Data: 2020-11-03 10:49:16 | |
Autor: J.F. | |
holowanie i awaryjne | |
https://gazetawroclawska.pl/quiz/10381,to_musisz_wiedziec_zdajac_egzamin_na_prawo_jazdy_15_nowych_pytan_z_oficjalnych_testow_quiz,q,t.html
"Czy masz prawo włączyć światła awaryjne, gdy kierujesz holowanym pojazdem? Nie." To naprawde jedno z pytan, czy radosna tworczosc pismakow ? Bo dyskusje mielismy juz dawno ... tak wprost, to zakazu chyba nie ma w przepisach. J. |
|
Data: 2020-11-03 11:44:13 | |
Autor: viktorius | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 10:49, J.F. pisze:
https://gazetawroclawska.pl/quiz/10381,to_musisz_wiedziec_zdajac_egzamin_na_prawo_jazdy_15_nowych_pytan_z_oficjalnych_testow_quiz,q,t.html "Czy masz prawo włączyć światła awaryjne, gdy kierujesz holowanym pojazdem? Zakazu wprost nie ma napisanego. W kodeksie drogowym jest tylko kiedy _używać_ świateł awaryjnych, nie wspominają tam o holowaniu. Jest również rozdział o holowaniu, tam awaryjne nie są wymienione jako jeden ze sposobów oznaczenia pojazdu holowanego. Niestety ze świecą szukać trójkąta na pojeździe podczas holowania... Przecież prościej guzik nacisnąć, niż w bagażniku poszperać :/ Zadanie na logiczne myślenie: jak zasygnalizować chęć wykonania skrętu w pojeździe holowanym, gdy masz włączone awaryjne? Oczywiście jeśli układ elektryczny sprawny. Myślę, że odpowiedź na to pytanie rozwiewa zagadnienie konieczności włączania awaryjnych podczas holowania :) -- viktorius |
|
Data: 2020-11-03 11:57:14 | |
Autor: Michal Jankowski | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 03.11.2020 o 11:44, viktorius pisze:
Zadanie na logiczne myślenie: jak zasygnalizować chęć wykonania skrętu w pojeździe holowanym, gdy masz włączone awaryjne? Oczywiście jeśli układ elektryczny sprawny. A jeśli nie? Nie ma chyba wymogu posiadania sprawnych kierunkowskazów w pojeździe holowanym? MJ |
|
Data: 2020-11-03 12:01:05 | |
Autor: viktorius | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 11:57, Michal Jankowski pisze:
W dniu 03.11.2020 o 11:44, viktorius pisze: Ale zdrowy rozsądek nakazuje ich użyć, gdy działają. -- viktorius |
|
Data: 2020-11-03 17:51:50 | |
Autor: neelix | |
holowanie i awaryjne | |
Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości news:5fa1378a$0$556$65785112news.neostrada.pl... W dniu 03.11.2020 o 11:44, viktorius pisze: W tym bublu wiele rzeczy nie ma ale ciągle dokładają nowe brednie. Znika natomiast problem awaryjnych :-) -- Pozdrawiam neelix |
|
Data: 2020-11-04 09:14:21 | |
Autor: Uzytkownik | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 11:57, Michal Jankowski pisze:
W dniu 03.11.2020 o 11:44, viktorius pisze:Jak nie ma? Jak jest! Pojazd holowany musi posiadać sprawne oświetlenie oraz sprawny układ hamulcowy. Kierowca pojazdu holowanego musi sygnalizować wszystkie manewry, powtarzając sygnały za pojazdem holującym. Jeżeli pojazd ma uszkodzone kierunkowskazy czy też układ elektryczny i oświetlenie lub też posiada układ hamulcowy lub kierowniczy, który nie działa prawidłowo bez pracy wspomagania to takiego pojazdu nie wolno holować. Dlatego też nie wolno jest używać świateł awaryjnych podczas holowania. Pojazd holowany powinien być oznaczony trójkątem odblaskowym, albo żółtą lampą migającą tzw. kogutem. |
|
Data: 2020-11-03 14:29:28 | |
Autor: J.F. | |
holowanie i awaryjne | |
Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rnrc9t$q2e$1$viktoriu@news.chmurka.net...
W dniu 2020-11-03 o 10:49, J.F. pisze: https://gazetawroclawska.pl/quiz/10381,to_musisz_wiedziec_zdajac_egzamin_na_prawo_jazdy_15_nowych_pytan_z_oficjalnych_testow_quiz,q,t.html "Czy masz prawo włączyć światła awaryjne, gdy kierujesz holowanym pojazdem? Zakazu wprost nie ma napisanego. Ale mozna zolte swiatla blyskowe. W domysle - koguty. Ale gdzie to zapisane ? Jak mialem stary samochod, to on byl rejestrowany na przepisach, gdy kierunkowskazy musialy miec 60 do 90 błysków na minute. Ale potem przepis sie zmienil :-) Niestety ze świecą szukać trójkąta na pojeździe podczas holowania... Przecież prościej guzik nacisnąć, niż w bagażniku poszperać :/ Prawde piszac, to poszperac sobie mozesz, ale umocowac na pojezdzie znacznie trudniej. Widac sami teoretycy przepisy pisali :-) Moza probowac gdzies w srodku ustawic ... jak myslisz, co bedzie bardziej widoczne - awaryjne, czy trojkat za szybą, i moze jeszcze w czasie deszczu. Zadanie na logiczne myślenie: jak zasygnalizować chęć wykonania skrętu w pojeździe holowanym, gdy masz włączone awaryjne? Oczywiście jeśli układ elektryczny sprawny. a) wylaczyc awaryjne i wlaczyc kierunkowskaz. b) nie wylaczac, z sytuacji bedzie wynikac. J. |
|
Data: 2020-11-03 14:50:37 | |
Autor: viktorius | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 14:29, J.F. pisze:
Zakazu wprost nie ma napisanego. Żółte błyskowe można w zastępstwie trójkąta: art 31 ust 1 p.5 kodeksu drogowego Jak mialem stary samochod, to on byl rejestrowany na przepisach, gdy kierunkowskazy musialy miec 60 do 90 błysków na minute. Awaryjne != żółte błyskowe Niestety ze świecą szukać trójkąta na pojeździe podczas holowania... Przecież prościej guzik nacisnąć, niż w bagażniku poszperać :/ No to migaj żółtym kogutem, to jest dozwolone :) Zadanie na logiczne myślenie: jak zasygnalizować chęć wykonania skrętu w pojeździe holowanym, gdy masz włączone awaryjne? Oczywiście jeśli układ elektryczny sprawny. Kto tak robi, niech pierwszy rzuci kamień... b) nie wylaczac, z sytuacji bedzie wynikac. A może rękę wystawić? Migać tylnym przeciwmgielnym (tylko przy skrecie w strone taka, po której to przciwmgielne jest)? Wstecznym? c) nie włączać awaryjnych podczas holowania. Jak holowanie kogoś przerasta, to laweta przy każdym bardzie wypadkowym miejscu jest zaparkowana. Oni tez muszą zarobić :) -- viktorius |
|
Data: 2020-11-03 15:01:58 | |
Autor: J.F. | |
holowanie i awaryjne | |
Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rnrn7d$3qb$1$viktoriu@news.chmurka.net...
W dniu 2020-11-03 o 14:29, J.F. pisze: Zakazu wprost nie ma napisanego. Jak mialem stary samochod, to on byl rejestrowany na przepisach, gdy kierunkowskazy musialy miec 60 do 90 błysków na minute. Awaryjne != żółte błyskowe A potrafisz poprzec cytatem z przepisow ? Niestety ze świecą szukać trójkąta na pojeździe podczas holowania... Przecież prościej guzik nacisnąć, niż w bagażniku poszperać :/ No to migaj żółtym kogutem, to jest dozwolone :) Pomysl swietny, ale nie mam :-( Nawiasem mowiac - widzialem jakas ciezarowke/przyczepe/lawete, ktora miala tego koguta z tylu bardzo nisko. Obok kierunkowskazu :-) Zadanie na logiczne myślenie: jak zasygnalizować chęć wykonania skrętu w pojeździe holowanym, gdy masz włączone awaryjne? Oczywiście jeśli układ elektryczny sprawny. Mnie sie zdarzalo. b) nie wylaczac, z sytuacji bedzie wynikac. A może rękę wystawić? Migać tylnym przeciwmgielnym (tylko przy skrecie w strone taka, po której to przciwmgielne jest)? Wstecznym? Jak stoisz na awaryjnych przy srodku jezdni, to co mozesz zamierzac ? J. |
|
Data: 2020-11-03 15:24:52 | |
Autor: viktorius | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 15:01, J.F. pisze:
Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rnrn7d$3qb$1$viktoriu@news.chmurka.net... Nie, ale właśnie zrobiłem ctrl+f na kodeksie i wyszło mi, że: Awaryjne są używane, gdy pojazd jest zatrzymany z powodu awarii lub wypadku i gdy z autobusu wysiadaja dzieci, albo osoba niepełnosprawna. Błyskowe gdy jest wykonywana jakaś czynność na drodze: remont, modernizacja, prace porządkowe i zamiast trójkąta, do holowania. Skoro w przepisie są dwie definicje i nie są używane zamiennie, to znaczy, że mają inne definicje, najprawdopodobniej określone w jakichś rozporządzeniach ministerialnych o światłach w pojazdach. A za takowymi już grzebać nie będę. Ja gmerałem w kodeksie drogowym, teraz twoja kolej :P Niestety ze świecą szukać trójkąta na pojeździe podczas holowania... Przecież prościej guzik nacisnąć, niż w bagażniku poszperać :/ No to kup, na ewentualność holowania. Nawiasem mowiac - widzialem jakas ciezarowke/przyczepe/lawete, ktora miala tego koguta z tylu bardzo nisko. No i? Zadanie na logiczne myślenie: jak zasygnalizować chęć wykonania skrętu w pojeździe holowanym, gdy masz włączone awaryjne? Oczywiście jeśli układ elektryczny sprawny. No to bach, dostałem kamieniem :P b) nie wylaczac, z sytuacji bedzie wynikac. Zamierzam stać, bo awaryjne = stoję. Do tego te światła służą. -- viktorius |
|
Data: 2020-11-03 15:29:17 | |
Autor: Liwiusz | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 15:01, J.F. pisze:
Awaryjne != żółte błyskowe http://oskduet.pl/swiatla-samochodowe -- Liwiusz |
|
Data: 2020-11-03 16:33:47 | |
Autor: J.F. | |
holowanie i awaryjne | |
Użytkownik "Liwiusz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5fa1693f$0$555$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2020-11-03 o 15:01, J.F. pisze: Awaryjne != żółte błyskoweA potrafisz poprzec cytatem z przepisow ? http://oskduet.pl/swiatla-samochodowe Ale o zoltych swiatlach blyskowych nie ma tam slowa. Natomiast: "Światła awaryjne działają poprzez miganie wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę - również kierunkowskazów przyczepy. " Ciagnie :-P J. |
|
Data: 2020-11-03 16:51:04 | |
Autor: viktorius | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 16:33, J.F. pisze:
Użytkownik "Liwiusz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5fa1693f$0$555$65785112@news.neostrada.pl... No żeby gugla nie wiedzieć jak obsługiwać... http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf Są tam warunki na każde oświetlenie pojazdu i inne wymogi dla pojazdów, nawet określony jest kolor kabiny pomocy drogowej. Najważniejsze to zrozumieć, że światło migające to nie to samo, co światło błyskowe, potem już z górki :) Natomiast: A co, ma pchać? -- viktorius |
|
Data: 2020-11-04 14:21:06 | |
Autor: J.F. | |
holowanie i awaryjne | |
Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rnru99$9dt$1$viktoriu@news.chmurka.net...
W dniu 2020-11-03 o 16:33, J.F. pisze: Użytkownik "Liwiusz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5fa1693f$0$555$65785112@news.neostrada.pl... No żeby gugla nie wiedzieć jak obsługiwać... Są tam warunki na każde oświetlenie pojazdu i inne wymogi dla pojazdów, nawet określony jest kolor kabiny pomocy drogowej. Ale warunkow na te swiatla blyskowe to juz nie opisali :-) Najważniejsze to zrozumieć, że światło migające to nie to samo, co światło błyskowe, potem już z górki :) No niby tak, ale czy na pewno ? I w czym lepsze zolte blyskowe od awaryjnych, ze bronia odroznienia jak niepodleglosci :-) No dobra - awaryjne migaja, a blyskowe maja blyszczec :-) Natomiast: Ciagnie. W domysle - jedzie. Jedzie i miga awaryjnymi ! ? J. |
|
Data: 2020-11-03 17:18:55 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
holowanie i awaryjne | |
Gdy drogówka chciała nas zatrzymać to akurat zaczął padać deszcz ze śniegiem i wyzwaniem stało się nie oświetlenie czy trójkąt za szybą (którego patrol nie zauważył), lecz... niedziałające wycieraczki ;-))
Czy tylko mnie się wydaje, że koledzy jak holują na 3-metrowej lince to tak z 80 km/h ??? ;-) -- -- - co bedzie bardziej widoczne - awaryjne, czy trojkat za szybą, i moze jeszcze w czasie deszczu. |
|
Data: 2020-11-03 11:52:46 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
holowanie i awaryjne | |
Nas z kolegą kiedyś drogówka zatrzymała, dlaczego w holowanym nie włączone (zmrok zapadał).
Tłumaczeniem było, że to właśnie instalacja padła, no i byliśmy ze 200 m od warsztatu, to machnęli ręką (miasto, ulica oświetlona latarniami). |
|
Data: 2020-11-03 13:10:19 | |
Autor: viktorius | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 11:52, ąćęłńóśźż pisze:
Nas z kolegą kiedyś drogówka zatrzymała, dlaczego w holowanym nie włączone (zmrok zapadał). A mi 2 razy machali ręką za nieprzypięcie pasami ładunku, to pomyślałem ze to norma. Za trzecim razem pomachali, ale kwitkiem na 150 złotych. Czy mandat, czy pouczenie (które też jest sankcją, ale bezpienienżną), to już kwestia kontrolującego. Ale tu się rozchodzi o to jak to wygląda w przepisach. -- viktorius |
|
Data: 2020-11-03 12:13:31 | |
Autor: TomN | |
holowanie i awaryjne | |
J.F. w <news:5fa1279c$0$6343$65785112news.neostrada.pl>:
https://gazetawroclawska.pl/quiz/10381,to_musisz_wiedziec_zdajac_egzamin_na_prawo_jazdy_15_nowych_pytan_z_oficjalnych_testow_quiz,q,t.html "Czy masz prawo włączyć światła awaryjne, gdy kierujesz holowanym pojazdem? Nie." To naprawde jedno z pytan, czy radosna tworczosc pismakow ? Bo dyskusje mielismy juz dawno ... tak wprost, to zakazu chyba nie ma w przepisach. Quiz jest zajebisty: W której z wymienionych sytuacji powinieneś zdecydować się na wydostanie rannego z rozbitego pojazdu przed przybyciem służb ratowniczych, jeśli masz podstawy sądzić, że doznał on urazu kręgosłupa? TWOJA ODPOWIEDŹ: Gdy istnieje zagrożenie dla życia rannego. PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: Gdy istnieje zagrożenie dla życia rannego. -- 'Tom N' |
|
Data: 2020-11-03 14:32:55 | |
Autor: J.F. | |
holowanie i awaryjne | |
Użytkownik "TomN" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4jlavfci2o4e$.dlg@emil.not.valid...
https://gazetawroclawska.pl/quiz/10381,to_musisz_wiedziec_zdajac_egzamin_na_prawo_jazdy_15_nowych_pytan_z_oficjalnych_testow_quiz,q,t.html Quiz jest zajebisty: Ale to dlatego, ze w pytaniu byly dwie odpowiedzi "Gdy istnieje zagrożenie dla życia rannego." Widac zaznaczyles nieprawidlową. Ciekawe jest tez pytanie z mgłą ... dopatrzec sie na fotce na ile metrow jest ograniczona widocznosc ... a moze to bez znaczenie w swietle pytania ... bo kto pamieta przepisy na pamiec ? :-) J. |
|
Data: 2020-11-03 14:53:35 | |
Autor: viktorius | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-03 o 14:32, J.F. pisze:
Quiz jest zajebisty: Ja trafiłem na te prawidłową :)
Przedewszystkim przełączyć z dziennych na mijania, w deszczu też. Przynajmniej ten z tyłu będzie widział jakieś czerwone lampeczki. -- viktorius |
|
Data: 2020-11-04 07:45:47 | |
Autor: Mirek Ptak | |
holowanie i awaryjne | |
On 03.11.2020 14:32, J.F. wrote:
W przypadku przednich nie ma - można je używać przy zmniejszonej przejrzystości powietrza lub na krętej drodze (chyba tylko poza zabudowanym, ale tu pewności nie mam). Dla tylnych jest ograniczenie że można użyć tylko jeśli widoczność jest niższa niż 50m. Pozdrawiam- Mirek -- Mirek Ptak kolczan( a t )outlook(kropek) c om PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++ |
|
Data: 2020-11-03 17:44:44 | |
Autor: neelix | |
holowanie i awaryjne | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5fa1279c$0$6343$65785112news.neostrada.pl... https://gazetawroclawska.pl/quiz/10381,to_musisz_wiedziec_zdajac_egzamin_na_prawo_jazdy_15_nowych_pytan_z_oficjalnych_testow_quiz,q,t.html A jest zakaz jazdy rowerem po chodniku? Kiedyś bezczelna baba odpowiedziała, że nie ma zakazu. A przecież jest definicja chodnika! Jest powiedziane kiedy należy używać awaryjnych. Dwa przypadki. Kierunkowskaz - dwa przypadki. Podobnie jest ze światłami podczas zatrzymania lub postoju. Nie ma wprost zakazu używania świateł mijania a te cholernie ograniczają widoczność pieszym. Jest tylko mowa o obowiązku pozycyjnych/postojowych w war. ..... O mijania mówi się, że podczas jazdy. Jacy prawnicy takie przepisy. Wystarczyło wielokrotnie użyć "zabrania się". Po prostu nie przyszło im do głowy, że polski kierowca jest przekorny, durny i nie wie co do czego. Sami też są durni. Tyle lat nie naprawić bubla? A miganie na "rondzie"? -- Pozdrawiam neelix |
|
Data: 2020-11-04 14:38:18 | |
Autor: Uncle Pete | |
holowanie i awaryjne | |
On 03.11.2020 10:49, J.F. wrote:
https://gazetawroclawska.pl/quiz/10381,to_musisz_wiedziec_zdajac_egzamin_na_prawo_jazdy_15_nowych_pytan_z_oficjalnych_testow_quiz,q,t.html "Czy masz prawo włączyć światła awaryjne, gdy kierujesz holowanym pojazdem? Jaki wpływ na pole widzenia kierującego pojazdem ma prędkość jazdy? Twoja odpowiedź: Prędkość jazdy nie ma wpływu na pole widzenia kierującego. Prawidłowa odpowiedź: Wraz ze wzrostem prędkości zawęża się pole widzenia. W jaki sposób? Przez zakrzywienie czasoprzestrzeni? |
|
Data: 2020-11-04 15:53:55 | |
Autor: Liwiusz | |
holowanie i awaryjne | |
W dniu 2020-11-04 o 14:38, Uncle Pete pisze:
On 03.11.2020 10:49, J.F. wrote: W taki: https://mojafirma.infor.pl/moto/technika-jazdy/ograniczona-widocznosc/760032,Czy-wzrost-predkosci-ogranicza-pole-widzenia-kierowcy.html -- Liwiusz |
|
Data: 2020-11-04 17:55:34 | |
Autor: Uncle Pete | |
holowanie i awaryjne | |
Prędkość jazdy nie ma wpływu na pole widzenia kierującego. Ale tam tylko stwierdza się coś takiego, ale nie jest napisane dlaczego. Powołują się na raport OECD i ECMT, prawdopodobnie chodzi o publikację "Speed Management", ale na razie nie potrafię znaleźć w niej odpowiedniego fragmentu. Ciekawią mnie fizyczne podstawy do takiego twierdzenia, ponieważ z punktu widzenia optyki pole widzenia nie zależy od prędkości. Podejrzewam, że chodzi o zdolności psychofizyczne kierowcy, a nie o prawa fizyki. |
|
Data: 2020-11-04 18:28:48 | |
Autor: Ä ÄÄĹĹóşş | |
holowanie i awaryjne | |
Oczywiście zależy.
Jeśli patrzysz na wprost i jedziesz 20 km/h to obraz powiedzmy 60° od osi twojego spojrzenia przesuwa się dla Ciebie z prędkością sin(60°)*20 km/h. Lecz jeśli jak wyżej patrzysz na wprost i jedziesz 200 km/h to ten sam obraz przesuwa się dla Ciebie z prędkością sin(60°)*200 km/h. A jest jakaś ludzka granica postrzegania ruchomych obrazów. -- -- - Ciekawią mnie fizyczne podstawy do takiego twierdzenia |
|
Data: 2020-11-04 23:14:55 | |
Autor: kk | |
holowanie i awaryjne | |
On 2020-11-04 17:55, Uncle Pete wrote:
Prędkość jazdy nie ma wpływu na pole widzenia kierującego. Raczej proste. Patrzysz dalej to masz tak ustawioną ostrość. |
|
Data: 2020-11-05 07:20:21 | |
Autor: J.F. | |
holowanie i awaryjne | |
Dnia Wed, 4 Nov 2020 23:14:55 +0100, kk napisał(a):
On 2020-11-04 17:55, Uncle Pete wrote: Raczej bez znaczenia. Oko nie teleobiektyw - 10m czy 200m - ostrosc ta sama. A nie powiesz mi, ze jadac np 50km/h to sie patrzysz 5m przed siebie .. Wiec jakas psychofizyka wzroku. J. |
|
Data: 2020-11-05 15:04:36 | |
Autor: kk | |
holowanie i awaryjne | |
On 2020-11-05 07:20, J.F. wrote:
Dnia Wed, 4 Nov 2020 23:14:55 +0100, kk napisał(a): Pierwszy z brzegu artykuł nt oka https://www.zeiss.pl/vision-care/lepszy-wzrok/zrozumiec-widzenie/oko-czlowieka.html Fragment "Soczewka oka" |
|
Data: 2020-11-05 09:06:28 | |
Autor: Uncle Pete | |
holowanie i awaryjne | |
On 04.11.2020 23:14, kk wrote:
Ale tam tylko stwierdza się coś takiego, ale nie jest napisane dlaczego. Powołują się na raport OECD i ECMT, prawdopodobnie chodzi o publikację "Speed Management", ale na razie nie potrafię znaleźć w niej odpowiedniego fragmentu. Ciekawią mnie fizyczne podstawy do takiego twierdzenia, ponieważ z punktu widzenia optyki pole widzenia nie zależy od prędkości. Podejrzewam, że chodzi o zdolności psychofizyczne kierowcy, a nie o prawa fizyki. Nawet zakładając, że oko ma tak małą głębię ostrości (a nie ma), co to ma wspólnego z szerokością pola widzenia? Chyba raczej chodzi o pole, na którym mózg pozwala się skupić. |