faktura za usługi miesięczne

Data: 2011-12-23 22:07:20
Autor: Sergiusz Rozanski
faktura za usługi miesięczne
Mam podpisaną umowę na usługi - np stała cena, 12 mcy. Czy jest możliwość
wystawienia jednej faktury z 12 terminami płatności w wysokości 1/12
wartości faktury? Faktura VAT, wystawiający SC, odbiorcy różne spółki.
Albo załącznik do faktury z harmonogramem zapłat.

Wiem że np telekomy czy telewizje tego nie praktykują - czy za względu na
niemożliwość, czy za względu na inne trudności/konsekwencje np podatkowe
z tym związane? W przypadku takiej umowy to chyba wg niej powstaje obowiązek
podatkowy, a nie wg faktury - dobrze myślę?

Nie myślę tu o 1 fakturze za 12 mcy płatnej w np styczniu z góry - bo to
wiadomo, ale płatnej 12 razy co miesiąc. Czy to zależy tylko od umowy
między kontrahentami? Co wtedy z VAT, PIT, CIT.

Data: 2011-12-23 22:16:18
Autor: Lukasz Olesiejuk
Dnia 23.12.2011 Sergiusz Rozanski <write-only-with-spf@media-lab.com.pl> napisał/a:
[...]

Faktura ma kwote i termin platnosci.

Moim zdaniem nie da sie.

Ostatnie pytanie jest najwazniejsze. Nawet ze zwgledu na VAT nie ma takiej opcji.
Co ze zwrotem/podatkiem? Nie da sie czesciowo.

Data: 2011-12-23 23:49:33
Autor: cef
Lukasz Olesiejuk wrote:

Faktura ma kwote i termin platnosci.
Moim zdaniem nie da sie.

Na fakturze możenie być informacji o płatności,
więc da się.

Ostatnie pytanie jest najwazniejsze. Nawet ze zwgledu na VAT nie ma
takiej opcji. Co ze zwrotem/podatkiem? Nie da sie czesciowo.

Jak to się nie da?
To, że nie ma opcji częściowej zwrotu,
nie znaczy, że nie da się tak ustanowić w dokumencie.

Data: 2011-12-24 01:17:13
Autor: Gotfryd Smolik news
FUW: faktura za usługi miesięczne
FUT warning

On Fri, 23 Dec 2011, cef wrote:

Lukasz Olesiejuk wrote:

Faktura ma kwote i termin platnosci.
Moim zdaniem nie da sie.

Na fakturze możenie być informacji o płatności,
więc da się.

  Ale problemem jest obowiązek podatkowy powstający przy miesięcznej
zaliczce plus obowiązek wystawienia faktury *plus* fakt, że
umowa jest "częściowo wykonana".
  Faktycznie mamy więc "rozliczenie" (części umowy).

[...]

  Da się, ale IMVHO na proponowane "obejście terminu podatkowego"
napisali całkiem zgrabne przepisy :)
  Mogłaby być jedna faktura na cały rok - pod warunkiem braku
pozornych "zaliczek", stanowiących de facto zapłatę za
wykonaną część usługi.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-12-24 01:12:44
Autor: Gotfryd Smolik news
FUW: faktura za usługi miesięczne
1. NTG
2. FUT na .podatki

On Fri, 23 Dec 2011, Sergiusz Rozanski wrote:

W przypadku takiej umowy to chyba wg niej powstaje obowiązek
podatkowy, a nie wg faktury - dobrze myślę?

  Nie, obowiązek podatkowy powstaje w wyniku "zdarzenia gospodarczego"
(dla podatku dochodowego) oraz "sprzedaży w rozumieniu VAT" lub
czynności równoważnej (dla VAT).

Nie myślę tu o 1 fakturze za 12 mcy płatnej w np styczniu z góry - bo to
wiadomo, ale płatnej 12 razy co miesiąc.

  No to masz prosto: jeśli umowa przewiduje rozliczanie usługi co
miesiąc, to co miesiąc powstaje obowiązek podatkowy, zaś faktura
powinna być wystawiona do 7 dni od wykonania stosownej części
umowy.
  Jeśli zaś umowa obejmuje "jednokrotne" rozliczenie całości, to
nie ma sprawy - po każdej wpłacie masz 7 dni na wystawienie
faktury z tytułu przyjęcia zaliczki; tę fakturę z kolei wystawia
się *PO* otrzymaniu pieniędzy, więc dochodzi Ci patyczkowanie
się z pilnowaniem terminów *wpłat* (a nie terminów płatności,
co jest dużo prostsze).

Czy to zależy tylko od umowy
między kontrahentami? Co wtedy z VAT, PIT, CIT.

  J.w.
  PIT zawiera regulację uzależniającą przychód należny od faktu
wystawienia faktury *oraz* (w rozważanym przypadku) wykonania
"części umowy", *lub* przyjęcia zapłaty *i* wykonania (mimo,
że wg umowy "koniec wykonania" jest później).
  Sprawdź że w art.14. jest .1c :), link dla leni:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-osob.html

  W efekcie, mimo że z umowy należność mogłaby powstawać na
koniec, w wyniku przyjęcia "raty zaliczki" tworzy się łańcuszek:
obowiązek podatkowy w VAT, obowiązek wystawienia faktury,
stwierdzenie że czynność jest "częściowo wykonana", obowiązek
podatkowy w PIT.

  Umówmy się, że w sumie nic dziwnego: owa "rata zaliczki" jest
pozorna, skoro jest to *zapłata* za *wykonaną* część umowy.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-12-27 08:14:31
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 24.12.2011 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał/a:
[...]

(dla podatku dochodowego) oraz "sprzedaĹźy w rozumieniu VAT" lub
czynności równoważnej (dla VAT).

Tylko że ciężko ustalić zdarzenie gospodarcze w przypadku usługi świadczonej
ciągiem, a o takiej mówimy - chodzi np o skrzynkę poczty elektronicznej.
Dajmy na to koszt skrzynki 10zł/mc, wiec chodzi o fakturę skrzynka poczty,
sztuk 12 (miesięcy) cena 10zł i wartość 120zł - jedna faktura, terminów
płatności 12 (taki harmonogram).

[...]

No i chodzi o to aby papier faktury był 1 na cały rok i opisywał 12 zdarzeń
gospodarczych zgodnych z umową. Mniejsza biurokracja.