Data: 2010-07-22 15:44:57 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
grupa XT w turystyce | |
On Thu, 22 Jul 2010 14:24:10 +0200
Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote: Witam, Które XT? Jeśli dynasysowe, to np. możliwość założenia obłędnie szerokiej kasety 11-36 (nie ma się co bać, ona ma na twardym końcu taką samą progresję jak zwykłe 11-32 albo 11-34 przez pierwsze kilka koronek). Z tym, że będziesz musiał i łańcuch do niej dopasować, bo Shimano twierdzi, że dynasysowe kasety wymagają tych nowych HG-X. Kaseta dynasysowa występuje już w SLX, ale ta z XT jest fajniejsza, bo ma aż 4 małe koronki luźne, więc jeśli tylko znajdę jakieś niezbyt drogie (czytaj: poza Polską) a pewne źródło pojedynczych koronek szimanowskich, to mimo wysokiej ceny początkowej, może to być w dłuższym okresie ekonomiczny strzał w samą dychę. No i przerzutkę przyszłoby zmienić, ale IMHO to warto zrobić nawet nie przesiadając się w całości na Dynasysa, bo Shadowy są naprawdę fajne – proste prowadzenie linki, wózek stabilny jak dłoń strzelca wyborowego. Udały im się. Jak tylko zajeżdżę obecny napęd, to się przesiadam właśnie na dynasysowe Deore XT (tzn. kasetę i łańcuch, przerzutka SLX zostaje), z tym że ja mam mocniejszą motywację, bo tylko jedną tarczę z przodu, więc na samą myśl o tak szerokiej kasecie robi mi się wilgotno pod pachami. ;) -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-07-22 16:04:04 | |
Autor: dobrov | |
grupa XT w turystyce | |
W dniu 2010-07-22 15:44, Tomasz Minkiewicz pisze:
On Thu, 22 Jul 2010 14:24:10 +0200 jak 11-32 to pewnie nie, bo 11-34 ma AFIR większą progresję już od pierwszego przeskoku (z 11 na 13 vs z 11 na 12) moje LX-owe tak mają to XT zapewne też. No i przerzutkę przyszłoby zmienić, ale IMHO to warto zrobić nawet nie Prawda - fajnie pracuje. Ale stary XT przyznać trzeba przez 9 lat też fajnie pracował :) |
|
Data: 2010-07-22 16:22:31 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
grupa XT w turystyce | |
On Thu, 22 Jul 2010 16:04:04 +0200
dobrov <dobrov0@interia.pl> wrote: W dniu 2010-07-22 15:44, Tomasz Minkiewicz pisze: O, faktycznie. Sprawdziłem i jest tak jak mówisz. To sorka, myślałem, że oba mają co dwa. Ale to jeszcze lepiej świadczy o 11-36, bo np. dla mnie brak trzynastki jest niepożądany – to mój wół roboczy dla prędkości podróżnej (gdzieś ok. 30 km/h), a bez niej miałbym tam dziurę. :) > No i przerzutkę przyszłoby zmienić, ale IMHO to warto zrobić nawet nie Tylko że cieniowy SLX kosztuje mniej więcej tyle, co klasyczna Deore, od której jest zdecydowanie lepszy (przesiadałem się właśnie z takiej). Klasyczna XT jest o połowę droższa. -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-07-26 04:43:57 | |
Autor: Michał Wolff | |
grupa XT w turystyce | |
On 22 Lip, 15:44, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:
Jak tylko zajeżdżę obecny napęd, to się przesiadam wła¶nie na Nowe przerzutki i manetki Dyna-Sys maj± inny uci±g linki niż 9s, dlatego musisz zmienić wszystko. A swoj± drog± ciekawe jest czy nowe kasety działałyby ze starym łańcuchem i star± przerzutk± -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-07-27 12:27:40 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
grupa XT w turystyce | |
On Mon, 26 Jul 2010 04:43:57 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote: On 22 Lip, 15:44, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote: Tzn. mają jakiś zupełnie nowy uciąg, jak jeszcze nic dotychczas, czy taki, jak szosowe dziesiątki? Bo myślałem, że normalny dziesiątkowy i wtedy powinny dać się obsłużyć moją manetką (która właśnie po to jest nieindeksowana) – na całej szerokości kasety jest tylko 0.83 mm różnicy, a manetkę mogę jeszcze trochę przeciągnąć poza skrajne zębatki. Powinno wystarczyć, w najgorszym razie dołożę baryłkę regulacyjną, żeby to precyzyjnie ustawić. -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-07-27 08:53:21 | |
Autor: Michał Wolff | |
grupa XT w turystyce | |
On 27 Lip, 12:27, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:
Tzn. maj± jaki¶ zupełnie nowy uci±g, jak jeszcze nic dotychczas, czy Szosowe dziesi±tki nie maj± innego uci±gu, tylko o jeden bieg więcej. Natomiast przerzutki i manetki dyna-sys maj± inny uci±g linki, podobny do przerzutek Srama (po prostu za jednym poci±gnięciem manetki porusza się inna długo¶ć linki niż to było dot±d); jak to będzie działać z zestawem typu manetka cierna lub manetka szosowa 10s i stara przerzutka 9s - trudno powiedzieć, można sprawdzić tylko do¶wiadczalnie, te nowe kasety s± już w sprzedaży. Prawdopodobnie kolejne w pełni ¶wiadome zagranie na wyci±ganie kasy z kieszeni rowerzystów, wg. Shimano grupa niekompatybilna z żadn± inn±, dot±d wielkim plusem Shimano była kompatybilnno¶ć grup szosowych i MTB. Ale jak pisałem jest spora szansa, że takie rozwi±zanie będzie normalnie działać z manetkami szosowymi 10s i star± przerzutk± MTB 9s, która ma skok linki starego typu, a zasięg dokładnie taki sam jak 10s.. Jedyna kwestia - czy nowa kaseta pójdzie ze starym łańcuchem, lub czy nowy łańcuch pójdzie ze star± korb±. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-07-28 12:00:12 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
grupa XT w turystyce | |
On Tue, 27 Jul 2010 08:53:21 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote: On 27 Lip, 12:27, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote: Źle zrozumiałem. Myślałem, że chodzi o różnicę odstępu między zębatkami. Natomiast przerzutki i manetki dyna-sys mają inny uciąg linki, podobny Jesteś pewien? A czy w takim razie wszystkie przerzutki shadow są dynasysowe w sensie poboru linki? Bo w tej chwili jeżdżę na shadowowej przerzutce SLX (chyba M662; byłem pewien, że jest dynasysowa) ożenionej z manetką DuraAce i wiem z osobistego doświadczenia, że one są ze sobą zgodne – dziewięć biegów na kasecie odpowiada prawie całemu zakresowi ruchu manetki (teoretycznie dziewięciobiegowej), tak jak powinno być. Głowy nie dam, ale AFAIR w trybie indeksowanym też działało. -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-07-28 04:45:38 | |
Autor: Michał Wolff | |
grupa XT w turystyce | |
On 28 Lip, 12:00, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:
Jeste¶ pewien? A czy w takim razie wszystkie przerzutki shadow s± Shadow na 9s działa normalnie z manetkami na 9s. Mam tak± kombincję u siebie manetki szosowe 9s i Shadow XT z tyłu - chodzi bez problemów, więc ma ten sam uci±g linki. Natomiast Shadow Dyna-Sys na 10s - to już co innego, ta przerzutka ma inny uci±g linki -- http://www.wyprawyrowerowe.neostarda.pl |
|
Data: 2010-07-28 15:05:40 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
grupa XT w turystyce | |
On Wed, 28 Jul 2010 04:45:38 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote: On 28 Lip, 12:00, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote: Czyli wychodzi na to, że jeśli zachowam dotychczasową przerzutkę nie powinienem mieć tutaj problemu. Problemy mogą się pojawić co najwyżej na styku łańcucha HG-X z przerzutką dedykowaną pod 9 rzędów (ale tak sobie myślę, że to nie jest problem, którego nie dałoby się w najgorszym razie rozwiązać wymieniając kółeczka wózka) i być może jeszcze z obsługą kasety 11-36 przez przerzutkę specyfikowaną do 34 zębów, ale tu jestem dobrej myśli, bo z guglania, które jakiś czas temu przeprowadziłem wynika, że wiele osób już śmiga na tak szerokich kasetach używając przerzutek praktycznie dowolnych. Natomiast Shadow Dyna-Sys na 10s - to już A czy dysponujesz może jakimś linkiem do jednoznacznej wypowiedzi w tej sprawie ze źródeł zbliżonych do Shimano, albo wiesz to, bo miałeś taką przerzutkę/manetkę w ręku? Znalazłem w końcu w sieci tę informację. Ale tylko na paru forach i… nie jestem do końca przekonany. Na stronie Shimano nigdzie nie trafiłem na jasne oświadczenie o tej niekompatybilności. Jak się zdaje całe zamieszanie wynika z interpretacji zdania „The redesigned Shadow rear derailleur uses a new LongArm architecture to both reduce cable tension and add leverage to the system, ultimately delivering a linear, light-action feel at the shifter.”, które jednak po pierwsze zostało najwyraźniej usunięte ze strony www.dynasystech.com, po drugie IMHO wcale niekoniecznie musi oznaczać zmianę uciągu manetki. W manualu do M663/M773 nowe rapidfajery są tylko zalecane (a nie wymagane) do tych przerzutek (co, owszem, może oznaczać tylko tyle, że da się zastosować manetkę DeoreXT z przerzutką SLX i na odwrót, ale może też oznaczać, że da się stosować normalne manetki). Na stronce: http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/sg/index/news_and_info/news/dyna-sys__shimano.html piszą, że dziesiątkowe dynasysy są niekompatybilne z dziesiątkowymi _łańcuchami_ szosowymi, ani słowa o manetkach. Samo Shimano oświadcza, że na zapytania mailowe nie odpowiada i każe o technikalia pytać dystrybutorów, z których np. Jenson twierdzi, że kompatybilność została złamana, Wiggle – że wręcz przeciwnie. Dziwnie zgłupiały się dziś czuję, nie odgadnąć czemu. :-| -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-07-28 06:37:31 | |
Autor: Michał Wolff | |
grupa XT w turystyce | |
On 28 Lip, 15:05, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:
Czyli wychodzi na to, że je¶li zachowam dotychczasow± przerzutkę nie Tak to wygl±da. Problemy mog± się pojawić co najwyżej na styku łańcucha HG-X Z obsług± 36 na pewno nie będzie problemu, natomiast nie wiem jak pójdzie nowy łańcuch ze star± korb±, lub ewentualnie nowa kaseta ze starym łańcuchem. Ale na chłopski rozum - kaseta 10s MTB musi mieć te same skoki co szosowa, bo jest tej samej szeroko¶ci, wchodzi na t± sam± piastę, ze zdjęć też nie wygl±da by jako¶ specjalnie się wyróżniała - więc jest szansa, że pójdzie i z łańcuchem szosowym 10s. Ponadto jak widziałem - SRAM wprowadza nowe kasety 10s w tańszych grupach X.7 i X.9, a z tego co pamiętam te s± kompatybilne z napędem szosowym. Na stronce:http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/sg/ index/news... pisz±, że dziesi±tkowe dynasysy s± niekompatybilne z dziesi±tkowymi Ale zauważ, że pisz± to w opisie łańcucha Dyna-Sys - czyli w sensie że łańcucha Dyna-Sys nie założysz do kasety szosowej (która jest bardzo ciasno zestopniowana). W opisie kasety czy korby nie ma informacji że jest z łańcuchami szosowymi niekompatybilna -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-07-30 12:47:49 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
grupa XT w turystyce | |
On Wed, 28 Jul 2010 04:45:38 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote: On 28 Lip, 12:00, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote: Posłałem do Shimano Polska zapytanie następujące: „Byłbym wdzięczny za jednoznaczną odpowiedź, czy nowe, dziesięciobiegowe przerzutki tylne Dyna-Sys RD-M663/RD-M773 (i manetki dedykowane dla tych przerzutek: SL-M660-10R, SL-M770-10R) mają zmieniony uciąg linki w stosunku do starszych modeli. W praktyce: czy dziesięciobiegowa przerzutka Dyna-Sys będzie współpracować z dziesięciobiegową manetką szosową.” i otrzymałem taką odpowiedź: „Producent nie zaleca takiego rozwiązania. Z własnych doświadczeń i prób wiemy że to działa.” -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-07-30 04:19:00 | |
Autor: Michał Wolff | |
grupa XT w turystyce | |
On 30 Lip, 12:47, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:
"Producent nie zaleca takiego rozwi±zania. No to ciekawe, przeczy tym tekstom na forach - ale ta kompatybilno¶ć jest akurat najmniej istotna, przy przerzutce wystarczy żeby zasięg pracy był ten sam (ewentualnie największa zębatka, ale między 34T a 36T nie powinno być istotnej różnicy) - a to powoduje, że nawet 8s się doskonale sprawdza (a długo jeĽdziłem z 7s do 28T na 9s z 34T i działało bez oporów). Mnie bardziej nurtuje problem kompatybilno¶ci kaseta - łańcuch - korba; innymi słowy czy pójdzie zestaw łańcuch szosowy 10s z now± kaset± i star± korb±, ewentualnie łańcuch Dyna-Sys z now± kaset± i star± korb±. Bo korba Dyna-Sys 22-32-42 na szosie to ma raczej marne zastosowanie. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-08-27 11:16:56 | |
Autor: Piotr Kieracinski | |
grupa XT w turystyce | |
Michał Wolff pisze:
dot±d wielkim plusem Shimano była kompatybilnno¶ć grup szosowych iNo, nie do końca. Np. klamki hamulca miały inny uci±g; przednia przerzutka mtb z korba mtb/treking nie chciała dobrze dzialac z manetka Tiagra, itp. drobiazgi sie zdarzaly. Tj. W Anglii podobno dzialaja, ale u mnie nie chcialy...Wyszlo to przy okazji budowy roweru trekingowego z szosowa kierownica i klamkami. Pik |
|
Data: 2010-08-30 20:16:22 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
grupa XT w turystyce | |
Piotr Kieracinski bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne
skre¶lić): Tj. W Anglii podobno dzialaja, ale u mnie nie chcialy... Bo tam półkula inna (na zachodzie) i do tego ruch lewostronny. To wszystko przez to. ;-) -- Pozdrowienia, | Próżno¶ repliki się spodziewał Marek 'marcus075' Karweta | Nie dam ci prztyczka ani klapsa. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Nie powiem nawet pies cię j***ł, Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci± | Bo to mezalians byłby dla psa. |
|
Data: 2010-08-30 22:43:26 | |
Autor: Coaster | |
grupa XT w turystyce | |
Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Piotr Kieracinski bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne Ale to na zapadzie postepuja wlasciwie. U nas odstepcy umowili sie na ruch prawostronny. W Galicji zrezygnowano z lewostronnosci w 1922 roku. Zreszta - co se bede palce strzepil: http://tinyurl.com/3x7k6b7 -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "A properly shaped leather saddle is an excellent choice for the high-mileage rider who doesn't mind the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|