykład dla młodzieży, jak należy postępować.

Data: 2019-07-26 10:55:55
Autor: t-1
emerytura
W dniu 2019-07-26 o 10:53, t-1 pisze:

Ale 13 emeryturę niewątpliwie dostał.
I to jest przykład dla młodzieży, jak należy postępować.

Oczywiście 13 emeryturę w wysokości "sprawiedliwej", czyli równej dla wszystkich.

Data: 2019-07-27 09:49:41
Autor: Danusia
emerytura
Użytkownik "t-1" <t-1@todlaspamu.pl> napisał w wiadomości news:qhef6f$1rf3$2gioia.aioe.org...
W dniu 2019-07-26 o 10:53, t-1 pisze:
Ale 13 emeryturę niewątpliwie dostał.
I to jest przykład dla młodzieży, jak należy postępować.
Oczywiście 13 emeryturę w wysokości "sprawiedliwej", czyli równej dla wszystkich.

Oczywiście jest to 13 emerytura z nazwy (efekt propagandowy), a nie rzeczywista choćby dlatego że dostali ją renciści.

emerytura