filmik topr-u...

Data: 2010-08-04 19:00:29
Autor: Alex D. B.
filmik topr-u...
jest cos takiego:
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,8214687,TOPR_radzi__jak_uciec_przed_burza_w_gorach__FILM_.html

i stwierdzenie - "jaskinie jonizuja powietrze"

moze mi ktos wyjasnic jakim cudem?
ja czegos nie wiem, czy oni bredza?

Alex.

Data: 2010-08-04 19:33:23
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
Alex D. B. pisze:
[...]

W pierwszym odruchu chciałem odpowiedzieć: "brednie",
ale 2 przypadki przychodzą mi do głowy po krótkim przemyśleniu:
1. W jaskiniach może występować podwyższone stężenie radonu, który, jako
gaz radioaktywny powoduje jonizację powietrza - mało prawdopodobna hipoteza zwłaszcza w pobliżu otworu jaskini,
2. W jaskiniach/kopalniach solnych (i tych naturalnych jak Wieliczka, i tych sztucznych zwanych grotami solnymi, również utworzonych z soli potasowych, a nie tylko z chlorku sodu) występuje ujemna jonizacja powietrza (odpowiedzialne są za to suche areozole soli sodowej/potasowej w ilości około 3-5 mg/m^3).

Wydaje mi się, że ktoś usłyszał o jonizacji powietrza w "grotach solnych" i uogólnił to na wszystkie jaskinie.

Pozdrawiam
Wojtek
PS. Oczywiście może są inne efekty fizykochemiczne odpowiadające za jonizację powietrza w jaskiniach (jesli istnieje). Pomyślę nad tym jeszcze chwilę.

Data: 2010-08-04 20:56:50
Autor: Krzysztof Halasa
filmik topr-u...
"Jeżeli burza zastanie nas wysoko w górach, toprowcy radzą przykucnąć,
najlepiej stając na plecaku bądź, jeśli ją mamy, linie - aby dodatkowo
odizolować się od podłoża."

.... i jednoczesnie zwiekszyc swoja wysokosc. No nie wiem. Obawiam sie,
ze mokry plecak lub lina beda bardzo slabo izolowac, natomiast moga
znacznie zwiekszyc prawdopodobienstwo bezposredniego trafienia. Bardziej
bym sie skupil na tym, by zajmowac jak najmniejsza powierzchnie styku
z ziemia. Jesli piorun nie trafi w nas, to nawet bliskie uderzenie
(w odleglosci np. dwucyfrowej, liczac w metrach) nie powinno nam zrobic
wielkiej krzywdy w takim przypadku.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-04 21:49:39
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
Krzysztof Halasa pisze:
[...]

Tu chyba rzeczywiście ktoś się pomylił, raczej chodziło o to, żeby usiąść na plecaku/linie i trzymać nogi złączone (napięcie krokowe).
Zresztą kto będzie przeczekiwał burzę stojąc na plecaku :-)
lepiej usiąść, wtedy zdecydowanie zmniejszamy naszą wysokość (siedząc na plecaku jesteśmy tylko 20-30 cm 'wyżsi', co IMVHO, wobec nie do końca poznanej natury piorunów, nie ma żadnego znaczenia.

[...]

Siedzenie na plecaku bardzo pomaga w 'neutralizacji' napięcia krokowego.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-08-04 22:28:56
Autor: Jan Werbiński
filmik topr-u...
Użytkownik "Wojciech Wierba" <Wojciech.Wierba@ifj.edu.pl> napisał w wiadomości news:i3cg8h$daa$1it-news01.desy.de...
Tu chyba rzeczywiście ktoś się pomylił, raczej chodziło o to, żeby usiąść na plecaku/linie i trzymać nogi złączone (napięcie krokowe).

Nigdy nie widziałem, żeby ktoś w czasie burzy siedział na plecaku. Wszyscy po prostu spieprzali do domu w podskokach.

--
Jan WerbiĹ„ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatna http://www.janwer.com/

Data: 2010-08-05 21:42:36
Autor: Jar
filmik topr-u...

Nigdy nie widziałem, żeby ktoś w czasie burzy siedział na plecaku.
Wszyscy
po prostu spieprzali do domu w podskokach.

 Generalnie tak, ale przecież nie zawsze masz 20 minut do schroniska. Przykład: alpinisci w ¶cianie, turysci w trudnym  lub bardzo rozległym/odległym terenie. Czasem nie możesz kontynowac odwrotu non-stop i musisz zrobić postój nawet w czasie burzy [wybierajac najbezpieczniejsze dostępne miejsce], bo inaczej padniesz ze zmęczenia, połamiesz nogi, albo zacznie Ci się sypać grupa [bardzo nieprzyjemna rzecz w takiej chwili]. Życie jest bogate... Warto wiedzieć, jak się rozs±dnie zachować w takiej wymuszonej przez okoliczno¶ci sytuacji. Ogóln± prawdę,że trzeba wiać, znaj± wszyscy.
Pozdrawiam
-J.

Data: 2010-08-05 21:55:36
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
Jan Werbiński pisze:

Nigdy nie widziałem, żeby ktoś w czasie burzy siedział na plecaku. Wszyscy po prostu spieprzali do domu w podskokach.

To mało widziałeś :-)
Jeśli droga odwrotu prowadzi przez miejsce bardziej niebezpieczne
pod względem piorunów (szczyt, grań) to raczej należy poszukać najbezpieczniejszego w okolicy miejsca i przeczekać burzę.
I aby nie być gołosłownym, prosty przykład z tak bliskich Tatr.
Już Cię widzę spieprzającego w podskokach (aby uniknąć napięcia krokowego) po łańcuchach na Orlej Perci podczas burzy
i gratulującego sobie podjęcia właściwej decyzji.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-08-06 00:13:41
Autor: Tomasz Sójka
filmik topr-u...
Dnia Thu, 05 Aug 2010 21:55:36 +0200, Wojciech Wierba napisał(a):

Jan Werbiński pisze:

Nigdy nie widziałem, żeby kto¶ w czasie burzy siedział na plecaku. Wszyscy po prostu spieprzali do domu w podskokach.

Już Cię widzę spieprzaj±cego w podskokach (aby unikn±ć napięcia krokowego) po łańcuchach na Orlej Perci podczas burzy
i gratuluj±cego sobie podjęcia wła¶ciwej decyzji.

Cudów nie ma, przecież On sprawdza prognozy. Więc ten widok należy między
bajki włożyć ;)
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-08-06 07:31:25
Autor: Jan Werbiński
filmik topr-u...
Użytkownik "Tomasz Sójka" <nobody@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:lylewfcumf2f.118pi7bkvrir0.dlg40tude.net...

Jan Werbiński pisze:

[...]

Owszem. W zeszłym tygodniu zszedłem z OP nieco wcze¶niej z uwagi na zbieraj±ce się chmury i prognozę.
Decyzja okazała się być słuszna. Spotkałem go¶cia, który poszedł dalej i pod koniec kolejnego odcinka padał deszcz, co nie ułatwiło mu schodzenia.

A co do łańcuchów. Tuż przed uderzeniem pioruna należy się ich chwilowo pu¶cić. Dla bezpieczeństwa.

Data: 2010-08-06 07:40:40
Autor: bans
filmik topr-u...
W dniu 2010-08-06 07:31, Jan Werbiński pisze:

A co do łańcuchów. Tuż przed uderzeniem pioruna należy się ich chwilowo
pu¶cić. Dla bezpieczeństwa.

Piękne! :)))

--
bans

Data: 2010-08-05 23:19:00
Autor: Filip
filmik topr-u...
Witam!
On Aug 6, 7:40 am, bans <g...@o2.pl> wrote:
W dniu 2010-08-06 07:31, Jan Werbiński pisze:

> A co do łańcuchów. Tuż przed uderzeniem pioruna należy się ich chwilowo
> pu¶cić. Dla bezpieczeństwa.

Piękne! :)))

--
bans
Jakaż głębia w tym krótkim zdaniu. Toż to nie tylko prosta rada, która

Data: 2010-08-06 08:39:05
Autor: any
filmik topr-u...
W dniu 2010-08-06 08:19, Filip pisze:

Piękne! :)))
bans
Jakaż głębia
Filip

Panowie - drugie ¶niadanie mam na monitorze...

any
"Wielki, bo Wam z oczu zszedł" - Wyspiański

Data: 2010-08-06 09:01:44
Autor: Jan Werbiński
filmik topr-u...
jonizuję...

Data: 2010-08-06 07:47:05
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
Jan Werbiński pisze:

[...]

On nie musi sprawdzać prognozy, On j± przepowiada. Podobnie jak moment uderzenie pioruna w pobliżu.
"Nie najłatwiej być Kasandr±, kiedy z proroctw wszyscy kpi±,
Spojrzysz w studnię, a tam szambo, stukniesz w kułak, a tam dno"

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-08-06 08:42:59
Autor: any
filmik topr-u...
W dniu 2010-08-06 07:47, Wojciech Wierba pisze:

On nie musi sprawdzać prognozy, On j± przepowiada.

Nieee - On mówi pogodzie co ma robić.

Podobnie jak moment uderzenie pioruna w pobliżu.

A co w tym dziwnego? Po prostu piorun zanim uderzy pyta Jasia, czy można tutaj?

Data: 2010-08-06 08:59:09
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
W dniu 2010-08-06 08:42, any pisze:
[...]

Niedoceniłem Go, my¶lałem, że to prorok, a to sam Mistrz.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-08-06 09:29:08
Autor: Tomasz Sójka
filmik topr-u...
Dnia Fri, 06 Aug 2010 08:59:09 +0200, Wojciech Wierba napisał(a):

[...]

My¶lę że Chuck nie wie że gdzie¶ w Usenecie czeka na niego Nemesis,
zakamuflowane dla niepoznaki pod bezbarwnym pseudonimem J.W.
Pozdrawiam Tomek

Data: 2010-08-06 09:43:14
Autor: any
filmik topr-u...
W dniu 2010-08-06 09:29, Tomasz Sójka pisze:

My¶lę że Chuck nie wie że gdzie¶ w Usenecie czeka na niego Nemesis,

A nie zastanawia Cię nagła cisza wokół Chucka?
IMVHO zainteresowany już wie i na wszelki wypadek postanowił sobie odpu¶cić...

Data: 2010-08-07 13:17:48
Autor: Krzysztof Halasa
filmik topr-u...
Jan Werbiński <jan@traalala.bez.mai.la> writes:

Nigdy nie widziałem, żeby ktoś w czasie burzy siedział na plecaku.
Wszyscy po prostu spieprzali do domu w podskokach.

Jak Ci w czasie burzy wlosy stana deba to bedziesz wiedzial o co chodzi.
Oby ta wiedza nie zniknela w ciagu najblizszych sekund.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-04 23:00:04
Autor: Jawi
filmik topr-u...
[...]

no tu poszedłeś po bandzie, 30 cm gra różnicę? ma Cię trafić to trafi:))))

Zobaczcie zdjęcia piorunów, nawet na tym filmik są:)
Piorun wcale nie uderza po najkrótszej drodze stety albo niestety. Jonizaja powietrza, różna jego wilgotność są wiele ważniejsze. Bywa że piorun setki metrów leci równolegle do ziemi i pierdylnie tam gdzie nikt się nie spodziewa. Wskazówki w tym filmie wymagają silnego charakteru od turystów:) Zazwyczaj się daje nogę i jednak chowa przy/pod skałą jak taka jest.
Przeżyłem burzę i wiatry nie z tej ziemi w zeszłym roku na czerownych wierchch, jakoś nie myślałem by zdjąć plecak i siadać na nim:))

Data: 2010-08-07 13:29:58
Autor: Krzysztof Halasa
filmik topr-u...
Jawi <tajny@poufny.pl> writes:

... i jednoczesnie zwiekszyc swoja wysokosc.

no tu poszedłeś po bandzie, 30 cm gra różnicę? ma Cię trafić to
trafi:))))

Wszystko moze robic roznice.

Zobaczcie zdjęcia piorunów, nawet na tym filmik są:)
Piorun wcale nie uderza po najkrĂłtszej drodze stety albo niestety.
Jonizaja powietrza, różna jego wilgotność są wiele ważniejsze. Bywa że
piorun setki metrĂłw leci rĂłwnolegle do ziemi i pierdylnie tam gdzie
nikt siÄ™ nie spodziewa.

Wyladowanie przebiega taka droga, ktora jest najkrotsza z punktu
widzenia mozliwosci przebicia powietrza. Oczywiscie nie jest to czysta
geometria, ale jesli juz znajdujemy sie w wysokim terenie, gdzie
prawdopodobienstwo trafienia jest duze, to chyba glupie byloby jeszcze
to prawdopodobienstwo zwiekszac. Nawet jesli roznica bylaby nieznaczna.

Jesli jestesmy w glebokiej dolinie, to jasne jest chyba, ze nie myslimy
o niczym takim (aczkolwiek wrazenie nawet w takich okolicznosciach moze
byc ciekawe).

Przeżyłem burzę i wiatry nie z tej ziemi w zeszłym roku na czerownych
wierchch, jakoś nie myślałem by zdjąć plecak i siadać na nim:))

Jasne. Tyle ze na CzW jest wiele mozliwosci blyskawicznego zejscia
nizej, gdzie szansa na problemy jest minimalna. Teraz zrob to samo,
zwlaszcza w czasie ulewy, na Kozich Wierchach :-)
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-07 14:11:19
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
Krzysztof Halasa pisze:

zwlaszcza w czasie ulewy, na Kozich Wierchach :-)

Pewnie jestem niedouczony, ale w tamtym rejonie znam:
Kozi Wierch, Mały Kozi, Kozie Czuby.
Kozich Wierchów nie znam, ale może nastąpiły jakieś zmiany w nazewnictwie. Czyżby powyżej wymienione szczyty zaczęto nazywać Kozie Wierchy?

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-08-07 17:25:22
Autor: Grzegorz Lipnicki
filmik topr-u...

[...]

http://z-ne.pl/t,haslo,2527,kozie_wierchy.html

Kozie Wierchy. P. Nazwa ta oznacza wspólnie wszystkie szczyty między
Zawratem a Przeł±czk± nad Buczynow± Dolink±: Mały Kozi Wierch, Zamarła
Turnia, Kozie Czuby i Kozi Wierch. Przez Kozie Wierchy biegnie czę¶ć
Orlej Perci.

 g.

Data: 2010-08-07 20:18:21
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
Grzegorz Lipnicki pisze:

Kozie Wierchy. P. Nazwa ta oznacza wspólnie wszystkie szczyty między
Zawratem a Przeł±czk± nad Buczynow± Dolink±:

Tak się domy¶lałem, ale mówi±c szczerze wcze¶niej nie spotkałem sie z takim nazewnictwem. Dzięki.
Wojtek

Data: 2010-08-07 20:24:13
Autor: Jan Werbiński
filmik topr-u...
Użytkownik "Wojciech Wierba" <Wojciech.Wierba@ifj.edu.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i3jih2$sdl$1it-news01.desy.de...
[...]

Najwięcej odzywaj± się ci, którzy maj± najmniej do powiedzenia...

Data: 2010-08-07 21:28:05
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
Jan Werbiński pisze:
  CzyĹźby powyĹźej wymienione szczyty zaczĂ„ďż˝to nazywaĂ„ďż˝
Kozie Wierchy?

Najwięcej odzywają się ci, którzy mają najmniej do powiedzenia...

Nie jest błędem przyznać sie do niewiedzy, natomiast błędem jest tkwić w przekonaniu, że wie się wszystko.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-08-08 15:26:05
Autor: Krzysztof Halasa
filmik topr-u...
Wojciech Wierba <Wojciech.Wierba@ifj.edu.pl> writes:

[...]

Szczerze mowiac nawet jesli spotkalem sie z tym okresleniem wyjasnionym
przez Grzegorza, to bardziej chodzilo mi o gre slow (porownanie z
wierchami Czerwonymi) - stad takze ten znaczek na koncu.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-08 16:47:57
Autor: Wojciech Wierba
filmik topr-u...
Krzysztof Halasa pisze:
[...]

No własnie :-)
Kiedy zacząłem poznawać Tatry w 1965 roku dzięki mojemu Ojcu i 'przyszywanemu' wujkowi Leonowi Podobińskiemu (leśniczy do spraw fauny i ochrony przyrody w TPN) nie słyszałem okreslenia "Kozie Wierchy". Nigdy, do dziś (wczoraj) nie słyszałem tej nazwy. Fakt, nie przeczytałem od deski do deski WET Paryskiego. Dzięki 'wujowi', prowadząc na jego zlecenie obserwacje przyrodnicze, miałem okazję poznać w Tatrach 'prawie' (prawie robi różnicę) każdy kamień. Nigdy w rozmowach z 'wujem' nie padła nazwa "Kozie Wierchy". Pewnie dlatego, że to dosyć 'obszerna' nazwa, a nas interesowało raczej dokładne umiejscowienie topograficzne konkretnych roślin/zwierząt.
Znam miejsca w Tatrach, gdzie liczyłem ponad 100 szarotek na m^2 (do dziś/wczoraj tak jest tam). Fakt, Tatry zachodnie znam lepiej z racji bazy u 'wuja' w Dol. Kościeliskiej.
Wracając do sprawy, również określenia "Kozie Wierchy" nie słyszałem od górali, leśniczych, gajowych.
No cóż, człowiek uczy się całe życie, a umiera niedoinformowny :-)

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-08-05 09:27:06
Autor: Olin
filmik topr-u...
Dnia Wed, 04 Aug 2010 20:56:50 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

"Jeżeli burza zastanie nas wysoko w górach, toprowcy radz± przykucn±ć,
najlepiej staj±c na plecaku b±dĽ, je¶li j± mamy, linie - aby dodatkowo
odizolować się od podłoża."

W takich okoliczno¶ciach przyrody ujawniaj± się niezaprzeczalne zalety
gumiaków.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Kiedy widzisz kobietę, pamiętaj, to diabeł!
 Ona jest swoistym piekłem!"
papież Pius II

Data: 2010-08-05 22:04:54
Autor: Piotr [trzykoty]
filmik topr-u...
"Alex D. B." <agiees@poczta.onet.pl> wrote
i stwierdzenie - "jaskinie jonizuja powietrze"

moze mi ktos wyjasnic jakim cudem?
ja czegos nie wiem, czy oni bredza?

Wydaje mi sie, ze unikanie jaskin moze wynikac bardziej z czegos innego: mianowicie prady bladzace w ziemii po uderzeniu w bliskie miejsce moga zrobic przeskok przez czlowieka "dla skrócenia drog" - mniejsza rezystancja niz przplyw scianami np. od stropu do spongu. Zjawisko podobne do napiecia krokowego.

Data: 2010-08-06 07:33:44
Autor: Jan Werbiński
filmik topr-u...
Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty_NIC_@o2.pl> napisał w wiadomości news:i3f5h5$n12$1z-news.wcss.wroc.pl...
[...]

Ja bym obstawiał to, że w jaskiniach często są cieki wodne, szczeliny są wilgotne i tym samym łatwo o duże napięcie krokowe.
Z jonizacją to chyba sobie żartowali?

Data: 2010-08-07 13:36:06
Autor: Krzysztof Halasa
filmik topr-u...
"Piotr [trzykoty]" <trzykoty_NIC_@o2.pl> writes:

Wydaje mi sie, ze unikanie jaskin moze wynikac bardziej z czegos innego: mianowicie prady bladzace w ziemii po uderzeniu w bliskie miejsce moga zrobic przeskok przez czlowieka "dla skrĂłcenia drog" - mniejsza rezystancja niz przplyw scianami np. od stropu do spongu. Zjawisko podobne do napiecia krokowego.

Bardzo watpie.
Poza tym jaskinie sa polozone zwykle dosc nisko. Jaskinie sa czesto
"mokre", taki plyn jest pewnie niezlym elektrolitem, traktowalbym to
raczej jako wielkie zwarcie, ktore nie pozwoli na zadne duze gradienty
napiecia w sporej w koncu odleglosci od miejsca uderzenia pioruna.

Slyszal ktos o przypadku porazenia piorunem czlowieka w jaskini? Bo ja
chyba nie. Za to o porazeniach na graniach, a takze w plaskim terenie -
wiele razy.
--
Krzysztof Halasa

filmik topr-u...