helikopter

Data: 2015-09-29 17:29:19
Autor: J.F.
helikopter
https://www.youtube.com/watch?v=Faq07oQUgPQ

Cos sp* ? Czy zabraklo w glowicy jakiegos stabilizatora ?

J.

Data: 2015-09-30 14:55:34
Autor: TJ_Blues
helikopter
On Tuesday, September 29, 2015 at 11:30:03 AM UTC-4, J.F. wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=Faq07oQUgPQ

Cos sp* ? Czy zabraklo w glowicy jakiegos stabilizatora ?

J.

Byc moze. Wg. mnie glownie braklo umiejetnosci pilota....

tj

Data: 2015-10-01 10:20:30
Autor: J.F.
helikopter
Użytkownik "TJ_Blues"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:ec1aaba8-b141-4e74-95c0-8e1e837f3b02@googlegroups.com...
[...]

Mozliwe ze byl rownie zielony jak jego helikopter ... ale widzisz jak to szybko poszlo.

Pilot wiekszego helikoptera tez musi korygowac przechyly przy starcie ?

J.

Data: 2015-10-01 10:46:04
Autor: twistedme
helikopter
W dniu 2015-10-01 o 10:20, J.F. pisze:
[...]

Jak dla mnie to on się lekko wzniósł (na kilka cm), potem opadł na ziemię, wpadł w dziurę i/lub zahaczył o coś przednim kółkiem i się przechylił.

Ze śmigłowcami nie mam doświadczenia, aczkolwiek mam wielowirnikowca zabawkę phantom2 i jak startuje się zbyt "delikatnie", to efekt jest właśnie taki, że się przewraca na bok. Przy starcie trzeba dość dynamicznie dodać gazu i po wzniesieniu się na powiedzmy metr nieco odpuścić.

Data: 2015-10-01 05:46:28
Autor: TJ_Blues
helikopter
On Thursday, October 1, 2015 at 4:46:03 AM UTC-4, twistedme wrote:

Ze ¶mig³owcami nie mam do¶wiadczenia, aczkolwiek mam wielowirnikowca

Ja rowniez :-) Za glosne i zbyt trzesace one sa :-)

w³a¶nie taki, ¿e siê przewraca na bok. Przy starcie trzeba do¶æ dynamicznie dodaæ gazu i po wzniesieniu siê na powiedzmy metr nieco odpu¶ciæ.

W elektrycznym Phantomie mozna regulowac ciag moca / obrotami. Ale o ile wiem to
normalowymiarowym helikopterem tak sie nie robi. Tzn. start i ladowania
przeprowadza sie na pelnej mocy a ciag reguluje sie katem natarcia lopat wirnika.
Dopiero po przesciu do lotu poziomego mozna zredukowac moc bo czesc sily nosnej
uzzyskuje sie wlasnie dzieki ruchowi postepowemu.

Phantom ma chyba staly skok wirnikow?

cheers

Data: 2015-10-01 15:01:51
Autor: J.F.
helikopter
U¿ytkownik "TJ_Blues"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
[...]

O ile sie orientuje, to w miare nowoczesnym smiglowcu pilot reguluje kat lopat wirnika, a moca silnika/obrotami zarzadza automat.
W starych byly obie funkcje dla pilota.

Przy czym:
-bezwladnosc wirnika i turbiny jest na tyle duza, ze szybka zmiana obrotow jest niemozliwa. Przy szybkich manewrach pilot jest skazany na regulacje kata.
wirnik pelni dodatkowo funkcje akumulatora energii.
-moc silnika nie moze byc byle jaka, tylko musi byc dopasowana do obciazenia, obroty byc moze moga byc w miare stale.
-przy starcie/ladowaniu moze byc potrzebna rezerwa mocy/manewrowosci, stad np wyzsze obroty.

J.

Data: 2015-10-01 19:54:25
Autor: TJ_Blues
helikopter
On Thursday, October 1, 2015 at 9:01:56 AM UTC-4, J.F. wrote:
> [...]

-przy starcie/ladowaniu moze byc potrzebna rezerwa mocy/manewrowosci, stad np wyzsze obroty.

Slusznie prawisz dobry czlowieku :-)

Data: 2015-10-01 12:05:55
Autor: J.F.
helikopter
Użytkownik "twistedme"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:560cf2ca$0$27513$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Jak dla mnie, to on od poczatku jakos nierowno sie wznosil.
niewywazony czy co ..

[...]

Ale tam chyba masz zyroskop i uklad elektronicznej stabilizacji.

Jesli sie wywraca ... moze przy malych obrotach regulator kiepsko dziala ?

J.

Data: 2015-10-02 20:59:02
Autor: Krzysztof Rudnik
helikopter
twistedme wrote:

Ze śmigłowcami nie mam doświadczenia, aczkolwiek mam wielowirnikowca
zabawkÄ™ phantom2 i jak startuje siÄ™ zbyt "delikatnie", to efekt jest
właśnie taki, że się przewraca na bok. Przy starcie trzeba dość
dynamicznie dodać gazu i po wzniesieniu się na powiedzmy metr nieco
odpuścić.

Helikoptery są niestabilne jeśli dotykają np. gruntu i dlatego start i lądowanie muszą być zdecydowane. Jeśli podwozie helikoptera napotka na opór pojawi się moment 'przewracający' a pochylenie kadłuba i wirnika tylko pogarsza sprawę - maleje składowa nośna o rośnie składowa boczna, przewracająca pojazd.

helikopter