Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   hamowanie wstecznym

hamowanie wstecznym

Data: 2009-10-04 17:51:10
Autor: Tomasz Pyra
hamowanie wstecznym
J.F. pisze:

-w recznej skrzyni biegow .. nie daje sie wrzucic wstecznego.

Tu są jeszcze dwie możliwości.
Przy niesynchronizowanym wstecznym mogłaby się skrzynia rozlecieć.
Przy synchronizowanym - trzeba mieć po prostu dużo siły, ale powinno się dać.

Ale sądzę że hamowanie nie będzie jakieś istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drugą stronę.

Spowoduje to wpompowanie wybuchowej mieszanki do kolektora dolotowego, co może ładnego bałaganu narobić jak wybuchnie.

Data: 2009-10-04 18:06:40
Autor: J.F.
hamowanie wstecznym
On Sun, 04 Oct 2009 17:51:10 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
J.F. pisze:
-w recznej skrzyni biegow .. nie daje sie wrzucic wstecznego.

Tu s± jeszcze dwie możliwo¶ci.
Przy niesynchronizowanym wstecznym mogłaby się skrzynia rozlecieć.

Ale dopiero po puszczeniu sprzegla.

Przy synchronizowanym - trzeba mieć po prostu dużo siły, ale powinno się dać.

A sa jakies synchronizowane ?
Ale s±dzę że hamowanie nie będzie jakie¶ istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drug± stronę.

No coz, ciekawie byloby sprawdzic. Ale sie nie udalo. Trzeba im
podpowiedziec z ta gorka :-)

J.

Data: 2009-10-04 19:34:42
Autor: Tomasz Pyra
hamowanie wstecznym
J.F. pisze:
On Sun, 04 Oct 2009 17:51:10 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
J.F. pisze:
-w recznej skrzyni biegow .. nie daje sie wrzucic wstecznego.
Tu s± jeszcze dwie możliwo¶ci.
Przy niesynchronizowanym wstecznym mogłaby się skrzynia rozlecieć.

Ale dopiero po puszczeniu sprzegla.

My¶lałem że wła¶nie przy wł±czaniu, bo sprzęgło wci¶nięte, ale wałek zdawczy (czy jak tam się nazywa ten napędzany przez koła), kręci się do¶ć szybko.
No i tu zazębianie mogłoby powybijać zęby tego kółka z bocznymi zębami (też nie wiem jak się nazywa).

Strasznie to już chrzę¶ci jak się samochód nawet lekko toczy, a co dopiero gdyby próbować np. przy 100km/h.


Przy synchronizowanym - trzeba mieć po prostu dużo siły, ale powinno się dać.

A sa jakies synchronizowane ?

Mondeo Mk2 miał - też się zdziwiłem, ale się zdarza.
Bardzo przydatna sprawa jak próbujesz rozbujać samochód wyjeżdżaj±c ze ¶niegu.

Ale s±dzę że hamowanie nie będzie jakie¶ istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drug± stronę.

No coz, ciekawie byloby sprawdzic. Ale sie nie udalo. Trzeba im
podpowiedziec z ta gorka :-)

W ksi±żce do mojego samochodu jest napisane że do tyłu to silnikiem nie wolno kręcić nawet rozebranym i powoli (np. przy ustawianiu rozrz±du), ale nie wiem o co chodzi.

Data: 2009-10-04 17:39:15
Autor: to
hamowanie wstecznym
Tomasz Pyra wrote:

Strasznie to już chrzęści jak się samochód nawet lekko toczy

U siebie nic takiego nie obserwuje...

A sa jakies synchronizowane ?

Mondeo Mk2 miał - też się zdziwiłem, ale się zdarza. Bardzo przydatna
sprawa jak próbujesz rozbujać samochód wyjeżdżając ze śniegu.

A to moĹĽe dlatego, bo w mk3 teĹĽ mam MTX-75...

--
cokolwiek

Data: 2009-10-05 09:44:22
Autor: Kuba \(aka cita\)
hamowanie wstecznym
J.F. wydusił z siebie te słowy:

On Sun, 04 Oct 2009 17:51:10 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
J.F. pisze:
-w recznej skrzyni biegow .. nie daje sie wrzucic wstecznego.

Tu s± jeszcze dwie możliwo¶ci.
Przy niesynchronizowanym wstecznym mogłaby się skrzynia rozlecieć.

Ale dopiero po puszczeniu sprzegla.

Przy synchronizowanym - trzeba mieć po prostu dużo siły, ale powinno
się dać.

A sa jakies synchronizowane ?


a nie ma?
Wydawało mi sie, ze Audi ma (miewało) zsynchronizowane.

ps. tak czy inaczej - przy większych prędko¶ciach nie s±dze, zeby sie dało wrzucic ... ani wstecznego, ani jedynki. Różnice pręko¶ci kół s± tak duże .. ze przypuszczam, ze synchronizatory nie dały by sobie z tym rady


--
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S 03r.-> _NA SPRZEDAŻ_ | B5 1,9TDI 97r -> _NA SPRZEDAŻ_
Omega A R6 3,0 24V

Data: 2009-10-04 18:07:50
Autor: Karolek
hamowanie wstecznym

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:haagsv$9hq$1nemesis.news.neostrada.pl...
J.F. pisze:

-w recznej skrzyni biegow .. nie daje sie wrzucic wstecznego.

Tu są jeszcze dwie możliwości.
Przy niesynchronizowanym wstecznym mogłaby się skrzynia rozlecieć.

Raczej nie dasz rady wrzucic biegu.

Przy synchronizowanym - trzeba mieć po prostu dużo siły, ale powinno się dać.


Czemu duzo sily?
Jak zsynchronizuje to wrzucisz.

Ale sądzę że hamowanie nie będzie jakieś istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drugą stronę.


Nie silnik, a kola zaczna sie krecic w druga strone (zakladajac ze silnik jest uruchomiony).
Znam goscia co wrzucil wsteczny bieg w czasie jazdy. Skrzynia automatyczna, gosc pierwszy raz widzial automat i sie pogubil bo zaczal przelaczac biegi w czasie jazdy.
Predkosc ok 60km/h, a skutek taki ze kola zaczely sie krecic w druga strone, duzo pisku, gosc o malo co w rowie nie wyladowal (naped RWD to zaczelo niezle rzucac tylem).
Skrzynia wytrzymala i nic jej nie bylo.

Spowoduje to wpompowanie wybuchowej mieszanki do kolektora dolotowego, co może ładnego bałaganu narobić jak wybuchnie.

Jakby to byl diesel to moze i nawet zaczalby chodzic w druga strone :>




Karolek

Data: 2009-10-04 19:37:09
Autor: Tomasz Pyra
hamowanie wstecznym
Karolek pisze:

Przy synchronizowanym - trzeba mieć po prostu dużo siły, ale powinno się dać.


Czemu duzo sily?
Jak zsynchronizuje to wrzucisz.

No przy dużej różnicy prędkości wałków (bo zakładam że eksperyment robimy przy dużej prędkości), przy synchronizacji biegów trzeba przyłożyć sporą siłę do dźwigni zmiany biegów (żeby synchronizator mocniej docisnąć).
Coś jak redukcja do jedynki przy dużej prędkości - też ciężko wchodzi.

Predkosc ok 60km/h, a skutek taki ze kola zaczely sie krecic w druga strone, duzo pisku, gosc o malo co w rowie nie wyladowal (naped RWD to zaczelo niezle rzucac tylem).

Mocny silnik musiał być, ale to właśnie to RWD odciążyło oś i pozwoliło mu zapracować normalnie.

W FWD spodziewałbym się że raczej silnik się podda i zacznie kręcić tyłe, no ale to trzebaby zrobić eksperyment (potencjalnie dość drogi).

Data: 2009-10-04 19:47:18
Autor: Marcin Stankiewicz
hamowanie wstecznym
Dnia Sun, 04 Oct 2009 19:37:09 +0200, Tomasz Pyra na pl.misc.samochody
napisał(a):

W FWD spodziewałbym się że raczej silnik się podda i zacznie kręcić tyłe, no ale to trzebaby zrobić eksperyment (potencjalnie do¶ć drogi).

No, ale przecież MB to sprawdzili - żdnego efektu po przeł±czeniu na R :)

--
Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ]
m.stankiewicz na pomarańczka [ czyli orange ].pl
"Największa krzywda, jak± znaj± dzieje, gdy krzywdy chc±cej krzywda się nie dzieje. Jan Sztaudynger"

Data: 2009-10-04 21:41:18
Autor: BartekK
hamowanie wstecznym
Tomasz Pyra pisze:
Ale s±dzę że hamowanie nie będzie jakie¶ istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drug± stronę.
Niby dlaczego? My¶lisz że uda ci się go zmusić do tego? Raczej niezbyt, silnik będzie kręcił się w swoj± stronę, koła w przeciwn±, cała różnica prędko¶ci będzie zamieniana w sprzęgle w ciepło. Jak pu¶cisz całkiem sprzęgło - to mog± się stać trzy rzeczy:
- sprzegło dalej będzie się ¶lizgać/palić
- sprzęgło zasprzęgli całkowcie, silnik zga¶nie i stanie, ty też staniesz całkiem, wbijaj±c zęby w kierownicę...
- sprzęgło całkowicie zasprzęgli, silnik zga¶nie i stanie, koła przestan± się obracać a auto dalej będzie się poruszać po¶lizgiem.

Pomijam sytuacje typu "pęknie póło¶/wał/most/skrzynia/sprzęgło/odpadnie lusterko/zwinie się asfalt"

Spowoduje to wpompowanie wybuchowej mieszanki do kolektora dolotowego, co może ładnego bałaganu narobić jak wybuchnie.
Raczej nie, patrz wyżej

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2009-10-04 22:11:04
Autor: Tomasz Pyra
hamowanie wstecznym
BartekK pisze:
Tomasz Pyra pisze:
Ale s±dzę że hamowanie nie będzie jakie¶ istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drug± stronę.

Niby dlaczego? My¶lisz że uda ci się go zmusić do tego? Raczej niezbyt, silnik będzie kręcił się w swoj± stronę, koła w przeciwn±, cała różnica prędko¶ci będzie zamieniana w sprzęgle w ciepło. Jak pu¶cisz całkiem sprzęgło - to mog± się stać trzy rzeczy:
- sprzegło dalej będzie się ¶lizgać/palić

Skoro przy ruszaniu strzał ze sprzęgła powoduje zerwanie przyczepno¶ci, to można założyć że sprzęgło przeniesie moment obrotowy wystarczaj±cy do zerwania przyczepno¶ci również na wstecznym.

I teraz co¶ musi się zakręcić do tyłu - albo koła, albo silnik. Pytanie co jest silniejsze.
Jeżeli się przygazuje, to z pewno¶ci± silnik, ale przy puszczonym gazie w±tpię (chyba że jaki¶ na prawdę duży).

A zmusić silnik do obracania się tyłem? Nie będzie to trudniejsze niż zmuszenie wył±czonego silnika do obracania się przodem (np. przy zapalaniu na pych).

Zatrzymanie kół i silnika nast±piłoby tylko przy równowadze sił (mała szansa).

Data: 2009-10-05 10:16:37
Autor: Jakub Witkowski
hamowanie wstecznym
BartekK pisze:
Tomasz Pyra pisze:
Ale s±dzę że hamowanie nie będzie jakie¶ istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drug± stronę.
Niby dlaczego? My¶lisz że uda ci się go zmusić do tego? Raczej niezbyt,

Owszem, podobnie jak udaje się ruszyć w ten sposób silnik który wczesniej
zgasł. Przecież silnik nie ma żadnych blokad, że może się kręcić tylko
w jedn± stronę. Jak się np. przepycha samochód z zasprzęglonym silnikiem,
żeby ustawić wał w konkretnej pozycji to w przód czy w tył idzie
bardzo podobnie.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub cało¶ci pogl±dom ich Autora.

hamowanie wstecznym

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona