energooszcz?dne chipsety dla Athlonów II serii e?

Data: 2011-02-20 22:24:33
Autor: Robert
energooszcz?dne chipsety dla Athlonów II serii e?
Przymierzam się do kupna procesora Athlon II serii e (o niskim TDP). Czy możecie polecić chipset który najlepiej będzie dopasowany to tych procesorów? Chciałbym, aby zestaw był dopasowany optymalnie, aby nie przesadzić w żadną ze stron: zbyt nowoczesny lub zbyt stary.

Planuję pamięci DDR3, ale jeśli istnieją konfiguracje zapewniające lepszy stosunek mocy obliczeniowej płyta/procesor/pamięć do pobieranej mocy z gniazdka to może zdecydowałbym się na płytę z pamięciami DDR2.

Które modele współczesnych mostków płyt głównych projektowane są pod kątem niskiego poboru mocy?

Robert

Data: 2011-02-21 08:43:21
Autor: Vituniu
[...]

Rozumiem, ze skoro nie pytasz o takie detale jak zawarte w chipsecie
technologe, to obecnosc zinegrowanej grafiki, SLI, USB 3.0 czy
SATA 3 jest Ci kompletnie obojetna?

Doprecyzuj pytanie.

Które modele współczesnych mostków płyt głównych
projektowane są pod kątem niskiego poboru mocy?

Do desktopow? Zadne. Sa tylko projektowane pod
katem maksymalizacji zysku producenta ;)

Ale sa tez takie, w ktorych niski pobor mocy wyszedl niejako
przypadkiem. Wez sobie poczytaj o tandemie AMD 880G
plus SB850. Ewentualnie, jesli bez grafiki, to AMD 870.
Ale bedzie drozej.

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2011-02-21 18:52:57
Autor: Robert
Vituniu wrote:
[...]

Dzięki za odzew. Ogólnie jest to obojętne, ale tez nie pytam ponieważ nie oczekuję, że płyta będzie jakoś "upośledzona" względem tego co mam teraz tj. Gigabyte GA-MA78GM-S2H. SLI, USB 3.0 nie jest mi na razie potrzebne - czy będzie w przyszłości to nie wiem. Grafika zintegrowana jest tym co posiadam teraz i mi wystarcza. Gdyby tandem płyta bez grafiki zintegrowanej + zewnętrzna grafika posiadał niższy pobór mocy to rozważyłbym go również.

[...]

Czy mógłbyś napisać dlaczego wyszło przypadkiem i na co zwracać uwagę przy tych chipsetach?

Robert

Data: 2011-02-22 10:32:25
Autor: Vituniu
[...]

Hm... AMD 780G... mozna zatem zapytac co jest powodem zmiany?

SLI, USB 3.0 nie jest mi na razie potrzebne - czy będzie w
przyszłości to nie wiem. Grafika zintegrowana jest tym co
posiadam teraz i mi wystarcza.

Tym bardziej nie wiem po co zmieniac?

Gdyby tandem płyta bez grafiki zintegrowanej + zewnętrzna
grafika posiadał niższy pobór mocy to rozważyłbym go również.

Marne szanse.

Czy mógłbyś napisać dlaczego wyszło przypadkiem

A jak sadzisz co jest bardziej prawdopodobne:

Zbiera sie zarzad, marketing, czasem tez przypadkowy inzynier i mowia:
a) usiadzmy i stworzmy technologie, zakupmy linie produkcyjne
   i wybudujmy fabryki, zeby robic energooszczedne chipsety, bo
   to jest dobre i ludzie tego wlasnie pragna (a wcale nie chca
   swiecacych wiatrakow, wielkich kolorowych radiatorow i
   dodatkowych 2 FPS)
b) usiadzmy i zaprojektujmy chipset wszystko-majacy... nie..
   po co nowy proces technologiczny... zrobimy to w ramach
   posiadanej juz technologii... ze co? ze bedzie na krawedzi
   samoroztopienia? to chlodzmy go cieklym azotem...
   i sprzedawajmy jak najdrozej, a jak bedzie zapotrzebowanie
   na tansze konstrukcje, to nie projektujmy innego, tylko
   powylaczajmy w tym co sie da, dobra? Ze spadnie
   zapotrzebowanie na moc? Super, to zamiast wiatraka dajcie
   jakas blaszke... tylko zeby tania byla...

;)

Tak, to byla ironia.
Tak, zdazaja sie firmy myslace jak w przypadku a)...
wiekszosc tych firm juz nie istnieje ;)

i na co zwracać uwagę przy tych chipsetach?

Jak dla mnie?
- mam miec to, czego ja potrzebuje
- nie miec tego, czego nie potrzebuje i potrzebowac nie bede
- ma byc na rynku kilka miesiecy, zeby beta-testerzy (czyli klienci
  zwani bardziej poprawnie marketingowo "entuzjastami") zdazyli
  zaraportowac ewentualne bledy
- dac sie chlodzic pasywnie do rozsadnych temperatur

Na chwile obecna te wymagania spelnia AMD 870 wlasnie.

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2011-02-22 20:33:41
Autor: Robert
Vituniu wrote:
[...]

Pracuję na maszynach wirtualnych. Na razie konfiguracja 8GB DDR2 + ww. płyta + procesor AMD X2 3800+ (TDP 35W) komfortowo obsługuje 2-3 maszyny. Niedługo będzie to jednak 4-5 maszyn i myślę o modernizacji sprzętu. W grę wchodzą procesory AMD Athlon II serii e (TDP 45W) + ewentualnie wymiana płyty i pamięci. Szczególnie, że a) DDR3 pobierają mniej mocy b) są tańsze niż DDR2 więc wymiana odbyłaby się bezkosztowo. Ponieważ te procesory pobierają więcej mocy chciałbym to skompensować nowocześniejszym chipsetem, który wymaga mniej energii. Summa summarum chciałbym wyjść w okolicach 48W idle i 80W full load na napięciach nominalnych.

SLI, USB 3.0 nie jest mi na razie potrzebne - czy będzie w
przyszłości to nie wiem. Grafika zintegrowana jest tym co
posiadam teraz i mi wystarcza.

Tym bardziej nie wiem po co zmieniac?

j.w.

Gdyby tandem płyta bez grafiki zintegrowanej + zewnętrzna
grafika posiadał niższy pobór mocy to rozważyłbym go również.

Marne szanse.

Na chwile obecna te wymagania spelnia AMD 870 wlasnie.

Ale do 870 potrzebna jest osobna grafika, tak?

Robert

Data: 2011-02-23 14:32:28
Autor: Vituniu
[...]

Erm... Zaintrygowales mnie. :) Ta maszyna bedzie pracowala na promie
kosmicznym, czy w innych warunkach "reglamentowanych" dostaw
energii elektrycznej?

Bo chyba nie walczysz o te 10W w zwiazku z kosztami miesiecznymi
utrzymania tego w ruchu? ;)

DDR3 faktycznie pobiera mniej mocy, ale... pewnie dolozysz jej wiecej,
ewentualnie bedziesz chcial szybciej taktowac. Oszczednosci wielkiej nie
bedzie.

IMHO wiecej W zaoszczedzisz kupujac przyzwoity zasilacz o wysokiej
sprawnosci, czy dysk twardy o malym apetycie (WD Green chocby)

Na chwile obecna te wymagania spelnia AMD 870 wlasnie.
Ale do 870 potrzebna jest osobna grafika, tak?

Ano, bedzie. Jak juz pisalem - to chipset spelniajacy _moje_ warunki ;)
Tobie pozostaje wybrac 880G lub starszego 780G z DDR3.
Ewentualnie czekac na nowy proces technologiczny w fabrykach AMD.

Zdaje mi sie, ze 880G ma wiekszy apetyt od 870G ze wzgledu na nieco
mocniejszy zintegrowany rdzen graficzny. To oczywiscie z grafika w trybie
3D, czy beda znaczace roznice w spoczynku - nie wiem.

pozdrawiam,
Vituniu.

PS:
Zakladam, ze wiesz co to TDP?

Data: 2011-02-23 22:49:04
Autor: Robert
Vituniu wrote:
Bo chyba nie walczysz o te 10W w zwiazku z kosztami miesiecznymi
utrzymania tego w ruchu? ;)

Nie, po prostu lubię zestawy dopasowane do moich potrzeb przy jednocześnie możliwie najniższym poborze mocy.

IMHO wiecej W zaoszczedzisz kupujac przyzwoity zasilacz o wysokiej
sprawnosci, czy dysk twardy o malym apetycie (WD Green chocby)

To już posiadam.

Ewentualnie czekac na nowy proces technologiczny w fabrykach AMD.

A jak wygląda kwestia chipsetów u Intela? Ewentualnie coś dedykowanego do rozwiązań mobilnych z możliwością wpięcia procesora desktopowego? Dałoby się tam wybrać coś pod te potrzeby?

PS:
Zakladam, ze wiesz co to TDP?

Przez TDP rozumiem to:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power

Robert

Data: 2011-02-24 13:28:34
Autor: Vituniu
[...]

Alez ja popieram w calej rozciaglosci. :)

Niemniej zwracam uwage, ze 10 W TDP nie jest czyms o co
warto kruszyc kopie. Zwlaszcza, ze na mocniejszym sprzecie
wykonanie okreslonych zadan moze zajac o tyle mniej czasu,
ze w efekcie (mimo wyzszego DTP) dobowy pobor pradu spadnie ;)

Ewentualnie czekac na nowy proces technologiczny w fabrykach AMD.
A jak wygląda kwestia chipsetów u Intela?

Przyznam, ze nie mam pojecia. Od zamierzchlych czasow i815
chipsetami Intela interesuje sie okazjonalnie. ;)
(nic osobistego, po prostu tak sie jakos zlozylo)

Wracajac na moment do chipsetow AMD -
- TDP ksztaltuje sie mniej-wiecej tak:

Mostki polnocne ze zinegrowanym rdzeniem graficznym:
- 780G/785G ~15W
- 880G ~ 18W
- planowany na 2 kwartal b.r. 980G ~ 18W

Mostki polnocne bez IGP:
- 870 ~13W
- planowany na 2 kwartal b.r. 970 ~14W

Mostki poludniowe:
- seria SB7xx ~ 4,5W
- seria SB8xx ~6W

Roznice nie sa jakies dramatczne.

Aha - miedzy wierszami - AMD980G wyglada na mocno
odgrzewany kotlet i chyba nie warto nan czekac.
IIRC jedyna jego nowoscia bedzie nowy mostek poludniowy
serii 9xx z IOMMU. Na ile sie to przyda przy wirtualizacji -
- czas pokaze.

Ewentualnie coś dedykowanego do rozwiązań mobilnych
z możliwością wpięcia procesora desktopowego?
Dałoby się tam wybrać coś pod te potrzeby?

AMD 880G + SB850 + Athlon II e = ~70W TDP

Czyli - szukasz zestawu Intela o podobnej wydajnosci i mniejszym TDP.
Albo o podobnej cenie i mniejszym TDP... zaleznie od podejscia ;)

pozdrawiam,
Vituniu.

PS:
taka uwaga na koniec - nie wiem na ile "Waty TDP" w rozumieniu
AMD i Intela sa sobie rownowazne i czy mozna je powrownywac
wprost.

Data: 2011-02-24 20:06:57
Autor: Robert
energooszcz?dne chipsety dla Athlonów II serii e?
Dziękuję Ci za wszelkie uwagi i przemyślenia. Faktycznie, może zysk energetyczny nie będzie oszałamiający, ale biorąc pod uwagę trendy cenowe chyba sprzedam obecną konfigurację i zainwestuję w coś na DDR3 i któryś z nowszych chipsetów. Moja płyta niestety nie obsługuje DDR3, w przeciwnym razie raczej sprzedałbym tylko samą pamięć i pozosta przy układzie 780G.

Pozdrawiam,
Robert

energooszcz?dne chipsety dla Athlonów II serii e?