gdzie ucieka moja energia?

Data: 2009-05-15 12:17:23
Autor: Waldemarrr
gdzie ucieka moja energia?
Mam nastepujace pytanie - jak jade rowerem to czesc energii pochlania tarcie kol, czesc opory powietrza, waga roweru ma wplyw na zuzycie energii, elementy mechaniczne w naszym rowerze to rowniez nie perpetum mobile.
Czy ktos sie spotkal z informacja, ktory z tych czynnikow procentowo przyczynia sie w najwiekszym stopniu do naszego zmeczenia?
Wiecej zyskam jak bede nieskonczenie chudy czy nieskonczenie lekki?

Waldek.

--

www.waldek.sewera.pl

Data: 2009-05-15 12:22:05
Autor: CeZ__134
gdzie ucieka moja energia?

[...]

Najwiecej zyskasz jak bedziesz mial rower bez amortyzacji, bo to ona
najwiecej pochlania enegrii.

CeZ__134

Data: 2009-05-15 12:33:34
Autor: cynamoon
gdzie ucieka moja energia?

Użytkownik "CeZ__134" <Nuniez__22@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> przyczynia sie w najwiekszym stopniu do naszego zmeczenia?
> Wiecej zyskam jak bede nieskonczenie chudy czy nieskonczenie lekki?

najwiecej zyskasz jak przestaniesz jeździc na rowerze...
po co się w ogóle męczyć i dodatkowo jeszcze rozkminiać co jest tego główną
przyczyną?
szkoda na to energii mz.
Marek

Data: 2009-05-15 12:29:18
Autor: Mariusz Kruk
gdzie ucieka moja energia?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Waldemarrr"
[...]

Odpowiedź jedyna słuszna - to zależy.
Przy niewielkich prędkościach opory powietrza są niskie, natomiast
większość oporów ruchu będą stanowić opory toczenia. Im wyższa prędkość,
tym większy udział oporu powietrza. To główne dwa składniki. Do tego
dojdzie jeszcze odrobina utraty energii na sprawności napędu (znowu -
zależy od rodzaju układu przeniesienia napędu).

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ Being  vewy, vewy quiet is iweviwent. <hehe-
\  Kruk@epsilon.eu.org   / hehehe> - Fudd of Borg.

Data: 2009-05-15 13:05:58
Autor: wabik
gdzie ucieka moja energia?
Mariusz Kruk wrote the following on 2009-05-15 12:29:
[...]

Polecam linki:

http://www.fluent.com/about/news/newsletters/02v11i1/a9.htm
http://www.cd-adapco.com/press_room/dynamics/25/tourdefrance.html

Może coś wyjaśnią :)

Data: 2009-05-15 13:35:43
Autor: fabian
gdzie ucieka moja energia?
Waldemarrr wrote:
[...]

http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/technika.html
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/jak_wazny_jest_ciezar.html
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/tt.html

a tu takie linki po polsku, trochę na pewno wyjaśnią

Fabian.

Data: 2009-05-15 14:12:48
Autor: Waldemarrr
gdzie ucieka moja energia?
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/technika.html
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/jak_wazny_jest_ciezar.html
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/tt.html

a tu takie linki po polsku, trochę na pewno wyjaśnią

Bardzo cenny link.

"opór aerodynamiczny - stanowi on około 80% wszystkich sił z którymi kolarz musi się uporać"

Takiej informacji wlasnie szukalem.

Waldek.

www.waldek.sewera.pl

Data: 2009-05-15 14:51:01
Autor: Marcin Wojtowicz
gdzie ucieka moja energia?
Waldemarrr pisze:

> "opór aerodynamiczny - stanowi on około 80% wszystkich sił z którymi
> kolarz musi się uporać"
>
> Takiej informacji wlasnie szukalem.

No, ale to nie jest żadna informacja, jeżeli nie ma odpowiedniego kontekstu. Opór aero zależ od prędkości z jaką sie poruszamy, od wiatru, od tego czy jedziemy w grupie..

To 80% dotyczy chyba jazdy 50 km/h..

pzdr
MW

Data: 2009-05-15 07:31:42
Autor: Saurus
gdzie ucieka moja energia?
On 15 Maj, 14:51, Marcin Wojtowicz <walen_b...@o2.pl> wrote:
To 80% dotyczy chyba jazdy 50 km/h..

Raczej znacznie niższej, przy jakiejkolwiek większej prędkości (nie
chodzi tu o to 50) opory powietrza stanowią ogromną większość. Dlatego
rowery poziome są szybsze :)

Data: 2009-05-15 14:58:08
Autor: Waldemarrr
gdzie ucieka moja energia?
No, ale to nie jest żadna informacja, jeżeli nie ma odpowiedniego kontekstu. Opór aero zależ od prędkości z jaką sie poruszamy, od wiatru, od tego czy jedziemy w grupie..

Alez oczywiscie.

Waldek.

www.waldek.sewera.pl

Data: 2009-05-15 06:10:21
Autor: swientyodmordercow
gdzie ucieka moja energia?
Opór powietrza (Cx)  rośnie z kwadratem prędkości - im szybciej
jedziemy tym większy opór. Najdoskonalsze pod względem oporów
powietrza są rowery poziome, szczegulnie wypełni pobudowane velomobile
(polecam poszukać na youtubie filmików). Żeby nie było tak różowo to
są zwykle wolniejsze na podjazdach - waga swoje robi.

Data: 2009-05-15 15:30:00
Autor: Kacper Perschke
gdzie ucieka moja energia?
Dnia 15.05.2009 swientyodmordercow@gmail.com <swientyodmordercow@gmail.com> napisał:
OpĂłr powietrza (Cx)  rośnie z kwadratem prędkości [...]

C_x to jest wzpółczynnik oporu aerodynamicznego i dla opływów nieściśliwych
uważany za stały dla zadanego kształtu.

WzĂłr "F = 1 over 2 rho v^2 S C_x" jest dopasowany do wynikĂłw uzyskanych
doświadczalnie.  Autorstwo wzoru przypisuje się Rayleghowi.

KAcper

Data: 2009-05-17 11:07:54
Autor: Mariusz
gdzie ucieka moja energia?
Użytkownik "fabian" <fabian@niematakiego.adresu.pl> napisał w wiadomości news:gujk2e$tdr$1opal.futuro.pl...
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/jak_wazny_jest_ciezar.html

Są wyniki w tabelach, ale gdzie wzór, źródlo? Bo tak to każdy może napisać cokolwiek, a ja chciałbym sobie sam policzyć :-)

pozdrawiam
Mariusz

Data: 2009-05-15 19:59:01
Autor: SN .. AP
gdzie ucieka moja energia?
Na discovery kiedys byl program jak Lance w tunelu aerodynamicznym testowal nowy sprzet i nowy ubior.
Powiedzieli tam ze opor najwiekszy stanowi powietrze i cala aerodynamika roweru i kolarza. Fajne bylo to
ze tam pokazywali opor na komputerze w cyferkach a jeszcze fajniejsze bylo to ze Lance wyciagnal
kciuka podczas tej jazdy w tunelu i komputer na bierzaco obliczal ile na jakim dystansie przez to ma metrow w plecy do mety!!!
73% sily idzie na pokonanie powietrza przy jakiejs typowej szosowej predkosci dla typowego roweru szosowego nie aerodynamicznego z cudow nie widow a reszta to opony, ciezar sprzetu, naped itd. itp.

Data: 2009-05-15 23:19:05
Autor: Gotfryd Smolik news
gdzie ucieka moja energia?
On Fri, 15 May 2009, Waldemarrr wrote:

Wiecej zyskam jak bede nieskonczenie chudy czy nieskonczenie lekki?

  wKwestiiFormalnej: nieskończona chudość ustawiona poprzecznie
do kierunku jazdy niewiele Ci da, ba, znacznie pogorszy sprawę
jak idzie o opory opływu powietrza - w porównaniu z ciałem
o kształcie ... powiedzmy: baryłkowatym ;)
  Uformuj się w przekroju na kształt "kropla wody" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-16 10:29:29
Autor: M.R.F.
gdzie ucieka moja energia?
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

To wyjaśnia, dlaczego faceci z 30kg nadwagą zakładają lajkrę do jazdy po   ścieżkach rowerowych. Oni naprawdę są szybsi :|

--
pozdrawiam,
M.R.F.

gdzie ucieka moja energia?