fundusze inwestycyjne a US

Data: 2009-05-06 14:23:27
Autor: Sarpedon
fundusze inwestycyjne a US
co mowi prawo odnosnie ewentualnego rozliczania sie z funduszy
inwestycyjnych (o ile w ogole cos mowi)? sa jakies regulacje w tej
kwestii?

Data: 2009-05-06 21:56:00
Autor: Wojciech Bancer
fundusze inwestycyjne a US
On 2009-05-06, Sarpedon <krzysztof.schutz@gmail.com> wrote:
co mowi prawo odnosnie ewentualnego rozliczania sie z funduszy
inwestycyjnych (o ile w ogole cos mowi)? sa jakies regulacje w tej
kwestii?

Jeśli mówisz o polskich towarzystwach, to odbywa się to ryczałtem, podobnie jak w przypadku lokat. W momencie gdy wycofasz jednostki
i będziesz miał jakiś zysk, TFI obliczy wielkość podatku i przekaże
ją do US. Ty nic robić nie musisz.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-05-07 06:14:54
Autor: Sarpedon
fundusze inwestycyjne a US
On 6 Maj, 23:56, Wojciech Bancer <prot...@post.pl> wrote:
> [...]
podobnie jak w przypadku lokat. W momencie gdy wycofasz jednostki
i będziesz miał jakiś zysk, TFI obliczy wielkość podatku i przekaże

tak, mowie o polskich TFI. zatem niczym sie nie przejmuje i jak bede
wycofywal jednostki uczestnictwa (za kilkanascie lub kilkadziesiat
lat), wowczas zobacze jaki zysk lub jaka strata

Data: 2009-05-07 13:57:45
Autor: Wojciech Bancer
fundusze inwestycyjne a US
On 2009-05-07, Sarpedon <krzysztof.schutz@gmail.com> wrote:
> [...]

wycofywal jednostki uczestnictwa (za kilkanascie lub kilkadziesiat
lat), wowczas zobacze jaki zysk lub jaka strata

Ja Ci nie mogę zagwarantować co będzie za kilka/kilkadziesiąt lat w polskim systemie prawnym. NA CHWILĘ OBECNĄ, jak wypłacasz środki
z TFI, to oni sami belkę potrącą i samemu nic robić nie trzeba.

Jak Ci z danej transakcji "odkupienia" wyjdzie strata, to belki nie naliczą.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-05-07 16:01:18
Autor: sorden
fundusze inwestycyjne a US
Wojciech Bancer wrote:

Ja Ci nie mogę zagwarantować co będzie za kilka/kilkadziesiąt lat
w polskim systemie prawnym. NA CHWILĘ OBECNĄ, jak wypłacasz środki
z TFI, to oni sami belkę potrącą i samemu nic robić nie trzeba.

Czyli dziala to na podobnej zasadzie jak belka z lokaty/KO.
Zatem jesli nie jest to czesc PITa, ciekawe czy jest to podatek imienny czy
tez odprowadzany jako calosc przez TFI.
Pytam w kontekscie np. ludzika, ktory siedzi kolejny rok w UK nie odprowadza
w PL podatku. Czy US siada mu na ogonie i pyta skad ma kase na TFI, ksoro
nie zarabia :)

--
in

Data: 2009-05-07 17:13:46
Autor: jureq
fundusze inwestycyjne a US
Dnia Thu, 07 May 2009 16:01:18 +0200, sorden napisał(a):

ciekawe czy jest to podatek imienny czy tez
odprowadzany jako calosc przez TFI.

Wyłącznie jako "całość".

Data: 2009-05-07 19:42:35
Autor: sorden
fundusze inwestycyjne a US
jureq wrote:

Wyłącznie jako "całość".

Czy US nie wie, ze Kowalski zarobil X PLN, a Wisniewski Y PLN ?

--
in

Data: 2009-05-08 13:56:16
Autor: jureq
fundusze inwestycyjne a US
Dnia Thu, 07 May 2009 19:42:35 +0200, sorden napisał(a):

Wyłącznie jako "całość".

Czy US nie wie, ze Kowalski zarobil X PLN, a Wisniewski Y PLN ?

Nie wie.

Data: 2009-05-07 15:15:52
Autor: MarekZ
fundusze inwestycyjne a US
Użytkownik "Sarpedon" <krzysztof.schutz@gmail.com> napisał w wiadomości news:c8d944d3-64fa-4623-b73a-66251d720ba7s21g2000vbb.googlegroups.com...
tak, mowie o polskich TFI. zatem niczym sie nie przejmuje i jak bede
wycofywal jednostki uczestnictwa (za kilkanascie lub kilkadziesiat
lat), wowczas zobacze jaki zysk lub jaka strata

Najlepiej za kilkaset lat...

Data: 2009-05-07 17:47:41
Autor: Pete
fundusze inwestycyjne a US
W dniu 07.05.09 15:14, Sarpedon pisze:
[...]

Chyba, ze TFI zadecyduje, ze zwija interes i sprzeda je za Ciebie.

--
Pete

Data: 2009-05-07 19:56:04
Autor: Valdi.Pavlack
fundusze inwestycyjne a US
"Pete" news:gtuvqq$jis$1news.dialog.net.pl

Chyba, ze TFI zadecyduje, ze zwija interes i sprzeda je za Ciebie.

1. Czy taka sytuacja jest możliwa?
2. Jeżeli jest możliwa co dzieje się z kasą klientów - jest w czarnej d...?

Data: 2009-05-07 20:01:25
Autor: Pete
fundusze inwestycyjne a US
W dniu 07.05.09 19:56, Valdi.Pavlack pisze:
"Pete" news:gtuvqq$jis$1news.dialog.net.pl

Chyba, ze TFI zadecyduje, ze zwija interes i sprzeda je za Ciebie.

1. Czy taka sytuacja jest możliwa?

Jak najbardziej. Nawet ostatnio któryś z FI ogłosił zamknięcie działalności.
Poczytaj statuty FI - jeśli poziom ich aktywów spadnie poniżej pewnej kwoty - FI jest likwidowany. Przy ostatnich spadkach, taki los spotkał jeden z nich.

2. Jeżeli jest możliwa co dzieje się z kasą klientów - jest w czarnej d...?

Dostają tyle ile były warte aktywa FI w ostatnim dniu notowań. Niektórzy klienci zarobią, niektórzy stracą. Ci co stracą nie będą mieli możliwości odliczenia straty.

--
Pete

Data: 2009-05-07 20:08:51
Autor: Kamil Jońca
fundusze inwestycyjne a US
"Valdi.Pavlack" <Valdi.Pavlack@PSL.NOspam.pl> writes:

"Pete" news:gtuvqq$jis$1news.dialog.net.pl

Chyba, ze TFI zadecyduje, ze zwija interes i sprzeda je za Ciebie.

1. Czy taka sytuacja jest możliwa?

A dlaczego nie? Poza tym nie tak dawno (listopad ub.r ?)  DWS stwierdził, ze 2 jego
fundudsze nie mają odpowiedniej kapitalizacji i je zlikwidował.

2. Jeżeli jest możliwa co dzieje się z kasą klientów - jest w czarnej d...?

Nie, ale się na nią czeka. KJ

--
"#define QUESTION ((bb) || !(bb))" - Shakespeare.

Data: 2009-05-08 01:08:26
Autor: Sarpedon
fundusze inwestycyjne a US
On 7 Maj, 20:08, kjo...@poczta.onet.pl (Kamil Jońca) wrote:
> 1. Czy taka sytuacja jest możliwa?
A dlaczego nie? Poza tym nie tak dawno (listopad ub.r ?)  DWS stwierdził, ze 2 jego
fundudsze nie mają odpowiedniej kapitalizacji i je zlikwidował.

akurat mialem jakies jednostki w jednym z nich i na likwidacji
stracilem ok. 4%

Data: 2009-05-07 08:49:26
Autor: zly
fundusze inwestycyjne a US
Dnia 6 May 2009 23:56:00 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

W momencie gdy wycofasz jednostki
i będziesz miał jakiś zysk, TFI obliczy wielkość podatku i przekaże
ją do US. Ty nic robić nie musisz.

czy w momencie kiedy jest strata uzyskamy zwrot podatku? :)
--
marcin

Data: 2009-05-07 08:08:14
Autor: Wojciech Bancer
fundusze inwestycyjne a US
On 2009-05-07, zly <bozupabylazaslona@NOpocztaSPAM.fm> wrote:
[...]

Nie.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-05-07 09:10:44
Autor: RobertS
fundusze inwestycyjne a US
W momencie gdy wycofasz jednostki
i będziesz miał jakiś zysk, TFI obliczy wielkość podatku i przekaże
ją do US. Ty nic robić nie musisz.

czy w momencie kiedy jest strata uzyskamy zwrot podatku? :)

stratę możesz rozliczyć z zyskami z kolejnych trzech (albo pięciu) lat
ustawa nie przewiduje zwrotów zapłaconego podatku

RobertS

Data: 2009-05-07 09:34:55
Autor: daro
fundusze inwestycyjne a US
> czy w momencie kiedy jest strata uzyskamy zwrot podatku? :)

stratę możesz rozliczyć z zyskami z kolejnych trzech (albo pięciu) lat
ustawa nie przewiduje zwrotów zapłaconego podatku

to nie dotyczy zysków/strat z funduszy inwestycyjnych!!!

Data: 2009-05-07 07:57:51
Autor: jureq
fundusze inwestycyjne a US
Dnia Thu, 07 May 2009 09:34:55 +0200, daro napisał(a):

> czy w momencie kiedy jest strata uzyskamy zwrot podatku? :)

stratĂŞ moÂżesz rozliczyĂŚ z zyskami z kolejnych trzech (albo piĂŞciu) lat
ustawa nie przewiduje zwrotĂłw zapÂłaconego podatku

to nie dotyczy zyskĂłw/strat z funduszy inwestycyjnych!!!

To nie jest takie proste!!!! Były na ten temat duże dyskusje w prasie podatkowej. Większość specjalistów z tej dziedziny twierdziła, że ustawa pozwala na rozliczenie start z funduszy, ale nie przewiduje żadnego mechanizmu, który takie rozliczenie umożliwia. Ostateczne wnioski były takie, że czekamy na pierwszego chętnego, który wystąpi da Urzędu Skarbowego o rozliczenie straty z lat poprzednich i zwrot podatku. I następnie po odmowie zechce przejść całą drogę w kolejnych instancjach sądowych. Przypuszczam, że pierwszy chętny pojawi się dopiero za rok, bo przed rokiem 2008 mało kto miał duże straty.

Data: 2009-05-07 09:45:22
Autor: RobertS
fundusze inwestycyjne a US
daro pisze:
[...]

mea culpa, myslałem o funduszach a pisałem o akcjach gdzie takie rozliczenie straty jest możliwe!

RobertS

Data: 2009-05-17 20:55:20
Autor: Andrzej
fundusze inwestycyjne a US
Użytkownik RobertS napisał:
[...]

jeszcze w kwestii podatku od spadków i darowizn jedn uczestnictwa FI: jak odziedziczysz albo dostaniesz JU, to w momencie umorzenia TFI msi naliczyć podatek przy założeniu, że koszt zakupu JU = 0.
czyli potrąca 19% od wartości umarzanej kwoty.

pozdr

fundusze inwestycyjne a US