faktura zaliczka

Data: 2015-07-03 00:36:15
Autor: Piotr
faktura zaliczka
Witam,

Sprzedający: sp. z o.o.
Kupujący:    1os. DG + VAT

Zamówiłem towar za który zapłaciłem zaliczkę w czerwcu.
Sprzedawca wystawił mi fakturę zaliczkę 7 dni po wpłacie zaliczki (jeszcze w czerwcu),
twierdząc że tak musi i koniec.
Z tego co ja znalazłem po ostatnich zmianach w VAT to taką fakturę może mi wystawić do 15. dnia miesiąca następnego po miesiącu w którym dokonałem zaliczki.
Czy dobrze wyczytałem i taki jest stan aktualny?
Czy dobrze rozumuję że dla sprzedawcy to w zasadzie obojętne czy wystawi fakturę zaliczkę w czerwcu czy w lipcu bo do VAT i tak musi przyjąć datę zapłaty, a u mnie jak dostanę fakturę w czerwcu to odliczam ten VAT w czerwcu, ale jak dostanę w lipcu to odliczam w lipcu?
Czy dobrze to kumam?
Chodzi mi o to że z pewnych względów wolałbym ten VAT odliczyć sobie w lipcu ;)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2015-07-03 07:10:51
Autor: cef
faktura zaliczka
W dniu 2015-07-03 o 00:36, Piotr pisze:

Chodzi mi o to że z pewnych względów wolałbym ten VAT odliczyć sobie w
lipcu ;)

Nie analizując zasad wystawiania i opodatkowania
faktur zaliczkowych - to przecież odliczyć VAT możesz
do dwóch czy trzech miesięcy po otrzymaniu faktury,
więc jest Ci chyba obojętna
kwestia tego jednego miesiąca.

Data: 2015-07-04 00:50:20
Autor: Piotr
faktura zaliczka
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości :
[...]

Ale faktur zaliczkowych to również dotyczy?

Data: 2015-07-04 08:12:16
Autor: cef
faktura zaliczka
W dniu 2015-07-04 o 00:50, Piotr pisze:
[...]

Nie widzę w ustawie ograniczenia.
Zakładam, że wystarczy lektura art 86
Odliczenie jest możliwe do dwóch kolejnych
  okresów rozliczeniowych więc masz pole do manewru.

Data: 2015-07-06 00:12:36
Autor: Piotr
faktura zaliczka
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości :

Nie widzę w ustawie ograniczenia.
Zakładam, że wystarczy lektura art 86
Odliczenie jest możliwe do dwóch kolejnych
 okresów rozliczeniowych więc masz pole do manewru.

W takim razie dziękuję, co prawda o ww zasadzie wiedziałem ale jakoś w tym przypadku o niej nie pomyślałem.
A BTW jak to jest w końcu z tym wystawianiem faktury zaliczkowej - dobrze wyczytałem że można ją wystawić nie tak jak dawniej do 7 dni od wpłaty tylko do 15. dnia miesiąca następnego?
I tak się zastanawiam kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla wystawiającego: kiedy otrzyma zaliczkę czy kiedy wystawi fakturę zaliczkową?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2015-07-07 10:47:11
Autor: Gotfryd Smolik news
faktura zaliczka
On Mon, 6 Jul 2015, Piotr wrote:

A BTW jak to jest w końcu z tym wystawianiem faktury zaliczkowej - dobrze wyczytałem że można ją wystawić nie tak jak dawniej do 7 dni od wpłaty tylko do 15. dnia miesiąca następnego?

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,20150701,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html
+++
Art. 106i.
[...]
2. Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całoœć lub częœć zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie póŸniej niż 15. dnia miesišca następujšcego po miesišcu, w którym otrzymano całoœć lub częœć zapłaty od nabywcy.
-- -

I tak się zastanawiam kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla wystawiającego: kiedy otrzyma zaliczkę czy kiedy wystawi fakturę zaliczkową?

  W niektórych przypadkach licząc od faktury, ale to dotyczy tylko listy
z art.19.5.4 (prąd, gaz, telekom, ochrona, najem i dzierżawa, obsługa
"prawnobiurowa" plus odesłanie do załącznika)
  Z zasady "wraz z otrzymaniem".
  Czytasz art.19 i wiesz ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-08 01:00:09
Autor: Maciek
faktura zaliczka
W dniu 2015-07-07 o 10:47, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]
W przypadku dochodowego, żeby podatnikom nie było za łatwo, nadal jest
zgoła odmiennie? ;-)

Maciek

Data: 2015-07-08 19:06:05
Autor: Gotfryd Smolik news
faktura zaliczka
On Wed, 8 Jul 2015, Maciek wrote:

W przypadku dochodowego, żeby podatnikom nie było za łatwo, nadal jest
zgoła odmiennie? ;-)

  Nie, nie.
  Co do zasady (nie licząc listy wyjątków) jest tak samo.
  Mea culpa że napisałem "wraz z otrzymaniem" a nie napisałem czego :)
(a jest wraz z otrzymaniem WPŁATY a nie faktury :D)
  Ale zajrzenie do art.19 by to wyjaśniło ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-08 21:32:08
Autor: Maciek
faktura zaliczka
W dniu 2015-07-08 o 19:06, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]
Czyli teraz po otrzymaniu wpłaty (zaliczki) od razu się ją księguje i
odprowadza podatek dochodowy (od razu, czyli mam na myśli w aktualnym
okresie rozliczeniowym)? Dałbym sobie coś uciąć, że jakiś czas temu
zaliczki księgowało się dopiero po dostarczeniu towaru/usługi, którego
dotyczyła zaliczka i wystawieniu końcowej faktury. Tak z ciekawości
pytam, bo jakoś chyba nie zdarzyło mi się wystawiać faktur zaliczkowych,
albo jest to na tyle duży folklor, że nawet tego nie pamiętam ;-)

Maciek

Data: 2015-07-14 12:22:22
Autor: Gotfryd Smolik news
faktura zaliczka
[...]

  Ech... art.19 oczywiscie jest z PTU!
  Dochodowego jak nie było tak nie ma.

(od razu, czyli mam na myśli w aktualnym
okresie rozliczeniowym)?

  A nie nie!

Dałbym sobie coś uciąć, że jakiś czas temu
zaliczki księgowało się dopiero po dostarczeniu towaru/usługi,

  Jest tak samo jak było: jest faktura (i PTU), nie ma dochodowego.
  Art.14.3 na razie nikt nie skreślił!

którego dotyczyła zaliczka i wystawieniu końcowej faktury.

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-osob.html
+++
3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
1) pobranych wpłat lub zarachowanych należnoœci na poczet dostaw
  towarów i usług, które zostanš wykonane w następnych okresach
  sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów),
  w tym również uregulowanych w naturze, z wyjštkiem skapitalizowanych
  odsetek od tych pożyczek (kredytów);
2) kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należnoœci, w tym
  również od udzielonych pożyczek;
-- -

pzdr, Gotfryd

faktura zaliczka