ftemacie reumatyzmu i stawów w zimie

Data: 2012-10-30 23:36:17
Autor: Marcin Hyła
ftemacie reumatyzmu i stawów w zimie
ja wiem, że nie przekonam nawet tych z najlepszych polskich uczelni (które są poza 400 a nawet 500 najlepszymi na świecie - nie bez powodu, bo zabobon tam szaleje jak na krakowskim Kleparzu) ale gwoli walenia głową w mur:

http://wyborcza.pl/56,75248,12763384,Zima_na_rowerze__Radzimy__na_co_zwrocic_uwage__ZOBACZ_.html

"Wśród amatorów jednośladów pokutuje mit, że jazda na rowerze zimą może skończyć się reumatyzmem na stare lata. Postanowiliśmy sprawdzić, jak bardzo rower może być dla człowieka szkodliwy i jakie choroby wywołuje, rozmawiając z cenionym opolskim lekarzem Robertem Pełką. Ortopedę zapytaliśmy, czy miejski rowerzysta zimą szkodzi swoim mięśniom, chrząstkom i stawom?

- Choroby reumatycznej samym zimnem nie da się wywołać. Mróz, czy zimny wiatr nie ma wpływu na nasze stawy, ale do jazdy po zaśnieżonych ulicach trzeba się przygotować, by nie wychłodzić organizmu i uniknąć wypadków - mówi Robert Pełka.

A co kolanami, którym rower daje szczególny wycisk?

- Pedałowanie zimą nie ma negatywnego wpływu na stan naszych kolan - uspokaja ortopeda. [...]"

***

marcin ha

--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2012-10-30 17:01:31
Autor: rmikke
ftemacie reumatyzmu i stawów w zimie
W dniu wtorek, 30 października 2012 23:36:17 UTC+1 użytkownik Marcin Hyła napisał:
ja wiem, �e nie przekonam nawet tych z najlepszych polskich uczelni (kt�re s� poza 400 a nawet 500 najlepszymi na �wiecie - nie bez powodu, bo zabobon tam szaleje jak na krakowskim Kleparzu) ale gwoli walenia g�ow� w mur:

Ty to lubisz podważać własne tezy :D

http://wyborcza.pl/56,75248,12763384,Zima_na_rowerze__Radzimy__na_co_zwrocic_uwage__ZOBACZ_.html

"W�r�d amator�w jedno�lad�w pokutuje mit, �e jazda na rowerze zim� mo�e sko�czy� si� reumatyzmem na stare lata. Postanowili�my sprawdzi�, jak bardzo rower mo�e by� dla cz�owieka szkodliwy i jakie choroby wywo�uje, rozmawiaj�c z cenionym opolskim lekarzem Robertem Pe�k�. Ortoped� zapytali�my, czy miejski rowerzysta zim� szkodzi swoim mi�niom, chrz�stkom i stawom?

- Choroby reumatycznej samym zimnem nie da si� wywo�a�. Mr�z, czy zimny wiatr nie ma wp�ywu na nasze stawy, ale do jazdy po za�nie�onych ulicach trzeba si� przygotowa�, by nie wych�odzi� organizmu i unikn�� wypadk�w - m�wi Robert Pe�ka.

A co kolanami, kt�rym rower daje szczeg�lny wycisk?

- Peda�owanie zim� nie ma negatywnego wp�ywu na stan naszych kolan - uspokaja ortopeda. [...]"

....bo, Twoim zdaniem, gdzie ten ortopeda studiował?

Data: 2012-10-31 01:17:49
Autor: odziu
W dniu 2012-10-30 23:36, Marcin Hyła pisze:
A co kolanami, którym rower daje szczególny wycisk?

A co ma być?
Przecież reumatyzmu nie dostaje się od jeżdżenia na rowerze, tylko od jeżdżenia na rowerze nieodpowiednio ubranym. Chyba to jest jasne dla każdego (?).

--
Piotr Ratyński

Data: 2012-10-31 06:32:36
Autor: rmikke

Stawy w zimie jednak zamarzają: http://u.42.pl/2Jhr

Data: 2012-10-31 15:02:33
Autor: cytawa
rmikke pisze:

Stawy w zimie jednak zamarzają: http://u.42.pl/2Jhr

Nic nie widac by mialy reumatyzm.

Jan Cytawa

Data: 2012-10-31 07:05:00
Autor: rmikke
W dniu środa, 31 października 2012 15:02:32 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:
rmikke pisze:

> Stawy w zimie jednak zamarzają: http://u.42.pl/2Jhr

Nic nie widac by mialy reumatyzm.

Po moich też nie...

Data: 2012-10-31 22:08:38
Autor: Coaster
rmikke wrote:
[...]

Ale:
http://tinyurl.com/tylko-ta-grupa-bac-sie-musi :-)

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2012-11-02 08:28:00
Autor: cytawa
Coaster pisze:

Stawy w zimie jednak zamarzają: http://u.42.pl/2Jhr

Ale:
http://tinyurl.com/tylko-ta-grupa-bac-sie-musi :-)

moze niektorzy maja zdolnosc do diapauzy i nie odczuwaja dolegliwosci. To by jednak swiadczylo o nizszym stopniu rozwoju w hierarchi gatunkow.
Ja bym sie nie chwalil.

Cytat z artykulu o stawonogach.:
"Wiele osobników ma zdolności do diapauzy (obniżenia poziomu metabolizmu), dzięki czemu mogą przetrwać niekorzystne warunki panujące w środowisku"

Jan Cytawa

Data: 2012-10-31 13:49:13
Autor: Andrzej Ozieblo
ftemacie reumatyzmu i stawów w zimie
W dniu 2012-10-30 23:36, Marcin Hyła pisze:

- Pedałowanie zimą nie ma negatywnego wpływu na stan naszych kolan -
uspokaja ortopeda. [...]"

A Ty uparcie swoje. Oczywiscie, ze nie ma negatywnego wplywu pod warunkiem wlasciwej ochrony kolan, w tym ochrony cieplnej. Chetnie bym Panu doktorowi przedstawil swoj przypadek i znanych mi dotyczacych innych. Kilka mroznych zim rowerowania miejskiego, nawet niedlugie dystanse, ale jazda systematyczna, wlacznie z -15 stopni. I efekty sie pojawily: bole kolan, rwania. Opisywalem to wielokrotnie.

Nie narzekam. Od kiedy chronie kolana przez zimnem jest OK. Na chlodne dni stosuje takie: http://allegro.pl/kobi-nakolanniki-ocieplacze-na-kolana-blackduck-i2725675212.html a na bardzo zimne takie: http://allegro.pl/super-nakolanniki-ocieplacze-na-kolana-mstyle-kobi-i2723033644.html I jest git.

Data: 2012-10-31 06:33:53
Autor: Rowerex
W dniu środa, 31 października 2012 13:49:15 UTC+1 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:

[...]

Moje doswiadczenia sa przeciwne - bole kolan pojawiaja sie gdy jest cieplo i sie przegrzewam. Zima jest zas zbawienna, mimo ze jazda jest znacznie ciezsza. Pierwsza jazda zimowa na oponach z kolcami daje sie nogom mocno we znaki, ale po krotkim przyzwyczajeniu problemow juz nie ma. Zima ubieram dlugie gacie Crafta Zero Extreme, a na to spodnie z Super-Roubaix i zadnych membran przeciwiatrowych na nogi nie stosuje.

Wniosek jest taki, ze wszystko zalezy od cech indywidualnych danego osobnika.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-10-31 15:57:20
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2012-10-31 14:33, Rowerex pisze:

[...]

Jasna sprawa. Podobnie jak niektorzy choruja na gruzlice, inni nie, jedni dostaja raka, a inni, mimo ze pala, pija i... umieraja zdrowo. ; Nie kazdemu jazda w mrozne dni zaszkodzi na kolana. Mnie zaszkodzila i dawalem tego wielokrotnie przyklady. Moge powtorzyc, ale to sie mija z celem, bo i tak nieprzekonanego nie przekonam. Problem polega na tym, ze Marcin H. sie z tym nie zgadza twierdzac, ze sa to moje ponarciarskie kontuzje wywolane przeciazeniem kolan. Po prostu wie lepiej. Jazda bez ocieplaczy szkodzi tez mojej zonie i wielu moim znajomym, rowniez tym mlodszym. Po moich radach by na chlodniejsze dni zakladali ocieplacze problem wydaje sie rozwiazany. Niedawno napisalem uwage o cieplnej ochronie kolan w zimne dni na innym forum. Oto cytat obcego czlowieka:

"Popieram. Jestem rowerzystą z niewielkim doświadczeniem (dopiero kilka lat i trochę ponad 10.000km) ale próbowałem już jeździć w zimie i doprowadziłem do przeziębienia kolan. Efektem były różnorakie dyskomforty odczuwane w kolanach nawet po krótkiej i delikatnej jeździe jeszcze przez miesiąc czasu po przeziębieniu, gdy już dawno nastał marzec i temperatury bliskie 20 stopni. Pomogło odstawienie roweru na kilka tygodni i maści typu voltaren, problem na szczęście zniknął na dobre i przez kolejne dwa lata (do dzisiaj) nie wrócił. To doświadczenie nauczyło mnie czegoś, teraz dużo ostrożniej podchodzę do zimy na rowerze i wszystkim polecam dbanie o stawy. Nawet jeśli nie odczujecie skutków od razu to możecie odczuć po kilku latach, lub nawet na starość. A przecież stawy, szczególnie dla rowerzysty, to niemal świętość."

Bardzo podobne objawy do moich, z tym ze ja sobie zlekcewazylem poczatkowe symptomy i dalej jezdzilem bez zadnych zabezpieczen. Efekt jest taki, ze nawet przy +10 stopniach musze jezdzic w ocieplaczach. W przeciwnym wypadku kilkudniowy bol kolan zapewniony.

Dziwie sie reakcji Marcina. Nie namawiam do niczego zlego. Przeciwnie, zalozenie dodatkowych ocieplaczy, nie zaszkodzi nikomu.

Data: 2012-11-01 00:27:00
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 31 Oct 2012, Andrzej Ozieblo wrote:

Nie kazdemu jazda w mrozne dni zaszkodzi na kolana.
Mnie zaszkodzila i dawalem tego wielokrotnie przyklady.

[...]

Jazda bez ocieplaczy szkodzi tez mojej zonie i wielu moim znajomym,
rowniez tym mlodszym. Po moich radach by na chlodniejsze dni zakladali
ocieplacze problem wydaje sie rozwiazany.

  O toto.
  Mi się wydaje, że oprócz ew. różnicy stanowisk dochodzi sprawa
nieporozumienia. Patrz wyżej - najpierw piszesz o jeździe w mroźne
dni, a później o jeździe bez ocieplaczy (ogólnie - dopuszczeniu
do przemrożenia).
  IMO to są zdecydowanie dwie różne sprawy, przy -20 można spokojnie
mieć kolana na tyle osłonięte że zamrożenie nie grozi.
  Celowo piszę "osłonięte", bo - IMO - na rowerze znacznie krytyczniejsza
jest osłona przed przewiewem niż pozornie gruba izolacja "swetrowa"
(przewiewna).

[...]

  Też bym zgodził.
"Nie przeziębiać".
  Mimo że -60 i niżej stosuje się do krioterapii. Ale nie godzinami :>

Dziwie sie reakcji Marcina. Nie namawiam do niczego zlego. Przeciwnie, zalozenie dodatkowych ocieplaczy, nie zaszkodzi nikomu.

  Oj, ale tu bym głowy nie dał - idzie mi o to, ile tej "dodatkowości"
jest. Nisko latający kwantyfikator bywa groźny ;)
  Bo - IMO - przegrzanie (okresowe, kończące się następnie gwatłownym
spadkiem temperatury w którymś momencie, po zatrzymaniu z przyczyn
różnych, w tym przyczyny przegrzania nie wyłączając) wcale na
zdrowie nie wychodzi. Mi na przykład.
  Chyba wiele lepszego niż dobranie do warunków tudzież zdejmowalny
składnik odzieży wymyśleć się nie da. Na kolana pozostaje raczej
"dobranie".

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-10-31 14:11:48
Autor: szufla
ftemacie reumatyzmu i stawów w zimie
A Ty uparcie swoje. Oczywiscie, ze nie ma negatywnego wplywu pod warunkiem wlasciwej ochrony kolan, w tym ochrony cieplnej.

Przeczytaj caly artykul.

sz.

Data: 2012-10-31 15:18:15
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
W dniu 2012-10-31 14:11, szufla pisze:
A Ty uparcie swoje. Oczywiscie, ze nie ma negatywnego wplywu pod
warunkiem wlasciwej ochrony kolan, w tym ochrony cieplnej.

Przeczytaj caly artykul.

Nie czepiam się, tylko coś zaznaczam :-)

W artykule jest o tym także napisane:

"Mróz, czy zimny wiatr nie ma wpływu na nasze stawy, ale do jazdy po zaśnieżonych ulicach trzeba się przygotować, by nie wychłodzić organizmu"

A dokładniej "by nie wychłodzić organizmu".

To się tyczy organizmu, czyli także kolan.

Sam miałem skonsultować się z fachowcem i zapytać, artykuł mi to przypomniał.

Dla pewności, umówiłem się w klinice Pana doktora na poniedziałek na tel. Będę mógł bezpośrednio zapytać o kwestię ochrony termicznej kolan. Jak uzyskam opinię, z pewnością się podzielę.

Chcę zapytać.

1. Czy poniżej 15, może 10 stopni warto już zakładać spodnie za kolana/ocieplacze na kolana
2. Po przyjściu do domu z zimowej jazdy (na przykład -15 stopni), po rozebraniu się, piszczele i uda są ciepłe, a kolana chłodne. Czy to znaczy, ze kolana były za mało chronione? Czy może zimne kolana nie mają znaczenia i się tym nie przejmować.

Pozdrawiam

Seco

Data: 2012-10-31 16:30:35
Autor: biodarek
ftemacie reumatyzmu i stawĂłw w zimie
W dniu 2012-10-31 15:18, Bartosz 'Seco' Suchecki pisze:
[...]

Zawsze warto poznać opinię lekarza.

Chcę zapytać.

1. Czy poniżej 15, może 10 stopni warto już zakładać spodnie za
kolana/ocieplacze na kolana

To zależy. Zależy m.in. od szybkości jazdy. To owiewające powietrze odbiera ciepło. Ostatnio w górach, przy około +6*C, jeździłem w nogawkach z lycry. Ale prędkość na podjeździe nie przekraczała 10 km/h. Przy takiej temperaturze i prędkości na zjeździe > 30 km/h - będzie zimno.

[...]

Ja się przejmuję, bo po każdym wychłodzeniu kolan pojawiały się u mnie ich bóle. Kolana są zimne w porównaniu z resztą ciała, bo są słabo ukrwione. A rzepka, to chyba wcale. Wszelkie składniki odżywcze pobiera z płynu stawowego. Uważam, że ruch tak słabo smarowanego z powodu obniżonej temperatury stawu, może sprzyjać zmianom zwyrodnieniowym i uszkadzaniu powierzchni ciernych - chrząstki.

Natomiast nie możemy tu mówić o reumatyzmie jako takim - to choroba autoimmunologiczna. Pamiętam też, wypowiadał się o tym lekarz w prowadzonym przez Marcina programie "Niezła jazda". Tylko, że reumatyzm to nie jedyna choroba stawów.

--
biodarek

Data: 2012-10-31 16:43:54
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2012-10-31 16:30, biodarek pisze:

Natomiast nie możemy tu mówić o reumatyzmie jako takim - to choroba
autoimmunologiczna. Pamiętam też, wypowiadał się o tym lekarz w
prowadzonym przez Marcina programie "Niezła jazda". Tylko, że reumatyzm
to nie jedyna choroba stawĂłw.

Ano wlasnie. Moje dolegliwosci zaczely sie po 2-3 letnim jezdzeniu w zimie, nawet przy duzych mrozach. Pierwsze objawy to bylo mrowienie w okolicach rzepki. I nic wiecej. Dopadlo mnie pewnego dnia, po jakiejs dluzszej zimowej jezdzie, gdy juz cale kolana zaczely rwac. Dzialo sie to mniej wiecej w polowie lat 90-tych, trudno wtedy bylo o znalezienie ocieplaczy czy nawet spodni ocieplajcych z membrana. Szkoda.

Mysle, ze moja choroba kolan czy raczej ich slabosc, to nie reumatyzm. Co to jest, nie mam pojecia. Nie mam typowo reumatycznych dolegliwosci na zmiane pogody. Ale musze sie bardzo pilnowac i trzymac kolana w cieple.

Data: 2012-10-31 22:16:16
Autor: Coaster
Andrzej Ozieblo wrote:
[...]

A jaki jest temat? "[...] _reumatyzmu_i_stawow_w_zimie_" ;-)

Data: 2012-10-31 16:39:05
Autor: Marcin Jan
[...]

witam, chciałem zauważyć ze po za terenami miejski są również wsie, gdzie rower jest środkiem lokomocji przez cały sezon. Czy na wsiach występuje większe stężenie reumatyzmu? Nie wiem.
Pozdrawiam
Marcin Jan

Data: 2012-11-01 00:29:04
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 31 Oct 2012, Marcin Jan wrote:

witam, chciałem zauważyć ze po za terenami miejski są również wsie, gdzie rower jest środkiem lokomocji przez cały sezon. Czy na wsiach występuje większe stężenie reumatyzmu? Nie wiem.

  Do kompletu pozostaje pytanie, czy na wsiach występuje zjawisko
nieużywania grubych ubrań :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-11-01 10:36:07
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
[...]

Otóż właśnie. Człowiek ze wsi, gdy jest zima, zakłada kalesony, grube gacie, wsiada na rower, wtedy mróz mu nie straszny.

No ale jazda 10-15 km/h w grubej kurtce i gaciach jest bez problemu wykonalna. Niestety jazda 20-30 km/h wymaga innych ciuchów, bardziej oddychających, mniej krępujących, czasem cieńszych.

Seco

Data: 2012-11-01 22:46:45
Autor: Andrzej Ozieblo
Marcin Jan pisze:

witam, chciałem zauważyć ze po za terenami miejski są również wsie, gdzie rower jest środkiem lokomocji przez cały sezon. Czy na wsiach występuje większe stężenie reumatyzmu? Nie wiem.

Opisze pewien przyklad "wiejski", ktory kiedys wyjatkowo zdenerwowal Marcina H. Dotyczy mojej bylej sasiadki pani Heleny. Juz wtedy, w polowie lat 90-tych byla mocno starsza pania. Dobrze sie znalismy, czesto bywalem u nich - mieszkala razem z jeszcze starszym, dzis juz niezyjacym mezem - popijajac ich pyszne wino domowe. Wiele rozmawialismy o dawnych czasch, naciagalem ich na opowiesci z czasow okupacji. A mieli co opowiadac. I wlasnie pani Helena widzac mnie jezdzacego zima na rowerze przestrzegala: "Andrzejku (tak sie do mnie zwracala), uwazaja na kolana, chron je przed zimnem". Nie docenialem wtedy jej rady a nawet lekcewazylem ja. Kiedys zapytalem o co chodzi z tymi kolanami na rowerze w zimie. Opowiedziala jak sobie im dogodzila jezdzac w mlodosci na rowerze na wsi, gdzie mieszkala (Wegrzce w poblizu Niepolomic). Musiala dojezdzac do pracy na rowerze, nawet w czasie silnych mrozow. I dojezdzala...

Data: 2012-10-31 21:32:35
Autor: Coaster
Marcin Hyła wrote:
[...]

A co na to NATO oraz Andy Pureshit? :-)

Data: 2012-11-01 02:58:08
Autor: Wilk
On 31 Paź, 21:32, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

A co na to NATO oraz Andy Pureshit? :-)

Jak nie masz nic do napisania w temacie - to daruj sobie takie
chamskie uwagi i nie popisuj się obrażaniem innych ludzi.

Andy Pruitt jest autorem świetnej książki "Complete Medical Guide for
Cyclist", lekarzem który współpracował z wieloma zawodnikami, od lat
pracuje zawodowo jako lekarz sportowy wyspecjalizowany ściśle na
kolarstwo, jest jednym z autorów systemu Body Geometry stosowanego w
wielu produktach Specialized; do tego sam dużo na rowerze jeździ; więc
nie jest to żaden "Pureshit" jak bezczelnie napisał Coaster - tylko
bardzo doświadczony i uznany w świecie lekarz sportowy

Co napisał w swojej książce w dziale FAQ dotyczącym kolan?
"Keep your knees warm. Riding in chilly temperatures with bare knees
is a RECIPE FOR TROUBLE. The knee's tendons lie exposed near the
skin's surface. My rule is to cover your knees with leg warmers or
tights if the air temperature is below 65'F (18'C).

Nie porusza tu tematu reumatyzmu, zwraca natomiast uwagę na problem w
jaki zimno działa na ścięgna. Rewelacje które przytacza kolejny raz
Marcin Hyła - tego problemu w ogóle nie poruszają, prezentując dość
śmieszne założenie, że kolano - to tylko staw i koniec. A tymczasem
kolano jest to niesłychanie skomplikowane "urządzenie", połączone z
resztą ciała za pomocą mnóstwa ścięgien i więzadeł; kontuzja kolana to
najczęściej właśnie kontuzja jednego z tych elementów. Osoby jeżdżące
na rowerze dużo - zdają sobie z tego sprawę, wiedzą że nawet
odpowiednia wkładka w bucie profilująca stopę przekłada się na
odpowiednią i prawidłową pozycję kolana podczas jazdy; to nie są żadne
wymysły. Osobiście jestem osobą podatną na rozmaite kontuzje, do tego
jeżdżę wiele maratońskich tras dodatkowo to potęgujących - i bardzo
szczegółowe rady zawarte w owej książce, równie szczegółowe opisy
konkretnych kontuzji bardzo mi pomogły w walce z licznymi kontuzjami,
dlatego Pruitta uważam za fachowca, które zdanie należy cenić dużo
wyżej niż pierwszego z brzegu lekarza, którzy z rowerem nie ma do
czynienia.

Ja zaprezentowałem zdanie fachowca - każdy oceni sobie sam, zdanie
którego lekarza go bardziej przekonuje.

Osobiście - zdecydowanie zalecam dbanie o kolana, jeździć zimą jak
najbardziej się da, jest to fajna zabawa; ale wszystko z głową, o
kolana trzeba dbać, muszą być prawidłowo osłonięte, dla temperatur
poniżej ok. 15'C  warto rozważyć opaski na kolana lub cienkie spodnie/
nogawki, w przedziale 0-5'C i niżej warto zastanowić się albo nad
grubszymi spodniami, albo takimi z zabezpieczeniem przeciwwietrznym.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-11-01 04:13:23
Autor: Rowerex
On 1 Lis, 10:58, Wilk <m-wo...@wp.pl> wrote:

[...]

To jest tak, że kontuzje były są i będą, a badania w wnioski z nich
opiera się na statystyce, a statystyka opiera się na
prawdopodobieństwie, a nie na pewnikach. Trzeba by poświecić jakiegoś
kilku zawodników i nich jedno kolano zabezpieczają przez
wychłodzeniem, a drugie nie, a po wielu latach zbadać na które kolana
narzekają...

[...]

Taka dygresja odnośnie zimy - w zimie jeździ się w innym ubraniu,
ubiera inne buty, amortyzator powietrzny może bardziej "przysiadać" na
mrozie (elastomerowe zdaje się twardnieją)... Nie wiem jak inni, ale
wyczuwam różnice w grubości wkładki w spodenkach, albo różną wysokość
położenia stopy względem pedałów w butach zimowy i w butach letnich.
Zmiana wysokości siodełka o 5mm, to już niemal przepaść...

A zmierzam do tego, że summa summarum często się okazuje, że w chłodne
dni pozycja na rowerze staje się inna, są to może czasem tylko
pojedyncze milimetry, ale te milimetry są dla nóg bardzo odczuwalne i
mogą powodować dolegliwości niekoniecznie związane z przechłodzeniem.

Ostatnio zacząłem jeździć w butach zimowych (stopa jest wyżej) i
zimowych gaciach (te mają wkładkę cieńszą niż letnie), a amortyzator
przy temp. w okolicach zera jakby zmiękł i przysiadł - musiałem
skorygować ustawienie siodełka (nieco go podnieść) i skorygować
ciśnienie w amortyzatorze, aby nogi czuły mniej więcej to samo. Przed
korektami czułem że nogi i mięśnie pracują bardzo dziwnie...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-11-01 20:24:35
Autor: keramp z Pyrlandii
[...]

Zgadzam sie z Wilkiem, staw kolanowy to nie same hmm "gnotki i ślizgi". Chyba każdy czuje że w czasie gdy kolano(i nie tylko) zamarza , mięsnie jakby inaczej pracują. Sciegna jakby szukały nowych miejsc pracy. Ja unikam jak mogę zimna, wolę być nawet ubrany za grubo niż za cienko. Zreszta jestem hmm turysta nie ścigant.  Dlaczego, bo jestem chory właśnie na RZS. Dlatego czuję się czasami jak gąbka naciagająca wbrew mej woli, tego czego bym nie chciał. Ze swej strony polecam Wam dbać o gnotki, jeśli wlezie w was reumantyzm, to jest trudne a bywa nawet  nie mozliwe do zwalczenia :(
Dodatkowo dopowiem że reumatologa sam na rower namówiłem, bo zanim go nie dosiadł to mi go odradzał. Nowi lekarze mają już odrobinę inne zdanie.
Zdrówka

Data: 2012-11-01 22:31:11
Autor: Andrzej Ozieblo
Wilk pisze:

[...]

Wilku, dzieki za stosowny cytat autorytetu. Pozwole go sobie, mniej lub bardziej udolnie, przetlumaczyc ponizej. Mysle, ze wyjasnia wszystko. I mysle, ze moje dolegliwosci dotycza wlasnie sciegien i wiazadel, nie samych stawow. Warto powtarzac powyzsze madrosci szerzej i uswiadamiac niedowiarkow, ze jazda w zimne dni z nieoslonietymi i niedocieplonymi kolanami grozi niemilymi konsekwencjami. Przynajmniej niektorym.

"Trzymajcie kolana w cieple. Jazda w chlodne dni z odkrytymi kolanami to   PROSZENIE SIE O KLOPOTY. Sciegna w kolanie umieszczone sa blisko powierzchni skory. Przestrzegam zasade, ze kolana powinny byc przykryte ocieplaczami lub opaskami jesli temperatura powietrza spada ponizej 18 stopni C"

Data: 2012-11-02 10:03:37
Autor: MichałG
Marcin Hyła pisze:
[...]

radziłbym spytac reumatologa....