energia elektryczna na wlasne potrzeby

Data: 2010-11-27 16:13:08
Autor: Andrzej Kłos
energia elektryczna na wlasne potrzeby
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/467154,produkujesz_prad_na_wlasny_uzytek_zaplacisz_podatek.html

mam samochód, silnik benzynowy - napędza alternator, alternator wytwarza energię elektryczn±, zużywam tę energię na o¶wietlenie mojego samochodu i zasilenie radia, czy mam płacić akcyzę za wytworzon± energię elektryczn± - zużyt± na własne potrzeby?

andy_nek

Data: 2010-11-27 16:27:00
Autor: Icek
[...]

a ja mam rower, wł±czam dynamo na potrzeby o¶wietlenia mojego roweru

Też mam płacić ?

Icek

Data: 2010-11-27 16:30:35
Autor: Icek
[...]

bardzo popularne jakis czas temu były lampki ogrodowe. Ma na daszku baterię
słoneczn±, ł±duje akumulator żeby w nocy dawać jakie¶ takie podłe ¶wiatło.

Czy też od tego trzeba płacić ?

Jak zwykle kogo¶ poje&&ło.

Jak zatrudnie murzyna, który mi będzie pedałował to zapł±ce ZUSy i te
wszystkie opłaty a następnie od ilo¶ci wyprodukowanego pr±du akcyze ? To już
wiem czemu to się nie opłaca ;P

Icek

Data: 2010-11-27 17:20:15
Autor: Jacek_P
energia elektryczna na wlasne potrzeby
W Andrzej KĹ‚os napisal:
mam samochód, silnik benzynowy - napędza alternator, alternator wytwarza energię elektryczną, zużywam tę energię na oświetlenie mojego samochodu i zasilenie radia, czy mam płacić akcyzę za wytworzoną energię elektryczną - zużytą na własne potrzeby?

Nie, bo akcyzę już zapłaciłeś. W poruszanym artykule odnoszą
siÄ™ do produkcji energii elektrycznej z tzw. energii pierwotnej,
w tym przypadku z tłuszczu zwierzęcego. Gdyby wspomniany agregat
napędzali olejem napędowym kupionym jako paliwo silnikowe, to
nikt by się do nich nie wtrącał.

Tak samo US dorwie się do osób mających małe elektrownie wodne,
wiatrowe lub geotermalne. BTW OIDP w ten sposób położyli Geotermię Podhalańską, która góralom po 'oakcyzowaniu' przestała
się opłacać i wracają do pieców węglowych.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-11-27 19:26:24
Autor: Mruk
W dniu 2010-11-27 18:20, Jacek_P pisze:
W Andrzej KĹ‚os napisal:
[...]

a jak napędzasz dynamo rowerowe siłą mięśni ? To nie odprowadzasz akcyzy tylko jeżeli wcześniej piłeś alkohol już oakcyzowany ?

Data: 2010-11-27 21:21:03
Autor: Jacek_P
Mruk napisal:
a jak napędzasz dynamo rowerowe siłą mięśni ? To nie odprowadzasz akcyzy tylko jeżeli wcześniej piłeś alkohol już oakcyzowany ?

To nie jest energia pierwotna.

BTW: to jest pl.soc.prawo a nie pl.logika

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-11-29 10:01:12
Autor: Gotfryd Smolik news
energia elektryczna na wlasne potrzeby
On Sat, 27 Nov 2010, Jacek_P wrote:

Mruk napisal:
a jak napędzasz dynamo rowerowe sił± mię¶ni ? To nie odprowadzasz akcyzy
tylko jeżeli wcze¶niej piłe¶ alkohol już oakcyzowany ?

To nie jest energia pierwotna.

  Możesz wskazać, z którego przepisu wynika że *tylko* wytwarzanie
energii elektrycznej z "energii pierwotnej" jest oakcyzowane?
  Na pierwszy rzut oka nie widzę tego w ustawie o akcyzie, ale
oczywi¶cie mam ¶wiadomo¶ć że może być zapisane zupełnie gdzie
indziej.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-29 17:15:24
Autor: Papuso Smurfo
Órzytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:
[...]

ja też ci nie podam przepisu bo nie pamiętam, ale czytałem ze wytważanie
każdej energii samodzielnie jest opodatkowane, nie tylko pr±du, nawet jak
sobie sam produkujesz gaz z gówna (biogazownia) to musisz za to płacić:O(
domy¶lam się ze w tym "biznesie" opłaty s± porównywalne z cen± gotowego
produku energetycznego, albo na tyle wysokie że wszlka konkurencja z
"państfem" jest nieopłacalna, czyli komuna ma się dobrze:O(

Data: 2010-11-29 22:08:05
Autor: Jacek_P
energia elektryczna na wlasne potrzeby
Gotfryd Smolik news napisal:
  MoĹĽesz wskazać, z ktĂłrego przepisu wynika ĹĽe *tylko* wytwarzanie
energii elektrycznej z "energii pierwotnej" jest oakcyzowane?

KaĹĽda inna forma energii jest przetworzona, juĹĽ 'oakcyzowana'
i kolejnej akcyzie nie podlega.

Przytoczony w wątku przykład z ropą naftową jest kompletnie
nietrafiony, bo nie ma samochodĂłw jeĹĽdĹĽÄ…cych na ropie. JeĹĽdĹĽÄ…
na benzynie, oleju napędowym lub LPG, ale to są już produkty
przetworzone i oakcyzowane.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-12-04 00:55:08
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 29 Nov 2010, Jacek_P wrote:

Gotfryd Smolik news napisal:
  Możesz wskazać, z którego przepisu wynika że *tylko* wytwarzanie
energii elektrycznej z "energii pierwotnej" jest oakcyzowane?

Każda inna forma energii jest przetworzona, już 'oakcyzowana'
i kolejnej akcyzie nie podlega.

   Pytałem o przepis.
   Roman wskazał przepis o zwolnieniu więc już wiem, ale "każda forma
oakcyzowania" wymieniona w ustawie *nie* obejmuje skrzyżowania "wyrobów
energetycznych" i "energii"!
   Wytwarzanie "wyrobów" (np. paliw) z "wyrobów" tak, ale już konwersji
("wyrobów" na "energię") Wysoki Sejm nie dopisał do listy :]
   Kombinacja zwolnień "jedno w ustawie drugie w rozporz±dzeniu" powoduje
za¶, że zaczynam się zastanawiać czy, gdzie i po co został ukryty "hak" :>
(oparty o zasadę lex superior derogat legi inferiori rzecz jasna)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-04 12:57:03
Autor: Icek
energia elektryczna na wlasne potrzeby
("wyrobów" na "energię") Wysoki Sejm nie dopisał do listy :]

tak mi się przypomniało:

<seth> przetłumaczysz mi tekst?
<Phaet> ok wal
<seth> "ty pierdolony chuju z t± swoj± pierdolon± band± pojebów"
<Phaet> to będzie tak...
<Phaet> "Szanowny marszałku, wysoka izbo"
<seth> lol chodziło mi na angielski :D

Icek

Data: 2010-11-29 10:41:52
Autor: Tapatik
energia elektryczna na wlasne potrzeby
Użytkownik Jacek_P napisał:
Mruk napisal:
a jak nap�dzasz dynamo rowerowe si�� mi��ni ? To nie odprowadzasz akcyzy
tylko jeşeli wcze�niej pi�e� alkohol juş oakcyzowany ?

To nie jest energia pierwotna.

Ale samochod juz podpada. Przynajmniej według tej definicji:

http://slownik.cire.pl/?id=332

"Energia pierwotna - jest to suma energii zawartej w pierwotnych nośnikach energii. Do nośników, które pozyskuje się bezpośrednio z natury, należą:

węgiel kamienny energetyczny,
węgiel kamienny koksowy,
węgiel brunatny,
ropa naftowa,
gaz ziemny wysokometanowy,
gaz ziemny zaazotowany,
torf dla celów opałowych,
drewno opałowe,
paliwa odpadowe stałe roślinne i zwierzęce,
odpady przemysłowe stałe i ciekłe,
odpady komunalne,
inne surowce wykorzystywane do celĂłw energetycznych (np. metanol, etanol),
energia wody wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej,
energia wiatru wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej,
energia słoneczna wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej lub ciepła,
energia geotermalna wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej lub ciepła."

W samochodach jest używana ropa naftowa, która jest na tej liście.
Tak swojÄ… drogÄ… - nie ma tu benzyny (pewnie podpada pod ropÄ™ naftowÄ…) oraz gazu LPG :-)

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-11-29 11:07:38
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 29.11.2010 10:41, Tapatik pisze:

[...]

Oba podpadają pod ropę naftową - w końcu to produkty destylacji ropy.

Ale zaraz - czy to oznacza, ĹĽe produkcja energii elektrycznej/cieplnej
na własne potrzeby z energii słonecznej/wiatrowej podlega akcyzie????

No, to teraz dopadną wszystkie te diodowe chińskie lampki ogrodowe z
ogniwkami słonecznymi...

Data: 2010-11-29 13:44:14
Autor: Gotfryd Smolik news
energia elektryczna na wlasne potrzeby
On Mon, 29 Nov 2010, Andrzej Lawa wrote:

Ale zaraz - czy to oznacza, że produkcja energii elektrycznej/cieplnej

  Tylko elektrycznej.

na własne potrzeby z energii słonecznej/wiatrowej podlega akcyzie????

  Niestety.
  Ustawa:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,2,31,31,218,,,ustawa-z-dnia-6122008-r-o-podatku-akcyzowym.html

  Ta sama bzdura, co w przypadku "nieodpłatnych ¶wiadczeń" - nie ma żadnego
kryterium ilo¶ciowego/kwotowego/calowo¶ciowego dla którego przysługiwałoby
zwolnienie.
  ¦wiadczenie o warto¶ci 1 grosz należy doliczyć do postawy i basta.
  FORMALNIE jak kto¶ przeprowadzi staruszkę przez jezdnię, to ona ma
"korzy¶ć"... a już na pewno jak kto¶ podwiezie s±siada.

No, to teraz dopadn± wszystkie te diodowe chińskie lampki ogrodowe
z ogniwkami słonecznymi...

  Dwa razy.
  Pierwszy raz za naruszenie przepisów o obowi±zku zapewnienie rozliczania
energii z dokładno¶ci± nie mniejsz± niż 0,001 MWh (tak jest w przepisie,
pretensje do geniusza który jednostek nie przeskalowuje nie do mnie :P),
drugi raz za brak deklaracji.

  Trzeciego razu - za brak wpłaty podatku - nie będzie, bo przy skali
20 zł/MWh podatek wyjdzie rzecz jasna zero.

  Ale rzecz jasna brak obowiazku zapłaty podatku w jakim¶ okresie nie
stanowi usprawiedliwienia dla nieterminowego złożenia deklaracji,
więc za to... :P

  Niestety prawo mamy jakie mamy :(

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-01 12:26:39
Autor: Icek
> [...]

Ale zaraz - czy to oznacza, ĹĽe produkcja energii elektrycznej/cieplnej
na własne potrzeby z energii słonecznej/wiatrowej podlega akcyzie????

czyli jak mam czarny dach i dom mi sie nagrzewa w lecie od słońca to ja już
korzystam z tej energii czy jeszcze nie ?

Icek

Data: 2010-12-01 12:30:24
Autor: Arek
W dniu 2010-12-01 12:26, Icek pisze:
czyli jak mam czarny dach i dom mi sie nagrzewa w lecie od słońca to ja już
korzystam z tej energii czy jeszcze nie ?

Nie,  bo to energia cieplna, a nie prÄ…d.

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2010-12-01 20:33:31
Autor: SQLwiel
[...]

No i piwo dla tego pana za wskazanie najbardziej absurdalnej interpretacji tego krępującego nas kretyństwa, które niektórzy nazywają "prawem" (cudzysłów nieunikniony).

--
Dziękuję.
    Pozdrawiam.

Data: 2010-12-02 12:51:05
Autor: Tapatik
Użytkownik Andrzej Lawa napisał:
W dniu 29.11.2010 10:41, Tapatik pisze:

Oba podpadaj� pod rop� naftow� - w ko�cu to produkty destylacji ropy.

UPS. Rzeczywiscie.

Ale zaraz - czy to oznacza, Ĺźe produkcja energii elektrycznej/cieplnej
na w�asne potrzeby z energii s�onecznej/wiatrowej podlega akcyzie????

No, to teraz dopadn� wszystkie te diodowe chi�skie lampki ogrodowe z
ogniwkami s�onecznymi...

I kalkulatory :-(

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-11-27 18:27:55
Autor: Szumek
energia elektryczna na wlasne potrzeby

Użytkownik "Andrzej Kłos" <andy.klos@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4cf11fde$1news.home.net.pl...
[...]

Tak
juz j± płacisz w cenie paliwa
chyba ze napędzasz silnik czyms innym

Data: 2010-11-29 13:40:52
Autor: Gizayer
[...]

Za tę energię nie płacisz ponieważ zapłaciłe¶ już akcyzę w paliwie.

Pozdr
G.

Data: 2010-11-29 15:36:47
Autor: Gotfryd Smolik news
energia elektryczna na wlasne potrzeby
On Mon, 29 Nov 2010, Gizayer wrote:
[...komu¶...]
[...]

  To samo pisały inne osoby, ale ja poproszę o podstawę prawn±.

  Do ustawy o akcyzie zajrzałem, podobne do tego co piszecie zwolenienie
owszem jest, ale dotyczy WYŁACZNIE "wyrobów energetycznych" w przypadku
pozyskiwania ich z innych "wyrobów". A energia jest opisana osobno.

  Stosowny zapis dla energii elektrycznej stanowi:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,31,31,218,9453,20100901,przedmiot-opodatkowania-i-powstanie-obowiazku-podatkowego.html
+++
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy
  w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1,
  to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności
  podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona
  lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią
  inaczej.
-- -

  Problem w tym że ust.1 dotyczy (również|) *wył±cznie* różnych form
produkcji i "wprowadzania do obrotu" energii elektrycznej, a nie stosowania
innych Ľródeł energetycznych już objętych akcyz±!

  Czy przeoczyłem jaki¶ inny przepis? (to poproszę o zapodanie)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-29 16:38:30
Autor: Roman Rumpel
energia elektryczna na wlasne potrzeby

Czy przeoczyłem jaki¶ inny przepis? (to poproszę o zapodanie)

pzdr, Gotfryd

Przeoczyłe¶ paragraf 9 rozporz±dzenia w sprawie zwolnień

--
Jak kogo¶ pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

Data: 2010-12-04 00:45:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 29 Nov 2010, Roman Rumpel wrote:

Przeoczyłe¶ paragraf 9 rozporz±dzenia w sprawie zwolnień

  Dzięki. Narobili tych przepisów...

  No to zaraz - jak pijany rowerzysta wytwarza pr±d dynamem, to
znaczy że już oakcyzowane... ;) (wiem, dobra, ten megawat czy
tam ile limitu i tak działa :), ale chodzi o zasadę :))

pzdr, Gotfryd

energia elektryczna na wlasne potrzeby