Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   grupa XT w turystyce

grupa XT w turystyce

Data: 2010-07-22 15:44:57
Autor: Tomasz Minkiewicz
grupa XT w turystyce
On Thu, 22 Jul 2010 14:24:10 +0200
Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote:

Witam,
Pytam po raz kolejny, bo nikt wczesniej nie odpowiedzial.
Co da mi zmiana napedu, a konkretnie kasety z Alivio (jak teraz) na XT w rowerze turystycznym?

Które XT? Jeśli dynasysowe, to np. możliwość założenia obłędnie
szerokiej kasety 11-36 (nie ma się co bać, ona ma na twardym końcu
taką samą progresję jak zwykłe 11-32 albo 11-34 przez pierwsze kilka
koronek). Z tym, że będziesz musiał i łańcuch do niej dopasować, bo
Shimano twierdzi, ĹĽe dynasysowe kasety wymagajÄ… tych nowych HG-X.
Kaseta dynasysowa występuje już w SLX, ale ta z XT jest fajniejsza,
bo ma aż 4 małe koronki luźne, więc jeśli tylko znajdę jakieś niezbyt
drogie (czytaj: poza Polską) a pewne źródło pojedynczych koronek
szimanowskich, to mimo wysokiej ceny początkowej, może to być
w dłuższym okresie ekonomiczny strzał w samą dychę.

No i przerzutkę przyszłoby zmienić, ale IMHO to warto zrobić nawet nie
przesiadając się w całości na Dynasysa, bo Shadowy są naprawdę fajne –
proste prowadzenie linki, wózek stabilny jak dłoń strzelca wyborowego.
Udały im się.

Jak tylko zajeżdżę obecny napęd, to się przesiadam właśnie na
dynasysowe Deore XT (tzn. kasetę i łańcuch, przerzutka SLX zostaje),
z tym ĹĽe ja mam mocniejszÄ… motywacjÄ™, bo tylko jednÄ… tarczÄ™ z przodu,
więc na samą myśl o tak szerokiej kasecie robi mi się wilgotno pod
pachami. ;)

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-07-22 16:04:04
Autor: dobrov
grupa XT w turystyce
W dniu 2010-07-22 15:44, Tomasz Minkiewicz pisze:
On Thu, 22 Jul 2010 14:24:10 +0200
Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote:

Witam,
Pytam po raz kolejny, bo nikt wczesniej nie odpowiedzial.
Co da mi zmiana napedu, a konkretnie kasety z Alivio (jak teraz) na XT w
rowerze turystycznym?

Które XT? Jeśli dynasysowe, to np. możliwość założenia obłędnie
szerokiej kasety 11-36 (nie ma się co bać, ona ma na twardym końcu
taką samą progresję jak zwykłe 11-32 albo 11-34 przez pierwsze kilka

jak 11-32 to pewnie nie, bo 11-34 ma AFIR większą progresję
juĹĽ od pierwszego przeskoku (z 11 na 13 vs z 11 na 12)
moje LX-owe tak majÄ… to XT zapewne teĹĽ.

No i przerzutkę przyszłoby zmienić, ale IMHO to warto zrobić nawet nie
przesiadając się w całości na Dynasysa, bo Shadowy są naprawdę fajne –
proste prowadzenie linki, wózek stabilny jak dłoń strzelca wyborowego.
Udały im się.

Prawda - fajnie pracuje. Ale stary XT przyznać trzeba przez 9 lat też fajnie pracował :)

Data: 2010-07-22 16:22:31
Autor: Tomasz Minkiewicz
grupa XT w turystyce
On Thu, 22 Jul 2010 16:04:04 +0200
dobrov <dobrov0@interia.pl> wrote:

W dniu 2010-07-22 15:44, Tomasz Minkiewicz pisze:
> On Thu, 22 Jul 2010 14:24:10 +0200
> Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote:
>
>> Witam,
>> Pytam po raz kolejny, bo nikt wczesniej nie odpowiedzial.
>> Co da mi zmiana napedu, a konkretnie kasety z Alivio (jak teraz) na XT w
>> rowerze turystycznym?
>
> Które XT? Jeśli dynasysowe, to np. możliwość założenia obłędnie
> szerokiej kasety 11-36 (nie ma się co bać, ona ma na twardym końcu
> taką samą progresję jak zwykłe 11-32 albo 11-34 przez pierwsze kilka

jak 11-32 to pewnie nie, bo 11-34 ma AFIR większą progresję
juĹĽ od pierwszego przeskoku (z 11 na 13 vs z 11 na 12)
moje LX-owe tak majÄ… to XT zapewne teĹĽ.

O, faktycznie. Sprawdziłem i jest tak jak mówisz. To sorka, myślałem,
ĹĽe oba majÄ… co dwa.
Ale to jeszcze lepiej świadczy o 11-36, bo np. dla mnie brak trzynastki
jest niepożądany – to mój wół roboczy dla prędkości podróżnej (gdzieś
ok. 30 km/h), a bez niej miałbym tam dziurę. :)

> No i przerzutkę przyszłoby zmienić, ale IMHO to warto zrobić nawet nie
> przesiadając się w całości na Dynasysa, bo Shadowy są naprawdę fajne –
> proste prowadzenie linki, wózek stabilny jak dłoń strzelca wyborowego.
> Udały im się.

Prawda - fajnie pracuje. Ale stary XT przyznać trzeba przez 9 lat też fajnie pracował :)

Tylko że cieniowy SLX kosztuje mniej więcej tyle, co klasyczna Deore,
od której jest zdecydowanie lepszy (przesiadałem się właśnie z takiej).
Klasyczna XT jest o połowę droższa.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-07-26 04:43:57
Autor: Michał Wolff
grupa XT w turystyce
On 22 Lip, 15:44, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Jak tylko zajeżdżę obecny napęd, to się przesiadam wła¶nie na
dynasysowe Deore XT (tzn. kasetę i łańcuch, przerzutka SLX zostaje),
z tym że ja mam mocniejsz± motywację, bo tylko jedn± tarczę z przodu,
więc na sam± my¶l o tak szerokiej kasecie robi mi się wilgotno pod
pachami. ;)

Nowe przerzutki i manetki  Dyna-Sys maj± inny uci±g linki niż 9s,
dlatego musisz zmienić wszystko. A swoj± drog± ciekawe jest czy nowe
kasety działałyby ze starym łańcuchem i star± przerzutk±
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-07-27 12:27:40
Autor: Tomasz Minkiewicz
grupa XT w turystyce
On Mon, 26 Jul 2010 04:43:57 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

On 22 Lip, 15:44, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

> Jak tylko zajeżdżę obecny napęd, to się przesiadam właśnie na
> dynasysowe Deore XT (tzn. kasetę i łańcuch, przerzutka SLX zostaje),
> z tym ĹĽe ja mam mocniejszÄ… motywacjÄ™, bo tylko jednÄ… tarczÄ™ z przodu,
> więc na samą myśl o tak szerokiej kasecie robi mi się wilgotno pod
> pachami. ;)

Nowe przerzutki i manetki  Dyna-Sys majÄ… inny uciÄ…g linki niĹĽ 9s,
dlatego musisz zmienić wszystko. A swoją drogą ciekawe jest czy nowe
kasety działałyby ze starym łańcuchem i starą przerzutką

Tzn. mają jakiś zupełnie nowy uciąg, jak jeszcze nic dotychczas, czy
taki, jak szosowe dziesiątki? Bo myślałem, że normalny dziesiątkowy
i wtedy powinny dać się obsłużyć moją manetką (która właśnie po to jest
nieindeksowana) – na całej szerokości kasety jest tylko 0.83 mm
różnicy, a manetkę mogę jeszcze trochę przeciągnąć poza skrajne
zębatki. Powinno wystarczyć, w najgorszym razie dołożę baryłkę
regulacyjną, żeby to precyzyjnie ustawić.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-07-27 08:53:21
Autor: Michał Wolff
grupa XT w turystyce
On 27 Lip, 12:27, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Tzn. maj± jaki¶ zupełnie nowy uci±g, jak jeszcze nic dotychczas, czy
taki, jak szosowe dziesi±tki?

Szosowe dziesi±tki nie maj± innego uci±gu, tylko o jeden bieg więcej.
Natomiast przerzutki i manetki dyna-sys maj± inny uci±g linki, podobny
do przerzutek Srama (po prostu za jednym poci±gnięciem manetki porusza
się inna długo¶ć linki niż to było dot±d); jak to będzie działać z
zestawem typu manetka cierna lub manetka szosowa 10s i stara
przerzutka 9s - trudno powiedzieć, można sprawdzić tylko
do¶wiadczalnie, te nowe kasety s± już w sprzedaży.

Prawdopodobnie kolejne w pełni ¶wiadome zagranie na wyci±ganie kasy z
kieszeni rowerzystów, wg. Shimano grupa niekompatybilna z żadn± inn±,
dot±d wielkim plusem Shimano była kompatybilnno¶ć grup szosowych i
MTB. Ale jak pisałem jest spora szansa, że takie rozwi±zanie będzie
normalnie działać z manetkami szosowymi 10s i star± przerzutk± MTB 9s,
która ma skok linki starego typu, a zasięg dokładnie taki sam jak 10s..
Jedyna kwestia - czy nowa kaseta pójdzie ze starym łańcuchem, lub czy
nowy łańcuch pójdzie ze star± korb±.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-07-28 12:00:12
Autor: Tomasz Minkiewicz
grupa XT w turystyce
On Tue, 27 Jul 2010 08:53:21 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

On 27 Lip, 12:27, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

> Tzn. mają jakiś zupełnie nowy uciąg, jak jeszcze nic dotychczas, czy
> taki, jak szosowe dziesiÄ…tki?

Szosowe dziesiątki nie mają innego uciągu, tylko o jeden bieg więcej.

Źle zrozumiałem. Myślałem, że chodzi o różnicę odstępu między zębatkami.

Natomiast przerzutki i manetki dyna-sys majÄ… inny uciÄ…g linki, podobny
do przerzutek Srama (po prostu za jednym pociągnięciem manetki porusza
się inna długość linki niż to było dotąd);

JesteĹ› pewien? A czy w takim razie wszystkie przerzutki shadow sÄ…
dynasysowe w sensie poboru linki? Bo w tej chwili jeĹĽdĹĽÄ™ na shadowowej
przerzutce SLX (chyba M662; byłem pewien, że jest dynasysowa) ożenionej
z manetką DuraAce i wiem z osobistego doświadczenia, że one są ze sobą
zgodne – dziewięć biegów na kasecie odpowiada prawie całemu zakresowi
ruchu manetki (teoretycznie dziewięciobiegowej), tak jak powinno być.
Głowy nie dam, ale AFAIR w trybie indeksowanym też działało.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-07-28 04:45:38
Autor: Michał Wolff
grupa XT w turystyce
On 28 Lip, 12:00, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Jeste¶ pewien? A czy w takim razie wszystkie przerzutki shadow s±
dynasysowe w sensie poboru linki? Bo w tej chwili jeżdżę na shadowowej
przerzutce SLX (chyba M662; byłem pewien, że jest dynasysowa) ożenionej
z manetk± DuraAce i wiem z osobistego do¶wiadczenia, że one s± ze sob±
zgodne - dziewięć biegów na kasecie odpowiada prawie całemu zakresowi
ruchu manetki (teoretycznie dziewięciobiegowej), tak jak powinno być.
Głowy nie dam, ale AFAIR w trybie indeksowanym też działało.

Shadow na 9s działa normalnie z manetkami na 9s. Mam tak± kombincję u
siebie manetki szosowe 9s i Shadow XT z tyłu - chodzi bez problemów,
więc ma ten sam uci±g linki. Natomiast Shadow Dyna-Sys na 10s - to już
co innego, ta przerzutka ma inny uci±g linki
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostarda.pl

Data: 2010-07-28 15:05:40
Autor: Tomasz Minkiewicz
grupa XT w turystyce
On Wed, 28 Jul 2010 04:45:38 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

On 28 Lip, 12:00, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

> JesteĹ› pewien? A czy w takim razie wszystkie przerzutki shadow sÄ…
> dynasysowe w sensie poboru linki? Bo w tej chwili jeĹĽdĹĽÄ™ na shadowowej
> przerzutce SLX (chyba M662; byłem pewien, że jest dynasysowa) ożenionej
> z manetką DuraAce i wiem z osobistego doświadczenia, że one są ze sobą
> zgodne - dziewięć biegów na kasecie odpowiada prawie całemu zakresowi
> ruchu manetki (teoretycznie dziewięciobiegowej), tak jak powinno być.
> Głowy nie dam, ale AFAIR w trybie indeksowanym też działało.

Shadow na 9s działa normalnie z manetkami na 9s. Mam taką kombincję u
siebie manetki szosowe 9s i Shadow XT z tyłu - chodzi bez problemów,
więc ma ten sam uciąg linki.

Czyli wychodzi na to, że jeśli zachowam dotychczasową przerzutkę nie
powinienem mieć tutaj problemu.
Problemy mogą się pojawić co najwyżej na styku łańcucha HG-X
z przerzutką dedykowaną pod 9 rzędów (ale tak sobie myślę, że to nie
jest problem, którego nie dałoby się w najgorszym razie rozwiązać
wymieniając kółeczka wózka) i być może jeszcze z obsługą kasety 11-36
przez przerzutkę specyfikowaną do 34 zębów, ale tu jestem dobrej myśli,
bo z guglania, które jakiś czas temu przeprowadziłem wynika, że wiele
osób już śmiga na tak szerokich kasetach używając przerzutek praktycznie
dowolnych.

Natomiast Shadow Dyna-Sys na 10s - to juĹĽ
co innego, ta przerzutka ma inny uciÄ…g linki

A czy dysponujesz moĹĽe jakimĹ› linkiem do jednoznacznej wypowiedzi w tej
sprawie ze źródeł zbliżonych do Shimano, albo wiesz to, bo miałeś taką
przerzutkę/manetkę w ręku?
Znalazłem w końcu w sieci tę informację. Ale tylko na paru forach i…
nie jestem do końca przekonany. Na stronie Shimano nigdzie nie trafiłem
na jasne oświadczenie o tej niekompatybilności. Jak się zdaje całe
zamieszanie wynika z interpretacji zdania „The redesigned Shadow rear
derailleur uses a new LongArm architecture to both reduce cable tension
and add leverage to the system, ultimately delivering a linear,
light-action feel at the shifter.”, które jednak po pierwsze zostało
najwyraźniej usunięte ze strony www.dynasystech.com, po drugie IMHO
wcale niekoniecznie musi oznaczać zmianę uciągu manetki. W manualu do
M663/M773 nowe rapidfajery sÄ… tylko zalecane (a nie wymagane) do tych
przerzutek (co, owszem, może oznaczać tylko tyle, że da się zastosować
manetkę DeoreXT z przerzutką SLX i na odwrót, ale może też oznaczać, że
da się stosować normalne manetki). Na stronce:
http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/sg/index/news_and_info/news/dyna-sys__shimano.html
piszÄ…, ĹĽe dziesiÄ…tkowe dynasysy sÄ… niekompatybilne z dziesiÄ…tkowymi
_łańcuchami_ szosowymi, ani słowa o manetkach.
Samo Shimano oświadcza, że na zapytania mailowe nie odpowiada i
każe o technikalia pytać dystrybutorów, z których np. Jenson twierdzi,
że kompatybilność została złamana, Wiggle – że wręcz przeciwnie.

Dziwnie zgłupiały się dziś czuję, nie odgadnąć czemu. :-|

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-07-28 06:37:31
Autor: Michał Wolff
grupa XT w turystyce
On 28 Lip, 15:05, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Czyli wychodzi na to, że je¶li zachowam dotychczasow± przerzutkę nie
powinienem mieć tutaj problemu.

Tak to wygl±da.

Problemy mog± się pojawić co najwyżej na styku łańcucha HG-X
z przerzutk± dedykowan± pod 9 rzędów (ale tak sobie my¶lę, że to nie
jest problem, którego nie dałoby się w najgorszym razie rozwi±zać
wymieniaj±c kółeczka wózka) i być może jeszcze z obsług± kasety 11-36
przez przerzutkę specyfikowan± do 34 zębów

Z obsług± 36 na pewno nie będzie problemu, natomiast nie wiem jak
pójdzie nowy łańcuch ze star± korb±, lub ewentualnie nowa kaseta ze
starym łańcuchem. Ale na chłopski rozum - kaseta 10s MTB musi mieć te
same skoki co szosowa, bo jest tej samej szeroko¶ci, wchodzi na t±
sam± piastę, ze zdjęć też nie wygl±da by jako¶ specjalnie się
wyróżniała - więc jest szansa, że pójdzie i z łańcuchem szosowym 10s.
Ponadto jak widziałem - SRAM wprowadza nowe kasety 10s w tańszych
grupach X.7 i X.9, a z tego co pamiętam te s± kompatybilne z napędem
szosowym.

 Na stronce:http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/sg/
index/news...
pisz±, że dziesi±tkowe dynasysy s± niekompatybilne z dziesi±tkowymi
_łańcuchami_ szosowymi, ani słowa o manetkach.

Ale zauważ, że pisz± to w opisie łańcucha Dyna-Sys - czyli w sensie że
łańcucha Dyna-Sys nie założysz do kasety szosowej (która jest bardzo
ciasno zestopniowana). W opisie kasety czy korby nie ma informacji że
jest z łańcuchami szosowymi niekompatybilna
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-07-30 12:47:49
Autor: Tomasz Minkiewicz
grupa XT w turystyce
On Wed, 28 Jul 2010 04:45:38 -0700 (PDT)
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> wrote:

On 28 Lip, 12:00, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

> JesteĹ› pewien? A czy w takim razie wszystkie przerzutki shadow sÄ…
> dynasysowe w sensie poboru linki? Bo w tej chwili jeĹĽdĹĽÄ™ na shadowowej
> przerzutce SLX (chyba M662; byłem pewien, że jest dynasysowa) ożenionej
> z manetką DuraAce i wiem z osobistego doświadczenia, że one są ze sobą
> zgodne - dziewięć biegów na kasecie odpowiada prawie całemu zakresowi
> ruchu manetki (teoretycznie dziewięciobiegowej), tak jak powinno być.
> Głowy nie dam, ale AFAIR w trybie indeksowanym też działało.

Shadow na 9s działa normalnie z manetkami na 9s. Mam taką kombincję u
siebie manetki szosowe 9s i Shadow XT z tyłu - chodzi bez problemów,
więc ma ten sam uciąg linki. Natomiast Shadow Dyna-Sys na 10s - to już
co innego, ta przerzutka ma inny uciÄ…g linki

Posłałem do Shimano Polska zapytanie następujące:

„Byłbym wdzięczny za jednoznaczną odpowiedź, czy nowe,
dziesięciobiegowe przerzutki tylne Dyna-Sys RD-M663/RD-M773
(i manetki dedykowane dla tych przerzutek: SL-M660-10R, SL-M770-10R)
majÄ… zmieniony uciÄ…g linki w  stosunku do starszych modeli.
W praktyce: czy dziesięciobiegowa przerzutka Dyna-Sys będzie
współpracować z dziesięciobiegową manetką szosową.”

i otrzymałem taką odpowiedź:

„Producent nie zaleca takiego rozwiązania.
Z własnych doświadczeń i prób wiemy że to działa.”

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-07-30 04:19:00
Autor: Michał Wolff
grupa XT w turystyce
On 30 Lip, 12:47, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

"Producent nie zaleca takiego rozwi±zania.
Z własnych do¶wiadczeń i prób wiemy że to działa."

No to ciekawe, przeczy tym tekstom na forach - ale ta kompatybilno¶ć
jest akurat najmniej istotna, przy przerzutce wystarczy żeby zasięg
pracy był ten sam (ewentualnie największa zębatka, ale między 34T a
36T nie powinno być istotnej różnicy) - a to powoduje, że nawet 8s się
doskonale sprawdza (a długo jeĽdziłem z 7s do 28T na 9s z 34T i
działało bez oporów).

Mnie bardziej nurtuje problem kompatybilno¶ci kaseta - łańcuch -
korba; innymi słowy czy pójdzie zestaw łańcuch szosowy 10s z now±
kaset± i star± korb±, ewentualnie łańcuch Dyna-Sys z now± kaset± i
star± korb±. Bo korba Dyna-Sys 22-32-42 na szosie to ma raczej marne
zastosowanie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-08-27 11:16:56
Autor: Piotr Kieracinski
grupa XT w turystyce
Michał Wolff pisze:

dot±d wielkim plusem Shimano była kompatybilnno¶ć grup szosowych i
MTB.
No, nie do końca. Np. klamki hamulca miały inny uci±g; przednia przerzutka mtb z korba mtb/treking nie chciała dobrze dzialac z manetka Tiagra, itp. drobiazgi sie zdarzaly. Tj. W Anglii podobno dzialaja, ale u mnie nie chcialy...Wyszlo to przy okazji budowy roweru trekingowego z szosowa kierownica i klamkami.

Pik

Data: 2010-08-30 20:16:22
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
grupa XT w turystyce
Piotr Kieracinski bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne
skre¶lić):
Tj. W Anglii podobno dzialaja, ale u mnie nie chcialy...

Bo tam półkula inna (na zachodzie) i do tego ruch lewostronny. To wszystko
przez to.
;-)

--
Pozdrowienia,                            | Próżno¶ repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies cię j***ł,
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | Bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-08-30 22:43:26
Autor: Coaster
grupa XT w turystyce
Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Piotr Kieracinski bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne
skre¶lić):
Tj. W Anglii podobno dzialaja, ale u mnie nie chcialy...

Bo tam półkula inna (na zachodzie) i do tego ruch lewostronny. To wszystko
przez to.

Ale to na zapadzie postepuja wlasciwie. U nas odstepcy umowili sie na ruch prawostronny. W Galicji zrezygnowano z lewostronnosci w 1922 roku. Zreszta - co se bede palce strzepil: http://tinyurl.com/3x7k6b7

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice
for the high-mileage rider who doesn't mind the fact
that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

grupa XT w turystyce

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona