energooszczedny komp :)

Data: 2009-11-19 08:46:13
Autor: bourbaki
energooszczedny komp :)
chcialbym zbudowac sobie energooszczednego kompa ... grafe chyba
wybralbym jeden z trzech modeli z palit e-green, chociaz niepokoi
mnie brak recenzji i wsparcia dla directx 11 ...

http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Nowa-karta-graficzna-Palit-GeForce-GTS-250-E-Green,wid,11628560,wiadomosc.html?ticaid=19219

pozostaje jeszcze plyta glowna i procek ... co byscie polecali jesli chodzi
o energooszczedne plyty glowne ?

czy budujac energooszczednego kompa mozna dac zwykly zasilacz czy
tez sa jakies specjalne energooszczedne zasilacze ?

Data: 2009-11-19 09:25:26
Autor: Mateusz Viste
energooszczedny komp :)
On Thursday 19 November 2009 08:46, bourbaki wrote:
chcialbym zbudowac sobie energooszczednego kompa ... grafe chyba
wybralbym jeden z trzech modeli z palit e-green,

Nie ta droga.
Skoro ma być energooszczędnie, to szukaj pełnej integracji.

pozostaje jeszcze plyta glowna i procek ... co byscie polecali jesli
chodzi o energooszczedne plyty glowne ?

Płytę główną, która zawiera wszystko, czego potrzebujesz: kartę graficzną,
sieciówkę, kartę dźwiękową, ew. nawet procesor. Przykład: VIA EPIA ;-)
(Jak poszukasz, to pewnie znajdziesz jakiś nowocześniejszy odpowiednik).

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Data: 2009-11-19 09:49:48
Autor: bourbaki
energooszczedny komp :)
doprecyzuje zatem, ze chodzi o taka energooszczednosc
ktora nie jest zbyt duzym kompromisem z jakością ...
plyty zintegrowane to fakt, ze bylyby najbardziej oszczedne
ale wolalbym cos co bedzie energooszczedne w czasie
mniejszej aktywnosci lub braku aktywnosci a przy
wzbudzeniu i duzej aktywnosci bedzie wzglednie wysokiej
klasy sprzetem ... wydaje sie, ze czegos takiego plyty
zintegrowane niestety nie gwarantuja ... tam z reguly
i dzwiek i grafa jest o pare generacji wstecz ...

Data: 2009-11-19 09:03:54
Autor: januszek
energooszczedny komp :)
bourbaki napisał(a):

doprecyzuje zatem, ze chodzi o taka energooszczednosc
ktora nie jest zbyt duzym kompromisem z jakością ...

Płyta Intel DP55WB, do tego CPU i5-750, pamieci - 2x 1GB które wybierz sobie z listy referencyjnej na stronie (wybierz takie o niskim poborze): http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/dp55wb/sb/CS-030682.htm Do tego jakaś grafika, która potrafi sterować poborem mocy w zależności od obciążenia i dDysk WD z serii Green :)

j.

Data: 2009-11-19 03:00:41
Autor: Szymon von Ulezalka
energooszczedny komp :)
On 19 Lis, 09:03, januszek <janus...@polska.irc.pl> wrote:
bourbaki napisał(a):

> [...]

Do tego jakaś grafika, która potrafi sterować poborem mocy w zależności
od obciążenia i dDysk WD z serii Green :)

czemu nie jakis athlon x2 z serii 'e'? zuzywaja one polowe pradu co
i5-750 :?

Data: 2009-11-19 12:58:09
Autor: januszek
energooszczedny komp :)
Szymon von Ulezalka napisał(a):

czemu nie jakis athlon x2 z serii 'e'? zuzywaja one polowe pradu co
i5-750 :?

O te AMD chodzi?: http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Szybsze-procesory-45-watowe-AMD,wid,11617685,wiadomosc.html

I weź jeszcze pod uwagę to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power

Dodatkowo - nie chodzi tylko o procesor ale o całą platformę. W przypadku kombinacji płyta + cpu którą zaproponowałem wycięto z niej wszystko co niepotrzebne a tylko dodoatkowo pobiera moc.

http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Zuzycie_energii_-_wykresy_i_wnioski-2265/strona/6512.html

ps. http://twojepc.pl/news18298.html?komentarze=1 - czyli lada moment pojawi się i5 w wersji o niższym poborze mocy (kiedy pobor mocy cpu staje sie kluczowy to mozna tez uzyc Xeona L3426 - 4 rdzenioweic pobierajacy 45W) ;)

Data: 2009-11-19 11:43:24
Autor: geyb
energooszczedny komp :)
Jakie masz zastrzeżenia do jakości obrazu/dźwięku z układów
zamontowanych na płycie głównej? Jeśli stosujesz łącza cyfrowe takie jak
SPDIF i DVI/HDMI to problem jakości odpada. Inaczej z wydajnością -
układy zintegrowane zwykle kiepsko sobie radzą z grafiką 3D.

g.

Data: 2009-11-19 17:41:08
Autor: Radosław Sokół
energooszczedny komp :)
bourbaki pisze:
doprecyzuje zatem, ze chodzi o taka energooszczednosc
ktora nie jest zbyt duzym kompromisem z jako?ci? ...

Co rozumiesz przez "jakość"?

Bo ja się obawiam, że chodzi Ci o "wydajność", a nie "jakość".

Zazwyczaj jest tak, że albo energooszczędność, albo wydaj-
ność. Nawet najbardziej energooszczędne wydajne karty gra-
ficzne pobierają dosyć sporo mocy w czasie pracy w trybie
2D. Praktycznie zawsze karta graficzna zintegrowana z pły-
tą główną będzie wielokrotnie oszczędniejsza (i często bar-
dziej niezawodna), ale też i wolniejsza.

mniejszej aktywnosci lub braku aktywnosci a przy
wzbudzeniu i duzej aktywnosci bedzie wzglednie wysokiej
klasy sprzetem ...

Tak to tylko w Erze, obawiam się ;)

Data: 2009-11-20 13:03:31
Autor: Marcin N
energooszczedny komp :)

Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2009111916411100grush.one.pl...

(...)
[...]

Dlaczego?

Dlaczego karta graficzna w 2D nie umie być oszczędna? Co stoi na przeszkodzie?

Data: 2009-11-20 14:35:51
Autor: Michał
energooszczedny komp :)
Dlaczego karta graficzna w 2D nie umie być oszczędna? Co stoi na przeszkodzie?

Bo to ciągle ten sam GPU, tylko czasem niżej taktowany :) A karta zintegrowana - często brak RAM, nieporównywalnie mniejsza ilość tranzystorów itd itp

Data: 2009-11-20 21:52:01
Autor: Radosław Sokół
energooszczedny komp :)
Marcin N pisze:
Dlaczego karta graficzna w 2D nie umie być oszczędna? Co stoi na przeszkodzie?

Bo ma wysoką częstotliwość taktowania. Bo dopiero niedawno
zaczęto bramkować całe fragmenty struktury, wyłączając je
do zera w trybie 2D (dotychczas co najwyżej nie dostawały
sygnału zegarowego, cały czas tracąc jednak moc na upływie).
Bo przy włączonym Aero znowu całe GPU działa jak w grze,
grzejąc się (powoli zaczynają się pojawiać GPU z trzema
trybami pracy zamiast dwóch). Bo ma sporo ciągle odświeża-
nej pamięci, a każdy scalak SDRAM jednak trochę mocy ciągnie.

Producentom nie opłaca się zbytnio inwestować w energoosz-
czędność. Firmy, liczące koszty eksploatacji, nie kupują
"mocnych" kart 3D. A użytkownicy domowi kupujący sprzęt "pod
gry" zazwyczaj właśnie grają, nie marnując wysokowydajnej
karty do pracy biurowej tylko po to, by raz na miesiąc zagrać
od święta.

Trend się zmienia, ale *powoli*. Cały czas jeżeli chce się
mieć energooszczędny komputer, to albo trzeba używać zinte-
growanej karty graficznej, albo kupić jakąś wolną kartę nie-
zależną (najczęściej model chłodzony pasywnie i nie grzeją-
cy się zbytnio, bo to najlepszy wyznacznik względnej oszczęd-
ności).

Data: 2009-11-22 11:21:51
Autor: Marcin N
energooszczedny komp :)

Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2009112020520600grush.one.pl...
Marcin N pisze:
[...]

Zmartwiłeś mnie. Jestem wręcz zniesmaczony, że projekty kart graficznych są tak bardzo w tyle za projektami samych procesorów.

Odświeżanie tych setek MB pamięci graficznej w trybie 2D? Brak podziału na bloki używane w zależności od potrzeb? Prawdziwe średniowiecze ;). Cieszy mnie, że jednak chociaż powoli to się zmienia.

A przy okazji - za pomysł używania karty graficznej w pełnym trybie 3D w systemie (Aero) - należałaby się jakaś specjalna kara dla MS. Masz rację - powinien być tryb 2D+.

Data: 2009-11-24 21:24:10
Autor: Radosław Sokół
energooszczedny komp :)
Marcin N pisze:
Zmartwiłeś mnie. Jestem wręcz zniesmaczony, że projekty kart graficznych są tak bardzo w tyle za projektami samych procesorów.

Nie tylko pod tym względem.

Gwałtowny rozwój GPU "zawdzięczamy" głównie stopniowi auto-
matyzacji procesu projektowania tego typu układów. O ile
CPU projektuje się prawie całkowicie ręcznie aż do poziomu
pojedynczych bloków funkcjonalnych, GPU syntezuje się auto-
matycznie z definicji VHDL i często symuluje na uniwersal-
nych programowanych matrycach logicznych nawet. Efektem
jest układ scalony, w którym spokojnie występuje 25% prze-
rost liczby tranzystorów ponad potrzeby.

Nie jest to problemem, bo operacje graficzne łatwo poddają
się przetwarzaniu potokowemu, można je podzielić na malut-
kie etapy i mimo nadmiaru "żelaza" uzyskać wysoką często-
tliwość taktowania. Ale mści się to poborem mocy. Który
producent CPU wypuściłby na rynek scalak o poborze mocy
ponad 200 W?

A przy okazji - za pomysł używania karty graficznej w pełnym trybie 3D w systemie (Aero) - należałaby się jakaś specjalna kara dla MS. Masz rację - powinien być tryb 2D+.

To nie Microsoft wymyślił. Wcześniej byli to co najmniej
Apple i Linux, jeżeli i nie coś innego. Pomysł jest gene-
ralnie *dobry* i może wyraźnie zwiększyć wydajność pracy
komputerów, tylko okres przejściowy jest ciężki...

Data: 2009-11-24 22:37:36
Autor: MC
energooszczedny komp :)
Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości news:heb3bl$bf6$1news.onet.pl...

Zmartwiłeś mnie. Jestem wręcz zniesmaczony, że projekty kart graficznych są tak bardzo w tyle za projektami samych procesorów.

Niesłusznie. Najbardziej w tyle są części instalacji pracujące bez przerwy. Zasilacze awaryjne, rutery, dyski sieciowe itp. Kartę graficzną możesz wyłączyć razem z komputerem, tamte urządzenia pracują cały czas.

Data: 2009-11-19 14:42:15
Autor: Michał
energooszczedny komp :)
chcialbym zbudowac sobie energooszczednego kompa

Jeśli energooszczędność jest priorytetem, to warto brać nettopa.

Data: 2009-11-21 21:07:45
Autor: Feromon
energooszczedny komp :)

Użytkownik "bourbaki" <bourbaki1@go2.pl> napisał w wiadomości news:he2t43$brd$1achot.icm.edu.pl...
[...]

Nie stać Cię na prąd? To P100 Windows 3.11  z komisu. O co chodzi z tą oszczednością energii... Komp na baterie słoneczne?
Może jeszcze ekologiczny biodegradowalny po 5 latach... Jeszcze dobry i tani brakuje... LUDZIE!!!
Toż to jak laptop DO GIER!!!

He he he
Feromon
PS. A ten co już masz to ile watów zużywa? Bo mój C2D 2,4 GHz z monitorem 120W.
Pracuje 2-3 godziny a resztę doby nie włączony. Zgaszę niepotrzebną żarówkę i mam kompa za darmo...

energooszczedny komp :)