gwarancje BFG w praktyce

Data: 2010-03-06 15:12:59
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow3
gwarancje BFG w praktyce
dostałem z Getinu (nieważne chyba że od nich bo zasady pewnie
takie same w każdym banku) spam papierowy mówiący o BFG i zastanawia
mnie takie zdanie że objęcie gwarancją następuje od dnia wniesienia
środków "nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zawieszenia
działalności banku".

Załóżmy że w poniedziałek wysyłam ostatnią sesją przelew którego
bank odbiorca nie zdążył zaksięgować. We wtorek rano bank ma już
zawieszoną działalność. Przelew będzie "odbity"? Czy kasa przepadnie
a gwarancji nie będzie? ja obstawiam że powinno go odbić bo skoro bank ma zawieszoną działalność to nie może działać (a przyjmowanie
przelewów jest działaniem) a że pieniądze nie mogą się rozpłynąć
więc muszą wrócić na rachunek nadawcy. Tak przypuszczam, mam rację?

Data: 2010-03-06 19:48:27
Autor: Tomasz Chmielewski
gwarancje BFG w praktyce
On 06.03.2010 15:12, zwyklyklientwieluzwyklychbankow3@op.pl wrote:
[...]

W Polsce nie bylo takiego precedensu, wiec trudno sie wypowiedziec (prawdopodonie przyjdzie ci poczekac na wyplate srodkow z fundusz gwarancyjnego).

Troche podobna sytuacja miala miejsce niedawno w Niemczech w czasie, gdy bankrutowaly banki islandzkie.

Banki islandzkie mialy w Niemczech jedynie oddzialy - a wiec gwarancjami obejmowal je odpowiednik funduszu w Islandii.

Czesc klientow wycofala (czy wplacila) srodki w dzien przed tym, gdy niemiecki nadzor bankowy nalozyl moratorium na srodki zdeponowane w oddzialach islandzkiego banku Kaupthing.

Bankiem rozliczeniowym dla Kaupthinga byl jakis niemiecki bank.
Tak wiec jakakolwiek przelew z/na konto Kaupthing odbywal sie przez konta jego niemieckiego partnera rozliczeniowego (oczywiscie w sposob calkowicie "przezroczysty" dla klientow banku).

W momencie nalozenia moratorium na Kaupthing, niemiecki bank zablokowal wszelkie srodki, ktore mialy trafic w tym dniu z/na konta klientow Kaupthinga.
Umotywowal to tym, ze Kaupthing jest mu winien kilkadziesiat milionow euro.

I o ile wszelkie pozniejsze przelewy bylyby odbijane, to te dokonane tego feralnego dnia czekaly "zamrozone" kilka miesiecy do momentu wyjasnienia sprawy w sporze sadowym miedzy oboma bankami.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-06 21:05:40
Autor: Adam Sito
gwarancje BFG w praktyce
Mnie by bardziej interesowało jakimi środkami dysponuje BFG. Bo jak upadnie Bank Spółdzielczy w Pcimiu Górnym to pewnie na wypłaty wystarczy środków, ale gdyby runął któryś z pierwszej piątki?

--
AS

Data: 2010-03-06 21:12:37
Autor: sorden
gwarancje BFG w praktyce
Adam Sito wrote:

Mnie by bardziej interesowało jakimi środkami dysponuje BFG. Bo jak
upadnie Bank Spółdzielczy w Pcimiu Górnym to pewnie na wypłaty wystarczy
środków, ale gdyby runął któryś z pierwszej piątki?

<<<to zapomnij. Zwlaszcza kiedy uwzgledi sie kolejnosc zaspokajania roszczen wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

--
in

Data: 2010-03-06 21:26:17
Autor: Adam Sito
gwarancje BFG w praktyce
> <<<to zapomnij. Zwlaszcza kiedy uwzgledi sie kolejnosc zaspokajania roszczen
wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

Ponawiam pytanie zatem - czy ktoś zna choćby w przybliżeniu kwotę jaką dysponuje BFG na gwarancje?

--
AS

Data: 2010-03-06 22:28:08
Autor: Krzysztof
gwarancje BFG w praktyce

"Adam Sito" <adamsito@poczta.onet.pl> wrote in message news:hmudp8$q2p$1news.onet.pl...
> [...]
wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

Ponawiam pytanie zatem - czy ktoś zna choćby w przybliżeniu kwotę jaką dysponuje BFG na gwarancje?

Jest niewielka, ale zasada jest chyba taka, ze w razie upadlosci na wyplaty musza sie zlozyc inni i to proporcjonalnie, czyli najwiecej bedzie placil PKOBP itd

Data: 2010-03-06 22:33:12
Autor: george
gwarancje BFG w praktyce

> [...]
wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

Ponawiam pytanie zatem - czy ktoś zna choćby w przybliżeniu kwotę jaką dysponuje BFG na gwarancje?

gdzieś widziałem (przy okazji porównania z systemem bezpieczeństaw depozytów w skokach) ze jakies 2,5% depozytów.

stare dane:
AKTYWA BFG

Na koniec 2007 r. aktywa BFG miały wartość 5,59 mld zł. W to wliczane były m.in. należności od banków z tytułu udzielonych pożyczek z funduszu pomocowego oraz restrukturyzacji banków spółdzielczych. Największą część aktywów stanowiły dłużne papiery wartościowe emitowane przez państwa, o wartości ponad 4,96 mld zł. Na funduszach ochrony środków gwarantowanych banki zgromadziły blisko 1,18 mld zł.

ciekawa jest struktura tych aktywów :)...

Data: 2010-03-06 22:38:32
Autor: Adam Sito
gwarancje BFG w praktyce
Największą część aktywów stanowiły dłużne papiery wartościowe emitowane przez państwa, o wartości ponad 4,96 mld zł. Na funduszach ochrony środków gwarantowanych banki zgromadziły blisko 1,18 mld zł.

Czyli obligacje Grecji, Hiszpanii i Irlandii też?
Z tego wynika, że środki jakimi realnie dysponowałby BFG w razie "W" wynoszą dzisiaj ok. 1,3 mld zł...
Lichutko, lichutko...

--
AS

Data: 2010-03-07 14:43:14
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow2
gwarancje BFG w praktyce
> [...]

Z tego wynika, że środki jakimi realnie dysponowałby BFG w razie "W" wynoszą dzisiaj ok. 1,3 mld zł...

wystraszyliście mnie na tyle, że chyba zapakuję życiowe oszczędności
do jakiegoś BS-u. Gwarancja dla małej pchelki typu BS Kamienna Góra
wydaje się bowiem całkiem realna a dla banku komercyjnego nawet tak maleńkiego jak eurobank czy db[/] wydaje się iluzoryczna.

Data: 2010-03-07 14:45:25
Autor: Tomasz Chmielewski
gwarancje BFG w praktyce
On 07.03.2010 14:43, zwyklyklientwieluzwyklychbankow2@op.pl wrote:
[...]

Oh, jak padnie jakis bank-gigant, reszta poleci jak domek z kart...

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-07 15:20:41
Autor: Valdi
gwarancje BFG w praktyce
"Tomasz Chmielewski" news:7vhovlFqraU1mid.uni-berlin.de

Oh, jak padnie jakis bank-gigant, reszta poleci jak domek z kart...

nam to chyba nie grozi - państwo znacjonalizuje albo przejmie inny podmiot
(bardziej realne to drugie).

Data: 2010-03-07 15:22:39
Autor: Adam Płaszczyca
gwarancje BFG w praktyce
Dnia Sun, 07 Mar 2010 14:45:25 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

Oh, jak padnie jakis bank-gigant, reszta poleci jak domek z kart...

Reszta gigantów. Małe zostaną. --
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98)
 _______/ /_     GG: 3524356

Data: 2010-03-07 15:25:33
Autor: Tomasz Chmielewski
gwarancje BFG w praktyce
On 07.03.2010 15:22, Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Sun, 07 Mar 2010 14:45:25 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

Oh, jak padnie jakis bank-gigant, reszta poleci jak domek z kart...

Reszta gigantów. Małe zostaną.

Jestes pewien? Dajmy na to, taki BS bedzie mial akurat 30% pieniedzy w jakims duzym banku. Tez padnie ;)

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-07 16:37:51
Autor: Adam Sito
gwarancje BFG w praktyce
Jestes pewien? Dajmy na to, taki BS bedzie mial akurat 30% pieniedzy w jakims duzym banku. Tez padnie ;)

Ale niby po co BS ma mieć kasę w innym banku?

--
AS

Data: 2010-03-07 16:41:36
Autor: Tomasz Chmielewski
gwarancje BFG w praktyce
On 07.03.2010 16:37, Adam Sito wrote:
Jestes pewien? Dajmy na to, taki BS bedzie mial akurat 30% pieniedzy w
jakims duzym banku. Tez padnie ;)

Ale niby po co BS ma mieďż˝ kasďż˝ w innym banku?

Bo zalozyl tam depozyt, bo ma tam kredyt czy gwarancje, ktory syndyk moze wypowiedziec itp., bo sporo jego klientow splacajacych kredyt mialo pieniadze w innym, duzym banku, ktory updal, wiec pojawily sie zatory platnicze itp.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-07 18:50:52
Autor: Adam Płaszczyca
gwarancje BFG w praktyce
Dnia Sun, 07 Mar 2010 16:41:36 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

[...]

Na szczęście BS-y mają takowe głownie w innych BS-ach. Co więcej, cały
sektor BS-ów ma spora nadwyżkę depozytów, więc to raczej BS-y pożyczają
innym ;)

--
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70 31-560 KrakĂłw (012 378 31 98)

Data: 2010-03-07 12:16:04
Autor: Krzysiek
gwarancje BFG w praktyce
On 7 Mar, 18:50, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

Na szczęście BS-y mają takowe głownie w innych BS-ach. Co więcej, cały
sektor BS-ów ma spora nadwyżkę depozytów, więc to raczej BS-y pożyczają
innym ;)
Ja slyszałem historię, ponoć prawdziwą, z powstawania jednego z BSów.
Przyszli do gościa ludzie z miejscowosci w której mieszkał i
powiedzieli "Józek, Ty jestes najmądrzejszy we wsi, Ty będziesz
prezesem banku". No i sie zgodził:)

Data: 2010-03-07 21:19:10
Autor: wiatrak
gwarancje BFG w praktyce

Użytkownik "Krzysiek" <kl1@o2.pl> napisał w wiadomości news:4b5bcf1d-ac82-4f47-a811-
[...]

A co? Mieli najgłupszego wybrać? :)

wiatrak

Data: 2010-03-07 22:21:06
Autor: Adam Płaszczyca
gwarancje BFG w praktyce
Dnia Sun, 7 Mar 2010 12:16:04 -0800 (PST), Krzysiek napisał(a):

[...]

No i? Bywało i tak, 80 lat temu troche inne czasy były. A obecnie? Wolę, żeby prezesem był ten najmądrzejszy ze wsi, który świeci
swoją gebą, niż jakiś Hindus. --

Data: 2010-03-08 07:44:38
Autor: jureq
gwarancje BFG w praktyce
Dnia Sun, 07 Mar 2010 18:50:52 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):

Na szczęście BS-y mają takowe głownie w innych BS-ach. Co więcej, cały
sektor BS-ów ma spora nadwyżkę depozytów, więc to raczej BS-y pożyczają
innym ;)

Tłumacząc ostatnie 3 słowa na polski ;) otrzymujemy:

BS-y mają lokaty nie w BS-ach.

Data: 2010-03-07 21:29:19
Autor: kashmiri
gwarancje BFG w praktyce
Tomasz Chmielewski <tch@nospam.wpkg.org> had the courage to write:
[...]

Bank trzymający 30% kasy w innym banku??? Wiesz na czym polega idea funkcjonowania banku?
k.

Data: 2010-03-07 19:23:19
Autor: Tomasz Chmielewski
gwarancje BFG w praktyce
On 07.03.2010 18:29, kashmiri wrote:
[...]

A zauwazyles, ze poza depozytami, napisalem rowniez o kilku innych rzeczach?

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-07 18:49:46
Autor: Adam Płaszczyca
gwarancje BFG w praktyce
Dnia Sun, 07 Mar 2010 15:25:33 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

Reszta gigantów. Małe zostaną.

Jestes pewien? Dajmy na to, taki BS bedzie mial akurat 30% pieniedzy w jakims duzym banku. Tez padnie ;)

Akurat NIE BĘDZIE miał. Pomyśl dlaczego :D

Data: 2010-03-07 19:26:29
Autor: Tomasz Chmielewski
gwarancje BFG w praktyce
On 07.03.2010 18:49, Adam Płaszczyca wrote:
[...]

Jasne - ale i tak sobie gdybamy.

Ale jakby mial upasc bank skali PKO BP, to nawet jakbys ocalil te oszczednosci w BS, mogloby sie okazac, ze (te zlotowki) sa juz niezbyt wiele warte (taka dalsza czesc gdybania).

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-07 21:48:56
Autor: Adam Sito
gwarancje BFG w praktyce
Ale jakby mial upasc bank skali PKO BP, to nawet jakbys ocalil te oszczednosci w BS, mogloby sie okazac, ze (te zlotowki) sa juz niezbyt wiele warte (taka dalsza czesc gdybania).

Po upadku Lehman Brothers dolar wzmocnił się o kilkadziesiąt procent.

--
AS

Data: 2010-03-07 22:11:18
Autor: Tomasz Chmielewski
gwarancje BFG w praktyce
On 07.03.2010 21:48, Adam Sito wrote:
Ale jakby mial upasc bank skali PKO BP, to nawet jakbys ocalil te
oszczednosci w BS, mogloby sie okazac, ze (te zlotowki) sa juz niezbyt
wiele warte (taka dalsza czesc gdybania).

Po upadku Lehman Brothers dolar wzmocni� si� o kilkadziesi�t procent.

A Lehman Brothers ma sie do PKO BP jak...?

Na upadku Lehman Brothers Stany wrecz zyskaly - tyle zobowiazan wobec zagranicy (ktorych w zwiazku z upadkiem nie trzeba bylo juz splacac) to malo ktory bank na swiecie mial.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-03-07 11:43:20
Autor: MarekZ
gwarancje BFG w praktyce
Użytkownik "sorden" <sorden@usunwp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hmud3a$1vmj$1@news.mm.pl...

<<<to zapomnij. Zwlaszcza kiedy uwzgledi sie kolejnosc zaspokajania roszczen
wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

Na jeszcze bardziej szarym końcu są akcjonariusze.

Data: 2010-03-07 15:36:30
Autor: Rafał
gwarancje BFG w praktyce
W dniu 10-03-06 21:12, sorden pisze:
<<<to zapomnij. Zwlaszcza kiedy uwzgledi sie kolejnosc zaspokajania roszczen
wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

A co ma updałość do BFG? Więcej, co ma sam bank do BFG?

--
Raf

Data: 2010-03-07 22:00:32
Autor: Marcin
gwarancje BFG w praktyce
Witam
W dniu 2010-03-06 21:12, sorden pisze:

<<<to zapomnij. Zwlaszcza kiedy uwzgledi sie kolejnosc zaspokajania roszczen
wierzycieli. Ciulacze sa na szarym koncu.

Wtedy zapewne "wlaczy sie maszyny" i rzad pozyczy by ratowac biznes.
W konu ludzie z rzadu tez gdzies musza pracowac po zakonczeniu
"rzadzenia".

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2010-03-07 23:12:07
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
przestępstwo w BS lub SA w Złodziejowie a BFG
wyobraźmy sobie małe fikcyjne miasteczko Złodziejów, pełne jak nazwa wskazuje nieuczciwych ludzi i placówkę
bankową, której dyrektorem jest mgr W.Złodziej,
który dokonuje tam jakiegoś dużego przekrętu finansowego
i co istotne całkowicie pozbawia bank płynności finansowej.

jeżeli chodziłoby o oddział PKO BP w Złodziejowie,
to placówka w złodziejowie miałaby wynik finansowy ujemny
ale reszta placówek pkobp wynik dodatni i nawet nie widać
w skali kraju, że w Złodziejowie stało się cokolwiek złego.

ale jeżeli placówka bankowa w Złodziejowie byłaby spółdzielnią, samodzielnym bankiem spółdzielczym, zrzeszonym (np.) w jakimś tam SGB, MRB, BPS to co wtedy?

upadłość albo zarząd komisaryczny? zawieszenie działalności?
wypłaty z BFG? Tutaj chyba problem by się ujawnił, a cała
Polska poznałaby sprawność lub niesprawność działania BFG
a może zrzeszenie uratowałoby sytuację bez angażowania BFG?

Data: 2010-03-07 23:57:04
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
przestępstwo w BS lub SA w Złodziejowie a BFG
wyobraźmy sobie małe fikcyjne miasteczko Złodziejów,

wolałem nie wpisywać nazwy żadnego prawdziwego miasta
żeby ktoś sobie nie pomyślał że piszę o prawdziwym zdarzeniu

który dokonuje tam jakiegoś dużego przekrętu finansowego
i co istotne całkowicie pozbawia bank płynności finansowej.

tak na chłopski rozum, mały bank łatwiej wywrócić, bo jak jedna
placówka "da ciała" to nie można tego rozmyć w bilansie dodatnim
wynikiem innych placówek. Z tego wynikałoby że w minionych latach
powinny zdarzać się upadłości BS, przejmowanie ich, konsolidacje, itp.

było coś takiego? ktoś coś słyszał? Ktoś coś wie?

Data: 2010-03-08 01:20:34
Autor: BK
On 7 Mar, 23:57, zwyklyklientwieluzwyklychbank...@op.pl wrote:

było coś takiego? ktoś coś słyszał? Ktoś coś wie?

Ale przeciez to nieustannie sie dzieje - banki spoldzielcze sie
dziela, sa przejmowane ect. ect.

Upadlosc banku - zwlaszcza spoldzielczego - to tylko teoria - w
praktycze "dla dobra ogolu" banki takie sa lykane przez silniejsze.
Akcje takiego przejmowania pomoga finansowac zrzeszenie i BFG (BFG
obraca czescia swoich srodkow udzielajac pozyczek).

Data: 2010-03-08 04:03:10
Autor: Jarek Andrzejewski
On 8 Mar, 10:20, BK <bkapuscin...@gmail.com> wrote:

[...]

BFG zeznaje o 89 upadłościach BS w latach 1995-2008: http://www.bfg.pl/?a_id=733
Fakt: 88 z nich do 1998 roku, a jedna w 2001, ale jak dla mnie to nie
tylko "teoria".

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-03-08 04:17:08
Autor: BK
On 8 Mar, 13:03, Jarek Andrzejewski <ptja...@googlemail.com> wrote:
> [...]

Fakt: 88 z nich do 1998 roku, a jedna w 2001, ale jak dla mnie to nie

Tak w tym konkretnym przypadku to "historia" nie "teoria" :) skoro juz
sie czepiamy slowek :P

Zmienily sie deko realia i po prostu segment tej bankowosci
"oczyszczono". Teraz nieustannie trwa konsolidacja - o czym swiadczy
fakt, ze praktycznie od 10 lat nie padl zaden spoldzielczak.

Data: 2010-03-11 20:47:12
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 8 Mar 2010 04:03:10 -0800 (PST), Jarek Andrzejewski napisał(a):

BFG zeznaje o 89 upadłościach BS w latach 1995-2008: http://www.bfg.pl/?a_id=733
Fakt: 88 z nich do 1998 roku, a jedna w 2001, ale jak dla mnie to nie
tylko "teoria".

Tyle, że wszystkie te 'upadłe' banki zostały przejęte przez inne. --

Data: 2010-03-08 10:22:28
Autor: Adam Sito
przestępstwo w BS lub SA w Złodziejowie a BFG
(BFG obraca czescia swoich srodkow udzielajac pozyczek).

No właśnie, czyli teoretycznie możliwa jest sytuacja, że nie upada żaden bank, ale jedynie sam BFG...

--
AS

Data: 2010-03-11 20:45:43
Autor: Adam Płaszczyca
przestępstwo w BS lub SA w Złodziejowie a BFG
Dnia Sun, 07 Mar 2010 23:57:04 +0100,
zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl napisał(a):

[...]

Było, głownie konsolidacje. Nie zapominaj też, że BS-y zrzeszają się dość
mocno, niewiele jest takich, które są zupełnie samodzielne. --

Data: 2010-03-08 09:53:25
Autor: witrak()
On 2010-03-07 23:12, zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl wrote:
[...]

A - że tak zapytam - co banki spółdzielcze mają wspólnego z BFG ?

witrak()

Data: 2010-03-08 16:05:31
Autor: Rafał
W dniu 10-03-08 09:53, witrak() pisze:
A - że tak zapytam - co banki spółdzielcze mają wspólnego z BFG ?

Gwarancje depozytów?

--
Raf

Data: 2010-03-10 09:49:37
Autor: witrak()
On 2010-03-08 16:05, Rafał wrote:
W dniu 10-03-08 09:53, witrak() pisze:
A - że tak zapytam - co banki spółdzielcze mają wspólnego z BFG ?

Gwarancje depozytów?

Miałem wrażenie - być może niesłuszne - że skoro banki spółdzielcze nie podlegają nadzorowi KNF to również ich zobowiązania nie są gwarantowane przez BFG - skoro to nie są "normalne" banki...

witrak()

Data: 2010-03-10 01:05:00
Autor: BK
On 2010-03-08 16:05, Rafał wrote:

> [...]

nie podlegają nadzorowi KNF to również ich zobowiązania nie są
gwarantowane przez BFG - skoro to nie są "normalne" banki...

A skad - calkowicie bledne wrazenie - ze banki spoldzielcze nie
podlegaja nadzorowi KNF?

banki spoldzielcze podleagja nadzorowi

Data: 2010-03-10 10:02:39
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
On 2010-03-08 16:05, Rafał wrote:
> Miałem wrażenie - być może niesłuszne - że skoro banki spółdzielcze nie podlegają nadzorowi KNF to również ich zobowiązania nie są gwarantowane przez BFG - skoro to nie są "normalne" banki...

a nie podlegają? Bo wg mojej wiedzy BS podlegają (a SKOK na razie nie)

Data: 2010-03-10 10:39:26
Autor: witrak()
On 2010-03-10 10:02, zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl wrote:
On 2010-03-08 16:05, Rafał wrote:
[...]

Faktycznie. Zatem miałem niesłuszne wrażenie :-)

witrak()

Data: 2010-03-11 20:48:27
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 10 Mar 2010 09:49:37 +0100, witrak() napisał(a):

Miałem wrażenie - być może niesłuszne - że skoro banki spółdzielcze nie podlegają nadzorowi KNF to również ich zobowiązania nie są gwarantowane przez BFG - skoro to nie są "normalne" banki...

Wrażenie dobre, tylko Ci sie coś na początku popierdzieliło, bo BS-y jak
najbardziej pod KNF podpadają. Chyba, że miałeś na mysli SKOK-i. --